Minderosa

Annetaanko vihkitodistusta?

86 viestiä aiheessa

Nyt uteliaisuuttani kyllä kysyn, mikä ero on VIHKI- ja mikä VIRKAtodistuksella? Vihkitodistus nyt varmaan todistaa mein olevan naimisissa, mut mikäs toi virkatodistus sit on...? :-?

Vihkitodistus on vihkimisen yhteydessä saatava paperi, joka liittyy vain vihkimiseen. Siinä mainitaan vihittyjen nimet, toisen mahdollisesti muuttunut nimi ja vihkipäivä. Se on vihkiparin yhteinen.

Virkatodistus sen sijaan on maistraatista tai kirkkoherranvirastosta saatava paperi, joka voi tilaussyystä riippuen sisältää  erilaisia virallisia tietoja henkilöstä. Se on henkilökohtainen asiakirja. Rekisteriviranomaisella on siis kaikenlaisia tietoja kansalaisesta, ja asioiden todenmukaisuutta voi tarpeen tullen todistaa virkatodistuksella. Virkatodistusta voi tarvita esimerkiksi nimenmuutoksen toteamista, rippikoulua, eläkettä, asuntoa tai apurahaa varten. Virkatodistus ei siis sinällään liity naimisiinmenoon.

Muoks: Selvensin sanavalintojani.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me annoimme papille sen esitäytetyn esteettömyys-/vihkitodistuksen kun tapasimme ennen häitä. Häämme olivat siis viime lauantaina. Mutta ei hän meille mitään vihkitodistusta antanut, eikä sitä ollut Raamatun välissäkään. Eli odottelenko sitä tässä nyt sitten pari päivää postista vai menenkö kirkkoherranvirastosta hakemaan virkatodistuksen? En varmaan pysty uutta ajokorttia ja passiakaan hakemaan ilman sitä? Ja varmaan se pari päivää menee, ennen kuin nimenmuutos näkyy "koneelta". Haluaisin vaan hoitaa ne asiat ennen juhannusta pois päiväjärjestyksestä, koska olen enää tämän viikon lomalla ja nyt olisi aikaa vielä juoksennella noissa virastoissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Me annoimme papille sen esitäytetyn esteettömyys-/vihkitodistuksen kun tapasimme ennen häitä. Häämme olivat siis viime lauantaina. Mutta ei hän meille mitään vihkitodistusta antanut, eikä sitä ollut Raamatun välissäkään. Eli odottelenko sitä tässä nyt sitten pari päivää postista vai menenkö kirkkoherranvirastosta hakemaan virkatodistuksen?

Esteettömyystodistus ja vihkitodistus ovat eri asioita. Te annoitte papille esteettömyystodistuksen. Nähtävästi teidän seurakunnassanne ei ole sellaista tapaa, että vihkipareille annettaisiin vihkitodistus. Voit vielä tarkistaa asian seurakunnastanne (että jos sieltä jostain syystä lähetetään vihkitodistus vasta jälkikäteen), mutta todennäköisesti sinun pitää tilata virkatodistus, jos haluat nimenmuutostasi jossain todistaa.

Muoks: Vai saitteko siis esteettömyystodistuksen mukana myös esitäytetyn vihkitodistuksen, joka papin olisi pitänyt täyttää ja antaa teille vihkimisen jälkeen? Siinä tapauksessa paperi lienee jäänyt johonkin ja voitte kysellä sitä tai uutta kappaletta seurakunnastanne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Käräjäoikeudesta vihkitodistuksen sai automaattisesti. Siinä ei kuitenkaan lukenut mitään nimikäytännöistä, todistus vain kertoo, että A B ja X Y ovat avioituneet ja paikka ja aika.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Esteettömyystodistus ja vihkitodistus ovat eri asioita. Te annoitte papille esteettömyystodistuksen. Nähtävästi teidän seurakunnassanne ei ole sellaista tapaa, että vihkipareille annettaisiin vihkitodistus.

Joo, juuri näin. Kävin kirkkoherranvirastossa ja kysyin asiaa. He sanoivat, että ei ole enää käytössä sitä tapaa, että annettaisiin vihkitodistus. "Todisteena" vihkimisestä on papin kirjoitus Raamatun alkulehdillä, jossa mainitaan meidän nimemme ja vihkimispäivämäärä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kun tiedot vihkimisestä ovat päivittyneet maistraattiin ja väestörekisterikeskukseen, voi hakea uutta passia ja ajokorttia. Siinä ei tarvita mitää todistusta. Tietojen muuttuminen kestää noin pari viikkoa ja niitä voi kysellä omasta maistraatista. Seurakunta hoitaa tietojen välittämisen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä oon nyt ihan pihalla näistä nimenmuutos jutuista, vihkimisestä on nyt 1,5 viikkoa ja joka paikkaan vetelen vanhaa nimmaria. Eikö maistraatista tai kirkkoherranvirastosta tule postissa mitään lappusta, että nimi on vaihtunut? Passia en halua vielä uusia, koska se on voimassa 2007 ja liput on jo varattu vanhalla nimellä. Ilmeisesti nyt eka pitäs uusia ajokortti, tarviiko siihen jonkun todistuksen? Ja pankkia pitäisi vaihtaa miehen kanssa samaan ja saada uusi kortti uudella nimellä ja sulkea vanha tili kokonaan nykyisessä pankissa. Pitääkö mun nyt sit tilata se virkatodistus et saan tuon uuden tilin ja kortin? Tuleeko kelakortti automaattisesti kotiin vai pitääkö sekin hakea Kelasta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Eikö maistraatista tai kirkkoherranvirastosta tule postissa mitään lappusta, että nimi on vaihtunut? - - Ilmeisesti nyt eka pitäs uusia ajokortti, tarviiko siihen jonkun todistuksen? Ja pankkia pitäisi vaihtaa miehen kanssa samaan ja saada uusi kortti uudella nimellä ja sulkea vanha tili kokonaan nykyisessä pankissa. Pitääkö mun nyt sit tilata se virkatodistus et saan tuon uuden tilin ja kortin? Tuleeko kelakortti automaattisesti kotiin vai pitääkö sekin hakea Kelasta?

Kirkkoherranvirastosta tai maistraatista ei tule mitään todistusta automaattisesti. Saat virkatodistuksen tilaamalla, se maksaa muutaman euron. Moneen paikkaan saat tehtyä nimenmuutoksen ilman sitäkin. Ajokortin saat tilattua, kunhan väestörekisteriin on päivittynyt nimenmuutoksesi - parissa viikossa se lienee sinne tullutkin.

Jos vaihdat pankkia, kannattaa ehkä odottaa, että sinulla on joku henkilöllisyystodistus, jossa sinulla on uusi nimi, tai sitten voit käyttää vanhaa henkkaria ja virkatodistusta.

Kelasta tulee automaattisesti uusi kortti, jos sinulla on ollut kuvaton Kela-kortti. Jos on ollut kuvallinen, joudut tilaamaan uuden kortin, halusit sitten uuden kuvallisena tai kuvattomana.

Täällä on se nimenmuutosketjukin olemassa, sieltä löytyy aika paljon tietoa nimenmuutoksen kiemuroista.

Onnea vihityille :-X :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos Krassi  :) Mä oon lukenu tuota nimiketjua myös, mut en saanu sieltä selventävää vaustausta kaikkiin kysymyksiin. Luulin et oon jo tosi myöhässä, mut jos nimi ei ole edes päivittynyt rekisteriin niin ei se mitään. Luin just et ajokortin tilaus kestää 3 vk et eiks ne nää esim. kaupassa tai jossain et tuon nimistä henkilöä ei ole enää olemassa? Joku sano kyllä et pankissakin saadaan tietoon maistraatissa muuttunut nimi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nimi on saattanut päivittyä rekisteriin vihkimistänne seuraavana arkipäivänä, mutta usein siinä näyttää kestävän hieman kauemmin. Nyt se kuitenkin on varmaan jo päivittynyt.

Kaupoilla ei varmaan koskaan ole pääsyä väestörekisterin tietoihin, joten siinä mielessä ei hätää. Lähinnä kai olisi tärkeää kirjoittaa pankkikorttikuitteihin sama nimi kuin kortissakin, ja etukortissa pitäisi myös olla samainen nimi. Tosin uusien etukorttienkin saaminen kestää aikansa, joten kaipa kaupassakin täytyy löytyä joustoa.

Pankkien asiakasrekisteri päivittyy väestörekisteristä, mutta en tiedä, millainen pääsy heillä muuten kyseiseen tietokantaan on. Eli jos haluat uuden pankin asiakkaaksi ja sinulla on vain vanhanniminen henkilöllisyystodistus, en tiedä, näkevätkö he koneelta, että nimesi on muuttunut. Voipi olla, että näkevätkin. Tosin ainakin minun tarvitsi Osuuspankkiin (, jossa tilini on,) viedä virkatodistus, josta otettiin vielä kopio heidän arkistoonsa. Joten nimenmuutoksen toteaminen kävi siellä vaikeimman kautta, vaikka olin jo vanha asiakaskin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo mäkin tarvin nordeaan virkatodistuksen, ei muuta kun tilaukseen. Ärsyttää et silläkin rahastetaan, olis vaan pappi antanu sen vihkitodistuksen meille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me kyllä saatiin vihkitodistus, mutta se ei ole ns. virallinen paperi, vaan muisto hääparille. Eli nimenmuutoksen todistamiseen tarvitsin silti virkatodistuksen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mulla kelpas nordeaan kuvaton kelakortti,täti halus vaa nähä uuden sukunimen ja pisti kortit tilaukseen.automaattisesti tuli kelakortti kotiin,vaik vanha oli kuvallinen.meki saatii vihkitodistus raamatun kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mites poliisiasemalla, kelpaako siellä pelkästään tuo vihkitodistus? tosin varmasti jo kohta ehtineet uuden nimeni päivittämään... vihkitodistuksessamme ei muuten uutta nimeäni ole, vaikka se vaihtuikin.... jännä juttu, koska papillamme tiedossa ja vielä ennen vihkimistäkin asiasta keskusteltiin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Poliisiasemalla asia katsotaan Väestörekisteristä, eli heti kun nimi on päivittynyt sinne, se näkyy myös poliiseille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei me saaatu todistusta, enkä sitä olis mihinkään tarvittukaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

ei meillä ainakaan tarvittu pankkiin mitään todistella että sain uuden kortin. tai mistä mä tiedän mitä se mies on sinne lähetellyt mutta siis netin kautta se sen hoiti kun mä olin riparilla.

vaikeinta mulle on ollu vaihtaa nimi kouvolan kirjaston tietoihin. mitään kautta se ei sinne näytä menevän kun puheluihinkaan ne ei vastaa eikä sähköposti mene perille. eipä tuo kamalasti haittaa mua kun nykyään niin harvoin kyseisen kirjaston palveluita tarvitsen...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Naimisiin mentiin helmikuussa enkä missään ole virkatodistusta tarvinnut. Kaikki kortit on saanut ongelmitta vaan eikö nyt sitten käynyt selväksi että tarvitsen taloyhtiöllemme virkatodistuksen nimeni muutumisesta?!? Saako sen vielä näinkin myöhäisessä vaiheessa ja kirkkoherranvirastostako se on haettava? Minä kun vannoin esteiden tutkinnasta päästyäni etten kyseiseen paikkaan enää jalallani astu kun saatiin niin huonoa palvelua kuin olla ja voi... :angry:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Naimisiin mentiin helmikuussa enkä missään ole virkatodistusta tarvinnut. Kaikki kortit on saanut ongelmitta vaan eikö nyt sitten käynyt selväksi että tarvitsen taloyhtiöllemme virkatodistuksen nimeni muutumisesta?!? Saako sen vielä näinkin myöhäisessä vaiheessa ja kirkkoherranvirastostako se on haettava? Minä kun vannoin esteiden tutkinnasta päästyäni etten kyseiseen paikkaan enää jalallani astu kun saatiin niin huonoa palvelua kuin olla ja voi... :angry:

Virkatodistusta voi pyytää aina, oli naimisissa tai naimaton :) Voit pyytää sitä maistraatista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä kertovat jotkut, että vihkitodistuksen kopion avulla on saanut uuden ajokortin ja passin tilattua, vaikka nimi ei vielä ole Väestörekisterissä vaihtunut. Tänään just jonottelin tuolla Kaartin poliisiasemalla ko. asian takia, että saisin sen hoidettua ennen kuin lähden kesäksi pois, niin ei kuulemma riitä tuo vihkitodistus tai mikään muukaan todistus. Kuulemma nimen pitää olla Väestörekisterissä oikein, että ajokorttipohjaan jne. tulee oikea nimi. Täti kehotti soittamaan aikaisintaan loppuviikosta poliisilaitokselle ja varmistamaan että nimi on virallisesti vaihtunut ennen kuin tulee uudestaan yrittämään. Eli istumalihasten ja hermojen säästämiseksi ei ainakaan Helsingissä kannata mennä tilailemaan virallisia papereita liian aikaisin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täytyy tännekin mainita... Kun käy vihkimistä seuraavana arkipäivänä kirkkoherranvirastosta hakemassavirkatodistuksen, niin siellä voi pyytää, että laittavat uuden nimen tiedot suoraan väestörekisteriin (siis maistraattiin). Silloin ne näkyvät myös poliisilla heti eikä muutaman vuorokauden päästä, joka normaalisti kestää kun tietoa siirretään. Poliisi ottaa tiedot väesörekisteristä eikä seurakunnan "rekisteristä" ja sen mitä tiedän noista srk:n tiedoista, niin ainakin osasa tiedot tallentuvat " kirkonkirjoista"väestörekisteriin yöllä (eli kerran vuorokaudessa...siispä pientä viivettä voi olla, jos ei itse huolehdi) Ainakin pienessä kaupungissa tämä onnistuu ja poliisilaitos + maistraatti pyysivät huolehtimaan itse tuon tiedon pyytämisen

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

vihkitodistusta minäkin mietin. tartteisin sen sinne häämatkahotelliin, ja matkalle lähtö on häitä seuraavana päivänä.

vielä sellainenkin pointti että pitääkö se hommata englanniksi että siellä hotellissa ymmärtävät? johan on mutkikasta..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

no olipa tämäkin.. kauhean tiukkaamisen jälkeen vasta sain kirkkoherranviraston sihteerin (tms) ymmärtämään mitä haluan. se todellakin luuli mun haluavan virkatodistuksen sunnuntaiksi..

ja minä siinä selittämään ja selittämään mitä haluan. vasta kohdassa "ei virkatodistus kun vihkitodistus" noin kolmannen kerran toistettuani, alkoi mennä perille. löytyihän sieltä sellainen paperipohja, jossa on joku kiva krumeluuri ja tila päivämäärälle ja meidän ja papin nimelle. siihen kun sais vielä leiman niin ehkä ulkomaillakin ymmärtäisivät vaikkei olekaan englanniksi.. (ehkä niille voi näyttää lisäksi sormuksen kaiverruksen?)

tietäisköhän matkatoimisto tästä..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Me kysyttiin samaisesta syystä suoraan papilta, olisiko mahdollista saada englanninkielinen vihkitodistus. Hän kirjoitti sen itse, tulosti seurakunnan viralliselle paperille ja laittoi leiman ja allekirjoituksen. Kelpasi hotellilla hyvin. En kyllä tiedä, auttaako tämä teidän tilannetta yhtään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään