Jump to content
Naimisiin.info

Bulgaria, sunny beach vai kultahietikko?


sipe81

Recommended Posts

Hei!

Olisimme tulevan mieheni kanssa suuntaamassa häämatkalle Bulgariaan ja kaipaisimme muiden siellä käyneiden kokemuksia paikasta. Lähinnä olemme ajatelleet Sunny beachia, mutta muutkin paikat ovat varteenotettavia. Mitä hotellia erityisesti suosittelette? Me olemme katselleet, että luultavasti valitsisimme Sunny bechilla Blue Star Majesticin, onko kenelläkään kokemuksia siitä? Muitakin vinkkejä kyseisestä maasta saa antaa näin ekaa kertaa matkaaville :) Siksi hotellinkin valitseminen on niin vaikeaa, kun ei oikein tiedä niistä mitään. Entä mitä eroa kultahietikolla on sunny beachiin verrattuna? Ovatko muut häämatkalaiset saaneet hotelleista jotain extraa kyseisen matkan johdosta?

Link to comment
Share on other sites

Me käytiin viime kesäkuussa Kultahietikolla, tosin ei häämatkalla. Tietääkseni molemmat kohteet on aika lailla samantapaisia turistikohteita. Me olimme aikankin tyytyväisiä kohteeseen, se oli semmonen perusmukava lomakohde viikon irtiotolle :) Ravintolat oli hyviä; hyvää ja edullista ruokaa, kannattaa maistella paikallisia liha- ja kalaruokia  :P Mitäpä muuta osaisin kertoa... Hotelleja en osaa suositella, en muista mikä se meidän hotellin nimi oli, semmonen perus kolmen tähden hotelli. Jos tykkäätte vesiurheilusta niin paljon tekemistä löytyy siltä saralta, rannat oli siistejä. Ja shoppailu tietty edullista, tosin turistipaikoissa myydään pääasiassa pirattituotteita, mutta jos matkustaa jonnekin oikeaan kaupunkiin (esim. Varnaan) niin edullisia ostospaikkoja kyllä löytyy. Ja ehdottomasti kannattaakin vierailla muissa kaupungeissa, siellä näkee sitä oikeaa bulgarialaista elämää ja hinnat ovat vielä turistikohteita edullisempia.:)

Link to comment
Share on other sites

Minä valitsisin kyllä häämatkalle Nessebarin (Sunny Beachin vieressä) tai Albenan (Kultahietikon vieressä) koska ovat selkeästi pienempiä paikkoja, eivätkä ihan niin rysiä. Itse olen ollut Sunny Beachilla kesällä 2001 ja tykkäsin silloin. Kuuleman mukaan paikka on kuitenkin kasvanut räjähdysmäisesti sen jälkeen :-/. Kultahietikolle lomailtiin heti perään, kesällä 2002 ja en tykännyt yhtään. Albena vaikutti ihan kivalta ja rauhalliselta, kun siellä käytiin.

Link to comment
Share on other sites

Minulle Sunny Beachin matka oli valtava pettymys, enkä lähtisi sinne uudestaan vaikka maksettaisiin. Perusteluita riittää liuta, mutta muutamia mainitakseni olivat säälittävät ihmis- ja eläinkohtalot, avun saamisen mahdottomuus hätätilanteessa, rikollisuus jne. Oltiin neljän tähden uudessa hotellissa, joka oli melko läävä. Onneksi kysymyksessä oli vain äkkilähtö, eikä häämatka.

Link to comment
Share on other sites

Olen ollut 2 vkoa Kultahietikolla ja kävin sinä aikana Sunny Beachilla ja Nessebarissa. Kultahietikko on ihan pelkästään turisteja varten rakennettu lomakylä ja varmasti kiva paikka niille, jotka haluavat esim. bilettää. Sinänsä meidänkin loma oli onnistunut (vaikkei ollakaan bilettäjiä) koska tarkoituksena oli ihan vaan päästä edullisesti lämpimään ja rannalle, mutta mitään nähtävää ei Kultahietikolla kyllä ole. Ostokset ovat myös 90 % piraattituotteita joskin edullisia. Sunny Beachilla on käsittääkseni paikallisasutusta, mutta turismi näytti sielläkin kyllä olevan pääasiallinen tulonlähde vähintäänkin. Hotelleja oli joka puolella ja rakenteilla olevia hotelleja vielä enemmän. Nessebar taas vaikutti idylliseltä paikalta, joten sinne varmaan suuntaisin jos vielä menisin niille seuduille. Nessebarissa on myös vanhakaupunki, jossa on jopa historian lehtien havinaa ja kapeita katuja.

Link to comment
Share on other sites

^ Mun käsittääkseni taas sekä Sunny Beach että Kultahietikko ovat pelkästään turisteille rakennettuja. Molemmissahan on mm. "tullit" esim takseille kun ajavat alueelle  :-/. Nessebarissa sitten on paikallisasutustakin.

Ok. Se on hyvin mahdollista. Sain sellaisen käsityksen että Kultahietikko on kuitenkin enemmän biletyspaikka kuin Sunny Beach.

Link to comment
Share on other sites

Me oltiin kultahietikolla viikko, ja se oli kyllä ihan tarpeeksi. Loma oli äkkilähtö kirjoitusten jälkeen, ja kultahietikko on ihan hyvä rentoutumispaikka kun siellä ei tosiaankaan ole mitään nähtävää. Itse en menisi sinne uudestaan (ja nytkin menin vain siksi että se oli halvin äkkilähtö ja halusin vain johonkin), enkä varsinkaan häämatkalle! Mutta jos sinne on pakko mennä, niin kannattaa käydä Varnassa ja noissa muissa paikoissakin vierailemassa, että näkee edes jotain "aitoa" ja saa aikaa kulumaan. Kultahietikolla on erikseen party street jonka varrella sijaitsee kaikki biletyspaikat, käytiin siellä kerran kävelemässä. Tuo party street on siitä rannasta aika paljon ylöspäin että bilettäminen ei meitä ainakaan mitenkään koskaan härinny, vaikkei itse jaksettu mennä. Tottakai myös rannalla ja läheisyydessä on baareja jne, mutta tosiaan ne suuremmat yökerhot on siellä syrjemmässä jolloin niitä ei tarvitse nähdä jos ei halua. Hotelleista suosittelisin ottamaan mahdollisimman luksuksen koska voi olla että päädytte viettämään siellä paljonkin aikaa- kultahietikko on nopeasti nähty ja ainakin mä henk.koht mielummin makaan altaalla kuin rantsussa. Toivotan teille hyvää lomaa, kyllä meilläkin mukavaa jokatapauksessa kultahietikolla oli vaikka saattoikin nyt vähän negatiiviselta kuulostaa:D Syökää ja juokaa hyvin ja nauttikaa auringosta ja toisistanne ;)

Link to comment
Share on other sites

Juu, siis ihan suoraansanottuna häämatkalle en minäkään lähtisi noista kumpaankaan. Juuri tänään selasin Finnmatkojen kesäesitettä. Esim moniin Kreikan kohteisiin hinnat ei ole juurikaan sen kalliimpia kuin tuonne Bulgariaan. Joten paljon mieluummin valitsisin jonkun pienen saaren Kreikasta.

Totta, samaa katsoin juuri ja totesin ettei Bulgaria enää juuri houkuta edes hintansa puolesta.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest perhoinen84

Me lähdetään Bulgariaan kultahietikolle häämatkalle :-X

Se oli meille ihan kohtuu hintainen, halutaan vaan rentoutua ei mitään kiertoajeluita yms, ja BILettää. Sellainen olla vaan meininki.

Emme uskalla lähteä minnekkään aivan uuuteen maahan koska emme ole paljoa matkustelleet ja yhdessä ei koskaan!

Kyllä mulle kelpaa löhöily rannalla oman tuoreen aviomiehen kainalossa :-X

viikon matka varattiin täys hoidolla 4 tähden hotellista. toivotaan että matka onnistuu ja saamme nauttia täysillä ;D

Link to comment
Share on other sites

En minäkään lähtisi noista kumpaakaan häämatkalle. Itse on parin viikon halpis äkkilähdön hietikolla ja oikeasti siellä kävi aika pitkäksi, kun emme kumpikaan välitä piraattikrääsästä, sisäänheittäjistä, huorista emmekä diskoista. Vielä kun ilmatkin olivat huonot, niin voi voi. Ruoka oli kyllä hyvää ja halpaa.

Albena oli todella masentava neuvosto-venäläis -henkinen pysähtynyt pikkukylä.

Varnan kaupunki oli ok, siellä tuli vietettyä aika paljon aikaa. Sivukujille kun lähti, niin näki oikeastaan slummiasutusta.

Link to comment
Share on other sites

Guest perhoinen84

Toiset Haluaa Bulgariaan..toiset haluu päästä jonnekkin muualle.... Ainakin odotan innolla matkaamme on se sitte sellainen huora/turistirysä/huono häämatka kohde kuten on jo mainittu ylempänä.Musta se on yks ja sama missä mä saan olla mun miehen kanssa,pääasia että ollaan kaksin ja nautitaan toisistamme! :-X

Link to comment
Share on other sites

Mullakaan ei ole valitettavasti mitään hyvää sanottavaa Kultahietikosta. Viikko siellä vastaa huonoja bileitä, joista ei pääse pois vaikka haluaisi. Joka puolella on vaan kännisiä ihmisiä, halpaa krääsää, kerjäläisiä ja kaikkea sellaista mitä ette taatusti häämatkaltanne kaipaa. Rauhaa ette tule saamaan sillä alueella ei ole mitään muuta tekemistä kuin vetää pää täyteen ja ennen aamuviittä on turha edes ajatella saavansa levätä rauhassa ilman joka puolelta kantautuvaa musiikinjumputusta ja kännisten turistien örinää. Toivon todella että otatte täältä saamistanne vinkeistä vaarin ja menette häämatkalle vaikka Turkuun tai Tampereelle, viihdytte aivan varmasti paremmin kuin Kultahietikolla. Itse asiassa suosittelisin sitä vessaakin lämpimämmin ;)

Mutta onnea valitsemallenne tiellä, muista sitten että teitä on varoitettu :)

Link to comment
Share on other sites

Guest jaana-mari(Guest)

kummassakin on tullut käytyä,synny beachilla ja täälläkin mainostetuilla kreikan saarilla ( kolmella itseasiassa). meteliä,likaa,paskaisia vessoja,kulkukissoja ja huoria löytyy joka kreikan saareltakin.hinta vain on elämisessä paljon kalliimpaa kuin bulgariassa. enkä todellakaan ole samaa mieltä bulgarian ja "vietä häämatkasi kotona vessassa" matkailijan kanssa. mutta jokainen näkee matkakohteista sen minkä haluaa ja ainahan ne ennakkoluulotkin mukana kulkevat. suurin pointti taitaa monelle olla että HÄÄmatkalla pitää päästä jonnekin todella kauas ja kalliisti...eihän se muutoin mikään unelmaloma ole. joten varmasti saatte mukavan yhteisen matkan muistoineen itsellenne,itse äänestäisin sunny beachia ja suosittelen visiittiä Nessebariin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Me lähetään häämatkalle sunny beachiin 28.8 :) Ja oon siis tosi kauan halunnu Bulgariaan ni odotan innolla matkaa. Me ei niin olla nähtävyyksien perään vaan haetaan reissulta löhöilyä, halpoja ostoksia ja bilettämäänki varmaan on päästävä joten taitaa olla sunny beach loistava kohde meille :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tulin juuri n.viikko sitten Sunny beachilta, jossa olin viettämässä löhölomaa tyttöporukassa. Tuohon tarkoitukseen Sunny beach oli kerrassaan mainio, ilmat oli upeat ja ranta aivan ihana. Sunny beachin hintataso on kallistunut kuulemma huimaa vauhtia ja esim.shoppailu ei siellä ollut erityisen halpaa. Ruoka ja juomat kuitenkin ovat Suomen hintatasoa huomattavasti halvempia. Itse en ehkä lähtisi Sunny beachille häämatkalle tai muutenkaan mieheni kanssa sillä Sunny beach on mielestäni turistirysä, jossa skandinaavit bilettävät ja örveltävät halvan viinan kanssa. Sunny beach ei myöskään ole kovin turvallinen kohde...Hotellistamme eräs suomalaismies hakattiin ja kaulaketjut revittiin kaulasta kun hän kulki illalla yksinään. Mutta itse olen matkustellut suht paljon ja vaatimustasoni häämatkasta/hyvästä lomakohteesta on siksi kohtuullisen korkea. Mukana ollut kaverini, joka ei ole paljoa reissannut ihastui Sunny beachiin todella paljon. Sunny beachilta kannattaa tehdä retkiä esim. kauniiseen Nessebarin kylään ja puolen tunnin matkan päässä olevaan Burgasiin, jossa on suht koht hyvät shoppailumahdollisuudet. Itse kävimme myös matkatoimiston järjestämällä veneretkellä, joka oli aivan ihana ja rentouttava päivä purjeveneellä, jossa saimme ottaa aurinkoa, kalastaa ja hyppiä veneen kannelta puhtaaseen ja lämpimään mereen. Eli kyllä Sunny beachin lomasta mukavankin voi saada se on aivan itsestä kiinni...

Link to comment
Share on other sites

Me ollaan oltu sekä Sunny Beachilla että Kultahietikolla ja kummatkin paikat on ok. Mutta sinne lähtiessään täytyy tajuta se, että kumpikin paikka on turisteille rakennettu, joten suuria kulttuurinautintoja on turha odottaa. Sama juttu paikallisen asutuksen kanssa. Nessebarissa, Varnassa ja Burgasissa toki on paikallista asutusta, vaikka Nessebar alkaakin aika turistikohde olemaan (onhan siellä toki vanhat rakennukset, mutta muuten touhu on aika samaa kuin Sunny beachilla). Jos haluaa lomaltaan rentoutumista, rannalla/altaalla löhöilyä, hyvää ruokaa ja mahdollisesti biletystä, on kumpikin paikka hyvä siihen ja hinnaltaan huomattavasti halvempia kuin Kreikan tai Italian kohteet.

Kummassakaan paikassa meitä ei oo bilettäminen häirinnyt (hotelliin ei oo kantautunut meteliä ja lepäämään on rauhassa pystynyt hyvin ennen puolta yötäkin, minkä Pehmis väitti olevan mahdotonta), eikä myöskään huorat. Niitä lappusten jakajia toki oli, mutta ne nyt ei mitenkään haitannut, eikä niitä lappuja oo pakko ottaa, senkun vaan kävelee ohitse. Mä en muista nähneeni yhtään kerjäläistä Kultahietikolla enkä Sunny Beachillakaan, sen sijaan Varnassa ja Burgasissa heitä oli ja saattoi olla Nessebarissakin, en muista varmasti. Me ollaan miehen kanssa ainakin pystytty ihan hyvin nauttimaan siellä kahdestaan olosta sen verran kun on haluttukin, eikä tosiaan olla vietetty viikkoa hotellissa neljän seinän sisällä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 months later...
  • 2 years later...

Meijän piti lähtä ensin Norjaan, mutta päädyttiinkin Kultahietikolle. Oltiin nyt heinäkuussa 2011.

Turisteja yllättäen on paljon kun alue on aidattu ja siellä on ainoastaan paikallisia kojuissa, rafloissa, hotelleissa yms vain töissä. Ei oikeastaan muuta valittamista ko. reissusta kuin, että saksalaisia oli riesaksi asti. :D

Me oltiin siis viikko, ja ihan häämatkalla, ja nähtävää oli kyllä ja näkemättäkin jäi. Varnassa käytiin kolmena tai neljänä päivänä. Vierailtiin delfinaariossa, terrariumissa, aquariumissa ja eläintarhassa. Laivastomuseo ja arkeologian museo jäivät näkemättä kun kummatkin olivat rempassa.

Ruokapaikoissa kannattaa syödä varsinkin paikallisia mereneläviä - nam! Varnasta me löydettiin eläintarhasta hieman keskustasta pois päin sellainen kuin Bar & Restaurant Kosé - aivan mahtava paikka! Oli hieman parempitasoinen kuin nämä turistirannan paikat, mutta halvempi.

Varnassa on sitten niitä paikallisia ja vähemmän turisteja. Paikalliset ovat mukavia ja ystävällisiä. Puhuvat osa englantia hyvin ja osa todella vähän. Liikkua siellä kannattaa bussilla, koska taksit yrittävät ottaa 15-20 levaa esim. Kultahietikko-Varna -keikasta. Autoilijoista sen verran, että ko. kulttuuriin ei kuulu kauheasti loputtomiin väistellä jalankulkijoita, kuten Suomessa ne on koskematonta aluetta liikenteessä, vaan kannattaa olla varovainen.

Shoppailla voi oikein hyvin! Etenkin Varnassa kun kävelee isoista ostoskaduista hieman syrjemmäksi, niin löytyy enemmänkin paikallisten liikkeitä. Lisäksi on Grand Mall ja Mall Varna, mitkä ovat paikallisten ostospaikkoja.

Rannat ja uima-altaat oli siistejä ja hotellihuoneet siivottiin meillä joka päivä. Meressä kannattaa sukellella. Me oltiin ihan vaan jotain 20m rannasta ja syvyyttä n. 3m, niin siellä näki erakkorapuja, monneja, taskurapuja, kotiloita, kaloja yms paljon. Ja ihan vaan uimalasit päähän, nenästä kiinni ja menoksi pinnan alle!

Paikkanahan nämä näköjään on muuttunu sen myötä kun Bulgariasta tuli EU-maa, koska ainakaan me emme kokeneet ettei siitä biletyksestä yms häslingistä olisi eroon päässyt.

Noh, tässä kuvia niin eiköhän nekin jotain kerro.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/267625_10150257418553469_552313468_7330608_1597168_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/264800_10150257418588469_552313468_7330610_7964509_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/268547_10150257418793469_552313468_7330617_1261039_n.jpg

Bar & Restaurant Kosén antimia.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/265124_10150255038753469_552313468_7310197_7156461_n.jpg

Kosé

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/268727_10150255038678469_552313468_7310193_3435321_n.jpg

Terrariumista

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/270441_10150255038453469_552313468_7310184_1244723_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/260085_10150255036643469_552313468_7310114_5670450_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/270472_10150255036313469_552313468_7310096_1539206_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/260240_10150255036583469_552313468_7310109_6919661_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/268122_10150255036103469_552313468_7310087_8210424_n.jpg

Hotellin uima-allas.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/268320_10150260968423469_552313468_7369467_4436642_n.jpg

Grand Mallin edestä.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/267643_10150259557158469_552313468_7355457_4199372_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Me ollaan jo varattu reissu Bulgariaan -tosin ei kultarannalle eikä sunny beachille vaan Balchik -nimiseen pikkukaupunkiin. Ei olla Bulgariassa käyty ja kun italiat, ranskat ja kreikat on jo nähty niin ihan uteliaisuudesta halutaan mennä nyt Bulgariaan. Ja ainakin Tjäreborgin sivujen mukaan tuo hotelli ( Helios neljä tähteä) vaikuttaa hyvältä. Kreikkaa mietittiin myös mutta lopuksi päädyttiin nyt toisin. Tarkoituksena on siis vaan relata, valokuvata, otaa aurinkoa, uida ja syödä ja juoda hyvin. Sen tavallaan tiedän jo että turisteja varmasti tulee olemaan, mutta haluttiin helppo ratkaisu eli valmispaketti -ei tarvi stressata mistään niinkuin vuoden takaisella reilillä. Enkä itse keksi valmismatkakohdetta joka ei turistirysä olisi.Mutta nuo kauhujutut alkoi nyt pelottamaan.

Eli onko kukaan käynyt Bulgarian Balchikissa? Mitä mieltä?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...