Gurmeli

Jaloleinikki hääkimpussa (kuvia)

41 viestiä aiheessa

Huhuilen täällä kokemuksia jaloleinikistä - sen saatavuudesta syksyllä, kestävyydestä yms. Etsimme kaunista kukkaa, jota voisi kietoa johonkin itseaseteltuun köynnökseen pöytiin. Käykö jaloleinikki tähän?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän hääkukkana on jaloleinikki, mun ja morsiusneitojen kimput, sulhasen, bestmanien, sulhaspoikien ja vanhempien vieheet tehdään niistä, sekä kaasojen rannekukat. Kukkakaupasta sanottiin, että on todella kestävä kukka, ei pitäisi nuukahtaa kovin helpolla, kestää myös pakkasta vaikkei sillä tiedolla tähän aikaan vuodesta mitään teekään. :)

Saatavuudesta sen verran, että mulle sanottiin että vielä loppukeväästä saa, syksystä mulla ei ole tietoa. Kaunis kukka se kyllä on. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jaloleinikkiä pitäisi saada ympäri vuoden ihan loppukesää lukuunottamatta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä häät heinäkuussa ja floristi sanoi että silloin alkaa jaloleinikin aika olla ohi. En tiedä milloin sitten uusi sato tulee, mutta ainakin keväisin niitä näyttää olevan runsaasti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tosi kummallista, netistä tässä pläräilin eri sivustoja ja siellä sanottiin että kukinta heinä-elokuussa. Olivat tosin lontoonkielisiä sivuja, kenties meillä kasvukausi eri... Perin surullista, olisin ehdottomasti halunnut vaaleanpunaista jaloleinikkiä enkä mitään plää-ruusuja.  :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä löysin suomenkielisiltä sivuilta tällaista tietoa, jos vaikka itse laittaisi jaloleinikkejä kasvamaan. :)

"Mukulat liotetaan ennen istutusta kylmässä vedessä 6 tuntia. Ne istutetaan juuret alaspäin kosteaan maahan, 5-10 cm:n välein. Ei kastella ennen versojen ilmaantumista, ellei multa tule aivan kuivaksi. Kasvun alettua säännöllinen kastelu. Mukulat nostetaan talveksi viileään paikkaan.

keskim. korkeus: 30 cm

kasvupaikka: aurinkoinen - ei paahteinen, kevyt varjo.

Maaperä: läpäisevä, ravinteikas, hiekkapitoinen

sato/kukinta-aika: heinäkuu, elokuu"

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minkävärisiä jaloleinikkejä on olemassa? Jos ei ala lemmikkejä tulla, niin pitää keksiä jotain muuta sinistä kukkaa. :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olisin niiiiin halunnut pinkin jaloleinikkikimpun, mutta mulle sanottiin ettei niitä saa edes alkukesästä, häät siis 9.6. :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Minkävärisiä jaloleinikkejä on olemassa? Jos ei ala lemmikkejä tulla, niin pitää keksiä jotain muuta sinistä kukkaa. :(

Leinikkejä löytyy monissa väreissä, mielestäni ei kuitenkaan sinisenä. Nyt alkaa jaloleinikin aika jo kyllä olemaan ohi, viimeksi näin kukkakaupassa n. kolme viikkoa sitten.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihmettelin jo tuolla pioniketjussakin, että miten tästä jaloleinikin kukinta-ajasta on niin ristiriitaista tietoa. Monilla puutarhasivuilla sanotaan, että jaloleinikki kukkii loppukesästä ja naikkarilähteiden mukaan taas sitä ei saa enää edes alkukesästä. Onko sillä siis merkitystä, ovatko kukat itse kasvatettuja vai kukkakaupasta hankittuja?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En todellakaan ole kukka-ammattilainen, joten jos jollain on parempaa tietoa, korjatkoon:

Jaloleinikki on kevään kukka. Kukkakaupassa sitä näkyy tähän aikaan vuodesta (toukokuussa) vähän. Erityisen hyvää leinikkiaikaa on helmi-maaliskuu, silloin olen mielestäni nähnyt eniten leinikkejä floristin luona. Olen myös lukenut, että puutarhassa leinikki kukkii kesällä. Tästä minulla ei ole tietoa, mutta sen tiedän, että kesällä en ole jaloleinikkiä kukkakaupassa nähnyt.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse tulin juuri floristin juttusilta ja sanoi, ettei voi varmaksi luvata jaloleinikkiä elokuuksi, jolloin meidän häät on. Sanoi että kukka pitää tilata Hollannista ja sen saatavuus riippuu kesästä millainen on. Sanoi kuitenkin, että voi hyvin olla mahdollista, että sitä silloin saa.

Joten jään nyt odottelemaan ja toivomaan, että kesä olisi hyvä. Elokuun alussa saan sit lopullisesti tietää saanko tuosta ihanasta kukasta kimppuni vai pitääkö tyytyä johonkin toiseen. :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle sanoi floristi, että ranunculusta ei saisi enää elokuussa. Ulkomailla kukinta-aika on siihen mennessä jo ohi ja Suomessa taas ei kukaan kuulemma kasvata ranunculusta leikkokukaksi. Itse kasvattamalla kukkaa toki saa (kukinta-aika tosiaan heinä-elokuussa), mutta floristi ei suositellut itsekasvatettuja kukkia kimppuun, sillä niiden kestävyydestä ei ole takeita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle on tulossa ranunculusta kimppuun ja pöytäkoristeisiin, ja mulle on kyllä sanottu, että sitä saa elokuussa (häät 11.8.). Ja nimenomaan tuolta Hollannista tilattuna. Itku kyllä tulee, jos sitten täytyykin jotain muuta alkaa kehitellä viime tipassa. Onhan sitten tietysti pioni, mutta käsittääkseni kalliimpaa, eikä mulla ole hajuakaan sen saatavuudesta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo mäkin oon koko ajan koittanut keksiä jotain muuta kukkaa tilalle, jos sitä ei saa, mutta en millään meinaa keksiä. Haluan niin paljon justiinsa sen kukan. :-/

On kyl aika outoa, että floristit sanoo niin eri tavalla eri paikoissa, mutta mulle kyllä sanottiin niin selvästi, että saaminen voi hyvinkin olla mahdollista, jos kesä Hollannissa on hyvä... en sit tiiä.

Pioni oli mullakin toinen vaihtoehto, mutta mielestäni sen kukinta-aika on nyt...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kellään ollut jaloleinikkiä kesäkuun puolessavälissä? Haaveilen kimpusta, jossa olisi jaloleinikkiä ja kieloa + mahdollisesti muutama pioni...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pakko laittaa tännekin, kun kimppu oli todella mieleinen :rolleyes:

post-11136-1205821096_thumb.jpg

Muokattu: , käyttäjä: mares

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oih...

Menetin sydämeni. :-X

Osaisko joku kertoa mitä jaloleinikit suunnilleen maksaa? Kun suunnitteilla olisi joku melko opiskelijaystävällinen kimppu. :P

Onko kellään ollut jaloleinikkiä kesäkuun puolessavälissä? Haaveilen kimpusta, jossa olisi jaloleinikkiä ja kieloa + mahdollisesti muutama pioni...

Kuin myös minä! :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Syyskuussa on varmaan ihan turha haaveilla jaloleinikeistä...?? :unsure:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Syyskuussa on varmaan ihan turha haaveilla jaloleinikeistä...?? :unsure:

Itse olen nähnyt jaloleinikkiä kukkakaupoissa ihan ympäri vuoden eli luulisin että tilaamalla saa varmasti.Hinta tosin voi tietty vaihdella sesongin mukaan.Kannattaa kysäistä kukkakaupasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä kysyin tänään Runebergin kukasta Helsingistä ja sanoivat etteivät ole saaneet jaloleinikkiä pitkiin aikoihin.

Eivät osanneet edes arvioida milloin sitä olisi parhaiten saatavilla :angry:

Itse tarvisin elokuun puolivälissä, ensi vuonna tosin..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Morsmaikku2009: käyppä kyselemässä muiltakin vielä.Ainakaan Livingroomissa kukaan ei puhunut että jaloleinikkiä olisi vaikea saada..ajankohdan suhteen en tietty osaa sanoa ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä kävin juuri muutama päivä takaperin kysymässä jaloleinikkiä ensi elokuulle. Ei kuulemma ole saatavilla kuin keväisin. Sen sijaan pionia on saatavilla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tämän ketjun perusteella ymmärsin, että jaloleinikit kotipihalla kasvaen kukkisivat heinä-elokuussa. Jos sellaisia kasvattaisi, niin kestäisivätköhän ne kuinka hyvin juhlapäivänä? Lähinnä ajattelen nyt jotain pöytäkukkia tai muita sellaisia, kimppuani en aio kuitenkaan itse tehdä. Siihenkin kyllä haluaisin jaloleinikkiä tai pionia tai muuta samantyylistä...

Toisaalta, eipä siinä, jos eivät kuki oikeaan aikaan, tai ovat vääränlaisia, niin saisihan tuossa touhussa jokatapauksessa kivat loppukesän kukat pihamaalle :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko jaloleinikki kallis kukka? Olen kaavaillut valkoista tulppaania meidän häihin ja mielestäni jaloleinikki sopisi hyvin sen kaveriksi. Saako sitä ylipäätään helmikuussa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään