Jump to content
Naimisiin.info

Mokkapalojen kuorrutus


Mia-Mari

Recommended Posts

Kaipaisin mokkapalojen kuorrutukseen sellaista reseptiä, jossa kuorrutus kovettuu niin, että mokkikset voi esim. kasata päällekkäin ilman tarttumispelkoa.

Nykyisella reseptilläni kuorrutuksesta tulee muuten ihan hyvä, mutta se ei kovetu kunnolla vaan jää aika pehmeäksi ja minusta aito ja oikea kuorrutus on kovahko. Olen kokeillut lisätä hiukan tomusokerin määrää, mutta vielä en ole mielestäni onnistunut hyvin.

Link to comment
Share on other sites

Mun kuorrutuksesta tulee kovaa, joskus liiankin. Siihen tulee rasvaa, tomusokeria ja kaakaota ja ne kiehautetaan. Tarkkoja määriä en muista, ja ohjekin on monen sadan kilometrin päässä.. Jos ei kukaan neuvo niin pistän ohjeen ens viikolla tänne.

Edit: niin ja tulee siihen vähän kahviakin..

Link to comment
Share on other sites

Mä laitan tomusokeria, vanilliinisokeria, kahvia sekä sulatettua rasvaa, ja se kyllä kovettuu ihan normaalisti. Tietenkin jonkin aikaa kestää, eipä ole koskaan tullut katsottua että miten kauan... Jos päivällä teen niin illalla yleensä kasaan ne johonkin tiiviiseen rasiaan tms, eikä tartu. Paitsi että yleensä laitan kerrosten väliin leivinpaperia, mutta ei se kuorrutus siihenkään ole tarttunut! :) Koitapas sitä!? Kyllä se sit jääkaapissa viimeistään kovettuu jos sinne laittaa (itse yleensä laitan).

Link to comment
Share on other sites

Mä laitan kuorutukseen tomusokeria, kaakaota, kahvia ja sulatettua rasvaa. Yleensä kuorrutuksesta tulee niin kovaa, ettei se tartu. Tosin lillapandan tavoin laitan yleensä palat jääkaappiin, missä kuorrutus viimeistään kovettuu.

Link to comment
Share on other sites

Torttulevyn täytyy olla jäähtynyt kun kuorrutuksen laittaa. Ja jääkaapissa kovettuu hyvin. Meillä taitaa kaikilla olla kunnon yläasteen köksän mokkaruutuohje ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mä teen mokkapalojen kuorrutuksen tomusokerista, cappuccinojauheesta (sitä mikä vaan sekoitetaan kuumaan veteen ja on sit valmista juotavaa), voista ja lopuksi vielä vettä, niin että seos on sopivan juoksevaa ja sen saa levitettyä pohjan päälle. Tuo lämmin voisula ja kuuma vesi pitää sörsselin sopivan juoksevana sen aikaa, että sen saa levitettyä. Yleensä laitan piirakan sitten jähmettymään jääkaappiin noin puoleksi tunniksi, jonka jälkeen se on helppo leikata.

Ohje taitaa olla kutakuinkin tämä ja ainekset vaan sekoitetaan keskenään:

4 dl tomusokeria

1-3 rkl cappuccinojauhetta

25 g voita sulatettuna (ja nimenomaan voita!)

kuumaa (mutta ei kiehuvaa) vettä

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meilläpäin puhutaan Masaliisasta...  ;)

Mutta hyväksi koettu versio hiukan jäähtyneen torttupohjan päälle on seuraava:

Noin puoli pakettia tomusokeria (elikkäs reilu 200 g)

1 rkl kaakaojauhetta

2 tl vaniljasokeria

Noin 50 g voita sulatettuna

kylmää kahvia sopivasti.

Oon todennut, että tasaisempi kuorrutus tulee, kun ensin sekottaa noi kuivat aineet, sen jälkeen laittaa voin ja sitte sitä kahvia lorottelee pikkuhiljaa kunnes koostumus on sopiva. Yllättävän vähän sitä kahvia tarvii.

Illalla voi jo laittaa kippaan päällekkäin, eikä vielä oo mitään "sekoittumisongelmia" tullut...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Meillä mokkapaloja on aina nimitetty pimeäksi pullaksi  ;D Etsin just tupareihin helppoja ja nopeita reseptejä, ja viikonloppuna taidan tarjota "pimeetä pullaa".

Link to comment
Share on other sites

Minä olen tehnyt kuorutuksen aina ihan tavallisesta sokerista seuraavasti:

100g rasvaa

2 dl sokeria

1 rkl kaakaota

4 rkl kylmää kahvia

Onhan se tosiaan rakeisempaa koostumukseltaan kuin tomusokerikuorrutus, mutta kun ohje periytyy lapsuudesta asti, sitä on pitänyt vain mokkapaloihin kuuluvana juttuna. Tämä kuorrutus jähmettyy ainakin ihan hyvin, kunhan pohja on ehtinyt jäähtyä hetken aikaa. Liian kuuma pohja imee kuorrutusta itseensä.

Pitääpä kokeilla tuota tomusokeria joskus.

- 'Jorge'

Link to comment
Share on other sites

Mä en ole Ikinä käyttänyt sulatettua voita, vaan pehmeää, joka vatkataan tomusokerin ja kahvitilkan kanssa pehmeäksi vaahdoksi. On sopivan jähmeää, ja tosiaan kun levittää viilenneelle pohjalle niin ei valu.

Link to comment
Share on other sites

Ootteko muuten huomanneet, että kaupoista saa sellaista valmista kaakaojauheseosta, johon lisätään vaan sopiva määrä vettä ja voilá, kuorrutus on valmis. Ei se tietenkään niin hyvää ole kuin itse tehty, mut jos jotain laiskoja, ei-jauhopeukaloita eksyy tänne, niin vinkiksi vaan. Tuosta jähmettyvyydestä ja tarttuvuudesta en kyllä osaa sanoa.

Link to comment
Share on other sites

mmm....aika hyviä vinkkejät täällä. Pistäkääpä tähän myös millaisella reseptillä mokkapalat valmistuvat. Olisi kiva vertailla ja löytää mahd hyvä versio.

Link to comment
Share on other sites

Tällaisella pohjalla minä niitä olen tehnyt:

3 munaa

3 dl sokeria

1,5 dl maitoa

150 g sulatettua rasvaa

4,5 dl vehnäjauhoja

1,5 rkl kaakaota

3 tl leivinjauhetta

1,5 tl vaniljasokeria

Vatkaa munat ja sokeri. Lisää maito, rasva ja toisiinsa sekoitetut kuivat aineet vaikka puuhaarukalla käännellen. Itse lisään aineet vuorotellen erissä.

Paistetaan noin 175-200 -asteisessa uunissa kypsäksi.

Päälle viestissä #8 mainittu kuorrutus eli:

100 g rasvaa sulatetttuna

2 dl sokeria

1 rkl kaakaota

4 rkl kylmää kahvia

Kuumennetaan, muttei anneta kiehua.

- 'Jorge'

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
  • 5 months later...

Mintun vivahteista...

keitä vahvaa kahvia noin 3mittaa/1kuppi.

4rkl sitä,

noin 60grammaa rasvaa, sulata, lisää tähän lopussa 7after eigt palaa.

tähän noin 225-250grammaa tomusokeria.

jos kahvi ja rasva on tulikuumia sokeria menee enemmän. Mitä vähemmän rasvaa suhteessa kahviin niin sitä kovempi päällys. Ite tykkään semmosesta pehmosesta, joka ei kuitenkaan sotke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Meidän äiti (ja nyt myöhemmin minä) on aina tehnyt mokkapaloja tällä reseptillä:

4,5dl Vehnäjauhoja

1 rkl kaakaojauhoja, ei tummaa, vaan esim O´boy tai Dumble

2tl leivinjauhetta

1tl vaniljasokeria

Nämä sekoitetaan keskenään.

1,5dl vettä

150g sokeria

Nämä sulatetaan kattilassa.

2 kananmunaa

3dl sokeria

Vatkataan kuohkeaksi vaahdoksi.

Sekoita muna-sokerivaahtoon vesi-rasvaseos ja viimeiseksi kevyesti sekoittaen kuivat aineet. Paista 200*C kypsäksi. Jäähdytä kunnolla ennen kuorrutusta.

Kuorrute:

Puoli pakettia tomusokeria

2-3rkl kaakaota (sitä samaa mitä pohjaan, ei tummaa leivontakaakaota)

4rkl kylmää vahvaa kahvia

4rkl voisulaa

Sekoita kaakao ja tomusokeri, lisää kahvi ja voi. Lisää tarvittaessa kahvia/voita/sokeria. Päälle nonparelleja (kookos on ihan kamalan pahaa, hyi! :wacko: )

Itse teen tuon pohjan 1,5 kertaisena, koska tykkään paksummasta pohjasta. Kuorrutteesta tulee kova, joten nämä voi myös koota pääällekäin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Meillä mokkapala tehdään seuraavan ohjeen mukaan. Kuorrutus kovettuu hyvin ja palat voi kasata päällekäin.

Minkä väristä teidän mokkapalojen kuorrutus on? Meillä se on hyvin tummanruskeaa, mutta vaaleampiinkin olen törmännyt :)

pohja:

3 kananmunaa

3 kkp sokeria

1½ kkp maitoa

4½ kkp vehnäjauhoja

3 tl leivinjauhetta

3 tl vanilliinisokeria

1½ rkl kaakaojauhetta (tummaa, voi laittaa enemmänkin)

150g voita

kuorrutus:

100g voita

1 pkt tomusokeria (ohjeessa lukee 2 pakettia, mutta taitaa ohje olla ajalta kun tomusokeripaketit olivat pienempiä :) )

reilusti kaakaojauhetta

vahvaa kahvia

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...

Minä olen tehnyt kuorutuksen aina ihan tavallisesta sokerista seuraavasti:

100g rasvaa

2 dl sokeria

1 rkl kaakaota

4 rkl kylmää kahvia

Onhan se tosiaan rakeisempaa koostumukseltaan kuin tomusokerikuorrutus, mutta kun ohje periytyy lapsuudesta asti, sitä on pitänyt vain mokkapaloihin kuuluvana juttuna. Tämä kuorrutus jähmettyy ainakin ihan hyvin, kunhan pohja on ehtinyt jäähtyä hetken aikaa. Liian kuuma pohja imee kuorrutusta itseensä.

Pitääpä kokeilla tuota tomusokeria joskus.

- 'Jorge'

Minä olen tehnyt kuorutuksen aina ihan tavallisesta sokerista seuraavasti:

100g rasvaa

2 dl sokeria

1 rkl kaakaota

4 rkl kylmää kahvia

Onhan se tosiaan rakeisempaa koostumukseltaan kuin tomusokerikuorrutus, mutta kun ohje periytyy lapsuudesta asti, sitä on pitänyt vain mokkapaloihin kuuluvana juttuna. Tämä kuorrutus jähmettyy ainakin ihan hyvin, kunhan pohja on ehtinyt jäähtyä hetken aikaa. Liian kuuma pohja imee kuorrutusta itseensä.

Pitääpä kokeilla tuota tomusokeria joskus.

- 'Jorge'

Kiitos ohjeesta ! Meillä ei ollut tomusokeria ja luultiin ettei se onnistuisi. Hyvät mokkapalat tuli !! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Eilen masaliisoja juuri tehtailleena voin nyt tulla kommentoimaan, kun tiedot on tuoreessa muistissa :girl_smile:

Olen ymmärtänyt, että nimenomaan tuo rasva kovettaa kuorrutteen ja toinen tärkeä pointti on se, että pohjan pitää olla täysin jäähtynyt ennen kuorrutteen levitystä. Leivon masaliisaa aina kotiruoka kirjan ohjeen mukaan ja kuorrute kovettuu sellaiseksi, että leivokset voi nostaa päällekkäin.

kuorrute

4dl tomusokeria

3rkl kaakaojauhetta

2tl vanilijasokeria

50g sulatettua voita (itse olen käyttänyt tässä flora culinessea ja sekin pelittää hyvin)

4rkl kuumaa vahvaa kahvia

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...