Intia vai Vietnam?


-Puolukka-

Recommended Posts

Hei,

Ollaan mieheni kans menossa vihdoinkin häämatkalle ensi vuoden puolella, melkein 2 vuotta häiden jälkeen :)! Aluksi suunniteltiin että mentäisiin Intiaan, mut nyt mua on alkanut vähän arveluttamaan koska siellä on ollut paljon terroristihyökkäyksiä ja muita. Toinen vaihtoehto on Vietnam. Tietenkin Intia on valtavan suuri maa, joten siellä on varmaankin paljon alueita jotka ovat täysin vaarattomia.

Osaisiko kukaan suositella että kumpaan kannattaisi mennä? Ajankohtana olisi siis Helmikuu 08.

Link to comment
Share on other sites

Jos ajattelette asiaa turvallisuuden kannalta, missään ei ole turvallista! Mitä vaan voi sattua missä vaan. Intiassa on terroristeja, Vietnamissa uhkaa luonnonkatastrofit (mm. suuri tulva tänä syksynä). Dengue -kuumetta ja lintuinfluenssaa on liikkeellä kummassakin maassa, vaikkei niistä enää Suomen medioissa puhuta.

Jos mieli tekee mennä Intiaan, menkää sinne. On hyvin epätodennäköistä, että joudutte vaaraan, jos itse käyttäydytte ihmisiksi ja katsotte asioita maalaisjärjellä. Ottakaa mieluummin huomioon ilmastolliset asiat.

Meillä on häämatkalennot varattuna Vietnamiin joulukuussa, ja itseäni pelottaa eniten juuri se miten kestän kuumuutta! Joulukuussa mittari hipoo +30 astetta, mutta ilma on kosteampaa, mikä tekee kuumuudesta siedettävämmän. Helmikuussa on Vietnamin eteläosissa vielä kuumempaa ja hyvin kuivaa, pohjoisessa taas "kylmää", vain +20 astetta.

Link to comment
Share on other sites

No siis ihan rehellisesti sanottuna mua on kans alkanut kiinnostaan tuo Vietnam enempi… Mun yksi kaveri on matkustellut paljon Intiassa ja hänen juttujaan kuunnellessa heräsi kiinnostus Intiaa kohtaan, mut nyt tuntuu että tykkäisin siltikin itse enemmän Vietnamista. Siis meidän matkan tarkoituksena olisi rentoutua ja nauttia kauniista maisemista ja luonnosta, ja nähdä myös historiallisesti merkittäviä paikkoja. Mut mun mies on sitä mieltä että Intia olis enemmän sellainen honeymoon kohde…

Tiedän että Intiaan ei kannata mennä helmikuun jälkeen kun siellä alkaa olla liian kuuma, siis Lonely Planet sivustoilla sanottiin näin. Vietnamista sanottiin että sinne voi mennä ympäri vuotta, sillä kun pohjoisessa on kylmä niin etelässä on lämmin jne…

Paul, saanko muuten kysyä että minka takia päätitte että menette häämatkalle Vietnamiin?  

Link to comment
Share on other sites

Heippa!

Mekin olemme menossa Vietnamiin häämatkalle tammikuussa  :) Monista vaihtoehdoista tämä vaikutti kiinnostavimmalta  ;) On historiaa ja kuniita maisemia sekä lämpöä riittää. Ja yksi ratkaiseva pointti oli se että Vietnam on vielä suht uusi kohde eikä siellä ole sitä massaturismin vaaraa  ::)

Link to comment
Share on other sites

Me päädyttiin Vietnamiin syystä että haluttiin Kaakkois-Aasiaan ja Saigoniin sai lentoliput halvimmalla, eikö oltu kumpikaan käyty siellä aikaisemmin. Seutu on muuten kyllä tuttua. Vietnamin rantakylät ja kaupungit vaikuttavat oikein romanttisilta häämatkakohteilta, saarista puhumattakaan. Meidän suunnitelmissa on olla ensin 3-4 päivää Saigonissa jonka aikana vieraillaan Mekongin suistossa ja Vietkong sissien tunneleilla (en nyt muista nimeä), jonka jälkeen suunnataan maaseudun rauhaan. Nha Trang ja Phan Thiet alkavat kuulemma olla jo aika turistivilkasta seutua...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Olen ollut molemmissa maissa, Intiassa, että Vietnamissa - kyseisiä maita ei voi verrata, ovat täysin erilaiset. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.

Intia jo tuoksuukin aivan erilaiselta. Siellä ihmiset näkevät niillä ruskeilla silmillään suoraan sieluusi. Likaiset lapset kerjäävät rahaa hienon hindutemppelin edustalla. Toisaalta lapset ovat niin sanavalmiimpia henkilöitä, valmiina kutsumaan sinut heidän 10 neliön taloonsa teelle. Ihmiset osaavat olla vähän juroja, mutta erittäin vieraanvaraisia silti. Se on maa johon rakastuu tai vihastuu.

Jos aikoo kunnolla satsata rahaa häämatkaan eikä pelkää ötököitä ja hiiriä niin voin suositella Keralan kiertomatkaa.

Vietnam on ystävällisten ihmisten maa jossa joudut opettelemaan syömään puikoilla (jopa hienoista ravintoloissa ei välttämättä ole haarukoita). Vähänkin pidempiä ihmisiä jäädään avoimesti tuiottamaan ja paikallisissa Saigonilaisissa ravintoloissa ruokalistat eivät välttämättä ole englanniksi. Lapset ovat aivan ihania varsinkin rantakohteissa, poseeraavat mielellään kameralle, lahjoittavat värikkäitä simpukoita ja juttelevat mukavia.

Molemmissa maissa turismi kasvaa koko ajan, uusia hotelleja rakennetaan ja ravintoloja syntyy. Kuitenkin vähänkin syjemmässä ihmiset eivät ole välttämättä montaa valkonaamaa nähneet.

En nyt muista oliko se Nha Trang jossa erittäin kauniin hotellialueen takapihalle ollaan rakentamassa nelikaistaista moottoritietä.

Intiassa on minusta ainakin kuumempi, Vietnamissa ilmasto on paljon kosteampi ja monessa paikkaa rantakohteissa tuuli on todella voimakas ja vilvoittava.

Molemmissa maissa saa varmasti aikansa kulumaan vaikka kuukaudenkin jos koko ajan ei tarvitse olla menossa vaan tykkää välillä viettää aikaansa aurinkotuolissa.

Saigonissa kehotan tutustumaan museoihin ja lähtemään retkelle jo mainittuihin vietkong sissien tunneleihin.

Shoppailun vain voi joutua jättämään vähemmälle jos on vähänkin isompi ihminen tai isojalkaisempi (olen itse kokoa 34/36 - ostin M ja L koon vaatteita ja kaikki kengät olivat pieniä - jalan koko 39).

Joo, tuli turistua ihan turhaa juttua.

Link to comment
Share on other sites

Hei Leleth! Kiitos vastauksesta ja selvityksista! Ollaan nyt sit paatetty etta mennaan Vietnamiin, kallistuttiin sen puoleen parista eri syysta... Nimittain kuulin etta Vietnam on hyvin vehrea maa, ja mua houkutti se ehka enemman kuin kuivan aavikkoseudun nakeminen (jos olis menty Intiaan olis menty Radhastaniin). Ja myos se etta kun luin Lonely Planetin matkavaroituksista, niita oli paljon enemman Intialle kuin Vietnamille (kuten mainitsinkin eka viestissa). Mut tosiaankin, ma haluan nahda sita vehreeta luontoa ja maaseutua, ei niin valiteta rannoista. Ja saatetaan muuten kayda kierros kans Kamputsean puolella!

Matkalle lahdetaan 9. helmikuuta, I can't wait!

Link to comment
Share on other sites

Me mennään Vietnamiin 29.2. eli heti häitä seuraavana päivänä.

Matkakohteena on Saigon 4 yötä- Nha Trang 9 yötä - Saigon 1 yö. Hotellit Sofitel ja Sunrise. Nha Trangin hotellissa olemme valinneet huoneen, jossa on oma poreallas parvekkeella. :-X :-X Tuskin maltan odottaa matkaa!

Olen käynyt Intian Delhissä viime keväänä. Nyt on vuorossa Vietnam!  

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 9 months later...

Itse olen kiertänyt Vietnamia Etelästä Keski-Vietnamiin ja voin todella lämpimästi suositella kaikille!! Ja ehdottomasti kannattaa kierrellä siellä eikä olla vain esim. HCMC:ssä. Ympäristö ja luonto vaihtuu paljonkin, kun lähtee suuntaamaan ylöspäin. Vietnamissa bussilla matkaaminen kestää edelleen tuhottoman kauan. N. 100 km reissuun saattaa mennä helposti neljäkin tuntia, joten suosittelen ottamaan maan sisäisiä lentoja. Nämä eivät ainakaan viime kesänä maksaneet juuri mitään Suomen hintatasoon verrattuna. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Nostetaanpas hieman.

Muistan lukeneeni, että Intiassa sadekausi kestää about syyskuulle saakka, ja jos nämä alustavat suunnitelmat pitävät paikkansa, niin häämatkalle olisi tarkoitus lähteä joulukuussa. Eli silloin ei pitäisi olla pelkoa monsuuneista tai toisaalta vielä kovimmista helteistä noin keskimääräisesti ja todennäköisesti? Osaisiko joku Intiassa matkaillut varmistaa tämän?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Nostetaanpas hieman.

Muistan lukeneeni, että Intiassa sadekausi kestää about syyskuulle saakka, ja jos nämä alustavat suunnitelmat pitävät paikkansa, niin häämatkalle olisi tarkoitus lähteä joulukuussa. Eli silloin ei pitäisi olla pelkoa monsuuneista tai toisaalta vielä kovimmista helteistä noin keskimääräisesti ja todennäköisesti? Osaisiko joku Intiassa matkaillut varmistaa tämän?

Oikeassa olet. Joulukuussa pitäisi olla jo ihan hyvät ilmat ainakin osassa Intiaa. Ei liian kuumaa, mutta sadekausi ohitse.

Link to comment
Share on other sites

Nostetaanpas hieman.

Muistan lukeneeni, että Intiassa sadekausi kestää about syyskuulle saakka, ja jos nämä alustavat suunnitelmat pitävät paikkansa, niin häämatkalle olisi tarkoitus lähteä joulukuussa. Eli silloin ei pitäisi olla pelkoa monsuuneista tai toisaalta vielä kovimmista helteistä noin keskimääräisesti ja todennäköisesti? Osaisiko joku Intiassa matkaillut varmistaa tämän?

Oikeassa olet. Joulukuussa pitäisi olla jo ihan hyvät ilmat ainakin osassa Intiaa. Ei liian kuumaa, mutta sadekausi ohitse.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nostetaan. :)

Me ajattelimme mennä häämatkalla siis Intiaan noin kuukauden mittaiselle kiertomatkalle backpacker-tyyliin. Suvusta löytyy ihan oikea Intia-asiantuntija jolta varmasti kysymme vinkkejä enemmänkin, mutta onko täällä kellään mitään hyviä ajatuksia? Keralaan menemme varmasti, ehkä ensimmäisenä ja jatkamme siitä koilliseen päin maan poikki ja saatamme tehdä pienen mutkan idässä päin niin että paluu olisi sitten Delhistä. Löytyykö matkan varrelta jotain hyviä kohteita jossa pysähtyä? Tarkoituksena on siis nähdä sitä oikeaa elämää ja ehkä vähän sitä köyhempääkin puolta, ei siis mikään perinteinen häämatka. Ei kuitenkaan ehkä ihan Madventure-tyylisiä ruokia tai majoitusta, mutta siihen suuntaan sitä matkan henkeä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Itse olen kerran käynyt Intiassa kahden kuukauden mittaisen reissun (1.6.2009-30.7.2009). Sillon Intiassa on kuumin aika. Kuumahan sitä oli, mutta mielestäni se oli vain mukavaa, koska Suomessa on aina niin kylmä :D Itse pyöriskelimme siskoni ja poikakaverini kanssa pääsääntöisesti Delhistä pohjoiseen. Itse tykkäsin aavikkoseudusta (kamelisafareita en voi suositella, YLIHINTAISIA ja TYLSIÄ). Pohjoinen on sellaista tyypillistä "Norjaa" eli vuoria löytyy. Itse en kauheana tykännyt pohjoisesta, mutta siskoni tykkäsi nimenomaan pohjoisesta.

Kaikista kivoin paikka, jossa kävimme oli ehdottomasti Diu-niminen saari. Diu on vähän niinkuin Goa, mutta siellä käy pääsääntöisesti vain intialaisia lomailemassa. Eihän siellä mitään muotivaatetta ollut myynnissä ja ei viitsinyt uida bikinit päällä, kun oli intialaiset jo kuvaamassa :D Toinen kiva paikka oli Chandighar (en ole ihan varma kirjoitusasusta), se on Intian länsimaalaistunein kaupunki. Siellä on Adidaksen, Niken, Pepe Jeansin jne. merkkiliikkeitä ja muutenkin sellaista länkkärimeininkiä.

Agrassa ei oikeastaan ole mitään muuta nähtävää kuin Taj Mahal. Se on kaunein rakennus, mitä olen ikinä nähnyt. Harmikseni menimme Agraan perjantaina ja kyseinen paikka oli auki vain paikallisille muslimeille. Emme siis nähneet Taj Mahalia sisältä, mutta ulkoa näkeminen oli jo jotain aivan ennenkokematonta ja toisaalta juna-asemalla ei ollut niin paljon riivaajia.

Khajuraho (erotiikkatemppelit ovat täällä) oli tosi kiva paikka. Erotiikkatemppelit olivat aivan ihania! Temppelialueet olivat erittäin hyvin hoidettuja ja kauniita (mikä on Intian mittapuussa aika harvinaista :D).

Siskoni meni joulukuussa Pohjois-Intiaan ja Nepaliin ja säät ovat silloin siellä todella kylmiä. Lämmintä vettä ei tule suihkuista ja lämmintä lienee vain kymmenisen astetta. Eli pohjoisessa sesonkikausi on kesällä.

Tykkäsin muuten todella paljon myös Jaipurista ja Udaipurista. Udaipur on tunnettu sellaisista ihanista muistilehtiöistä tms. jotka on tehty nahasta.

Olen aivan varma, että missä päin Intiaa tahansa voi nähdä köyhiä ihmisiä. Koska oikeastaan vain köyhät ihmiset liikkuvat kaduilla. Luulimme, että kerjäläisiä olisi enemmän, mutta ei kerjääjiä onneksi ollut edes päivittäin. Kerjäläisillehän ei kannata antaa mitään, sillä suurin osa kerjää vaan kokeilemisen ilosta. Intiassa se tuntuu vähän olevan tapa, että kokeillaan, jospa tuo rikas länkkäri antaa rahaa mulle.

Itse en tykännyt Manalista enkä Ahmedabadista. Muuten oli tosi kiva ja unohtumaton reissu!

Voin vielä kertoa jotain tietoa eri asioista, jos jollakin kiinnostaa :) Enhän mä mitään raudanlujaa kokemusta omaa, mutta perusjutut kyllä nykyään menee. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...