Lasten sukunimi


AnelmaUnelma

Recommended Posts

Johan se nyt myrkyn lykkäs tuon nimiasian kanssa..

Miul on kaks lasta edellisestä suhteesta, mutta lapset ovat minun sukunimelläni, eli tyttönimelläni sillä en ollut lasten isän kanssa naimisissa. Ja nyt, olen menossa naimisiin (enkä kyllä ole vielä satavarma vaihdanko sukunimeä itsekään :o), ja mietin, että vaihtaako lapset nimensä minun kanssani vai jäävätkö he tyttönimelleni? :-/

Sen tuolta linkkivinkeistä löysin, että he voivat vaihtaa vain isänsä suostumuksella, sillä meillä on yhteishuoltajuus. Mutta en usko hänen sitä kieltävän..

Millainen käsitys teillä on, kuinka ihmiset yleensä toimii tällaisissa tapauksissa?!??  ???

Link to comment
Share on other sites

Toiset vaihtavat, toiset eivät... Jotkut ajattelevat niin, että lapset jäävät vanhalle nimelleen kun eivät uuden miehen lapsia ole, varsinkin jos lapset ovat jo isompia. Tietysti isojen lasten omaakin mielipidettä kannattaa kysyä. Mikäli uusi mies on kuitenkin lapsille läheinen, voi nimen hyvin vaihtaakin.

Lähinnä tiedän sellaisia ikäviä tapauksia, joissa lapsilla on ollut ties kuinka monta sukunimeä, jotka eivät heihin liity, kun äiti vaihtaa miestä kuin sukkaa... Mutta sinä, AnelmaUnelma, tuskin kuulut siihen äitijoukkoon :-X

Kannattaa varmaan miettiä ihan perinpohjin, mikä vaihtoehto luontevimmalta tuntuu! (Ihan niin kuin se ei olisi itsestäänselvää...  - hyvä neuvo, assi  ::))

Link to comment
Share on other sites

Aivan, whitegold! Jos lapsillani olisi isänsä nimi, ei tämä mielestäni olisi "ongelma". Joko pitäisivät isänsä nimen, tai vaihtaisivat. Mutta kun heillä on minun tyttönimi.. Argh!!  :-/ Miun oma nimikin on ihan 'tavallinen', kuten sulhasenikin, joten siitä ei ole kyse.. tavattoman hankalaa, sanon!  :-[

Niin, ja lapset ei ole vielä tarpeeksi vanhoja ymmärtääkseen itse sanoa mitä haluavat, alakoulu-iässä.

Link to comment
Share on other sites

Mun siskolle vaihdettiin sama sukunimi kuin meille muillekin, oli tosin niin, että sisko on äidin edellisestä avioliitosta ja isä oli kuollutkin parin vuoden päästä erosta.  Onkos teillä aikomuksia yrittää lisää lapsia? Sekin saattaa vaikuttaa, siskoni oli sanonut vaikka ala-asteella olikin, että on kurjaa kun me loput lapsista ollaan samannimisiä ja hän yksistään eriniminen. Mutta teillä erilainen tilanne. Kerro sitten kuinka päätit

Link to comment
Share on other sites

Hei

Meillä vastaavassa tilanteessa mies ottaa minun ja lapseni nimen. Joka siis on "tyttönimeni", ei entisen mieheni nimi. Koemme helpommaksi vaihtaa vain yhden ihmisen nimen. Luulisin myös, että aikuisen on helpompi sopeutua nimensä vaihtumiseen kuin lapsen.

Viime aikoina on kovasti mietitty, mikä sana miehellä voisi vastata tyttönimi-termiä.  :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Minun lapsilla edellisestä suhteesta on tyttönimeni ja heille se jää. Itse vaihdan nimeni, vaihdoin nimeni taloon. :D Asiasta keskusteltiin kyllä lasten kanssa ja siitä miltä heistä tuntuu, kun äidillä ja pikkusiskolla on eri sukunimi kuin heillä. Heille on sama minkä niminen äiti heillä on, kunhan olen heidän äitinsä. Ja heidän sukunimensä on osa heidän identiteettiään ja liittää heidät siihen sukuun, johon he kuuluvat. Avioliittoni myötä heidän isäsuhteensa ei muuta ja miehestäni ei heille isää tule. (Lämpimät välit on silti.)

Uusperheissä nimiasiat on todella hankalia. Toisille nimet ovat tärkeämpiä kuin toisille. Miehelle on kunniakysymys, että olemme saman nimisiä, minulle taas se on aivan taivaan sama. Lapsilleni on tärkeää, että he saavat pitää oman nimensä ja siitä huolimatta me olemme  The Perhe. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei AnelmaUnelma, olen kuuri kirjoittanut tuonne yhdysnimen omaaville kysymys-ketjuun mun päätöksen. Poika on siis mun tyttönimellä, mä otan yhdysnimen, ja tulevat lapset saa mieheni nimen. Näin sisaruksilla on eri sukunimet, mutta mulla äitinä jotain yhteistä kaikkien kanssa.

Ai niin, mull aollut aina isäni sukunimi, ja olen jos jonkun kerran joutunut koulussa selittämään että äitini sukunimi on eri. Tosin nämä nimisekoitukset varmaan on tavallisempia nyt kuin 25 v sitten...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Minä kirjoittelin tuonne yhdysnimi ketjuun myös juuri.

Tilanne siis se että minulla on entisen miehen kanssa yksi poika hänen nimellään. Poika on vielä pieni, ja uudesta miehestäni onkin tullut hänelle isä kaikkien paitsi lain silmissä. Emme voi muuttaa naimisiin mennessämme pojan nimeä, koska pojan biologinen isä ei tähän suostu. Nyt sitten pähäilen että pidänkö exäni nimen; otanko uuden mieheni nimen, mikä tuntuisi kurjalta koska sitten nimi yhdistäisi poikani vain exäni sukuun; vai otanko tyttönimeni jolloin meillä kaikilla on eri sukunimi. Huh huh. Kaikista asioista sitä pitääkin itselleen stressi kehittää. Sitten vielä ne mahdolliset tulevat lapset kun heittää soppaan niin johan kiehuu...

Onko täällä ketään jolla olisi vain yksi lapsi entisen miehen nimellä ja muut uuden? Miten olette tehneet? Miten lapsi asiaan suhtautuu?  Jos entisen miehen nimellä olisi usempi lapsi tilanne olisi helpompi, itsekin olen kasvanut uusioperheessä eri sukunimellä kuin äitini ja sisarukseni, mutta minulla oli myös sisko ja veli samalla nimellä, joten en tuntenut mitenkään erilliseksi oloani..

Yhdysnimi olisi täydellinen ratkaisu, mutta kun molemmat nimet ovat niin pitkiä, tuntuisi se tyhmältä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

mulla kaksi lasta edellisestä suhteesta jotka ovat tyttönimelläni ja kun naimisiin menen niin lapset jää tyttönimelleni koska haluavat sitä itse

keskustelimme lasten kanssa pitkään ja mietimme myös että kaikki ottaisi ihan uuden sukunimen mutta kaikkien mielestä tämä oli paras ja helpoin ratkaisu :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nimiasiat on todella hankalia uusperheessä. Meillä on minun lapsia ja miehen lapsi ja sukunimiä, joita ei voi/halua vaihtaa monistakin eri syistä ja lopputulos on nyt se, että kaikki pysyvät samannimisinä kuin ennen häitä, ettei tule identiteettikriisejä kellekään. Tietysti olisi ihanaa jos koko perhe voisi olla samanniminen, mutta päädyttiin miehen kanssa yhdessä siihen että perhe syntyy muista asioista kuin sukunimestä...

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Maistraatin sivun mukaan lasten nimenvaihto hoituu tuossa tapauksessa ihan ilmoituksella, eli ei maksa

Miten menettelen - alaikäisen lapsen sukunimen muuttaminen

Alaikäisen lapsen sukunimen muuttamiseen riittää ilmoitus, jos vanhemmat haluavat muuttaa lapsen sukunimen isän sukunimeksi siinä tapauksessa, että vanhemmilla ei lapsen syntyessä ollut yhteistä sukunimeä ja isyyttä ei ollut vahvistettu ja merkitty väestötietojärjestelmään lasta rekisteröitäessä.

Alaikäisen lapsen sukunimen voi muuttaa ilmoituksella vanhempien yhteiseksi sukunimeksi, jos vanhemmat solmivat keskenään avioliiton ja ottavat yhteisen sukunimen. Aviopuolisoilla on myös mahdollisuus antaa yhteinen sukunimensä toisen puolison alaikäiselle lapselle.

Lapsen huoltajien on oltava lapsen nimenmuutoksesta yksimielisiä. Kaksitoista vuotta täyttäneen lapsen sukunimeä ei voi muuttaa ilman hänen omaa suostumustaan.

Mikäli lapsen sukunimeä halutaan muuttaa jollain muulla tavalla, muutosta tulee hakea maistraatilta maksullisella nimenmuutoshakemuksella.

Hakemus- ja ilmoituslomakkeita, joista myös hakemuksen käsittelymaksu selviää, saa sivujemme Lomakkeet -osiosta tai maistraatista. Ilmoitus nimenmuutoksesta on maksuton.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Taitaa olla todella vaikee aihe.... Itekki pähkäilen täällä . Viel ei olla keskenään puhuttu sukunimestä. Mut mä jotenkin oon sitä mieltä,et haluun pitää omani. Kaikki paperit ym. pysyis samana.

Se se vaan on haittapuoli et jos tulee lisää lapsia(nyt jo yhteinen, hänellä sulhasen sukunimi)ni niillä on sit eri sukunimi ku itellä.

En niin hirveesti tykkää sulhasen sukunimestä ja oon ylpee omasta suvusta ja sukunimestä..ja se sointuu oman nimenkin kanssa. Mut...

Onkohan yleistä et vaimolla on eri sukunimi... :-/

Link to comment
Share on other sites

Taitaa olla todella vaikee aihe.... Itekki pähkäilen täällä . Viel ei olla keskenään puhuttu sukunimestä. Mut mä jotenkin oon sitä mieltä,et haluun pitää omani. Kaikki paperit ym. pysyis samana.

Se se vaan on haittapuoli et jos tulee lisää lapsia(nyt jo yhteinen, hänellä sulhasen sukunimi)ni niillä on sit eri sukunimi ku itellä.

En niin hirveesti tykkää sulhasen sukunimestä ja oon ylpee omasta suvusta ja sukunimestä..ja se sointuu oman nimenkin kanssa. Mut...

Onkohan yleistä et vaimolla on eri sukunimi... :-/

Säilytä vaan oma nimesi, jos siltä tuntuu. Niin minäkin teen.

Ei aina tarvitse mennä massan mukana.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mulla onkin sitten vähän omituisempi tilanne, nimittäin yhteiset lapsemme on mun nimilläni. Naimisiin mennessämme mies haluaisi, että ottaisimme kaikki hänen sukunimensä (esikoisen syntymän aikaan monta vuotta sitten taisin näin luvatakin), muttamutta.. Omasta puolestani voisin sukunimeäni vaihtaakin, mutta en lasten  ::). Kuulostaa omituiselta, tiedän, mutta lasten etunimet on mietitty juuri sointumaan nätisti tuohon mun sukunimeeni, ja miehen sukunimi taas on pitkä ja "karu" ja hyvin epäkansainvälinen.. Toisaalta olisi kiva, että kaikilla olisi sama sukunimi.

Hankalaa. :-?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tässä vaiheessa ei vielä ajankohtainen kysymys, mutta rupesi mietityttämään:

Miesystävälläni on kaksi lasta edellisestä liitosta joilla on isänsä sukunimi.

Jos me nyt joskus menemme naimisiin, ja minä pidän oman tyttönimeni, voimmeko päättää saako mahdollinen yhteinen lapsemme minun vai miehen sukunimen?

Vai meneekö mahdollisen yhteisen lapsemme sukunimi automaattisesti mieheni nimelle sen perusteella että "perheen seuraava lapsi saa automaattisesti saman nimen kuin aiemmilla lapsilla on" vaikka heillä olisikin eri äiti?

Link to comment
Share on other sites

 meneekö mahdollisen yhteisen lapsemme sukunimi automaattisesti mieheni nimelle sen perusteella että "perheen seuraava lapsi saa automaattisesti saman nimen kuin aiemmilla lapsilla on" vaikka heillä olisikin eri äiti?

Ei. Lapselle tulee automaattisesti sama sukunimi kuin täyssisaruksilleen. Yhteiset lapsenne voidaan jättää myös sinun sukunimellesi.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tämä on nyt meillä ajankohtainen asia. Minulla on edellisestä suhteesta poika, jolla on minun sukunimeni ja nyt tulevan avioliiton myötä haluasin meidän koko perheelle saman sukunimen (siis miehen sukunimen). Minulla on yksinhuoltajuus, joten eihän silloin täydy kysyä pojan biologiselta isältä lupaa nimen vaihtamiseen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...