Leea80

Yhteislaulua

19 viestiä aiheessa

Hei!

Pohdin tässä, että voisiko häissä olla yhteislaulua? Millaisia kokemuksia asiasta?

Opiskeluperinteisiimme kuuluu sitsit ja juomalaulut. Ajattelimme laulaa muutaman mm. viinille ja punssille samalla siis tuoda esille häävieraille meidän tapaamme juhlia ja kertoa siitä ilmapiiristä, jossa olemme tavanneet.  Tarkoitus on siis jakaa kaikille sanat ja valita sellaiset laulut, joiden nuotti on tuttu. Mitä mieltä? Tuleeko katastrofi?  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tulee  ;D Siis mulle vieraana jos sitä on paljon. Olen tästä jossain muuallakin maininnut. Mutta minä inhoan yhteislauluja tosi paljon. Meille ei varmaan sen takia tule kirkkoon virttä. En tiedä aukoisinko laulujen aikana suutani jolloin näyttäisi että laulan. Vai olenko ihan pokkana tuppisuuna. Ja jos olen tuppisuuna niin mua nolottaa se. Ja sitten toivon että laulut loppuisivat pian. Lasken kuinka monta säkeistöä on vielä jäljellä. Mutta moni muu ei varmaan ole näin yhteislauluvastainen ;) Joten kyllähän muutama laulu voisi olla ihan kivakin asia kun se tosiaan kuuluu osana teidän elämää. Vieraile voisi samalla kertoa noista sitseistä ja juomalauluista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse tunnette varmasti vieraanne parhaiten, joten osaatte varmaan sanoa, innostuvatko he yhteislaulusta vai eivät. :) Itse tykkäisin kyllä osallistua pariin yhteislauluun (lauluista riippuen), mutta tiedän kyllä sellaisiakin ihmisiä, joille se on katastrofi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heips ja kiitos rehellisistä vastauksista!

Tässä päädyttiin siihen, että muutama otetaan, tutuilla sävelillä ja sanat kaikille. Ne jotka ei tykkää kestää kyllä kaksi laula, kuunnellen. Ja ne jotka pitävät laulavat sitten. Aateltiin myös, että meidän ystävä kertoo ennen laulamista kokoporukalle mistä on kysymys ja kuvailee meitä laulajina :)

ps. mäkin inhoan kaikkea muuta yhteislaulua, mutta juomalaulut on ne joihin olen hullaantunut :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mekin olemme tavanneet opiskelijaympyröissä ja pidän sitsien juomalauluista (vaikkei yhteislaulu muuten olekaan sydäntä lähellä). Ajattelimme että kerromme tai joku kertoo hieman tästä perinteestä ja sen yhteydestä meidän historiaamme ja laulaisimme pari laulua illan aikana. Ei siis mitenkään sitsityyliin koko iltaa vaan ihan vaan yhtenä ohjelmanumerona. Ajattelin että yritämme vielä sanoittaa uudestaan nämä laulut tai ainakin yhden niistä tilaisuuteen osuvaksi ja siten sanat ovat tavallaan uudet kaikille. Täysin auki on kyllä vielä että mikä/mitkä laulut ja miten niiden sanoitusten käy.

Täytyy vaan toivoa että vaikka vieraissa on muutama todella innokas juomalaulaja ettei se ryöstäydy käsistä. Mutta ehkäpä kaikilla on sen verran tilannetajua ettei muuta hääjuhlaa juomalaulukilvaksi.  :-/

Täytyy vielä perään mainita, että lauluiksi kannattaa valita jotain lyhyitä ja yksinkertaisia. Jotkut juomalaulut kestävät ihan julmetun pitkään monine säkeistöineen ja monimutkaisine "koreografioineen" (välillä heilutaan, sitten taas otetaan, sitten lauletaan eri tyylillä, kohta ollaan pöydän alla...). Ei siis näitä lauluja mielellään häihin joissa kaikki eivät perinnettä tunne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häissä oli rakkauslaulukilpailu. Ihmiset pitivät siitä ja innokkaina olivat mukana. Tehdään esim. 12 hengen ryhmiä 5 ja jokaisen ryhmän tulee keksiä 10:n laskettaessa rakkauslaulu ja laulaa laulua ainakin 30 s., jos joku pöytä laulaa jo lauletun laulun se tippuu. Näin jatketaan kunnes  voittaja löytyy, eli voittajat ovat se pöytä joka viimeiseksi keksii laulun. Meillä palkintoina olivat lasten askartelemat mitalit  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meille tulee häiden pääohjelma olemaan juomalauluissa, kun sulhanen on ruotsalainen, jossa tämä perinne on erittäinkin tunnettu. lisäksi sulhasen isä on innokas laulamaan. itse olen myös opiskeluaikoina paljonkin lauleskellut sitseillä ja vuosijuhlissa, ja pidän perinteestä paljon, mutta epäilyttää miten suomalaisten yhteislaulu mahtaa sujua, ruotsalaisilla kun se tulee suoraan veresta ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oon ollut häissä, joissa on ollut ohjelmana pelkkiä yhteislauluja (Päivänsäde & Menninkäinen, Käymme yhdessä aina jne.), enkä pitänyt ohjelmatarjonnasta. Pari lyhyttä biisiä saattaisi mennä näin vieraan ominaisuudessa, mutta omiin häihini en haluaisi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häissä oli pariin otteeseen ohjelmanumerona yhteislaulua. Minä itse tykkäsin kovasti ja tuntui että ainakin vanhemmat vieraat pitivät tästä osuudesta. Myös muuta ohjelmaa oli runsaasti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa ihan hauskalta, riippuen tietysti vieraiden kokoonpanosta. Olen ollut eräissä häissä, joissa oli jopa spontaania yhteislaulua, ja kaikilla vaikutti olevan kivaa (myös itse hääparilla).

Ehkä härskeimmät sitsilaulut kannattaa jättää väliin, jos on kovin konservatiivista porukkaa  ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meille ei tule tassia, joten musiikkia sitten pyritään saamaan ilmoille muilla tavoin. häävieraiden keskuudesta esityksiä ja yhteislauluja. ei liikaa, mutta muutamia kylläkin.  ;D olen itse sitsilaulujen ystävä, mutta ne eivät sovellu sinänsä häihimme. uskon, että ihmiset innostuvat. osa uskonnollisia ja vanhoollisia ja toinen puoli nuorta ja vapautunutta väkeä. ensiksimainitut musikaalisia ja nauttivat laulamisesta. nuoret monet sitsaajia ja varmasti laulavat, vähintään boolin jälkeen.

yhteislauluiksi olemme ajatelleet "ikivihreitä" tms. siis kaikkien tuntemia biisejä. esim. beatles- kappaleita.

te, jotka olette toteuttaneet yhteislauluja.

laitoitteko sanat häälehteen?

oliko säestystä?

laulunjohtaja?

mitä biisejä valitsitte?  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häihin (,jotka on ensi kesänä) tulee kolme yhteislaulua ohjelmaan. Ne on sulhasen suvun puolella häissä melkeinpä perinne, joten omat häämme ei tee poikkeusta.

Sanat niistä tulee häälehteen ja säestys on pianolla. Sulhoni serkku soittaa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

EI MITÄÄN YHTEISLAULUA, KIITOS!   :P

Mauttomuuden huipentuma ja tylsää kuin joulupukin partaterä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vielä ei olla varsinaisesti suunnitltu häidemme ohjelmaa mutta luulen että yhteislalua tulee olemaan. Mieheni puolelta tämä on hyvin tavallista mutta laulut ovat ehkä enemmän hengellisiä laluluja kun taas minun sukulaiset ovat tottuneet sitsikulttuuriina ja juomalauluihin  :) Nå eiköhän niitä kauniita lauluja löydy kaikille ja kyllä minun sukulaiset muutakin osaa kun Helan går...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Saisko tänne ihan esimerkkejä siitä, mitä yhteislauluja olette ajatelleet  laulaa/laulaneet. Mukaansatempaavia lauluideoita kaivattaisiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ollut monissa häissä, joissa on laulettu paljon hääjuhlassa. Ihan kiva, mutta meidän häissä se ei kyllä ole mahdollista, kun huoneita on useita. Tai ei ainakaan akustiikka ole häävi joten mitä tuota laulamaan. Eli tässä voisi toimia sellainen koottu "lauluryhmä" ohjelman yhteydessä. Kaveriporukasta on koottu yhteen nuorempia tai innokkaampia laulajia, jotka laulavat pari kolme reipasta tuttua laulua. Mukana saa laulaa, voisi olla hyvä vinkki siinä. Kyllä laulut voisivat toimia niinkin. Ruokavirren voisi kyllä ajatella laulettavan ruokailun jälkeen, minusta se on kaunis perinne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulle olisi pari yhteislaulua käynytkin, mutta onneksi sulhanen avasi suunsa jo hyvissä ajoin ja sanoi, ettei ainakaan halua häihinsä yhteislaulua (kirkossa laulettavan virren lisäksi, siis). En siis kerennyt sitä sen pitemmälle ajatella. :)

Kyllä minusta yhteislaulu toimii juhlissa, sillä itse tykkään laulaa ja olen kasvanut perheessä, jossa muutkin laulavat. Mutta en minäkään niitä montaa jaksaisi.

Kannattaa tosiaan miettiä, kuten joku jo aiemmin tuolla mainitsikin, että minkälaisia ihmisiä on vieraiden joukossa. Saako heidät mukaansa laulamaan vaiko vain silmiään pyörittämään ja korviaan pitelemään?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee meidän näköiset juhlat, joten juomalaulut kuuluu asiaan :girl_smile: Olemme siis tavanneet opiskeluaikana, opiskelleet vahvan sitsikulttuurin keskellä ja lisäksi olemme entisiä ylioppilaskunta-aktiiveja, joten laulaminen on varsin tuttua. Laulua johtavat seremoniamestari & kaaso, jotka molemmat ovat myös entisiä yokunta-aktiiveja. Onneksi myös vanhempani laulavat omien ystäviensä kanssa juhliessaan, joten yksin emme joudu laulamaan :-X Muista sukulaisista emmekä ystävistäkään emme ole varmoja kuinka reagoivat, mutta meille tämä iso juttu että saamme laulaa loilottaa ruokailun lomassa, joten tällä mennään.

Joku kyseli mitä lauluja aiotaan laulaa, niin meille tulee seuraavat:

Vaasan marssi

Sinisiä, punasia ruusunkukkia

Minne!

Helan går

Pikku kakkosen posti

Oodi sitoutumattomuudelle

Punschen kommer (kall)

Ja tämä lista on kyllä hyvin paikallissävytteinen :girl_haha: Lisäksi rajasin pois kaikki sellaiset suosikkimme, joita emme kehtaa laulaa sukujen vanhimpien & oman nelivuotiaamme kanssa :girl_wink: Nämä seitsemän ovat mielestäni meidän häihimme oikein sopivat :gpari:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olin vähän aikaa sitten häissä, joissa laulettiin snapsilauluja (osa samoja kuin Puddella). Itselleni perinne on tuttu, mutta noin puolet porukasta ei ollut koskaan laulanut juomalauluja. Meni ihan mahtavasti! Salin kaksi eri puolta lauloivat "kaljalaulua" (sitä joka menee "lapin kulta, lapin kulta, karjala...jne) kaanonissa, omassa pöytäseuruessa juuri nämä "ensikertalaiset" halusivat uusintoja ja illalla moni vielä tapaili lauluja itsekseen. :grin: Pöydissä oli sanat lauluihin, melodiat olivat tuttuja ja laulunjohtajat lauloivat tarpeeksi kuuluvasti ja ohjeistivat selkeästi - siinä varmaankin onnistumisen edellytykset.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään