satuli

Irlantiin?

49 viestiä aiheessa

Ryanairillä.

Onko Irlannissa hirmuisen sateista keväisin (huhti-toukokuun vaihteessa).

Suomeen verrattuna Irlannista on aina aika sateista, joten siinä mielessä on ihan sama milloin sinne lähtee. Sää on läpi vuoden leutoa mutta vaihtelevaa, joten aina kannattaa varautua siihen että yhden päivän aika on ainakin 3 vuodenaikaa.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me suuntaamme Irlantiin heinäkuussa häämatkallemme. Tarkoituksenamme on ensiksi viettää pari päivää Dublinissa ja sen jälkeen lähteä kiertelemään saarta autoillen kuudeksi päiväksi. Vielä pitäisi vain jaksaa odottaa...  ;) Vinkkejä, missä kannattaa käydä ja mitä nähdä, toivotaan!!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Vinkkejä, missä kannattaa käydä ja mitä nähdä, toivotaan!!!

Dublinsista myötäpäivään kiertäen:

Country Wicklow'ssa on kaunista, siellä on mm. Glendalough (laakso, jonka ympäri kiertää kukkuloiden harjalla kävelyreitti), jos on ulkoilmaihmisiä. Loistopaikka jos vaan ei sada koko aikaa vettä.

County Corkissa on Kinsale ja Cobh, idyllisiä pikkukyliä merenrannalla. Cobhissa oli mm. Titanicin viimeinen pysähdyspaikka enne Atlantin ylitystä.

Ring of Kerry on näkäala/maisemakierros Co. Kerryssä.

Länsirannikolta löytyvät ne kaikista kauneimmat ja jylhimmät maisemat, tunnetuin niistä on Cliffs of Moher Co. Claressä. Myös Dinglen niemimaa (Co. Mayo) on kaunista, sopii hyvin pyöräilyyn.

Pohjois-Irlannin puolella on Giant's Causeway, eli jättiläisen kulkureitti, omituisen näköistä laavakiveä.

Nämä ovat kaikki aika perinteisiä turistikohteita, joten löytyvät jokaisesta kunnollisesta matkaoppaasta. Ovat kaikki rannikolla, mutta eri puolilla maata. Irlannin keskustassa ei juuri mitään mielenkiintoista nähtävää, paitsi tietysti paljon pikkupubeja, vihreitä niittyjä, lampaita ja pikku kyliä - eikä tosin turistejakaan.  ;D

Lisätietoja löytyypi tietysti webistä (ja minulta!).  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Susie, niin mielettömän paljon kiitoksia. Tuo lista/reitti auttaa meitä jo todella paljon, ainakin alkuun

:D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

jep jep!

hyviä kohteita susie oli luetellut. haluaisin vielä alleviivata tuota kinsalea. mielettömän kaunis paikka.

itse asustelin aikanani Irlannissa melkein vuoden, ja jonkin verran tuli siellä siis reissattuakin. suoraan sanoen; Dublin on kuin mikä tahansa suurkaupunki Euroopassa. jos siis haluatte nähdä "oikeaa" Irlantia, niin menkää länsirannikolle. mm. Galwaysta pääsee näppärästi lautalla Aran Islands nimisille saarille. Siellä tasokkaita B&B -paikkoja. pyörän vuokraamisella saa hyvän käsityksen saaresta. saarella pääsee myös katsomaan reunan yli Atlantia... pudotus satoja metrejä.  :o huisi kokemus! samanlaisia paikkoja löytyy toki muitakin Irlannin länsirannikolta.

parasta aikaa Irlantiin on mennä heinä-syyskuussa. sataahan siellä toki aina, mutta vielä syyskuussakin siellä on tosi lämmintä verrattuna Suomen säähän.  8)

niinkuin jo aiemmin on täällä mainittu, niin Irlannissa kannattaa vuokrata auto. KAIKKI siellä toimii nimittäin noin-systeemillä. junat, bussit ja ihmisetkin tulevat noin-aikaan. jossain vaiheessa (huvittavaa kylläkin) radioasematkin olivat noin taajuuksia joillain alueilla...  :D

Irkkulandian juhlapyhät kannattaa tsekata ennen matkalle lähtöä. silloin kun Irlannissa on juhlapyhä tai -aatto, ei siellä kukaan tai mikään melkeinpä toimi. Irlantilaiset nauttivat olostaan ja istuvat pubissa. moni paikka on siis suljettu (paitsi pubit!).

irlantilaiset ihmiset ovat ystävällisiä ja ylipäätään mukavaa porukkaa. usein uteliaita tosin!  ;)

suosittelen kyllä käymistä Irlannissa, ehdottomasti!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

ihana ketju!

alkaa matkakuume nousta...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

niin, piti vielä sanomani tuosta dublinista...

pari vuotta sitten mulle U2-intoilijana oli aivan huippua käydä käyskentelemässä Liffey-joen rannalla katselemassa U2: syntysijoja. nykyisin (kuulemani mukaan) tuo seutu olisi jo renoveerattu, eli mitään autenttista ei sieltä löytyisi...  ??? voi olla, että olen kuullut perättömän huhun, mutta olen tyytyväinen että itse ehdin tsekkaamaan ko. paikat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yhden italialaisen web-lähteen mukaan kyseessä oli Bullyman  ;D , mutta tarkoittavat varmasti Ballymunin lähiötä! Siis Bonon kotilähiö. Se ei kyllä ole Liffeyn tuntumassa, mutta kovasti parannuksen kohteena:

http://www.brl.ie/

Hei nyt surffatessa tajusin senkin että olen abot 1,000 kertaa odottanut bussia juuri tuossa Mount Temple comprehensiven tuntumassa! Sen siitä saa kun ei malta tutustua taustoihin kunnolla...  :P

Tarkemmat osoitteet löytyvät täältä

http://www.u2exit.com/dublin.shtml

http://atu2.com/dublin/main.html

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Se vain arveluttaa, että kun on kuullut kauhupuheita siitä, että siellä sataisi koko ajan?

Ei liene totta ainakaan heinäkuussa, eihän....

Me oltiin jotain vuosia sitten heinäkuussa kolme viikkoa Irlannissa. Ainoastaan vikana päivänä ei satanut..  ;D No, eihän kukaan lähde Irkkuihin aurinkolomalle - meillä oli mahtavaa kaikesta huolimatta! Suosittelen!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Me oltiin jotain vuosia sitten heinäkuussa kolme viikkoa Irlannissa. Ainoastaan vikana päivänä ei satanut..  ;D No, eihän kukaan lähde Irkkuihin aurinkolomalle - meillä oli mahtavaa kaikesta huolimatta! Suosittelen!

Me oltiin viime heinäkuussa Irlannissa 10 päivää ja vain yhtenä päivänä satoi. Muuten paistoi aurinko ja oli hellettä. Paikalliset sanoikin, että meille sattui aivan älyttömän hyvä tuuri sään suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Todellakin ihana ketju!!

Meillä mieheni kanssa on häämatkavaihtoehdoista yhtenä Irlanti ja juurikin autolla kierrellen ja B&B:issa yöpyillen  :)  Kiitos kaikille huipuista vihjeistä, erityisesti nuo hienot paikat ja patikointimahdollisuuden esille ottaminen!

Matkakuumetta,ei kai...  :-X :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Todellakin innostoisi suuresti lähteä irkkuihin häämatkalle mutta se autoilu..ja vasen puoli.. epäilyttää että tuleeko huutoa ja parkua:) Muistekaas miten nopeasti itse totuitte ajamaan tolla "väärällä" puolella, onko se niin kamalaa?

Jooko vastauksia kiitos..:)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juuri pari päivää sitten Irlannista tulleena, voin suositella lämpimästi!!  :D

Sääkin suosi, eli ei satanut ;)

Viikko oltiin häämatkailemassa ja ehdottomasti oikea valinta meidän kohdalla oli lähteä matkustamaan Dublinin ulkopuolellekin.

Auto varattiin jo Suomessa netin kautta, joka sitten odotti meitä Dublinin kentällä. Viiden päivän ajan huristeltiin etelä- ja länsirannikkoa pitkin, ja loppuviikko oltiin Dublinissa. Maisemat olivat mahtavat!

Vaikka kumpikaan ei olla ajettu aikaisemmin vasemmanpuoleisessa liikenteessä, kaikki sujui yllättävän hyvin. Me varattiin automaattivaihteinen auto, jonka ainakin minä koin älyttömän hyväksi ratkaisuksi. Voi keskittyä täysillä liikenteeseen eikä tarvitse "sekoilla" vaihteiden ja kytkimen kanssa. Tiet kun ovat (moottoriteitä lukuunottamatta) kapeita, mäkisiä ja mutkaisia. Ja menevät useimmiten kylien ja kaupunkien läpi, joiden kadut ovat myös kapeita... ;)

Mutta päivässä tottui jo hyvin "ajattelemaan" liikenteen paikallisten tavoin. Kannattaa varata hyvä tiekartta mukaan. Kuten myös hyvät hermot ja rauhallisuus niin kuskille kuin kartanlukijallekin. Toisesta on nimittäin tosi paljon apua kun hän lukee karttaa ja liikennemerkkejä ja reittejä. Me tehtiin usein myös niin, että kaupunkiin/kylään tullessa (ei ollut kaupungin karttoja matkassa), jätettiin auto syrjempään ja lähdettiin kävellen tutustumaan paikkoihin ja etsimään ruoka-/yöpaikkaa. Helpompaa näin, koska katujen nimiä oli hankala löytää, ja autoilu vieraassa keskustassa ei ole erityisen mukavaa - Suomessakaan. Sitten kun tiesi jo reitin (esim. majapaikan), pystyikin helposti siirtämään auton oikeaa reittiä, oikeaan paikkaan.

Majoituttiin B&B:ssa, jotka olivat tosi hyviä hinta-/laatusuhteiltaan. Ekaksi yöksi ja loppuviikoksi Dubliniin oltiin varattu majapaikat etukäteen, mutta muuten mentiin fiilisten mukaan ja kyseltiin yösijat paikan päällä. Nyt vielä löytyi hyvin majapaikkoja. Ja paikkojahan on paljon tarjolla, pitkin maaseutujakin.

Dublinissakin riitti näkemistä ja tekemistä. Me hommattiin siellä ekana päivänä paikallisliikenteen (Dublin Bus) Rambler -lippu, joka maksoi 10,50 eur / 3 pvää (myös yhden ja viiden päivän lippuja saatavilla). Sillä sai matkustaa rajattomasti (paitsi yölinjat ja turistikiertoajelut) ja pääsi myös edemmäskin (meren rannalle) kaupungin hulinasta. Lisäksi se oli myös kätevää, koska muuten olisi pitänyt olla maksettassa aina tasaraha.

Kaikin puolin mahtava reissu! :)

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Irlanti on ihana maa :) olin siellä reissaamassa kesällä -02. Aika viileää oli ja sateista, kannattaa varata lämmintä mukaan. Itselläni oli jopa villasukat ja sormikkaat mukana :) Ihmisten murteesta on alkuun vaikea saada selkoa, mutta kyllä se siitä aukeni. Ystävällisiä ihmisiä :) Viikko reissattiin bussilla ympäri saarta, ihan mukava matkustusmuoto ja suht edullinenkin. Suosittelen :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oon taalla Irkuissa asunut viimeiset viisi vuotta ja vielakin pidan maata melko hurmaavana :-X. Oma ensi vaikutelma oli tosin pieni shokki.  Mun pienessa mielessa oli tanne tullessa todella romantisoitu kuva Irlannista. Vahan jenkkituristi tyyliin odotin joka toisen vastaan tulevan irkun "river- tanssaavan" tiensa toihin ja "dilididaida" musiikin soivan joka kadun kulmassa. Dublin ei ihan vastannut naita odotuksia. Dublin kasvaa koko ajan ja oon kuullut monen irkun valittavan, etta se ei oo enaa entisensa vaan kuin mika tahansa muu kaupunki, menettanyt luonteensa. Omasta mielestani Dublinilla on paljonkin viela tota luonnetta jaljella. Ton ensi pettymyksen jalkeen oon tykastynyt tahan kaupunkiin aika lailla. Niinkin paljon, etta kutsun sita kodiksi. Muutamia asioita mitka mun mielesta on NIIN Dublinia (joku tietty saattaa yhdistaa naa johonkin muuhun kaupunkiin, mutta kun suljen omat silmat Dublin nayttaa talta)

-Vanhat naiset myymassa hedelmia lasten vaunuista ja huutelevan hintoja inner-Dublin-aksentilla (ja tietty halloweenin aikaan ne salamyyvat ilotulitteita hedelmien alta)

-Patsaat ympari kaupunkia ja niiden lempinimet (tart with a cart= Molly Malone)

-Hassut sanonnat ja ilmaisut esim. "Come here till I tell you"-kun seisot ihan vieressa tai "You see your man over there" miten niin mun mies, kun en tieda koko tyyppia jne.

-Kylahullut, jotka kaikki tietaa, vaikka onkin melko iso kaupunki

-Liffeyn tuoksu laskuveden aikaan

-Monen variset ulko-ovet

Naa nyt tulee akisti mieleen. Mita yritan sanoa on kai, etta Dublin ei oo loistelias kuninkaiden kaupunki niin kuin Pariisi tai iso metropolitan kaupunki. Ja vaikka taalla onkin paljon nahtavaa itse nautin eniten Dublinin "luonteesta". Toivottavasti en kuulosta nyt liian runolliselta :-/. Toisaalta kai tohon luonteeseen vois sisaltaa Ballymunin slummit , jonne en uskaltais lahellekaan tai hirmu hintaiset asunnot tai roskaamisen ja nain kaikki huonot puoletkin on vaan osa "luonnetta" :P

Parasta laittaa muutamia hyodyllisiakin vinkkeja mita kannattaa paakaupungissa tehda:

-Kilmainham jail, todella mielenkiintoinen ja opastetun kierroksen aikana saa myos pika oppitunnin Irlannin historiasta

-Phoenix park ja elaintarha, isoin puisto euroopassa mm. presidentin asuinpaikka, elaintarha, muutama muistomerkki ja noin tuhat peuraa mahtuu puistoon, plus paljon muuta

-Ravintolat, jos olet kiinostunut syomisesta niin Dublinista loytyy paljon hyvia ravintoloja. Lounailla saa yleensa hyvaa hinta-laatua. Aika paljon hyvia etnisia ravintoloita myos.

-Jos museot kiinnostaa ne ovat kaikki ilmaisia

-Kannattaa myos katsastaa tapahtumat ,esim. syyskuussa jarjestettava fringe-teatteri festari on todella hyva!

-Hop on/ hop off-bussi kierroksella saa hyvan kuvan kaupungista, mutta oppaat saattavat olla vahan sita sun tata

-Ostokset, Henry street tai Grafton street ovat parhaat keskustassa. Temple barista loytaa enemman vaihtoehto kauppoja

-Pelaa pelia nimelta "spot an irish person". On joskus aarettoman vaikeaa kun keskusta on taynna kaikkia muita kansalaisuuksia :)

-Tutustu irlantilaisiin ihmisiin, ovat ihania, rehellisia ja hauskoja!!

Joka tapauksessa, suosittelen matkustamaan myos Dublinin ulkopuolelle. Monet nahtavyydet on jo taalla mainittukin, ehka viela lisaan Derryn, jossa upeat seinamaalaukset kertoo aika paljon Pohjois-Irlannin fiiliksista.

Toivottavasti tassa oli jonkin verran auttavaa evastysta jos joku on vihrealle saarelle matkaamassa. "May the wind always be behind your back"

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olis kiva kuulla lisää vähän tuoreempia juttuja Irlannista, etenkin Dublinista ja sen lähialueista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huomasin tälläsen Irlanti ketjun, ja ajattelin muutaman sanan tulla kertomaan.. Olin siis Irlannissa viime keväänä noin viikon.

Irlanti on ihana ja kaunis paikka. Hyvin maaseutumainen ja puuton. Siellä siis tuulee lähes aina ja sataakin melko usein. Mun lomalle sattui yksi sateeton päivä. ::) Kevät ja syksy eivät siis ole parhaita matkustusaikoja ehkäpä.

Dublinissa kaikki toimii mielestäni hyvin, siellä on ihania pieniä kuppiloita, hyvää ruokaa ja paljon shoppailumahdollisuuksia, ja ihan suht halpaakin. Dublinissä mä siis vietin vain yhden päivän ja loppuajan olin sellaisessa paikassa kuin Dandulk. Ihana paikka kaikkine maaseutuineen ja siellä välissä olevine kylineen. Siellä oli vielä halvempaa kuin Dublinissa. Miinuksena sanoisin, sen että talot ja huoneet olivat kylmiä, kosteita ja vetoisia.Ja taksit ei osanneet kyllä välttämättä reittejään, tai eivät tulleet tilattaessa. ::) Pubi-kulttuuri on kokeilemisen arvoista! ;D Ja ihanaa kun ne lähes sijaitsevat ulkoilmassa.

Suosittelen kyllä Irlantia, se on kaikenkaikkiaan ihan kiinnostava maa!  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Pubi-kulttuuri on kokeilemisen arvoista! ;D Ja ihanaa kun ne lähes sijaitsevat ulkoilmassa

Come again? Lahes sijaitsevat ulkoilmassa??  8-)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heh. Nauroin itsekin sanahirviölleni. ;D Tarkotin lähinnä sitä, että ovat niin erityyppisiä kuin suomen kuppilat..ja tietty parastahan oli että niissä ei tupakoitu! ;D

Ja voi tosiaan olla että lähdenkin vielä Irlantiin joskus! :D:-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oiskohan jollain kokemusta aktiivilomailusta Irlannissa (pyöräily, retkeily, patikointi)? Meidän suhteessa romantiikka kukkii risukossa, joten häämatkallakin on päästävä hikeen. Pyöräily sopisi paremmin kuin hyvin. Oletusarvona on, että Irlannissa se voisi olla mukavaa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostelen tätäkin, eli tuoreita kokemuksia Irlannista? :) Ehkäpä erityisesti Dublinista :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me lähdetään kesäkuun alussa häämatkalle Dubliniin. Tuoreita kokemuksia kuulisin mielelläni minäkin, itse voin tulla kertomaan sit matkan jälkeen :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään