Saura

Gardajärvi, Italia

53 viestiä aiheessa

Niin, pastanpurijat  ;D, kokemuksia Gardajärvestä? Missä siellä kannattaa ehdottomasti käydä ja mikä taas on ylimainostettua potaskaa? Malcesine kai olisi tarkempi osoite, kaupunki rannalla, yksi monista... Venetsia kai on must-kohde? En ole koskaan ollut Italiassa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Garda on ihan mukava paikka, vaikka ei ihan suosikkejani Italiassa. Malecinessa en ole käynyt, mutta Sirmionessa kylläkin. Ainakin Sirmione oli todella turistinen paikka ja aito Italia oli kyllä kaukana. Mutta kaunistahan siellä on. Lähistöllä kannattaa käydä Veronassa, Venetsiassa ja Dolomiiteilla.

Itse pidän Italiasta kovin paljon. Olinkin siellä koko viime kesän tutustumassa maahan. Omia suosikkejani ovat Siena, Toscanassa, Anguillara Sabazia Rooman lähellä ja Portofino Italian Rivieralla. Etelä-Italiassa en ole käynyt vielä, mutta siellä on kuulemma todela kaunista ja se on tunnelmaltaan kuin eri maa (näin sanoivat italialaiset itse). Jos ette halua ihan turistilomaa, niin vuokratkaa vaikka Interhomelta asunto viikoksi jostain. Koette paljon enemmän ja häämatkastanne tulee romanttisempi. Jos tällainen vaihtoehto kiinnostaa, niin autan mielelläni.

Pitäisiköhän perustaa oma matkatoimisto...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitti AnnaB avuntarjouksesta! Nyt kävi niin, että varasimme Riva del Gardaan viikon matkan. Aiomme kierrellä nuo mainitsemasi Venetsiat ja muut sekä varmaan vuokrata maastopyörät paikanpäältä, lähteä hiukan kauemmaksi kylistä.

Juu, oma turistipyydys voisi olla poikaa, AnnaB-Tours rules  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Rivassa kannattaa kivuta 500 metrissä olevaan Santa Barbaran kappeliin. (näkyy vuorilla valaistuna illalla) Polku sinne ei ole ihan helppo, mutta normaalikuntoiselle mukava pinnistys.. Maisemat on upeat. Sateella en kuitenkaan lähtisi reissuun, kun kivet on liukkaita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyvä valinta!

Olimme itse Rivassa viime kesänä, ja pidimme kovasti. Emme ole rantalomaihmisiä (vaikka siellä rantoja onkin) ja tekemistä oli sopivasti Rivassa ja lähiympäristössä.

Suosittelen myös Santa Barbaran kappelia, mutta matkaan kannattaa varustautua; ylös kiipesimme 1,5 tuntia, alas n. puoli tuntia. Matkalla ylös/alas kannattaa pysähtyä Bastionen linnoitukselle, itse linnoituksessa ei ole juuri nähtävää, mutta kahvilassa on kiva nauttia virvokkeita mukavia maisemia ihaillessa.

Suosittelen myös Malcesinen kaupunkia, lähinnä Monte Baldo -vuoren (1760 m) vuoksi. Sinne voi kavuta itse, mutta näppärämmin pääsee köysiradalla (kannattaa varautua jonottamaan pahimpina turistikausina). Käysiratas lähtee hieman Malcesinen bussiasemalta Rivaan päin, ja se pitäisi kyllä näkyäkin vuoren rinnettä vasten. Ylhäältä vuorelta on huimat näkymät koko järvelle.  Ylhäällä on myös kahvila ja ravintola. Jos käy vuorella, kannattaa varata lämmintä vaatetta mukaan, sillä alhaalla lämpötila oli +27 mutta ylhäällä +7. Aurinko tosin lämmitti niin että sortsit jalassa tarkeni, kunhan oli yläkerrassa pitkähihaista. Malcesinesta tulimme takaisin Rivaan laivalla, suosittelen! Samalla näkee muitakin järven kaupunkeja.

Meillä oli myös aikomuksena harrastaa maastopyöräilyä, mutta pyöräteitä on vähän, ja liikenne aika hurjan näköistä. Pientareita ei juuri ole ja autot vetävät ohi kamalalla vauhdilla.  :( Huristelimme siis bussilla kaupungista toiseen ja lähimatkat hoidimme jalan.

Gardajärvestä on muuten olemassa suomenkielinen matkaopas (Gardajärvi), jota voin suositella. Kuvia ei juuri ole, mutta kaikki kaupungit on esitelty nähtävyyksineen. Lopussa on lisäksi hyödyllistä yleistietoa kauppojen aukioloajoista ym.

Säiden puolesta kannattaa varautua siihen, että sadekuuroja voi tulla monta kertaa päivässä. Vuorten takia sää vaihtuu nopeasti.

Rivassa tuli hyvin toimeen englannilla, mutta vielä paremmin pärjäsi saksalla. Paikalliset olivat erittäin ystävällisiä, ja olen kuullut, että pohjois-italialaiset ovat etelän väkeä ystävällisempiä.

Toivottavasti näistä vinkeistä oli jotain iloa. Jos haluat lisätietoja, voit lähettää minulla sähköpostia.

Hyvää matkaa!

Nagu

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Limonen kaupungin rantakaduille kannattaa mennä tepastelemaan ja esim syömään illallista. Todella idyllistä! Limonessa on myös uimaranta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olin myös Italiassa ja Gardalla viime syksynä. Reppu reittimme kulki mm. Torino- Milano-Desenzano-Sirmione-Lazise-Garda-Malcesine-Venetsia reittiä.

Gardalla kannattaa ehdottomasti kulkea laivoilla kaupungeista toiseen. Laivoja kulkee usein ja lippujen hinnat ovat 4-7€. Järveltä saa mahtavan käsityksen ympäristöstä.

Malcesinen Monte Baldo oli minustakin tosiaan kokemuksen arvoinen. Hiukeat näkymät alas Rivan kaupunkiin. Hyvällä säällä näkee pitkälle.

Castelnuovossa on Gardaland (vesipuisto), joka kuulemma on kokemuksen arvoinen. Me ei sinne ehditty. Samalla suunnalla oli myös Keskiaikainen ravintola jossa, tunnelma oli kuuleman mukaan myös hiukea.

Riva del Gardasta menee päivittäin busseja Gardan itärantaa pitkin Venetsiaan. Matkaan menee noin 3h (bussi ajaa myös Veronan kautta, jos haluaa jäädä sinne) lippu taisi maksaa 14€.

Venetsia on kokemus kanaaleineen ja kujieen. Ahdasta oli ja käsittämättömän kuuma. Turisteja on pilvinpimein. Venetsia on maljo nopeasti kävellen koluttu (kartta ei ole läheskään välttämätön, kun katukylttejä on joka nurkalla.  Kartta maksaa paikanpäällä on 1,50€, joten sitä ei kannata Suomesta lähteä kantamaan.

Hyvää matkaan Italian lämpöön!!  8)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Gardalla suositelen lämpimästi Venetsian ja Veronan lisäksi Canoyning-juttua. Se on vuoren sisällä seinämillä tapahtuvaa kiipeilyä / uimista. Sitä on vaikea selittää, mutta se on tosi hauska kokemus.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Paikalliset olivat erittäin ystävällisiä, ja olen kuullut, että pohjois-italialaiset ovat etelän väkeä ystävällisempiä.

Allekirjoitan tämän täysin!  Muutenkin paljon hyvää infoa Gardasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tulee parin vuoden takainen kesä elävästi mieleen... Olin töissä Gardalandissa, joka ei ole vesipuisto vaan ihan tavallinen huvipuisto, Italian suurin itseasiassa. Se on enemmän disneylandin kun linnanmäen tyylinen ja erittäin suosittu turistikohde. Siinä lähettyvillä on kyllä joku vesipuistokin, ei vaan tullut käytyä niin en muista nimeä. GArdalandissa kannatta käydä (teitenkin)! Jopa Bomfunk MC'sit kävi siellä olleessaan Italiassa käymässä!

Venezia ja Verona on ehdottomia kohteita, Veronahan on Romeon ja Julian kotikaupunki eli sikäli romanttinen kohde. Miksei myös Milano, jos aikaa on ja haluatte nähdä vähän enemmän. Gardajärven pikkukylät on aika samantyyppisiä keskenään, mutta tietenkin ihan viehättäviä. Sirmione jäi inulle parhaiten mieleen sen paikan vuoksi. Kannattaa käydä risteilyllä järvellä, upeat näköalat ja näkee paljon pikkukyliä. Uimista järvessä en suosittele, ei ole eirtyisen puhdasta vettä, kaverini sai ikävän ihottuman kun kokeili paikallisten neuvoista huolimatta. Hotelleilla on uima-altaat sitä varten.

Maaastopyörät ovat hyvä idea, busseja kulkee mutta niiden aikataulut ovat suomalaisittain kaoottisia, bussi voi tulla 30 min etuajassatai myöhässä tai jättää tulematta. Junat on suht luotettvia, muttei nekään kulje ihan minuutinpäälle. Varokaa kuitenki italian liikennettä, se on aika kamalaa katseltavaakin. Sekaan en mnä uskaltaisi.

Jos ette italiaa osaa niin saksalla pärjää vallan mainiosti. Sitä tarjavat monet myyjät ja tarjoilijat ensimmäisenä. Englantiakin puhumalla selviää. Paikalliset on tottuneita turistilaumoihin ja ystävällisiä.

Toivottavasti teillä on/oli ihana matka Gardalle!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Malcesine oli minusta kuivaakin kuivempi matkakohde.  :-/ Täynnä saksalaisia ja italialainen tunnelma oli kaukana. Venetsiakaan ei minusta ollut ihan ylistyksen arvoinen vaikka aika jännä paikka olikin  :) Firenzen Ponte vecchio sitävastoin oli ehkä maailman romanttisin paikka!  :) Rooma, Firenze ja Sisilia lemppareita Italiassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me olimme viime vuonna syyskuun ekan viikon Riva del Gardalla häämatkalla ja pidimme kyllä paikasta. Katselin juuri pari päivää sitten matkakuvia ja elävästi tulikin kaikki ihanat jäätelöannokset mieleen ja nyt kyllä sydän kaipaa taas Italiaan  :-X

Olen monissa teksteissä törmännyt siihen, että monet valittavat Pohjois-Italian saksalaismäärää. Kyllähän sitä saksan kieltä joka paikassa kuului, mutta tuolla Gardajärven alueella oli ainakin meidän oppaan mukaan aika monen äidinkieli saksa (siis paikallisten asukkaiden) eikä siis italia. Alue on ollut jossain vaiheessa saksalaisten ja itävaltaisten hallussa.

Mekin kävimme lautalla Limonessa ja pari päivää tuli oltua rannallakin. Lisäksi varasin netin kautta liput Verona ooppperajuhlille ja se oli kyllä aika kokemus.

Venetsiassa vietimme päivän ja yllätyin, kuinka puhdasta kaikkialla oli ainakin silloin syyskuussa. Lämpöä kyllä riitti vielä silloinkin, mutta ei ainakaan minun nenääni kanaalit haisseet, vaikka moni siitä etukäteen pelottelikin.

Pyöriiköhän AnnaB vielä täällä palstalla? Mielelläni kuulisin lisäkokemusta interhomen kautta tehtävistä asunnon vuokrauksista.  Suunnitelmissa oli automatka Italiaan ja asunnon vuokraus juuri interhomen kautta, mutta jotenkin tajusimme tuon vaihtoehdon niin myöhään, että suunnittelu olisi tältä kesältä mennyt ohi..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Garda on kaunis matkakohde ja eritoten järven pohjoisosa, ainakin musta se on kauneinta osaa järvellä. Asuimme viikon touko-kesäkuun vaihteessa signora Gilbertte Ravanellilta vuokratussa kolmikerroksisessa talossa Malcesinessä. Asunto sijaitsi 200 m kaupungin historiallisesta keskustassa oliviilehdossa. Meitä oli kaikkiaan 12 henkilöä ja maksoimme viikosta 1500 euroa. Ei lainkaan paha hinta ja mielestäni oma huoneisto keittiöineen hakkaa mennen tullen usein kalliit ja persoonattomat hotellimajoitukset. Kyseisestä talosta voi vuokrata myös vain yhden kerroksen, jolloin hinta on tietysti halvempi. Gardalle niin kuin yleensä muuallekin Italiaan kannatta matkustaa keväällä, silloin ei vielä ole liikaa turisteja eikä liian kuuma. Minusta Malcesine on ihana matkakohde ja sieltä pääsee kätevästi joko autolla tai laivalla muihin järven kohteisiin. Limone ja Riva olivat myös kauniita paikkoja. Jos on auto kannattaa ajella lähialueiden kauniisiin alppikyliin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei,

Suosittelen Gardalta erityisesti omatoimimatkaajille Desenzanoa, mm siksi, että sieltä löytyy juna-asema.

Erityisesti Venetsiaan haluaville; juna on nopea ja helppo tapa päästä Venetsiaan esim. 1 - 2 päivän retkelle. Venetsia on kaunis, mutta hinnat huomattavasti kalliimmat ja ruoka ei välttämättä ole aina hyvää (niinkuin kaikkialla muualla Italiassa). Kesällä Venetsiassa riittää turisteja.

Samoin junalla voi matkustaa Veronaan, Bresciaan etc.

On hyvä muistaa, että Gardajärvi on pitkä ja vuoristoteillä ei pääse lujaa. Esim. Rivasta on matkaa bussilla Veronaan ja Venetsiaan.

Itse en suosi retkipaketteja, joten junalla matkustamisen vapaus ja edullisuus oli meille loistava ratkaisu.

Kaikki Gardan kylät ovat kauniita, Desenzanossa oli ehkä hieman enemmän myös paikallisia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me oltiin elokuussa 2002 Torbolessa joka on ihan Rivan vieressä, pohjoisosassa. Otimme äkkilähdön. Kaksi ensimmäistä päivää olin ihan epätoivoinen kun satoi ja oli jopa kylmä (15 astetta, minä odotin hellettä), mutta loppuviikon aurinko paistoi ja oli rantakelit. Olimme päivän Venetsiassa (omatoimisella bussikyydillä) ja päivän rannalla jossa mies vuokrasi surffilaudan, muuten "sporttailimme" koko loman  ;D

Malcecinessa kiipesimme Monte Baldolle, kesti n. 5 tuntia kun välillä pysähdyimme syömään eväitä, pitämään taukoa ym. Maisemat oli ihan mahtavat!! Ja mielestäni niistä nautti enemmän kun pystyi pysähtymään ihaniin paikkoihin jo matkan varrella. Kiipeäminen oli aika rankka ja varsinkin loppuosa on melko jyrkkää, mutta polut on hyväkuntoisia. Ylhäällä ostimme kaksi tölkkiä limsaa ja kaksi jätskipuikkoa jotka maksoi yhteensä 14€...aika hyvä peliliike niiltä myyjiltä kun voivat myydä väsyneille trekkaajille mitä vaan, ei jaksa välittää siinä vaiheessa. Alas kannattaa tulla sillä hissillä.

Kävimme myös siellä vesipuistossa, oli nimeltään "Aqua Paradice" ja oli kyllä paras vesipuisto ikinä! Sisään maksoi n. 20€/hlö mutta oli sen arvoista. Siellä oli hirveä määrä erilaisia liukumäkiä pystysuorista seinistä aina loiviin ja pitkiin mäkiin, oli myös uima-altaita, auringonottopaikkoja, ohjelmaa (mm. tanssiesitys ja vesijumppaa, isossa altaassa oli yli 100 henkeä jumppaamassa, se oli hauskaa) ja hyviä ruokapaikkoja. Me syötiin joku ihan perus hampurilaisateria, mutta sai sieltä muutakin. Mm. ihan tajuttoman kokoisia jätskiannoksia  :D Portilla sai rannekkeen, jolle pystyi lataamaan rahaa ja poislähtiessä sai takas mitä ei ollu käyttäny. Ainoa miinus oli se että "pukuhuoneena" toimi lukolliset lokerot, vähän kuin Nokian Eedenissä ja pukkarit oli sellasia pieniä koppeja. Suihku oli yhteissuihku käytävällä eli uikkarit päällä piti peseytyä, porukkaa kulki koko ajan ohi...Mutta suosittelen kyllä ehdottomasti tätä paikkaa!!

Torbolesta vuokrattiin yhdeksi päiväksi maastopyörät ja poljettiin kukkuloille johonkin vuoren sisäisille "vesiputouksille", jotka oli kyllä aika pieniä.

Ainakin Torbole oli tosi rento paikka, pieni mutta kaunis ja paljon nuorta surffiporukkaa, joten pukeutuminenkaan ei ollut mitään sellasta stressiä kuin jossain Italian isoissa kaupungeissa saattaa olla. ainakin mulla  ;D

Tulipas taas tekstiä, mutta se pääasia oli että suosittelen, tiedän myös kaksi pariskuntaa jotka olivat Gardalla häämatkalla ja tykkäsivät.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niin sitä piti vielä sanomani, että hintataso oli oikeen kohtuullinen, ainakin sellasissa perus pasta ja pitsapaikoissa sekä gelaterioissa (jätskibaareissa). Surffiliikkeitä oli paljon ja ne oli aika kalliita (mutta niinhän yleensä noi erikoisemmat urheilukamat on joka paikassa).

Siellä vesipuisto- ja huvipuistoalueella oli sellasia paketteja että esim. me oltais saatu huvipuistolipuista ja niistä turnajaisillallisista alennusta niillä vesipuiston lipuilla. Kannattaa kyllä varmaan varata koko päivä per paikka, on siellä niin paljon nähtävää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Moikka! Olin viime viikolla rakkaani kanssa Gardalla Limonessa. Ihastuin täysin tuohon paikkaan!  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ylihuomenna me lähdemme häämatkalle Gardajärvelle, ihanaa :)

Kuinkahan tarkkana siellä saa olla rahojen kanssa? Hyviä piilopaikkavinkkejä otetaan vastaan :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Garda ei ole pahimpia taskuvarkaiden suosimia alueita. Ihan normaali varovaisuus riittää, tyyliin ei kannata jättää arvotavaroita hotellihuoneeseen ellei ole lukollista säilytyslokeroa, eikä lompakkoaan/laukkuaan kannata jättää vartioimatta.

Tällä hetkellä Italiassa on pahin lomakausi eli kannattaa varautua siihen että turisteja on todella paljon. Tehkää ajoissa pöytävaraukset ravintoloihin, että mahdutte syömään. Tosin italialaiset suuntaavat lähinnä meren rannalle (Versilia, Sardinia, Sisilia, Capri ja Elba jne.) eivätkä niinkään tuonne Gardalle, Garda taas on saksalaisten ja hollantilaisten suosiossa. Elokuussa palvelu voi tuntua suomalaisittain tylyltä, varsinkin jos ei puhu ollenkaan italiaa. Toivottavasti teille ei käy näin. Palvelusta olen kyllä kuullut valituksia eniten Riminin seudulla lomailleita, siis ihan italialaisilta. Garda on kaunis! Itse tykkään varsinkin Malcesinestä ja ylipäänsä pohjoisemmasta osasta ympäröivien vuoren rinteiden vuoksi (Riva del Garda, Limone jne), mutta Sirmione on myös kaunis paikka. Hyvää lomaa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olimme vuosi sitten Italiassa ja itse täytyy sanoa että Garda oli kiva mutta ei mun juttu. Vähän liian muovinen. Jos haluaa ihania Italialaisia pikkukaupunkeja vuoristomaisemissa niin suosittelen kahta muuta pohjoisen järveä... Logo Magiore on aivan ihana paikka!  :-X Ei ole niin turistirysä kuin Garda. Myös Como on todella kaunis.

Edit: Myös Toscanaa voin suositella! Oli aivan ihana ja Firenze myös mahtava!  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olin viime kesään pohjois-Italiassa, myös päiväseltään Gardalla, ihanaa :) Siellä on ympärillä vuoristoa, itse kävimme Dolomiiteilla katsomassa lumihuippuja, mikä oli huippua! En vain yhtään osaa hahmottaa välimatkoja, joten joku tietäväisempi voi varmaan niistä kertoa. Minusta vain loma, jossa yhtenä päivänä otettiin aurinkoa ja seuraavana ihasteltiin lunta, oli vallan mielenkiintoinen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me olimme lomalla Riva del Gardassa, joka sijaitsee Gardajärven pohjoisosassa. Järven kylissä/kaupungeissä on kyllä suuriakin eroja keskenään, itse pidimme tuosta Rivasta. Tekemistä oli paljon ja moneen makuun. Itse kävelimme vuorenrinteillä, shoppailimme ja kävimme museossa sekä luontonähtävyyskohteissa. Rivastakin oli suhteellisen lyhyt matka Veronaan ja Venetsiaan joissa myös kävimme. Meidän hotellissa ei juuri nuoria näkynyt ja osa eläkeläisistä tuntui olevan sitä mieltä, ettei muuta tekemistä voi olla kuin käydä matkanjärjestäjän retkillä mutta me ainakin pidimme matkastamme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä pupuskan kanssa.

Oltiin vuosi sitten juuri tuolla Rivassa.

Ihanat maisemat, hyvää ruokaa, paljon tekemistä:

patikointia, maastopyöräilyä, surffausta, uinta, shoppailua jne. hyvin siellä saa viikon kulumaan!

Oli niin romanttista, että Rakkaani jopa kosi minua siellä  :-X :-X :-X

Mulle matka oli jo toinen Gardalle. Voi kai siis sanoa, että paikassa on jotain enemmän kuin tavallisessa etelän turistikohteessa.

Olen ollut Italiassa myös Madonna di Gambliossa, Venetsiassa, Firenzessä, Veronassa, Riminillä ja San Marinossa, mutta Rivaan on pakko päästä vielä joskus uudestaan. :-X :-X :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kävin juuri varaamassa meille hääatkan Gardajärvelle, Malcesineen. :-X Matka on huomenlahja miehelle eli täysi yllätys ja nyt haluaisin vinkkejä mitä siellä ehdottomasti kannattaa tehdä/mihin kannattaa tutustua. Matkasta olisi tarkoitus tulla ns. aktiiviloma eli patikointi, vuorilla kiipeily, maastopyöräily ym. kuulostaa hyvältä 8-) Onko Malcesinessa vesipuistoa? Tarkoitus olisi kiertää koko järvi ja käydä matkalla olevissa kaupungeissa. Ehtiikö tuon kiertää yhdessä päivässä hyvin autolla? Onko kukaan kiertänyt järveä pyöräillen, oliko rankaa reissu? Vähän tietysti saa olla vapaatakin ja oleilua. Erittäin kiitollinen olisin kaikista tiedoista! :-X

-Siipi-

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Moikka Siipi!

Loistava häämatkavalinta! Ihastuin kyllä täysillä Gardajärveen ja sen upeaan vuorimaisemaan. Olimme viime elokuun alussa Rivassa, ja tykkäsimme kovasti järvi/vuorimaisemista sekä ruuasta. Kalalokkina suorastaan ahmin paikallista lohta sekä pizzoja, nam. Pakko kehua Rivassa olevaa Al Vaticano-nimistä ravintolaa kirkon lähellä. Sieltä saa mielettömän hyviä oliiviöljyssä paistettuja rosmariini-perunoita.

Malcesinessa kävimme Monte Baldolla; nousimme köysirata hissillä ylös asti. Takaisin alas tulimme hissillä puoleen väliin ja kävelimme loppumatkan mukulakivipolkua pitkin aidossa "italialaisessa maalaismaisemassa".  Kannattaa vaan varata lämmintä mukaan sinne ylös sekä kunnolliset tukevat vaelluskengät jotka pitävät jyrkässä ala/ylämäessä mukulakivellä.  Muutoin Malcesine jäi meiltä kiertämättä, vaikutti kyllä ihan mukavalta kaupungilta.

Mutta jos käytte Rivassa, niin suosittelen Varonen vesiputouksilla käyntiä, sinne pääsee melko kätevästi vaikka kävellen tai polkupyörällä rivan keskustan läpi. Vesiputous on syöpynyt vuoren sisään vuosituhansien saatossa.  Santa Barbaran kappelia monet ovat kehuneet. Kappeli jäi meiltä käymättä, kun sulho oli sitä mieltä että patikointi sinne kestää koko päivän... joten emme sitten uskaltaneet yrittää kiivetä tavallisissa urheilusandaaleissa. Nyt harmittaa ihan tautisesti...sulho tuumikin että täytyy mennä uudestaan sinne ja käydä siellä kappelissa. Kappeli näyttää pimeän aikaan (Rivasta katsottuna) romanttiselta, omassa yksinäisyydessään keskellä vuoren rinnettä. Rivaan pääsette laivalla aika kätevästi melkein mihin aikaan tahansa.

Laivalla kävimme myös Sirmionessa, joka oli melkoinen turistikeskus, mutta myös näkemisen arvoinen. Kannattaa vaan suunnitella edellisenä päivävä nuo laivareitit, esim Rivasta lähti aamulla melko aikaseen laiva Sirmioneen. Eteläinen gardajärvi oli näköjään huomattavasti saastuneempi kuin pohjoinen; järven vesi Rivassa oli ihan kirkasta, ja Sirmionessa ihan sameaa.

Kävimme matkatoimiston järjestämillä matkoilla Dolomiittikierroksella ja Venetsiassa. Dolomiittikierros oli ihan huippu, jos tykkää vuorista. Bussissa istumistahan se lähinnä oli, mutta täysin turistina vieraassa maassa ekaa kertaa emme olisikaan uskaltaneet lähteä ominpäin seikkailemaan. Venetsian reissu oli myös ihan ok. Aika venetsiassa jäi melko lyhyeksi, motarilla tapahtuneen onnettomuuden takia jouduimme odottamaan yli tunnin yhdessä kohdassa. Eli omin päin varmaan saa enemmän irti, siis jos menee itse junalla. Venetsiassa Pyhän Markuksen kirkko ja Dogen palatsi ovat näkemisen arvoisia ja gondoliajelu tottakai.

Kannattaa lainata kirjastosta gardajärvi opas ja perehtyä siihen ennen matkaa, saa ehkä enemmän irti matkasta kun pystyy suunnittelemaan tekemisiä etukäteen. Ja selvittämään muiden kaupunkien nähtävyydet. Rannalla  makoiluun kannattaa varata joku päivä. Elokuun alussa aurinko laski vuoren taakse jo viiden maissa, eli rannalla kannattaa suunnistaa aamupäivästä. Mitähän vielä.  ::) No paljon rahaa mukaan, että voi herkutella ja istua illalla terassilla drinkkejä siemaillen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään