Sign in to follow this  
Followers 0
Siona

Peru

16 posts in this topic

Onko kenelläkään omakohtaisia tai tutuilta kuultuja kokemuksia Perusta matkakohteena? Mihin vuodenaikaan kannattaa lähteä? Mitä hyvää ja mitä huonoa?

Oltiin Olympian Perun matkalla marraskuussa. Kelit oli hyvät, muutoin jotain 20+ ja sitten Amazonin sademetsäosuudella oli jotain 35 astetta  :)

Hyvää: hedelmät (ihania ja niitä on paljon), ruoka yleisesti hyvää.

Hintataso tosi halpa.

Ihmiset pääosin ystävällisiä. Aurinkoa riitti ainakin meidän matkalla, muttei ollut liian kuuma (paitsi sademetsässä).

Sademetsä ja Andit jäi kyllä mieleen, kannattaa ehdottomasti liittää matkaan, jos mahdollista. Oli ainakin tällaiselle Euroopan matkailijalle suuria elämyksiä  :D

Huonoa:

turistiripuli: eli kannattaa olla tarkkana mitä syö, mutta toisaalta miehelle ei tullut mitään, vaikka söi melkein kaikkea -minä taas varoin hiukan syömisiäni ja sain..

Malaririski sademetsässä.

Vuoristotaudin mahdollisuus korkeassa ilmanalassa. Mulla ei ollut pahempia, mutta mies kärsi yhden päivän.

Turistirysäpaikoissa saa varauta turistimeininkiin, mutta toisaalta niissä osataan yleensä englantia. Omatoimimatkalla on hyvä hallita espanjan kieltä, muuten voi olla vaikeata kommunikoida. Turistipaikoissa näpistykset hyvin yleisiä (pahimpia pienet lapset :-/) lisäksi kaikenmoinen kaupustelu käy hermoille.

Mañana-meininki, eli tiettyjä asioita joutuu odottamaan ja aina saa varautua, että jokin asia ei toimi, tai toimii hitaasti  ;D

Eksoottinen ja erilainen, se on Peru.

Kiitos Namina vastauksesta, täällä ei taida kovin paljon Perun kävijöitä ollakaan. ::) Enpä ollutkaan kuullut, että siellä on erityisesti hyviä hedelmiä. Nam. :) Mitä lentoyhtiötä käytitte ja millä kuljitte Perussa paikasta toiseen? Me on suunniteltu opastettua kiertomatkaa ja siihen kuuluu muutama lento maan sisällä. Ne hiukan arveluttaa... Entä millaisia kokemuksia on hotelleista? Onko turvallisia ja onko esim. suihkuja?

Lennot Hki-Ams-Bonaire-Lima mentiin KLM:llä. KLM pysähtyy tankkaamaan ja jättämään hollantilaisia lomailemaan Bonairelle (ABC-saarista se B-saari).

Lennot Lima-Puerto Maldonado ja Puerto Maldonado-Cusco mentiin LAN-Peru (olikohan se ton niminen?) eli siis Perun omalla lentoyhtiöllä. LAN Peru oli ihan eurooppalaisten yhtiöiden tyyppinen, eli koneet siistit jne. Sisäiset lennot on vissiin suhteessa aika kalliita. Se olikin muuten kokemus laskeutua ja nousta Cuscon korkeassa ilmanalassa sijaitsevalle kentälle (vähemmän ilmaa siipien alla)  :P

Hotelleista täytyy sanoa, että näihin missä me oltiin, voi luottaa, koska tietenkään matkatoimisto ei käyttäisi enää epäluotettavia hotelleja.. Mutta on parempi pitää kaikki arvokas mukana ja luottaa harvoin hotellihuoneiden tallelokeroihin, silti.

Kysele vaan, jos on jotain kysyttävää  :) Perun matka oli aivan mieletön kokemus! Milloin olisitte lähdössä reissuun ja mitä kautta se opastus on?

Kuulostaa hyvältä. Meillä on suunnitelmissa mennä Peruun vuoden päästä elokuussa eli ollaan paitsi hääsuunnitelmien, myös häämatkan suhteen ajoissa liikkeellä. ::) Suomen matkatoimiston kautta olisi tarkoitus matka hankkia, he tarjoavat Perun kiertomatkaa, jossa on englanninkielinen opastus eli ilmeisesti porukkaa muualtakin kuin Suomesta. Matkalla kierretään suurin piirtein kaikki tärkeät paikat vuoristoa ja sademetsää myöten ja erikoisuutena yksi yö vietetään intiaaniperheen luona Titikaka-järvellä. Vähän seikkailun tuntua siis. :D

Hintaa matkalle toki tulee, mutta lienee hintansa arvoinen ja varmasti unohtumaton kokemus. Vai mitä mieltä olet? Entä ehtiikö vajaassa kahdessa viikossa mielestäsi nähdä riittävästi?

Kuulostaa hyvälle, saatettiin miettiä muuten itsekin jotain tuollaista.. Muistelen että oliko Aktiv Resorilla,tai Arealla tms. oli joku samantyyppinen reissu. Eipä noissa luulis paljoa olevan eroa.

Kyllä parissa viikossa näki paljon, kun turhaan matkusteluun ei mennyt paljon aikaa.

Kun opastus on koko ajan, ei tartte osata paljoa espanjaa. Mutta ei espanjan osaamisesta ole haittaakaan, että voi olla kohtelias  :)

Tiedättekö jo tarkemmin mitä kaupunkeja ja paikkoja retkeen kuuluu?

Juu ois tarkoitus opetella espanjasta ainakin perussanat, että vähän pärjää ja tietysti sanakirja mukaan. ;D Kokonaisuudessaan matkan ohjelma näyttää tältä:

1. pv Saapuminen Limaan ja kuljetus lentokentältä hotelli La Castellanaan ( 2 yötä)

2. pv: Liman kaupunkikierros ja käynti kultamuseossa

3. pv: Lento Puerto Maldonadoon, kuljetus jokea pitkin Posada Amazonas lodgeen ( 2 yötä)

4. pv: Lodgelta käsin luontoretkiä

5. pv: Lento Puerto Maldonado-Cusco, kuljetus hotelli San Agustin Internationaliin (3 yötä) ja kaupunkikierros.

6. pv: Kokopäivä retki Machu Picchulle (Train Vistadome)

7. pv: Kokopäivä retki Sacred Valley

8. pv: Bussi Cusco - Puno, Hotelli El Buho

9. pv: 2 päivän retki Titikaka-järvelle Uros / Amantani / Taquile, yö intiaaniperheen luona – vaatimaton majoitus

10. pv: paluu Punoon Titikakalta ja hotelli El Buhoon

11. pv: Kuljetus Juliacan lennolle kohti Limaa Sillustanin kautta, Limassa Hotel La Castellana

12. pv: Kuljetus lentokentälle Limassa paluulennolle

Kerronpa minäkin kokemuksiani Perusta! Olin kuukauden Etelä-Amerikassa vuosi sitten ja tuosta kuukaudesta vietin osan Perussa. Olin omatoimilomalla.

Titikaka-järvi oli todella upea kokemus, suosittelen vierailua sinne! Meille sattui vielä niin hauskasti, että järvellä oli häät vierailumme aikana ja matkaseurueemme kutsuttiin hääjuhlaan mukaan! Puno (kaupunki Titikakan vieressä) ei ollut mielestäni mitenkään erityinen.

Limasta kuulin chileläisiltä ystäviltäni niin paljon huonoa, että sinne emme menneet ollenkaan. Rikollisuutta on kuulemma valtavasti ja kaupunki on arkkitehtuurin irvikuva: likainen ja paljon ränsistyneitä, harmaita rakennuksia.

Machupicchu-rauniokaupungissa kävimme myös ja se oli hieno kokemus! Teimme 6 päivää kestävän vaelluksen Andeille ja tuo vaellus päättyi Macchupicchulle. Vaellus oli mieletön, tosin rankka! Itse sain vaelluksella auringonpistoksen (huom! kannattaa käyttää jatkuvasti hattua päässä ja korkeaa suojakerrointa iholla!!) ja sairastuttuani aasi kantoi minua yhden päivän läpi vuoriston!! Vaikka sairas olinkin, oli tuokin mieletön kokemus! Machupicchun jälkeen menimme kaupunkiin nimeltä Acquas Caliantes (eli suomeksi kuumat vedet) ja siellä oli ihania kuumia lähteitä.

Vaelluksen jälkeen menimme Cuzcoon ja siitä kaupungista pidin kovasti, mutta se on aika lailla turistirysä... Kaunis turistirysä kuitenkin! Teimme myös lyhyitä retkiä Cuzcon ympäristöön, kaunista oli.

Perun ja Chilen rajalla olimme rajanylityskaupungissa (nimi unohtunut) ja se on kuulemma yksi Perun vaarallisimmista kaupungeista (paljon asesalakuljettajia, huumeita yms.) joten paikalliset kehottivat meitä pysymään enimmäkseen sisätiloissa! Lähdimmekin sieltä sitten saman tien bussilla toisaalle.

Autiomaa oli upea, suosittelen! Ja suola-aavikko!

Tässä vielä vinkkejä:

- Pimeällä ei kannata kulkea syrjäkujilla eikä missään yksin

- Bussissa matkatavaroita ei kannata jättää sinne alas, sillä ne usein varastetaan. Kaikki matkatavarat kannattaa pitää lähellä itseään ja mitään kovin arvokasta ei kannata ottaa lainkaan matkalle mukaan.

- Vettä ei kannata juoda, vaan ostaa aina pullotettua

- Ennen lähtöä vuoristoon kannattaa vuoristoilmaan (eli vähähappiseen ilmaan) totuttautua pikku hiljaa viettämällä aikaa korkealla sijaitsevissa kaupungeissa (esim. Cuzco) ja lähteä korkeammalle pikku hiljaa vuoristotaudin välttämiseksi.

- Aurinko on polttavan kuuma ja riski saada auringonpistos suuri

- Vuoristossa yöt ovat kuumista päivistä huolimatta erittäin kylmät, joten lämpöisiä vaatteita kannattaa varata mukaan! Minulla olivat käytössä vuoristossa öisin jopa pipo, villahuivi ja lapaset!

- Perulaiset puhuvat erittäin huonosti englantia ja kielen kanssa oli välillä ongelmia. Itse puhun onneksi italiaa, joten ymmärsin joitain lauseita myös espanjaa. Sanakirja on tarpeen!!

- Bussit ovat Perussa erittäin kehnoja ja aikataulut eivät pidä yhtään! Matkustimme Perun halki busseilla (kannattaisi varmaan ottaa sisäisiä lentoja, mutta en uskaltanut koska Perussa oli tippunut 2 lentokonetta viikkoa ennen ja olen vähän lentokammoinen..) Busseissa oli öisin (matkustimme välillä läpi yön) jäätävän kylmä!

Sofy, kiitos monista neuvoistasi. On siinä kyllä paljon huomioitavaa... Matkatavara-asia onkin vähän ongelmallinen, kun niitä joutuu kuljettamaan paljon ympäriinsä ja tosiaan ei uskalla jättää hetkeksikään vartioimatta. Onneksi tässä on vielä aikaa suunnitella ja miettiä eri vaihtoehtoja.

Chileläiset ystäväni ohjeistivat mua niin, että korut kannattaa jättää koti-Suomeen ja kukkarosta sekä kamerasta pitää erittäin hyvää huolta! Mä tein itse niin, että puolivälissä matkaa poltin digikamerasta kaikki siihen astisen kuvat cd:lle, joten jos kamera olis varastettu niin olis kuitenkin saanut reissusta kuvia muistoksi! Ja kaikesta varoittelusta huolimatta: terveellä maalaisjärjellä selviää pitkälle! Itse olin siis reissussa yli kuukauden ja mitään ei viety!

Ajattelinpa minäkin osallistua keskusteluun Perusta! Oltiin Etelä-Amerikassa reissussa -99 kolme viikkoa ja haluaisin kyllä ehdottomasti palata joskus sinne takaisin! Mentiin aluksi Limaan, jossa tutustuttiin muutama päivä. Mielestäni se ei ollut mitenkään niin kurja paikka, vaikka jännitystä siellä kyllä riitti. Olimme loppumatkasta myös La Pazissa (Bolivian pääkaupungissa) ja sinne en sen sijaan suosittele lähtemään. Lima oli ihan ok suurkaupungiksi.

Lensimme Limasta muutamaksi päiväksi sademetsäretkelle Iquitosiin ja sieltä jatkoimme vielä jokiveneellä Amazonin varressa olevaan lodgeen. Sademetsä oli kyllä upea kokemus, mutta välillä oli vähän kurjaa kun meille oli järjestetty suhteellisen paljon kaikenlaisia "elämyksiä" paikallisasukkaiden parissa, ne tuntuivat aika lailla rahastukselta. Mielummin olisi vain tutustunut paremmin upeaan luontoon. Iquitos on myös kaupunkina mielenkiintoinen. Siellä kävimme elämäni parhaissa lattaribileissä paikallisella klubilla. :-X Viihdyin niin hyvin, etten ehtinyt edes juomaan vettä vaan tanssin monta tuntia putkeen! :lol:

Lensimme takaisin Limaan ja Andien ylityksen aikana lensimme ukkosmyrskyyn, jolloin kone kuulemma heittelehti pahasti. Itse olin onneksi jo saanut vatsataudin ja nukuin kuumeisena makeasti koko matkan.. :) Sen jälkeen olinkin kipeänä kaksi viikkoa, mutta silti matka oli hienoin elämässäni!

Limasta jatkoimme matkaa bussilla etelään. Valitettavasti mutkaiset tiet aiheuttivat aikatauluongelmia ja olimme aina vasta illalla myöhään perillä kohteissamme. Matkan varrelta jäi mieleen ainakin Arequipan kaunis kaupunki, joka on tosin valitettavasti kokenut pahan maanjäristyksen muutama vuosi sitten. Nazca on myös ehdottomasti tutustumisen arvoinen nähtävyys! Siellä kannattaa ehdottomasti lähteä pienkoneella katsomaan kohdetta ilmasta. Titicacalla kävimme Bolivian puolelta. Se ei ollut mitenkään kovin kummoinen kokemus. Kävimme tutustumassa siellä erääseen saareen, jossa loppujen lopuksi kylän lapset heittelivät meitä kivillä, kun meillä ei ollut enää annettavana heille karkkia tai krääsää... :blink:

Suurin osa porukastamme sairasti vatsataudin reissulla, minä ja eräs toinen kärsimme kuitenkin varmaan eniten. Vain kahdelle ihmiselle ei tullut vatsatautia, heidän salaisuutensa oli ilmeisesti siinä, että he ottivat joka aamu pienet hörpyt väkevää! Seuraavalla kerralla aion itse tehdä samoin...

Anou, kiva kun jaksoit kirjoittaa noin pitkästi. :) Tuo vatsatautiasia kyllä vähän arveluttaa, olisi hienoa, jos sen onnistuisi välttämään. Teidän matka kuulosti osittain samansuuntaiselta kuin meidän. Ihan tällainen käytännön asia, että oliko teillä ihan tavalliset matkalaukut vai miten olitte ratkaisseet tavaroiden kuljettamisen paikasta toiseen?

Kierreltiin Etela-Amerikkaa kuukauden verran ihan omatoimimeiningilla viime vuonna. Perussa olimme noin viikon. Jos on vaihtoehtoja, niin mieluummin kylla menisin Boliviaan kuin Peruun. Paljon vahemman turisteja, todella halpaa (Perussa on turismin takia yllattavan korkea hintataso), aivan ihana alkuperainen maa, luonto on jotain aivan uskomatonta, niin autiota ja karua mutta ah, niin kaunista...

Perusta mieleeni jai parhaiten reissu Machu Picchulle. Teimme neljan paivan vaelluksen sinne, viimeisena paivana kiipeaminen itse vuorelle. Junalla tulimme takaisin Cuscoon. Ehdottomasti yksi reissun upeimpia kokemuksia oli tuo vaellus ja se viimeinen kiipeaminen ennen auringonnousua Machu Picchulle, katsoa kun aurinko nousee vuorten takaa ja valaisee kauniin aution kivikaupungin (ennen kuin paivan turistit valtaavat sen).

Nascan linjoja emme kayneet katsomassa, kun kuulimme moneen otteeseen niiden olevan vain rahan- ja ajanhukkaa.

Jonkinlaiselta vatsataudilta on hankala valttya, kun minkaan varaan ei voi laskea. Me tosin ei mitaan ihmeempia varottu, tulee jos on tullakseen. Talla periaatteella syotiin ruokaa katukojuista, pienissa kalyisissa koloissa, joita kai ravintoloiksi kutsuivat jne. Ainoan kerran, kun vatsatauti tuli, se tuli ihan kunnon turistien suosimasta ravintolasta. Etta se siita varovaisuudesta... Mies selvisi helpommalla, itse vietin muutaman paivan sangyn ja ponton valilla. Talla valilla mies kierteli Cuscon katuja yksikseen ja Cameron Diaz kaveli kadulla vastaan! Cusco onkin yksi amerikkalaiskaupunki Machu Picchun laheisyyden vuoksi, valitettavasti. Aguas Calientesista puhumattakaan, kyla on rakennettu turisteja varten.

Matkailijaripulista: Kuume ei ottanut laskeakseen ja alkoi olla tuo vaellusreti lahella, niin mentiin sitten paikalliseen laakariin. Hyvin hoitivat, englannilla selvisi (vaikka espanjakin minulla sujuu, mutta englanti kuitenkin aika paljon paremmin), sain laakkeet ja tauti havisi sen silean tien. Ei mitaan hajua mita troppeja maarasivat, mutta eipa ollut valittamista, kun terveeksi tulin.

Ei koskaan kylla pelottanut sen enempaa. Maalaisjarkea saa kayttaa ja viinattomuus on plussaa.

Lensimme myos LANilla Limasta Buenos Airesiin ja yleiseen maanosan tasoon nahden lentoyhtio on erittain hyva, ei valittamista ollenkaan. Toisin kuten esim. Aerolineas Argentinas. Jos saan valita, silla lentoyhtiolla en enaa lenna, ikina.

Me kylla busseissa laitoimme rinkat ihan samoihin sailytystiloihin kuin muutkin eika mitaan koskaan havinnyt, ei edes yon yli kestavilla bussimatkoilla. Jos on tavallista reppua isompi laukku kyseessa, niin vaikea sita on aina lahella pitaa. Ei vaan kannata olla kalliin nakoista eika tietenkaan mitaan arvokasta jattaa matkatavaroihin, kaikki arvokas (rahat, passi, kamera jne) aina kainalossa mukana. Valilla laukut kulki katolla koysilla kiinnitettyina, valilla ihan normaaleissa tavaransailytystiloissa bussin alla, mutta siella oli myos muutaman kerran kanoja kassien kavereina :D Ja paljon lamminta paalle busseihin! Meilla oli aina makuupussit mukana, pipot paassa ja hanskat kadessa, mutta me oltiinkin reissussa talvella. Busseissa valilla saattaa olla ahdasta. Tama tosin sattui ennemminkin Bolivian puolella, mutta bussiliput myydaan silla periaatteella, etta viimeiset ottavat omat tuolit mukaan ja istuvat sitten siina kaytavalla! Pida siina sitten isoa Samsoniten matkalaukkua sylissasi... :D

Tietysti yleiseen kayttaytymiseen kuuluu, etta maassa maan tavalla. Ei siella kannata hotkyilla, asiat ei suju aikataululla, saantojen mukaan tai ylipaataankaan niinkuin Suomessa. Mutta se on sita elamaa ja sitahan sinne mennaankin kokemaan. Avoin mieli ja sydan niin pitkalle paastaan.

Jos on kysymyksia, saa laittaa vaikka privaa. Vastailen muistin mukaisesti :D

Edited by Opalia

Viela piti Boliviasta se sanoa, etta totta kuten Anou kirjoitti, La Pazissa ei ole oikein mitaan nakemisen arvoista. Mekin pidimme siella vain vapaapaivan (juhannuksena), pistimme ranttaliksi ja yovyimme viiden tahden Presidentti-hotellissa. Lammin suihku, pehmea sanky ja lammin huone olivat kylla sen arvoisia! Paasimme jopa saunaan ja tokihan olutta oli! Eihan sita muuten suomalaista juhannusta tule :D

Mutta jos aikaa riittaa menna pidemmalle, niin Sucre, Bolivian toinen paakaupunki, on ehdottomasti vierailun arvoinen. Tykattiin kovasti. Aito, valkoinen ja kapinahenkinen kulttuurikaupunki. Yksi meidan lemppareista koko reissulla. Lounas kahdelle, jalkiruoat, juomat ja paalle kahvit, yhteensa 4 euroa... B)

Me olemme suunnitelleet myös Perua häämatkakohteeksi, ensi vuoden heinäkuussa olisi tarkoitus lähteä. Matkaa olemme katselleet Kilroy Travelsin kautta, siellä on tarjolla mielenkiintoisia retkiä ym. Nyt vaan rupesi epäilyttämään kun luin teidän Peru-kokemuksianne, turistiripuli on viimeinen asia jonka haluan häämatkallani kokea!! :blink: Olen erittäin herkkävatsainen, ja kaikki vatsataudit jotka olen kokenut ovat olleet "nirri pois"-luokkaa.. Kun vielä olemme suunnitelleet sitä Inca Trail-vaellusta, voipi olla että sieltä ei tarvitse elävänä tulla takaisin jos kauhea pöpö juuri silloin iskee :unsure: . Onko se tosiaan sen arvoinen reissu?

Muutama päivä sitten häämatkalta Perusta palanneena voin sanoa, että suosittelen! Upea maa, nousi lempparikseni. Tunnelma oli mitä mainioin, ihmiset ystävällisiä, vaikka välillä ei yhteistä kieltä ollutkaan ja ne kokemukset! En ole koskaan niin lyhyessä ajassa nähnyt ja kokenut niin paljon erilaisia ja hienoja juttuja.

Itse vältyimme turistiripulilta sillä, että vahdimme syömisiämme hyvin tarkasti. Pääasiassa siis alas meni vain kypsennettyjä kasviksia, lihaa/kalaa, perunaa/riisiä/pastaa ja leipää sekä pullotettua vettä. Tuoreet hedelmät ja vihannekset sekä useimmat maitotuotteet (poislukien mm. pienet voipaketit, jotka avataan itse) on riskejä, samoin kuin jääpalat juomissa. Käsihygienia on erittäin tärkeää, käsiä kannattaa pestä aina kun mahdollista ja desinfiointiaine on ehdoton. Hanavettä ei kannata juoda - itse käytimme pullovettä jopa hampaidenpesuun.

Vaelluksella emme olleet, koska se olisi vienyt matkasta monta päivää ja ehdimme näin nähdä enemmän. Epäilemättä vaelluskin olisi ollut hieno kokemus, ja "oikea" tapa mennä Macchu Pichulle, joten jos se matkasuunnitelmaan sopii ja kunto riittää, niin siitä vaan! Korkeuserot Perussa on suuria, niihin sopeutumiseen kannattaa varata aikaa. Korkealla (mm. Cusco, Puno) ohuessa ilmassa ei muutenkaan kuljeta yhtä reippaasti, koska siellä hengästyy ihan eri tavalla kuin merenpinnan tasolla.

Niin ja yksi vinkki vielä: lämpimät vaatteet ja hyvä aurinkovoide ovat välttämättömiä. :)