Smurffiina

Kalla hääkimpussa (kuvia)

126 viestiä aiheessa

Mitä mieltä olette kallasta hääkukkana? Haluaisin nimittäin yhden tai kaksi punaista kallaa "hääkimpukseni". Kallahan on hautajaiskukka, mutta eikös se koske vain valkoista? Niin ja tietääkö kukaan saako talvella punaista kallaa ylipäätään ollenkaan?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ensinnäkin, kalla on hieno ja ihana kukka! On tosi valitettavaa, että monet pitävät sitä pelkästään hautajaiskukkana, vaikka hautajaisissa käytettyjen kukkien yleisyyden perusteella hautajaiskukan titteli pitäisi osua myös ja ennen kaikkea ruusuille ja liljoille. Maailmalla ja myös Suomessa yhä yleisemmin kalla on erittäin suosittu hääkukka, trendikäs kuin mikä! Ja ah niin tyylikäs linjakkuudessaan... Myönnetään, olen kallafani... :)

Kalloja pitäisi saada ympäri vuoden. Kesällä on sesonkiaika, jolloin saa myös kotimaista, mutta tuontikallaa saa kaiken värisenä myös talvella. On muuten tosi kestävä kukka, säilyy nuupahtamatta kimpussa pitkään. Kuivatus ei onnistu, sillä kukka vain ruskistuu rumaksi.

Minulla oli morsiuskimpussani valkeita kalloja (pieniä ja keskikokoa, ehkä ne aivan jättikokoiset ovatkin enemmän hautalaitteissa käytetyjä) ja vaaleankeltaisia ruusuja laskeutuvana kimppuna.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ma kans tykkaan kallasta tosi paljon. Mulla on kans yhtena kimppuvaihtoehtona vain yksi valkoinen kalla, mut en viela tieda sopiiko se meidan haiden ymparistoon ja niin kutsuttuun teemaan viela.

Ja muista et jos sa haluat haihisi jotain, senkus anna menna vaan. Ja onhan ruusukin hautajaiskukka tavallaan...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Ja muista et jos sa haluat haihisi jotain, senkus anna menna vaan. Ja onhan ruusukin hautajaiskukka tavallaan...

Ihan totta! Jos sitä niin haluaa ajatella, niin jokainen kukka on omalla tavallaan hautajaiskukka. Yhtä lailla käytetään ruusua, neilikkaa tai vaikka krysanteemiakin niissä hautavihoissa - vahinko vain, että tietyillä kukilla tämän kaltainen assosiaatio on vaan muita vahvempi. Yleisimmin juuri valkoinen kalla, valkolilja ja sininen iiris yhdistetään hautajaisiin, niin ihania kukkia kun olisivat muutenkin. :( Itse esim. saan punaisesta neilikasta saman "fiiliksen", sitä kun oli käytetty runsaasti aikanaan oman isoäitini hautavihoissa.

Eli kaikkia ei välttämättä voi miellyttää. Joku voisi silti saada omia assosiaatioitaan aikaiseksi, valitset sitten minkä kukan tahansa. Ts. valitse kallaa vaan, jos se sinua miellyttää - sinun kimpustasihan (ja samalla sinun mieltymyksistäsi) tässä loppujen lopuksi on kyse.

Ja kyllä punaistakin kallaa pitäisi talvisinkin löytyä, ulkomailtahan sitä paljon Suomeen tuotetaan (eli ei nykyisin sillä vuodenajalla NIIN suurta merkitystä ole). Muista vaan keskustella floristisi kanssa mahdollisimman ajoissa, jotta hän ehtii sitä tarvittaessa sinulle tilaamaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun hääkimppuuni tulee tumman luumun(viinin?)punaista kallaa ja minusta se on aivan upea kukka. Ennen pidin sitä itsekin hautajaiskukkana, mutta aika paljon sitä morsiamilla nykyään näkyy. Tilasin juuri maistraatti/heittokimppuun oranssia gerberaa ja heti sen jälkeen näin televisiossa hautajaiset, joissa sitä oli käytetty - eli mikä tahansa voi olla "hautajaiskukka". Saanti on ainakin tähän vuodenaikaan hyvä, talvesta en sitten tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
vahinko vain, että tietyillä kukilla tämän kaltainen assosiaatio on vaan muita vahvempi. Yleisimmin juuri valkoinen kalla, valkolilja ja sininen iiris yhdistetään hautajaisiin, niin ihania kukkia kun olisivat muutenkin. :( Itse esim. saan punaisesta neilikasta saman "fiiliksen", sitä kun oli käytetty runsaasti aikanaan oman isoäitini hautavihoissa.

Samma här: punainen neilikka = hautajaiset. :-/ Perinteet ja traditiot muovautuvat ihmisten mukaan/mukana - ihmisethän ne "keksivät". Uskoisin, että jo 10-15v kuluttua saatetaan hyvinkin ihmetellä meidän "kalla on hautajaiskukka" -juttuja. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle tulee punaista kallaa. Ja en oikein ymmärrä tuota kalla on hautajaiskukka -ajattelua, käytetäänhän ruusujakin muistovihoissa eikä sitä silti pidetä minään hautajaiskukkana.

Kallahan on upea kaikissa väreissä, harmi, että niiden värivalikoima Suomessa ei vieläkään ole kovin laaja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kimpussani valkoisia kalloja ja vaaleanvihreitä orkideoita. Kukkakauppias halusi kalloja kimppuun pyytäessäni nähdä kuvan puvustani, sillä kallahan on aika yksinkertainen ja "dramaattinenkin" kukka eikä sovi ihan minkä tahansa puvun kanssa (ainakaan sellaisenaan). No, mun pukuuni kalla myös kukkakauppiaan mielestä sopi hyvin. ;D Kantsii siis myös miettiä, sopiiko kimppu pukuusi...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juu meidän "hovifloristi" halus kans tietää millainen puku mulle tulee, ja sitten se sanoi "sulle ei ainakaan tehdä mitään isoa valuvaa kimppua eikä muutenkaan mikään tavallinen sulle sovi." Ja tiesi mistä puhui. Mulle tehdään valtikkakimppu kolmesta isosta valkoisesta kallasta, ja sulhollekin tulee kalla rintaan. :) Hieman pienempi tosin kuin mun kimpussa mutta kuitenkin.

Meillä ei onneksi heitetä riisiä vaan ruusun terälehtiä, muuten olis varmaan litra riisiä siellä kukkien sisässä. ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Meillä ei onneksi heitetä riisiä vaan ruusun terälehtiä, muuten olis varmaan litra riisiä siellä kukkien sisässä. ;D

Voin kokemuksesta nyt kertoa, että tosiaan paljon mahtui riisiä kallakimppuun. :) Mielestäni oli tosi kaunista, kun punaiset kallat olivat puolillaan valkoista riisiä, mutta valitettavasti sitä ei saanu ikuistettua kovin hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tietääkö kukaan, onko semmoisia "tosi isoja" kalloja saatavana muuten kuin valkoisina? Siis semmoisia, joita näkee välillä ihmisillä yksittäin hääkukkana?

Olisi kiva, jos niitäkin saisi esim. tummanpunaisena.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jepulis. Kyllä niitä saa ainakin eräästä kukkakaupasta mistä kyselin. Siis ainakin tummia liiloja. Niitä tai valkoisia haluaisin sidotuksi valtikkamalliin. Ei mitään muuta kukkaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä ajattelin, etten tosiaan halua morsiuskimppuun mitään hautajaiskukkia, mutta toisin kävi. Kun suunnittelin kukkakauppiaan kanssa kimppua, hän ehdotti tuohenvärisiä kalloja ja yllättäen taikauskoisena pitämäni äiti (ei esim. tapa hämähäkkiä ja varoo peilejä) oli samaa mieltä siitä, että ne näyttivät hyviltä siinä. Minulla sitten oli kimpussa tuohenvärisiä kalloja, eikä kukaan vanhempikaan niitä pahasti katsonut...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kävin eilen tilaamassa oman hääkimppuni, johon tulee viisi valkoista kallaa. Kimppuun ei tule muita kukkia, ainoastaan koristevihreitä. Kukat tilataan Hollannista ja kauppias arvioi kimpun hinnaksi n. 50 euroa sisältäen sitomisen. Tosin kauppias kertoi, että kallojen saatavuus vaihtelee tällä hetkellä jostain syystä todella paljon, eli hinta saattaa vielä muuttua. Lupasi kuitenkin, ettei varmasti nouse paljoa, jos nousee. Voi kuulemma laskeakin. Noh, ensi perjantaina sekin sitten nähdään, kun kukat haen. Tuskin maltan odottaa... :)

Sulhaselle tehdään yhdestä kallasta rintakukka, jonka hinnaksi kiinnityksineen arvioitiin n. 10 euroa.

Muiden värien saatavuudesta en osaa sanoa paljoakaan, mutta ainakin keltaisesta ja mangon värisestä kauppias minulle mainitsi, kun kimppua mietittiin. Päädyin kuitenkin valkoiseen, koska pukuni on värillinen, suunnilleen luumun värinen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla kolmen valkoisen kallan kimppu maksoi 21 euroa (7 euroa kpl).  Kallojen varret oli jätetty melko pitkiksi ja siinä oli mukana pari oksaa jotain heinää. Kimppu oli kiinnitetty kahdesta kohtaa vihreällä nauhalla tai teipillä. Yksinkertainen ja kaunis ja helppo tehdä, eli ei tule sitomisesta kustannuksia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kallahan on aivan upea kukka ja onhan niitä muitakin kukkia joita hautajaisissa käytetään ja silti muissakin juhlissa. Kukat ovat kuitenkin oma valintasi joten tee juuri niin kuin hyvältä tuntuu...  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kun ensin ehdotin äidilleni, että haluaisin hääkimppuuni vain valkoisia kalloja, hän nyrpisteli nenäänsä. Mieleen tuli todellakin ekaksi hautajaiset. Mutta nyt mamma on tiiraillut mm. telkkarista hääaiheisia ohjelmia ja huomannut, että valkoista kallaa käytetään nykyään tosi paljon muissakin juhlissa. Olen huomannut ainakin MTV3:n suosivan kallaa suorien lähetysten koristeina (esim. missikisoissa tai tangomarkkinoilla lavan reunalla). Eli minun kimppuuni tulee luultavasti vain valkoista kallaa ja jotakin vihreää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä tunnustaudun myös kallafaniksi, joten kallaa tulee minunkin hääkimppuuni.

Kaikkein ihastunein olen sellaiseen kimppuun, jossa on pelkkää kallaa. Ei mitään hörhelöitä. Mieli ehtii kyllä vielä muuttua ennen h-hetkeä. :)

Luin muuten jostakin, että kalla merkitsee ikuista rakkautta, joten siksi sitä käytetään paljon hautajaiskukkana. Mutta sama teemahan sopii mitä parhaiten myös häihin, vai mitä? :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun mummullani oli hääkimpussaan kalloja ja tämä on jostain 1930-luvun lopulta. Eipä se siis aivan uusi idea täälläkään ole.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle tulee kanssa kalloja. Väristä en vielä tiedä enkä määrästä mutta pikkutytöstä asti kallat on ollu mun lempikukkia. Kukkakaupassa kävin kysymässä kalloista yleisesti ja kertoivat että valkoset kallat kannattaa tilata ajoissa ja värillisten kanssa kannattaa olla tarkkana. Jos meinaan haluaa tietyn värisiä ja on ne luettelosta tilannu niin ne kanssa pitää sen värisiä olla. Yhelle tutulle olivat lennättäneet oikean väriset kun myyjä oli vaatinu. Olkaa siis tarkkana... ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla oli yksi ainut iso kalla, ilman mitään lisävarusteita. Kalla kuivi ruskehtavaksi, mutta aina halutessani ihailla kimppuani voin piipahtaa kukkakauppaan ja ostaa kallan. Kukka toimi upeasti linnanneito-tyylisen pukuni kanssa, molemmat yksinkertaisen tyylikkäitä, suosittelen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jo kauan ennen kosintaa olin jo päättänyt, että jos joskus naimisiin menen niin haluan kallan kimppuuni. Tällä hetkellä mietteissä olisi kanssa yksi tai kaksi pitkää kallaa kukkateipillä toisiinsa liitettynä. Kaunista, mutta silti niin yksinkertaista, mielestäni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kalla ehdottomasti! Kaunis ja näyttävä kukka ihan vain yksin tai parina. Olen nähnyt myös häissä, mm. yksissä oli muistaakseni 3 valkoista kallaa kimppuna ja olipas tyylikästä. Se on tottumus-juttu se hautajaiskukkana oleminen, mutta nyt kyllä se on pääsemässä suosioon myös hääkukkana ja näin minulle myös kukkakaupassa kerrottiin. Go for it. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kaksi isoa kallaa kimppuna ja kaksi samanlaista kallaa hääpaikalla odottamassa varakukkina. Nää kaksi ekaa nimittäin (odotetusti) paleltui ihan ruskeiksi kirkon ja kuvaussession aikana.

Hyvä ja kaunis kukka myös talvella, kunhan varautuu!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla oli myös kaksi pitkää valkoista kallaa ja hyvin kestivät joulukuun kylmää keliä. Vielä noin viikko häistä kukat olivat kuin uusia ja kestivätkin maljakossa kotona tosi pitkään hyvän näköisinä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään