Jump to content
Naimisiin.info

Yhdysnimen väliviiva pakollinen?


shira

Recommended Posts

Mielenkiintoista mista kaikista saannoksista voikaan sitten olla kiinni jos menee muualla naimisiin.

Hm.. eli jos itse menin USAlaisen kanssa naimisiin Irlannissa pysyvasti asuvana, silloin olisi pitanyt kayttaa tata systeemia nimen vaihdossa http://www.citizensinformation.ie/categori...me_by_deed_poll vaikka vihkiminen tapahtuikin Helsingissa. Mutta naytti se vaihtuvan suoraan vaestotietoihin Suomessa asumattomanakin kuitenkin saman tien sen nimipaperin taytettya Helsingissa vaestorekisteria varten.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Mun kaaso on puoliksi espanjalainen ja hänellä on kaksoiskansalaisuus, vanhemmat saivat itse valita minkä maan nimilain mukaan lapselle annettiin nimi (tämä siis vuonna -84). Hänellä on normaalisti suomalaiseen tapaan etunimi1 etunimi2, mutta sukunimi on kaksiosainen ilman väliviivaa. Espanjassa lapselle annetaan/annettiin äidin ja isän ensimmäinen sukunimi ja niistä isän eka sukunimi tulee ensin. Esim: Maija Meikäläinen Teikäläinen ja Mikko Mallikas Tallikas saavat lapsen, hänestä tulee: Etunimi Mallikas Meikäläinen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Esim. ystavani Suomesti meni naimisiin espanjalaisen kanssa. Kumpikin pitaa omat nimensa, eli jos rouva oli esim Virtanen ja herra Lopez Perez niin he oat myos samanniminisia naimisissa ollessaan.

Ja kaksoiskansallisuuden saavat lapset ovat sitten Etunimi Etunimi2 Lopez Virtanen, ilman valiviivaa.

Saavatko he myos suomalaisina ollessaan olla espanjalaisen nimikaytannon mukaisia? Vai pakottaako Suomen kansallisuus lapsistaan sitten Lopez-Virtasia?

Lapsi ei saa koskaan yhdysnimeä vaan joko toisen vanhemman nimen (oltava kaikilla sisaruksilla sama) tai sitten vanhempien yhteisen sukunimen.

Itseasiassa... Lukiossani oli aikanaan eräs henkilö, jonka nimi meni tyyliin Jennifer Lopez-Virtanen. En tämän henkilön taustoja sen tarkemmin tiedä, joten en osaa sanoa, onko tuo nimi jonkun muun maan nimilainsäädännön perua. (Kyseessä siis vanhemmilta saadut nimet, ei mikään hyvin nuorena itse naimisiin mennyt ja kaksoisnimen ottanut. Selvennykseksi vielä.)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Ei Suomen laki pakota Lopez-Virtasta... mielestäni ja itseasiassa lähipiirissäni on henkilöitä jotka ovat hakeneet maistraatilta erityislupaa tälläisiin nimikäytäntöihin ovat siis naimisissa erimaalaisen kuin suomalaisen kanssa (kulttuurin, uskonnon jne. mukaan) ja ne on aikalailla hyväksytty. Maistraatin lappuset kun tulee täytettäväksi lapsesta niin siihen pitää lisäselvittää miksi nimi on erilainen kuin suomen nimilainsäädäntö sallii. (Nimilakihan ei pääsääntöisesti salli kun joko äidin, isän tai perheen yhteisen nimen lapselle. Eli vanhemmat joilla on kaksoisnimi siirtävät lapselle sen nimen mikä vanhemmille on yhteinen.) Saattaa mennä johonkin käsittelyyn että myöntävätkö erivapauden nimestä, mutta pääasiassa ovat kai myöntäneet. Tietysti tämä taas maksaa, mutta mikäli haluaa lapselleen esim. isän tai äidin kulttuuria kunnioittavan sukunimen/nimen niin ei varmaankaan ole ongelma. Tiedän siis tapauksia joilla on sukunimenä esim tuo Lopez Virtanen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Mun kaaso on puoliksi espanjalainen ja hänellä on kaksoiskansalaisuus, vanhemmat saivat itse valita minkä maan nimilain mukaan lapselle annettiin nimi (tämä siis vuonna -84). Hänellä on normaalisti suomalaiseen tapaan etunimi1 etunimi2, mutta sukunimi on kaksiosainen ilman väliviivaa. Espanjassa lapselle annetaan/annettiin äidin ja isän ensimmäinen sukunimi ja niistä isän eka sukunimi tulee ensin. Esim: Maija Meikäläinen Teikäläinen ja Mikko Mallikas Tallikas saavat lapsen, hänestä tulee: Etunimi Mallikas Meikäläinen.

ohoo, mä tykkäisin tästä käytännöstä!

oman nimen kohdalla ehkä mukavin vaihtoehto tuntuis tällä hetkellä olevan just nimenomaan toi yhdistelmäsukunimi, mutta ilman väliviivaa. Mitähän sitä kikkailis, että moisen saisi? ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...