utopiste

Yhteinen pankkitili?

174 viestiä aiheessa

Meillä on myös asuntolainan myötä yhteinen tili, jolta hoidamme ruokaostokset ja kodin hoitoon liittyvät laskun. Tältä tililtä lähtee myös lainan lyhennykset. Palkat tulevat omille tileillemme, joilta sitten siirrämme osan tuolle yhteiselle tilille. Tuo yhteinen tili tulee olemaan myös häälahjatilimme.

Jaa viesti

Meillä on omat tilit, mutta yhteinen säästötili jonne siirretään joka kuukausi molemmat sama summa. Sitten on taloustili johon siirretään ruokarahaa saman verran ja josta ostetaan myös pienemmät hankinnat.

Yhteinen asuntolaina ja yhteinen lainanhoitotili jonne siirretään sama summa kuukaudessa ja tältä tililtä maksetaan yhteisiä laskuja kuten sähkö ja vesi ja vakuutukset.

Loput on sitten omaa rahaa, toki jos toisella on tiukempi kuukausi niin toinen jeesaa tai jos on jotain kalliimpaa ostettavaa niin maksetaan sitten puoliksi.

Mulle on tärkeää että maksetaan suunnilleen saman verran yhteisiä menoja, meillä on kuitenkin suunnilleen samansuuruiset palkatkin.

Jaa viesti

Meillä on yksi yhteinen tili, jota on käytetty mm. hääjärjestelyistä aiheutuneisiin kustannuksiin. Mutta molemmilla on myös omat tilit, joille omat rahamme virtaavat. Näin on hyvä ja näin saa olla jatkossakin. Ei me kuitenkaan rahoja sen kummemmin "jaoitella" tai lasketa, että mitä toinen nyt osti viimeksi. Eli toimii hyvin :) 

Jaa viesti

Meillä on kaikki yhteistä =) tili,  lapset, huonekalut jne.

Jaa viesti

Me ollaan mietitty yhteistä tiliä ruokamenoja varten. Mut en tiedä miten kokonaan yhteiset rahat toimis: mies esim. aikamoinen materialisti ja tykkää poikien leluista ja saattas tehdä isojakin satsauksia. Itse harvoin ostelen mitään.

Sen takia näkisin, että omat palkkatilit on ihan erikseen, mutten sitten tiedä.

Jaa viesti

meilläkin on omat tilit ja yhteinen s-tili. helpottaa ruokaostoksia, mutta muuten kummallakin oikeus thedä omalla rahalla mitä haluaa. välttää näin turhia riitoja rahastra.

Jaa viesti

Meneekö teillä rahaa yhteiseen tiliin suhteessa kunkin tuloihin? Mietin mikä on kaikista "oikeudenmukaisin" tiliratkaisu.

Jaa viesti

Meillä on ollut yhteinen tili käytössä jo vuosia. Molemmat laitamme sinne saman summan rahaa joka kuukausi, ja sieltä maksetaan yhteiset kulut (vuokra, ruokaostokset, laskut). Häidenkin suunnittelussa yhteinen tili on ollut kätevä, ettei tarvitse olla puolittamassa joka summaa. Sen lisäksi meillä on molemmilla omat käyttelytilit, mihin tulevat omat palkat, ja mistä maksetaan omat menot.

Jaa viesti

Meillä on omat käyttötilit, joille palkat tulevat ja yhteinen taloustili, jonne siirrämme molemmat saman summan joka kuukausi. Yhteiseltä tililtä maksetaan ruuat ja yhteiset laskut, kuten sähköt, vakuutukset jne. tai jos käydään ulkona syömässä, niin yleensä maksetaan tuolta tililtä. Samalle tilille menee myös yhteiset säästöt, joita mä ohjailen eri rahastoihin vähän tilanteen mukaan. Molemmilla on lisäksi omat säästötilit ja sijoitustilit, joilta sitten sijoitellaan omien mieltymystemme mukaan. Mä teen aina vuoden lopulla meille seuraavan vuoden budjetin, jonka avulla laskeskellaan minkä verran rahaa pitää kuukausittain siirrellä minnekin.

Jaa viesti

Täysin omat tilit ja rahat sekä avioehto tulee. Tienaan reippasti enemmän kuin mies. Maksan enemmän yhteisiä juttuja sitten puolestani, mies osallistuu, miten kykenee.

Jaa viesti

Meilläkin on jo ennen häitä yhteinen taloustili. Otettiin se käyttöön, kun mies muutti luokseni. Lisättiin mies vain s-tilini toiseksi käyttäjäksi/haltijaksi.

Laitamme taloustilille kuukausittain tietyn summan rahaa, jonka pitäisi riittää kuukauden laskuihin (sähkö, netti, vakuutukset, yhtiövastike, autohuollot, autorempat, eläinlääkärikulut), bensoihin ja ruokamenoihin. Laitan enemmän kuin mies, koska tienaan enemmän. Eli prosentuaalisesti kuukausituloista laitamme saman verran :) Meillä on molemmilla omat pankkikortit tälle tilille, eikä korteissa ole luotto-ominaisuutta.

Kummallakin meistä on sitten vielä omakäyttötili, joihin palkat yms tulee. Ainoastaan yhden yhteisen tilin käyttöön en ikinä suostuisi. Minut on opetettu pitämään huolta omasta taloudesta ja haluan olla omien rahojeni herra ;) Omista rahoista maksetaan omat menot, kuten vaatteet, puhelinlaskut, opintolainat, asuntolainan lyhennys (asunto on minun ja laina on minun eli minä maksan lyhennykset). Hyvin on tämä toiminut :)

Jaa viesti

Yhteinen taloustili, sieltä menee ruoka, ravintolat, hupi, laskut, asunto jne.

En tiedä miten yhteiset rahat tulisivat kysymykseen, koska meillä on niin erilaiset kulutustottumukset (lue: minun shoppailut)...

Jaa viesti

Meillä on kaikki rahat yhteisiä. Kummallakin omat käyttötilit, säästötilit ja sijoitustilit samassa pankissa. Kummallakin on pääsy "toisen" rahoihin ja siirtelemmekin tilien välillä rahaa tarvittaessa. Kumpikaan ei tee mitään isoja heräteostoksia ja luotamme ettei toinen mällää koko palkkaansa. Talous on myös sen verran vakaa, ettei jokaista käyttämää senttiä tarvitse etukäteen laskea ja pohtia mihin sen voi käyttää. Talolaina lähtee minun tililtä, miehen tililtä sitten usein makselemme laskut ja tarpeen mukaan siirtelemme käyttörahaa suuntaansa. Meillä on tämä toiminut koko yhteiselomme ajan. Jos haluan ostaa itse jotain kalliimpaa, sen saatan tehdä mutta samalla tavalla miehelläni on oikeus tehdä se. Jos käytämme tässä kuussa enemmän rahaa, sovimme yhdessä että ensi kuussa emme törsäile. Emme joudu motkottamaan toisillemme rahankäytöstä ja ongelmilta on vältytty, joten ainakin me jatkamme tällä linjalla ;)

Jaa viesti

Tarkoitus perustaa yhteinen tili, mutta pitää silti omat. Rahat ovat jo nyt käytännössä yhteisiä, mutta nuo omat tilit pysyy lähinnä "omia ostoksia" varten :) Molemmilla kun on oma kallis/kalliihko harrastus

Jaa viesti

Yhteinen tili löytyy, perustettiin se silloin kun otettiin asuntolaina. Ennen sitä oli aina jatkuvaa tappelua, kumpi saa maksaa ruoat ja ravintolat, kun kumpikin halusi maksaa ettei lokkeile vahingossakaan toiselta :) Nyt on paljon helpompaa, voin suositella jos rahankäyttä on molemmilla suunilleen samanlaista. Kummallakin on myös oma tilinsä omia harrastejuttuja varten, mutta ei niitä kyllä kauheasti tule käytettyä. 

Jaa viesti

Meillä on yhteinen asuntosäästötili ja nyt olisi tarkoitus avata yhteinen säästötili häitä ajatellen. Rahat ovat meilläkin käytännössä yhteiset, mutta molemmilla on omat käyttötilit eikä niihin toisella ole käyttöoikeuksia. Elinkustannukset, yhteiset huvitukset jne maksetaan yleensä jotakuinkin vuorotellen. Isommista hankinnoista keskustellaan yhdessä, mutta omiin harrastuksiin ja juttuihin käytämme rahaa siten miten itse tykkäämme. :) 

Rahan käytöstä ei ikinä ole tarvinnut väitellä ja molemmille on ollut luontaista ajatella, että samassa veneessä ollaan ja varat ovat yhteisiä. Jos jommalla kummalla on ollut tavallista tiukempi tilanne, on toinen sitten panostanut enemmän kustannusten hoitamiseen. Ei liikoja laskeskella kumpi on maksanut mitäkin, kyllä ne kustannukset joka tapauksessa melko tasan menevät pidemmän päälle.

Jaa viesti

Ei ole yhteistä eikä tule. Osataan muutenkin ne jakaa. Jotain omaakin sentään.

Jaa viesti

Meillä on yhteiset rahat mutta omat tilit. Mies ei kuulema halua tietää paljon mun harrastusvälineet maksaa :D

Jaa viesti

Meillä on kaksi yhteistä tiliä. Ensimmäinen yhteinen taloustili perustettiin silloin, kun muutimme yhteen. Sinne molemmat laittavat tietyn summan palkasta, ja sieltä maksetaan yhteiset laskut, vuokra ja ruoka. Toinen tili avattiin säästötiliksi kihlautumisen jälkeen. Säästämme nyt häitä varten, tulevaisuudessa ehkä matkustamista tai muita suurempia hankintoja varten.

Jaa viesti

Meillä on omat rahat ja yhteiset rahat. Yhteiseltä taloustililtä hoidetaan ruokaostokset, talon yhteiset kulut (jätemaksut, sähkö, vesi jne) ja yhteiset lomareissut, mutta muuten molemmilla on omat rahat. Molemmat maksaa esim. omat autonsa, vaateostoksensa, mä mun sijoitusasuntojen rempat, mies harrastuksensa jne. Mikä on mun ei todellakaan automaattisesti ole sun ja päinvastoin. 

Jaa viesti

Yhteinen tili "pakollisten" menojen hoitamiseksi hyväksi havaittu. Muuten molemmat saavat käyttää rahansa miten parhaaksi kokee. 

Jaa viesti

Meillä on ajatuksena nyt kun sain opintoni tällä erää päätökseen ja taloustilanne taas normalisoituu, perustaa yhteinen taloustili, jonne siirretään jollain laskukaavalla molemmat rahaa yhteisiin kuluihin, kuten vuokrat, vakuutukset, koirat jne. Kauppakulujen osalta emme vielä ole tarkemmin tätä miettineet. Lisäksi tilillä ei ole tarkoitus säilöä mitenkään kovin paljon ylimääräistä, koska jos jotain sattuu ja toinen menehtyy, yhteiset tilit jäädytetään pesän selvittämisen ajaksi. Niinpä jos molempien kaikki palkat ohjautuisivat yhteisille tileille, olisi henkiin jääneellä todella hankala tilanne.

Jaa viesti

Meillä on tähän asti ollut ja tulee olemaan erilliset tilit. Ehkä jossain vaiheessa yhteinen lomamatka tms tili, mutta käyttötilit pysykööt erillään. Tästä on miehen kanssa helppo olla samaa mieltä. 

Jaa viesti

Meillä on kaksi eri yhteistiliä, toinen säästämiseen ja toinen arkikustannuksiin, johon laitamme kuukausittain kiinteän summan ruoka- ja vuokrabudjetiksi. Ylijäämät tältä tililtä siirretään yhteiselle säästötilille, jonne myös laitamme tällä hetkellä häitä varten budjetoitua pottia kykyjemme mukaan omilta tileiltämme. Meillä on myös erikseen ASP-tili mieheni nimellä.

Itselläni on oma säästötili omia henkilökohtaisia säästökohteitani varten, ja käyttötili jonne jätän itselleni palkasta "kuukausirahan" ennen kuin siirrän loput toisille tileille istumaan.

Muokattu: , käyttäjä: LiShun

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään