Jump to content
Naimisiin.info

Kiva tapa kerätä rahaa morsiammenryöstössä?


leni

Recommended Posts

No jopas taalla ollaan tiukkapipoja. Ei lunnaissa ole mitaan pahaa. Eika sinne miljoonia tarvitse pistaa, muutama kolikko. Huumoria hyvat naiset. Ensiksi ukko hommiin ja sitten rahan keruuseen. Ihmiset eivat pista pahakseen muutamaa kolikkoa, syotyaan ja juotuaan koko illan parin laskuun.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mä oon kyllä niin samaa mieltä kuin moni edellä. Eli unohtakaa! Mä oon ollu yksissä sotilashäissä ja siellä oli just toi miekkatouhu.  Saivat kyllä melkosen kasan seteleitä kun humaltuneet sukulaisukot tunkivat seteleitä miekkaan.  Ei mulla siellä mitenkään vaivautunut olo ollu, vaikka ei ollu mitään mitä antaa (pelkkä pankkikortti mukana), mutta en ikinä KEHTAIS omissa häissä kerätä rahaa vierailta! Hehän tuovat jo lahjan. Toki häät maksaa moninkertaisesti siihen nähden mitä  lahjaksi saa, mutta silti EI!  Koko touhu on jotain muinaisperua niiltä ajoilta kun häihin ei tuotu välttämättä lahjoja.

Jos morsian halutaan ryövätä niin parempi ohjelmanumero on laittaa sulho tekemään jotain. Eikä tarvi olla mitään noloa. Esim. jossain häissä  sulhasen piti keksiä 10 hellittelynimeä tuoreelle vaimolleen :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Jeppe(Guest)

Ehdottomasti yhdyn kielteiseen kantaan. Olen sanonut kaasolleni, että meidän häissä ei sitten kerjätä rahaa missään muodossa, vieraat ovat muutenkin sijoittaneet juhlaan tahoillaan. Päätin asian ollessani muutamissa häissä joissa rahaa kerättiin, että omissani ei sitten moista tapahdu. Koin asian suoranaisena kerjuuna, koska olin sijoittanut lahjaan, pukuun ym. jo niin paljon (lanttiakaan en antanut, eikä sitä kyllä olisi ollut mukanakaan!) Enkä siitä ole kenellekään mitään sanonut, suotta juhlamieltä pilaamaan. Mutta ilmeistä olen havainnut, että tapa ei ole monen mieleen. Eiköhän tuota rahaa tule muutakin kautta!! >:(

Link to comment
Share on other sites

Kuolisin häpeästä, jos häissämme "leikin varjolla" kerjättäisiin vierailta rahaa! Eikö se riitä, että vieraat a) tulevat paikalle kunnioittamaan hääpäiväänne, B) tuovat lahjan ja c) joutuvat vielä mahdollisesti ostamaan (jopa usemammalle perheenjäsenelle) juhlavaatteet  :-?

Ja vastaus kysymykseen: ei ole KIVAA tapaa kerjätä rahaa häävierailta  :P

Link to comment
Share on other sites

Tehtävistä puheenollen: Yksissä häissä testattiin sulhasen ompelutaitoja: sulhanen sai ommella tummaan huopapalaan punaisella langalla sydämen morsiantaan varten.  Yllättävän hankala tehtävä ihmiselle, joka on viimeksi ommellut ala-asteella tokaluokalla, mutta hommasta saatiin kyllä hyvät naurut. Sulhanen siis myös itse. Suosittelen.

Link to comment
Share on other sites

En ole aikaisemmin tullut ajatelleeksi koko asiaa. Oon kyllä ollu häissä, joissa rahaa kerättiin ryöstön yhteydessä, mutta en nyt tiedä oliko se kamalaa. Mua se ei silloin ainankan häirinny. Nyt kun luin tän ketjun, niin kai se hieman ehkä hullulta tuntuu.  

Itse kun olin kaasona, niin meillä sulhanen lauloi laulun ja kirjoitti morsiamelle runon, jonka sitten luki ensin "yleisölle", ja nämä sitten hyväksyivät sen ns. lunnaina. Ei tullu mieleenkään silloin, että olis kerätty rahaa. Toisissa häissä sulhon piti kirjoittaa 10 asiaa joiden takia morsian on hänestä maailman ihanin nainen. Tää oli musta ihana juttu, koska sulho todella paneutui asiaan, ja kyllä monelle tippa tuli linssiin kun sulho listan luki  :-X

Link to comment
Share on other sites

Kerran häävieraana ollessani tunsin suurta myötähäpeää hääparia kohtaan, kun sulhanen kerjäsi rahaa morsiamen kenkään. Silloin elettiin markka-aikaa ja käskynä oli, että vieraiden piti antaa SETELEITÄ!  :o

Ja mikä kaikkein nolointa, yhden kierroksen tehtyään sulhanen joutui uudelle kierrokselle, koska kerätyt rahat eivät mukamas riittäneet! Vierailla oli tosi kiusaantunut olo koska monella ei ollut lompakkoa ollenkaan mukana tai sitten siellä lompakossa oli tyyliin vain satasia. Ja kolikothan eivät kelvanneet...

Harkitkaa tosi tarkoin kerjäättekö vierailta lunnasrahoja vai keksisittekö jotain muuta ehkä hieman vierasystävällisempää.

Link to comment
Share on other sites

Ihmeellisiä tienaushäitä moni täällä suunnittelee.. Jätetään osa häävieraita odottelemaan hääpaikan ulkopuolelle kun parempi osa osallistuu ruokailuun.. Nyyttikestihäät... Ja nyt vielä tämä! Anna mun kaikki kestää!  :o Omiin häihimme en halua mitään rahankeräystä tmv ja todellakin jos jotain morsiamenryöstöä on luvassa, ehdottomasti jotain vieraita viihdyttävää täytyy tehda 'lunnaiksi'. Joten älä missään nimessä laita mitään rahankeräystä pystyyn! Ja Suomessa kukaan ei ole niin köyhä että oikeasti tarvitsisi rahaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Itse en ole ottanut lompakkoa häihin mukaan, joissa olen ollut. Pankkikorttia paha laittaa kerjuu kenkään tms.Mä en ymmärrä, että miks lahjan lisäks pitäis vielä kaivella pennosia hääparia varten? Itse ei pyydetty kerjäämällä mitään omissa häissä.

En usko, että löytyy kivaa tapaa kerjätä / kerätä rahaa morsiamen ryöstössä.  Antakoon rahaa ken tahtoo esim. lahjana. Ei oo enää nykyaikainen tapa. Herättä enemmän vieraissa närää ja vinoon katsomista.

Link to comment
Share on other sites

Ehkä hieman kivempi idea oli viime lauantaisissa häissä joissa olin (tosin oli siellä sulhasen ryöstökin hääyön kustannuksia varten). Eli morsiustytöt myivät juhlan aikana arpoja. Arpojen palkintoja ei kerrottu tässä vaiheessa.

Loppuillasta sitten jaettiin 13 palkintoa. Pääpalkinto oli juhlissa tarjoillun sian pää  ;) Seuraavat 12 palkintoa oli sellasia että tekee jotain morsiusparin hyväksi tiettynä kuukautena, tai vie heidät johonkin. Eli palkintoja jotka lisäävät vähän sosiaalisuutta ja yhteydenpitoa. Siellä oli maaliskuulle hiihtoreissua, jotain ravintolareissuja, joululeivonnaisten yhdessä tekemistä, postin lähetystä yms. Ihan kivoja "palkintoja" kaikki mielestäni. Ikävä kyllä omalle kohdalle ei osunut yksikään näistä palkinnoista, muutenkin tulee pidettyä niin vähän yhteyttä tähän pariin.

EDIT: niin ja arvan hinta oli ihan oma valintainen.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Noh, rohkenenpa olla eri mieltä valtaväen kanssa tässä asiassa. Mautonta on ehdottomasti kerätä pelkkiä seteleitä tai kierrättää kenkää kaksi kertaa tms. mikä todella köyhdyttää vierasparkojen kukkaroita.

Mielestäni tämä on hauska ohjelmanumero, eikä kukaan katso laittaako morsiusparille 5 senttiä, euron vai ei yhtikäs mitään. Juju ei kyllä mun mielestäni ole kerätä roppakaupalla sitä rahaa! Melkein kaikissa häissä, missä olen päässyt vierailemaan, on tämä juttu ollut ohjelmassa, eikä kukaan ole pannut pahakseen, vaan mukavaa on ollut. Hyvät ihmiset, laittakaa sen verran sitä rahaa kuin viitsitte tai älkää ollenkaan! Eihän sitä kirkon kolehtiinkaan ainakaan euroa enempää lahjoiteta  ;D

Niin, ja eihän sitä tietenkään ole pakko rahaa kerätä, jos sydänalasta riipaisee  :)

Tehtäväidea sulhasen ompelutyöstä kuulosti hauskalta! Olisiko muita ajatuksia?

Link to comment
Share on other sites

Järkyttävä idea kerätä rahaa vierailta missään muodoissa häissä! Eriasia jos on pyytänyt lahjaksi, mutta vielä morsiamenryöstön yhteydessäkin..  Onneksi meille ei tule mitään ryöstöjä, eikä rahankeruuta niin ei travi hävetä silmiään päästä. Todellakin riittää, kun vieraat kunnioittavat läsnäolollaan ja tuovathan he jokatapauksessa lahjoja mihin ovat käyttäneet rahaa.

Link to comment
Share on other sites

En jaksanut lukea koko ketjua läpi, eli toivottavasti tätä ei ole vielä ehdotettu, mutta..

Itse olen aina pitänyt morsiammenryöstöstä ohjelmanumerona, minusta se on kiva ja haluan ehdottomasti sellaisen itsekkin. Kovin moni täällä kuitenkin tuntuu pitävän rahan "kerjuut" mauttomana ja typeränä, olenkin miettinyt että voishan sulhanen myydä jtn? Jotain pientä kivaa, en tiedä mitä se voisi olla mutta helposti sen varmasti keksisi, näin ihmiset saisivat myös rahoilleen jotain pientä vastinetta. :)

Link to comment
Share on other sites

^Anteex, mutta tosissaanko ehdotat? Siis sulhanen alkaisi kaupistella jotain ihan oikeasti vieraille, ei kuulosta kovin hyvältä idealta. Jos sattuisin itse olemaan häissä jossa alettaisiin myydä jotain niin voisi juhlat jäädä lyhyeksi. Polttareissa ymmärrän juuri ja juuri että polttarisankari laitetaan myymään jotain vieraille ihmisille, mutta häissä vieraille, puistattava ajatus. :o

Link to comment
Share on other sites

Guest Leimu(Guest)

Siis voi pyhä sylvi! Roponen sinne tai tänne. Itse täällä huudellaan että suomi ei ole niin köyhä maa, etteikö täällä ilman kerjuuta häistä selviä. Ei tää ole myöskään niin köyhä maa etteikö eurosta voi luopua.

Toisekseen toitotellaan, että ollaan kulutettu hirmusti rahaa uusiin juhlapukuihin. Siis mitä ihmettä? Muistaakseni häät on eritoten ja nimenomaan hääparin oma päivä. Sillon morsian ja sulhanen loistaa. Ei sinne vieraiden kuulu mennä prameilemaan monen sadan euron uusissa koltuissaan, se on morsiammen paikka. Jos hävettää mennä viime vuotisessa puvussa juhlistamaan ystävien onnea, niin se on ihan oma häpeä. Ei kukaan teitä siellä ole ryöstämässä. Niillä keruu rahoilla ei ikinä kukaan ole mitään eläkepäiviään kustantanu. Se on vaan pöhkö perinne, vähän niinku se perinne, että auton perään pistetään niitä killuttimia ja kilkuttimia. Se on vaan tapa. Kaikkien mielestä se ei ole kiva tapa, eikä sitä tarvi noudattaa. Mut ei siitä mun mielestä tän kokoista meteliä tarvitse nostaa.

Suhteessa siihen mitä hääpari on nähny vaivaa häiden järjestämisen eteen niin parista lantista luopuminen ei ole kauhean tuskallinen tapahtuma. Kolikoita häviää tuon tuosta pyykin tai roskienkin mukana. Ei kannata ottaa niin vakavasti. Ja tarkennettakoon vielä, että  kirjoittaja on köyhä töissä käyvä, omilla tienesteillään elävä opiskelija.

Link to comment
Share on other sites

Myös mun mielestä kaikki ohjelmanumerot, joihin liittyy häävieraat ja rahan kerääminen on todella mauttomia...Enkä oikein ymmärrä, mikä tämän ker(j)äämisen motiivikaan on? Mulle itselleni tulisi ainakin sellainen tunne häissä, joissa rahaa kerättäisiin, että morsiuspari on järjestänyt juhlat yli varojensa, ja rahaa yritetään saada sitten takaisin keinolla millä hyvänsä. Tästä keräämisestä tuskin on edes kauheasti apua, jos moni vieraista laittaa sen 5 senttiä...(Vaikkapa tuskin moni ainakaan vanhempi ihminen kehtaa tällaista summaa laittaa, jos joku juhlan järjestäjistä tulee hattu kourassa....)

Itse laittaisin sulhasen keräämään morsiamen ryöstön yhteydessä esim. elämänohjeita vierailta tai jotain muuta vastaavaa, mutta en missään tapauksessa rahaa.

Toki tämä on vain minun mielipiteeni enkä halua ketään tällä loukata. Yleinen mielipide taitaa kuitenkin olla ainakin näiden viestien perusteella, että vieraat kokevat rahan keräämisen kiusalliseksi...

Muoks. ^Luin yllä olevan viestin vasta kirjoitettuani tämän. Eräs motiivi taitaa siis olla perinteet.

Link to comment
Share on other sites

Ei minua se rahanmeno haittaakaan vaikka Leimu niin kirjoittikin. Rahankeruu häissä on vaan kauhean mautonta. Itselläni ei kyllä ikinä ole mukana käteistä joten hankala olisi laittaakaan rahaa mihinkään keräykseen. Häät ovat morsiusarin juhla, mutta nehän järjestetään vieraille, vai mitä. Muutenhan ei olisi mitään juhlia, jos ei olisi vieraita. Edelleen kyse ei ole siis siitä että en pystyisi muutamasta kolikosta eroamaan, vaan siitä että rahankeruu missä muodossa tahansa on mautonta.

Ajattelin seuraavan kerran ottaa mukaan häihin lapun, johon olen toiselle puolelle "väärentänyt" kahdenkympin setelin ja toiselle puolelle kirjoittanut että "kuvittele tämän olevan kahdenkympin seteli, niin minä kuvittelen että rahankeruunne oli hauskaa ja tyylikästä".  ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Leimu(Guest)

"Häät ovat morsiusarin juhla, mutta nehän järjestetään vieraille, vai mitä. Muutenhan ei olisi mitään juhlia, jos ei olisi vieraita."

Ai mä ku luulin et hääjuhla järjestetään hää parille. Et ne ei sit ole häät jos ei ole kuin hääpari ja kaksi todistajaa? mä luulin et ne vieraat koostuu niistä hyvistä ystävistä ja kavereista jotka on onnellisia sun puolesta ja toivoo sulle tulevaisuudessa kaikkea hyvää, ja jopa auttaa aloittamaan pientä pesämunaa. Mut näköjään joidenkin häissä vieraat koostuu ihmisistä jotka tykkää lähetellä   lappusia ilkkuakseen toisten tapaa viettää omanlaistaan perinteikästä hääjuhlaa.

Link to comment
Share on other sites

Guest Leimu(Guest)

Yleisesti ottaen koko ketjun alku perustuu siihen että etsitään mukavaa tapaa jatkaa tätä perinnettä. Tässä ei kysytty mielipidettä perinteestä, vaan ideoita. Mielipide ketju on tietääkseni tähän asiaan erikseen olemassa. Tähän ketjuun olisi hyvä osallistua niiden joilla on ideoita rahan keräyksen toteuttamiseen. Ne joilla on kielteinen kanta koko asiaan, voivat ystävällisesti vaihtaa niille ajatuksille kuuluvaan ketjuun.  

Tosiaan se tuhkimo tyyppinen versio missä ryöstetyltä jää kenkä ei mielestäni ole ollenkaan huono idea, kannatan itse henk. koht. sitä!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...