Wilma83

Hääkarkkien teko

14 viestiä aiheessa

Olen ajatellut tehdä itse hääkarkit, ja suunnitelmissa olisi tehdä suklaasta sydämen muotoiset namit.

Joten, onnistuuko homma niin, että ostan kaupasta suklaalevyjä ja sulatan ne ja sydämen muotoiseen piparkakkumuottiin kaadan sulaata suklaata, niin kovettuuko se miten äkkiä ja saako muotin otettua pois niin, että se suklaasydän ei hajoa?

Vai onko jotain muuta tapaa/ohjetta, miten tuo homma kannattaa tehdä?

Suklaat on sitten tarkoitus pakata sellofaaniin.

Sit kysyisin vielä tuosta, että kestääkö suklaat hyvänä miten pitkään? Jos niitten valmistuksen aloitta ajoissa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa. Valitettavasti en osaa sinua auttaa, mutta oma ongelmani sopii saman otsiko alle..joten.

Tietääkö kukaan miten valmistetaan vanhanajan TIKKU-NEKKUJA :-X tai tietääkö kukaan myydäänkö niitä jossain...(länsi-uudellamaalla/pk-seudulla)

Keksin että ne sopisivat meille hääkarkeiksi mutta en tiedä mistä niitä saisin tai miten niitä tehdään.. :-?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

nipsuliina83, minulla on yhdessä keittokirjassa joku tikku-nekkujen ohje. Mutta kirja on tällä hetkellä äitini luona lainassa. Voin laittaa sen ohjeen tänne huomenna illasta.

Itse en kyllä ole niitä koskaan tehnyt, mutta muistaakseni ohje vaikutti aika yksinkertaiselta.

Ne tuli vielä sellaisiin leivinpaperi tötteröihin, se on jäänyt vain mieleeni  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

[highlight]Nekut[/highlight]

n. 25kpl keittoaika: 30min- 1 tunti (115-125 astetta)

2 dl kuohukermaa

2 dl sirotesokeria

2 dl siirappia

1 dl (50g) rouhittuja manteleita

1 rkl voita tai margariinia

1. Ota nekkumuotit esiin tai valmista ne voipaperista*

2. Sekoita pienessä paksupohjaisessa kattilassa kerma, sokeri ja siirappi ja keitä seosta koko ajan sekoittaen, kunnes liemi on kuula-asteella. Tee kuulakoe*

3. Lisää kattilaan karkeiksi rouhitut mantelit ja voi ja kaada seos heti nekkumuotteihin.

* Nekkumuotit voipaperista: Leikkaa suorakulmaisia kolmioita, joiden lyhyet sivut ovat n.16cm pitkät. Taivuta terävät kärjet koskettamaan suoraa kulmaa niin, että pitkän kyljen keskipiste on tötterön pohjalla.

Pane tötteröt seisomaan esim. paksuun kerrokseen suolaa ja kaada valmis seos nopeasti tötteröihin, sillä se jähmettyy nopeasti.

*Kuulakoe: Tiputa muutama pisara sokerilientä kulhossa olevaan kylmään veteen. Muovaile siitä sormella pyöreä kuula. Kuula on aluksi pehmeä ja kovenee seosta edelleen keittäessä.

[highlight]Hääkaramellit[/highlight]

100-150kpl

1/2 l kulutusmaitoa

1/2 l kuohukermaa

1 l sokeria

1. Sekoita ainekset paksupohjaisessa kattilassa ja kuumenna samalla sekoittaen, kunnes seos alkaa kiehumaan.

2. Keitä hiljalleen välillä sekoittaen, kunnes seos muuttuu vaaleanruskeaksi. Jatka keittämistä, kunnes pisara karamelliseosta kovettuu kylmässä vedessä.

3. Kaada seos voidellulla voipaperilla vuorattuun suorakaiteen muotoiseen vuokaan.

4. Leikkaa jäähtynyt levy paloiksi ja kääri palat alumiinifolioon.

Päällystä ja koristele karamellit makusi mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen tehnyt joskus erilaisia karkkeja ja tikkunekut ei tahdo oikein luonnistua, siis ne sulavat huoneenlämmössä. Mulla on sellainen kirja kuin Karkkikirja ja se on täynnä ihania ohjeita!  :) Itse haaveilen aprikoositryffeleistä häihin, ne tulisi tosin aika tyyriiksi, mutta maku on taivaallinen!   :-X Tosin tuntuu kuin kaikissa itse tehdyissä karkeissa olisi se ongelma, että ne tahtovat sulaa huoneenlämmössä. Ehkä ne voisi olla valmiina koreissa tms. jääkaapissa ja sitten joku jakaisi ne?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostetaanpas vähän tätä keskustelua. Haluaisin tehdä itse suklaisia hääkarkkeja. Onko kenelläkään hyviä ohjeita tai ideoita tämän toteuttamiseen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me meinattiin ostaa muumi sydän tikkareita hääkarkeiksi.

:)

Onko ihan tyhmä idea?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

jos etsi tikku nekkuja niitä saa ostettua huppilan karkki kaupasta mutta ei sieltä suuria määriä löydy

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei! Onko kukaan tehnyt itse esim toffeita? Joulun lehdissä oli erilaisia ohjeita, jotka kuulostivat herkullisilta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Olen tehnyt usein jouluksi erilaisia toffeita. Suosittelen hankkimaan digitaalisen lämpömittarin, jonka voi tuikata toffeemassaan, kun sitä keitetään. Itsellä on "pari kertaa" mennyt arvio vikaan, kun olen testannut, pitääkö massaa vielä keittää. :girl_sigh: En siis oikein luota siihen "laita pari tippaa vesilasiin ja katso, voiko siitä pyöritellä pallon" -ohjeeseen... Mutta siis noita digitaalisia mittareita saa esim. Ikeasta, itse ostin sieltä ja hinta oli muistaakseni 6,8 € tms. Itse tehty toffee on kyllä hyvää! :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ooh, tuli vesi kielelle! Kiitos vinkistä, täytyy varmaankin kokeilla sitten hyvissä ajoin etukäteen. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei! Onko kukaan tehnyt itse esim toffeita? Joulun lehdissä oli erilaisia ohjeita, jotka kuulostivat herkullisilta.

toffeita ja fudgeja oon kokeillu ja välillä onnistuu ihan hyvin, en tiiä uskaltautuuko noita tehdä isoa määrää kerralla:)

toi lämpömittari-idea voisi olla hyvä; jotenkin hirmu hankalaa tietää juts oikea keittelyaika..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olen tehnyt jouluisin itse suklaakonvehteja. Ne on ollut tosi hyviä ja niistä on tullut kovasti kehuja. Idean ja alkuunpääsemiseen tarvittavat ohjeet löysin osoitteesta kinuskikissa.fi. tarkemmin täältä http://www.kinuskikissa.fi/reseptihaku?cat=/reseptit/muut-makeat-leivonnaiset/konvehdit-ja-makeiset/&v=1378136182411 .  Tuolla on ohjeita myös erilaisiin fudgeihin ja muihin karkkeihin. Kun törmäsin tän ketjun otsikkoon sattumalta, rupesin miettimään jos tekisikin hääkarkit itse, vaikka paria erilaista toffeeta... hmmm.... pitääkin laittaa korvan taakse. :)

 

edit. niin ja jos joku miettii samaa kuin ketjun aloittaja, suklaata ei kannata vain sulattaa muottiin, vaan se tulisi temperoida ensin. Ohjeet ja perustelut löytyvät ylläolevan linkin lisäksi varmaan googlettamalla. :)

Muokattu: , käyttäjä: itkuiita

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään