utopiste

Yhteinen pankkitili?

179 posts in this topic

Meillä on molemmilla omat käyttö- ja säästötilit omia menoja varten. Sen lisäksi on yhteinen taloustili ruoka yms. menoja varten, S-bonustili sekä lainanhoitotili. Toimii hyvin.

Yhteisille tileille laitetaan molemmat sama summa rahaa tarpeen mukaan.

Koskaan emme ole riidelleet raha-asioista eikä niitä tarvitse sen kummemmin miettiä.

^ Mäkin haluaisin, ettei tulis rahasta riitaa, sitä nimittäin aina välillä tulee. :( Suurin syy on se, että miehellä sitä on (=iso palkka), mulla ei (=opintotuki). Tilanne varmaan muuttuu, kun pääsen työelämään ja kun mennään naimisiin...Edit: Sitten tuntuu, että on tosiaan vastuussa toisesta ja sillä ei niin ole merkitystä, kummanko ne rahat "ovat", silloin eletään kunnolla yhteistä elämää, nyt tää on vielä tällaista...kihloissa oloa ja avoliitossa elämistä, vaikka vakavaa onkin.

Tällä hetkellä meillä on yhteinen S-tili, jonne molemmat laittavat rahaa kuukausittain. Jotta tiedettäis, missä mennään, pidän kirjaa siitä, paljonko sieltä on kulunut mun rahoja ja paljonko sinne on tullut bonuksia --> loput tilillä olevat rahat ovat miehen. Lisäksi meillä on omat tilit ja avaan itselleni vielä toisen, jonne aion tästä lähtien ottaa satunnaiset kesätyö- ja muut palkat.

Edited by Malssi09

Meillä on omat tilit.

En usko, että se tulee avioliiton myötä muuttumaan, kun ei sitä asuntolainakaan muuttanut. Meillä jaetaan laskut, mies maksaa asuntolainan ja minä muut.

Meilla on talla hetkella molemmilla omat tilit ja sitten yksi yhteinen taloustili, josta maksetaan laskut. Aiomme kuitenkin tehda niin, etta "taloustilista" tulee molempien ainoa kayttotili ja sitten avaamme yhteisen saastotilin. Kaytannossa tulomme ja menomme ovat olleet yhteisia alusta asti. Valilla mina olen ollut se, joka tienaa enemman ja valilla herralla on ollut suuremmat tulot.

Meillä on kummallakin muutama oma tili, ja miehellä lisäksi rahastosäästötili. Hääsäästöjä laitamme s-pankin tilille, jonne myös bonukset menevät. Varsinaista yhteistä tiliä ei ole: mies maksaa isommat laskut, koska käy töissä, ja mä maksan sitten kaupassa käyntejä ym. pientä opintorahasta. Yhteistä tiliä ei ole oikeastaan edes mietitty, enkä näe sille tarvetta. Ehkä tää on jotenkin periytyvää: mun vanhemmat ovat olleet naimisissa yli 30 v eikä heilläkään ole yhteistä tiliä.. ;)

Meillä on sama juttu kuin monilla täällä eli omat tilit ja yhteinen taloustili, josta maksetaan vastikkeet, ruoat yms. yhteiset jutut. Kumpikin laittaa palkkapäivänä yhteiselle tilille tietyn summan.

Meillä on erilaiset rahankäyttötottumukset - eikä mitenkään mun eduksi ;) - joten musta tämä systeemi on hyvä. Mies on säästäväisempi ja harkitsevaisempi, kun taas itse olen vähän leväperäisempi rahankäytön suhteen. Jos meillä olisi yhteinen tili, niin tuntisin varmasti huonoa omatuntoa, mitä tässä "omat rahat, oma päätös" -meiningissä ei tule. Nykyisessä systeemissä kumpikaan ei koskaan puutu toisen rahankäyttöön eikä myöskään riidellä raha-asioista koskaan. Tilannetta helpottaa, että molemmat ovat työelämässä. Vaikka toinen meistä tienaakin enemmän kuin toinen, niin ero ei kuitenkaan ole niin huomattava kuin jos vaikka toinen opiskelisi ja toinen kävisi töissä.

Edited by Limona

Meillä on yhteinen käyttötili ja omat säästötilit. Näin on helpoin maksaa kaikki yhteiset asiat, vuokra, sähköt...

*

Edited by MariéeMaria

Me otimme yhteisen käyttö- ja säästötilin, kun otimme asuntolainaa ja minä kuitenkin jouduin siirtymään miehen pankin asiakkaaksi. Ajateltiin että avioliitossahan se ikään kuin kuitenkin tulee olemaan niin, että kaikki on yhteistä, joten helpointa oli tehdä tämä valinta jo nyt. Eli; molempien palkat tulee yhteiselle käyttötilille, josta menee myös lainat, vastikkeet ja muut juoksevat kulut. Lisäksi on säästötili jonne säästetään. Mulla kylläkin on opintolainan takia tili vielä yhdessä pankissa, mutta siirrän sinne omana palkkapäiväni tietyn summan lyhennyksiä varten. Miehellä taitaa vielä toistaiseksi olla myös oma tili tuolla meidän yhteisessä pankissa, mutta sulkee sen varmaan jatkossa, kun ei sinne korttiakaan enää ole.

Ehkä on kornia laitaa tätä hääfoorumille... mutta joskus elämä on raakaa. Joskus nuorikin ihminen voi kuolla äkkiarvaamatta esimerkiksi liikenneonnettomuudessa. Näin kävi eräälle ystävälleni. Tällöin pankki sulki kaikki vainajan tilit, myös yheeisen , jossa vainaja oli yhtenä omistajana. Senkin käyttö edellytti sitten ositusta lesken ja kuolinpesän välillä, joka kesti kuukausia. Vainajalla oli lapsi edellisestä liitosta, hänen huoltajansa riiteli sitten kaikesta perintöön liittyvästä.

Eli lesken oli hyvin vaikeaa ja aikaavievää saada käyttöönsä ne yhteiselle tilille aiemmin tulleet omat palkkarahansakin.

Viisainta on, että kummankin tulot tulevat omalle tilille, haluttaessa voi olla yhteinen tili, jolle tarpeen mukaan siirretään rahoja yhteisten menojen hoitamiseen.

Samoin kummallakin pitää olla omat verkkopankkitunnukse, tätähän edelyttävät pankkienkin ehdot. Yhteinen tili voidaaan liittää kummankin tunnuksiin.

^ Kiitos, tuo oli ihan tarpeellinen muistutus.

Meille tulee siis avioliiton myötä yhteiset rahat, sulho ei halunnut edes avioehtoa, vaikka hänellä on enemmän omaisuutta kuin minulla ja minä olisin ollut valmis ottamaan avioehdon.

Varmaan meille tulee siis niin että molemmilla säilyy omat tilit, mutta käytännössä siirrämme lähes kaikki tulot yhteiselle tilille, josta sitten maksetaan kaikki menot. Tosin meillä tulee olemaan molemmilla oma asuntolaina, sulholla pankille ja minulla äidilleni ja ne maksetaan ensin alta pois.

meillä on omat käyttötilit ja omat säästötilit, mutta myös yhteinen säästötili johon tällä hetkellä säästetään rahaa häitä varten. myöhemminkin jatketaan varmaan samalla tavalla, yhteiseltä tililtä kun maksetaan kaikenlaiset yhteiset laskut ja vähän isommat ostokset yms kuten kissojen eläinlääkärikulut. vuokra maksetaan puokkiin ja ruokaostokset jaetaan kristillisesti tasan, eri merkataan ostokset ylös ja tasotellaan kuluja aina välillä.

Meillä on samalla lailla, kuten monilla muillakin omat tilit ja yksi yhteinen. Yhteistä tiliä käytetään ainoastaan asuntolainan ja vastikkeen maksuun. Muut menot maksaa se, kummalla on rahaa. Käytännössä kaikki rahat on yhteisiä, vaikka on omat tilit, mutta kyllä silti maksetaan kaikki menot suunnilleen puoliksi. Saatetaan mennä ostoksille niin, että vain toinen maksaa molempien ostokset.

Meillä on molemmilla omat henkilökohtaiset tilit, joiden lisäksi yhteinen "lainatili", jonne siirrämme kuukausittain rahaa asuntolainan lyhennyksiä yms varten. Toimii ainakin meillä.

Kummallakin omamme. Laskut jaetaan sitten reilusti.

Meillä on omat tilit, mutta yksi yhteinen jonne siirrämme joka kuukausi rahaa ruokaostoksia/vuokraa varten. Yhteiset laskut maksetaan vuorokuukausin. En voisi kuvitella, että meillä on yhteiset tilit..

Osaisikohan joku neuvoa, miten puolisolle saa käyttöoikeuden omalle tilille? Kauhistuttava kysymykseasettelu, mutta tilanne on siis tämä:

Minulla on useampi käyttötili ja yhteisen tilin perustamisen helpottamiseksi ajattelimme vain hakea puolisolle käyttöoikeutta yhdelle näistä, jota sitten käyttäisimme jatkossa yhteisenä tilinä.

Miten homma käytännössä menee, vai olisiko helpompi ihan vain avata uusi tili? Miten muuten tuollaiset yhteiset tilit näkyvät verkkopankissa?

käyttöoikeus; Yhteiset tilit ainakin meillä näkyvät verkkopankissa jomman kumman nimellä molempien omalla etusivulla. Meidän tapauksessa minun nimelläni. Muihin kysymyksiisi en valitettavasti osaa vastata, muutakuin, että me ainakin avattiin uudet tilit.

Meillä on molemmilla omat tilit ja yksi yhteinen säästötili. Arkipäivän menot maksetaan kumpikin omalta tililtä. Laskuja maksetaan suurinpiirtein puoliksi eli esim. vuokra, sähkölasku yms. vuorotellen. Tämä systeemi on ollut meille sopiva ja toimiva ainakin nyt vielä kun molemmilla on ollut töitä.

Meillä on ollut jo pitkään yhteinen tili, josta maksetaan vastike, laskut ja ruoat. Itse kyllä surutta käytän näitä rahoja omiin menoihinkin kun pistän lähes 100% tuloistani sinne, sulho taas alle 20% tuloistaan. Olen nimittäin työtön opiskelija joka saa vain opintorahaa. Tulevaisuudessa varmaan kun lapsia on ja toinen on aina kotona muutaman vuoden ajan niin pistetään kaikki rahat yhteisiksi. Meillä raha ei ole ollut ongelmana, kumpaakaan ei kiinnosta toisen kulutus (tai kulutustottumuksemme ovat niin samanlaiset ettei kumpikaan ostele mitään toista enempää).

Molemmilla siis tämän lisäksi omat käyttötilit (omani aina tyhjä :D) sekä omat säästötilit. Säästötilien rahat kuitenkin aina menevät yhteisiin hankintoihin (asunto, remontit, elektroniikka, huonekalut)..

Edited by lokakuunmorsian

Kysymys tileistä:

Mulla ja sulholla on yhteinen asuntosäästötili (ASP-tili). Tili on molempien nimissä, vaikka mä laitan sinne huomattavasti enemmän rahaa. Eli kysymys kuuluu, että kun mä laitan rahat omalta tililtäni yhteistilille, niin muuttuuko se raha "mun rahasta" "meidän rahaksi"? Entä sitten jos ostetaan asunto tuolla tilillä olevilla rahoilla, onko ks. asunto yhtä paljon molempien vaikka mä olisin säästänyt rahoista suuremman osan?

Ja selvennetään vielä, mua ei haittaa jos rahat muuttuu omista yhteisiksi heti kun siirrän ne yhteistilille. Kunhan olen utelias :)

Meillä on yhteen muuttamisesta asti ollut yhteinen tili, josta maksetaan asumis- ja ruokamenot ja yhteiset laskut joita varten kumpikin siirtää sinne tietyn summan kuukaudessa. Muuten on siis molemmilla omat tilit. Tää on meille ainakin tällä hetkellä paras ratkaisu, eikä naimisiin mennessä muutu mihinkään. Kokonaan yhteisiä rahoja ei kumpikaan halua, eikä myöskään tykätä siitä, että yhteisiä ostoksia maksettaisiin miten sattuu kummankin omilta tileiltä.

Meillä on molemmilla omat käyttötilit, omat säästötilit, yhteinen käyttötili (johon kuitenkin vaan mulla on kortti, kun mies ei kokenut tarpeelliseksi :D ) ja yhteinen säästötili. Me ollaan aina pidetty kuitenkin rahoja yhteisinä, vuokran maksaa se, joka saa enemmän palkkaa. Mies oli jonkun aikaa työttömänä, jolloin mä maksoin vuokran, ja nyt kun mä alotan koulun ja hän on töissä niin vuokran maksu siirtyy hänelle. Laskut ja muut menot maksetaan sit sen tililtä, joka tienaa vähemmän. Molemmille jää suhteessa saman verran rahaa käytettäväksi omiin menoihin, ja ruokakaupassa käydään tasasesti molempien rahoilla. Mulla vaan on niitä omia menoja huomattavasti enemmän.... heheh. shop-a-holic.

Omat tilit on ja pysyy, mutta on ollut myös yhteinen tili jo lähes 5 vuotta (en muista kauan meni yhteenmuutosta, että sellainen hankittiin). Kyllä se yksinkertasesti on kaikista kätevin vaihtoehto. Yhteisen ruoka- ym. kulutilin lisäksi on erillinen yhteinen lainanhoitotili.