Guest WishfulThinking

Ilotulitus

75 viestiä aiheessa

Meille on tulossa talvihäät vuodenvaihteessa 07/08, heti uudenvuoden jälkeen. Suunnittelimme ohjelmaksi ilotulitusta joskus puolenyön tienoilla (tai ehkä aiemminkin), sillä tuo aikahan on rakettikaupustelun sesonkia ja olisi kätevää hommata itse tulitteet. Käsittääkseni ilotulituksia järkkääviä firmojakin on, mutta ne tulevat liian kalliiksi. Onko kellään kokemusta itsejärkätystä ilotulituksesta? Onko ylipäätään ihan pöhkö idea :-? ? Palolaitokselta täytyy vissiin anoa lupaa tällaiseen. Entä rakettien hinta - voisiko muutamalla satasella saada jo jonkinnäköisen tulituksen aikaan? Ei ole mitään hajua hinnoista, kun en ole paukutellut raketteja vuosiin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meillä sama ajatus helmikuun -07 häihin. raketteja saa hyvinkin edullisesti, kun hankkii ne heti vuodenvaihdesesongin jälkeen (isoimmat kotikäyttöön tarkoitetut raketit n.10-30,-/kpl) lupa-asia on meilläkin vielä selvittämättä, onko poliisi vai palolaitos josta lupa rakettien ampumiseen pitää kysyä...?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuttu palomies vinkkasi, että pelastuslaitokselta haetaan lupaa. On vissiin jokin kirjallinen juttu, mikä täytetään ja se kannattaa tehdä hyvissä ajoin. Palopäällikkö kai myöntää luvan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olemme saaneet olla parikin kertaa häissä jossa oli ilotulitus.Tällöin  ei taatusti ollut kyseessä uudenvuoden myymättä jääneistä raketeista,vaan ammattilaisten tekemä show,joka sai vieraat haltioihinsa,saatikka ne jotka näkivät saman muualta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläkin oli aluksi suunnitelmissa ammattilaisten järkkäämä juttu, mutta valitettavasti asutaan sen verran keskellä ei mitään ja tulisi tosi kalliiksi ostaa tulitus kun ottavat todennäköisesti ihan kivat matkakulut ::) .

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me haluttais elokuun lopulla (2007) pidettäviin häihimme ilotulitus juhlien päätteeksi. Eilen pikaisesti selailin netistä tarjontaa, hinnat näyttäis liikkuvan 500euron yläpuolella. Joten haaveeksi  taitaa jäädä... :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo ilotulitus kuulostaa hyvalta idealta, silla saisi tosi hienon paatoksen juhlalle. Me juhlitaan viela meren aarella, eli se voisi olla mahdollistakin. Osaisiko joku suositella mista pain kannattaisi alkaa katselemaan?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

ajattelin kanssa meidän häihin ilotulitusta johonkin puolen yön tienoille, mutta mietin vaan että jos on sattunut olla oikein kuivaa aikaa ennen häitä niin palopäällikkö taitaa evätä meidän aikeet ettei pala jotain muutakin kuin raketti...mutta toivotaan parasta että saadaan homma järjestymään...Tai sitten heinäkuun alussa on kuitenkin vielä niin valoisaa että raketit ei pääse oikeuksiinsa...??? ....mietitään....

Antakaa kommentteja....!!!?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli häät 11.3.2006 ja illan virallinen osuus päätettiin kaason ja sen miehen pitämään ilotulitukseen. Luvat olin hommannut juhlapaikkakunnan palomestarilta (sähköpostilla pyysin lupaa hän laittoi lupahakemuksen postissa, minä allekirjoitin ja lähetin takaisin, hän laittoi leiman ja lähetti takaisin. Näin siksi että asumme 200km:n päässä juhlapaikalta) Kopion luvasta annoin juhlapaikalle. Emme tiedottaneet naapureita, koska juhlapaikka on niin korvessa.

Luvan kanssa menimme sitten tamperelaiseen pilailupuotiin ostamaan raketteja. Palomestari oli sanonut, että lupa pitää olla ostaessa muulloin kuin uutena vuotena/mökkikauden päättäjäisissä. Meiltä ei lupaa kuitenkaan kysytty, mutta olimme aikaisemmin maininneet sen olemassa olosta kun tiedustelimme onko raketteja saatavilla. Rakettisetti tuli maksamaan ~200e ja se oli näyttävä ja aika pitkäkin.

Kannattaa panostaa patoihin yksittäisten isojen rakettien sijaan. Padat ampuu nätisti, yhtenäisesti. Meillä ei illan virallisen osuuden aikana tarjoiltu muuta alkoholia kuin viiniä ruoalla joten ampujat eivät olleet humalassa ja koska olivat tehtävään varautuneet eivät olleet edes juoneet kuin lasillisen. Ilotulituksen jälkeen juhlat jatkuivat ns. aikuisten juhlilla ja nuorten kotabileillä. Ilotulitus katkaisi tilaisuuden kivasti. Ja meillä ilotulitus oli siis 21:15, jonka jälkeen lapsiperheitä lähtikin sitten kotiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos haluaa oikeasti näyttävän tulituksen, kannattaa tilata ammattilaiselta. "Avaimet käteen-periaatteen" omaavilla yrityksillä hinnat vaihtelevat. Kannattaa muistaa, että hurjan paljon laukauksia lupaavat ja "edullisimmalta" kuulostavat ei välttämättä sitä ole. Esimerkiksi kuluttajaa on hyvä huijata lupaamalla paljon laukauksia, koska todennäköisesti tilaaja ei niitä laske tulitusta katsellessaan. Itse voin suositella Suomessa toimivaa, pohjoismaiden ainutta ja vanhinta ilotulitusalan tehdasta (Ilotulitus oy). Sieltä saa laatua. Vaikka yritys hallitsee suvereenisti suomenmestaaruuksien määrällä markkinoita, ei hinnat todellakaan ole kalliimpia kuin muillakaan. Lisäksi sieltä saa todella ammattitaitoista ja hyvää palvelua! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tietääkö kukaan, pitääkö uudenvuodenaattona olla erillinen lupa ilotulitukselle? Meillä hääjuhla ko. päivänä ja ajateltiin pitää oma ilotulitus juuri ennenkuin poistumme juhlapaikalta illanviettopaikkaan, n. klo:18.00.

Laitoin kyllä just sähköpostiviestin palopäällikölle asiasta, ehkä huomenna tiedän aiheesta enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Uudenvuodenaattona ilotulitteiden käyttö on sallittua 31.12 klo 18.00 - 1.1 klo 6.00. Jos ilotulituksenne alkaa aikaisintaan kuudelta, niin ette tarvitse mitään erityislupaa. Ei viranomaisia kiinnosta ilotulitatteko häidenne kunniaksi vai juhlistatteko uutta vuotta ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
^Uudenvuodenaattona ilotulitteiden käyttö on sallittua 31.12 klo 18.00 - 1.1 klo 6.00. Jos ilotulituksenne alkaa aikaisintaan kuudelta, niin ette tarvitse mitään erityislupaa. Ei viranomaisia kiinnosta ilotulitatteko häidenne kunniaksi vai juhlistatteko uutta vuotta ;)

Sainkin palopäälliköltä vastauksen sähköpostiin ja hän sanoi, että tuona kellonaikana saa ilotulitteita ampua. Pitää vaan kiinteistön omistajalle ilmoittaa asiasta. Ja se homma hoituu äidin kautta  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille oli kaaso ja bm ollut järkkäämässä ilotulitusta yllärinä, mutta palopäällikkö oli käynyt paikalla ja eväsi koko homman. Jotain patoja (?) olisi saanut posautella, mutta muuten liian riskaabelia. Johtunee alueesta, jolla hääjuhlamme pidetään...Mua ei toisaalta pahemmin harmita, koska juurihan pari päivää sitten nähtiin ilotulitus ja se on vielä tuoreessa muistissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on kyllä suunnitelmissa ampua omia raketteja elokuussa, jos vaan saadaan siihen lupa. jos ei, niin säästetään ens uudeksi vuodeksi :) onhan se niin, että ei omia pikkuraketteja ampumalla saa mitään hienoa show'ta aikaiseksi, mutta nepä onkin meidän häät, ja jos me ne paukut halutaan ja siihen vielä lupa heltyy, niin ilman muuta me ammutaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tämä idea hylättiin, koska haluaisimme ilotulituksen vasta 00:00 ja en halua

pakottaa ketään häävieraista olemaan selvänä enää siinä vaiheessa... ;D

Eli muistakaa pitää huoli että ampujat on selvinpäin jos/kun päädytte itsejärjestettyyn tulitukseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juu ilotilitus on ihana lisä talvihäihin!! Uutena vuotena kun ostaa kivoja paukkuja ja näyttäviä esitysyhdistelmiä nin hyvä tulee! Meillä raketit lähetti isä ja isoveljet!! Hiano esitys.. jos ei itse osaa tai halua, voi tietty pytää ammattilaistakin. Yleensä ilotulitteiden myyjä osaa neuvoa eteenpäin!   ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

loistava idea, mutta jos sen toteuttaa ilman firmaa niin täytyis melkein olla joku raketti vastaava hoitamassa kaiken, ettei siellä sit itse vieraiden kanssa köki hangessa pistämässä raketteja ilmaan, se on aikamoinen ruljanssi, että sen saa toimimaan reippaasti ja kauniisti. ammattilaiset sen taidon osaa, mutta hinnat ovat tosiaan aika korkeat, niin lyhyeksi ohjelma numeroksi. mutta se kyllä tekisi mielettömän loppufiiliksen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän talvihäämme (talvi, missä, mikä  :-?) loppuvat ilotulitukseen. Me käytämme ihan ammattilaisia, tosin suhteilla saamme hiukan alea listahintaan. Hinta on noin tuhat euroa, mikä on oikeasti ihan hirveän paljon taivaan tuuliin poksautettavaksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ostettiin itse raketteja n. 160 eurolla, bestman lupautui ampujaksi. Palopäälliköltä hankitaan lupa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun mieheni on pitänyt tulituksia ammattilaistuotteilla ja olen ollut myös avustamassa, lisäksi olen itse ollut myymässä tuotteita "siviilikäyttöön". Rehellisesti sanottuna siviilituotteitta ampumalla saa kyllä ihan ok tulituksen, mutta silloin pitää tietää mitä tekee, uskaltaa laittaa tarpeeksi monta pataa/rakettia/suihkua yhtä aikaa ja osata ajoittaa sytytykset oikein. Paras tulos tulee ammattitulitteilla. Jos välttämättä haluaa ampua itse, kannattaa hankkia patoja ja tulisuihkuja ja laittaa suihkuja kerralla esim. neljä, yksi ei vielä ole yhtään mitään. Samoin patoja yhtä aikaa ja tulitus kannattaa suunnitella hyvin etukäteen, taukoja ei saisi jäädä. Tästä syystä suosittelen ammattilaisten käyttöä ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Moi kaikille!

Mun poikaystävä ampuu työkseen ilotulituksia ja niiden hinnat on n 500 ja ylöspäin riippuen siitä minkälaisen haluaa.  :-X Sydämen :-X muotoisia paukkujakin saa kuulemma. Kun ammattilainen ampuu niin luvat hoidetaa kyseisen firman kautta mutta jos itse haluaa ampua uudenvuodenraketteja niin lupa täytyy hankkia itse.

Meidän häihin tulee ainakin iso ilotulitus  :D

T: Jenny

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Moi kaikille!

Mun poikaystävä ampuu työkseen ilotulituksia ja niiden hinnat on n 500 ja ylöspäin riippuen siitä minkälaisen haluaa.  :-X Sydämen :-X muotoisia paukkujakin saa kuulemma. Kun ammattilainen ampuu niin luvat hoidetaa kyseisen firman kautta mutta jos itse haluaa ampua uudenvuodenraketteja niin lupa täytyy hankkia itse.

Meidän häihin tulee ainakin iso ilotulitus  :D

T: Jenny

sydämiä kyllä saa, eriasia sitten, että osuuko se oikeinpäin. sydän on ihan hieno, mutta pidän itse eniten erikoisvärisistä isoista peonyistä. kuvioita on sitten lähes joka lähtöön jos haluaa maksaa ja firmalla on niitä tarjota.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me Kullan kanssa nautitaan kyllä ihan noista uudenvuodenraketeistakin. Ei kaivata "mahtavaa ja näyttävää" showta :) . Se symboliikka, se symboliikka...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Me Kullan kanssa nautitaan kyllä ihan noista uudenvuodenraketeistakin. Ei kaivata "mahtavaa ja näyttävää" showta :) . Se symboliikka, se symboliikka...

uudenvuodenraketti on aika venyvä käsite, siviileille kun myydään kyllä ihan näyttäviä yksittäisraketteja sekä hyvän näköisiä patoja ja suihkuja, mutta myös sellaisia jolla minä en ainakaan koskaan näytöstä tekisi. Eli olisi hyvä tietää vähän mitä ostaa, ja laittaa vähän enemmän rahaa kuin se parikymppiä. Ja tosiaan se suunnittelu ja ajoitus on tärkeää, siksi voi olla parempi, jos sen tekee joku joka on tehnyt sitä ennenkin.

Tosin, olen ehkä vähän jäävi sanomaan kun olen nähnyt tässä vuosien aikana niin paljon tulitteita ja tulituksia. ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään