Jump to content
Naimisiin.info

Nimen vaihtaminen käytännössä?


Jenna

Recommended Posts

  • Replies 400
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En lukenut koko ketjua, joten saattaa olla että tähän on jo vastattu, mutta tuli mieleen, että mitenkäs tämmöiset harvinaisemmat kortit? Lompakosta löytyy esim. hygieniapassi, jossa on tyttönimi. Sitä tarvitsee aika harvoin, joten ei huvittaisi ainakaan maksaa sen uusimisesta.

Link to comment
Share on other sites

Mä just pirauttelin pankkiin (lähettävät kortin parin viikon kuluessa veloituksetta), Plussaan (lähettävät uuden kortin parin viikon kuluessa) ja S-ketjulle (lähettävät uuden kortin parin viikon kuluessa). Muita ilmoituksia olen tehnyt uuteen koulupaikkaan ja töihin (mutta ei ne sitä ole saaneet aikaiseksi muuttaa papereihin). Postit tulee pääosin vielä vanhalla nimellä, mutta en jaksa alkaa vielä rimpauttelemaan niihin.

Link to comment
Share on other sites

Mulle sanottiin ajokorttia haettaessa että pari-kolme viikkoa menee, että soittele. Eilen soitin ekan kerran, vielä ei ollut, puoltoista viikkoa sitten vein hakemuksen. Kelakortti tuli automaattisesti, plussat jne soitin läpi, osaan laitoin sähköpostia. Uusia etukortteja on siis pudonnut tasaiseen tahtiin. Eilen hain uuden visa-pk-korttini. Uusi S-etukortti pitäs tulla ens viikolla, näin sano täti asiakaspalvelussa. Kysyin et miten tää henkilöllisyydentodistaminen, niin ainakin prisman neuvonnassa sanottiin että vanhalla ajokortilla pystyn henkilöllisyyteni todistamaan, koska mulla on virkatodistus josta selviää vanha nimeni ja näkyy myös päivämäärä jolloin nimeni on muuttunut.  

Mulla kyllä on kortti lompakossa niin että lompakon tumma kangas joka kiertää ajokortti"taskua", näyttää kaiken muun paitsi sukunimen. Kukaan ei vielä ole pyytänyt korttia ottaa pois taskustaan, varsinkin kun se on vähän rikki, oon sanonu jos joku on jotain ihmetelly, et uusi kortti on tulossa. Mulla siis vielä se vanhanmallinen iso muovikortti.

Mut eiköhän sekin tässä pian tule, soittelen taas viikon päästä.

*muoks* Tänään (24.7) sain uuden ajokorttini! JEE!

Link to comment
Share on other sites

Guest Charlindrea

Pitää kommentoida tähän ketjuun, vaikka osa kommenteista onkin aika vanhoihin kirjoituksiin.

Elikäs noista pankkikorttien uusimisista.

Itse olen töissä Osuuspankissa, joten tiedän käytännön sieltä, joskin nekin saattavat hiukan vaihdella Osuuspankeittain niiden itsenäisyyden takia. Ainakaan kahdessa Osuuspankissa joissa olen työskennellyt, ei ole kortin uusinta nimenvaihdoksen yhteydessä maksanut mitään. Jos ei kortin uusinnassa malta odottaa, että pankki saisi tiedon väestörekisteristä, tulee tuo virkatodistus olla mukana. Tässä voi olla poikkeuksena se, että pankkitoimihenkilö tuntee henkilökohtaisesti asiakkaan. Asiakkaiden sanaan ei saisi muutoin luottaa, koska näinhän juuri huijaukset tapahtuvat... Itse olen kyllä tehnyt niin, että olen tilannut kortin ennen virallista muutosta, mutta kortti luovutetaan vain uusia henkilöllisyyspapereita/virkatodistusta vastaan. Etenkin isommissa Osuuspankeissa ollaan melko tarkkoina näiden asioiden kanssa.

Kahdessa OP:ssa joissa olen työskennellyt, nimitiedot järjestelmään todellakin vaihdettiin ilman ilmoitusta ihan väestörekisteritietojen perusteella. Joku mainitsi, ettei näin olisi. Ehkei olekaan kaikissa OP:issa. Osuuspankkeja on niin monta, ettei kaikkien käytäntöjä voi tietää, joten varmempi ilmoitella itse. Verkkopalvelusta voi tosiaan seurata muuttuuko nimi jos asialla ei ole kiirettä. Kortti uudella nimellä täytyy aina kuitenkin huolehtia itse tilaukseen.

Kotipostituksella kortin saa ensimmäistä korttia lukuunottamatta (samalla nrolla olevat kortit), jos kortin toimitustavaksi on valittu kotipostitus. Tämä on siis ihan asiakaskohtaista.

Omm harmitteli tuolla monta monta sivua aiemmin, että oli ilmoittanut nimenmuutoksen yhteen Osuuspankkiin, mutta toiseen ei ollut tieto mennyt. Asia todellakin on näin. Jos on tilejä useammassa OP:ssa, tulee nimenmuutos ilmoittaa kaikkiin, jos ei halua edelleenkään odotella väestörekisteristä saatavia tietoja. Tiedot eivät kulje OP:ien välillä, koska pankit ovat itsenäisiä. Toisessa OP:ssa ei nähdä toisen OP:n tietoja oletuksena. Jos asiakas antaa luvan katsoa tietoja, niitä voi katsoa, mutta ei muuttaa.

Tää kirjoitus nyt on vähän OT, mut pakko oikaista joitain asioita ja ehkä selventää toisia  :)

Itsellä on vielä edessä tää koko nimirumba...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Täällä on muutamat kirjoittaneet, että S-etukorttia olisi pitänyt hakea paikanpäältä, mutta itse ainakin juuri soitin ja saan uuden S-kortin postitse. En tiedä vaikuttiko asiaan se, että korttini on vain rinnakkaiskortti ja että uusi sukunimeni oli päivittynyt jo heille väestörekisteristä.

Häistä on aikaa reilu 3vkoa, ja kun palattiin häämatkalta nimi oli tosiaan jo päivittynyt joten ainakin tähän mennessä muut kortit kuin ajokortti tietysti olen pystynyt ihan puhelimitse tilaamaan. Osuuspankin visa electron pitää tosin sitten mennä noutamaan henk. koht., mutta tilaaminen onnistui siis ihan puhelimitse. Ajokortin kävin tilaamassa Kilon lupatoimistolla, 4vkoa menee, jos jota kuta kiinnostaa tämä tieto tällä hetkellä.

Vähän jännittää nyt se, että nimen lisäksi minulla vaihtui osoitekin, että mitenköhän ne postit nyt löytävät perille... Varsinkin kun nimi on siis jo vaihtunut västörekisteriin, mutta muutto on tuoreempi joten ne tiedot puolestaan vielä eivät olleet esim. pankissa, HOK-elannossa jne. No onneksi vanhaan asuntoomme muutti sukulaiset joten he kyllä pitävät huolen postistani.

Link to comment
Share on other sites

Täällä on muutamat kirjoittaneet, että S-etukorttia olisi pitänyt hakea paikanpäältä, mutta itse ainakin juuri soitin ja saan uuden S-kortin postitse. En tiedä vaikuttiko asiaan se, että korttini on vain rinnakkaiskortti ja että uusi sukunimeni oli päivittynyt jo heille väestörekisteristä.

Ei se mitään vaikuta että sulla on rinnakkaiskortti. Uutta korttia ei vaan lähetetä automaattisesti, se pitää itse pyytää, joko paikanpäällä, netissä tai puhelimitse (ilmainen puhelinnro joka on jokaisen s-etukortin takana, muuten...) Hokin tiedoillahan muut suomalaiset kuin hokin jäsenet ei tee mitään, Suomessa kun on 22 alueosuuskauppaa ja 16 paikallisosuuskauppaa...

http://www.s-kanava.fi/osuuskaupat.do

Tieto väestörekisteristä päivittyy s-ryhmälle kerran kuussa, noin puolessa välissä kuuta tai vähän ennen.

Osoitteen muuttumiseen auttaa kun vaan teet postin jälleenlähettämissopimuksen osoitteenmuutoksen yhteydessä maistraattiin. Posti lähetetään pääasiallisesti osoitteen mukaan ei nimen.

Ollos hyvä!

T: S-ryhmän täti

Link to comment
Share on other sites

Joo toki tiesin (tai "tiesin" ja tiesin) että korttia ei lähetetä automaattisesti, kommenttini liittyi lähinnä siihen kun muistaakseni jotkut ovat tuolla aiemmin sanoneet että S-etukorttia piti hakea paikanpäällä (virkatodistuksen kanssa), että puhelimitse ei olisi pystynyt tilaamaan. Mutta saatan kyllä nyt siis muistaa ihan väärinkin...

Enpä muuten ollut ikinä huomannut, että kortissa on palvelupuhelinnro!

Tuosta osoitehommasta muuten, kyllähän siinä sitten sekaannuksia tuli... Siis olin ihan normaalisti tehnyt muuttoilmoituksen postille ja maistraatille ennen häitämme, eli siis vanhalla nimelläni. Postinhan pitäisi muuton jälkeen 1kk automaattisesti kääntää posti oikeaan osoitteeseen. Häiden jälkeen kun nimi vaihtui, ja tämä tieto päivittyi siis nopeasti erilaisille tahoille, mutta osoitteenmuutos ei (koska muuttopäiväkin oli häiden jälkeen). Esim. Kela-korttini, kuoressa siis uusi sukunimi ja vanha osoite, oli sitten päätynyt vanhalle asunnollemme, tosin niin kuin sanoin asuntoon muutti sukulaisia niin he laittoivat kortin sitten takaisin postiin.

Mutta tuon pitäisi nyt olla kunnossa kun laitoin siitä postille asiakaspalautetta, ja he vastasivat minulle että sekaannus johtui juuri tuosta sukunimi asiasta, sillä vanhaan asuntoon muutti siis miehen sisko jolla on sama sukunimi kuin meillä. Sekavaa.

Link to comment
Share on other sites

Joo toki tiesin (tai "tiesin" ja tiesin) että korttia ei lähetetä automaattisesti, kommenttini liittyi lähinnä siihen kun muistaakseni jotkut ovat tuolla aiemmin sanoneet että S-etukorttia piti hakea paikanpäällä (virkatodistuksen kanssa), että puhelimitse ei olisi pystynyt tilaamaan. Mutta saatan kyllä nyt siis muistaa ihan väärinkin...

Enpä muuten ollut ikinä huomannut, että kortissa on palvelupuhelinnro!

Tässähän on just varmaan kyseessä ne eri osuuskauppojen erot. Toiset vaatii paikanpäällä olemista, jo ihan sen takia, että kyseessä on kuitenkin useimmiten Tili-kortin (joka rinnastetaan pankkikorttiin, ja kohta muuten onkin sitä!) uusiminen. Eli halutaan vaan varmistua, että kyseessä on varmasti oikea henkilö.

Link to comment
Share on other sites

Toivottavasti tekemästäni nimenmuutos-muistilapusta on apua teille. Itse aloitin hoitamaan nimenmuutokseen liittyviä asioita 3 viikkoa vihkimisen jälkeen (iiiiiiihanan honeymoonin jälkeen), jolloin nimeni oli ehtinyt päivittyä seurakunnalta kaikkiin tarvittaviin rekistereihin (esim. postille, pankkiin, poliisilaitokselle jne). Helppoa!

a) Kirjallisesti / S-postitse:

- Nimenmuutospaperi annetaan vihkijälle (varmista että toimittaa eteenpäin)

- Työpaikka (tarvitsevat alkuperäisen virkatodistuksen, ilmoittavat myös ammattiyhdistyksellesi)

- Talon huoltoyhtiön kiinteistönhoitaja (vaihtaa nimen oveen)

- Isännöitsijätoimisto

- S-etukortti

- Stockmann

- Lentoyhtiöiden bonuskortit (FinnairPlus, SAS: FlyingBlue, KLM: Eurobonus), tarvitsevat kopion passistasi faxilla

B) Netissä omilla tunnuksilla:

- Vakuutusyhtiö

- Pankki (lähetä pankkiyhteyshenkilöllesi mailia omien nettipankkisivujesi kautta), kortti toimitetaan kotiin

- Helsingin Sanomat

c) Soittamalla / käymällä:

- Työterveyshuolto

- Puhelinoperaattori

- Finnkino

- Nissen

- Yliopiston apteekki -kortti. https://www.yliopistonapteekki.fi/uniikkiMuutaTietojasi.do. Ilmoita kortin numero.

- Plussakortti: ”Mikäli sukunimesi on vaihtunut, voit ilmoittaa muutoksen Plussan maksuttomaan asiakaspalvelunumeroon 0800-0-5588 (ma-pe klo 8-18).” www.plussa.com

d) Uusittava:

- Kelakortti (Kela) – tulee automaattisesti kotiin

- Pankkikortti (Nordea)  tulee kotiin pyydettäessä

- Passi (poliisilaitos) – pitää hakea (2 passikuvaa)

- Ajokortti (poliisilaitos) – pitää hakea (2 passikuvaa)

Virkatodistus (helsinkiläiset): "Kun sinut on vihitty (mahdollisesti jo seuraavalla viikolla), voit tilata keskusrekisteristä (Kolmas linja 22 B Hki 53, puhelin 09-23405000 tai netin kautta, [email protected]) itsestäsi virkatodistuksen. Lähetämme tilaamasi todistuksen ja laskun kotiisi. Ev.-lut. seurakuntien jäsenen virkatodistuksen lunastushinta on 3.35€. Voit myös täyttää netissä virkatodistustilauksen osoitteessa www.helsinginseurakuntayhtyma.fi -keskusrekisteri - virkatodistukset."

t. Onnellinen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Täytyy nyt vähän valittaa melkein OT:na...

Menin uusimaan passikuviani, jotta saan uuden ajokortin ja passinkin (tarkoitus hankkia hieman myöhemmin). Eipäs sitten onnistunutkaan ottaa yksiä kuvia jotka kävisivät molempiin. Eihän se kuvaajan vika ole, että "määräykset" passikuvista ovat niin tiukat, mutta alkoi tympimään kunnolla! Kuvaaja vielä lupasi ottaa yksien hinnalla kahdet kuvat, mutta ei sekään sitten onnistunut.

Minulla on silmälasit. Kuvaaja meinasi, että ottaisin ne pois passia varten, koska ne varjostivat silmiä. Ajokorttia varten ne kuitenkin oli kuvaajan mielestä oltava, koska tarvitsen lasit ajaessani. Tämä ok. Alettiin sitten ottamaan toisia kuvia passia varten, niin kuvaaja kysyy saisinko etuhiuksiani pois otsalta varjostamasta.. Hmm.. En saa, ne ovat etuhiukset, ei ne yllä korvan taa...? Jätettiin sitten passikuvat ottamatta. Ajattelin, että pitäisikö jollakin pannalla vetää hiukset pois otsalta (mitä en olisi halunnut tehdä), mutta sekin on kiellettyä passikuvaohjeiden mukaan. Melko vaikeaksi on passikuvien ottaminen tehty. Minua ihmetyttää todella myös se, että laseja ei olisi voinut kuvassa olla, vaikka käytän laseja AINA. Hiuksetkin olisi pitänyt olla erilailla. Kuvassa ei siis saa enää olla oman itsensä näköinen.

Olemme lähdössä matkalle ensi vuoden puolella, joten se passi olisi nyt hommattava. Etuhiukset on kyllä hieman lyhentyneet, että jospa se kuvan ottaminen nyt onnistuisi...?

Link to comment
Share on other sites

^Elodia: oheisessa linkissä on tarkka ohjeistus passikuvista

http://www.intermin.fi/poliisi/home.nsf/pa...225701900350B51

Osio "Ilmeet ja asusteet" ottaa kantaa mm. silmälaseihin (saa olla) ja otsatukkaan (saa mallikuvan mukaan olla). Oleellista on, että silmät ja kasvonpiirteet näkyvät hyvin.

Siinä kuvaajasi on kyllä väärässä, että ajokortissa silmälasien tulisi olla. Ajokorttiin pätevät aivan samat säännöt kuin passikuvaankin, eli silmälasit voi jättää pois, jos niiden kanssa ei saada otettua kunnon kuvaa (sangat varjostaa tai linssit heijastaa). Eli pärjäät kyllä yksillä kuvilla molemmissa.

Link to comment
Share on other sites

Täytyy nyt vähän valittaa melkein OT:na...

Menin uusimaan passikuviani, jotta saan uuden ajokortin ja passinkin (tarkoitus hankkia hieman myöhemmin). Eipäs sitten onnistunutkaan ottaa yksiä kuvia jotka kävisivät molempiin. Eihän se kuvaajan vika ole, että "määräykset" passikuvista ovat niin tiukat, mutta alkoi tympimään kunnolla! Kuvaaja vielä lupasi ottaa yksien hinnalla kahdet kuvat, mutta ei sekään sitten onnistunut.

Minulla on silmälasit. Kuvaaja meinasi, että ottaisin ne pois passia varten, koska ne varjostivat silmiä. Ajokorttia varten ne kuitenkin oli kuvaajan mielestä oltava, koska tarvitsen lasit ajaessani. Tämä ok. Alettiin sitten ottamaan toisia kuvia passia varten, niin kuvaaja kysyy saisinko etuhiuksiani pois otsalta varjostamasta.. Hmm.. En saa, ne ovat etuhiukset, ei ne yllä korvan taa...? Jätettiin sitten passikuvat ottamatta. Ajattelin, että pitäisikö jollakin pannalla vetää hiukset pois otsalta (mitä en olisi halunnut tehdä), mutta sekin on kiellettyä passikuvaohjeiden mukaan. Melko vaikeaksi on passikuvien ottaminen tehty. Minua ihmetyttää todella myös se, että laseja ei olisi voinut kuvassa olla, vaikka käytän laseja AINA. Hiuksetkin olisi pitänyt olla erilailla. Kuvassa ei siis saa enää olla oman itsensä näköinen.

Olemme lähdössä matkalle ensi vuoden puolella, joten se passi olisi nyt hommattava. Etuhiukset on kyllä hieman lyhentyneet, että jospa se kuvan ottaminen nyt onnistuisi...?

Mä otin heti häiden jälkeen uudet kuvat passia ja ajokorttia varten. Sama kuva siis molempiin, ja kuvassa mulla on otsatukka ja ei ole silmälaseja (tosin ajokortissa ei niistä ole mainintaa vaikka niitä käytänkin). Molemmat kortit olen saanut poliisilaitokselta ilman mitään huomautuksia, joten uskoisin kuvani olevan ok.

Link to comment
Share on other sites

Totesin muuten, että olisi ollut fiksuinta vaihtaa kaikki kortit kerralla lompakkoon, eli kerätä uusia kortteja pöytälaatikkoon ja suorittaa vaihto sitten kun kaikki tärkeimmät kortit on uusittu. Muuten sitä joutuu pähkäilemään kun allekirjoittelee pankkikorttikuitteja yms. että mikähän nimi tähänkin piti laittaa ja pystynkö edes tarvittaessa todistamaan henkilöllisyyteni kun ajokortti on vanhalla nimellä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nainkin voi kayda...

Meidat vihittiin syyskuussa, mutta saamattomuuttani en ole hankkinut uutta passia viela (asumme Lontoossa, ja se on se ensimmainen henkkari joka pitaa hankkia etta saa muut kortit ym vaihdettua). Nyt sitten soitettuani konsulaattiin sielta sanottiin etta tarvitsen virka- tai vihkitodistuksen todistamaan nimenvaihdon. Ihmettelin kun ei meille annettu mistaan mitaan todistuksia, eika kukaan niita ole aiemmin maininnut.

Soitin ensin vihkiseurakuntaan, josta sanottiin etta he eivat sita loyda, ottakaa yhteytta maistraattiin. Sielta taas muutaman puhelun ja emailin jalkeen selvisi etta meidan vihkimista ei ole rekisteroity yhtikas minnekkaan! Tai siis onhan se tieto jossain siella seurakunnan papereissa missa meidat vihittiin. Mutta kun he ovat lahettaneet tietoa avioliitosta ja minun nimen vaihtumisesta eteenpain vaestotietorekisteriin ja maistraattiin, oli tuo posti hukkunut jonnekkin. Joten lahes puoli vuotta vihkimisen jalkeen olen virallisesti edelleen tyttonimellani, vaikka onneksi kirkon mukaan olemme kuitenkin naimisissa..

Onneksi maistraatissa oli tosi kiva tati joka hoisi asiaa puolestani ja soitteli ympari Suomen maata kotiseurakuntiamme myoten selvittaakseen asian. Han sanoi etta vihkiseurakunta tekee uuden vihkitodistuksen ja lahettaa sen uudestaan eteenpain, ja pian nimenvaihdoksen pitaisi olla virallisesti voimassa.

Ja tama kiva tati osasi viela kertoa etta ei sita koko virkatodistusta konsulaatissa edes tarvitse silloin kun nimi on vaihdettu, koska he nakevat sen vaestorekisterista. Ihan hyva kuitenkin tassa tapauksessa etta konsulaatti komensi minut sen hankkimaan, tulipahan tamakin asia selvitettya.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Olen tässä pohtinut tätä nimen vaihdosta... enkä osaa päättää haluanko vaihtaa nimeä. Haluaisin kovasti pitää oman sukunimeni, mutta entä jos muutan mieleni myöhemmin, voinko vaihtaa miehen sukunimeen myöhemmin ilman suurempia selvittelyjä? Voi olla että vielä totun kevään aikana ajatukseen vaihtaa nimeä, mutta katsotaan :rolleyes:

Jos joku on ollut samanlaisessa tilanteessa/tietää niin neuvoja otetaan vastaan..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kyselin myös poliisilta passin uusimisesta!! kun ajokortti on 3kk aikaa uusia kyselin voiko matkalle lähtee vanhalla passilla (kuten matkatoimistosta neuvottiin) vaikka ajokortti on jo silloin eri nimellä?? Poliisi vastasi että passin on oltava sillä nimellä joka löytyy väestörekisteristä ja siinä ei ole mitään aikarajaa johon mennessä se on uusittava. Tietenkään Passia ei ole pakko uusia heti mutta kuitenkin ennen seuraavaa matkaa..

tässä linkki poliisin sivuille jossa voi asioista kysellä...

http://www.intermin.fi/poliisi/discuss.nsf...&count=9991

Link to comment
Share on other sites

Saisinko viela kerran selvennysta tahan nimi asiaan. Asia on nimittain niin etta meidat vihitaan briteissa ja avioliiton myota myos nimeni vaihtuu..mutta missa vaihdan nimeni kun avioliiton myota myos kotipaikka vaihtuu. Asun sen jalkeen vakituisesti briteissa.

Siis jos olen suomen kansalainen ja asun briteissa, ja vihkiminen tapahtuu myos siella niin miten nimen muutos asiat hoidetaan.

Hoidanko nimenmuutoksen maistaraattiin...vai...mihin.

APUA!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Saisinko viela kerran selvennysta tahan nimi asiaan. Asia on nimittain niin etta meidat vihitaan briteissa ja avioliiton myota myos nimeni vaihtuu..mutta missa vaihdan nimeni kun avioliiton myota myos kotipaikka vaihtuu. Asun sen jalkeen vakituisesti briteissa.

Siis jos olen suomen kansalainen ja asun briteissa, ja vihkiminen tapahtuu myos siella niin miten nimen muutos asiat hoidetaan.

Hoidanko nimenmuutoksen maistaraattiin...vai...mihin.

APUA!!!

Hoidat muutoksen maistraattin ja sen lisaksi joka himputin paikkaan Briteissa erikseen...sita varten tarvitset sata ja yksi virallista kopiota vihkitodistuksesta, siis olettaen etta olet asunut taalla jo jonkin aikaa ja sulla on pankkitili yms. Oikea nimi dokumenteissa puhelinlaskusta council taxiin on taalla (lasku vastaa henkillollisyystodistusta-maassa) elintarkea.

Jos vasta muutat Britteihin niin homma on helppo silla sulla ei ole taalla historiaa vaaralla nimella vaan voit aloittaa puhtaalta poydalta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...