Pearlfish

Mitä mieltä "lunnaiden" keruusta?

123 viestiä aiheessa

Meilläkään ei ollut mitään lunnasjuttuja.Mut ryöstettiin mutta mies joutui tekemään kaikkea muuta että sai mut takasin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä puolestani olen vähän kahden vaiheilla tuossa lunnaiden keräämisessä. Ehkä se riippuu ihan siitä miten se tehdään...

Melkein kaikissa häissä, joissa olen ollut on ollut keräys ja sukuni tuntien ne kyllä tuputtaa ne lunnasrahat vaikka mitään lunnasjuttua ei olisikaan.

Meille ei kuitenkaan luultavimmin tule keruuta, sillä meillä ensisijaisena lahjatoiveena on raha/lahjakortit ja meidän mielestä on aika epäkorrektia ruveta vielä juhlassakin pyytämään rahaa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Turha tiukka pipoisuus on syytä jättää pois, jokainenhan osallistuu jos haluaa "lunnaiden"antoon.

Ja jos ei osallistu, pidetään pihinä, saitana, ilonpilaajana... Niin tai näin, aina väärinpäin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juu, ei kiitos. Jos ryöstö tulee, niin lunnaat olkoon jotain tehtäviä. Itsekin paljon vieraana olleena tietää, että rahat ovat menneet jo polttareihin, juhlavaatteisiin ja lahjaan, lisärahastus saa vain noloksi.  >:(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Äärettömän mautonta! En varmasti antaisi rahaa, vaikka mukana olisikin. Jos ollaan taloudellisesti tosi tiukilla ja silti halutaan pitää häät, niin silloin kannattanee laittaa kutsuun, että lahjat rahana. Tuollainen paikan päällä rahastaminen on todella noloa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lunnaiden keruu on mielestäni aika tyylitöntä. Vieraiden kannalta, mutta myöskin sen morsianraukan, jonka arvoa mitataan rahassa. Toivottavasti omissa häissä kukaan ei ehdota sitä :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse en pidä lunnaiden keruusta, mutta jos joku välttämättä haluaa, niin siitä vaan!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Inhoan lunnaiden keräystä...  ::) Minusta se tuntuu vieraiden lypsämiseltä ja ovathan he tuoneet jo lahjat.. Mutta jokaisella on mielipiteensä!  :P Jos meillä sellaiset tulisi niin varmaan jokaisen  vieraan tulisi maksaa lunnaat halaamalla hääparia tms... ei missään nimessä rahaa!  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onneksi aika monet morseimet tuntuvat vastustavan tätä "perinnettä".

Viimeksi, kun olin vieraana, jouduin taas ihmettelemään hääparin ajatuksenjuoksua. He olivat toivoneet lahjaksi rahaa, ja aika isolla kaveriporukalla sitten kerättiin seteleitä kirjekuoreen kirkon pihalla. Eipä menny montaakaan tuntia, kun morsian ryöstettiin, ja kenkä lähti kiertämään  ::). Siinä sitten järkyttyneinä ja silmiä pyöritellen kaivelimme kolikoita... Vastahan me olimme haluamamme summan jo hääparille lahjoittaneet! Vieraista varmasti 80 % oli alle 25-vuotiaita hääparin ystäviä.

Muutamat rahankerjäystä puolustaneet ovat kertoneet, että heidän häissään kukaan vieraista ei pahoittanut mieltään. Mistä tiedätte ??? ? Eihän vieraat sentään niin tökeröitä ole, että hääparille mielipahansa ilmaisisivat.. Eräskin sukulaimieheni muisteli vieläkin päätään puistellen usean vuoden takaisia häitä, jossa hän oli joutunut laittamaan lunnaskenkään 500mk, kun ei pienempää seteliä sattunut olemaan. Tyhjää ei tämä sukulaiseni edes voinut kuvitella antavansa, niin noloa se olisi ollut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hmm...mielenkiintoisia näkökulmia. En itsekään kannata "kerjäämistä". Vuosien varrella olen ollut itse keksimässä häihin ryöstöjä ja useinmiten morsian on saatu takaisin ihan kivoilla pienillä tehtävillä; keksiä runo, kerätä puuttuvia sanoja rakkaudentunnustukseen tai vaikka tanssia break dancea. Pääasia on ollut, että koko hääväellä on ollut velvollisuus auttaa sulhasta samaan morsian takaisin ja tehtävät eivät ole olleet sulhaselle tai morsiamelle ylitsepääsemättömän vaikeita.

Alkupäässä kirjoitettiin, että vieraat eivät aio ottaa häihin rahaa mukaan. Tänä päivänä ei enää ole itsestään selvää, että juhlaväelle kustannetaan onnittelumaljaa enempää alkoholijuomia. Useimmissa juhlapaikoissa on A-oikeudet ja se tarkoittaa sitä, että paikanpäällä on baari, jossa juhlaväki voi ostaa mieleisiää juomiaan omalla rahalla.  Poikkeuksiakin löytyy..

Olen suvusta, jossa on ollut viime vuosien aikana useita sotilashäitä ja niissä perinteisiin kuuluu, että sulhasen kurssi- tai työkaverit järjestävät häissä morsiammenryöstön. Perinteisiin kuuluu, ettö sulhanen kerää juhla-asuunsa kuuluvaan miekkaan seteleitä lunnaiksi ryöstäjille. Tämän lisäksi saattaa olla muitakin tehtäviä. En sitten tiedä olemmeko mitenkään äveriäänpää sukua, mutta kun sulhaset vitsin keralla kiersivät ..niin kyllä useinpien kukkarosta jokunen lunnas löytyi. Rahoilla parit ostivat itsellensä jonkun pienen muiston.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No jos tarkoituksena on kerätä "hääkustannuksia" takaisin lunnailla, niin eikös olisi kätevämpää jo ottaa suoraan vierailta sisäänpääsymaksu, jos et maksa niin et syö. No joo, toi oli aika karskia...

Itse mietin myös sitä, että häävieraana olen antanut oman rahapanokseni häälahjan muodossa, joten eiköhän se riitä.

Lunnaskerääjien kannattaisi nykypäivänä kantaa mukana sitten pankkikorttihöyläsysteemiä, kun harvoin käteistä minulla ainakaan mukana on.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihmiset maksavat ihan tarpeeksi mielestäni muutenkin toisten häistä, mm. vaatteet, lahjat, mahd. yöpaikka, polttarit, bensat, ym.. Itse en todellakaan kannata erillisten lahjusten keräämistä, menee aika mauttomaksi.  :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen kai vähän kummallinen, kun mun mielestä tuo "kuuluu" häihin. Siis eihän tarkoituksena (ainakaan minun mielestäni) ole, että ihmiset laittelevat kauheasti rahojaan vaan enemmänkin on kyse symbolisesta tavasta. Ajattelenkin lähinnä että viisi- ja kymmensenttiset kehiin vaan pussinpohjalta pyörimästä. ;) Mulle ei koskaan ole tullut sellaista oloa, että olisi ollut pakko antaa enemmän kuin ne hilut, jotka pussissa on kulloinkin ollut. Ehkä olen ollut huono vieras.. :P

Muoksis: Pitää vielä lisätä, että en itse ainakaan ajattele, että noilla lunnailla kerättäisiin hääjuhlakulujen kattamiseen rahaa. Eihän kukaan nyt kai sitä aja takaa tossa lunnashommassa? ??? (Olenko todella muka sinisilmäinen kun kaikki muut tuntuvat ajattelevan, että lunnaissa kerjätään rahaa hääkulujen kattamista varten?)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ollut mitään ryöstöjä pyynnöstämme, mutta jos olisi ollutkin, niin ei ainakaan lunnaiden keruuta. Samoista syistä kuin muutkin ovat esittäneet: ei ole rahaa mukana, ovat jo ostaneet lahjan... Yäk

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaikki kerjääminen on minusta todella mautonta. Jos on tarvetta kerätä vierailta rahaa juhlan kustannuksiin, kannattaisi miettiä pienemmän budjetin juhlia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun mielestä lunnaiden kerääminen on aika kinkkinen juttu nykyisin, kun ihmisillä ei ole enää useinkaan käteistä rahaa mukana (elämme pankki-/luottokorttien aikaa). Tulee turhaan noloja tilanteita, kun vierailla ei olekaan laittaa rahaa kolehtiin. Nykyisin lunnaiden keruu on lisäksi ainakin omien kokemusteni mukaan todella harvinaista, joten harva varmasti enää osaa varautuakaan rahan kerjuuseen (ennen vanhaa se taisi olla yleisempää).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on usein rahaa mukana juhlissa, mutta koska juhlakäsilaukut ovat pikkuriikkisiä, sinne sujahtaa yleensä kaksikymppisiä tai sitten pankkikortti. Kummastakaan en luopuisi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No, meillä ei tule olemaan edes morsiamen ryöstöä, joten...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos meille ohjelmaksi tulisi morsiamen (tai sulhasen) ryöstö, niin lunnaita ei rahana kerättäisi. Tämä siitä syystä, että aiomme todennäköisesti jo pyytää lahjoja pienen rahasumman muodossa mieluummin kuin tavarana. Tuntuisi siis siltä, että rahaa pyydetään moneen kertaan samoilta ihmisiltä. Mieluummin jotkut kivat tehtävät lunnaiksi.

Mutta, olen kyllä ollut häissä, joissa lunnaista osa kerättiin rahana. Eikä se minun mielestäni ollut siinä tilanteessa mitenkään kauhean outoa tai loukkaavaa. Jokainen laittoi varmaan ihan omantuntonsa mukaan, eli markka-aikana joku laittoi varmasti vain sen pari markkaa, mitä nyt kolikoita sattui taskun pohjalla olemaan. Ymmärtäisin rahan keräämisen, jos sitä ei tehtäisi eurojen kiilto silmissä, vaan ainoastaan symbolisena eleenä kuten joku jo edellä kuvaili. Tai liitettäisiin mukaan huumorimieltä, esim. "auttakaa, että sulhanen saa ostettua morsiamelle lepytykseksi kukkia ja suklaata, kun antoi tuolla tavalla ryöstön kohteeksi joutua."

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Viime kesänä miehen sukulaisen kadettihäissä kerättiin seteleitä miekkaan. Ikinä en tämmöistä perinnettä ollut nähnyt (enkä kyllä muitakaan lunnaidenkeruuta) ja vaikka se komialta näytti, oli se aika kiusallista - olimme ostaneet melkoisen ison lahjan ja ainoa seteli, mikä mukana sattui olemaan, oli kaksikymppinen ja siitä sitten luovuimme. Se kyllä kirpaisi opiskelijabudjetilla eläviä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me taas ajateltiin, että morsiammen ryöstön "lunnaiksi" kerättäisiin vierailta tai vieraiden kanssa jotakin ihan hassua tyyliin: lunnaiksi morsiosta vaaditaan kaksi tulitikkua, kukan terälehti, hammastikku, jne... en tiedä onko sitten huono idea? ja sitten kun lunnaat on kerätty laitetaan sulholle side silmille ja hän saa tuhkimo tyyliin sovittaa kenkää ja etsiä siten morsiammen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Olen kai vähän kummallinen, kun mun mielestä tuo "kuuluu" häihin. Siis eihän tarkoituksena (ainakaan minun mielestäni) ole, että ihmiset laittelevat kauheasti rahojaan vaan enemmänkin on kyse symbolisesta tavasta. Ajattelenkin lähinnä että viisi- ja kymmensenttiset kehiin vaan pussinpohjalta pyörimästä. ;) Mulle ei koskaan ole tullut sellaista oloa, että olisi ollut pakko antaa enemmän kuin ne hilut, jotka pussissa on kulloinkin ollut. Ehkä olen ollut huono vieras.. :P

Onkohan tämä lunnaidenkeruuperinne jossakin päin Suomea enemmän kaytössä kuin muualla? Kun en itse ole nimittäin ollut yksissäkään häissä, joissa rahaa olisi kerätty ja kuitenkin olen elämäni aikana vissiin 9 häissä ollut. Minusta tuo keruu on kyllä mautonta ja silloin ihan törkeää, jos käydään vielä kuuluttelemaan, että ei tullut tarpeeksi rahaa tai te ette laittaneet ollenkaan! Ja tosiaan ilman käteistä saatetaan mekin olla liikkeellä, kun pankkikortit on keksitty.

Morsiamen ryöstö on kyllä osassa näistä häistä ollut, mutta sulho on saanut morsiamensa takaisin jonkun tehtävän (runon, laulun tms.) suorittamisen jälkeen.

Ja noista huutokauppajutuista en ollut aikaisemmin kuullutkaan. Mielestäni tosi mauton tapa kerätä rahaa!

Ninni.R:lle piti vielä sanomani, tuo pikkutavaroiden yms. vaatiminen on minusta taas ihan hyvä idea. Menee  sinne tehtävä-kategoriaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ajattelen hommaa kuten monet muutkin tuntuvat ajattelevan, eli en itse kanna yleensäkään juurikaan ikinä rahaa mukana, pankkikortti on niin kätevä :) Ja kulkee näppärästi mukana.

Joten, tästä ehkä jo voi rivien välistä päätellä että meidän häissä ei kerätä lunnaita, tosin enpä tiedä ryöstetäänkö ketään (morsianta ei ainakaan ryöstetä, saattaapi mennä sulho ryöstöön). Tuossa juuri kaasolle ilmoitin että voin myydä vaikka mitä ihmeelisempiä asioita polttareissa kunhan ei tarvitse häissä kerätä rahaa ihmisiltä. Että näin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tulossa kadetti tai sotilashäät (saa nähdä milloin naimisiin mennään ;)),mutta morsiamen ryöstö tulee kyllä ohjelmanumeroksi. Miekkaan kerätään lunnaat,mutta olen päättänyt että pöytiin jaetaan ennen juhlan alkua kyniä sekä paperilappuja, ja lunnaita vaatiessa vieraille kerrotaan, että miekkaan voi laittaa joko rahaa tai sitten elämänohjeen avioparille kirjoitettuna lappuun. Valinta on vieraan kummin tekee, eikä tule sellaista tilannetta kenellekään, että ei mitään pystyisi laittamaan lunnaiksi.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään