Eeva

Erilaiset esittely- ja tutustumisleikit, huiskutusleikki jne. (yhdistetty ketjuja)

113 viestiä aiheessa

Olen ollut joskus juhlissa, missä kohtasivat kaksi täysin vierasta sukua... Ja kuten nykypäivään kuuluu, paikalla oli uusioperheitä...

Esittely oli tehty leikiksi.(yritän sen kuvailla mahd.tarkasti....)

Koko porukka asettui piiriin ja leikin vetäjä kertoi ohjeet. Tarkoitus on, että ryhmä saisi muodostettua "syntymäpäiväkalenterin" piirissä. Eli "kello yhdessä" on tammikuu ja tietysti numerojärjestyksessä, "kello kolmessa" maaliskuu... jne.

Piirissä saa liikkua vain yhden paikan kerrallaan. Eli Jos kesäkuussa syntynyt olisi kello yhden kohdalla, olisi hänen päästävä siis kello kuuden kohdalle. Niimpä hän antaa kättä vasemmalla puolella olevalle henkilölle ja esittelee itsensä. Jos tämä ko.henkilö on syntynyt myöhemmin kuin hän, he vaihtavat paikkaa (ja hlö kesäkuu pääsee jatkamaan matkaansa omalle paikalle, kun esittelee taas itsensä seuraavalle henkilölle..)

Jos vierustoveri onkin syntynyt aiemmin kuin hlö kesäkuu, on heidän jäätävä seisomaan paikoilleen ja odotettava, että tuleeko sieltä joku hlö vastaan. Mikäli ihmiset ei enää vaihda paikkojaan, pitäisi kalenteri olla valmis.

Tämän jälkeen edetään syntymäpäiväjärjestyksessä ja kerrotaan syntymäpäivä (nähdään kuinka moni on väärässä paikassa) ja esitellään itsensä. Tässä vaiheessa kerrotaan myös miten kutsuttu liittyy juhlakalun/juhlaparin elämään (onko sukua, työtoveri...). Jokainen saa siis itse kertoa itsestään miten parhaimmaksi näkee...)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ollut useissa intialaisissa häissä ja siellä suvun esittely hoidetaan aina näin: morsiamen suku odottaa sulhasen sukua juhla/vihkipaikan portilla. Sulhanen saapuu paikalle valkoisella ratsulla suvun tanssiessa ratsun ympärillä.

Kun suvut kohtaavat, ensin toisiaan halaavat morsiamen ja sulhasen isät, sitten veljet, sitten isoisät, enot, sedät ym ym Toisen suvun vastapuolikkaalle annetaan yleensä seppele. Sukujen tapaaminen on vakio-ohjelmanumero ja hauska tilanne. Tyhmää on tietenkin se, että tapaaminen koskee vain miehiä, mutta sitä voisi Suomen oloissa kokeilla hieman mukaellen. Aiomme omissa häissämme ensi kesänä kokeilla :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos on isot suvut, niin sellainen eritelty esittely on varmaan vaikeaa. Meille tulee ainakin lähes 130 vierasta, ja se on jo melkein pelkästään minun ja sulhon suvut. Meilläkään eivät oikein tunne, tai siis sulho on vieraampi minun suvun kanssa, minä tunnen enemmän sulhasen sukua. Ajattelin jotenkin sijoittaa ihmiset pöytiin, niin että on helppo esitellä pöydittäin, esim. Tästä pöydästä löytyvät tätini x ja y, heidän perheensä...ym. Eikä tarvitse nousta seisomaan tai mitään...Ei varmaankaan kovin hyvin jää mieleen, mutta eiköhän siinä illan mittaan, kun tunnelma paranee ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Isohkot suvut on, ihan lähipiiristä tulee yhteensä n. 90 vierasta... Kiitos kovasti kaikista ideoista, eiköhän näistä saada jotain kasaan.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ja etsivähän löytää...  ;D (tietysti heti löytää kun pyytää apua, ehän tähän menny kun muutama päivä)  ::)

VIERAIDEN ESITTELY: HUISKUTUS  

 

Tähän tarkoitukseen servetit sopivat hyvin. Seremoniamestari luettelee asioita, joiden osuessa kohdalleen vieraat saavat liehuttaa servettiään.  

 

Yleisölle annetaan ensin tiedoksi:    

...      saa huiskuttaa monta kertaa    

...      saa huiskuttaa ”väärässä” kohdassa    

...      saa huiskuttaa, jos osuu edes lähelle    

   

Ja sitten: nyt saavat huiskuttaa ne, jotka…    

   

...      ovat morsiamen vanhempia    

...      ovat sulhasen vanhempia    

...      ovat morsiamen sukulaisia    

...      ovat sulhasen sukulaisia    

...      ovat olleet morsiamen ristiäisissä    

...      ovat olleet sulhasen ristiäisissä    

...      ovat hoitaneet, syöttäneet, vaihtaneet vaippoja tai työntäneet vaunuissa morsianta tai sulhasta    

...      ovat käyneet samaa koulua morsiamen tai sulhasen kanssa    

...      ovat hiihtäneet morsiamen kanssa    

...      ovat olleet morsiamen tai sulhasen kanssa saunassa tai uimassa    

...      muistavat morsiamen tai sulhasen syntymäpäivän päivämäärän    

...      ovat olleet työpalaverissa morsiamen tai sulhasen kanssa    

...      aikovat esiintyä tämän illan aikana    

...      ovat tuleet pitämään hauskaa ja juhlimaan    

...      ovat täällä kuokkavieraina    

...      eivät ole saaneet vielä huiskuttaa    

...      haluavat toivottaa tuoreelle avioparille paljon onnea!    

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olin viime kesänä häissä, jossa oli alussa huiskutusleikki. Eli vuorotellen huiskuttivat ne, jotka olivat esim. nostaneet morsiammen kanssa perunaa, reissanneet sulhon kanssa jne. Se oli tosi mukava ohjelmanumero, ketään ei nolattu ja vieraat oppivat vähän tuntemaan toisiaan. Meidän häihin tulee osittain samaa väkeä joten ei haluttaisi ihan samaa leikkiä, mutta kumminkin joku vastaava, jossa sukulaiset oppisivat tuntemaan toisiaan. Olisiko jotain toista samantyyppistä ohjelmanumeroa tai eri versiota huiskutuksesta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen ajatellut, että toimisikohan tämä sama ajatus maljojen noston yhteydessä. Ensin siis esim. kaaso pyytäisi, että anopit+apet nostavat maljaa, sitten tädit ja sedät jne. ja sitten noita muita juttuja, kuten "ne nostaa maljaa, jotka ovat hoitaneet morsiamen koiria" (saan siinä samalla tilaisuuden kiittää kauniisti :)) ja viimeiseksi sitten kaikki jotka haluavat onnitella morsiusparia, saavat nostaa maljaa. Meillä kun ei noita puhuja-persoonia kovin paljoa suvussa tai kaveripiirissä ole, joten samalla hoituisi maljapuheet. Ainoa, mikä tässä huolettaa on se, ettei joidenkin vieraiden lasit tyhjene liian nopeasti  ;D  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juuri sain olla todistamassa häitä, joissa kyseinen leikki toteutettiin nimenomaan maljoja kohottamalla. Idea oli kiva ja ainakin nuissa häissä toimi ihan mukavasti. Kovin montaa kertaa ei kukaan kuitenkaan maljaansa kohottanut eli kaaso oli hyvin valinnut ne, joita pyydetään milloinkin malja kohottamaan. Ei siis käynyt niin, että muutama henkilö olisi jokaisella/ lähes jokaisella kerralla maljaansa kohottanut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

me oltiin kanssa aateltu toteuttaa tuo maljojen kohottamis juttu. Sitten tuli mieleen kuinka kauan leikkiä jatketaan, siis pitäiskö sen olla ihan nopea kierros vai niin että jokainen saa nostaa maljansa.. ja ongelma on se että jotkut vieraista tulevat ulkomailta, eli eivät puhu suomea/ymmärrä.  Niin pitäisikö jonkun kääntää puhe heille, koska tuntuu hieman typerältä yrittää viihdyttää ihmisiä jos osa ei ymmärrä sanaakaan puheestamme. Stressi päällä näin pienestäkin asiasta.  :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Siskoni esittelee sukulaiset ja ei tunne ketään sulhasen puolelta joten esittely pitäs hoitaa huiskutus tyyliin et nyt heiluttaa/nousee esim. sulhasen serkut. Viittaamisesta tulee vähän koulumeininki mieleen ja maljan nostelu ei onnistu, koska ohjelmaa tarvitaan ruokailun jälkeen ja silloin maljat ovat jo tyhjät. Likaista lautasliinaakin on kamala heiluttaa  ;D Ylösnouseminen aiheuttaa vain kamalan tuolien kolinan. Ääh..olisko kellään ideoita vähän tyylikkäämpään esittelyyn?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on sama ongelma. Väkeä ei tule paljon, mutta edes meidän äidit eivät ole aiemmin tavanneet. Esittely olisi kiva hoitaa jotenkin näpsäkästi. Itse mietin, että voisimmeko nostaa maljoja vieraiden kanssa tyyliin tuore pari ja äidit, tuore pari ja sisarukset... Voi olla, että maljojen nostelun ja huikkailun määrästä tulee tuore pari jo mukavaan huppeliin heti alussa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ajattelimme hoitaa sen niin, että vanhempamme lähtevät ensimmäisinä juhlapaikalle ja sitä mukaan kun vieraita tulee pyytää seremoniamestarimme(siskoni) heitä ensimmäiseksi esittelemään itsensä vanhemmillemme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuulin tässä sellaisesta esittelystä, jossa kustakin perhekunnasta/pöytäseurueesta yksi henkilö esittelee lyhyesti itsensä ja perheensä/seurueensa ja kertoo, mistä tuntevat hääparin/morsiamen/sulhasen.

Ei mitenkään huvittavaa, mutta yksinkertaista, nopeaa ja ihan tyylikästäkin.

Yksissä häissä hääpari on nähnyt hurjasti vaivaa ja koonnut käsiohjelmaan kaikista vieraista (pariskunnasta/perheestä) nimet ja vähän jotakin hauskaa taustatietoa ammatista, harrastuksista jne. Tässä jä vielä tietenkin nimien ja nassujen yhdistäminen jokaisen omalle vastuulle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei!

Päätimme, että heti maljojen kohottelun jälkeen esittelemme itse kaikki vieraat lyhyesti. Ei siis nimiltä vaan ihan yksinkertaisesti " tuolla istuu opiskelijaystäväni puolisoineen". Taustana ajatus, että vieraat tietävät suurinpiirtein kuka on sukulainen ja kuka ystävä jne. Jokainen vieras sitten itse päättää heiluttaako vaiko mitä tekee, kun hänestä puhutaan. Meille tulee lähemmäs 160 vierasta eikä ole tarkoitus, että vieraat esittelyn jälkeen muistaisivat toisensa!  

Kauhutarina: Olimme yksissä 50-vuotis juhlissa, joissa sankari oli päättänyt esitellä kaikki vieraat nimeltä ja kertoa jokaisesta kivan pienen tarinan, mistä tuntevat tai mikä tässä ihmisessä on ihanaa jne. Esittely kesti reilun tunnin. Kukaan ei enää jaksanut kuunnella ja tunnelma lassahti alkuunsa...liika on siis liikaa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen Leea80:n kanssa samoilla linjoilla siitä, että esittelemme vieraat itse. Ehkä joistakin voimme kertoa hiukan enemmän.

Olimme muuten  keväällä serkkuni 50-vuotis kemuissa ja vieraita taisi olla about 150 ja hän kertoi jokaisesta pääkutsun saaneesta jotain. Se antoi tuntemattomille pienen kuvauksen vierustoveristaan. Pidin siitä tavasta. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on parikin ideaa ollu kehitteillä tähän, mutta ehkä tällä hetkellä se alkuperäinen on edelleen suosikkini. Eli:

Hääohjelman yhteyteen tehdään paikkakartta (tyyliin pöydät A, B, C, jne. ja paikat 1, 2, 3, jne.), eli jokainen löytää sen avulla omalle paikalleen. Lisäksi tehdään siihen yhdistettynä kuka kukin on -lista, jossa jokaisen pieni esittely (esim. paikka A1: Maija Malliesimerkki, morsiammen äiti, jne.). Sitten juhlavieras voi omasta ohjelmastaan katsoa, että "Jaahas, tuo ihana ilmestys istuu paikalla D6..." ja kuka kukin on -listasta tunnistaa henkilön tyyliin "...joo-o, näyttää olevan morsiammen serkku. Mutta voi perhana, vastapäätä istuukin sen avopuoliso! Tarttee varmaan pyytää joku muu seuraavalle valssille."  ;D

Näin jokainen voi itse aktiivisesti tunnistaa kanssajuhlijoitaan; tai jos se ei tippaakaan kiinnosta, niin eipähän ainakaan oo pakko kuunnella puolen tunnin esitelmää jokaisesta kummin kaimasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

jossain lehdessä oli semmonen idea,että nimi/paikkakorttien taakse oli laitettu pyykkipojat ja myöhemmin(varmaankin ruokien ja kakkujen jälkeen) jokainen kiinnitti pyykkipojalla oman nimensä rintaan.en tiedä sitten muistivatko vieraat vielä paikkansa kun nimilaput eivät olleet enää paikallaan,mutta siinä vaiheessa iltaa kai jutellaankin vapaammin ja tanssitaan ja kuljetaan porisemassa muissakin pöydissä..?muistaakseni nimilapuissa luki lisäksi esim.piia, morsiamen serkku tms.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihan kivoja ideoita taalla. Jotain pitais kait keksia, kun edes kummankaan vanhemmat eivat ole tavanneet toisiaan (tapaavat varmaan haita edellisena paivana) ::) En itekkaan tunne kaikkia sulhon puolen vieraita, eika sulhokaan mun puolelta, eli siinapa sitten tutustutaan puolin ja toisin.. :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Bestmanimme oli kesällä häissä, jossa vieraat esiteltiin tarinoiden kautta.

Kerrottiin pieni tarina tai sanottiin sana jommasta kummasta hääparista (tai sellainen mikä kosketti kumpaakin) ja niille, kenelle tarina oli tuttu (olivat olleet vaikka paikalla, kun tämä tapahtui) nousivat seisomaan. Sitten he saivat kertoa jutun loppuun.

Esim. kännihiihto

Sitten kavereista nousivat ne ylös, ketkä olivat silloin paikalla, kun sulhanen oli "kännihiihtänyt".

Kaverit esittelivät itsensä ja joku (tai muutama) kertoi muille vieraille mitä sana tarkoitti, koska se tapahtui ja sitä rataa..

Minusta se oli kiva idea ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä esittelyt hoidettiin niin, että ensin minun isäni esitteli mun puolen ihmiset ja sitten miehen äiti esitteli miehen puolen ihmiset. Mun isä ei kertoillut mitään erityistä, mutta miehen äiti mainitsi jotain ammateista ja harrastuksista. Ei kestänyt kauaa, ja toimi minusta hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli onnittelut ulkona, minkä jälkeen siirryttiin sisälle. Ohjeiksi kuitenkin sanottiin, että jokaisnen jääköön seisomaan vielä paikkansa taakse. Kun kaikki olivat sisällä, alkoi bestman pyytää ihmisiä istuutumaan aina tiettyinä ryhminä (morsiamen vanhemmat, sisaruksetm serkut, ystävät..). Näin ihmiset ehtivät nähsä suurinpiirtein mikä yhetys ihmisillä on morsiuspariin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Muistelen että olisin kuullut joskus tämmöisen esittelyn/pelin eräissä häissä.

Seremonia mestari juosi esittelyt tyyliin:

"ja nyt nousee pystyyn morsiamen perhe...

nyt hihkuun sulhasen perhe...

tässä ovat nuorenparin isovahemmat... "

Mutta sitten siellä välissä oli tämmöisiäkin:

"..nyt nostaa kätensä pystyyn kaikki, jotka ovat ryypänneet morsiamen kanssa..."

jne., jne. ... ¨

Eli esittely hoituu, kaikkia ei tarvitse erikseen nimeltä, ja varmasti pysyy mielenkinnto yllä kun noita välikommentteja tulee. Saattaapa kirvoittaa muutamat naurutkin, riippuen miten hyviä läppiä väliin keksitään.

Ettei mene liian vakavaksi...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

jänskättää tuohan kuulostaa hyvältä  ;D killereitä virallisten esittelyjen väliin. Itse olen ollut häissä, joissa morsian oli virolainen ja sulhanen suomalainen. Morsiamen suku ja ystävät saivat juhlapaikan ovella rintaansa pienen vaaleanpunaisen rusetin, sulhon vastaavasti vaaleansinisen. Maljojen jälkeen jokaisen piti löytää itselleen vastaparit pinkki & sininen eli näistä tuli myös viro vs. suomi pareja. Tämän jälkeen annettiin hetki aikaa kysellä omalta parilta esittelyyn tarvittavia asioita ja sitten jokainen esitteli parinsa muille. Tämä piti siis tehdä omalla äidinkielellä ja esittelyistä tuli aika hauskoja. Onnistui hyvin kun vieraita oli n. 40 henkeä. Jokainen sai siis itse valita, millä sanoilla halusi parinsa esitellä ja minkä koki tärkeäksi. En tiedä sitten miten tätä voisi soveltaa ihan suomalaisten häissä  ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä kyllä poistuisin aika nopeesti taka vasemmalle jos pitäis jotain vieruskaveria alkaa esittelemään koko juhlaväelle!!

Eli ottakaa huomioon että kaikilta moinen "esiinyminen" ei todellakaan onnistu!!

Tulee vaan todella kurja ja ahdistunut olo!! :-[

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meillä tämä hoidetaan vieraskirjan muodossa (mm. jonka vuoksi piti laittaa 1,5kk vp ennen häitä) eli jokaiselle perheelle on oma sivunsa jossa on valokuvia perheestä ja pieni kirjoitus mistä tunnetaan ynm.sitten vieraat nimmaroivat oman sivunsa.Sisällysluettelon teen että ei tarvitse selata kaikkia 47 sivua läpi vaan voi etsiä pikaiseen itsensä tai sitten viettää hetki selaillen kirjaa.jää myös kiva muisto meille kun ei tarvitse ihmetellä vuosien jälkeen kenen nimi toikin pulunkakka tossa on ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään