Guest Blues80

G: Hääyön jekut - hyvä vai huono?

174 posts in this topic

Mä en ymmärrä kuinka hotellista on voitu päästää ketään muita, kun asianosaisia hotellihuoneessa käymään?

Siivoajien listoissa hotelleissa on vain ja ainoastaan tehtävät huoneet ja niihin tulevat tilaukset (esim lisävuoteet, pinnasängyt, potat yms) jotka ovat tiedossa eli jo huonetta varattaessa ilmoitettu vastaanottoon/huonevuokraamoon. Jos käytävällä on ihminen joka pyytää avaamaan huoneen ovea ja huone ei ole jonkun käytössä (siis ns jatkava huone, pidempään asunut joka on vielä yön tms ylitse) niin ovi avataan, ellei ole mitään syytä epäillä huoneen avaamista pyytävän tarkoitusperiä.

Monesti huoneen ovia pyytää avaamaan ihminen joka on unohtanut avaimen huoneeseen. Välillä on esim kaaso asialla joka on tuomassa jotain huoneeseen, vaikkapa morsiusparin matkatavaroita. Olisiko parempi jättää ne tavarat käytävään ja  kieltäytyä avaamasta huonetta.

Vain jos on kielto ettei ketään saa päästää huoneeseen niin en mene avaamaan ovea, en vaikka huoneen vuorkaaja seisoisi siinä avaimensa huoneeseen unohtaneena. Enhän minä ainakaan listoistani näe kenelle huone kuuluu ja minulla ei ole valtuuksia pyytää henkilöllisyystodistusta nähtäväksi. Kyllä sitä on ihmisen sanaan luotettava ja asiakkaan pyyntöjä noudatettava.

Joskus respa voi antaa väliaikaisen avaimen, esim juuri kaasolle joka tuo huoneeseen tavaroita. Ja voihan sitä ovela jekuttaja kantaa isoa herkkukoria jonka menee toimittamaan huoneeseen  ja tekee sitten jekut. Olisiko se parempi jättää se herkkukori siihen huoneen edustalle, käytävään?

Me emme päässeet yksin viemään tavaroita hääparinhotellihuoneeseen vaan respantäti oli koko ajan mukana! Toisen ystäväni hotelliin kuin soitin sanottiin heti ettei kukaan ylimääräinen pääse huoneeseen. Kun itse menimme viime elokuussa naimisiin ei kukaan päässyt meidän huoneeseen ja hyvä niin!

eh.... aika yllättynyt olin lukiessani tätä  ::) no, hyvät hekotukset sai..

Jekuissa ja jekuttomuuksissa mun mielestä pitäisi aina ottaa huomioon millainen hääpari on kyseessä ja toimia sitten sen mukaan. Pahimmat "jekut" ovat ehkä tarpeettomia ja ikävävi - ilkeiksi niitäkään on tuskin tarkoitettu. Ja en kyllä pitäisi siitä itsekkään että tuntikausia joutuisi siivoamaan saati että saisi laskun ylimmääräisestä siivouksesta hotellilta. Eli rajansa kaikessa, sehän päteen niin tässä kuin monessa muussakin asiassa  ;) Onneksi ympärillä on ihmisiä jotka ymmärtävät hyvän maun rajat, mutta omaavat myös jekkujen teko taitoa  ;D

Sillä mun mielestä tietty määrä jäynää kuuluu suomalaiseen hääperinteeseen, mutta sekin voi olla tyylillä tehty  ;) Esim. kun olin kaasona, järjestin itseni hääparin sviittiin ja puhalsin sinne kymmenkunta punaista sydän ilmapallloa, jätin pieniä yllätyslahjoja sisältävän laatikon (suklaata, avioliitonkäyttöopas, hierontaöljyä, potkupuku..) ja jäynänä laitoin makaroonia pari kourallista peiton alle (makarooni ei murusta ja on helppo poistaa muutamassa minuutissa, mutta jäynän idea kuitenkin toteutuu) Eli pientä, mutta huolella suunniteltua ja pääpaino hääparin ilahduttamisessa  :-*

Loppuisi minunkin huumorintaju jos sängyssä olisi murusia ja herätyskelloja soimassa. Minä käyn todella harvoin hotellissa, joten haluan nauttia siitä koko rahan edestä.

Minusta pienet jekut on ihan asiallisia, jos istuvat hääparin luonteeseen. Ollaan joskus kaveriporukalla kehitelty vaikka mitä jäyniä (karamelliväriä suihkukapulan sisään jne.) mutta ei olla mitään niistä toteutettu, joko uskallus on loppunut kesken kaiken tai sitten järki voittanut ::)

Tätini kertoi, että heidän hääyönsä oli ollut ikimuistoinen, kun olivat joskus aamuyöstä hiippailleet kotiinsa, jossa oli tätini vanhapiikatäti majoittuneena (tuli pitkän matkan takaa), ja jossain vaiheessa yötä oli pitkin asuntoa ruvennut pirisemään herätyskellot puolen tunnin välein. Vanhapiikatäti oli kuulemma urhoollisesti esittänyt nukkuvaa ja aamulla "ihan hyvin unenpäästä kiinni saanutta", mutta ;D Silloin ei tätiä+hänen miestään+vanhapiikatätiä naurattanut, mutta jälkeenpäin tuon tapauksen kustannuksella on pidetty paljonkin lystiä.

Eihän ne jekut kenenkään avioliittoa pilaa, mutta kyllähän jokainen haluaisi, että ensimmäinen aamu avioparina olisi jollakin tavalla unelmien täyttymys. "Jekkuja" saisivat siis olla kuohari ja herkkukori yms. Hääyötään viettää vain kerran elämässään. Antakaa jekkuilevat kaasot ja bestmanit siis sen olla mahdollisimman kaunis muisto! :-X :-X :-X

Mäkään en oikein hääyön jekuista perusta tai melkeimpä voisin sanoa suoraan, että kiitos ei. Jännän päivän jälkeen ei varmasti ketään kiinnosta siivota leivänmuruja sängystä tai herätä vartin välein herätyskelloon tai pissiä kelmutun wc-pöntön takia lattialle. Hohhoijaa siis näille perinteisille "ilkeämielisille" jekuille.

En mäkään oikeen noista jekuista perusta. Olen tosi huonolla tulella jos en pääse nukkumaan silloin kun haluan, joten ei olisi oikein kivaa että sitten sulholle kiukuttelisin siellä hotellihuoneessa  :(

Mutta uskon kyllä että meidän kaasot ja bestmanit on sen verran järjissään, etteivät meille tuollaisia jekkuja tee. Herkkuja tms. olisi kyllä ihanaa saada...

Ehdottomasti olis ollu ei kaikille leivänmuruille ja herätyskelloille. Ja olisin ollu varmasti tosi vihanen, jos joku olis jotai suurempia jekkuja käyny tekemässä. Meillä ainakin 2 edellistä yötä oli tosi lyhyitä ja takana oli 3 pitkää päivää, mukaanlukien hääpäivä ja kunnon yöunet oli tosiaankin tarpeen.

Ei mitään jekkuja meillekään,mä en tykkäisi niistä yhtään. :(

Kyllä!

Pieni jekuttaminen kuuluu asiaan!

Ei mitään monen tunnin siivous urakkaa, mutta pari herätyskelloa, vähän näkkärin muruja tms on ihan OK.

Mä en kyllä itse tykkäisi edes tuollaisesta. Ylipäänsä en ymmärrä jekuttamisen ideaa. Eikö sitä voi antaa väsyneen hääparin nauttia toisistaan ilman häiritseviä yllätyksiä.  >:(

Iloiset ja yhteistä hetkeä juhlistavat yllätykset ovatkin sitten aivan eri juttu. Niistä minäkin tykkäisin.

Jännä, että tämä on nyt sellainen perinne, joka ei saakaan kannatusta morsianten syvissä riveissä.

Entivanhaan hääparin yötähän on häiritty paljon pahemmin kaiken maailman kattiloilla ja muulla räminällä heti hääyön viettopaikan oven takana. Tarkoitus on ollut ajaa pahoja henkiä matkoihinsa -ja häiritä hääyön viettoa.

Liekö amerikkalaiset elokuvat juurruttaneet morsiamiin sen käsityksen, että hääyön pitää olla elämän romanttisin yö vai miksi tässä kohtaan perinteet ei saa kannatusta.

Omasta mielestäni tästä ketjusta löytyy paljon huumorintajun puutetta. Mua naurattaisi nuo havut, hanat ja sellofaanit. Kaverit on nähnyt niiden kanssa vaivaa. Vähän pilkettä silmäkulmaan!

Entisaikaan häiden järjestäminen ei hääparille ollut ihan sellainen härdelli kuin se nykyään monesti on. Voin itse kuvitella, että olemme sulhasemme kanssa hääiltana onnellisia, mutta hyvin väsyneitä, koska haluamme häitämme tehdä mahdollisimman paljon itse. Väsyneenä on huumori vähissä. Sitäpaitsi, en usko siihen että hääyötämme olisi pahoja henkiä häiritsemässä. Ei niitä silloin tarvitse häätääkään.

Johan tässä huomaa ärtyvänsä, kun lukee viestejä, joissa pidetään jekutuksia hyvänä ja hauskana juttuna. Mun mielestäni sellainen huumorintaju on kieroa. Huumorintajuttomaksi ihmiseksi en itseäni kuvaile siitä huolimatta, että en pidä tuollaisista inhottavista ylläreistä.

Edelleenkin peräänkuulutan vähän huumorintajua. (Tosin kaikki ihmisethän väittävät, että heille on hyvä huumorintaju, ennen kuin sitä koetellaan...)

Ei se nyt ihan noin ole. Kyllä kaikilla ihmisillä on huumorintajua. Yleensä ihmiset vaan pitävät niitä ihmisiä huumorintajuttomina, joiden huumori on erilaista kuin muiden. En minä esimerkiksi pidä huumorintajuttomana ihmistä, joka ei naura samoille asioille kuin minä. Joku taas saattaisi pitää minua huumorintajuttomana, kun minua ei rasistiset vitsit naurata. Kyse on siis erilaisista huumorintajuista. Toivottavasti siis jokainen hääpari muistaa muistuttaa omia kavereitaan siitä, millainen huumorintaju heillä on, mikäli kaverit eivät sitä itse ymmärrä. Toiset kun näyttävät tykkäävään ja odottavankin jekkuja, kun taas toiset - kuten minut - jekut saisivat todella ärtyneiksi.

Hääyö ei ole romanttisin yö, vaan yö jolloin tarvitsee lepoa, jaksaakseen herätä seuraavana päivänä siivoamaan hääpaikan sotkuja.

ehdottomasti ei... jotain pientä ylläriä voi olla, mutta ei mitään jäynää.. ruusu sängyllä ja herkkukori ehkä enemmän tämän morsion makuun..  ;D

Näkkileivän muruset yms, olisi ihan kauheita hääyönä.  :-/ Ja monet hotellit jopa kieltävät ne kokonaan vaikean siivottavuuden takia.

Kerran järjestimme niin, että hääparia oli odottamassa sängyllä pieni kori, missä oli kortti, herkkuja ja pieni paketti sulhaselle. Tässä paketissa oli seksikäs "oloasu" tuoreelle morsiammelle. Morsiuspari kiitteli jälkeenpäin kovasti mukavasta yllätyksestä  :)

Mielestäni herkkukori on senkin vuoksi oikein mukava, että kyllähän sen yön aikana voi ruveta tekemään hieman hiukopalaa mieli ja janokin päästä yllättämään ;)

Rakkaat Morsiammet, tulevat ja menneet!

Kerrotte, että ette halua mitään jekkuja (siis niitä ilkeämielisiä) hääyöksi ja miten haluatte vain "nukkua" rauhassa jne. Mites on sulhojenne laita? Mitä he haluavat? Kovin useinhan nuo jekut ja nimenomaan tarkoitan niitä kelmuja ja muruja ovat sulhon kavereiden tekemiä, heidän tapansa huomioida hääparia. Kummallinen tapa tosin  :D

Voin tietenkin olla kovin väärässäkin tässä asiassa, mutta mitenkä minusta nyt tuntuu, että morsiammet eivät halua jekutusta ja kieltävät sen, mutta ne sulhon ajatukset asiasta unohtuu.

Itse en ainakaan haluaisi  mitään megasotkua kotiini hääyöksi, mutta jotain pientä hauskaa joku voisi järjestää. Sulhoni mielestä taasen joku minun mittapuuni mukaan sikamainenkin jekku voisi olla vielä hauskaa. Sille kultaiselle keskitielle kun joku osaisi jekut sijoittaa.

En minä sitä sano, että tietäisin miten asiat ovat kullakin, mutta sen verran muistutan, että olisi hyvä välillä jutella sulhonkin kanssa mitä hän haluaa ja mitä ei halua esim. just tässä jekkuasiassa.

En minä sitä sano, että tietäisin miten asiat ovat kullakin, mutta sen verran muistutan, että olisi hyvä välillä jutella sulhonkin kanssa mitä hän haluaa ja mitä ei halua esim. just tässä jekkuasiassa.

Kyllä ainakin me keskustelimme sulhon kanssa asiasta, ennen kuin ilmoitimme bestamnille ja kaasolle, ettemme ME halua jekkuja hääyönä. Sulho oli siis jekkuja vastaan, niin kuin minäkin.  Meillä ei ole tapana tehdä omissa nimissä yhteisiä päätöksiä tai pitää toisen mielipidettä itsestään selvänä.  ;)

Hääyöhotellissamme on muuten käytäntö, ettei ketään "ylimääräistä" päästetä huoneisiin millään verukkeella. Huoneen varanneilta pitää aina olla lupa, jos mielii mennä huoneeseen.  

EHDOTON EI! Voi tosiaan olla että ennen hääpäivää ei paljon ole tullut nukuttua joten olisi varmasti miellytävämpää nukkua ilman niitä leivän murusia :-/ Ja kumminkin sehän on morsiammen ja sulhasen yö, joten varmasti he haluavat nauttia toisistaan eikä kavereiden jekuista :P

huono!!meillä ei ollut mitään jekkuja, vaikkakin kaasot paljasti jälkikäteen et suunnittelivat pyhkiden ja wc paprujen hävittämistä..

Itsekin pidin salassa aika pitkään hääyönviettopaikkaamme. Sitten kuitenkin ajattelin, että mikäs siinä - jos joku tahtoo pilailla niin siitä vaan. Ettei tuu kellekään paha mieli. Jotenkin se kuuluu kuvioon, koska romantiikka ei välttämättä muutenkaan kuki siinä väsymystilassa.

Veli meni naimisiin helmikuussa ja sen vaimoke ei missään nimessä halunnut kertoa, missä ovat yönsä. Ja kun se kuitenki paljastui ja jekkuja sinne tehtiin, olin ihan varma, että vaimo suuttuu. On vähän herkkänahkainen. Mutta sitä vaan nauratti seuraavana päivänä, kun yks jos toinenkin kello oli yöllä soinut.

Periaatteessa nuo jekut on aika turhanpäiväisiä, eli voisivat jäädä tekemättä.

Jotenkin olen niin höpö, että ihan innoissani etsin omasta sviitistäni kelloja sun muita jekkuja. Oli semmonen tunne, että ku tässä tilanteessa - siis hääyötä viettämässä - olen todellakin vihdoinkin MINÄ! Se tuntui toisaalta jotenkin niin ainutkertaiselta ja siltä, että sehän on perinne,, jos huonetta on sotkettu. Eli hymyssä suin niitä jekkuja etsittiin kuitenkin :D

Meidän häävuoteeseen oli ripoteltu ruusun terälehtiä  :-X

Yöllä pärähti piilotetusta mankasta soimaan 'impotentti hän on' -biisi, joka oli miksattu ainakin viiden minuutin pituiseksi... Naurattihan tuo, ja biisin sanat todistettiin EI-paikkaansapitäviksi!  ;) ;D

Pienet jekut on ihan ok, sellaiset joista ei koidu mitään älytöntä siivousurakkaa tai muuten ikävää häiriötä...

Olen sitä mieltä että en halua jekkuiluja Hääyöksi. Haluan voida nauttia Hääyöstämme rauhassa rakkaan aviomieheni kanssa ilman että tarvitsee etsiä herätyskelloja, heitellä riisit pois sängystä  tai mitään muutakaan. Toivon että meille ei jekkuja tule.