utopiste

Yhteinen pankkitili?

180 posts in this topic

En löytänyt aiheesta aikaisemmin kirjoituksia, mutta kysynkin, että onko teillä / aiotteko ottaa yhteisen tilin?

Tiliä ei varmaan välttämättä muuten oltais perustettu, mutta häälahjat tulevat rahana ja selvintä on ohjata ne yhteiselle tilille. Pysyy siten paremmin molemmat perillä siitä, mitä ollaan saatu ja keneltä. Myöhemmin tilille voi sitten yrittää kerätä rahaa yhteistä elämää varten..Molemmilla kuitenkin siis omatkin tilit.

..

Edited by NannaJuuli

Meillä on ollut jo avoliiton alkuajoilta asti vain yhteisiä tilejä. Molempien palkat tulee samalle tilille, lisäksi on pari säästötiliä, mutta kaikki siis yhteisiä. Tämä järjestely sopii ehdottomasti parhaiten meille, mutta eihän kaikki halua yhteistä tiliä ja ilmeisesti monet tarvitsevat jostain syystä sen rinnalle myös jonkun oman tilin.

meillä on ollut jo pari vuotta yhteinen tili, jonne kumpikin siirtää omilta tileiltään palkkapäivänä rahaa ruokaa ym yhteisiä menoja varten. Ja tuolle tilille on pankkikortti molemmilla, eli ei ole väliä kuka käy kaupassa niin saadaan aina ruoat tuolta tililtä maksettua.

Nyt kun mennään naimisiin ollaan mietitty pitäisikö siirtyä kokonaan yhteiseen tiliin, mutta jotenkin ainakin vielä ajatusta vierastaa, joten eiköhän jatketa tuolla yhteisellä ruokatilillä  :D

Meillä sama juttu kun tuleva morsian 25:lla. Eli molemmilla omat tilit ja sit yhteinen taloustili, johon molemmat siirretään aina kuukausittain tietty summa. Meillä molemmilla on kortit yhteiselle tilille, joten sieltä maksetaan kaikki ruuat ym yhteiset menot.

Meillä pysyy molemmilla omat tilit. En jotenkin osaa ajatellakaan yhteistä. Ruuat sunmuut ostellaan sekalaisesti kumman tililtä millonkin sattuu. Ei siis ole mitää sellasta sun ja mun rahat juttua että pitäs tarkasti laskee mut  sit kuitenkin on. Eli on omat rahat, mutta niistä omista voi ihan sujuvasti ostella ruokaa myös sille toiselle ;D EHkä meillä ei siks oo koskaan mitään riitaa rahasta kun sitä on niin vähän että kädestä suuhun menee ja sit vaan ootellaan taas tilipäiviä. Ei paljon lasketa eikä säästetä ekä tapella. Eletään vaan.

En pysty kuvittelemaan että kummankin palkat menisi samalle tilille. Ei ei ei. Minun rahat on minun rahat, vaikka yhteisiä menoja siitäkin maksellaan. Mä kuolisin stressiin jos en tasan tietäisi aina paljonko siellä on rahaa. Yhteisen taloustilin voisin perustaa.

Meillä on ollut yhteinen tili siitä saakka kun otettiin yhteinen asuntolaina. Molempien omilta tileiltä menee yhteiselle rahaa lainan lyhennyksiin ja sieltä maksellaan myös yhteisiä laskuja. Ruokaa ostaa aina se, kumpi sattuu kaupassa käymään ja kummalla on enemmän rahaa  ;) eli ruoat ja muut menot maksellaan omilta tileiltä. Täysin yhteiseen tiliin en ikinä voisi suostua, kun on miehen kanssa niin erilainen tapa käyttää rahaa ja molemmilla paljon omia harrastuksia yms. menoja... Molemmat ollaan työssäkäyviä ja palkkakin suunnilleen sama ja minusta molemmilla on oikeus käyttää itse tienaamansa rahat siihen, mihin haluaa ja siinä aikataulussa, missä haluaa (viittaan tällä siihen, että mies yleensä "tuhlaa" tilinsä heti kun se tulee ja itse tykkään jaksottaa rahankäyttöä koko kuukaudelle).

.

Edited by Pamsu

En pysty kuvittelemaan että kummankin palkat menisi samalle tilille. Ei ei ei. Minun rahat on minun rahat, vaikka yhteisiä menoja siitäkin maksellaan.

Näin juuri itsekin ajattelen. (Ja mies myös.)

Yksi yhteinen tili meillä tällä hetkellä on, nimittäin se, jolle häälahjaksi saamamme rahat menivät, mutta saa nähdä, mikä sen kohtalo on tulevaisuudessa, kyseessä kun on jokin "kasvutili" tjsp, jolta ei saa veloituksetta tehdä kuin neljä nostoa/vuosi ::)

Yhteinen tili hankittiin heti kun tiedettiin, että muutetaan yhteen. Sinne meni aluksi kihlajaisista saadut rahat ja vähän aina laitettiin.

Mä olen opiskelija, joten multa ei paljon rahaa tule, joten me ollaan sovittu, että kaikki mitä mä saan, laitetaan säästöön häitä varten yhteiselle tilillemme ja kaikki elämiseen tarvittava maksetaan miehen palkasta, joka on hänen omalla tilillään. Eli yhteinen tilimme on tällä hetkellä häätili. Sinne myös pyydämme häälahjoina annetut rahat.

Häiden jälkeen keräämme sinne rahaa säästöön niin kauan kun käyn koulua. Kun minäkin alan käydä töissä, voi olla jopa, että siirrymme käyttämään vain yhteistä tiliämme. En vielä tiedä.

Meillä molemmilla on omat tilit. Rahat tosin ovat täysin yhteisiä. Toisen tililtä maksetaan kaikki isot menot tyyliin auto ja asuntolaina ja toisen tilillä pyöritetään sitten sitä normaalia arkea. Mikäli normielämään käytettävälle tilille kertyy säästöjä voidaan niillä tehdä lisälyhennyksiä lainaan, lähteä matkalle tai ostaa jotain kivaa kotiin. Niin ja sillä tilillä mistä menee kaikki isot hankinnat on aina sen verran rahaa, että pääsee tarvittaessa kauppaan tms. vaikkei toinen ns. käyttötilin omistaja mukana olisikaan. Toimii meillä hyvin eikä tarvitse siirrellä rahaa minnekään.

Omat tilit on toistaiseksi ja sama käytäntö jatkuu häiden jälkeenkin. Opiskelija kun olen, elelen nyt enemmän mieheni rahoilla, mitä hän minun. Tilanne tosin tasoittuu myöhemmin, ja aiemmin kun mies oli työttömänä, itse makselin enemmän menojamme. Hyvin on tämä toiminut. :)

Omat tilit meillä. Eilen kun puhuttiin mm avioehdosta, mies sanoi, että "mulla on ainakin omat tilit".

No sehän sopii, koska minäkin niin haluan....

Meillä on omat tilit, sekä ollaan avattu yks "ylimääräinen" tili yhteiseksi, jonne laitetaan säästöön kun pystytään. Molemmilla on laajat käyttöoikeudet kaikkiin tileihin. Laskut maksetaan puokkiin. Eiköhän sama käytöntä jatku häiden jälkeenkin.

Itse en voisi kuvitellakkaan, että kaikki rahat ja tilit olisivat yhteisiä. Ollaan niin erilaisia rahan käyttäjiä mieheni kanssa: mieheni tuhlaaja, minä saituruuteen taipuvainen. Ehkä sitten jos joskus otetaan asuntolaina, voisi miettiä yhtä yhteistä tiliä.

Molemmilla omat tilit on ja pysyy ilman mitään erityistä syytä  ::)

Meillä on lähes 10 vuotta ollut yhteinen tili....Sieltä maksetaan asuntolaina, laskut, ruuat ja muut menot ja hyvin on minusta toiminut ;D ;D

Plus sitten minulla on kyllä yksi oma tili, joka on minulla ollut koko ikäni...Enkä aio luopuakaan koskaan siitä. ;) ;)

Meillä on omat tilit, mutta kaikki toki maksellaan yhdessä tyyliin se maksaa jolla on. Yksi säästötili löytyy jonka säästöillä sitten hankitaan asioita tarpeen mukaan. Aikanaan kysyin pankista yhteistä tiliä , siis käyttötiliä, mutta sanoivat ettei ole hyvä juttu jos esim. toinen sattuu kuolemaan niin tilille ei ole mitään asiaa ennen perunkirjoituksia vaikka yhteinen onkin. Enpäs sitten tiedä onko asia toisin kun on aviossa?

muok. kirotusvihreet

Molemmilla omat tilit + yhteinen säästötili, johon laitetaan joka kuukausi rahaa saman verran kumpainenkin... Säästötilin varoja käytetään tarpeen mukaan yhteisiin hankintoihin...

Meillä on kummallakin omat käyttötilit, joihin tulee palkat ja on pankkikortit. Näiltä tileilta siirretään sitten aina palkkapäivänä rahaa yhteiselle käyttötilille, josta maksetaan sitten asuntolaina sekä yhteiset laskut (kotivakuutus, sähkö, netti jne). Omilta käyttötileiltään kumpikin sitten maksaa omat laskut (omien autojen vakuutukset, puhelimet jne. henk.koht juttuja).

Meillä tämä ainakin toimii vaikka rahan siirtoa tililtä toiselle vaatiikin. Tosin nettipankki aikana ei se ole mikään ongelma.  ;)

Mä saan naimisiinmenon myötä käyttöoikeuden mieheni tilille, koska opiskelen ja mulla on välillä tosi tiukkaa taloudellisesti... Tän takia mies ei tarvi käyttöoikeutta mun tilille kun siellä ei ole juuri koskaan rahaa  ::)

Meillä molemmilla menee palkat omille tileille ja ruokaa/bensaa maksellaan joskus miehen tililtä ja joskus mun. Vuokra maksetaan puoliksi molempien tililtä (jäänteitä opintotuen ajalta) ja auto maksetaan joka toinen kk miehen tilitä ja joka toinen mun. Omat laskut menee omilta tileiltä ja periaatteessa molemmilla on muuten omat rahat. Me ei kumpikaan olla himotuhlaajia vaan saadaan rahaa säästöönkin lähes joka palkkapäivä. Säästötili on ollut yhteinen yhteen muuttamisestamme lähtien. :)