utopiste

Yhteinen pankkitili?

179 posts in this topic

Meille vaihdettiin yhteinen tili (käyttötili ja säästötili) kun otettii asuntolaina. Eli kaikki tulot menee sille tilille ja sitä kumpikin käytetää. Tämä toimii meillä parhaiten. :)

Meillä omat käyttötilit molemmilla ja pari yhteistä tiliä: toinen asuntolainan hoitoon ja toinen avattiin nyt häätiliksi, jonne ensin säästetään rahat häitä varten ja sitten sinne ohjataan ne häälähja rahat matkaa varten... =)

Edited by brwzzard

Meistä ei kummastakaan tunnu ajatus yhteisestä tilistä kovin luontevalta. Yhdessä ollaan oltu yheksän vuotta ja nyt menossa piakkoin naimisiin ja omat rahat tulee pysymään häittenkin jälkeen. Siinä vaiheessa kun joku vuosi sitten muutettiin yhteen avattiin yhteinen S-tili, jolta ostetaan ruoat ja that's it. Muuten molemmat käyttää omia tilejään. Kulut on jaettu meidän tulojen mukaan, ts. mä maksan aina esim. vastikkeen omalta tililtäni kun taas mies maksaa suurempia laskuja esim. sähkölaskun omaltaan. Ollaan oltu järjestelyyn tyytyväisiä. Kummankaan mielestä ei toiselle kuulu, mihin se palkka hupenee niin kauan kun välttämättömät menot (ruoka, asumiskulut yms.) tulee maksettua. Tosin ollaan kyllä molemmat hyvin säästäväisiä ihmisiä, eli säästötileille tai ylimääräisiin lainanlyhennyksiin ne ylijäämärahat molemmilta hyvin helposti menee :) Onneks ei myöskään kumpikaan lopunperin olla kovin tarkkoja "sun ja mun rahoista" vaikka järjestely siltä kuulostaakin. Eli tänään esim. kävin ostelemassa omia juttujani ja siinä sivussa maksoin omalta tililtäni myös vähän yhteistä ruokaa enkä todellakaan ole niistä puolia mieheltä perimässä :girl_haha:

Kun muutettiin aikoinaan yhteen, molemmat saivat käyttöoikeuden toisen tiliin ( eli käyttötiliin ). Myöhemmin avattiin yhteinen tili asuntolainaa varten, ja nyt häiden myötä sitä käytetään myös häälahjatilinä. Yhteinen tili löytyy myös S-pankista.

Meillä on aina seurustelun alkuajoista lähtien ollut yhteiset rahat ( seurusteltiin kauan ennen yhteenmuuttoa ), vaikka molemmat ostavatkin omia juttujaan tarpeen ja halun mukaan. Molemmilla on säännölliset palkkatulot, joista yhdessä maksetaan laskut ja lainat. Miehen tililtä menee asuntolaina ja minä sitten maksan laskut. Näin se menee aika tasan. Ruoat maksetaan sen mukaan kummalla on rahapussi kaupassa mukana.

Itse jotenkin koen että olemme mieheni kanssa niin vahvasti " me ", että kaikki on yhteistä. Ja tämä toimii. Harvoin täytyy kummankaan toiselle sanoa huolimattomasti rahankäytöstä. Pelkkä luottamus jo toisen rahankäyttöön on syntynyt toisen tilin käyttöoikeuksien myötä. Mieheni näkee minun ja minä näen mieheni tilit omassa verkkopankissani, vaikka tuskin koskaan olen edes mieheni tilejä tutkinut. Jos tarvitsen rahaa johonkin, eikä omani riitä, pystyn vain siirtämään mieheni tililtä rahat omalleni. Eikä tästäkään ole tullut koskaan sanomista, kunhan vain on muistanut ilmoittaa toiselle rahojen siirrosta.

Näin siis meillä mennään. Olen ystäväpiiristäni ainut jolla on näin yhteiset rahat miehensä kanssa, joten en ihmettele jos täälläkin herättää hämmennystä. :girl_smile:

Vaikka meidän talous pyörii yhteiset rahat-mentaliteetilla niin meillä on omat tilit.

Viime viikolla aukaisimme yhteisen säästötilin, josta ei voi maksaa laskuja ja johon ei ole korttia eikä nettipankkitunnuksia. Lisäksi laitettiin ehto, että molempien pitää olla paikalla, jos tililtä nostaa rahaa. Tälle tilille laitetaan kuukausittain palkoista säästöön rahaa. Ja nyt siis säästetään häitä varten :-X

Meillä yhteiset menot maksetaan yhteisiltä tileiltä, jonne kumpikin laittaa kuukausittain x summan rahaa. Muuten rahat ovat omat ja toiselle ei kuulu mihin toinen omansa tuhlaa. Näin on pelattu muistaakseni yhteenmuutosta asti ja molemmat on tyytyväisiä.

Meillä molemmilla on omat tilit ja niiden lisäksi taitaa olla 4 yhteistä tiliä. Minä hoidan kaikki maksut ja rahan otan siltä tililtä missä sattuu olemaan. Kummatkin tietää siis sentilleen mihin rahat menee. Toisaalta kummallakaan ei ole mitään tarvetta "kyylätä" toisen rahan käyttöä ja kaikista isommista ostoista neuvottelemme ensin. Päätettiin aikanaan kun yhteen muutettiin, että kaikki on sitten yhteistä rahat ja lainat. :gihlat:

Meille tulee yhteinen tili. Molemmille se on ihan selvää, rahamme ovat olleet käytännössä yhteiset koko seurustelumme ajan vaikka toistaiseksi vielä onkin eri tilit. Päivittelemme molemmat sitä kun aina välillä kuulee parien (harvemmin kyllä naimisissa olevien mutta monesti kuitenkin yhdessä asuvienkin) puhuvan jotain tyyliin "mä maksoin ruoat eilen, sä maksoit leffaliput tänään, joten oot mulle vielä 2 e auki". Tuntuu jotenkin naurettavalta. Me kuulumme yhteen ja olemme kohta ihan virallisestikin toistemme puoliskot, totta kai meillä on kaikki yhteistä. Yhteinen koti, yhteinen talous ja yhteiset rahat, niin se menee. Se ei tietenkään tarkoita sitä, etteivätkö rahat voisi olla yhteisiä vaikka olisivat useammallakin tilillä :) Meille vaan tuo yhteinen tili sopii parhaiten, yksinkertaisinta mielestämme niin, kun ei tarvitse miettiä, kuka maksaa mitäkin miltäkin tililtä. Säästötilit tietenkin asia erikseen.

Meillä on molemmilla omat käyttötilit ja säästötilit. Kummallakin on käyttöoikeus toistensa tileihin kyllä. Pankissa sanottiin, että ei kannata yhteistä tiliä ottaa, jos jotain sattuu. Sen tarkemmin ei asiasta puhuttu.

muoks: Itse olen ymmärtänyt niin, että jos puoliso kuolee niin yhteinen tili suljetaan ositukseen asti. Ei siis vaikuta asiaan edes se, että toinenkin puoliso on ohjannut sinne rahansa. Voin toki olla väärässäkin. :)

Edited by Cressie

Sulhanen on tätä vastaan vanhempiensa esimerkin takia, mutta mun mielestä olisi järkevää perustaa yhteinen käyttötili jonne molemmat laittaisi sovitun prosenttiosuuden rahoistaan ja sieltä maksettaisiin sitten vuokra/asuntolainaa, sähköt, vedet, netit ja vakuutukset sekä ruoat. Sitten loput rahat olisi omilla tileillä eikä olisi näin oma rahanmeno toisen silmillä. Eikä tarvitsisi kuitenkaan tätä nykyistä " mä maksoin vesilaskun maksa mun tilille puolet siitä" vaan se olisi kerralla siinä. Kannatan tätä myös siksi, että kun valmistumme tulemme todennäköisesti saamaan aika eri tasoista palkkaa ja mielestäni on vaan reilua että pienempi tuloisen ei tarvitse maksaa yhtä paljon kun kaksin tai kolminkertaisesti tienaavan. Ja siis selkeyden vuoksi meistä minä luultavasti olisin se paremmin tienaava.

Meillä on yhteinen käyttötili, jonne laitetaan epäsäännöllisin väliajoin molemmat saman verran rahaa eli käytännössä tarpeen mukaan. Sieltä maksetaan kaupassa ym. Lisäksi on yhteinen ASP-tili, jonne laitetaan aina saman verran rahaa. Muuten meillä on rahat erikseen, omat käyttö- ja säästötilit. Mulle on tärkeää saada omaa rahaa säästöön enkä haluais että mies ostaa mun rahoilla omia keräilyjuttujaan. Kaikki koti- ym. jutut toki menee puoliks. :)

Tällä hetkellä mies on vakitöissä ja itse olen opiskelija ja mies tienaa hiukan enemmän. Mutta toukokuussa kun valmistun ja aloitan vakityöt alan tienata reilusti enemmän kuin mies eli täytyy keksiä joku reilu jako nykyisen "kaikki puoliksi" sijaan.

Meillä omat tilit (niin monta kuin tarvetta) ja miehen yhteen tiliin käyttöoikeus minulla. Tämä sen takia ettei minulla opintotuen lisäksi ole tuloja pariin vuoteen joten mies maksaa suurimman osan tällä hetkellä. Kun palaan takaisin työelämään tulee olemaan edelleen omat tilit mutta laajat käyttöoikeudet ristiin. Tod näk ei kuitenkaan palkkatiliin vaan sivutileihin nämä käyttikset, koska miehellä tulee ainakin jonkin aikaa olemaan paljon suuremmat tulot ja saa vanhemmiltaan perintöä jatkuvasti joten se ei minulle kuulu.

Nämä tilit joissa käyttikset on myös molemmilla kortit ja niistä päivittäiset menot hoidetaan. Vielä ei ole lainan maksua varten tarvinnu tilejä miettiä, mutta tod näk kun tulee talon hankinta pysyy edelleen omat käyttötilit josta siirretään yhteiselle lainanhoitotilille rahaa.

Meillä yhteiset menot maksetaan yhteisiltä tileiltä, jonne kumpikin laittaa kuukausittain x summan rahaa. Muuten rahat ovat omat ja toiselle ei kuulu mihin toinen omansa tuhlaa. Näin on pelattu muistaakseni yhteenmuutosta asti ja molemmat on tyytyväisiä.

Meillä on sama meininki. Mies laittaa hieman enemmän rahaa yhteiselle tilille, koska hänellä on suuremmat tulot, ja noh, syökin enemmän ;) Laina maksetaan puoliksi. Välillä kysellään toisiltamme, että "onko sulla rahaa, jos ostettaisiin uusi sohva" tms, ja sitten ostellaan. Mutta omat rahat saa käyttää omiin juttuihin. Kunhan kodin maksut menee kaiken edelle.

Kummallakin oma käyttötili ja nyt avattiin häitä varten yhteinen tili, jonne häävieraat voivat laittaa mahdolliset häälahjarahat. Periaatteessa voisi olla vaan yhteisetkin tilit, kun koskaan ei ole erimielisyyksiä ollut rahan käytöstä ja laskujen makasamisesta, vaan periaate on, että se maksaa jolla on rahaa. Olemme myös niin vahvasti "me", ettei myöskään ole "sunrahatjamunrahat" periaatetta.

Sulhanen on tätä vastaan vanhempiensa esimerkin takia, mutta mun mielestä olisi järkevää perustaa yhteinen käyttötili jonne molemmat laittaisi sovitun prosenttiosuuden rahoistaan ja sieltä maksettaisiin sitten vuokra/asuntolainaa, sähköt, vedet, netit ja vakuutukset sekä ruoat. Sitten loput rahat olisi omilla tileillä eikä olisi näin oma rahanmeno toisen silmillä. Eikä tarvitsisi kuitenkaan tätä nykyistä " mä maksoin vesilaskun maksa mun tilille puolet siitä" vaan se olisi kerralla siinä. Kannatan tätä myös siksi, että kun valmistumme tulemme todennäköisesti saamaan aika eri tasoista palkkaa ja mielestäni on vaan reilua että pienempi tuloisen ei tarvitse maksaa yhtä paljon kun kaksin tai kolminkertaisesti tienaavan. Ja siis selkeyden vuoksi meistä minä luultavasti olisin se paremmin tienaava.

Meillä menee näin, perustimme yhteisen tilin, jonne molemmat siirtävät omilta tileiltään rahaa (prosenttiosuus, toinen tienaa enemmän ja syökin enemmän niin kuin joku muukin sanoi :D ). Siltä tililtä maksetaan ruoka, sähkö, vesi, netti, vakuutukset sekä kaikki lomamatkoilla. Molemmat tekevät omilla tileillään mitä lystäävät eikä tule tuota maksa puolet-ongelmaa.

Meillä on ny jo käytössä yhteinen "ruokatili", josta maksetaan ruokakaupat ynnä muut. Myös asuntolainatili on yhteinen, se kulkee nimennä "talotili", sieltä maksellaan sitten vettä ja sähköä yms talojuttuja. Tällä hetkellä käytössä on myös remonttitili, joka on kyllä jostain syystä koko ajan tyhjä :D

Me laitettiin rahat samalle tilille asunnonoston yhteydessä. Meillä ei koskaan ennenkään paljoa laskeskeltu kulutusta, vaan se aina osti, joka sujuvammin sattui kassalla olemaan tai ensin ehti laskun maksamaan. Molemmilla on vielä suunnilleen samanlaiset (pienet) kuukausitulot, joten elämä on selkeämpää kun molemmat tietää täsmälleen, paljon rahaa menee mihinkin. Ja säästetään monta kymppiöä vuodessa pankkien palvelumaksuissa. :)

Meillä on molemmilla omat käyttötilit ja omat säästötilit. Lisäksi meillä on yhteinen käyttötili (jonne molemmilla on kortti) ja yhteinen säästötili (tähän ei ole lainkaan korttia) jonne siirretään aina palkkapäivänä tietty prosenttiosuus palkasta. Meidän mielestä näin on reilumpaa, kun se että molemmat siirtäisi täsmälleen saman summan. Nyt molemmille jää kuitenkin rahaa myös itselle käyttöön samassa suhteessa omiin tuloihin nähden. Lisäksi avattiin nyt häitä varten vielä kolmas yhteinen tili, koska haluttiin jotenkin pitää nuo säästöt vielä erillään muista rahoista. Tää on ainakin meillä toiminut tosi hyvin, ei olla ikinä taidettu riidellä rahasta..

Meillä on molemmilla omat käyttötilit ja säästötilit mutta meillä on yksi yhteinen tili, josta maksetaan vastikkeet yms. Emme tule ikinä laittamaan yhteistä tiliä, johon tulee molempien palkat. Haluamme pitää omat rahat omilla tilillä ja siirrämme yhteiselle tilille rahaa meidän juttuja varten. Ei me koskaan jaeta kauppalaskua tasan vaan vuorotellen maksemaan kauppalaskut tai jolla on enemmän rahaa (yleensä minulla koska tienaan). Me emme tappele rahasta koska tämä juttu on niin selvää, joten voimme molemmat käyttää omia rahoja itseemme ja omiin harrastuksiin ilman, että toinen suutttuisi rahan käytöstä! :)

Meillä(kin) on molemmilla omat tilit omia menoja varten ja yksi yhteinen tili. Yhteiselle tilille laitamme molemmat saman verran rahaa joka kuukausi, summa riippuu tarpeesta. Molemmilla on tiliin pankkikortit ja siltä maksetaan kaikki yhteiset menot, kuten esim. asumiskustannukset ja ruokaostokset. Toisen omiin tileihin ja rahoihin ei olekaan sitten puuttumista - meillä tällainen ratkaisu toimii loistavasti :)

Meillä on molemmilla omat tilit + yhteinen tili. Laskut ym. menot maksetaan milloin miltäkin tililtä. Meillä on siis ns. yhteiset rahat :D

Aiomme pitää jatkossakin naimisiinmenon myötä omat tilimme, mutta tulevaa asuntolainaa varten otamme yhteisen tilin.

Me syötäs kuitteja jos meillä olis yhteinen tili :D Mulla ei raha pysy rukkasessa, ei mitenkään :blush:

Meillä on ollut yhteenmuutostamme saakka yhteinen tili, jonne molempien palkat, opintotuet ym. tulevat. Myös S-tili, asuntomme ja siihen liittyvä asuntolaina on molempien nimissä. Rahat pistettiin yhteen, kun muutimme saman katon alle, ja siitä saakka raha-asiat ovat olleet yhteiset. Meillä tämä on toiminut yli neljä vuotta erinomaisen hyvin, kertaakaan emme ole rahasta riidelleet, vaikka minussa on vähän tuhlaria ja mies on puolestaan pikkaisen pihi. Ehkä nämä kaksi rahankäyttötapaa jotenkin tasapainottavat toisiaan  ^_^