~Taateli

Minne häämatkalle (kyselyketju)

28 posts in this topic

Nyt olisi haastetta luvassa:

Itse olen matkustellut jonkin verran eri puolilla Eurooppaa ja sulhon matkailukokemus rajoittuu Tallinna-Tukholma -akselille. Itse nautin suunnattomasti uusiin kulttuureihin tutustumisesta ja matkustelusta, mies ei niinkään. Eli kotona paras, hänen mielestään. Molemmat pidämme ulkoilmaelämästä ja rauhasta. Nyt sitten otettaisiin vastaan häämatkakohde-ehdotuksia kaikilta. Sen verran rajaan, että Amerikka on pois kuvioista, kuten myös kaukoitä. Emme ole kovinkaan kummoisia rantaihmisiä, lämmintä kuitenkin pitää olla. Siinäpä sitä, ehdoituksia ja kokemuksia? Matkalle on jonnekkin halu lähteä, mutta minne?

Miltä kuullostaisi Madeira?

Siellä on paljon levadoita patikoitaviksi, rantaakin löytyy jos sitä kaipaa ja saari on ok kokoinen  lähteä vaikka skoottereilla ajelemaan. Turistikauden ulkopuolella myös aika rauhallinen.

Islanti tai Pohjois-Norja, molemmat kauniita luontokohteita ja vaeltajille sopivia. Islantiin ainakin tehdään pakettimatkoja.

Mullakin tuli mieleen Islanti...ja sitten Gardajärvi Italiassa, siellä kuulemma paljon harrastusmahdollisuuksia patikointia, pyöräilyä jne.

Niinpä..haluttiin ensin viettää häät kaikessa rauhassa nauttien joka hetkestä..  

Nyt kun arki on koittanut on aikaa miettiä hyviä lomanviettopaikkoja ensi vuodelle.  ::)

Kertokaa mielipiteitä minne kannattaisi suunnistaa! Pidetään molemmat rauhallisesta ja  aurinkoisesta paikasta, jossa on siistiä. Tietenkin hyvä palvelu ja nähtävyydet plussaa..

Kuvauksestasi tuli mieleen Irlanti kesäaikaan. About näihin aikoihin. Sää kyllä vaihtelee aina melkein päivittäin, mutta suurimmaksi osaksi aurinko paistaa. Siellä on mahtavaa vihreää seutua. Allensa voi ottaa joko julkisia kulkuneuvoja tai sitten vuokrata todella halvalla auton käyttöönsä ja kulkea omia reittejään. Nähtävyyksiä on paljon. B&B-paikat eli Bed and Breakfast -paikat ovat aivan uskomattoman ihania ja niitä on PALJON. Usein paljon parempia kuin hotellit. Siksi niihin kannattaakin satsata - yöt maksavat noin 30-40 euroa/hlö. Irlantilaiset muutenkin ovat kyllä todella ihania ja ystävällisiä ihmisiä. Suosittelen, jos oman tien taaplaaminen kiinnostaa. Ei tarvitse olla samassa paikassa koko lomaa, vaan saa kiertää oman pään mukaan.

Itse ollaan haviteltu "matkaa" ihan vaan tonne rajan taakse kylpylään tai sitten jos enmmän halutaan panostaa niin japaniin.. Mutta varmaan kannattaa miettiä sellaista paikkaa mihin yhdessä haluatte mennä.. Sellaisia asioita voisi vaikka listata ylös mitä matkalta haluaa ja alkaa sitten sellaista kohdetta etsimään... =)

Meillä oli vallan ihana, rentouttava, lämmin (ei kuuma) ja nähtävyyksiä täynnä oleva häämatka. Paikka oli Azorit (kuuluu Portugaliin). Sao Miguelin saari (pääsaari) - Ponta Delgada. Hispania järjestää sinne Suomesta matkoja.

Uimme delfiinien kanssa ja ihailimme vesiputouksia. Näin vain muutamat asiat sanoakseni.

Suosittelen Italiaa. Kaupunkia en oikein sen tarkemmin voi eritellä, kun koko maa on täynnä nähtävyyksiä. Esim. Garda-järven seutu on kuitenkin yksi parhaita kohteita, missä olen käynyt. Itse olimme häämatkalla Sorrentossa, ihana paikka sekin.  :-X

Meillä oli vallan ihana, rentouttava, lämmin (ei kuuma) ja nähtävyyksiä täynnä oleva häämatka. Paikka oli Azorit (kuuluu Portugaliin). Sao Miguelin saari (pääsaari) - Ponta Delgada. Hispania järjestää sinne Suomesta matkoja.

Uimme delfiinien kanssa ja ihailimme vesiputouksia. Näin vain muutamat asiat sanoakseni.

Tuosta kohteesta myös me haaveilemme:) Kuvien perusteella "Paratiisi" on liian lievä ilmaisu siitä:)

Sama ongelma täällä... tosin häät ovat vasta tuloillaan, mutta häämatkasuunnitelmat ovat vielä aivan täysin auki. Haluaisimme suht lähelle (Euroopan alue), mutta siihenpä se jääkin. Vaihtoehtoja on niiiin paljon! Ei kai se auta kuin pohdiskella ja plarata läpi kohteita...

Miulle tuli mieleen Azorit, mutta en ole hirveästi perehtynyt kohteeseen.

(Ei ehdi viestin aloittajalle, mutta ehkä jollekulle toiselle. Täälläkin yksi jolla Euroopan kokemusta paljon ja miehellä taas ei juuri mitään...) :)

Edited by Eagle_87

Malta vois olla hyvä.

Siellä on kesällä lämmin, muttei kuitenkaan liian kuuma. Rantoja löytyy joitain, jos kuitenkin joinain päivinä rannalle haluaa. Sen lisäksi on historiallista nähtävää ja saari on kokonaisuudessaan kaunis. Paljon mahdollisuuksia aktiviteetteihin vesillä ja maalla, hyviä ruokapaikkoja ja vilkas yöelämä jos sellaista kaipaa (mutta ei häiritsevästi jos sitä ei halua eli voi majoittua helposti niin, ettei ole keskellä baarikeskittymää).

lisäys: On myös suhteellisen turvallinen ja pieni, siellä on helppo kulkea myös vähemmän kokeneen matkailijan, mm. helppo kulkea busseilla ja lisäksi englannilla pärjää joka paikassa.

Edited by Loopie

Portugalin Albufeira. Upeita rantoja löytyy sekä lämmintä. Itse olen kerran siellä käynyt ja majoituimme pienen matkan päässä siitä ihan keskushulinasta. Hotelli oli kätevä ja rauhallinen, huoneissa jopa keittiöt, joten saattoi itsekin tehdä ruokaa, eikä tarvinnut käyttää aina suuria summia ravintoloihin. Yöelämääkin siellä varmaan olisi, sitä en itse silloin ollenkaan rekisteröinyt. Rantoja pitkin saattoi tehdä kävelymatkoja ja löytää ihanan rauhallisia poukamia, kuin omia yksityisrantoja :girl_smile:

Mä suosittelen myös Italiaa. "Neutraali" kohde, lämmintä ja varmasti hyvää ruokaa ja juomaa. Aktiviteetteja tarjolla joka makuun kohdevalinnasta riippuen.

Malta on aika hyvä kohde vähemmän matkustaneelle. Puhutaan englantia ja on tosiaan helppo liikkua. Saari on kyllä aika karu, jos kaipaa vähän vehreämpää maastoa. Kesä ja varsinkin touko- ja syyskuu ovat loistavia ajankohtia Maltan matkalle. Ja kaikista parasta saarella on ihanan ystävälliset paikalliset ihmiset!

Mitä valita jos valinnanvaraa on aivan liikaa? Menemme naimisiin vast 2010 heinäkuun lopussa joten loma ajoittuisi joskus sen jälkeen. Ajankohdalla ei oikeastaan ole väliä ja loma voi sijottautua vasta 2011 puolellekin, ajankohdalle tärkeää on, että kohteessa olisi silloin lämmin.

Kohteita, jotka kiinostaa:

Bahama, ABC-saaret, Jamaika, Haiti, Puerto Rico, Costa Rica, Havaiji, Mauritius, Malediivit, Tahiti, Bali, Malesia, Fiji ja Australia

Voi myös ehdottaa jotain muutakin kohdetta joka sopisi meille.

Kovasti kiinostaisi All in clusive palvelu mihin kuuluisi kaikki (joihinkinhan kuuluu jopa retkiä) koska joskus jopa nämä lomat tulevat halvemmiksi kuin pelkällä aamiasella oleva loma, mutta riippunee varmaan lomakohteen hintatasosta ja varmaan jokaisessa lomakohteessa on ainakin yksi hotelli missä voi saada tämän palvelun, mutta tietenkään tämä all in clusive ei ole pakollinen

Hintaso on kuitenkin yksi kriteeri lomalle, vaikka olisikin all in clusive niin sitä rahaa menee kuitenkin johonkin. Yleensä all in:issä esim alkoholi juomia saa vain tiettyyn kelloon aikaan asti ja sitten pitää ostaa ne itse ja huomioon pitäisi ottaa se, että me ei juoda olutta tai siideriä, ja varsinkin oman maan oluita yleensä saa halvimmillaan. Mies kyllä juo lonkeroa, mutta sitä tuskin löytyy mistään ulkomailta, joten aika paljon meidän juomiset koostuisivat joistakin drinkeistä tai vaikka viina + blandiksesta. Esim jos ei ole all in clusive niin silloin kyllä olisi mielummin vähän helvempi paikka.

Sitä haluaisi ehkä myös vähän shoppailla joissakin kivoissa vaatepaikoissa, mutta ehkä se ei ole se tärkein asia.

Pitkäaikaisin unelmani olisi uida delfiinien kanssa ja tämän voisi toteuttaa häämatkalla kun kerran lähtee jonnekin pitkälle, mutta onko välttämättä mahdollista kaikissa kohteissa?

Tietenkin jonkinäköinen "safarikin" olisi kiva missä näkisi eri eläimiä, myös kaikki ihanat vesiputokset ja kauniit luonnonpuistot ym. jotkut lintu tai kukka jutut kiinostaa, mutta kaikkea ei tietenkään voi saada, yritän vain vähän kertoa, että mitkä asiat kiinostaa niin ehkä on vähän helpompi suositella jotain paikkaa.

Sukeltaminen olisi myös kivaa jossais korallien ja värikkäiden kalojen kanssa. Olisi tientenkin hienoa jos snorklaus välineet eivät kauheasti maksaisi tai ne kuuluisivat all in clusiveen tai johonkin pakettiin koska emme omista kumpikaan omia sukellusvälineitä emmäkä vain matkan takia haluaisi niitä ostaa.

Miten muuten tuo sukeltaminen tai delfiinien kanssa uiminen onnistuu jos en oiken pidä merivedestä. Ainakin euroopassa se on niin suolaista eikä ole kiva että sitä menee silmiin ja suuhun, että ovatko nuo sukellus välineet hyviä (joskus tainnut kokeilla jotain maskia ja siitä tuli ainakin vettä läpi, mutta ehkä se oli jokin huono maski)

Luin muutenkin, että jossain näistä kohteista oli makeaakin vettä, se olisi tietenkin mukavaa että pääsisi uimaan makeean veteen, mutta minulle käy aivan mainiosti hotellinkin uima allas ja sen aurinko tuolit. Vaikka en tykkääkään oikeen merivedestä niin kyllä tuo delfiinien kanssa uiminen on ihan pakko joskus toteuttaa se on sellainen once in life time unelma ja kuitenkin olen haaveillut jo siitä niin kauan, että sit kyllä pitää yrittää kestää se merivesi. Tosin joskus luin jostain, että jossakin paikassa delfiinejä olisi sellaisessa vähän niin kuin järvessä että maata ympärillä joka puolella (olisiko jonkinnäköinen laguuni?), että tiedä sitten onko se makeaa vai suolaista vettä, mutta mikään delfiinien uima-allas ei todellakaan ollu kyse vaan, delfiinit olivat jotenkin uineet sinne ja sinne pääsi uimaan niiden kanssa, mutta minua harmittaa todella paljon etten ollenkaan muista mistä tälläinen paikka löytyi, enkä ottannut sitä artikkeliakaan talteen.

Eli kaiken näköisiä suosituksia otetaan vastaan, että mihin meidän kannattaisi lähteä. Olisi hyvä jos kertoisit, että milloin kohteeseen kannattaa mennä, minkälainen hintataso kohteessa on että onko kannatavampi ottaa joku all in clusive tms. paketti? Jotain infoa kohteesta esim mitä voi tehdä, näkemisen arvosii juttui tms. mitä nyt ikinä haluat kertoakaan.

Edited by michie

Sain aikaseksi kirjotettua vertailua vähän kaikista kohteista ja sain jopa jotain kohteita karsittuakin pois, mutta vaikka sainkin niitä karsittua pois on vielä kohteita kuitenkin aika lailla.

Kohde vaihtoehtoina ovat tällä hetkellä:

Costa Rica - ei kylläkään delfiini uinti mahollisuutta

Curacao - kuulemma köyhän näköistä?

Bali - tekemiset hajaantuu vähän eri puolille

Jamaika

Mauritius

Australia: joko Queesnsland tai Perth (Perth o lämpimämpi, mutta Queenslandissa on luultavammin enemmän tekemistä?)

Cooksaaret - Tekemisen vähyys?

Seychellit - tekemisen vähyys?

Havaiji: Oahu suosikkina sitten Maui (Maui:lla ei delfiinien kanssa uinti mahdollisuutta eikä Kauillakaan. Kauai ja Big Island sateisimpia kuin Oahu tai Maui)

Belize - ei oikein shoppailupaikka? Hintataso korkea? (Belizessä on muuten kuvattu viettelysten saari)

Kyllähän Tahiti ja Fidzi kiinostaisivat myös, mutta taitaa olla lennot kaikista kalleimista päistä noihin paikkoihin.

Edited by michie

Mulla on ihan sama tilanne, vaikka kyseessä ei olekaan häämatka, vaan oikeastaan ensimmäinen yhteinen kunnon reissu.

Mä kaipaan kanssa Italiaan ihan hirveästi mutta kohteita on niin paljon, etten osaa päättää. Ischialla oon ollut, Caprilla en, joten sinne voisi mennä. Näkisi samalla Napolin ja voisi käydä näyttämässä Pompejin miehelle. Toscanakin olis ihana, sielläkin oon ollut. Sinne vois joskus mennä autolla ja vuokrata vaikka talon sieltä (näin tehtiin kun olin lapsi). Rooma taas on vähän liian hektinen ensimmäistä kertaa matkustavalle, mutta sitten olis vielä Sisiliat ja kaikki.

Ääk!

Edited by Engelina

Meillä kanssa jo etukäteen pohdinnassa tuo häämatkakohde. Eurooppaan, koska luultavasti tehtäis vaan "pitkä viikonloppu" (ajankohta tod.näk. syyskuu). Mies ei nimittäin ollenkaan kanssa ole reissuihmisiä, itse kyllä nautin matkustelusta. Tollanen viikonloppu reissu (tyyliin 4 päivää) kyllä menee miehelläkin, viime vuonna oltiin 10 päivän reissussa ja se oli miehelle jo liikaa. En tosiaan haluais häämatkalla naama norsunrutulla olevaa miestä katella, joten sellanen miellyttävä ja helppo kohde (muttei ökykallis) pitäis löytää.

Oon miettinyt esim. Lontoota, Dublinia ja Berliiniä. Toisaalta haluttais johkin, missä vois olla vielä lämpöstä; esim. Espanja.

Enpä olisi uskonut tämän olevan näin vaikeata, mutta emme osaa päättää MINNE menisimme :girl_sigh:

Monet kohteet kiinnostaisivat mm. Malediivit olivat ihan ykkös vaihtoehto, samoin kiinnostavat Maurituis, Bali, Meksiko, Vietnam, Filippiinit yms unelmakohteet. Vaihtoehtoja on niin paljon, että tässä menee nuppi ihan sekaisin :girl_haha:

Tässä on vähän mitä haetaan, jos osaisitte auttaa meitä:

-valkoisia rantoja

-omaa rauhaa

-ylellinen hotelli, tyyliin veden päällä, jossa olisi pora-allas

-mahdollisuus retkiin

-mahdollisuus shoppailuun

-hyvää ruokaa

-edullinen hintataso

-mahdollisuus (rahallisestikin) ottaa hemmotteluhoitoja vaikka joka päivä, eli siis hierontaa, jalkahoitoja jne

Budjetti olisi käyttörahoineen kahdelle viikolle n.6000€.

Monet ovat jo ehdottaneet Thaimaata, koska sieltä löytyisi kaikki tämä, mutta häämatkan toivoisi olevan erilainen ja tuntuu, että kaikki ovat käyneet taikuissa kerran jos toisenkin. Toisaalta tietty super ylellinen hotelli tekisi siitä erikoisemman, mutta silti muita ehdotuksia kaivataan. Ja tietty sieltä Thaimaasta myös vinkkejä kohteesta, joka ei olisi älytön turistirysä.

Kiitos kaikille!!!

Ja nyt tosiaan tuo tsunaamit ja taifuunit ovat alkaneet myös ihan pikkasen pelottamaan..

Edited by 2xDallu

Vastaan Mauritiuksesta lyhyesti, että siellä on mahdollisuus tuohon kaikkeen. Kaupoissa ja toreilla hintataso on alhainen, ravintoloissa "Hesburger-tasoa" ja hotelleissa on yhtä kallista kuin täälläkin. Ylellinen hotelli kahdeksi viikoksi tuolla budjetilla on vähän niillä rajoilla, riippuu paljolti matkan ajankohdastakin. Sykloneita ja sateita Mauritiuksella voi esiintyä tammi-helmikuussa. Tsunamit eivät ole Mauritiukselle asti yltäneet, mutta ei kaikkea tuollaista kannata pelätä. On se kuitenkin sen verran epätodennäköistä. Retkeily on helppoa, koska välimatkat ovat suhteellisen lyhyitä ja tarjonta monipuolista.

Suosittelen lämpimästi Sorrentoa Italiassa! Olimme ko. paikassa syksyllä -06 ja paikasta jäi oikein ihanat muistot. Sorrentosta käsin pääsee kätevästi julkisilla kulkuvälineillä mm. Caprille, Napoliin, Amalfin rannikolle ja Pompeille. Ihmiset ovat ystävällisiä, ruoka hyvää ja sää ainakin vielä alkusyksystä todella hyvä.

Noista teidän kohteistanne miuta ehkä eniten miellyttäs tuo queensland ja belize. itse kun en kamalasti pidä kuumasta niin en osaa ajatella viettäväni häämatkaa siellä.

ajattelin kuitenkin että onko teillä pois suljettu ihan täysin kiertomatka? me ollaan itse tekemässä sellainen mutta kovin erilaisissa puitteissa. pysymme baltiassa ja liikumme moottoripyörillä. aikaa matkalle olemme varanneet 10-14 päivää ja vain ensimmäinen kaksi päivää on alustavasti majoitus varattu. eli sen jälkeen kaikki tiet ovat auki ja jatkame todennäköisesti suuntaa kokonaan toiseen maahan. suunnitelmat on kutakuinkin näin: eesti,latvia,liettua, ehkä saksa ehkä valko-venäjä riippuu miten jaksetaa ajaa.

olisiko ihan mahdoton ajatus että ottaisitte muutamaksi päiväksi paikan jostain ja sen jälkeen vaihtaisitte maisemaa?? suosittelen ehdottomasti pyörimään "laitakaupungeilla" pois turistipaikoista(ellei niistä todella tykkää) saa paljon enemmän irti. hintataso putoaa yleensä huomattavasti ja matka on varmasti sellainen jota muut eivät ole tehneet...

Queenslandissa on muuten iso osa vuotta melkoisen lämmintä. Suurempi ero on ehkä se, että Pohjois-Queensland on enemmän "tropiikkia", kun taas esim. Perth on kesäaikaan (eli marras-helmikuussa) todella kuiva. Tosi eri tyyppisiä kohteita ovat muutenkin kuin ilmastoltaan.

Perthin seudulla asuneena voin sanoa, että paikka on kyllä tosi hieno ja monipuolinenkin, mutta Australian turistivirrat painottuvat kyllä maan itäpuolelle. Oikeastaan kaikki isot nähtävyydet ja mm koralliriutat löytyvät sieltä päin. (Tosin Luoteis-Australiassa on aika hienoja riuttoja myös, mutta se on kokonaan toinen juttu.) Jos Perthiin aiotte, niin kannattaa selvittää etukäteen, mitä sieltä löytyy ja mitä haluaa nähdä. Yksi hyvä vaihtoehto voisi olla lähteä tutustumaan vaikka muutamaksi päiväksi Lounais-Australiaan (Perthistä muutaman tunnin ajomatka etelään), jossa on mm. hyviä surffausrantoja, kauniita viinitiloja, luonnonsuojelualueita yms. Todella kaunista luontoa.

Queenslandista parhaiten jäivät minulla mieleen koralliriutat. Ihan mieletön kokemus, pelkkä snorklailu oli ikimuistoista. Toki muutakin nähtävää on, valtavista huvipuistoista alkaen, mutta tuo oli ehkä hienointa ja eksoottisinta antia. Osavaltiossa on paljon pikkukaupunkeja, joissa voi päästä tutustumaan myös tavalliseen australialaiseen elämään.

Kesällä (eli siis meidän talvella) Australiassa on kuuma noissa molemmissa kohteissa. Talviaikaan Perthissä oli aika viileää ja joskus sateistakin. Sään suhteen kevät ja syksy ovat turvallisia ajankohtia, ei liian kuumaa mutta ei tarvitse palellakaan.

Itse veisin ensi kertaa Australiaan lähtevän maan itärannikolle, mutta tosi paljon on kiinni siitä, mitä haluaa. Jos päätätte Ausseihin lähteä, niin selvittäkää ihmeessä, mitä kohdepaikastanne löytyy. Enemmän katsoisin siis kohteen antia kuin säätä (joka vaihtelee kuitenkin vuodenajan mukaan ja teillä oli aika joustava tuo ajankohta). Maa on tosi monipuolinen, mutta etäisyydet ovat älyttömät, jos sattuukin olemaan "väärällä puolella" maata! :D Suosittelen kuitenkin häämatkakohteeksi, varmasti on hieno elämys!

Edit. Muita kohteita en siis tunne, toivottavasti joku muu osaa mainostaa niitä ;)

Edited by Lakme