utopiste

Yhteinen pankkitili?

180 posts in this topic

Samaa linjaa safira86:n kanssa. Meillä on myös omat säästö- ja käyttötilit, jonne tulee molemmilla palkat, mutta myös yhteiset käyttö- ja säästötilit, joihin siirretään tietyt summat rahaa kuukausittain, josta pistetään yhteiset laskut maksuun sekä säästetään tietysti häihin, matkoihin yms. Hyvin on ainakin meillä toiminut tämä järjestelmä lähes seurustelun alusta alkaen, vaikka aluksi olimmekin eri pankeissa asiakkaina. Nyt olemme samassa pankissa, ja edut ovat myös huomattavasti paremmat. B)

Yhteiselle tilille kumpikin siirtää palkkapäivänä yhdessä sovitun summan ja tältä tililtä maksetaan sitten isommat yhteiset laskut kuten lainanlyhennys, vakuutukset, sähkölaskut jne. Ruuat maksetaan omilta tileiltämme

Miksei samalla vaivalla sieltä yhteiseltä, kun ruoka on kuitenkin yhteinen menoerä? :)

Meillä on omat tilit, joihin tulevat palkat ja joilta maksamme omat menomme, puhelinlaskumme + omat lainamme. Sen lisäksi meillä on yhteinen käyttötili, johon kumpikin siirtää joka kuukausi ennalta sovitun summan (suhteutettu tulotasoon ja lainojen määrään) Täältä menee vakuutukset, ruoat, bensat jne arkiset jutut. Näiden lisäksi on yhteinen säästötili. Homma on toiminut enemmän kun hyvin. Oma tili turvaa sen, että on myös omaa rahaa (ei tartte selittää toiselle shoppailujaan ;) tms. . Yhteinen taas sen, ettei tartte venkslata koko ajan kumpiko maksaa mitäkin.

Miksei samalla vaivalla sieltä yhteiseltä, kun ruoka on kuitenkin yhteinen menoerä? :)

Tässä on ihan säästö syy eli pankkikortin/visa elctronin pitäminen maksaa joka kuukausi. Kuitenkin miehen kanssa molemmat haluamme pitää kortit omille tileillemme, niin on turhaa maksaa vielä kahdesta kortista yhteiselle tilille.

Tässä on ihan säästö syy eli pankkikortin/visa elctronin pitäminen maksaa joka kuukausi.

Sit kannattaa vaihtaa pankkia. ;)

Me vaihdettiin muutama kuukausi sitten, ja kaikki kortit on ilmaisia, samaten myös kaikki palvelut.

Sit kannattaa vaihtaa pankkia. ;)

Me vaihdettiin muutama kuukausi sitten, ja kaikki kortit on ilmaisia, samaten myös kaikki palvelut.

Pakko kysyä, että mihin pankkiin vaihdoitte? Mikään pankki ei tarjonnut kortteja sekä palveluita ilmaiseksi, kun asuntolainaa vuosi sitten etsittiin. Nykyinen tarjosi halvimmat palvelut sekä halvimman lainan..

^^muakin alkoi kiinnostamaan mikä pankki tuollaista tarjoaa

Safira86: jos ootte alle 26v niin yleensä electronista ei mene maksua jos sen ottaa yhteiselle tilille.

Edited by Serene

pankki ei suosittele täysin yhteisiä tilejä, siis niin että ei ole omia.

meillä on kolme tiliä, säästötili, minun nimissä oleva ja miehen nimissä oleva tili. meillä molemmilla on käyttöoikeudet kaikkii näihin kolmeen tiliin. hyvin toimii. rahat ovat aina olleet yhteisiä, enkä osaisi järkevästi ajatellakaan mitään muuta vaihtoehtoa.

Mä en osaa edes kuvitella, että meillä olisi käytössä yksi yhteinen tili, jonne tulevat molempien tulot. Tällä hetkellä meillä on molemmilla omat käyttötilit ja rahastoja sekä yhteisenä säästötili ja rahasto. Suunnitelmissa on kuitenkin perustaa vielä yksi yhteinen "taloustili" (jonne molemmat siirtävät sovitun summan ruokaa ja laskuja varten) ja hankkia siihen molemmille Electronit. Naimisiin meneminen ei aiheuttanut rahapolitiikassamme mitään muutoksia.

..

Edited by NannaJuuli

Meillä on ollut yhteinen tili siitä asti, kun ostettiin yhteinen asunto eikä meillä ole olemassakaan erillisiä omia tilejä. Hyvin on pelittänyt, vaikka meilläkin minä olen sen suuri tuloisempi, mutta kaikki on yhteistä... jopa mulle tulevat tulospalkkiot yms. :grin:

Meillä sama juttu kun tuleva morsian 25:lla. Eli molemmilla omat tilit ja sit yhteinen taloustili, johon molemmat siirretään aina kuukausittain tietty summa. Meillä molemmilla on kortit yhteiselle tilille, joten sieltä maksetaan kaikki ruuat ym yhteiset menot.

Näin myös meillä. Tää on hyvä ja toimiva juttu ja tulee varmistettua että talousmenot menee suurinpiirtein puoliksi. Esim. mä käyn useammin kaupassa -> ilman yhteistä taloustiliä maksaisin kauppareissut paljon useammin kuin mies. Muuten meillä on ihan omat tili, joita molemmat käyttää ihan niinkun lystää. Taitaapa molemmilla olla omat säästötilitkin. Ei mun mielestä raha-asioita tartte yhdistää, mutta tokkopa tuo mitään haittaakaan jos siltä tuntuu. Henk koht en haluais että ois vaan yks yhteinen tili. Nyt jo tulee välillä huono omatunto kun OMILLA rahoillani OMALTA tilitäni ostelen vaatteita yms turhuuksia.. :lol:

Meillä on omat käyttötilit ja omat säästötilit. S-tili on yhteinen, mutta sinne ohjautuvat ainoastaan bonukset, jotka kasvavat siellä "pahan päivän varalle". Palkat menevät omille käyttötileille ja kumpikin säästää fiiliksen mukaan.

Mitään taloustilejä tms. meillä ei koko aikana ole ollut eikä tulekaan. Maksamme ostoksia vuorotellen ja sen mukaan kummalla sattuu olemaan rahaa (mukana tai tilillä :)). Yhteistaloudessa kun ollaan, niin rahat ovat tietyllä tapaa yhteisiä, vaikka kumpikin hallinnoi omiaan.

Edited by Kvarkki

Meillä sama juttu kun tuleva morsian 25:lla. Eli molemmilla omat tilit ja sit yhteinen taloustili, johon molemmat siirretään aina kuukausittain tietty summa. Meillä molemmilla on kortit yhteiselle tilille, joten sieltä maksetaan kaikki ruuat ym yhteiset menot.

Meillä myös sama juttu eli yhteinen taloustili, jolta maksetaan vastike, ruoat yms. tarvikkeet. On toiminut tosi hyvin ja pysyy hyvin kärryillä siitä paljon ruokaan oikeasti menee rahaa. Molemmilla on lisäksi omat rahastosäästö yms. tilit. Varmaan systeemi hieman muuttuu, jos lapsia tulee kuvioihin, mutta en usko, että luovumme omista tileistämme. Molemmilla taitaa olla toistemme tileihin kuitenkin käyttöoikeus, jos vaikka toiselle sattuu jotain.

yhteinen säästötili on, tällä hetkellä hää käytössä. minulla kortti´yhteen miehen tileistä. Muuten omat tilit on ja aijotaan pitää edelleen naimisiin menon jälkeenkin. Helpompi näin laskujen maksun kannalta.

Edited by Luna

Kummallakin oma tili ja lisäksi yhteinen taloustili, josta maksetaan laskut / ruokaostokset / muut yhteiset ja pakolliset menot.

Meillä on ollut yhteinen pankkitili jo 5 vuotta.

Sen lisäksi molemmilla omat pankkitilit, johon esim. palkat tulee. Lisäksi minulle vanhan opintolainan ajoilta jäänyt yksi tili Sampo-Pankkiin. Mutta siitä ei koidu kuluja tms., joten en ole sitä vaivautunut lopettamaan.

S-tili on yhteinen ja sitä (lue: n. 20 huikeaa bonuseuroa) käytetään yhteisesti. S-pankissa on myös hääsäästötili. Varsinaiset käyttötilit molemmilla omat, kumpikin käyttää palkastaan pakollisten menojen jälkeen jäävät rahat itse haluamallaan tavalla.

Meillä on sekä omia että pari yhteistä tiliä eri käyttötarkoituksiin.

Vaikka käytämme yksin palkkatilejämme, olemme lisänneet toisemme tilinomistajiksi, jotta poikkeustilanteessa molemmat pystyvät käyttämään tilejä. Kummallakin on omat säästötilit.

Kyllä, yhteinen tili on työn alla. Mennään varmaan alkavalla viikolla Sampoon hankkimaan käyttöoikeus ja kortti minulle miehen tiliin. Mietittiin vähän aikaa, kumman pankki valitaan, mutta Nordea ratkaisi asian kohtuuttomilla jonoilla. Sampoon siis. Pidetään kuitenkin cielä myös minun Nordean tilini, koska vanhempani voivat hätätilanteessa siirtää sinne rahaa nopeasti eikä tilin pitäminen maksa vielä mitään.

Eri tilit, yhteiset rahat. :girl_haha: Siirrellään ihan vapaasti tarpeen mukaan rahoja tililtä toiselle, meistä se on selkeämpää kun kumpikin tietää suunnilleen mitä omalla tilillä on ja että tietyt menot menee mun tililtä ja tietyt avon.

Molemmilla on omat tilit ja sitten on vielä yhteinentili, jolle kumpainenkin laittaa rahaa ja josta maksetaan esim. kaikki asuminen/lainat/isommat hankinnat.

S-tili on yhteinen ja sitä (lue: n. 20 huikeaa bonuseuroa) käytetään yhteisesti. S-pankissa on myös hääsäästötili. Varsinaiset käyttötilit molemmilla omat, kumpikin käyttää palkastaan pakollisten menojen jälkeen jäävät rahat itse haluamallaan tavalla.

Meillä toimii myös näin. Pakollisia menoja meillä siis yhteiset elinkustannukset eli asunto ja ruoka. Auto on minun joten käytän ja maksan sen yksin, ukolla taas omat harrastuksensa.

Molemmilla on omat tilit. Käytännössä rahat ovat tästä huolimatta yhteisiä, se maksaa jolla on rahaa. Lisäksi meillä on yhteinen säästötili, jolle säästämme mahdollisuuksien mukaan isompia hankintoja varten.