SE

Australiassa häämatkalla tai sinne menossa?

60 viestiä aiheessa

Onko kukaan ollut häämatkalla Australiassa tai sinne menossa? Missä/minne päin?

Suositelkaa hyviä kohteita, sellaisia missä on myös rantamahdollisuus. Onko loka-marraskuu hyvä aika matkustaa? Joulukuussa on kuulemma ruuhkaista, kun paikallisilla on lomakausi.

Sana on vapaa!

Poistakaa ketju, jos tälläinen on jo häämatka puolella. En ainakaan huomannut, että olisi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Australiassa melkein missa vain on rantamahdollisuus...  ;)

Cairnsissa en ole kaynyt, mutta Gold Coast oli minulle ainakin oikein hyva lomapaikka - Brisbanen lahella, kovin turistimainen, mutta paljon nakemista ja tekemista kaiketi juuri siita syysta. Melbournessa tosin oli paremmat shoppailumahdollisuudet. Adelaidessa saa maailman parasta kaakaota (mutta ei sitten juuri muuta...)

Asun itse Perthissa, ja taalla on paljon erittain hyvia mahdollisuuksia surffailuun, sukelteluun, viinitilojen kiertelyyn jne.

Mainitsemasi ajankohta olisi varmaan oikein hyva, siitakin syysta, ettei taalla ole viela liian kuuma, mutta samaan aikaan voit valttaa ankeimman Suomen syystalven.

Katti-niminen naikkari kiersi Australiaa ja Uutta Seelantia haamatkallaan pari vuotta sitten juuri loka-marraskuussa: hanen kotisivuiltaan loytyy oikein hyva matkakertomus.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos hattuhirmu infosta. Katin sivuillakin kävin.

Melbournea mun kaverikin suositteli ja tietty Sydneytä. Kaakaosta kyllä tykätään ja rauhallisuuskaan ei haittaa, mutta kuinka "tuppukylä" Adelaide sitten on? Ite oon juuri Perthistä kiinnostunut, mutta Suomi-Seuran matkoista se ainakin oli kallein. Tiedä sitä tuntuisko tässä konkurssissa enää. Millaista rantaelämä Perthissä on? Nuo turistimassat ei kyllä oikein kiinnosta eli saadaan varmaan unohtaa nämä muuten ihanat rantakohteet, harmi. Rantaa ja lämpöä pitää kyllä meijän reissulla olla (ei kuitenkaan sukelleta)!

Marssinpa kohta puolin kirjastoon hakemaan Australia -materiaalia, josko sitten helpottais häämatkan valinta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kaakaosta kyllä tykätään ja rauhallisuuskaan ei haittaa, mutta kuinka "tuppukylä" Adelaide sitten on?

Adelaide on noin miljoonan asukkaan "tuppukylä". Adelaidessa asuvat kutsuvat sitä itse nimellä "big country town", eli kyse ei todellakaan ole metropolista. Lähellä ovat mm. McLaren Vale ja Barossa Valley, joissa on viininviljelyä. Adelaide Hills on myös vastaava paikka aivan vieressä. Kangaroo Island Adelaiden eteläpuolella on näkemisen arvoinen paikka hylkeineen ja kenguruineen. Etelä-Australiaan kuluuvissa Erye Peninsulassa Port Lincoln on kiva kaupunki, josta itse kävin mm. veneilemässä. Yorke Peninsula on maatalousaluetta, rannalle ei ole mistään pitkä matka, mutta rannat ovat kivisiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt taidetaan kallistua Sydneyn suuntaan, joten siitä olisi kiva saada jo siellä käyneiden kokemuksia. Toivottavasti saadaan vaan hyvä tarjous jostain matkafirmalta.

Lisäys: Suomi-Seuran matkaa ollaan aateltu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oon lähdössä mieheni kanssa joululomalla Sydneyyn ja Cairnsiin. Ainakin SMT:lla on kivannäköisiä paketteja, me kuitenkin koottin matka itse. Lennot KLM:n ja Virgin Bluen kautta ja hotellit netistä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Shammy: Mitä reissunne tulee kustantamaan? Kuinka kauan olette reissussa?

Tulepa kertomaan kokemuksianne myös matkan jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Katti-niminen naikkari kiersi Australiaa ja Uutta Seelantia haamatkallaan pari vuotta sitten juuri loka-marraskuussa: hanen kotisivuiltaan loytyy oikein hyva matkakertomus.

Jep ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Shammy: Mitä reissunne tulee kustantamaan? Kuinka kauan olette reissussa?

Tulepa kertomaan kokemuksianne myös matkan jälkeen.

Reissu lentoineen ja hotelleineen maksaa aika tarkkaan 5 000 euroa.  :o:P Ollaan reissussa 16 päivää. Tosin lentoihin menee kolme...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olen asunut Sydneyssä, kun olin siellä yliopistovaihdossa. Tykkäsin kaupungista IHAN SIKANA. Olin lähes tippa linssissä, kun kävin siellä nostalgiamatkalla pari vuotta sitten.

Marraskuu on ehkä sään puolesta varmempi Sydneyyn kuin lokakuu - marraskuussa kävin ainakin jo biitsillä ;D

Sydneyssä on musta ihanaa merellisyys ja rannat, ja tietysti lahti, joka kiemurtelee pitkälle sisämaahan. Laivalla on ihana lähteä keskustasta päiväretkelle kauemmalle rannalle (ns. North Beaches, esim. Manly), eläintarhaan tms. Lahden suun eteläpuolen rantaviivaa pystyy seuraamaan kävellen aivan ihana reitin, Coogee ja Bondi-rantojen välisen pätkän. Henkeäsalpaavat maisemat!

Päiväretken päässä on esim. Hunter Valleyn viinitilat.

Oma paras matkavinkkini Ausseihin olisi, että käy Sydneyssä ja sitten itärannikolla vähän pohjoisempana - esim. purjehdusta Whitsunday-saaristossa ja Cairns. Cairns on ihan tunnelmallinen paikka, josta on mahdollisuus vaikka mihin retkiin. Olen itse meri-ihminen, sukellan, snorklaan jne, joten siksi toi on mulle ihan mekka. Mutta jos on täys maakrapu, Sydneyn houkutukset varmasti riittää ;D

Kerron kaikille mielellään lisää matkavinkkejä, jos vain osaan. Olen kiertänyt yhteensä Sydney, Melbourne (ml. Philip Island & Great Ocean Road), Adelaide, Alice Springs, Ayer's Rock, Darwin, Kakadu, sekä itärannikolta esim. Byron Bay, Brisbane, Surfer's Paradise, Whitsunday Islands (Airlie Beach), Mission Beach, Magnetic Island, Cairns, Cape Tribulation.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse sinne jälleen lähdössä ja siellä olleena lueskelen mieluusti muiden vinkkejä ja kertomuksia etenkin hieman pienemmistä kaupungeista itärannikolta. Majoituksista saa myös kirjoitella :)

Australia on niiiin ihana paikka  :-X!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Rouva Pupu: Ihanaa, kiitos infosta. Sydneyn lisäksi meille on kans suositelti Cairnin reissua samaan, mut saa kattoo riittääkö budjetti. Kuinka pitkä matka Sydneyn keskustasta on lähimmälle rannalle?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No jos asuu ihan keskustassa ja haluaa viettää perus rantalomapäivän, lähtisin ehdottomasti Bondi Beachille. Ei välttämättä lähin, mutta suurin ja kaunein ja menevin (ja saattaa olla lähinkin, en nyt vaan muista). Sanoisin, että bussimatka on alle 30 min, mutta noi riippuu tietysti aina tosi paljon liikenteestä. Mä asuin sellaisella alueella kuin Randwick, jonne meni keskustasta 20-45 min aina vuorokauden ajasta riippuen... Iso ostos- ja liikennekeskus on Bondi Junction, mutta itse meren rantaan on siitä vielä jonkinmoinen matka. Bondista pääsee sitten etelään päin rantoja pitkin kävellen aina Coogeehen asti, mikä oli mun lähiranta aikoinaan :D

Ausseissahan on nykyisin parikin halpalentoyhtiötä, joiden kautta lennot on kyllä ihan puoli-ilmaisia, jos sitä pohjoisen retkeä miettii ;) Ja Qantasinkin on ollut pakko laskea kotimaan hintojaan noiden myötä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eipäs päästetä tätä aihetta tuonne pohjalle tippumaan  ;D! Tässä muutama lisäkysymys aiheeseen..

Kunkas kauan teidän suunnitellut häämatkat Australian matereella kestävät ja millaisella budjetilla olette suuntaamassa lomareissullenne?

Meillä reissu kestää kuukauden verran ja nähtävää tosin olisi useammallekin kuukaudelle.  Budjetti vielä itsellä mietinnässä.. tosin lentoliput on jo hommattuina.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on vain 2 vkon reissua ajateltu. Budjetti ei anna enempää myöden ja vapaata töistäkään tuskin enempää voitaisiin ottaa. Aateltiin tuo koko reissu viihtyä Sydneyssä ja ympäristössä. Saa nyt kattoa, jos kävisi Cairnissa tms. kääntymässä. Jos joskus tulevaisuudessa olisi enemmän aikaa ja rahaa tehdä laajempi reissu Australiaan (ainakin sitten, kun ollaan eläkkeellä  ;) ). Ei siis olla varattu reissua vielä, ensi tammikuussa aikasintaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me myös suunnitellaan häämatkaa ensi elokuulle Australiaan. Ilmeisesti Cairnsin seudulla on silloin kuitenkin ihan kivat ilmat... Onko siitä tietoa? Sydneyyn varmaankin suunnataan kuitenkin ensin.

Olisin tosi innostunut tietämään noiden Australialaisten halpalentoyhtiöiden nimiä, matkabudjetti on jo muutenkin ihan liikaa...  :P Eli onko kellään niistä sen tarkempaa tietoa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No Virgin Blue on ainakin perus halpalentoyhtiö:

http://www.virginblue.com.au/

Ja ennen niin kallis Qantas on myös joutunut laskemaan kotimaan hintojaan, kun kilpailua tuli markkinoille. Viimeksi kun olin (reilu kaks vuotta sitten) käytimme molempia yhtiöitä, ihan hinnan mukaan.

Cairnsissa on kyllä elokuussa ihan lämmintä, mutta Sydneyssä voi olla koleaa. Päivälämpötila on siellä silloin muistini mukaan ehdottomasti alle 20 astetta, ja öisin voi olla reilusti alle 10 astetta. Kaupunkilomailuun ihan OK, mutta rantakelejä siellä ei silloin vielä ole.

Majoitukset saa Ausseissa kyllä halvalla, eli se helpottaa ainakin vähän budjettia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos mahdollista, tehkää Sydneystä päivän retki Blue Mountains-alueelle. En nyt muista tarkkaan, paljonko sinne on matkaa, mutta koko päivä siinä meni. Aivan mahtavat maisemat !!

Sanoisin myös siitä pohjoiseen menosta, että Cairns oli mielestäni ihan ok, mutta aika tavallinen kaupunki täynnä 20-vuotiaita englantilaisia reppumatkaajia. Itse olin viikon Port Douglasissa, joka on Cairnista hieman pohjoiseen (n. 70 km ?? En ole ihan varma matkasta, olin koko ajan niin täpinöissäni että tollaset asiat on unohtunut  ;)). Se on pieni ja sievä paikka, jossa on aivan mahtava 4 mile beach ja sieltä oli helppo tehdä retkiä Great barrier reefille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sepe: Kiitos vinkistä. Tuo Port Douglas olisi meille varmaan parempi kuin Cairns, koska brittijuniorit ei oikein nappaa.

Mitkä on ihan Must paikkoja Sydneyssä, mitkä pitää kokea?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vinkkejä Sydneystä otetaan myös täällä ilolla vastaan  ::). Oliko kenelläkään kokemusta Rockhamptonista?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitokset vinkeistä!  :)

Port Douglas kuulostaa hyvältä. Onko se paikkana vähemmän turistimainen kuin Cairns?

Mitäs sanotte Brisbanen ja Gold Coastin alueista? Kannattaisiko asua Brisbanessa vai jossain siellä ranta-alueilla etelämpänä? Brisbanesta on vissiin aika helppo tehdä retkiä myös Gold Coastille? Onko Gold Coastilla tekemistä elokuussa (=onko siellä muutakin kuin rantaa, jos kelit ei suosi)?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Brisbane on aika peruskaupunki. En jäisi sinne asumaan, vaan menisin Gold Coastille. Siellä on lähinnä rantaa, ja sitten vaikka kuinka monta teemapuistoa: vesipuisto, huvipuisto yms yms. Itse olen asunut aina Surfer's Paradisessa, siellä on ainakin kauppoja, ravintoloita ja sen sellaista ihan kivasti tarjolla, ja sitten se ranta. Mutta JOS teemapuistot ei sytytä, niin rantalomailua siellä lähinnä vaan voi harrastaa. Elokuussa ei siis välttämättä kandee jäädä sinne pitkäksi aikaa...

Sydneystä vinkkaisin esimerkiksi eläintarhan sellaisista tykkääville. Perusnähtävyyksien lisäksi suosittelisin "omana" vinkkinä sellaista rantakävelyreittiä (n. 6 km) joka vie Coogee Beachiltä Bondi Beachille. Polku kulkee ihan rantaviivassa, ja maisemat ovat fantastiset! Polku menee usean rannan ohi, ja matkalla on myös hautausmaa yms. erilaista nähtävää. Kun asuin sielläpäin tein ton kävelyn kerran viikossa, kun se oli jotenkin niin mahtava maisemiltaan! Bussilla Coogeehen (muistaakseni 373) ja rannan pohjoispäästä löytää polun. Toki reitin voi kävellä toisinkin päin, mutta musta oli kivempi mennä aurinkoa kohti (eli pohjoiseen siellä down under ;)).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Port Douglas on tosiaan hyvin pieni kylä. Siellä on oikeastaan n. kolme tietä ristissä ja upealle rannalle ei ole mistään pitkä matka. Palvelut siellä on ihan perusmeininkiä; ravintoloita ja muutama kauppa. Mikään varsinainen shoppailupaikka se ei ole. Turisteja siellä on varmasti suurin osa ihmisistä, mutta vanhempia ja varakkaampia kuin Cairnsissa, joka siis oli minun mielestäni täynnä 20-kymppisiä reppumatkaajia. Tosin jos bilettämistä haluaa, Cairnsissa on siihen huomattavasti paremmat mahdollisuudet. Port Douglasissa on sellaista pubi meininkiä ainoastaan, ja sitäkään ei ihan loputtomasti. Port Douglasista käytiin Cairnsissa kerran bussilla ja kerran vuokrattiin auto.

Port Douglasin hotellit ovat hieman tyyriimmästä päästä, joten sekin houkuttelee erilaista porukkaa kuin Cairns. Me tehtiin niin, että oltiin ensin viikko Sydneyssa ja 9 päivää Port Douglasissa, ja kun kotiin lähdettiin, ei menty enää Sydneyyn, vaan lennettiin Cairnsista Darwinin ja Singaporen kautta kotiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mekin ehkä Ausseihin  ;) Sydneyssa ollaan oltu aiemmin ja nyt olis kiva löytää joku paikka east coastilta. Oon koittanut googlettaa talon vuokraamista, mutta kovin kallista, enkä ole vielä löytänyt oikein mitään. Kellään vinkkejä siitä, jos vuokraa talon, mielellään rantakohde.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään