Ei

Onko mies tossun alla, jos ottaa naisen nimen?

69 viestiä aiheessa

Anteeksi nyt tämä innostus nimipolleihin. Olen vähän pohtinut asioita.  ;D

Tämä poll kumpusi siitä, että kerran eräs nainen sanoi minulle, ettei haluaisi miehensä olevan niin tossun alla, että ottaisi hänen nimensä. Olin ihan  :o. Ottavathan monet naiset miehen nimen eikä heitä silti haukuta alistetuiksi.

Perusteluja mukaan, kiitos!  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hölmöä, eiköhän noi tossunalla,- ja alistusjutut suhteessa näy vähän muualla kuin nimissä. Mutta monien ajatusmaailma tuntuu olevan vielä erittäin vanhanaikainen tän asian suhteen, jopa niin, ettei he itse sitä huomaa. Itse en ole vielä päättänyt, miten nimijuttujen kanssa tehdään, eikä osannut mieskään sanoa miten se menisi. Kahellaan. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei toi nimen ottaminen nyt vaikuta siihen, että kuka on tossun alla. Yleensähän sukunimi valitaan siten, että mikä tuntuu molemmista hyvälle.. Meillä ainakin tulee olemaan niin, että joko mies ottaa täysin mun sukunimen, tai sitten meille molemmille tulee yhdistelmänimi.. Johtuen ihan vaan siitä, että oma sukunimi on reilusti harvinaisempi kun miehen, ja haluaisin että myös omat lapset joskus voisivat jatkaa myöskin sukunimeäni..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllikki-Kaarina: Voitko tarkentaa mielipidettäsi? Minua kiinnostaa, koska en ole keksinyt tossun alla -mielipiteelle muuta selitystä kuin sen, että mielipiteen sanoja ajattelee, että naisen kuuluukin olla vähän alempiarvoinen, joten miehen nimen ottaminen ei lisää tätä tossun alla olemista. Enkä tosiaankaan haluaisi uskoa, että kukaan ajattelee vielä nykyaikana noin, varsinkaan kukaan nainen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle tulee ainakin mielikuva että taitaa mies olla vähän tossun alla jos vaimonsa nimen ottaa. Kaikki miehet joiden tiedän näin tehneen (niitä on kolme, eli siis suuri otanta!) ovat ihan oikeasti tossun alla, joten ehkä tämä käsitys tulee siitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
vätys, nössö ja tossun alla. Kuitenkin täytyy myöntää, että miettisin miksi tällaiseen ratkaisuun on päädytty. Tiedän, tosi vanhanaikaista ajattelua, mutta jotenkin ajattelen, että täytyy olla joku hyvä syy, jos tällaiseen valintaan päädytään.  :-[

Täytyy myöntää että olin aika :o kun luin tämän... Itse vastasin Ei todellakan! Kerropa KK että mikä olisi sitten riittävän hyvä syy jotta et ajattelisi miestä tossukaksi jos hän vaihtaisi nimensä? Riittääkö se ettei mies halua olla tavallinen Virtanen? Naiselle kun se yleensä on ihan hyväksytävä syy pitää oma nimensä. Entä mitä ajattelet naisesta joka ei vaihda nimeään? Että mies on tossukka kun ei saa naista ottamaan omaa nimeään???

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kuulostaa varmasti todella kauhealta, mutta minä voin hyvin, kun tiedän, että meillä se on mies, joka sanoo viimeisen sanan.  :)

Minä toki uskon  tasa-arvoon, mutta en ihan sellaiseen tasa-arvoon, johon nykyään tunnutaan pyrkivän parisuhteessa. Mutta tästä syntyisikin ihan oma, varmasti mielenkiintoinen keskustelu.  ;)

No, nyt ymmärrän. Jos ajattelee näin, on ihan loogista pitää naisen nimen ottavaa miestä tossutyyppinä. Minusta tosin ei ole loogista ajatella, että miehen kuuluu määrätä naista, mutta se on tosiaan jo eri keskustelu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ymmärrän Kyllikki-Kaarinan pointin täysin. Kyllä minäkin kiinnittäisin huomioni seikkaan, joka on tehty perinteistä poiketen, ja saattaisin miettiä miksi siihen on päädytty. Mutta mies ei mielestäni ole tossun alla, jos ottaa naisen sukunimen. Itse pidän omaa sukunimeäni parempana kuin mieheni, mutta tuntuisi silti jotenkin hassulta jos mies ottaisi nimeni. Jotenkin, väärältä..  ??? Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.  :-*

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pakko tunnustaa, että minäkin vastasin että ehkä vähän...  :-/

Se on minun mielipiteeni. Tai en nyt varsinaisesti tiedä tossun alla, mutta jotain 'outoa' siinä on. En kyllä haluaisi missään nimessä, että oma mies ottaisi minun nimeni.

Saattaa tietysti olla, että olen vain kaavoihin kangistunut  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tsiisus, no ei tietenkaan ole. Vaimon nimen ottaa mies joka on moderni, ennakkoluuloton ja uskaltaa tehda valtavirrasta poikkeavia paatoksia eli siis rohkea oman tiensa kulkija.

Ai miten meilla? No mina pidan omani tai otan tuplanimen ja mies luultavasti pitaa omansa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tsiisus, no ei tietenkaan ole. Vaimon nimen ottaa mies joka on moderni, ennakkoluuloton ja uskaltaa tehda valtavirrasta poikkeavia paatoksia eli siis rohkea oman tiensa kulkija.

Pitää muistaa, että suurin osa ihmisistä (sekä miehistä että naisista) ei tosiaankaan ole tällaisia...  :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sukunimi ja tossunalaaolo ovat toisistaan riippumattomia asioita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei kai nyt sentään....Isäntä on uhannut ottavansa joskus mun nimen.... ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei suinkaan tossun alla, vaan vanhoista perinteistä tietoinen mies!  :) Miehen nimen otto naisellehan ei ole niin vanha ja perinteikäs juttu kuin osa näyttää luulevan...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä kysyin mieheltäni, että mitä se ajattelee miehistä, jotka ottavat puolisonsa sukunimen. Miehen vastaus oli: "Tulee mieleen Matti Nykänen. Tarviiko sitä sen kummemmin selittää."

Näin meillä ja muilla jotenkin toisella tavalla.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kyllä lähdittiin pohtimaan nimiasiaa täysin neutraalilta pohjalta. Ei sillä, että muut on ottaneet miehen nimen käyttöönsä ollut meidän lähtötilanteeseen mitään vaikutusta. Mietittiin, että otetaanko minun nimi, miehen nimi vai omat nimet. Ei osattu päättää, joten jätettiin nimet vaihtamatta, ehtiihän sen sittenkin jos haluaa esim. lapsien takia yhteisen nimen.

Itse olen sitä mieltä, että jos nimiasia on jollekin se mittari kuka on tossun alla niin täytyy olla todella paikkansa menetystä pelkäävä ihminen. Ainakin meidän suhteessa tällaiset asiat on niitä vähäpätöisimpiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Itse olen sitä mieltä, että jos nimiasia on jollekin se mittari kuka on tossun alla niin täytyy olla todella paikkansa menetystä pelkäävä ihminen. Ainakin meidän suhteessa tällaiset asiat on niitä vähäpätöisimpiä.

Samaa olen miettinyt. Siis että aika heikko ego on miehellä, jos se horjuu sukunimen vaihtumisen takia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Noh, meillä mies otti nimeni ja kyllä oli hänen oma päätöksensä. "Tossun alla" on mielestäni muutenkin omituinen sanonta parisuhteesta, meidän suhteesta ei voi mielestäni sanoa kumpi olisi tossun alla, kun kaikki päätökset tehdään yhdessä.

Minä en olisi milloinkaan vaatinut mieheltäni sukunimen vaihtamista, vaan hän päätti tehdä sen itse, kun kuuli etten itse haluaisi sukunimeäni vaihtaa häneen nimeensä. Annoin vaihtoehtona omien nimien säilyttämisen tai miehen suvusta muun sukunimen ottamisen yhteiseksi. Tuntuisi lähinnä naisten vaihtavan sukunimeään pakosta siis ne jotka eivät haluaisi ottaa miehen nimeä, mutta kun se on "velvollisuus". Ne morsiamet mielestäni enemmän tossun alla on kuin mieheni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on mun "vanha" sukunimi. asiaa mietittiin pitkään ja mies lopulta teki päätöksen (eli siis sanoi viimeisen sanan  ;) ).

Mun sukunimi on huomattavasti harvinaisempi, kuin miehen. Nyt meitä on 26 kpl kun taasen jos olisin ottanut miehen nimen olisin ollut n. 9000 saman nimen kantaja ja 4:s täysin saman nimen kantaja...

Optio on kuitenkin olemassa, että ehkä vaihdamme 30 ensimmäisen aviovuoden jälkeen miehen sukunimeen, ja taas 30 vuoden päästä minun sukunimeen.

kaverit eivät ole ihmetelleen ollenkaan. Ainoastaan miehen mummo laukaisi häiden jälkeen jotain asiatonta. Miehen työkaverit ovat ottaneet asian ihan samalla tavalla kuin jos nainen olisi vaihtanut nimeään naimisiin mennesään. Tästä hieman yllätyin, koska miehen työpaikka on iso talo, täynnä ikäloppuja ukkoja ja miehen nimi on aika paljon esillä töissä. Mutta siis hyvä näin!!!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos mehen nimi Virtanen (sori kaikki virtaset, ei pahalla) ja naisen esim. Von Sabels niin uskoisin että mies mielellään käyttäisi naisensa nimeä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Quote
 

 

Muokattu: , käyttäjä: Margot

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
---Ainoastaan sitä, että sitä perustellaan huonosti.

Voiko perustelut olla huonoja? Ne on kuitenkin mielipiteitä ja jokaiselle oikeita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään