Guest ipa(Guest)

Malarian estolääkitys - sivuvaikutukset?

35 posts in this topic

Heips!

Hain tulevaa Aasiaan suuntautuvaa häämatkaa varten malarian estolääkityksen valmiiksi; mutta olen kuullut/lukenut että ko. lääkkeestä voisi olla ikäviä sivuvaikutuksia... Ongelmana on nimittäin se, että lähdemme häämatkalle heti häiden jälkeen eli estolääkitys pitäisi aloittaa jo ennen häitä; mietin vain etteivät mene sitten koko häät pilalle jos on paha olo :-?. Gallupia asiasta; normaalisti en juuri saa lääkkeistä sivuvaikutuksia, mutta tuosta malarian estolääkityksestä ei ole kokemusta ennestään!! Kertokaa kokemuksia! Lääkäriltä kysyin, mutta hän vähätteli koko asiaa ja sanoi että suurimmalle osalle ei lyhytaikainen muutaman viikon käyttö aiheuta mitään oireita. Lääke jonka sain on Lariam.

Kiitos jo valmiiksi kommenteista!!

Suurin osa ihmisistä ei tosiaankaan saa mitään rajuja sivuvaikutuksia Lariamista, mutta kukaan ei voi sanoa ettetkö sinä kuuluisi siihen pieneen ryhmään joka saa. Siksi tämä galluppi on ikävä kyllä sinun kannaltasi turha. Eri malarialääkkeitä ei ole kovin montaa, kaikilla on jonkinasteinen sivuvaikutusten riski, eikä kaikkia voi käyttää kaikilla alueilla (erilainen resistenssitilanne) joten sinun on todennäköisesti vain siedettävä ne sivuvaikutukset jos niitä tulee.

Edit: yksi vaihtoehto on pyytää lääkäriä kirjoittamaan tilalle Malarone-lääke joka aloitetaan vasta päivää ennen matkaa. Sivuvaikutukseton ei sekään ole, ja huomattavan kallista sitä paitsi (otetaan päivittäin, kun Lariam otetaan vain kerran viikossa, ei sovi pitkille matkoille) mutta ainakin poistaa tuon stressin pahoinvoinnista juuri häissä.

Mulla ei tullut siitä muuten mitään ongelmia, paitsi sinä päivänä kun tabletti otettiin saattoi olla hieman päänsärkyä. Muuten ei kyllä tullut mitään sivuvaikutuksia....

Meillä oli ihan sama tilanne, aloitin Lariamin jo kaksi viikkoa ennen häitä. Mulle ei tullut mitään sivuvaikutuksia, sulholla oli vähän vaikeuksia saada unta (on kuulemma yleistä Lariamin kanssa). Lääkäri sanoi ettei Lariamin kanssa saisi juoda alkoholia, mutta "kuohuvaa kilistäisin kyllä täysin huoletta". No, tuli kilisteltyä vähän enemmänkin eikä vaikuttanut yhtään mitään. Pelkäsin kyllä kanssa Lariamia kuultuani kauhutarinoita psykooseista ym...Nuo mielenterveydelliset sivuvaikutukset kyllä tulee kuulemma vain niille, joilla on muutenkin jo mielenterveysongelmia. Tietysti sitä ei koskaan tiedä mitä itse kussakin piilee...

Ihmettelen, miksi teille on määrätty Lariamia. Mulla on ollut Malaronea, jonka sivuvaikutukset ovat huomattavasti vähäisemmät (mulla ei mitään), joka täytyy aloittaa vasta päivää ennen matkaa ja jossa ei ole mitään alkoholirajoituksia tms. Itse olen käynyt aina hakemassa reseptin ulkomaanmatkailuun liittyvien tautien spesialistilta, ja he ovat (sekä Suomessa että nykyisessä kotimaassani Belgiassa) määränneet suoraan malaronea. Suosittelen.

Kaali: Lariam on tehokasta, edullista, otetaan vain kerran viikossa ja sitä voi käyttää pitkälläkin matkalla (Malaronea saa tällä hetkellä määrätä korkeintaan 28 tablettia ja niistä pitäisi riittää yksi otettavaksi ennen matkaa ja 7 otettavaksi matkan jälkeen). Malaronea ei myöskään suositella raskaana oleville tai imettäville. Siksi Lariam on ensisijainen vaihtoehto.

Häämatkat lienevät usein alle 3 viikon mittaisia (kuten muutkin lomamatkat), ja raskaus tai sellaisen aikomus on lääkärin helppo tarkistaa kysymällä. Se varmaan on totta että hinta on korkea, mutta sekin on kaukomatkan budjetissa aika pieni tippa meressä.  

Minulle toki on ihan sama mitä malarialääkettä kukin käyttää, mutta halusin vain tuoda esiin, että lariam ei suinkaan kaikkien lääkärien mukaan ole ensisijainen, ja että vaihtoehto löytyy :)

Itse tiedän pyytäväni ensi kerralla jotain muuta kuin Lariamia. Kuuluin ilmeisesti niihin muutamiin epäonnisiin, jotka saavat lääkkeesstä sivuvaikutuksia. Kuurin aikana kärsin mm. unettomuudesta ja kauheista painajaisista. Kuuri jäikin kesken...

Hyvä puoli toisaalta oli, että oireet olivat pahimmillaan vain lääkkeen ottamista seuraavana yönä. Ei ole viisasta ajoittaa esim niin, että ottaa ennen lentoa. Tylsää olla hereillä koko yön kestävä lentomatka.

Tarkistakaa lisäksi huolella, että lääkitys todella tarvitaan. Omalla reissullani sitä ei oikeastaan olisi edes tarvittu, siksi uskalsin lopettaakin kesken. Lääkärini ei ainakaan tiennyt yhtään tarvitaanko lääkitystä vai ei, itse olisi pitänyt tietää. Hyttysverkoilla, myrkyillä ja pitkillä vaatteilla pimeällä pärjää jo pitkälle.

Hei!

Itse olen kanssa Lariamia syönyt ja ei tullut mitään sivuvaikutuksia. Mutta ymmärrän huolen aloittaa lääkekuuri häiden alla, joten tässä muutamia pointteja.

Ensinnäkin olisi hyvä selvittää onko malarialääkitys todella tarpeellinen sinne mihin olette menossa. Olin itse Borneolla ja Suomesta lähtiessäni Lariam-kuuria pidettiin välttämättömänä. Kaverini puolestaan kävi Kuala Lumpurissa lääkärissä ja lääkäri ihmetteli että todellako luulette tarvitsevanne malariakuurin Malesian Borneolla. Malesialainen lääkäri määräsi sitten näitä päivittäin otettavia lääkkeitä, yksi kaverini sai niistä pientä ihottumaa, mutta muille nekin sopi tosi hyvin. Ainoa riesa on se että ne pitää muistaa ottaa joka päivä, mutta jos haluaa pelata varman päälle, harkitsisin ehkä niitä, etenkin jos matka ei ole hirveän pitkäkestoinen.

Malarialääkityksen järkevyydestä kaikenkaikkiaan ollaan montaa mieltä, sillä mikään lääke ei sataprosenttisesti suojaa. Esimerkiksi tuttavamme jotka asuvat pysyvästi Indonesian syrjäseuduilla, eivät lääkitystä syö, sillä lääkkeiden pitkäaikainen syönti on melkoinen rasitus maksalle, malarian voi saada kuitenkin ja siihen on kuitenkin olemassa hoitolääkitys (käytännössä sama kuin estolääkitys mutta annos on suurempi). Todellisempi riski matkailijoille tropiikissa on kuitenkin dengue-kuume, jota vastaan lääkettä ei ole, eli hyttysverkon ja hyttysmyrkkyjen merkitys on kuitenkin se tärkein.

On totta, että läheskään kaikki lääkärit eivät tiedä, millainen malariatilanne missäkin maailmankolkassa on mihinkin vuodenaikaan ja mitkä malarialääkkeet tuolla alueella vielä tehoavat. Monesti lääke määrätäänkin varmasti ihan potilaan tietoihin nojaten. Kun varaa lääkäriaikaa matka-asioita varten (malarialääkitys, rokotukset), kannattaa kysyä ko. lääkäriasemalta, kuka lääkäri heillä näistä asioista parhaiten tietää. Lääkäriasemien henkilökunta on yleensä hyvin perillä siitä, mitkä aihealueet kutakin lääkäriä kiinnostavat. Ainakin Helsingissä on sitten vielä yksi sellainenkin lääkäriasema, joka nimenomaan mainostaa "matkustuslääketiedetiedollaan". Jos on lähdössä kuukaudeksi Turkkiin ja haluaa Havrix-rokotuksen A-hepatiittia varten, niin ei siinä tietenkään mitään erityisen perehtynyttä lääkäriä tarvita, mutta jos suunnittelmissa on kuukauden vaellus sademetsässä, hyvin alkeellisissa olosuhteissa, niin kannattanee jo hiukan harkita, kenelle sen lääkäriajan varaa.

Resistenttiasiat ovat muuten vielä yksi syy, miksi Malaronea ei kaikki lääkärit edes halua ihan automaattisesti jokaiselle malarialääkkeen pyytäjälle kirjoittaa. Malarone tehoaa vielä toistaiseksi hyvin lähes kaikkiin malariakantoihin, mutta jos lääkettä kovin paljon käytetään, niin resistenttiys tätäkin lääkettä kohtaan on kohta edessä (väistämättä joskus, mutta järkevällä käytöllä hitaammin kuin "määrätään nyt varmuuden vuoksi Malaronea" -menttaliteetilla. Lariam kuitenkin on hyvin tehokas malarialääke vielä useimmissa paikoissa. Sama juttu, kun ettei ole erityisen viisasta aloittaa jonkun bakteeri-infektionkaan hoitoa uusimmalla ja hienoimmalla antibiootilla, vaan säästellä sitä hätävaralääkkeenä niitä infektioita varten, jotka ovat jo muille antibiooteille resistenttejä. Ymmärrän tietysti, että hääpareja etupäässä kiinnostaa oma hyvinvointi ja se, ettei olisi ikäviä sivuvaikutuksia, mutta lääkärin oikeastaan kuuluisi ajatella asiaa laajemminkin ja pohtia minkä malarialääkkeen määräys on yleisesti ajateltuna järkevää. Aasiassa ei lääkärit varmaan enää juuri muuta malarialääkettä määrääkään kuin Malaronea, mutta siellä tuo antibioottienkin käyttö on hiukan erilaista kuin täällä Suomessa... Sinänsä siis yhden suomalaisen lääkärin tekemä päätös siitä, mitä malarialääkettä määrää, on kuitenkin aika merkityksetön  :-/

Ei malariaa kuitenkaan ihan merkityksettömänä tautina kannata pitää. Kyllä se aiheuttaa suomalaisillekin turisteille vakavia tauteja vuosittain ja on suomalaisia turisteja malariaan muutama kuollutkin. Paikallinen väestö (ja ne jotka pitkään ovat malaria-aluilla asuneet), eivät usein malariaan vakavasti sairastukaan, koska elimistö on jo kehittänyt immuniteettia tautia vastaan. Turisteilla (ainakaan Suomesta tulevilla) ei kuitenkaan ole minkäänlaista immuniteettia tautia kohtaan, joten lääkitys on kyllä aiheellinen, jos malaria-alueelle menee. Kannattaa kuitenkin selvittää onko oma matkakohde malaria-aluetta juuri siihen aikaan vuodesta, kun sinne on menossa. Malariavaara voi ajoittua vain esim muutamien kuukausien ajaksi ja muulloin estolääkitys on turha. Jos suunnittelee pelkkää kaupunkilomaa, niin silloinkin lääkitys on usein turha. Malariasääsket eivät juurikaan viihdy suurkaupungeissa.

Lariamista Afrikan reissulla ei mulle, eikä muillekaan tullut mitään sivuvaikutuksia, vaikka minuakin niistä peloteltiin!

Kokemuksia Lariamista... Paha unettomuus ja painajaiset  :( Jouduin kyseistä lääkettä syömään työmatkan takia ja koska lääkkeen sopivuustestaus aloitetaan pari viikkoa ennen matkaa jouduin vaihtamaan Malaroneen (jota ei kuulemma Suomessa niinkään myydä). Malaronen kanssa ei ollut mitään ongelmia mutta on paljon kalliimpi (kuulemma) kuin Lariam. Eli jos on valinnan varaa niin itse suosittelen Malaronea mutta tämä on tietysti ihmiskohtaista kuinka helposti reagoi.

Fiona A: voi käyttää, ensimmäisellä raskauskolmanneksella käyttöä tosin ei suositella.

Meillä oli Lariamit testauksessa ja kumpikaan ei saanut sen ihmeellisempiä sivuvaikutuksia. Eli kolmen viikon päästä aloitetaan uudestaan - viikkoa ennen matkaa.

Lariam kuten taalla on mainittu on se josta yleisimmin tulee haittavaikutuksia. Itse olen useamman kerran kayttanyt Malaronea ongelmitta. Joku sanoi ettei saa kuin 28 tablettia, mutta olimme kuukauden Afrikassa ja sita syotiin ennen ja jalkeen matkan....Jos mahkuja kandee ostaa vain mita tarvii ja sitten esim juuri Afrikasta saa paljon halvemmalla kuin Suomesta/ Euroopasta samaa tavaraa. Siis jos menee kauemmaksi aikaa jos vkon matkasta kyse eihan ne hirveita maksa....

Good luck

Olemme lähdössä Aasiaan häämatkalle, ja saatiin Lariam -reseptit. Mulle on yleensä aina tullut hiivasienitulehdus antibioottikuurin yhteydessä, ja nyt mietityttää että pitäisikö ottaa Canetenia mukaan varmuuden vuoksi. Onko kellään kokemuksia?

moi! me oltiin venezuelassa ja syötiin malaronea ilman mitään sivuvaikutuksia. kallis se kyllä oli verrattuna muihin malaria-lääkkeisiin, mutta eipä ainakaan hypätty houreissamme parvekkeelta alas. ;) kannattaa tarkastaa myös malariatyyppi, mitä kohdemaassa esiintyy, sillä se vaikuttaa myös sopivan lääkkeen merkkiin. mutta meille tosiaan malarone oli tosi hyvä ja sitä syötiin aika lyhyen aikaa. :)

^ Me syötiin Malarone Lombokin (Indonesia) reissua varten - miehelle ei tullu mitään, mutta mulle tuli aika hemmetin epämiellyttäviä "pelkotiloja", koskien mm. tsunamia ym, vaikka tosiaan en näitä ennenkään ole pelännyt. (Huom - olimme heti tsunamin jälkeen Thaimaassa eikä mitään pelkoja ollut.) Nukkuminenkin oli vähän niin ja näin välillä. Tosin voihan tämä tietysti johtua jostain muustakin, esim. vainoharhaisuudestani..  ;D

Itse tuli syötyä Lariamia 6kk putkeen Afrikan reissulla ja sivuvaikutuksena oli vain jo aiemmin mainittu päänsärky. Itse otin tabletin aina ennen nukkumaan menoa ja silloin nukuin säryn yli. Koska itselläni oli kyseessä näinkin pitkä kuuri kehotti lääkäri kokeilemaan lääkettä etukäteen ja palaamaan asiaan jos ongelmia tuli. Tämä on mielestäni hyvä idea, jos epäilee saavansa oireita.

Kuten aiemmin mainittiin malarialääkket eivät anna täydellistä suojaa, mutta yleensä niitä syödessä oireet ovat heikommat mikäli malarian saa. Tärkeintä on mennä lääkäriin niin pian kuin mahdollista. Itse olin syrjäseudulla ja meitä kehoitettiin menemään malaria testiin heti jos epäilee sen saanneensa. Testiä varten otetaan verta sormenpäästä ja tuloksen saa noin 20 minuutissa.

Itse siis sain malarian lääkkeistä huolimatta. Laitampa tähän, että miten malaria minulla ilmeni, jos jotakuta kiinnostaa. Ensin tunsin oloni todella voimattomaksi. En jaksanut kävellä tai istua. Tämän oireen tullessa menin lääkäriin ja malariahan se oli. Sain kunnon lääkityksen, josta sain vatsavaivoja. Myös päänsärky oli kova. Minulla ei siis ollut kuumetta. Oireet ovat kaikilla hieman erilaisia. Sanoisin että yhteisenä tekiänä minun ja tuttavieni kesken on ollut voimattomuus, päänsärky ja usealla kuume.

Jos suunnittelee matkaa viidakkoon tai muuten alkeellisiin olihin kannattaa käydä Suomessa trooppisten ja/tai tarttuvien tautien erikoislääkärillä. Heillä on yleensä aika tarkkaa aluekohtaista tietoa.

Laakariko neuvoi syomaan laakitysta koko tuo 6kkn ajan. Sehan on tiedossa etta pari kk on maksimi ja siksi varmasti teho "tippui" ja sait malarian. Eihan paikalliset syo laakitysta juuri sen vuoksi ettei se tehoa muuta kuin tietyn ajan....

Vastaanpa vähän vanhempaan ketjuun...

London: Ensinäkin ei malarialääkkeistä tehot häviä mutta alueella saattaa olla resistanssia kyseiselle lääkkeelle. Olen syönyt Lariamia jo useampaan otteeseen pisimmillään vajaan vuoden ja aina ilman sivuvaikutuksia. Ollessani vajaan vuoden viidakossa sairastin malarian noin kuukauden oleskelun jälkeen, mutta sen jälkeen ei resistantteja hyttysiä sattunut kohdalle :) Tauti oli lääkkeiden takia tosiaan lievempi niin kuin täällä aiemmin on kirjoitettu. Paikalliset ei syö lääkkeitä monesta syystä mm. niiden kalleuden takia, mutta sairastavatkin malarian pahimmillaan monta kertaa vuodessa.

Malaronesta sen verran, että sitä yleensä ei saa kuin max. 2 kuukaudeksi. Johtuen siitä, että sen pidempiaikaisista sivuvaikutuksista ei ole tietoa. Tiedän kuitenkin muutaman tapauksen, jotka söivät sitä noin vuoden verran ilman mitään sivuvaikutuksia.

Sitten vielä vastakommentti Londonin: aiempaan postiin: Lääkkeiden ostamisessa Afrikasta on riskinsä eli vaikka ne ovatkin halvempia, niin ne eivät välttämättä ole sitä mitä luvataan. Ja ainakaan viime vuonna ei Malaronea vielä edes saanut itäisestä Afrikasta. Eli jos nyt on kuukauden tai parin reissuun lähdössä, niin lääkkeet kannattaa kyllä ottaa kotoa mukaan, niin ei tule ongelmia.

Edited by Lesser Belle

Olemme lähdössä Afrikkaan häämatkalla ja meille määrättiin Lariamia. Aion kuitenkin vielä vaihtaa sen Malaroneen, kun olen enemmän asiaan perehtynyt. Syitä mm. sivuvaikutukset Lariamissa yleisempiä ja itse olen muutenkin kärsinyt ajoittain unettomuudesta, joten sitä hieman pelkään, Lariamia syödään pitempään, Lariamia syödään vielä kuukausi matkan jälkeen ja sen jälkeen täytyy kolme kuukautta odottaa ennen kuin voi yrittää tulla raskaaksi. Ja tärkein syy, mitä ei suomessa osata sanoa: jenkkisuosituksen mukaan Lariamia ei saa käyttää, jos aikoo mennä sukeltamaan eli USEAT SUKELLUSKESKUKSET EIVÄT PÄÄSTÖ SUKELTAMAAN JOS KÄYTTÄÄ LARIAMIA!

En tietenkaan sano, etta osta laakkeet joltain witch doctorilta vaan apteekista. Paljon halvempia kuin Euroopassa, miksi maksaa liikaa samasta tabletista.

From Wikipedia :Most adults from endemic areas have a degree of long-term infection, which tends to recur and also possess partial immunity (resistance).

Several drugs, most of which are also used for treatment of malaria, can be taken preventively. Generally, these drugs are taken daily or weekly, at a lower dose than would be used for treatment of a person who had actually contracted the disease. Use of prophylactic drugs is seldom practical for full-time residents of malaria-endemic areas, and their use is usually restricted to short-term visitors and travelers to malarial regions. This is due to negative side effects from long-term use.....

Useissa artikkeileissa on ollut juttua etta hyttyset ovat tulleet entista enemman resistanteiksi laakkeita kohtaan. Eli kunnon verkot ja sprayt mukaan. I do envy you Iinuli matkasi takia, mutta meilla on onneksi kesa tulossa myos :)

Itse sain Lariamista nukahtamisvaikeuksia ja painajaisia, mutta nämä sivuvaikutukset eivät alkaneet heti, vaan vasta muutaman viikon lääkkeitä syötyäni. Lopulta muutaman kuukauden jälkeen jätin lääkkeet pois kokonaan noiden sivuvaikutusten takia ja myös siksi, ettei hyttysiä näkynyt mailla halmeilla, kun olin kuivan kauden aikaan Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Sain loppureissusta malaria-tyyppisiä oireita, mutta onneksi oli väärä hälytys.

En kuitenkaan suosittele ketään muuta jättämään malarialääkitystä väliin, koska malaria saattaa mm. edetä aivoihin asti, jolloin se on hengenvaarallinen. Eikä se lievemmässäkään muodossaan ole ihana - jotkut paikalliset sairastivat sen (vähän niin kuin meillä flunssan, meni itsestään ohi), ja olivat huonossa kunnossa.

Seuraavalla reissulla pyydän varmaan jonkin muun lääkkeen kuin Lariamin, mutta jos muut eivät esim. matkan pituuden vuoksi käy, niin taistelen sitten tuon Lariamin kanssa taas.

Ja tosiaan, kuten joku huomauttikin, Lariamit kohdemaassa ovat todennäköisesti selvästi edullisempia kuin Suomessa (omassa kohdemaassani 10% Suomen hinnoista), eli saattaa riittää, että ostaa Suomesta lääkkeet vain pariksi ensimmäiseksi viikoksi.

Lariamista itselläni sivuvaikutusina mm. univaikeuksia, normaalisti nukun tosi hyvin, sekä HURJAT unet! :o

Nyt mietin otanko seuraavan kerran malarianestolääkitystä ollenkaan...