Jump to content
Naimisiin.info

Itse tehdyt pöytäasetelmat


nonna-marie

Recommended Posts

Meillä oli tälläiset: oasista sisällä, siihen tökittiin ruusuja ja muutama kukkatimanttitikku. Tehtiin edellisenä päivänä ja hyvin säilyivät juhlassa. Anoppi sai asetelmat kotiinsa ja kyllä ne siellä viikon vielä kukki. :)

dsc0618w.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 150
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kävin pyytämässä puutarhasta tarjouksen kukista. Pöytäkukkien osalta tulin siihen tulokseen, että parempi melkein tehdä itse. Niitä tulee kuitenkin 15 kpl eli puutarhan hinnoilla 300 € ja ei hirveän monta kukkaa sillä saa per kimppu. Ostin tänään marketista kukkia, joita haluaisin pöytiinkin (tai jotain samanlaisia) Nämä maksoivat 15 € ja sain aikaan 2 kimppua. Markettejen tarjontaan en kyllä uskalla luottaa, joten miten voisin varmistaa kukkien saannin? Myyvätkö puutarhat kukkia halvemmalla, jos niistä tekee kimput itse? Muita ideoita?

muoks. Nämä on sitten aika nopeasti sutaistu, ei todellakaan mitkään hienot.

Muokattu: , käyttäjä: Nougat
Link to comment
Share on other sites

^Kauniit asetelmat. :)

Kyllä puutarhat myyvät kukkia edullisemmin isoissa erissä. Me hankittiin 240 kpl ruusuja 0,50e/kpl hintaan. Neilikat olisi saanut reilulla eurolla. Paljon vaikuttaa väri ja ajankohta. Esim. DataFloralta voi tilata. Me tilattiin juhlapaikan kukkakaupasta.

Link to comment
Share on other sites

^Kauniit asetelmat. :)

Kyllä puutarhat myyvät kukkia edullisemmin isoissa erissä. Me hankittiin 240 kpl ruusuja 0,50e/kpl hintaan. Neilikat olisi saanut reilulla eurolla. Paljon vaikuttaa väri ja ajankohta. Esim. DataFloralta voi tilata. Me tilattiin juhlapaikan kukkakaupasta.

Okei. Pitääpä kysellä vielä, että onnistuuko. Kiitos! :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

Me ajattelimme ottaa teemakukasi saniaisen. Tarkoituksena olisi saada näyttävää mutta luonnonmukaista jälkeä aikaiseksi. Saniainen on aika symboliini kasi, kun muodostuu kahdesta eri puolesta <3

Link to comment
Share on other sites

Meillä on syyshäät, ja teemaväreinä ruskea, kerma sekä kulta.

Juhlapaikalla on neljä pitkää pöytää, ja jokaiselle pöydälle tulee kolme asetelmaa.

Asetelma tehdään niin että laitetaan pöydälle kaksi peikonpähkinäoksaa vastakkain (en osaa selittää.. ;P)

ja oksien viereen tulee kaksi pientä maljakkoa joissa on kermanvärisiä ruusuja (sieneen) sekä kultaista lankaa/ohutta metallilankaa "sekaisin" kukkien seassa. Sekä kaksi maljakkoa mihin tulee vettä ja ruskeita kellukynttilöitä. Ympärille ripotellaan vielä ruusunterälehtiä.. Toivottavasti kestävät muutaman tunnin..

Asetelmat väsään itse, kun kukista löytyy vähän kokemusta.. :)

Kuvan pistän tulemaan myöhemmin, jospa muille hieman selkenisi paremmin..

Kaverin häihin tein samantyylisiä asetelmia, mutta ruusut oli kiinni oksissa satiininauhalla:)

Kimppu tulee mulla olemaan samanvärisistä ruusuista kuin asetelmissa, ja sekaan laitetaan peikonpähkinää ja kultalankaa ja kimppuun tulee vielä pitkä varsi sekä pyöreä muoto..

Link to comment
Share on other sites

Tässä lähikuvaa meidän pienistä, joita joka pöydässä muutama.

Jälkiruokamaljassa oasis, johon pistelty krysanteemia (edullisia kimppuja Plantagenista), marjakuusen oksia ja callunaa. Näyttivät omasta mielestäni oikein hyviltä kynttilöiden kanssa. Kyseessä siis talvihäät.

post-14089-127211601623_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Me ollaan ajateltu ripotella sekalaisia vihreitä ja valkoisia yksittäisiä kukkia erilaisiin lasimaljakoihin. MUTTA: voiko kukat laittaa paikoilleen häitä edeltävänä iltana, kun häät ovat sitten seuraavana päivänä vasta klo 16 eteenpäin? Kyseessä on elokuu....Kestävätkö kukat?

Menen itse pe-la yöksi (eli häiden aattona) kotiin toiselle paikkakunnalle, joten en todellakaan ole aamulla kukkia laittamassa...eikä kaasotkaan. Miehille en uskalla moista vastuuta jättää enkä haluaisi stressiin taipuvaista äitiänikään ahdistaa asialla... ;) APUA?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Laitetaan nyt vielä tännekin ketjuun kuva omasta asetelmasta.

DSC05252.jpg

Säilyvyydestä: yleensä kukkien pitäisi kestää vähintään pari päivää, joten kyllä tekisin asetelmat edellisenä päivänä ja luottaisin siihen, että ovat vielä seuraavana päivänä hyviä. Pitempi säilyvyys tietty riippuu kukista tosi paljon. Kuvan asetelma tehtiin torstaina ja häät oli lauantaina. Neilikat ovatkin kestävimmästä päästä - pysyvät viikon tai pitempäänkin ihan säädyllisen näköisinä. Ne itse asiassa vain paranevat, kun ne saavat aueta kunnolla parin päivän ajan (vaikka olivatkin suht aukinaisia jo ostettaessa).

Link to comment
Share on other sites

Mistä muuten kannattaa hommata vesisuppiloita, joita voi käyttää kukkien pöytäasetelmissa?

Link to comment
Share on other sites

Juuri tuollaisia suppiloita tarkoitin :) Olisikohan satamillinen sopiva yksittäisille kukille?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Minä päädyin pöytäkukkien suhteen kapeisiin maljakoihin joissa yksi oranssi inkalilja ja heinää. Tosin saatan vaihtaa tuon inkaliljan freesiaan kunhan vielä sellaisen haen kokeiluun. Idea kuitenkin tuo alkuperäinen. Meidän pöytään tulee sitten varmaan jotain ekstraa (esim. violettia kallaa tai eustomaa) ja pariin muuhunkin pöytään saattaa tulla kimppu, mutta nämä sain jo päätettyä :girl_smile:

Tuolla eri ketjussa tätä kyllä pähkäilin, mutta se oli ilmeisesti väärä ketju tälle..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Osaisiko joku sanoa montako kymmentä karhunheinää on sellaisessa kokonaisessa puntissa mitä kukkakauppoihinkin tilataan? Alkoi epäilyttään, että tilasin niitä puntteja ehkä liikaa. Nyt vielä viitsisi muuttaa tilausta.

Link to comment
Share on other sites

^Siis eikös yksi puntti ole sellainen hervoton puntti jossa on satoja heiniä? Siis sellainen että juuri ja juuri saa sen yhdellä kädellä pidettyä kasassa? Näin mä ymmärsin floristin puheista.

Link to comment
Share on other sites

Aion tehdä itse asetelmat häihin ns. sankoruusuista ja tulppaaneista, joko kukkakaupasta, kukkatukusta tai suoraan puutarhalta ostettuina. Jäi vaan mietityttämään että voiko nämä tilata etukäteen kun haluan kuitenkin tietyt värit ja tietyn määrän. Osaako kukaan sanoa? Kuinka paljon etukäteen kannattaa tilata?

Link to comment
Share on other sites

^ Voi tilata. Mulle suositeltiin, että paria-kolmea viikkoa ennen tilaisi viimeistään. Kannattaa kysyä vielä kukkakaupasta.

Yvory: Mulle näytettiin sellasta punttia ja ei se ihan niin isolta näyttänyt, vaikka kyllä siinä aika paljon sitä heinää näytti olevan.. Me tarvittaisiin alta 40 heinää niin ehkä tuli tilattua kuitenkin vähän liikaa noin varmuuden vuoksi :blush:

Ei kellään ois faktatietoa? Pitäisköhän soittaa johonkin toiseen kukkakauppaan kun eivät tuolta osannee sanoa. Ois varmaan pitäny pyytää veikkaamaan. Hmh. Olin niin tohkeissaan järjestelemässä, että halusin pelata varman päälle.

Link to comment
Share on other sites

Osaisiko joku sanoa montako kymmentä karhunheinää on sellaisessa kokonaisessa puntissa mitä kukkakauppoihinkin tilataan? Alkoi epäilyttään, että tilasin niitä puntteja ehkä liikaa. Nyt vielä viitsisi muuttaa tilausta.

Ei kellään ois faktatietoa? Pitäisköhän soittaa johonkin toiseen kukkakauppaan kun eivät tuolta osannee sanoa. Ois varmaan pitäny pyytää veikkaamaan. Hmh. Olin niin tohkeissaan järjestelemässä, että halusin pelata varman päälle.

En tiedä, vaihteleeko punttien koot kukkakaupoittain, mutta mulla meni ehkä puolitoista punttia. Asetelmia meillä oli 30, joista jokaisessa oli n. 6 karhunheinää, eli heiniä meni max. 180 (todennäköisesti vähemmän), toisin sanoen yhdessä puntissa oli n. 100 heinää varovaisesti arvioiden. Ei ne mullekaan kukkakaupassa osanneet sanoa heinien määrää yhdessä puntissa, joten otin varmuudeksi paljon, kun eivät ollet iso menoerä. Siis jos tarvitsette alle 40 heinää, niin 1 puntti riittää kyllä.

Link to comment
Share on other sites

^Ok, kiitos! Niin joo eihän se kyllä kovin iso menoerä ole, mutta tulee varmaan vähän hölmö olo jos koristelujen jälkeen jää puolitoista punttia karhunheinää käteen :grin: Taidanpa siis poistaa sen toisen tilauksesta.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia vastauksesta!

Pitääpäs sitten pistää ylös että tiedän soitella ajoissa tukkuun/kukkakauppaan. Saako kukkatukusta kuka tahansa ostaa/tilata kukkia isoja märiä vai pitääkö olla tukkukortti tms?

Link to comment
Share on other sites

^Minen kyllä tiedä kukkatukuista. Eihän kyllä normitukuistakaan kuka tahansa voi mitään hakea ilman korttia niin luulisin, että pitää tilata kukkakaupan kautta. Mutta en tosiaan tiedä! Itse tein siis ihan vaan kukkakaupassa pöytäkukkatilauksen samalla kun tilasin morsiuskimpun ja muut. Oisivat tilanneet kyllä nuo kukat myös ilman mitään kimpputilausta eli ei ole siitä kiinni, että jotain muutakin pitäis ottaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Haluan antaa muutaman vinkin niille, jotka haluavat tehdä asetelmansa itse. Olen alalla työskentelevä, ja seuraan tätä foorumia juuri ammattini vuoksi sekä ikuisen romantikon silmin. :girl_haha:

Se, että joku haluaa tehdä hääkukkansa itse on kaunis ajatus ja varmaan jollekin symbolinenkin merkitys. Haluan kuitenkin antaa muutaman vinkin, jotta onnistuisitte urakassanne entistä paremmin. Jokaisella on varmasti omat syynsä miksei halua tilata kukkiaan ammattilaiselta, mutta ne syyt eivät kuulu minulle ja haluan olla onnessane tällä tavalla mukana. :gpari:

Asetelmat elävistä kukista kannattaa tehdä Oasis märkäsieneen (vihreä tiili)ja kuivakukista Oasiksen kuivasieneen (ruskea tiili).

Aina ensiksi tiili leikataan kuivana sopivan kokoiseksi astiaan, jottei turhaan vetytetä liian paljon sientä. Sen tulisi olla n. cm korkeampi kuin astian reunan. Sitten sieni vetytetään esim. vesiämpärissä. Sieni tipautetaan veden päälle, muttei paineta, vaan annetaan sen rauhassa imeytyä.

Tämän jälkeen sieni painetaan tasakämmenellä tiiviisti astiaan niin, ettei se heilu. Sen jälkeen sienen yläreunan laidat pyöristetään, joka helpottaa työskentelyä.

Sitten sientä aloitetaan työstämään. Aloita alimmista ns. mansettivihreistä, jotka tulee täysin vaakatasoon astian reunaa pitkin. Myös sientä kannattaa alkaa peittämään jo tässä vaiheessa, koska se on lopuksi kokemattomalle tekijälle melko hankalaa.

Laita keskuskukka, joka määrää työsi korkeuden. Sitten voit laittaa esim. alimmat kukat vasten mansettivihreitä. Tämän jälkeen voit työstää työtäsi vähitellen kukilla ja vihreillä.

Kannattaa muistaa, että vähemmän on enemmän eli jättää tilaa kukkien välille, jolloin saat volyymia ja rytmiä työhön.

Kun työ on valmis kannattaa sitä hieman suihkuttaa ja kaataa vielä sieneen lisää vettä. Tämän jälkeen asetelma säilytetään viileässä esim. jääkaapissa juhlatilaisuuteen asti.

Huomasin, että täällä on käyty kiivasta keskustelua kylmäkäsittelystä. Jos käytätte luonnon-/itse kasvatettua materiaalia tulee materiaali kylmäkäsitellä. Mikä tarkoittaa: materiaaliin vedetään uudet imupinnat ja laitetaan raikkaaseen veteen, ja viileään esim. jääkaappiin yön ajaksi. Silloin saadaan niille leikkokestävyyttä, mutta kylmäkäsittelynkin jälkeen leikkokestävyys on hyvin yksilöllistä ja esim. joihinkin luonnon materiaaleihin ei tälläkään saada minkäänlaista leikkokestävyyttä.

Jos ostatte matskunne kukkakaupasta niin ne on jo valmiiksi kylmäkäsitelty, jolloin vaan säilytät niitä viileässä.

Jos jollakin on vielä kysyttävää voi rohkeesti vetää hihasta ja kysyä.

Työn iloa! :girl_wink:

Link to comment
Share on other sites

Suuri kiitos Rii'a ohjeista! :girl_smile:

Olen itse ajatellut syyshäihin yksinkertaisia kukkakoristuksia ruusuista, mutta ihan hakusessa on vielä kaikki yksityiskohdat.

Miten äkkiä ruusut kuivahtaa jos niitä asettelisi pöytiiin sellaisenaan "makaamaan" ilman maljakoita tai muuta kostuketta? Pohdin jos en keksikään mitään sopivia maljakoita kukille.

Onko kukaan hankkinut leikkokukkia tai tarvikkeita Ruusutarhat-kukkatukusta? Se löytyisi tuosta melkein naapurista, pitänee soitella ja kysyä sieltä saako yksityishenkilöt sieltä edes ostettua tavaraa. Kun kuitenkaan tarvittava kukkamäärä ei mikään hirvittävän iso tule olemaan.

Link to comment
Share on other sites

Suuri kiitos Rii'a ohjeista! :girl_smile:

Olen itse ajatellut syyshäihin yksinkertaisia kukkakoristuksia ruusuista, mutta ihan hakusessa on vielä kaikki yksityiskohdat.

Miten äkkiä ruusut kuivahtaa jos niitä asettelisi pöytiiin sellaisenaan "makaamaan" ilman maljakoita tai muuta kostuketta? Pohdin jos en keksikään mitään sopivia maljakoita kukille.

Onko kukaan hankkinut leikkokukkia tai tarvikkeita Ruusutarhat-kukkatukusta? Se löytyisi tuosta melkein naapurista, pitänee soitella ja kysyä sieltä saako yksityishenkilöt sieltä edes ostettua tavaraa. Kun kuitenkaan tarvittava kukkamäärä ei mikään hirvittävän iso tule olemaan.

No jos joku voi ne ruusut käydä laittamassa, vaikka ennen vihkimistä sinne pöydille (ilman suppiloita/muuta kosteutta) niin kyllä ne juhlien ajan kestää. Koska kyllähän esim. katkaistuinvarsin-tekniikalla tehdyt ruusukimputki kestää koko hääpäivän eikä niissäkään ole kosteutta. Toinen kiva vaihtoehto mun mielestä on, että ruusut pitkillä varsilla ja ne laitetaan suppiloihin ja suppilot peitetään esim. peiponkaalen lehdillä tai salalin lehdillä. Siis lehti/lehdet pyöritetään suppilon ympärille ja kiinnitetään ohuella värillisellä puolalangalla esim. kulta/hopea.

Epäilen, että ruusutarhoilta ei saa ostettua ilman Y-tunnusta, mutta varmaksi en mene sanomaan, kannattaa heiltä iteltään kysellä suoraan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Onko Rii'alla neuvoa jotain hyvää paikkaa mistä ostaa tarvikkeita, esim. vihreitä oasispalloja ei näemmä kauheasti googlettamalla löytynyt. (Tiimarista olen joskus kukkateippiä kangaskukkien tekoon mutta en oikein tiedä uskallanko siihen luottaa vieheiden sidonnassa)

Aion tehdä valkoisista ruusuista semmoisia palloja elikkäs pomandereita, jonne laitan muutaman tulppaanin sinne tänne väriksi ja yksityiskohdiksi. Mietin vain, että jos ruusut ovat vielä kovin nupullaan, niin pitäisikö niiden väliin jättää hiukan avautumistilaa kuten jossain neuvottiin vai saisiko ne jollain kotikonstilla aukenemaan vähän nopeammin että saan pallot just kivasti peittoon mutta ei tule liian ahdasta nuppujen avautuessa.

Minä muuten teen osan kukista itse sen takia että rakastan kaikkea askartelua ja väsäilyä ja kukkien järkkäilyyn tulee niin kovin harvoin tilaisuuksia. Eikä sekään ole yhtään negatiivinen asia, että näin voi säästää vähän rahaa. ;) Tärkeimmät eli morsiuskimpun ja sulhasen vieheen jätän kuitenkin ihan ammattitaitoisen floristin huoleksi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...