"Vieroitusvalssi"


Miramis

Recommended Posts

Tässä infoa viimeisimmästä Häät-lehdestä:

Säätypiireissä tanssitetaan sulhanen ja morsian tyttöjen ja poikien (naimattomien) säädystä ukkojen ja akkojen (naimisissa olevien) säätyyn. Omissa piireissään tytöt tanssittavat morsianta ja pojat sulhasta esim. jenkalla piirin pyöriessä tanssitettavien ympärillä. Kaikkien tanssitettua morsianta ja sulhasta, "ryöstävät" ukot ja akat morsiusparin omiin piireihinsä tyttöjen ja poikien vastustellessa. Akat tanssittaavat vastaavasti morsianta ja ukot sulhasta piirien sisällä, mutta nyt valssilla. Tanssi loppuu hääparin ilmaan heittoon.

---

Tanssin päästyä käyntiin voidaan järjestää morsiamen tanssitus rahasta.

---

Yhteistansseista hauskimpia ja mukaansatempaavia ovat poloneesi ja huutokatrilli.

---

Ennen kuin morsiuspari poistuu hääjuhlasta, tanssii morsian sisariensa ja lapsuudenystäviensä kanssa itkupolskan. Morsian tanssii jokaisen piirissä olevan neidon kanssa ja valitsee lopuksi sidotuin silmin heidän joukostaan seuraavan morsiamen. Tanssi päättyy morsiamen syleilyyn äitinsä kanssa, jonka jälkeen sulhanen noutaa vaimonsa ja helähtevät yhdessä sulhasen kotiin.

Meille tulee hääpoloneesi ja haluaisin myös jotain tuon itkupolskan tapaista omiin häihin!

Link to comment
Share on other sites

Mä olen törmännyt sellaiseen versioon kuin Ukoksi ja Akaksi tanssittaminen.

Kaikki juhlan naiset tanssittavat morsianta (morsian siis piirin keskellä ja tanssittaja vaihtuu välillä). Miehet taas tanssittavat sulhasta samaan aikaan tanssilattian toisessa päässä. (Sulhanen samoin miesten piirin keskellä)

Viimeksi kun tätä olen tanssinut niin silloin tanssittiin koko ajan valssin tahtiin. Ainakin kaikkien vieraiden luulisi osaavan jotenkin valssia.  (tietenkään ketään ei saa pakottaa tanssimaan)

Link to comment
Share on other sites

Meille tulee ohjelmanumeroksi samantyylinen tanssi, eli minä olen piirin keskellä, piiriin tulee häävieraiden joukosta jo naimisissa olevia naisia. Valssin aikana jokainen tanssija tanssittaa minua vuorollaan ja antaa minulle hyviä neuvoja "miehelään".

Link to comment
Share on other sites

Varmaan ihan mukavaa ohjelmaa, mutta mun on ihan pakko purkaa tänne, että mua jotenkin kivistää moiset "vertauskuvalliset" ohjelmat  :P ???

... johtuen varmaankin siitä, että minusta tuntuisi lähinnä kornilta tanssia jotain vieroitusvalsseja, kun ollaan oltu kimpassa 10 vuotta. Välillä jopa isän saattaminen alttarille tuntuu ajatuksena jotenkin vähintäänkin oudolta. Mieluiten marssisin mieheni kanssa, mutta en kyllä raaski isääni tässä asiassa millään lailla loukata. Katsotaan mitä hän loppujen lopuksi haluaa itse tehdä... aion kyllä ihan suoraan kysyä häneltä haluaako saattaa vai tepastellaanko murun kanssa kahdelleen.

Link to comment
Share on other sites

itse olin viime kesänä pienissä häissä, joissa tämä "vieroitusvalssi" oli ohjelmanumerona ja yhä edelleen se aiheuttaa minulle puistatuksia. En nimittäin osaa lainkaan tanssia, varsinkaan valssia yms. perinteisiä tansseja, joten koko tanssiin osallistuminen oli täyttä tuskaa - osallistumattakaan ei oikein voinut olla, sillä vieraita oli niin vähän joten olisin ollut ainoa ohjelmanumerosta pois jäänyt. lisäksi kaikki naiset käytännössä raahattiin tanssilattialle.  :-/

Varmasti olisin nauttinut ohjlemanumerosta, jos olisin voinut vain katsella - eli kannattaa antaa vieraiden päättää haluavatko osallistua ja kunnioittaa myös vieraiden tahtoa. ja mielummin tehdä niin päin, että kertoo ensin, mitä on tulossa, ja sen jälkeen pyytää vapaaehtoisia osallistumaan, ei niin että ensin "komennetaan" kaikki tanssilattialle ja sitten seuraa ikäviä yllätyksiä.

Link to comment
Share on other sites

Eiköhän se ole ihan sama että mistä ohjelmanumerosta on kyse ettei siihen ketään saa pakottaa... ???

Kyllä meilläkin on jo takana huimaavat viisi vuotta mutta silti odotan ihan innolla että kaikki tädit ja muut pääsee minua miehelään tanssittamaan. Meillä kun tykätään tanssia ja vaikka me ollaankin oltu yhdessä jo jonkin aikaa niin  kyllä minulle ainakin avioliitto on yhdenlainen uusi alku.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tuosta symboliikasta täytyy heti sanoa, että mun mielestäni kyseessä on enemmänkin uuteen säätyyn saattaminen. Eli vaikka olisi ollut kuinka kauan yhdessä, niin onhan se avioliitto uutta. Vaikkei se tietysti nykymaailmassa merkitsekään mitään sellaista kuin "alun perin".

Kannattaa kyllä miettiä muitakin vaihtoehtoja kuin valssia. Esim. morsianta voisi tanssittaa valssin tahtiin mutta sulhasta vaikka kunnolla rokaten. Mitä vauhdikkaampi biisi, sitä vähemmän tulee ongelmia tanssitaidottomuudesta. Lisäksi on yleisön kannalta mielekkäämpää, kun tahti vähän vaihtuu välillä.

Meille muuten näitä tanssittamisia ei tule, mutta itkupolska toivottavasti kylläkin morsiuskimpun heittämisen tilalle.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meillä (kuten kaikissa aikaisemmissakin suvun häissä) vieroitusvalssissa morsianta tanssittivat kaikki naiset ja sulhasta kaikki miehet. Tanssimme valssia (koska suurin osa vieraista osasi vain valssia), molempien tanssitus tapahtui yhtä aikaa. Mies ehti tanssia kaikkien miesvieraiden kanssa, minä en ihan kaikkien naisten. Lopuksi oli ilmaanheitto joka oli aika pelottava kokemus. Heittämiseen osallistui kaksi niin pitkää naista (molemmat melkein 180cm) että heittelivät minua melkein kahdestaan ja lensin aika korkealle  :)

Minäkin koen että minut tanssitettiin rouvassäätyyn, ei niinkään vieroitettu perheestäni. Monelle kaverilleni koko vieroitusvalssi oli aivan uusi juttu ja kaikki tuntuivat tykkäävän.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mulla on ainakin henk.koht. tosi pahat traumat tästä ohjelmanumerosta, kun vuosi sitten häissä naiset tanssittivat sulhasta ja miehet morsianta. Taustalla soi ties mitä rokkia, ja vaikka kuinka yritin pysyä vain taustalla, minut oikein työnnettiin rokkaamaan piirin keskellä. Mieheni oli kokenut samanlaisen nöyryytyksen toisessa piirissä.  ::)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 years later...
Guest Mamtzoni

Mun mielestä vieroitusvalssia ei pidä ottaa vakavasti. en tiedä mistä se on tullu mut luulen et itä-suomesta. Ja siä ainakin olu ihmisset häis innoissaan. Lopussahan morsianta ja sulhasta heitetään 3-4krt ylös ilmaan.. tiesittekö sitä muuten!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...