Guest jmaa

Vaeltaminen häämatkana

31 viestiä aiheessa

Mitä mieltä olette vaeltamisesta häämatkalla?

Onko jollakulla kokemuksia?

Me olemme päättäneet nimittäin lähteä vaeltamaan.

Ei niin perinteistä, mutta tarviiko sen aina ollakkaan. Pääasia, että me itse tykkäämme ja vaeltaminen ainakin on molempien unelma häämatka ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Muutama vuosi takaperin olin vaeltamass Pallaksella ja siellä yhdellä kämpällä tuli vastaan häämatkaa viettävä hääpari. Kertoivat nauttineensa ja viettävänsä vaelluksen jälkeen vielä muutaman päivän jossain lähellä olevassa hotellissa.

Minusta ainakin aivan loistava idea!!!  :-X Toivottavasti teille sattuu sitten ihanat ilmat  ;):-*

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niin, sehän siinä on vaarana että voi sataakkin :(

On onneksi jo varattu muutama varaustupa reitin varrelta... Mutta osaksi ollaan kyllä teltassakin. Sehän on sitä kunnon vaellusta ;)

Onneks noi nykypäivän makuupussit saa kätevästi yhteen vetskareilla :-X :-X :-X:) Lämmitetään toisiamme :D

Niin mekin meinattiin lopettaa vaellus suoraan hotellin pihaan ja viettää siellä vielä tovi. Ja ennenkaikkea syödä hyvin :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Dominicana; Mitä tykkäsitte Pallaksesta vaellus paikkana? Reiteistä ja taukopaikoista???

Olimme siellä nimittäin nyt talvella hiihtelemässä, ja ihastuimme mahtaviin maisemiin. Suunniteletiin jo että siine täytyy joskus ehkä lähteä myös vaeltamaan :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me aiomme lähteä heti häiden jälkeen vaeltamaan Hetta-Pallas-reitti. Viimeisin yö olemme Pallas-hotellissa. Muut yöt nukumme teltassa. Toivotaan ettei kovin sataisi ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me lähetään Pyhälle viikoksi häiden jälkeen. Ajateltiin päivävaelluksia, melontaa ym. ja vastapainoksi hyvää ruokaa ja köllöttelyä takkatulen ääressä mökillä tai Luostolla kylpylässä. Varsinainen häämatka on vasta joulukuussa, jolloin lähdemme kauas lämpöön.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuinka pitkälle vaellukselle aiotte suunnistaa? Olemme myös haaveilleet Karhunkierroksen vaeltamisesta, mutta tuleva mieheni ei ole ennemmin moista harrastanut ja se saattaa olla kovin rankka ensikertalaiselle vaikka urheilullisia olemme molemmat.  :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Riippuu säästä ja fiiliksistä. Sulholla ei ole vielä hankittuna vaellustamineita, joten varmaan sellaisia sopivia päivämatkoja. Ajattelimme yhden päivän meloa ja toisena käydä Luostolla ja rentoutumisellekin pitää jättää aikaa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pallas on mukava vaelluspaikka! Olin siellä pari vuotta sitten, ja pelkkää hyvää kerrottavaa!

/rellu

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me oltiin Luostolla vaeltamassa ekalla häämatkallamme. Tosin me tehtiin vain päivämatkoja vuokramökistä, kun koira oli mukana ja vielä sen verran nuori, ettei voinut ottaa mukaan millekään viikkovaellukselle. Ja meitä ainakin säät suosi! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tulimme eilen Lapin reissultamme ja oli oikein onnistunut hääloma! Varsinainen häämatkamme on vasta joulukuussa, mutta häämatka vaeltaen ei olekaan yhtään huonompi vaihtoehto.

Varsinaista perilläoloaikaa Pyhällä meille jäi vain 3 kokonaista päivää, sillä kaksi päivää meni autossa istuen, mennen tullen. Teimme päivävaelluksia mökiltä käsin, jolloin sopiva vaelluksen pituus reitistä riippuen oli n. 10-15 km. Ainakin Pyhätunturin maasto on paikoin niin hankalakulkuista koiran kanssa, että meille riitti tuollaiset matkat. Aikaa meni kuitenkin evästaukoineen 5-8 tuntia/pvä. Yhtenä päivänä kävimme melomassa Pyhäjoella ja siihenkin tauon kanssa sai varata 5 tuntia. Olin itse ensi kertaa Lapissa "sulan aikaan" ja tästä lähtien aion raahata miehen sinne joka syksy  :-X. Jos vaeltaja on normaali/hyväkuntoinen liikunnanharrastaja, ei reissusta voi kuin nauttia. Jalat tietysti kipeytyivät ekana päivänä, kun ylämäkien kiipeäminen rasitti normaalista poikkeavalla tavalla. Me oltiinkin sitten Oulun Edenissä nautiskelemassa viimeisestä lomapäivästä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vaelluskokemusta omaaville kysymys: onko elokuu aivan tolkuttoman huono ajankohta lähteä vaeltamaan? En tarkoita mitään monen päivän vaellusreissuja vaan ehkä päivävaellusta. Kuusamosta on ollut puhetta. Mitä mieltä olette?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me varattiin juuri eräkämppä läheltä Posiota Villi Pohjolan kautta, ja tarkoituksena on levätä mutta myös tehdä päiväretkiä koiran kanssa. Olemme lähdössä elokuun viimeiseksi viikoksi, joten kelikertomuksia minäkin kaipaan :)

Itse olen ollut vain kesämmällä tai lumen aikaan. Ilmeisesti elokuun lopussa ruska ei vielä ole alkanut, mutta kesä alkanut jo hiipumaan. Mitenköhän hyttyset käyttäytyy tuohon aikaan  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kokemuksia Kilpisjärven/käsivarren alueelta?

Tiedän, että sulho haluaisi sinne "esihäämatkalle"... itse taas todella mukavuudenhalusena pelkkä teltassa yöpyminen ei oikein iske...  ::) Olisi mukava olla edes osa ajasta mökissä (jossa on vessa ja suihku!)  ;) Budjettiin ei kumminkaan mahdu 100 € / yö-mökki, koska varsinainen häämatkakin on maksettavana...

Vinkkejä?  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Elo- ja varsinkin syyskuu ovat mielestäni parhainta vaellusaikaa Lapissa. Elokuussa ei ole enää hyttysiä ja syyskuussa ruska on upea :)

Kilpisjärvi ja Käsivarren erämaa-alue ovat upeita paikkoja :) Maisemat vievät kyllä sydämen mennessään... Eli suosittelen ehdottomasti :) Kilpisjärvellä on tarjolla mökkimajoitusta (mm. suihku, sauna ja wc mökissä) mutta hinta ei tietenkään ole kovin edullinen. Itse Käsivarren erämaa-alueella on autiotupia, joista löytyy sänkyjä sekä ulkovessa. Nämä eivät maksa mitään mutta ovet ovatkin sitten avoinna kaikille. Myös varaustupia alueelta löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me olimme syyskuussa Kuusamossa , meillä oli mökki vuokrattuna viikoksi, ja teimme päivän patikointi reissuja.Ilmat olivat vaan aika kylmät ja Posiolla satoi jo luntakin syyskuun puoli välissä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olemme lähdössä sulhoni kanssa häämatkalle Haltille, joten yhteinen taipaleemme avioparina alkaa jokseenkin erikoisissa merkeissä . Olen kuullut, että se on melkoisen suosittu vaelluskohde, joten romanttisesta patikoinnista kahdestaan erämaassa ei valitettavasti voine puhua. Alunperin vaellus ei kylläkään ollut tarkoitettu häämatkaksi, vaan sitä suunniteltiin joka tapauksessa, mutta kun päätös naimisiin menosta syntyi, päätimme yhdistää tapahtumat. Sen verran helpotusta olemme tuolle yli 100 kilometrin patikoinnille ottaneet, että yövymme varaustuvissa, emmekä kuljeta telttaa mukana. Onhan edes vähän luksusta  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pompula: Saatte Haltin vaelluksestanne, ainakin osasta siitä, romanttisen patikoinnin kahdestaan erämaassa, jos menette sivuun "Haltin valtatiestä". Olin viime vuonna Haltilla ja menimme alkumatkan omia polkujamme (itse asiassa norjalaisten polkuja :) ). Parin päivän aikana näimme kolme ihmistä! Lukumäärä oli sitten ihan eri kun menimme pääpolulle, siellä kyllä ruuhkaa riitti.

Ja vielä piti sanoa, että ainakin meidän reissulla heinäkuun alussa viime vuonna varaustuvat olivat ruuhkaisia ja kuumia, joten omaa telttaa kuitenkin kannattaa harkita mukaan otettavaksi...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei! Me olimme heinäkuun alkupäivinä viikon Lemmenjoella (Inarin kuppeessa), emmekä hienompaa häämatkaa olisi voineet toivoa! Meloimme joen ylös-alas ja kiersimme sen ainoan karttaan merkityn reitin joka sieltä löytyy (Ravadasjärvi-Maddib Ravadas-Kultasatama), kokonaismatka vajaa 60 km. Yövyimme omassa teltassa ja kuivattelimme välillä kamppeita autiotuvissa. Aivan upeat maisemat, sekä jylhää että vehreää, ihania tunturipuroja ja putipuhdasta vettä, jota minä kaupunkilaisena kovasti ihmettelin ja ihailin (kuksa vaan jokeen ja juoma kurkusta alas). Sattui vielä niinkin että juuri ketään ei tullut vastaan, heinäkuun alku on kuulemma hiljaista kun ihmiset siinä vaiheessa vasta alkavat raahautua kohti pohjoista loman alkupäivinä. Saimme siis nauttia lähes vain toisistamme  :-X

Päivämatkamme olivat sellaista 10 kmn molemmin puolin, minä normaalikuntoisena jaksoin ihan hyvin, tunturin kapuaminen oli sellaista sitkuttelua mutta näkymä korvasi vaivan ja se oli onneksi vain yhden päivän operaatio. Ja jos haluaa paikkaan jossa ei tarvitse miettiä onko ok mennä häämatkalla nettiin (kännykkäkään ei kuulunut kuin tunturiosion kahdella korkeimmalla huipulla hetkellisesti) kannattaa harkita  ;D Säät siellä vaihtelee nopeasti. Pari TODELLA hienoa ukkosmyrskyä koettiin, onneksi molemmilla kerroilla saimme sateensuojan kasaan juuri ajoissa :D Muuten säät kyllä hellivät.

p.s. Eihän toki tarvitse olla perinteistä ellei kerran halua  ;) Me saimme muutamien kiummastelujen ohessa paljon ihasteluja "originellista" ideastamme (joka meille oli oikeastaan kaikkein luonnollisin). Meille ei olisi sopinut löhöloma aurinkorannalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vaaraan osioonkin jo ehdin kirjoittaa, mutta mekin suuniteltiin vaellusta, syksylla.

Kyselinkin toisessa ketjussa jo, etta onko kenellakaan viisaammalla tiedossa, milloin on ruska parhaimmillaa Lapissa ja minne sita kannattaisi menna ihastelemaan, jos ei ihan jonossa haluaisi muiden turistien kanssa tarpoa? Vaelluskokemusta on kylla eika kiipeaminenkaan ole tuntematonta, mutta ei kotimaassa :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oltiin vuoden 2007 heinäkuun alussa vaeltamassa Kilpisjärveltä Haltille. Lunta oli vielä paikoittain, ja ilma pyöri siinä 10 asteen tuntumassa. Matkan aikana nähtiin vain pari muuta vaeltajaa vaikka menimme pääreittiä pitkin, eli saimme taivaltaa rauhassa kahdestaan. Haltin juuressa olevassa pikkumökissä saimme nautiskella ihan kahdestaan, sinne ei muita vaeltajia eksynyt (kyseessä on vain noin 4 hengen mökki).

Kävelimme noin 30km päivässä, maisemat olivat upeat, ja autiotuvat hyvin varustettuja.

Suosittelen lämpimästi!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei, miten olette hoitaneet auton Hetta-Pallasta vaeltaessanne? Eli miten olette saaneet auton lähtöpaikasta a paikkaan b. Itse olen nuorena vaeltanut tuon reitin ja auto jonkun yrityksen kautta siirrettiin meille lähtöpaikasta määränpäähän. Koska en silloin itse sitä järjestelyä tehnyt niin en tiedä miten se hoidettiin. Onko kenelläkään kokemusta??

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kokemusta on tuosta auton siirtopalvelusta kesältä 2005. Firman nimeä en muista, mutta eiköhän sen netistä löydä. Sama mies hoiti myös venekuljetuksen siellä Hetassa. Eli lähdimme sieltäpäin ja jätimme auton ja avaimen tälle miehelle. "Vastineeksi" saimme avaimen joka sopi taas Pallaksella lukolliseen postilaatikkoon. Eli siis tämä mies ajoi automme sinne ja laittoi auton avaimen sinne postilaatikkoon, me taas tulimme ja saimme avaimen sieltä sillä meillä olevalla avaimella... Ja palautimme siis sen avaimen takaisin samaan postilaatikkoon.

Ja joo, tämä oli nyt tosi hankalasti selitetty, mutta ainakin homma toimi ja takaisin etelään päästiin..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Vaaraan osioonkin jo ehdin kirjoittaa, mutta mekin suuniteltiin vaellusta, syksylla.

Kyselinkin toisessa ketjussa jo, etta onko kenellakaan viisaammalla tiedossa, milloin on ruska parhaimmillaa Lapissa ja minne sita kannattaisi menna ihastelemaan, jos ei ihan jonossa haluaisi muiden turistien kanssa tarpoa? Vaelluskokemusta on kylla eika kiipeaminenkaan ole tuntematonta, mutta ei kotimaassa :D

Mun kokemuksen mukaan ainakin viime vuonna Lapin ruska oli Rovaniemi-Kemijärvi-Pyhä-akselilla parhaimmillaan syyskuun lopussa ja ehkä lokakuun alussakin vielä. Sitten lähtee jo lehdet puista eikä ole värikästä enää. Syksy on ihanaa aikaa! :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vähän vaeltaneille Hetta-Pallas Reitti on turvallinen: reitti on selkeä ja hyvin merkitty, eikä reitti risteile, jolloin vahingossa pääsisi eksymään. Toisaalta matkan teko on siellä tunturi ylös-alas menoa, mutta hitaasti hyvä tulee! Haltillakin on toki merkatut reitit, mutta ei ainakaan vuosia sitten ollut niin hyvä. Se on ehkä vähän vaativampaa maastoa... Karhunkierros on taas hyvä vähän vaeltaneille. Joka tapauksessa aikaa kannattaa varata. Jos haluaa varmasti yöpyä mökissä, suosittelen varaustupia, sillä autiotuvat voivat olla melko täynnä. Muuten teltta on todella hyvä majoitusvaihtoehto! Silloin voi leiriytyä sinnekkin, missä muuten ei voisi nukkua... eli hätätilanteen iskiessä esim.

Heinä -elokuu on hyvää vaellusaikaa kun on lämmintä, tosin varatkaa hyvät hyttysmyrkyt mukaan. (Jos ei sääskiä niin mäkäräisiä ja polttiaisia kyllä löytyy). Ruska alkaa joskus elokuun lopulla/syyskuun alussa, vaihtelee vuosittain vähän, ja myös millä korkeudella suomea vaeltaa. Tunturissa ruska on aina mahtava!!!

Me meinataan käydä ensin viikko ulkomailla ja toinen viikko sitten vaeltaa Pohjois-Karjalassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään