Jump to content
Naimisiin.info

Millaisia leikkejä teidän häissä oli/on?


tinttu

Recommended Posts

Ihana toi runo versio! Meilla oli tuo leikki eri versiona. Laput poimittiin pussista ja sitten kuukauden saaneet saivat tehtavia. Ei runo muodossa, mutta muuten ajankohtaisesti mm. kynttiloita pimenevaan iltaan, leivonnaisia lammittamaan, saunavihta juhannussaunaan, nuo kortti ja puhelinsoitto ja vaikka mita muuta. Odotamme innolla tata vuotta! Helmikuun juttu tulikin jo :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Onko teillä nuo 12 kk leikkien tehtävät alkaneet aina seuraavan vuoden tammikuusta vai onko eka tehtävä ollut heti häitä seuraavana kuukautena?

Mä oon ollut muutamissa häissä vieraana missä tuo leikki on ollut ja niissä nuo tehtävät ovat alkaneet heti häitä seuraavasta kuukaudesta. Näissä häissä morsiuspari on yleensä valinnut häävieraiden joukosta nuo henkilöt tuohon leikkiin, kerran taidettiin pyytää vapaaehtoisia.

Link to comment
Share on other sites

Leikistä on olemassa monta versiota. Lyhykäisyydessään kyseessä on lupausleikki, jossa jokaiselle häiden jälkeiselle kuukaudelle, yhden vuoden ajaksi, annetaan tehtävä. Tehtävät kirjataan etukäteen lapuille ja ne laitetaan pussiin, laatikkoon tai muuhun kantoastiaan. Leikin kulku etenee pussin kiertäessä vieraiden joukossa taustamusiikin saattelemana. Kun musiikki lakkaa, pussia pitelevä vieras nostaa pussista lapun ja lukee sen ääneen. Vieras sitoutuu suorittamaan lapussa ilmoitetun palveluksen hääparille.

Tehtäviä miettiessä kannattaa pohtia vierasjoukon ikäjakaumaa, mistä he tulevat ja muutenkin suunnitella vain kohtuullisia tehtäviä. Kirjeellä voi muistaa mistä vain, mutta ruohon leikkaaminen tai auton pesu 150 km matkan päästä on jo urakka. Tehtävien tulisi mielellään olla sellaisia, joiden suorittaminen olisi hauskaa myös vieraalle, eli tehtäviä joita itse suorittaisit, jos lappu osuisi vieraana ollessasi kohdallesi. "Lähde syömään/elokuviin/teatteriin/taidenäyttelyyn/ pelaamaan hääparin kanssa, muista hääparia kirjeellä, kutsu hääpari syömään kotiisi, soita ja kerro kuulumisia", ovat vieraille mieluisempia vaihtoehtoja kuin kasvimaan kääntäminen, auton pesu tai nurmikkojen ajelu. Vaihtoehtoisesti leikin voi toteuttaa tuolileikkinä, jossa osallistujat, yleensä appivanhemmat ja läheisimmät sukulaiset ja ystävät, kiertävät tuolijonoa ja musiikin lakattua istuvat alas. Tuolitta jäänyt vieras lukee itselleen osuneen tehtävän.

Tammikuu

Vaikka olisin kyllästynyt katujen loskiin,

kirjoitan hääparille kirjeen ja vien sen postiin.

Helmikuu

14.2 on päivä ystävien,

saa hääpari silloin yllätyksen.

Maaliskuu

Joko taimet siellä nousee mullan alla?

Selvitän asian hääparille soittamalla!

Huhtikuu

Kun huhtikuu avaa keväälle portin,

lähetän hääparille pääsiäiskortin!

Toukokuu

Suolaista vai makeaa?

Selviää kun hääpari pakettini saa!

Kesäkuu

Jo joutuu armas aika ja suvi suloinen,

Taidanpa ilahduttaa hääparia kera kukkasen.

Heinäkuu

Vaikka aurinko polttaisi kasvoille punan,

lähetän hääparille hauskimman lomakuvan!

Elokuu

Sadon herkkuja kun maistelin

saa hääpari minulta reseptin!

Syyskuu

Kun päivät pimenee ja puree halla,

kuluu hääparin aika yllätystäni odottamalla.

Lokakuu

Eteen vai taakse? Muistatte sen,

kun hääparia talviajasta muistuttelen.

Marraskuu

Jotta aika kuluisi joulua tehden

lähetän hääparille joululehden!

Joulukuu

Joulukin saapuu varmemmin

kun lähetän hääparille joulukalenterin

Link to comment
Share on other sites

Tuo Seriksen versio on tosi hyvä. Siinä ei tehtävät ole liian rasittavia vieraalle tai vieraan kukkarolle.

Jotkut rouvat ovat valitelleet, ettei KUKAAN toteuttanut tehtäväänsä. Ehkä tällaiset helpot ja suht. vaivattomat tehtävät onnistuisi paremmin.

Vieraiden valinta adjektiiveillä olisi myös kiva idea.

Link to comment
Share on other sites

Meille tulee (täälläkin jo yleiseksi leikiksi muodostunut) huiskutusleikki alkuun. Muita en tiedä. Kaasoille ja bm:ille olen vain luetellut muutaman mitä ei missään nimessä haluta (12 kk, tuolileikki, hiplaten tunnistustehtävä, lakanantaittelujuttu).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meidän häissä oli meidän oma keksimä tutustumisleikki. Eli kirjoitimme ennen häitä mieheni kanssa erillisille lapuille lyhyen ja hauskan kuvauksen jokaisesta häävieraasta ja tekstin loppuun häävieraan nimen, jota kuvaus koski. Laitoimme kaikki kuvaukset laatikkoon, josta kaaso nosti ensimmäisen lapun ja seuraavan lapun luki se, jota kuvailtiin edellisessä lapussa jne.

En tiiä oliko tää mikään leikki, mutta muita leikkejä meillä ei sit onneksi ollutkaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Miellä palautetiin ekas sulholle avaimia ja mulle mun "jättämia tavaroita", sitten "haluatko häämatkalle"  ja sitten minun kieltämäni morsiammen ryöstö joka kuitenkin oli tosi kiva. Kerron lisää jos nuo ekat ovat jollekin vieraita.

Niin siis millaisia nämä leikit ovat ja mikä on tuo huiskutusleikki? Olisi mukava jos kuulisi ihan sääntöinen ja ohjeineen erilaisia leikkejä ja niiden variaatioita!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Millanen onkaan sankaritarina metsässä? Jännä miten toisille itsestään selvät ja tutut leikit ei ole tuttuja ainakaan nimensä perusteella?  

Jollakin olisi oivallinen työsarka kehitellessä vähän erilaisia hääleikkejä. Hmm, taidanpa olla se tyyppi itse  :-*

T: ensi kesän kaaso

Link to comment
Share on other sites

Jotkut rouvat ovat valitelleet, ettei KUKAAN toteuttanut tehtäväänsä. Ehkä tällaiset helpot ja suht. vaivattomat tehtävät onnistuisi paremmin.

Musta on tosi syvältä valittaa tuosta, koska yleensä vieraat on puolipakotettu leikkiin eikä mulla ainakaan riitä energiaa muistella ympäri vuotta, että mitäs kenellekin piti järjestellä (esim joko minä tai sulho ollaan viimeisissä kolmissa häissä jouduttu jompikumpi tähän, eikä kertaakaan vapaaehtoisesti). >:(

Link to comment
Share on other sites

HUISKUTUSLEIKKI

Tähän tarkoitukseen servetit sopivat hyvin. Seremoniamestari luettelee asioita, joiden osuessa kohdalleen vieraat saavat liehuttaa servettiään. Seremoniamestari voi kysyä esimerkiksi seuraavia asioita:  

Ne saavat liehuttaa:  

- jotka ovat morsiamen vanhempia, sisaruksia, kummeja, isovanhempia, serkkuja, setiä, tätejä opiskelukavereita ja niin edelleen, (sama toistetaan sulhasen kohdalla),  

- jotka muistavat morsiamen tai sulhasen syntymän,  

- jotka ovat olleet morsiamen tai sulhasen ristiäisissä,  

- jotka ovat hoitaneet, syöttäneet, vaihtaneet vaippoja työntäneet vaunuissa morsianta tai sulhasta,  

- jotka ovat käyneet samaa koulua morsiamen tai sulhasen kanssa.  

- jotka ovat hiihtäneet, laskeneet mäkeä, luistelleet morsiamen tai sulhasen kanssa,  

- jotka muistavat morsiamen tai sulhasen syntymäpäivän,  

- jotka ovat matkustaneet morsiamen tai sulhasen kanssa,  

- jotka eivät vielä ole saaneet liehuttaa,  

- jotka haluavat toivottaa paljon onnea tälle maailman upeimmalle hääparille!  

TOINEN VERSIO:

Yleisölle annetaan ensin tiedoksi:  

...      saa huiskuttaa monta kertaa  

...      saa huiskuttaa ”väärässä” kohdassa  

...      saa huiskuttaa, jos osuu edes lähelle  

 

Ja sitten: nyt saavat huiskuttaa ne, jotka…  

 

...      ovat morsiamen vanhempia  

...      ovat sulhasen vanhempia  

...      ovat morsiamen sukulaisia  

...      ovat sulhasen sukulaisia  

...      ovat olleet morsiamen ristiäisissä  

...      ovat olleet sulhasen ristiäisissä  

...      ovat hoitaneet, syöttäneet, vaihtaneet vaippoja tai työntäneet vaunuissa morsianta tai sulhasta  

...      ovat käyneet samaa koulua morsiamen tai sulhasen kanssa  

...      ovat hiihtäneet morsiamen kanssa  

...      ovat olleet morsiamen tai sulhasen kanssa saunassa tai uimassa  

...      muistavat morsiamen tai sulhasen syntymäpäivän päivämäärän  

...      ovat olleet työpalaverissa morsiamen tai sulhasen kanssa  

...      aikovat esiintyä tämän illan aikana  

...      ovat tuleet pitämään hauskaa ja juhlimaan  

...      ovat täällä kuokkavieraina  

...      eivät ole saaneet vielä huiskuttaa  

...      haluavat toivottaa tuoreelle avioparille paljon onnea!  

SANKARITARINA METSÄSSÄ

Kaikki sanat jotka on kirjoitettu isolla on niitä näyteltäviä rooleja, joihin valitaan esittäjät häävieraiden joukosta.    

 

 METSÄSSÄ on pimeä yö. Tuuli puhaltaa ja PUU huojuu voimakkaasti puolelta toiselle pitäen samalla äänekästä suhinaa.    

 Yhtäkkiä PÖLLÖ lentää PUUN ohi ja kaartelee vaanivana ilmassa. PÖLLÖ kuulee metsästä ääniä ja se lennähtää pikaisesti PUUN oksalle istumaan. PÖLLÖ katselee tarkkaavaisesti ympärilleen ja huhuilee äänekkäästi.    

 PÖLLÖ lopettaa huhuilemisen, kun isokokoinen MIES saapuu PUUN vierelle kantaen selässään painavaa TELTTAA. MIES laskee TELTAN maahan ja rupeaa etsimään sopivaa leiripaikkaa.    

 MIES päättää kasata TELTAN PUUN viereen ja aloittaa tarmokkaasti kasaamisen. Koska tuulee voimakkaasti ja PUUN oksat taipuvat MIESTÄ kohden, on MIEHELLÄ vaikeuksia saada TELTTA pysymään kasassa. MIES kuitenkin onnistuu ja ihailee aikaansaannostaan tyytyväisenä. MIES haukottelee, tekee muutaman venytysliikkeen ja kömpii TELTTAAN nukkumaan.    

 Samaan aikaan NAINEN lähestyy PUUN alla olevaa TELTTAA ulkoiluttaen isokokoista KOIRAANSA. KOIRA viuhtoo itseään joka paikkaan ja NAINEN seuraa tarkkaavaisesti mitä se tekee. KOIRA nuuhkii ensin TELTTAA ja alkaa sen jälkeen kuopimaan maata PUUN juurelta ja nostaa sitten takajalkansa tehden tarpeensa PUUN juurelle. Sen jälkeen KOIRA hyppii PUUN runkoa vasten haukkuen latvalla istuvaa PÖLLÖÄ. PÖLLÖ lähtee peloissaan lentoon ja KOIRA rupeaa jahtaamaan sitä.    

 Sillä välin ROSVO ilmestyy NAISEN taakse. ROSVO hyökkää NAISEN kimppuun takaa päin ja alkaa hurja kamppailu elämästä ja kuolemasta. ROSVO kaataa NAISEN alleen ja NAINEN rupeaa kirkumaan hätääntyneesti.    

 MIES TELTASSA herää NAISEN huutoihin ja kömpii TELTASTA ulos. MIES rientää NAISEN avuksi ja samalla KOIRA jättää PÖLLÖN rauhaan, juoksee ROSVON viereen ja puree raivokkaasti ROSVOA takapuolesta.    

 Kahakka on kovimmillaan, kunnes pelottava POLIISI saapuu pamppua pyöritellen paikalle. POLIISI pamputtaa ROSVOA ja laittaa hänet käsirautoihin. ROSVO yrittää rimpuilla, mutta POLIISI saa talutettua hänet pois paikalta.    

 NAINEN kiepsahtaa kiitollisena hänet pelastaneen MIEHEN kaulaan ja he kömpivät yhdessä MIEHEN telttaan.    

 Sen pituinen se.  

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
JOS ET ITSE TYKKÄÄ LEIKISTÄ NIIN ÄLÄ VIE MUILTA ILOA TYKÄTÄ SIITÄ!!!!!!

Kyllähän keskustelupalstalla oman mielipiteensä saa sanoa eikä tässä mistään "mollaamisesta" ole kyse. Eihän toisten mielipide vähennä leikin iloa, jos kerran itse siitä tykkää. Kaikkia ei voi miellyttää.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Itse en oikeen tykkää osallistua mihinkään tiputanssiin tms en morsiamena enkä vieraana, mutta en ole niihin joutunutkaan.

Nykyään tuntuu enemmän olevan häitä missä ei ole mitään ohjelmaa/leikkiä ja ne vasta tylsiä onkin. Yksin kun on paikalle tullut ja tuntenut ainoastaan hääparin, niin "tekemistä" ei ole kauheasti ollut  :-/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mielestäni hauska leikki on seuraava:

Morsiusparille annetan vuorotellen vaahtokarkkeja.

Karkki laitetaan suuhun, mutta sitä ei saa niellä. Jokaisen karkin jälkeen puolisolleen pitää sanoa: minä rakastan sinua. Karkkeja tungetaan suuhun niin monta kuin mahtuu ja jokaisen jälkeen täytyy tunnustaa rakkautensa. Eräissäkin häissä sulhasen suussa oli 14 vaahtokarkkia ja vierailla oli hauskaa!

Link to comment
Share on other sites

yksi leikkivaihtoehto:

Morsiammen silmät sidottaan ja kerrottaan, että hänen edessään on esterata, joka muodostuu erikokoisista ja levysistä esteistä (morsian kannattaa viedä hetkeksi pois salista, ettei hän näe "esteradan kasaamista", mitään esteitä ei siis oikeasti ole).

Morsiammen tehtävänä on kulkea esterata hajareisin läpi kaatamatta "esteitä". Tarkoituksena on saada morsian nostamaan hamettaan ja taituroimaan rata läpi. Kun hän on "maalissa", ennen silmiä peittävän siteen postamista kolme-neljä miestä hiippailee makaamaan selälleen lattialle siihen kohtaan, jossa "esterata" oli. Morsian siis luulee, että hän on kulkenut miesten yli hajareisin. HUOM Sopii vain todella huumrintajuiselle morsiammelle!  ;D

Link to comment
Share on other sites

Meillä oli kiva leikki, johon kaikki pääsivät osallistumaan eikä ketään nolattu. Teimme etukäteen miehen kanssa meistä kumpi-kysymyksiä, eli esim. kumpi on aamuäreämpi, kumpi täyttää tiskikoneen jne. Hääväki nousi seisomaan rintamasuunta hääparia päin. Sovittiin, että oikea puoli on sulhasen puoli ja vasen morsiammen. Hääväen tulee kääntyä siihen suuntaan johon väittämä heidän mielestään sopii. Kaikki jotka vastaavat väärin, joutuvat istumaan ja tipahtavat pois kisasta. Väittämiä luetaan siihen asti että voittaja löytyy, eli viimeiseksi seisomaan jäänyt henkilö. Vaihtoehtoisesti voidaan ottaa esim 5 viimeiseksi jäänyttä ja laittaa vaikka paperilennokin lennätys-kisaan tms.

Tässä on paha se, että ainakin meillä kaverit taktikoi ja vastasivat tahallaan väärin jo ensimmäisten kysymysten jälkeen!  ::)

Kannattaa keksiä hauskoja kysymyksiä ja sellaisia mitä vain te kaksi tiedätte. Samalla hääväki oppii tuntemaan teitä vähän paremmin.  ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Heh, minäkin alan löytämään ohjelmaa juhliimme. Toi purkkijuttu oli oikein hyvä !   Ja toi 12 kuukautta voisi tepsiä kavereiden ja lähimmän perheen kesken. Eli jos heistä jokainen nostaisi lapun vuorollaan...

Häätyypi pohtia  :P

Link to comment
Share on other sites

Hei, tuo 12 kk-leikki niin, että tehtävät/tekemiset tulevat hääparille on kiva, mutta miten olette sen käytännössä toteuttaneet? Jaetaanko kuukaudet jotenkin "lapuilta" suoraan vai kuulutetaanko kuukaudet ja miten sitten tehtävät "tulevat esiin"? Kun kahdestaanhan hääparin ei ole järkeä hipparoida tuolileikkiä  :)

Link to comment
Share on other sites

Mites olisi jonkunnäköinen diaesitys, tai powerpoint-esitys hääparin vaiheista...? Tää tuolla jossakin jo oli ideana...Siihen voisi kerätä hauskoja kuvia hääparista lapsena, kouluiässä, yhteiselämästään ja elämänsä huippukohtia... :-X

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Heippa!

Me ollaan järjestämässä ensi syksynä alle 50 hlö häät ja ohjelma on nyt aivan hakusessa... Onko vinkkejä, ideoita?!? Kun ei isoa orkesteria nyt ainkaan kun ei oo porukka mitään hirveen innostuneita tanssijoita. Niin mitäs sitten?! Kauhulla ajattelen et kaikki istuu vaan pöydissään tuppisuuna  :-?

Eli kokemuksia ja ajatuksia kaivattaisiin kipeästi... ;)

Tänk juu  ;D

Link to comment
Share on other sites

Meilläkin häät on kyllä vasta tulossa, mutta ohjelmaa on kuitenkin suunniteltu. Vieraita häihin on tulossa näillä näkymin noin 30. Bändiä ei meille tule, sillä vieraista peräti yksi (kummitätini) tykkää tanssia. Siksi olemme päätyneet soittamaan musiikin levyiltä, jopa sen häävalssin.

Mutta siitä ohjelmasta. Kun ollaan juhlapaikalle saavuttu niin ekaksi tulee Power Point esitys, jossa kuvia hääparista vuosien varrelta, ja taustalla soi SIG:in vuosisadan rakkaustarina

Sitten on syöminen melko pian, ettei porukka kuole nälkään

Muun ohjelman järjestystä ei olla vielä mietitty, mutta jossain välissä tulee häävalssi, ja silloin soitamme hetken tanssimusiikkia, että kaikki, jotka haluavat morsiusparin kanssa tanssia, saavta myös sen tehdä.

Kahvituskin täytyy saada johonkin väliin... Sitten meillä on joko TuttuJuttu-leikki tai häävisa vieraille, jossa vieraista muodostetaan joukkueita, ja he vastaavat hääparia koskeviin kysymyksiin. Lisäksi ollaan ajateltu leikkiä, jossa jokaisen vieraan tuolin alle on teipattu kirjekuori, jossa annetaan tehtävä, miten seuraavan vuoden aikana tuon henkilön/pariskunnan pitäisi muistaa hääparia. Tässä otetaan tietysti huomioon henkilöiden asuinpaikka, varallisuus, ikä, suhde hääpariin jne., ettei kenellekään tule mitään kohtuutonta tehtävää. Leikin kun olisi tarkoitus olla hauska.

Sitten loppuillasta on vielä sukkanauhan heitto, kun sulhanen sellaista väen vänkään halusi, en olisi kyllä hänestä uskonut...

Link to comment
Share on other sites

meillä kanssa suunnitteilla pienet häät max. 50 henkeä. Bändiä ei hommata vaan tehdään omat levyt, joita soitetaan ja sitten niistä saa kivan muiston itselle. Ohjelma ja sen organisointi on jätetty täysin seremoniamestarin harteille. En usko että häistä tulee kovin toiminnalliset vaan keskitytään vaan sukulaisten ja ystävien kanssa seurusteluun ja kuulumisien vaihteluun. Sen verran tiedän että perinteinen morsiuskimpunviskaus toteutuu. Koska sulhanen ei tykkää olla huomion keskipisteenä, meillä ei ryöstetäkään morsianta vaan sulhanen. Häävalssihan se taitaa olla se juhlien odotetuin ohjelmanumero  ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Minulla tällainen ongelma: Olen suunnitellut omiin tuleviin häihini ohjelmat ym. Ja nyt olimme yhden sukulaisen häissä, joissa oli juuri ne ohjelmat ja leikit, jotka minä olisin halunnut! Ei ollut aiemmn puhetta, että ihan sattumalta. Ja minä kun olin niin innoissan että olen keksinyt hauskat ja hyvät leikit. En kai minä nyt samoja voi ottaa, samat sukulaiset kun tulee meidänkin häihin. Harmittaa vain, kun en oikein ole leikkien ystävä, ja juuri ne pari jotka olisin halunnut menivät jo. Mitäs nyt?

Link to comment
Share on other sites

Lisäänpä edelliseen, että olin mieheni sukulaisen häissä, ja siellä morsiamella oli samanlainen hääpuku, kuin joka minulle on tulossa! Mietinkin tässä, vaihdanko pukua (kalliiksi tulee!), kun samat sukulaiset tulevat meidänkin häihin? Onko muille sattunut mitään vastaavaa?

Link to comment
Share on other sites

No meillä sulhasen sisko menee naimisiin kuukaus meidän jälkeen ja ollaan yhdessä mietitty kaikkia ideoita. Hän sanoo kaikesta ettei oikein tiedä/ole päättänyt vielä. Itse olen kertonut innoissani suunnitelmistamme. Nyt olen huomannut että hän on "varastanut" ideoitamme. Esim. kun anoppi kysyy että kuinka aiomme tehdä sen ja sen asian kanssa ja kun kerron niin hän sanoo että aijaa, sulhasen siskokin on suunnitellut samaa. Ruuat on melkein samat, koristeet ja kukat on melkein samat, ohjelmat ja häiden runko melkein sama. No, onneks meidän häät on ensin niin voi sitten vieraatkin todeta että he on ottaneet meidän ideoista mallia...

Link to comment
Share on other sites

ikävä tilanne, enkä oikein osaa sanoa tuohon mitään järkevää... Pakko jakaa vain tunne, sillä viime kesänä serkkuni meni naimisiin ja heillä oli samainen tehtävä/leikki kuin mitä itse olin suunnitellut omiin häihimme. Mutta toisaalta, siitä on jo vuosi aikaa ja sitten, kyllähän nuo leikit aika lailla pyörii kaikissa häissä samanlaisina. Ikävää silti. :(

Ja tuo vieras_08:n kertomus sulhasen siskon "hääjärjestelykopioinnista". Onpas kurja juttu tuollainen..toisaalta, joidenkin kukkien suhteen se nyt vielä olisi ihan ok, jos vain satutte pitämään samoista kukista, mutta jos se toistuu kaikessa muussakin...höh. Mutta kuten sanoit itsekin, on se hyvä, että teillä on häät kuukautta ennen! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...