piitu_76

Itse tehdyt hääkimput ja vieheet (kuvia)

285 viestiä aiheessa

Tämänkin suhteen mieleni on muuttunut täysin. Olin alunperin tilaamassa oman kimppuni ja heittokimpun tutusta kukkakaupasta. Nyt siskoni on tehnyt useampiin juhliin kauniita kukkakimmpuja ja hän haluaa tehdä morsiuskimppuni ja saa ilman muuta sen tehdä. Häitä juhlitaan elokuussa, niin tuolloin ei enää suosikkikukkaani pionia helposti saa. Luultavasti kimppuun tulee ruusua, neilikkaa ja freesiaa. Annan vapaat kädet siskolleni, kunhan kimppu on pöyreä, niin kaikki käy :) hän tekee myös heittokimpun ja kaasojen kimput. Vieheet tilataan kukkakaupasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen kanssa päätynyt siihen että teen meidän hääkukat itse. Tähän kuuluu siis hääkimppu, heittokimppu, vieheet (8 kpl), rannekukat (4kpl) ja kukat pöytiin. Melko simppeleillä ideoilla olen liikkeellä, haluan ihan yksinkertaisen kimpun, ja pöytäkukat asetellaan maljakoihin, eli mitään mihinkään sieniin. Suunnitelmana on että kaikki kukat ovat saman sävyisiä, eli fuksian pinkkejä. Elokuussa saatavilla. Pitäisi olla hortensiaa, ruusuja ja neilikoita. Kukkien hinnat ovat minulla vielä auki, kävin plantagenissa kyselemässä ja sanoivat että etukäteen ei voi tietää mitä kukat maksavat, mikä toki vähän pelottaa. Toki sii lajikkeista voin tinkiä jos esim hortensia onkin tänä kesänä todella hintava.. En toki ole osannut kukille laskea mitään budjettia vielä, mutta kukkien määrästä en tingi, ne toimivat juhlatilan tärkeimpinä väripilkkuina!

Asia mikä mietityttää on kukkien säilytys. Tarkoitus on että teen kukat valmiiksi edellisenä päivänä ( kuten varmaan kukkakaupoissakin tehdään) mutta tulisiko esim hääkimppua ja vieheitä säilyttää kylmässä yön yli, vai miten nämä pysyvät parhaina?

Voiko edellisenä iltana laittaa pöytäkukat valmiiksi maljakoissaan pöytiin?

Mitenköhän kauan aikaa pitäisi varata kukkien tekoon? toki äiti ja kaasot auttamassa, mutta itse kuitenki teen lähes kaiken ;) (perfektionisti kun olen)..

Tarkotus tehdäkukista koevedoksia ennen häitä. Vieheen tekoa olen jo kokeillut, ja näyttää onnistuvan ihan hyvin!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

GwenMari, kävin joskus tänne luonnonkukka-ketjuun heittelemässä jotain vinkkejä säilyvyyteen yms. :)

Kannattaa varmaan ottaa aikaa noista harjoittelukerroista, antaa vähän osviittaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Testikukat tehty jonkin aikaa sitten, tämmöset niistä sitten tuli! Kukat sain halvalla puutarhamessuilta siksi neilikat väärän värisiä, kaikkien siis tarkoitus olla samansävyisiä pinkkejä. Testissä käytetty vain ruusuja ja neilikoita, lopulliseen haluisin myös kolmannen lajikkeen, toiveena hortensia, mutta pitää sitten vähän hinnat ja saatavuuden perusteella katsoa lähemmin!

 

 

Kimpun varren ympärillä nyt vaan kukkateippiä, mutta tähän tulee päälle turkoosia nauhaa (ja kaikki kukat tulee siis pinkkeinä, ja vähän enemmän kukkia kun tässä!):

 

946919_10151223590717609_1810668813_n.jp

 

 

Vieheen varsi vähän turhan pitkä, ja tähänkin varmaan turkoosia nauhaa ympärille, muuten tykkään siitä että on näin yksinkertainen, ei mitään ylimääräisiä lehtiä tai rusetteja miehille:

(Tämäkin pinkkinä)

  

 

164198_10151223602072609_1388373258_n.jp

 

Tytöille mallailin rannekukan tekoa, eli kiinnitin ton vieheen satiininauhaan, tähän tarvitaan kaiketi kaksi kukkaa, niin että peittävät toistensa varret:

 

524757_10151204478732609_1395711237_n.jp

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos GwenMari kuvista. Olivat varmaan ainoat tämän keskustelun kuvat (harva kuva enää edes näkyi), joissa näytetään varsi yms. Vaikea nimittäin on ollut ymmärtää millainen varsi kimpuissa on. Haluaisitko ottaa virallisista kukista saman tyyliset kuvat ja jakaa ne meille?

Ne jotka eivät jaksa koko keskustelua selata, niin sivulla neljä (muistaakseni) oli hyviä videolinkkejä kimppujen sitomisesta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä vielä kuvat valmiista tuotoksista! Kukat onnistuivat hienosti, ja kaikenkaikkiaan teimme seuraavat kukat itse:

 

- Hääkimppu

- Heittokimppu

- Vieheet neilikoista 5kpl (sulhanen+bestmanit)

- Rannekukat bridesmaidseille 4kpl (joissa neilikkavieheet ihan vaan hakaneulalla kiinni silkkinauhassa)

- Vieheet ruusuista 5kpl (vanhemmille ja veljelle)

- Lisäksi kaikki pöytäkukat hääjuhlaan

 

Kaikki nämä tehtiin perjantaina päivällä (häät lauantaina), kahden kaason avustuksella.

 

 

1383882_10151465722572609_375807508_n.jp

(Kuvat: Daniel Antofolk Photography)

 

 

Tässä vielä tarkemmat kuvat tyttöjen rannekukista:

 

1383654_10151465733582609_2065420559_n.j

(Kuva: Daniel Antofolk Photography)

 

 

 

Ja tässä kuva kimpustani, varteen liimasin (ihan pikaliimalla) strassinauhaa (Sinellistä saa ostaa rullasta sen verran kun haluaa) tämän päällä vielä turkoosista satiininauhasta rusetti (alimpana siis koko varren matkalta kukkateippiä):

 

1391915_10151465733472609_869361594_n.jp

(Kuva: Daniel Antofolk Photography)

 

HUOM! (kuten tiedätte) KATSOA SAA MUTTEI KÄYTTÄÄ :)

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olette osanneet tehdä todella kauniita kimppuja. Paneuduin näihin hääkimppuasioihin huomatessani ystävättäreni yllättyneen ilmeen kertoessani nappaavani sopivan näköisen kimpun aamulla kukkakaupasta. Eli eipä siis kuin tutustuilemaan vaihtoehtoihin.

 

Monen mutkan kautta  mm. tämän sivuston ideoiden osalta olen päätynyt ahkeroimaan kimpun silkkikuista, rintakoruista,  sädehtivistä napeista jne. Laitoinkin kysymyksen tuonne askarteluosioon, mutta laitan nyt myös tänne. Onko jollain kuvaa itsetekemästään vastaavasta kimpusta? Mitä opitte tekemisestä? Mitä tulee huomioida? Mikä on heppoa ja mikä vaikeaa?

Muokattu: , käyttäjä: Suli

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
GwenMari: VAU! Upeat niistä tuli! Ennen kuin luin tekstisi, luulin, että postaamasi kuvat olivat inspiskuvia joltain "mydreamwedding" jenkkisivustolta  :blink:

Kuinka hyvin vieheet kestivät ilman vettä yli vuorokauden? Säilytittekö viileässä jne., onko muita vinkkejä? Entä kauanko tekemiseen meni?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

GwenMari: VAU! Upeat niistä tuli! Ennen kuin luin tekstisi, luulin, että postaamasi kuvat olivat inspiskuvia joltain "mydreamwedding" jenkkisivustolta  :blink:

Kuinka hyvin vieheet kestivät ilman vettä yli vuorokauden? Säilytittekö viileässä jne., onko muita vinkkejä? Entä kauanko tekemiseen meni?

 

 

Kiitos! Hyvin onnistuivat juu (onneksi!) :)

Pidettiin ihan jääkaapissa vieheet ja kimput yön yli, ei olleet menneet miksikään, vaikka n. 24h myöhemmin vasta tulivat käyttöön! Sanoisin että kaikkien kukkien väsäämiseen meni n. 3-4 tuntia.. mutta tässä siis mukaanlaskettuna myhös pöytien kukka-asetelmat, ja vähän testailua ennenkun homma alko sujumaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heips ja nostetaanpas tätä ketjua!

 

Mie olen jo jonkin aikaa suunnitellut tekeväni itse noutopöytään kukkakoristeet sekä kimput ynnä vieheet. Harkitulla budjetilla kun mennään ja itseä on viime aikoina entistä enemmän alkanut kiinnostamaan kaikenlainen näpertely. Vielä en ole harjoitellut mutta sitäkin enemmän olen erilaisia ideoita napannut vähän sieltä ja täältä. Ja tästäkin viestiketjusta sain taas lisää ideoita ja vinkkejä, isosti kiitos siitä kaikille! =)

 

Haaveissani on melko yksinkertainen pyöreä kimppu ruusuista, kenties oransseista ja siihen koristeeksi valkoista ja mustaa. Ovat sitten teemavärit kaikki samassa nipussa. Sulhaselle ja bestmanille ajattelin tehdä aivan yksinkertaiset ruusuvieheet, oranssit nekin. Jos jonkinlaisen heittokimpun vielä kehittelen, niin se on sitten ns. kaason kimppu. Katotaan nyt, heittokimppu voi olla vähän turha koska ei taida naimattomia häihin kamalasti tulla. Tai sitten teen sen mitä välillä suunnitellut, että heittokimppu sisältää jotain muuta kuin ruusuja.

 

Noutopöydän koristeet ovat vielä vähän auki. Minulla on kaksi pitulaista maljakkoa ja niihin pitäisi nyt jotain ideoita saada, mutta onneksi on vielä aikaa ja kesä kaikkine kukkineen tulossa! Ja moni teistä olikin kirjoitellut, että esim. Prismasta oli löytynyt kauniita kimppuja. Aivan samaa itsekin katselin ja oikeasti ovat kyllä todella sievän näköisiä enkä sulje niitäkään vaihtoehdoista pois, jos ei näpertelyni onnistukaan.

 

Mutta nyt ei kun ideoimaan taas!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässäpä oma kokeiluni sulhasen vieheestä.

 

IMG_6276.jpg

 

Yksinkertainen ohje täällä.

Muokattu: , käyttäjä: Sinun ikuisesti

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Pakko sanoa, että en kyllä oikeastaan suosittele kiinnitykseen nuppineulaa. Kukkakaupoista ja varmaan jostain askarteluputiikeistakin voi ostaa varsinaisia vieheneuloja joihin viehe kootaan. Ovat turvallisempia ratkaisuja kun ovat vähän hakaneulan tyyppisiä, tuo nuppineula kun voi pistää aika ikävästi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Veikkaan, että nuppineulalla ei ole tarkoitus lopullisesti kiinnittää viehettä sulhasen rintapieleen, vaan että se on enemmänkin esim. pitämässä tuota satiininauhaa paikoillaan.  ^_^

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Varsinainen ohje oli tuolla linkissä ja siinä satiininauha oli kiinnitetty varteen kaksipuoleisella teipillä. Jos nuppineulaa käytettäisiin pitämään nauhaa paikoillaan, se usein kannattaisi asettaa varren suuntaisesti, eli siten että se menee "piiloon" varren sisään. Tarkoitus kuitenkin lienee, ettei käyttäjä tule pistetyksi kesken juhlien jonkin törröttävän neulan toimesta. :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Ja miksihän kuvan laittaa tekisi viereen nyt jo valmiiksi kun selvästi kirjoitti että kyseessä on ensimmäinen kokeilu ;)

En minä ainakaan kiinnittäisi mitään pysyvästi (tai edes kaksipuoleisella teipillä) mikäli on mahdollisuus että koko tuote puretaan atomeiksi vielä ;) Tai että haluaisin piilottaa sen nuppineulan sinne keskelle jotta varmaan pistän sillä kohta itseäni kun yritän saada tuon purettua koska en pidäkään sen ulkonäöstä.

mutta asiaan.

Mun mielestä tuo on kauniin yksinkertainen. Mietin että voisiko tuota vihreää olla enemmän (tuo pieni huisku tuossa alavasemmalla kuvassa) :) Nyt se melkein näyttää siltä että sen olemassaololla ei ole mitään väliä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan käyttänyt vieheen teossa tällaista vieheneulaa/pidikettä:

 

$(KGrHqN,!qEFG0tnvfYUBR1(SrJZUw~~60_35.J

 

Ps. Sinellissä olivat 2 € / kpl nuo pidikkeet ja kukkateippi 2,70 €. Ebayssa esim. 5 kpl + teippirulla posteineen 6,80 €.

 

 

Toinen vaihtoehto olisi tuollainen perusaskartelutarvike:

$(KGrHqMOKooE3FEgLpcSBN0Dug8wsQ~~_12.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Tipzilla

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hmmm.. Eipä tullut ennen häitä tätä ketjua luettua. Olisi ehkä kannattanut :D. Tein kaikki kukkalaitteet itse, koska pelkkä hääkimppu olisi maksanut 250e :o... Lisäksi halusin 8 viehettä ja 2 minikimppua sekä tietenkin heittokimppu ja kukka-asetelma kirkkoon/juhlapaikalle.

Vieheet onnistuivat yllättävän hyvin ja ylijääneistä kryssistä päädyin tekeen sulhaspojillekin vieheet :). Itse hääkimppu ei menny ihan putkeen - piti siis tulla iso pisaramalli mutta itsekehittelemästä tuesta luiskahti se "pisaraosa" lattialle ja lopputulos uudella sitomisella oli enemmänkin L-malli kuin pisaramalli, joten otin suunnitelman B käyttöön... No, oli vähän epämääräinen olo siinä kello kolmen kieppeillä aamuyöstä kun piti siis purkaa L, mikä ei kuulunut suunnitelmiin, purkaminen nimittäin...

Lopputulokseen olen jokatapauksessa tyytyväinen - kukat olivat juurikin niitä mitä halusin ja jälkikäteen jäi hauska muisto valokuviin kun se teline pilkistää kukkien alta välillä :D käytin siis kulmarautaa tukena, väännettynä siis. No, en suosittele.

Mitä suosittelen: Harjoitelkaa sitä hääkimpun tekoa ja kehitelkää hyvä B-suunnitelma joka on helppo toteuttaa jos A menee mettään.

Pääsimme runsaasta kukkamäärästä (pöydilläkin oli kukkia) huolimatta aika pienellä budjetilla kukkien suhteen.

Vieheisiin käytin tavallista hakaneulaa (naiset & pikkupojat) ja Ninjasta ostin pieniä "papukaijannokkia" eli niitä metallisia hiuslklipsuja (miehille). Klipsut olivat tukevia ja sopivat hyvin puvunkaulukseen.

Hääkimppuuni sidoin nauhalla heittokimpun kiinni - kulkeutui kätevästi mukana ja toi hieman lisää volyymiä kimppuuni.

Suosittelen kukka-asetelmiin voimakkaan värisiä värililjoja (edullisempia kuin orientalliljat) sekä strelizia toimii katseenvangitsijana.

Vieheisiin taustalehdeksi, kuten myös pikkukimppuihin, käytin flamingonkukkaa, jonka olin ostanut joskus tarjouksesta. Lajista ja määrästä riippuen yksi purkkikukka vihreän lähteenä saattaa tulla edullisemmaksi kuin ostaa irtona. Erikseen tietysti ne hyvin halvat vihreät (ruscus ja apinanheinä) jotka ei paljoa maksakaan.

Oli kyllä kiva tehdä kukkajutut itse :) vaikken olekaan mikään ammattilainen. Juhlapaikan koristelussa meni kauemmin aikaa kuin oletin, siksi myöhäinen valvominen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ kiitos vinkeistä vihreisiin osiin! Ne vieheiden taustalehdet on ollut kysymysmerkki.. Saisiko vielä kuvaa kolmio? :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Haluaisin itse tehdä hääkukkakimppuni, vieheet....

Onko kellään kokemuksia kuinka kauan säilyy hyvänä tuo "ruukkuorkidea" (perhoskämmekkä)????

onko kukaan täällä tehnyt ranteesta roikkuvaa kimppua?

Tässä kuva kimpusta, mutta haluan soveltaa sen ranteesta roikkuvaksi...

Onko kokemuksia, olen ensikertalainen...

post-52166-0-60706600-1429265639_thumb.j

post-52166-0-52717300-1429265650_thumb.j

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä on minun harjoituskimppu. En ole sitä sitonut tuossa mitenkään, mutta koska jo tuossa vaiheessa kimppu näyttää tuolta, niin taidankin antaa homman ammattilaisille :/ 

Mua vaan järkyttää hinnat, joita pyytävät kimpuista.. Tuo kimppu kustantaisi kaupan ruusut n. 10e + harsokukkaa yks oksa 2,5e!

post-48651-0-50680100-1429603693_thumb.j

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Mun mielestä ei kyllä näytä tuossa kuvassa niin pahalta, että kannattaa lyödä hanskat tiskiin :) Luulisin, että se sitominen tukevoittaa ja "kasaa" kukkia :) täytekukkaa, vaikka tuota harsoa voisi olla enemmän ja sivuille ehkä jotain vihreää tukemaan?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos Tipsis :) Ehkäpä mä vielä testaan niin että sidon kimpun ja asettelen harsot paremmin.. Tietysti joku neilikka tois "täytettä" nuihin rakoihin.. Täytyypä miettiä vielä!

 

MUOKS: Kysyin tuon tuollaisen kimpun hintaa kukkakaupasta, 80e!!! :o

Muokattu: , käyttäjä: elisenda88

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

täytyypä käydä itsekkin katsomassa sinellistä jos löytyisi vielä tuollaisia vieheneuloja, kiitos vinkistä! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tipzilla, löysitkö ebay:n kautta ihan lapel pin nimikkeellä tuon 6,8e setin?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mikä ihana keskustelu! täällä myös morsian joka aikoo tehdä kaikki kukat itse. Tänään kokeilin hääkimppua ekaa kertaa ja tulos oli senverran lupaava, että aion kyllä harjoitella lisää :) yritin lisätä kuvaa mutta se oli liian iso ja puhelin ei suostu pienentämään kuvan kokoa :(

Muokattu: , käyttäjä: jenni-k

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään