Pepper

12 kuukautta -leikki

145 viestiä aiheessa

Kannattaa varautua tosiaan siihen, että ne, joille nakki napsahtaa "unohtavat" koko tehtävän heti, kun ilta on ohi.  ;) Itse olin häissä, joissa sain tehtävän ja olen ajatellut jättää sen hoitamatta, koska se vaatisi aika paljon järjestelyjä, enkä usko, että se hääparillekaan kauheasti merkkaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

hm...

välillä mietin, että missä ihmisten huumorintaju ja mielikuvitus oikein luuraavat... ja ilahduttamisen halu. Noh. Jos tämmösiin leikkeihin tulis "nakitus" monta kertaa vuodessa, niin ehkä se olisi jo työlästä, ja totta on, että kyllä niitä tehtäviä kannattaakin miettiä etukäteen.

Itse olin ajatellut, että olisi mukava saada omiinkin häihin tuollainen 12 vuoden aikaa leikki etukäteen harkituilla henkilöillä, mutta tuo kilpailuidea, jossa hääpari kilpailee yhdessä valittujen vieraiden kanssa kuulostaa aivan loistavalta! siinähän mekin siis pääsisimme tasavertaisesti mukaan leikkiin ja "ohjelmaa" syntyisi kavereitten kanssa koko vuodeksi.  :D No, en ole ihan varma ymmärsinkö oikein, mutta ei kai hääpari kuitenkaan joka kuukauden kohdalla leiki vierasta vastaan? vaikka tykkäämmekin järjestää kaikenlaisia kinkereitä, niin ehkä meiltäkin jo menis mehut tai sitten ei (viittaus alkuun), onhan nimittäin aina mahdollisuus, että häviäisimme joka kertga :). joku kuukausi voisi olla muuten myös hääparin kesken sulhanen vastaan morsian, esim. marraskuu eli 1-vuotishääpäiväkuukausi. Tää kilpajuttu oli hauska, kiitos! Aion ahkerana morsiamena keskustella tästä ideasta ihanien kaasojeni kanssa...  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuota.. Tätä leikkiä on haukuttu kuluneeksi jne. mutta minä en kyllä ainakaan ole ollut yksissäkään häissä, joissa olisi tätä leikitty..  ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä ainakin toivon että ensi heinäkuussa kaasoni on niin valveutunut että kyseisen leikin yhdessä kanssani järjestää... Annan kaasolleni ohjeet että pipareiden vieminen ja kynttilöiden tuominen on hyviä. Keväällä pajuja ja sen sellaista. En siis vaadi paljoa... Mukava leikki johon itse toivottavasti saan osallistua...

Elokuussa olin ystäväni häissä... Sain tehtäväksi viedä morsouspari elokuviin... Välimatkaa meillä on  noin 100 km ja etukäteen jo sovittiin että he maksavat omat liput. Ei siis vaatinut kuin ajo matkan...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulhasen sisarukset järjestivät meille tämän leikin. He olivat hyvin ottaneet huomioon sen, että suurin osa häävieraista asuu kaukana meistä ja siksi tehtävät olivat yksinkertaisia, mm. lähettää jokin häihin liittyvä muisto hääparille, tuoda valoa syksyn pimeyteen, lähettää laskiaispulla-resepti, lähettää jokin yllätys jne. Kaikki tehtävät sopivat vaikkapa toiselta mantereelta suoritettaviksi. Iloinen yllätys on ollut, että näiden kolmen kuukauden aikana kaikki ovat suorittaneet tehtävänsä.

Itse olen ollut häissä vieraana yhteensä kolme kertaa enkä koskaan aiemmin ollut nähnyt juuri tätä leikkiä. Joten ainakin minun silmämeikkini sai tällä valumaan  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni ainakin vähänkin enemmän rahaa vaativat tehtävät voisi unohtaa. Häälahjat riittäköön.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Viime kesänä kyseisessä leikissä kohdalleni osui saunaillan järjestäminen hääparille... Hääpari ajoi luoksemme 200 kilometriä saunomaan ja kivaa oli.

Muita tehtäviä oli mm:

-käydä hääparin kanssa sienessä

-käydä hääparin kanssa kalassa

-syödä hääparin kanssa kesän ensimmäiset jäätelöt

-leipoa hääparin kanssa pipareita

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huhuu, olen lukenut viestejä täällä jo puolisen vuotta, mutta nyt oli ensimmäinen kerta, kun oli pakko itsekin vastata.

Ymmärrän hyvin, että 12 kk -leikki ei huvita kaveripiirissä/suvussa jossa on vietetty lyhyen ajan sisään lukuisia häitä ja että sattumanvaraisesti ihmisten valitseminen voi aiheuttaa ongelmia.  Minulle nuorehkona (23 vee) morsiamena, joka olen kaveripiiristäni ensimmäinen suurien hääjuhlien kanssa naimisiin menevä, 12 kuukautta on kuitenkin KLASSIKKO, jonka puuttumiseen häistäni pettyisin suuresti!

Olen ollut parissa häissä, joissa leikki eri muodoissaan oli ja olin molemmissa häissä itse leikissä vieraana mukana. Toisella kerralla tehtävä osui täydellisesti minulle, kun kudoin sukat sulholle (olen himoneuloja) ja toisella kerralla tehtävä jäi suorittamatta, koska se oli lapsenvahtina oleminen hääparin reilun vuoden ikäiselle tytölle, joka vierasti kamalasti kaikkia paitsi mummojaan ja vanhempiaan.  Tästä oppineena olen jo sanonut kaasolleni, että tahdon leikin pyydettyjen, läheisten vieraiden kanssa ja tarpeeksi pienimuotoisin, mutta lämminhenkisin tehtävin. Kaikki kaverit on peeaa opiskelijoita, joten kalliit tehtävät ei edes tulis mieleen. Mutta ei se, että leikki on usein käytetty, tarkoita sitä että se pitäisi unohtaa, vaan päinvastoin esim. tehtävät voivat tulla leikin tuttuuden takia todennäköisemmin toteutetuksi, kun vapaaehtoiset tietävät leikin idean siihen mukaan lähtiessään (ja kyyniset leikkien vihaajat eivät joudu mukaan vedetyksi, mikä pitää mielestäni olla leikkien yleislinja joka tapauksessa!). Niin, ja minäkin toivon kaasoni keksivät jonkun muodon, jolla leikki toteutetaan vauhdikkaasti ja show-meiningillä, ei kuivasti esim. kirjekuoria ringissä kierrättämällä (tuo muotohan on ihan tylsää seurattavaa ulkopuolisille).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Pelaajia oli 12, tuoleja piirissä yksi vähemmän. Musiikki alkoi soida ja kun soitto loppui, kaaso sanoi esim. huulipuna. Kilpailijat ryntäsivät muun juhlaväen joukkoon ja yrittivät mahdollisimman nopeasti saada kyseisen tavaran lainaksi itselleen, juosta takaisin tuoliringin luo ja istua alas. Hitain tai huono-onnisin jäi ilman tuolia ja joutui pelistä pois. Hänelle annettiin tässä vaiheessa lappunen, jossa oli kuukauden tehtävä.

Kilpailijat oli ko. häissä valittu etukäteen ja heidät kuulutettiin lavalle.  Mukana oli vain sellaisia ihmisiä, joille pelaaminen tai esilläolo ei ole kiusallista.

Meillä oli juuri tällainen leikki, ihan meidän omasta pyynnöstä. Tehtävät olivat todella helppoja (tyyliin syyskuussa auttamaan omenasadon korjuussa). Kilpailijat olivat sellaisia, jotka asuvat tässä lähistöllä, ettei tehtävän suorittaminen ole vaikeaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä leikki oli toteutettu niin, että minä ja mieheni ensin rikoimme ilmapalloja ja keräsimme niiden sisältä löytyneet laput, mahdollisimman paljon molemmat tietenkin. Sitten luimme laput, joissa oli tehtäviä itsellemme. Viemme toisen elokuviin, hierontaa jne. Paras oli mielestäni, kun mieheni sai lapun, jossa lupaa kantaa tavarani elokuun häämatkalla. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olin kaasona viime kesänä ja toteutimme leikin näin:

Koska vieraat olivat ympäri suomen, ei valmiit tehtävät olisi oikein toiminut. Niinpä jaoimme kaikille vieraille paperilapun ja ohjeistimme: "jotta morsian ja sulho eivät nyt häitten jälkeen ihan ukottuisi ja akkoittuisi, pitää heidän arkeaan hiukan piristää. Keksi lapulle jokin juttu, jonka olet itse valmis tekemään seuraavan vuoden aikana". Ja esimerkkejä perään... Morsiuspari nostivat sitten 12 lappua ja lukivat sen ääneen ja lapun kirjoitajalle siis lankesi itsekeksimänsä tehtävä. Mielestä tämä versio toimi hyvin ja oli ihan hauska. Tehtävienhän ei ole pakko olla varsinaisia tehtäviä. Mielestäni paras langennut tehtävä oli morsiamen mummon lupaus olla ikuisesti ystävä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

- Saimme itse tehtäväksi erään tutun häissä puolukka aikaan kerätä puolukkapuuroa varten marjat. Tämän toteutti avokkini isä, koska asuivat lähempänä.

- Sitten serkun häissä tuli tehtäväksi illallisen tarjoaminen. Ei ole vielä toteutunut, välimatka on niin pitkä.

- Juhannukseksi saunavihdat/vastat.

- Joulukuulle voisi ajatella riisipuuro tarpeiden tuontia tai sitten riisipuuron keittoa.

- Jossakin häissä on ollut myös tehtävänä soittaa hääparille onnittelut kuukauden kuluttua häistä..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tehtäviähän voisi olla esim. haravointi apua ja lumen luontia, jos hääparin asuinpaikkaan sopii.

Jouluglögin tarjoaminen joulun alla. Ehkä vaikka leipomista morsiamen/sulhasen syntymäpäiville.

Jos sattuu olemaan vaikka koiraihmisiä, niin ehkä yksi koiranulkoilutus tai vahtimis kerta voisi olla ihan mukavaa.

Eräissä häissä kolmastoista leikkiin osallistuja sai tehtäväksi tulla hääparin tarjoamalle lounaalle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En keksi nyt vinkkejä siitä, mitä pitäisi tehdä, mutta jättäisin ehdottomasti kaikki vauvoihin liittyvät vihjaukset (potkupuku 9 kk päästä jne.) pois.

Hmm. Esimerkiksi joulukalenteri joulukuussa, tipukoristeita pääsiäisen aikaan, laskiaispullien leipomistalkoot tms. voisi olla kivoja. Kesälle uimareissua, makkaran/letunpaistoa jne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häissä oli tehtävinä poimia syksyllä omenoita (meillä siis omenapuita  ;)), talven tullessa tuoda lämpöiset sukat, kynttilöitä, ystävänpäivänä lähettää kortin tai kutsua kylään, laskiaisena tuoda liukuri ja pulkkamäkeen, pääsiäisenä tulla virpomaan, keväällä ikkunoiden pesussa avustaminen, kesällä tuoda mansikoita, nurmikon leikkuuta...

Ja ensimmäisenä hääpäivänä oli tehtävänä viettää mukava päivä yhdessä esim. piknikin merkeissä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä ois tälläinen runon muodossa

TAMMIKUU:

Tammikuusta vuosi uusi,vuodenvaihteen huumaa. Lupauksia mieli täynnä, päässä monta tuumaa. Mattia ja Maijaa lupaathan muistaa kuussa tässä. Vuodenvaihde ja liitto tuore, on juhlan syytä elämässä. Anna vuoden kaksituhattaviisi alkuun jotain fiiniä, jotain jolla juhlaa juhlistaa, kenties pullo hyvää valkoviiniä.

HELMIKUU:

Mitä kummaa, nuorenparin suksi ei nyt luista. Rasvaa kaipaa suksenpohja, voiteet siis sä muista. Jos kylmä nenää nipistää, pakkaskelin voide heille anna, suojasäällä metkut toiset, plussakelin voide eteensä siis kanna. Ja jos aikataulut yhteen sopii, tehkää hiihtoretki, talven riemut tuplaantuu, muistoja luo yhteishetki.

MAALISKUU:

Nyt linnut alkaa livertää ja päivä sisään paistaa, maaliskuussa kevään merkit tarkka nenä haistaa. Hääjuhlasta on on jo kuukausia ?kuusi?, rakkaus se vaan roihuaa, on lempensä kuin uusi. Kauniista näistä juhlista, onnensanat suloisesti puno. Oli sanat omia tai lainaa, ilahduttaa rakkausruno.

HUHTIKUU:

Kevät keikkuen tulee, vaikkei sää ehkä siltä näytä, jos epäily valtaa ihmismielen, kalenterias käytä. Siitä viimeistään huomaa, et on kohta vappu edessä, jolloin seilaa juhlakansa keväinen, kuin kala vedessä. Nuoripari vappuun varusta, iske käteen serpentiini, vappunenä, räikkä, pilli tahi raikas vappuviini.

TOUKOKUU:

Toukokuu, oi suloinen, ilmassa odotusta kesän. Puun silmut oottaa lämpöä, peippo laittaa pesän. Ja pesää laittamaan kai myös ihmislapsi herää, vuodenaikain kello tikittää, voimat kasaan kerää. Pikkupihaansa työkaluja tai siemeniä hanki. Jotain pientä, somaa tai jykevää kuin rautakanki.

Jatkoa seuraa myöhemmin ja sorry jos löytyy kirjotusvirheitä en kerkee tarkistamaan

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Rakkausrunon ja reseptin lähettäminen ystävänpäiväksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä jatkoa tohon runonmuotoon:

KESÄKUU:

Onkohan ilma jo lämmennyt, lentääkö päältä pois paita? Kesän alkuun sopii ulkojuhlat, grilli lämpiämään laita. Makkarat ja salaatit mukaan pakkaa, varaudu herkutteluun, suven houkutuksiin vastaa ja kutsu Matti ja Maija ulkona oleiluun. Ulkona voit juhlia piknikin tai grillijuhlan muodossa, tunnelma syntyy niin kotipihalla kuin kaukaisessa luodossa.

HEINÄKUU:

Heinäkuun helteillä saa kansa loma-innon päälle jos vähän sataa, ukkostaa, nauretaan me säälle. Lomanvietto on kokopäiväistä puuhaa: Yksi lukee, toinen ui, kolmas kalliolla luuhaa. Nyt kiire, stressi ei pilata saa oloasi omaa kesäisellä kortilla toivota siis iloista lomaa.

ELOKUU: (jos eka hääpäivä olis elokuussa)

Elokuussa juhlitaankin jo ekaa hääpäivää.

Vuosi takana liittoa, eessä ei huolen häivää. Rakkaus loistaa vaan ja kasvonsa heille näyttää ja arkipäivät sydämen lämmöllä nyt täyttää. Siis pystyyn laita iloinen juhlakampanja, toimita Matille ja Maijalle kotiin kuohuva shampanja.

SYYSKUU:

Syyskuussa luonto antaa meille satokauden herkut. Maan antimista nauttii niin ystävät kuin serkut. Vitamiinia ja elinvoimaa voi monenlaista saada näillä herkkueväillä ei pure pöpö, ei tauti kaada. Matille ja Maijalle voit antaa marjaa taikka juuresta; nuorenparin herkkukorin voit kasata valikoimasta suuresta.

LOKAKUU:

Nuoripari häätohinasta toipunut on vasta. Mieli täynnä liittoa uutta ja puolisoa kovin rakasta. Vaan työt taas kohta kutsuu, arki eteen paukkaa, kiire kiire, arkeen iskee, taas mennään täyttä laukkaa. Kevennä nuorenparin arjen ensipäiviä kukkaiskielellä, ruusu- tai tulppaanitervehdys pitää pitkään ilomielellä.

MARRASKUU:

Kun ilmassa leijuu marraskuun sumua niin arkeen kaivataan juhlahumua. Ja juhlan tunnun voi pienellä aikaa saada: heitä aineet kulhoon, vatkaa, vuokaan kaada. Tuoksuvan piirakan kanssa nuorenparin luo, kynttilänvalossa herkuttelu se juhlamielen tuo.

JOULUKUU:

Kas joulukuussa pimeys kasvaa hiipien, on vuoden pimein aika. Se masentaa, mieltä kavalasti riipien, helpotuksen voi tuoda valon taika. Siis Matin ja Maijan kotiin viihtyisään pieni valonlähde kanna. Se juhlan hehkua tuo aikaan pyhimpään. Kynttilä joulukotiin anna

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Entäs tämä leikki "toisinpäin", hääpari tekisi/järjestäisi jotain voittajille? Ideana voisi olla se, että hääparin tulisi varmemmin pidettyä yhteyttä vieraisiin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Elokuussa muista hääparia kuukauden kuluttua häistä esim. viinillä.

Syyskuussa vie morsiuspari marja tai sienimetsään.

Lokakuussa vie morsiuspari elokuviin/teatteriin/konserttiin.

Marraskuussa vie morsiusparille kynttilöitä piristämään pimeneviä iltoja

Joulukuussa vie pipareita ja glögiä, joulukalenteri tms. jouluun liittyvää morsiusparille.

Tammikuussa vie morsiuspari nuutittamaan tai hoida morsiusparille nuutinpäiväksi karkkeja.

Helmikuussa morsiusparin pulkkamäkeen vieminen tai laskiaispullien ja kaakaon tarjoaminen morsiusparille.

Maaliskuussa tai huhtikuussa (kumpaan pääsiäinen sitten osuukin) vie morsiusparille rairuohoa ja/tai pääsiäismunia.

Huhtikuussa varusta morsiuspari vappua varten, vie heille serpentiiniä ja ilmapalloja.

Toukokuussa vie morsiuspari avaamaan terassikausi.

Kesäkuussa vie morsiusparille juhannukseksi saunavihta.

Heinäkuussa vie morsiusparille mansikoita tai vie morsiuspari piknikille.

Morsiamen ja sulhasen synttärikuukausiin voi sovittaa esim. lounaalle menemisen tai oluella/siiderillä käymisen. Jos morsiusparilla on ennestään lapsia, niin johonkin kuukauteen voi laittaa tehtäväksi lupauksen toimia lapsenvahtina tai vaikka koiran lenkittäjänä.

Tehtävät eivät saisi olla kovinkaan kalliita tai sellaisia, että ne vievät paljon aikaa, koska ne voivat jäädä toteuttamatta, jos tehtävät vaativat paljon rahaa tai järjestelemistä.

Naksukka: Eräissä häissä tätä 12 kk leikkiä leikittiin kuten tuolileikkiä lapsena. Ja osanottajia oli alunperin 13. Tämä 13 osanottaja sai sitten palkinnoksi voitostaan (kun oli enää 1 tuoli, pääsi ekana istumaan) mennä mukaan hääpäivänä tarjotulle piknikille. Toisiksi viimeinen osanottaja sai tehtäväkseen tarjota morsiusparille hääpäivänä piknik.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut aivan ihastuttavia juttuja tässä kuukausileikissä; syyskuussa saimme kaksi kanervaa, lokakuussa pussillisen kynttilöitä, marraskuussa pari suklaakalenteria, joulukuussa glögiä ja pipareita, tammikuussa leffaillan, helmikuussa kaakaota ja laskiaispullia,...ja luvassa vielä monta kivaa juttua :)

Suosittelen todella tätä leikkiä!!  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

haluaisin sen 12 kk leikin häihini, mutta en sillä tyylillä,että esim. siskoni häissä oli tehtävät kirjotettu kirjekuoriin ja henkilöt valittu jo valmiiksi jotka niitä tehtäviä joutu tehä.

Haluaisin jonku ihan eri jutskan, mutta saman leikin!  :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No jos pyytää vapaaehtoisia eikä määritä tehtävät valmiiksi että kuka tekee mitäkin, vaan tehtävät ovat semmoisia yleisiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tai käännätte tilanteen toisinpäin: mitä kivaa te voisitte järkätä 12 onnelliselle voittajalle :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jossain täällä oli oli hyvä idea, että laitetaan kaksitoista lappua valmiiksi tuolien alle..niihin on tietty kirjotettu ne tehtävät tms. Sitten jossain vaiheessa juhlaa kaaso tai BM pyytää kaikkia katsomaan tuolinsa alle ja se jonka tuolin alta lappu löytyy, lukee sen ääneen ja sillehän se tehtävä sitten kuuluu. Toivottavasti ymmärsit tästä sepustuksesta jotain ja tämä toimii mielestänä parhaiten jos ei ole istumajärjestystä ennalta määrätty. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään