Guest Lady_Myria

Kun seremoniamestaria ei ole? (yhdistetty)

16 viestiä aiheessa

Varmaan vähän kaukaa haettua, mutta kaikki oljenkorret on käytettävä. ::)

Ongelmaksi alkaa pikku hiljaa muodostua, ettei häissämme tule olemaan ketään, joka vetäisi ohjelmanumerot ja antaisi informaatiota, mitä milloinkin tuleman pitää. Suvuissamme tai kaveripiireissä ei yksinkertaisesti ole sellaisia supliikkimiehiä (tai -naisia), joita voisi tähän hommaan ehdottaa. Veljeni kaveria olen yrittänyt hommaan saada, mutta veli ei saa asiaa kysyttyä ja minä en tätä kaveria henk.koht. tunne.

Mikä siis neuvoksi? Pitääkö kaikki ohjelma häistä jättää pois vai rupeammeko morsiusparina itse juhlan ohjelmavastaaviksi?

Juhla tulee olemaan rento, joten mitään tiptop-aikataulua ei ole tai ohjelmanumeroita, joiden olisi pakko toteutua. Kuitenkin olisi kiva saada häihin vähän muutakin sisältöä kuin syöminen, häävalssi ja seurustelu vieruskaverin kanssa.

Se vielä pitää lisätä, että maksulliset ohjelmapalvelut ovat sitten poissuljettu vaihtoehto.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuleeko häihinne bändi? Muusikothan ovat tottuneita esiintyjiä ja useille bändeille sopii, että he vetävät spiikkauksen, kunhan saavat jonkinlaisen "käsikirjoituksen". Myös meidän bändimme solisti suostui vetämään ohjelmanumerot, mutta löysimmekin sitten erään sukulaisen, joka ilmoittautui seremoniamestariksi.

Jos tuntuu siltä, että yksinkertaisesti ketään ei löydy, tehkää ensiavuksi ohjelmalehtiset vaikka pöytiin. Näin vierailla säilyy tuntuma siihen, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Bändiä ei tule.

Joo, tuo ohjelma me tehdään ainakin jotenkin esille, ettei vieraat ainakaan kesken juhlan pois lähde. ;D Vielähän tässä on aikaa kysellä ihmisiltä... Rupeaa vaan välillä aina ketuttamaan, ettei edes kummankaan isä ole niin esiintymistaitoinen, että voisi vaikka häävalssista tai tämmöisistä pikkujutuista ilmoittaa. >:( Semmoisia pupupöksyjä molemmat! :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tutulta kuulostaa. On se kumma, että häiden taustajoukkoihin (askartelu, suunnittelu) on paljonkin innokasta väkeä tarjolla mutta kun puhe siirtyy tehtäviin, joissa tarvitsisi hiemankin esiintyä tai edes avata suutaan yleisön edessä, kukaan ei suostu kirveelläkään. Meillä meinasi myös epätoivo iskeä, ketään supliikkimiestä/naista ei ollut lähimaillakaan ja bestman ja kaaso kieltäytyivät nätisti kunniasta toimia juontajana. Kaikki tutut/sukulaiset sanoivat heti että ei kiitos. >:( ???

Sitten - ihme ja kumma - keksimme sananvalmiin kaverin, joka suostui jopa mielellään tehtävään, ja heti hänen jälkeensä myös yksi sukulainen sanoi olevansa valmis seremoniamestariksi  ;D. Kaikki tämä tosin muutamaa viikkoa ennen häitä!

Kärsivällisyyttä siis! Kyllä kaikki yleensä järjestyy.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niin. Kyllähän se juhla läpi viedään, vaikkei sinne nyt sitten ketään juontajaa tai seremoniamestaria saataisikaan. Jotenkin olisi vain helpompaa, kun siellä olisi yksi tietty henkilö, joka aina seuraavasta ohjelmanumerosta selkeästi ilmoittaisi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä täysin sama ongelma, kuka juontaa juhlan? Kukaan ei vapaaehtoisesti sitä halua tehdä, joten siis kuka? Bändiä ei tule ainakaan ihan iltapäivällä.

Pitääkö lukea nauhalle itse juonnot ja soittaa oikeissa väleissä?  ???

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vierasmäärä häissä vain kasvaa. Alunperin piti tulla vain noin 30 vierasta, mutta nyt jostain kumman syystä vieraita on tulossa noin 80!!! Ongelma on nyt se, ettei ole juontokykyistä kaasoa / bestmania.  Olen käynyt vieraslistan läpi moneen kertaan, eikä joukossa tai häälistan ulkopuoleltakaan löydy ihmistä, joka voisi tämän homman ottaa vastaan. Pelkään että koko homma menee ihan mönkään, kukaan ei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu jne. Olisiko jollain antaa jotain vinkkiä? Kalliit ohjelmatoimistot ei käy... :-? Kauhea stressi päällä ja häät ovat 30.6.2007.... :'(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miten vierasmääränne on noin paisunut!? ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
;) Vierasmäärä tietty paisunut äidin ja anopin toimesta..... Itse voisin tässä vaiheessa karata ulkomaille ja itse vihkiminen tapahtuisi kahden kesken palmun alla ilman kenkiä  :-X..... t. alkup. Morsian

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mutta eihän teidän OIKEASTI tarvitse kutsua kuin juuri ne ihmiset keitä paikalle haluatte! Mekään ei varmasti kutsuta serkun kaiman saunanpenkin lämmittäjää, vaikka kuka niin haluaisi!

Ne on TEIDÄN häät, ei anopin tai äipän! Ne ovat TEIDÄN vieraita keitä paikalle haluatte, ei anopin tai äipän!

Mutta toivottavasti löydätte hyvän ratkaisun tilanteeseen!

Ehkä sitten anoppi ja äippä toimivat ohjelmanvetäjänä!

;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Elikkä minulla itselläni ei ole sellaisia niin läheisiä ystäviä että heidät kutsuisin häihimme ja mies kutsuu parhaan ystävänsä/bestmaninsa avopuolisonsa kanssa. Tämä ystävä ei kuitenkaan ole mitään esiintyjätyyppiä eli häntä emme viitsi pyytää "seremoniamestariksi". Lisäksi meillä suunnitelmissa enemmänkin hääilllallinen ilman mitään erityistä ohjlemaa. Luvassa olisi ihan vain vapaata seurustelua hyvän ruuan ja live jazzin seurassa eli en tiedä olisiko "juontaja" edes tarpeellinen? Tulisiko tämä ohjelmattomuus vieraille selväksi jo jos kutsussa nimenomaan kutsuttaisi kirkon jälkeen illalliselle paikkaan X. Vai ihmettelevätkö vieraat koko illan mitä seuraavaksi tapahtuu?

 

 

Toinen ongelma on se kun minulla ei tule olemaan kaasoa tai ketään muutakaan kirkkoon eteen seisoskelemaan mieheni lisäksi joten mihin ihmeeseen laitan kimpun vihkimisen ajaksi? Olen jo vähän miettinyt että jos en hankkisi kimppua ollenkaan kun en tiedä mihin sen laskisin..

 

 

Ja vielä yksi mietityttävä asia: milloin hääparin on soveliasta poistua?  :girl_haha:  Vihkiminen on klo 16, juhlapaikalla olemme noin klo 17 jälkeen ja sen jälkeen tosiaan tiedossa ihan vain ruokailua sekä seurustelua ja yhden tanssin ajattelimme tanssia ennen hääkakkua. Olemme lähdössä suoraan juhlapaikalta noin tunnin matkan päähän minihäämatkalle eikä tarkoitus todellakaan ole kukkua koko yötä juhlapaikassa mutta onko soveliasta lähteä jo klo 21-22??

 

 

Kyllä huomaa että ensimmäisiä (ja viimeisiä :) ) häitä ollaan tässä järjestämässä.... :blush:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eihän se seremoniamestari mikään pakollinen ole, varsinkaan jos teillä ei mitään sellaista ohjelmaakaan ole, johon sellaista tarvittaisiin. Mun mielestä tuo kutsu illalliselle kyllä korostaa aika hyvin sitä, ettei teillä ole mitään ohjelmanumeroita tanssin lisäksi. Jos aiot tehdä hääinfot, voithan sä siihen laittaa että juhlat kestävät vain esim. tuohon klo 22 asti. Tai laittaa jotain pientä aikataulun tynkää, ja siihen loppuun, että "hääpari poistuu klo xx, mutta juhlat jatkuvat".

 

Voisiko esim. sun äitisi napata sun kimpun siitä eturivistä käsin matkallanne alttarille? :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli juuri tuon tyyliset juhlat. Meillä tosin bestman toimi sen verran "juontajana", että ilmoitti muutamista käytännön asioista tarvittaessa. Mitään vitsinvääntäjän roolia hänelle ei kuitenkaan määrätty. Mä ainakin huomasin sen, että jos häiden kaava poikkeaa kovasti siitä perinteisestä, ihmisiä kannattaa vähän infota, mitä seuraavaksi tapahtuu. Meidän tapauksessa nuo asiat olivat ruokien tarjoiluun, alkoholitarjoiluun ym. liittyviä asioita. 

Hääkimpun mä laskin ihan vain siihen johonkin alttarin reunalle kirkossa. Ja minusta 21-22 on ihan sopiva aika poistua. Ihan hyvältä kuulostaa teidän suunnitelmat.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Elikkä minulla itselläni ei ole sellaisia niin läheisiä ystäviä että heidät kutsuisin häihimme ja mies kutsuu parhaan ystävänsä/bestmaninsa avopuolisonsa kanssa. Tämä ystävä ei kuitenkaan ole mitään esiintyjätyyppiä eli häntä emme viitsi pyytää "seremoniamestariksi". Lisäksi meillä suunnitelmissa enemmänkin hääilllallinen ilman mitään erityistä ohjlemaa. Luvassa olisi ihan vain vapaata seurustelua hyvän ruuan ja live jazzin seurassa eli en tiedä olisiko "juontaja" edes tarpeellinen? Tulisiko tämä ohjelmattomuus vieraille selväksi jo jos kutsussa nimenomaan kutsuttaisi kirkon jälkeen illalliselle paikkaan X. Vai ihmettelevätkö vieraat koko illan mitä seuraavaksi tapahtuu?

 

 

 

Minusta ei tarvitse olla juontajaa, mutta jotenkin vieraita pitää infota ohjelmasta tai ohjelman puutteesta. Voisiko jompikumpi hääparista (jos esim. bestman tai muut vieraat ovat ujompaa sorttia) vaan lyhyesti huikkasta, että "Tervetuloa hääjuhlaan, ohjelmassa on nyt ruokailua ja vapaata seurustelua, häätanssi ja kakunleikkuu tapahtuvat sitten myöhemmin." <-- ja tässä olisi koko juonto-osuus. Tietenkin sitten ennen ohjelmaa pitää ihmiset uudelleen herätellä, mutta tällöinkin voi vaan huikkasta, että "nyt leikataan kakku!" "häätanssi alkaa!", eli ujommat pääsee aika vähällä puhumisella. Olen ollut häissä jossa sulhanen hoiti juonnot, eli ei teilläkään tarvitse olla ketään muuta "juontajaa" eikä monisanaisia juontoja, mutta kai olisi hyvä, että joku uskaltaa suunsa avata. Ehkä vähäisestä ohjelmasta voisi ilmota juurikin juhla-ohjesäännössä jotenkin, että "ohjelmassa lähinnä hyvää ruokaa, musiikkia ja vapaata seurustelua", niin sittenpähän eivät odotakaan sen kummepaa ohjelmaa.

 

 

Toinen ongelma on se kun minulla ei tule olemaan kaasoa tai ketään muutakaan kirkkoon eteen seisoskelemaan mieheni lisäksi joten mihin ihmeeseen laitan kimpun vihkimisen ajaksi? Olen jo vähän miettinyt että jos en hankkisi kimppua ollenkaan kun en tiedä mihin sen laskisin..

 

 

Kannatan HansQ:n ideaa. Nakkaa jollekin eturivin vieraalle käteen.

 

 

 

Ja vielä yksi mietityttävä asia: milloin hääparin on soveliasta poistua?  :girl_haha:  Vihkiminen on klo 16, juhlapaikalla olemme noin klo 17 jälkeen ja sen jälkeen tosiaan tiedossa ihan vain ruokailua sekä seurustelua ja yhden tanssin ajattelimme tanssia ennen hääkakkua. Olemme lähdössä suoraan juhlapaikalta noin tunnin matkan päähän minihäämatkalle eikä tarkoitus todellakaan ole kukkua koko yötä juhlapaikassa mutta onko soveliasta lähteä jo klo 21-22??

 

 

Todellakin on soveliasta poistua tuohon aikaan! Eikö se ole ollut perinteistäkin, kun parilla on ollut kiire hääyön viettoon ja osalla lähtö häämatkalle suoraan juhlista? Ainakin jenkkihäissä hääparin poistuminen ekana on suorastaan ohjelmanumero, ja vieraat hyvästelevät hääparin jotenkin juhlallisesti (kunniakuja tms). En nyt tarkota, että teillä tarvitsisi tehdä numeroa asiasta Ameriikan malliin, mutta noin niinku esimerkkinä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Elikkä minulla itselläni ei ole sellaisia niin läheisiä ystäviä että heidät kutsuisin häihimme ja mies kutsuu parhaan ystävänsä/bestmaninsa avopuolisonsa kanssa. Tämä ystävä ei kuitenkaan ole mitään esiintyjätyyppiä eli häntä emme viitsi pyytää "seremoniamestariksi". Lisäksi meillä suunnitelmissa enemmänkin hääilllallinen ilman mitään erityistä ohjlemaa. Luvassa olisi ihan vain vapaata seurustelua hyvän ruuan ja live jazzin seurassa eli en tiedä olisiko "juontaja" edes tarpeellinen? Tulisiko tämä ohjelmattomuus vieraille selväksi jo jos kutsussa nimenomaan kutsuttaisi kirkon jälkeen illalliselle paikkaan X. Vai ihmettelevätkö vieraat koko illan mitä seuraavaksi tapahtuu?

 

Yleensä missä tahansa juhlissa struktuuria iltaan ja turvaa vieraille tuo se, jos jotenkin kerrotaan, mitä on luvassa. Alkuun kannattaa jonkun (morsiuspari itse? vanhemmat?) toivottaa vieraat tervetulleiksi. Häihin yleensä kuuluu tämän tervetulotoivotuksen yhteydessä maljannosto, mutta ei siinä mitään pitkiä puheita tarvita. "Tervetuloa, nostetaan malja, pöytä on katettu" voi hyvinkin riittää. Samoin kannattaa infota jotenkin vessojen sijainnista, mahdollisesta lahjapöydästä, mutta ne on pieniä juttuja eikä siinä tarvitse mitään erityisen nokkelaa keksiä sen puhujan, oli hän sitten bestman, sulhanen, äiti, isä, ihan kuka tahansa. Samoin jossain kohtaa kannattaa ilmoittaa se, että nyt leikataan kakku (jos leikkaatte), nyt tanssitaan häätanssi (jos tanssitte) ja erityisesti: nyt hääpari poistuu, koska tehän poistutte.

 

Minusta on hyvä jo kutsussa mainita, että kirkon jälkeen hääillallinen. Se antaa kenties vihjettä siitä, että mitään erityistä show'ta ei ole luvassa. Kutsuun voi myös laittaa juhlan päättymisajan (esim. 22) tai sitten voitte sanoa, että vaikka hääpari poistuu, niin bileet jatkuvat. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että juhlavampaa ja fiilistä nostattavampaa on se, jos hääpari lähtee ennen vieraita ja vieraat saavat esim. muodostaa sen kunniakujan. On ollut jotenkin outoa häävieraana, jos hääpari jää yksin juhlatilaan, kun kaikki vieraat kaasoja ja bestmaneja myöten poistuvat. Mutta teette niin kuin itsestä tuntuu parhaalta.

 

Toinen ongelma on se kun minulla ei tule olemaan kaasoa tai ketään muutakaan kirkkoon eteen seisoskelemaan mieheni lisäksi joten mihin ihmeeseen laitan kimpun vihkimisen ajaksi? Olen jo vähän miettinyt että jos en hankkisi kimppua ollenkaan kun en tiedä mihin sen laskisin..

 

 

Vaihtoehtoja on muutama. Voit antaa kimpun esim. äidillesi etupenkkiin tai laskea sen alttarille, jos sekä alttari että kimppu on sen mallinen, että niin pystyy tekemään. Perinteisen kimpun sijaan kukat voi sitoa ranteeseen tai käsivarteen, jolloin niitä ei tarvitse laskea mihinkään. Ne ovat persoonallisia ja niistä saa tehtyä vaikka kuinka näyttäviä.

post-41063-0-37188000-1414679002_thumb.j

post-41063-0-91887800-1414679010_thumb.j

post-41063-0-22686100-1414679387.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Elikkä minulla itselläni ei ole sellaisia niin läheisiä ystäviä että heidät kutsuisin häihimme ja mies kutsuu parhaan ystävänsä/bestmaninsa avopuolisonsa kanssa. Tämä ystävä ei kuitenkaan ole mitään esiintyjätyyppiä eli häntä emme viitsi pyytää "seremoniamestariksi". Lisäksi meillä suunnitelmissa enemmänkin hääilllallinen ilman mitään erityistä ohjlemaa. Luvassa olisi ihan vain vapaata seurustelua hyvän ruuan ja live jazzin seurassa eli en tiedä olisiko "juontaja" edes tarpeellinen? Tulisiko tämä ohjelmattomuus vieraille selväksi jo jos kutsussa nimenomaan kutsuttaisi kirkon jälkeen illalliselle paikkaan X. Vai ihmettelevätkö vieraat koko illan mitä seuraavaksi tapahtuu?

Yhdistin jo olemassa olevaan keskusteluun aloituksesi. :) Naikkareista löytyy myös keskustelu: Palkattu seremoniamestari   ja tuolta avustajia koskevalta puolelta löytyy sitten ketjuja, joissa pohdittu eri rooleja ja tehtäviä sekä sitä, että jos ei ole kaasoa. Seremoniamestari voi olla kuka tahansa, jos ei ole kaasoa/bestmania, vaikka joku muu ystävä, vanhempi, setä, täti, kummi, serkku....

Kuten tässä jo muutkin sanoneet, mielestäni vieraille kannattaa antaa infoa päivän kulusta. Kutsussa, hääinfossa, menukolmiossa... Ja tosiaan myös pari itse voi sanoa nuo muutamat tarpeelliset "juonto"lauseet, joita tuossa jo edellä esiteltykin.

 

 

--Ja vielä yksi mietityttävä asia: milloin hääparin on soveliasta poistua?  :girl_haha:  Vihkiminen on klo 16, juhlapaikalla olemme noin klo 17 jälkeen ja sen jälkeen tosiaan tiedossa ihan vain ruokailua sekä seurustelua ja yhden tanssin ajattelimme tanssia ennen hääkakkua. Olemme lähdössä suoraan juhlapaikalta noin tunnin matkan päähän minihäämatkalle eikä tarkoitus todellakaan ole kukkua koko yötä juhlapaikassa mutta onko soveliasta lähteä jo klo 21-22??

Muiden kanssa samaa mieltä, lähdette, kun siltä tuntuu, mutta vieraille siitä tulee kertoa. Ohjelmassa voi hyvinkin lukea se, jolloin "juontajalle" jää taaskin se yksi lause.

Aiheesta on keskusteltu ketjussa: Miten ilmoittaa hääparin poistumisesta?   (ja hääpäivän aikataulutusta ja hääjuhlan kestoa koskevissa ketjuissa, esim.)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään