utopiste

Yhteinen pankkitili?

180 posts in this topic

Meillä on myös tilit yhteisiä, mutta kummallakin on oma pankkikortti johon "oma" tili. Pääsemme kuitenkin käsiksi toistemme käyttötileihin omien verkkopankkitunnuksiemme kautta. Lisäksi meillä on säästötili, johon pääsemme myös käsiksi omilla verkkopankkitunnuksillamme.

Molemmilla on omia tilejä ja sitten on yksi käyttötili johon molemmilla on käyttöoikeus vaikka onkin miehen nimissä. Esim lapsilisät tulee mun tilille ja sieltä maksan lasten vaateostokset ja harrastukset. Palkat ja muut tulot menee tälle miehen nimissä olevalle käyttötilille ja sieltä hoidetaan laskut ja muut arjen menot kuten ruokaostokset.. Säästötilin avasin vuoden vaihteessa tarkoituksena säästää häämatkaa ja muita häihin liittyviä kuluja varten :)

Me pidetään molemmat omat pankkitilit, mutta meillä on yhteinen häätili perustettuna. Luonnollisestikin siitä häiden jälkeen tulee yhteinen taloustili, mihin säästetään rahaa uusiin kodinkoneisiin, keittiöremppaan, auton vaihtoon, ulkomaanmatkoihin ja muuhun sellaiseen :)

Ei ole yhteistä tiliä, enkä sellaista ainakaan vielä haluaisi.

Olin aikoinaan muutaman vuoden pankissa töissä, joten niistä ajoista on jäänyt tietty tapa hoitaa omia raha-asioita. Niinpä meiltä löytyy yhteisiä ja omia tilejä erilaisiin käyttötarkoituksiin. Ensimmäinen yhteinen tili taidettiin avata jo aika pian yhteenmuuton jälkeen säästämistä varten. Nykyään hoidamme taloutta kolmelta yhteiseltä tililtä plus omat käyttö- ja säästötilit päälle, joihin toisillamme ei ole oikeuksia. Yhteisille tileille menee molemmilta joka kuukausi sama summa, loput palkasta saa rillutella miten tahtoo.

Yhteinen S-tili, josta maksetaan ruuat, pesuaineet ym. normi kauppatavara. Muutoin omat tilit. Asumme omistamassani kodissa, jonka kulut olen tähän saakka maksanut yksin. Avioliiton myötä myös mies tulee osallistumaan asumisen kuluihin ja hankintoihin, ennen avioitumispäätöstä en halunnut häneltä mitään rippumattomuuden tunteen säilyttämiseksi.

Molemmilla omat tilit joilta menoja maksellaan yhdessä. Yhteistä tiliä ei tule, tämä systeemi toimii meillä hyvin.

Me hommattiin yhteinen tili n. puoli vuotta sitten, kun otettiin yhteinen asuntolaina. Sinne menee molempien palkat. Lisäksi molemmilla on omat tilit ja yhteinen säästötili. Pankkikortit on vaan yhteiselle tilille, omat tilit on lähinnä rahastojen yms. takia. Meillä toiminut hyvin. Kertaakaan ei ole tarvinnut rahasta sen jälkeen tapella kun yhteinen tili on avattu. Molemmat on myös ehkä vähän vähentänyt rahan käyttöä sen jälkeen, vaikka aina ollaankin oltu säästeliäitä. 

Meillä molemmilla on omat tilit ja omat säästötilit. Avasimme myös yhteisen S-tilin, mutta sitä ei ole juurikaan vielä käytetty. Tähän mennessä tämä on toiminut hyvin näin :)  Asumme tällä hetkellä miehen omistamssa asunnossa, mutta häiden jälkeen olis tarkoitus alkaa etsiä yhteistä vähän isompaa kotia, jolloin varmaan yhteiselle tilille tulee enemmän käyttöä...

käyttötilit ovat kummallakkin omat mutta avattiin yhteinen säästötili kun aloimme keräämään rahaa häitä varten.

Meillä on ollut n. 2 kuukautta ensitreffeistä lähtien yhteinen ruokatili. Sinne laitoimme saman verran rahaa joka kuukausi eikä tarvinnut miettiä kumman vuoro on maksaa.

Nyt syksyllä avattiin yhteinen säästötili lähinnä matkustelua ajatellen mutta tällä hetkellä toimii häätilinä :)

Kun menemme naimisiin niin siirrytään varmaan siihen että molempien palkat menevät yhteiselle tilille ja sieltä siirretään sitten sama määrä molemmille ns. "omaa käyttörahaa". (Eli ensin yhteiset kodin menot ja sitten molemmille käyttörahaa mitä jää). Tämä siis viimeistään siinä vaiheessa kun ostamme yhteisen asunnon = yhteisen lainan.

Tuossa järjestelmässä on myös se hyvä puoli että ei sitten tarvitse "pyytää" rahaa mieheltä kun jää esim. (toivottavasti) hoitovapaalle vaan rahat on yhteisiä ja siinä vaiheessa vain meidän "oman käyttörahan" määrä tietysti pienenee kun yhteenlasketut tulotkin pienenevät.

Nimimerkillä Oy Perhe Ab:n kannattaja  :girl_hide:

Me lopetettiin omat tilit ja avattiin tilalle yhteinen käyttötili ja yhteinen säästötili jo pari kuukautta ennen kuin muutettiin yhteen. Meille tämä sopii parhaiten, koska näin ei ikinä tarvitse huolehtia siitä, onko menojen maksaminen jakautunut tasaisesti. Meidän ei myöskään tarvitse miettiä sitä, miten jaamme menot, kun toinen saa 400 euroa enemmän käteen kuussa (koska jos jakaisimme ne 50/50, niin silloinhan pienempipalkkaisen tuloista menisi suurempi prosenttiosuus menoihin kuin suurempipalkkaisen tuloista).

Tämä yhteistalous onnistuu hyvin, koska olemme rahankäyttäjinä samantyylisiä, eikä kumpikaan ärsyynny toisen ostoksista, edes silloin kun on kyse suuremmista rahasummista. Vaimo saattaa ostaa kallista elektroniikkaa, minä taas vaatteita. ;) Toki varmistamme aina etukäteen kaikki isommat ostokset.

Täytyy vielä kertoa varoittava esimerkki vuorotellen maksamisesta: olin kaverini kanssa 3 viikkoa matkalla, ja maksettiin ravintolalaskuja, sisäänpääsymaksuja ja vastaavia juttua aina yhdessä, eli jos minä maksoin tämän museon sisäänpääsymaksun meiltä molemmilta, niin hän maksoi sitten seuraavan. Sovittiin, että säästetään kuitit ja tasataan tilit sitten Suomessa. No, paljastui tilien tasauksen jälkeen, että minä olin hänelle velkaa yli 1000 euroa! 500 euroa oli tiedossa, koska hän maksoi vaateostokseni eräässä liikkeessä, kun korttini ei toiminut. Mutta siinä oli edelleen toiset 500 euroa ihan selittämätöntä velkaa (selittämätöntä siinä mielessä, että olimme kuitenkin koko ajan pyrkineet maksamaan tasapuolisesti). Eli tämä vuorotellen maksaminen oli selvästi kussut pahasti. Tästä kokemuksesta viisastuneena minulla on niin paljon parempi olo yhteisistä rahoista, kun ei tarvitse pelätä sitä, että homma menee huomaamatta ihan vinoon.

Edited by Northshore

Meillä on molemmilla ollut jo pitkään käyttöoikeudet toistemme käyttötileihin. Mulla on lisäksi vielä tili toisessa pankissa (jossa tällä hetkellä muhii vain opintolaina), ja molemmilla on omat rahastot. Yhteinen ASP-tili avattiin pari vuotta sitten. Tuskin tarvitsee ainakaan heti avata yhteisiä tilejä, kun voimme niin helposti siirtää rahaa tarpeen mukaan toisen tililtä toiselle, ja johan näitä on jo muutenkin tarpeeksi :D 

Meillä on kummallakin omat tilimme. Entisessä elämässäni olen saanut niin pahasti siipeeni raha-asioiden takia, joten en milloinkaan suostuisi palkkaani yhteiselle tilille laittamaan.

Ehkä mustavalkoinenkin maailmankuvani on: jos itse tienaan rahani, tulee niiden olla myös 100%:sti omassa käytössäni.

Jos ostamme jotain suurempaa, kustannamme sen puoliksi (ts. toinen maksaa ja toinen siirtää oman osuutensa toisen tilille). Tämä toimii meillä.

Käytössämme on myös S-tili, josta maksamme kuukauden ruokaostokset ja osan muista yhteisistä hankinnoista. Toiselle S-tilille säästämme rahaa hääjuhlia varten.

Meillä ei ole yhtäkään yhteistä tiliä, enkä näe sellaisille mitään tarvetta, ainakaan vielä. Eli ainakin avioliittomme alkutaipaleella toteutuu omaisuuden erillisyyden periaate, paitsi juridisesti myös käytännössä =)

Edited by pactasuntservanda

Meillä on ollut yhteiset rahat periaate käytössä jo hieman ennen kun muutettiin edes saman katon alle. Tämä on toiminut meillä tosin hyvin, kun ollaan samanlaisia rahan käytössä ja tulot vaihtelee kummallakin mutta suurin piirtein samoja summia tienataan. 

Virallinen yhteinen tili avattiin n. vuosi sitten jotta voidaan säästää sinne rahaa nyt aluksi häitä varten ja sitten asuntoa. Sekä s-tilin tuotot on nyt jätetty sinne ns. pahan päivän varalle. 

Käytännössä meijän yhteiset rahat periaate toimii niin että kun sulho saa tilin niin siitä maksetaan kaikki laskut. Loppu rahat menee sitten pieni osuus ruokakauppoihin, ja suurin osuus menee sitten kun sulo tekee matkatyötä niin ruokailuihin ja joskus joutuu hotellinkin ensin maksamaan omalta tililtään ja sitten seuraavassa tilissä saa sen firmalta takaisin. Ja mun tililtä sitten maksetaan ruokakulut, bensat ja muut ostokset, mun loput rahat menee sitten aina säästöön, sulholta ei yleensä jää rahaa säästöön paitsi tietysti sillon ko saa hyvän tilin. Tää on toiminut meillä tosi hyvin, ikinä ei oo tarvinnut rahasta kiistellä, mutta ei tää tietenkään kaikilla toimisi.  :girl_smile:

Me perustettiin tavallinen häälahjarahatili ennen kuin ruvettiin lähettelemään kutsuja. Tästä tilistä tulee sitten meidän yhteinen tili.

Meille tulee yhteinen pankkitili jossain vaiheessa. :) Rahat ovat kyllä ihan yhteiset, mutta vielä ei ole tiliä saanu aikaiseksi laittaa :)

Meillä kahdessa pankissa yhteinen tili, mutta ei ole kyllä vieläkään keksitty käyttöä niille. Ruuat maksaa se joka jaksaa, vastikkeen maksaa mies, samoin kuin autojen huollot ja oman autonsa ja moottoripyöränsä vakuutukset ja verot. Asuntolainan ja muut laskut (loput vakuutukset, sähköt jne.) maksan minä. Varsin reilu jako meidän tuloilla.

Meillä kaikki yhteiset kulut on jo melko alusta asti mennyt yhteiseltä tililtä, johon kumpikin suhteessa tuloihin laittaa rahaa. Se, kumpi tienaa enemmän, laittaa sitten "ylimenevät" yhteiselle säästötilille niin, että kuukausittain kummallakin on saman verran rahaa käytettävänä omiin menoihinsa. Säästöistä tehdään sitten remontit ja suuremmat ostokset, eikä meillä koskaan ole mitään isompaa vääntöä hankinnoista tullut. Ollaan niin samanlaisia rahankäyttäjiä :)

Meillä on ollut tarkoitus hankkia yhteinen "taloustili" johon laitetaan kuukausittain joku summa. Ei olla vielä saatu vaan aikaiseksi. Samalle tilille on sitten tarkoitus keskittää myös häälahjarahat. Muutenkin rahat ovat yhteisiä meidän taloudessa, vaikka omat tilit onkin, yhteiseltä tililtä vain olisi helpompi seurata säännöllisiä menoja. Muuten emme ole juurikaan laskeneet kuka maksaa mitäkin, vaikka jonkinlaiseen tasapuolisuuteen toki pyritään. Se maksaa, jolla on rahaa sillä hetkellä enemmän. :)

Meillä on ollut yhteinen tili useita vuosia ja meidän mielestämme elämä on niin yksinkertaisempaa. Rahasta ei ole riitaa, eikä tarvitse miettiä, ollaanko nyt maksettu yhtä paljon ruuasta tms. Toki meillä on myös omat tilit, joista molemmat hoitavat sitten vaateostokset ym.

Meillä on yksi yhteinen tili, jonne molempien omilta tileiltä on automaattinen tilisiirto asuntolainaa ja muita asuinkuluja varten. Lisäksi meillä on yhteinen s-luottotili, jonne molemmilla on oma kortti. Tältä tililtä maksamme kaikki yhteiset menot kuten ruoat, bensat, yhteiset ravintolaillat, leffailut etc. Kortista käytämme siis ainoastaan luottopuolta, ja kun lasku tulee, niin maksamme luottolaskun puoliksi omilta tileiltämme. Eli rahaa emme erikseen tälle tilille laita. Tarkoituksena on kyllä lähiaikoina yhdistää meidän molempien tilit, sillä yhteisiä rahoja ne käytännössä on nytkin. :)

Tulin tänne nyt päivittämään tilanteen :)

Eli meillä on nyt yhteinen asuntolaina ja sen myötä myös oikeasti yhdistetty talous. Eli käytännössä meillä tulee palkat yhteiselle tilille, sen lisäksi meillä on yhteinen säästötili ja ruokatili.

Tämän lisäksi pidimme (pankin suosittelemana) molemmat yhdet omat tilit, joilla pyrimme pitämään about samat summat rahaa. Näihinkin on käyttöoikeus molemmilla, mutta ne ovat vain toisen henkikön nimissä. Tämä siis siitä syystä että jos esim. puoliso kuolee, niin yhteiset tilit jäädytetään kunnes perunkirjoitus on selvä. Eli pyrimme pitämään näillä omilla säästötileillä riittävää summaa mitä tarvitaan muutamaksi kuukaudeksi elämiseen (huomioiden että palkan saa toki vaihdettua tulemaan mille tilille tahansa kunhan vaan työnantajalle ilmoittaa).

Ja on mennyt muuten tosi hyvin. Enemmän meitä heikotti siinä vaiheessa kun jako oli hieman epäselvä (rahankäyttö ei ollut niin läpinäkyvää, oli omat tilit niin tuli sellaisia MÄ maksoin sen MUN tililtä), mutta nyt kun kaikki on yhteisellä tilillä ja näkyvissä, niin tuntuu aika mukavalta. Kumpikaan ei ole ruvennut kyttäämään toisen ostoksia, niistä meillä on yhteinen kuluttamisen linja ja isommat hankinnat päätetään yhdessä, esim. minä olen lähdössä keväällä reissuun kaverini kanssa ja mies osti tuossa jokin aika sitten järkyn kalliin tietokoneen. Molempiin päätöksiin vaikutti vain ja ainoastaan se, että laskettiin että meidän rahat riittää näihin.

Oy Perhe Ab:n puolesta, aina ja ikuisesti!  :girl_haha:

Meillä on koko suhteen ajan ollut aika tiukasti omat rahat, mutta vähitellen on alkanut tuntua siltä, että koko elämä on meidän yhteinen eikä erikseen minun ja sinun. Nyt on suunnitteilla yhteisen nk. ruokatilin avaaminen, kunhan mies saa taas arkivapaapäivän ja jaksamme raahautua pankkiin. Pankiksi valikoitui Nordea, koska siellä saa nk. nuorisoetuja pari vuotta pidempään kuin esim. OP:ssa :)