Primavera

Italialainen kulta

79 viestiä aiheessa

Meillä on tosiaan häihin nyt puolitoista viikkoa ja pikku hiljaa alkaa stressi iskemään.. Enkä edes tiedä vielä mikä tulee sukunimekseni. :blink: En haluaisi kaksoisnimeä mutta suurlähetystö ei suosittele nimen vaihtamista kokonaan (aiheuttaa kuulemma hankaluuksia viimeistään siinä vaiheessa kun meillä on lapsia) enkä halua enää pitää tyttönimeäni.. No, onhan tässä aikaa päättää ja muuttaa mielensä muutamaan otteeseen. :) Me tosiaan päätettiin mennä Italiassa naimisiin, koska asutaan Suomessa ja pääteltiin et mun sukulaiset ja kaverit on kuitenkin helpommin liikuteltavissa. Kohta täältä lähteekin Italiaan isompi delegaatio kun osasin ikinä kuvitellakaan! :lol:

Kuuden ja puolen vuoden seurustelun jälkeen ollaan siis päätymässä naimisiin! Mä en enää jaksais millään odottaa :-X:-X :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko ketaan Firenzessa? Olen vahan hataa karsimassa kun taitaa tulla pikamuutto Italiaan. En puhu kielta, enka oikeastaan tunne silta alueelta ketaan. Olis kiva jos loytyis joku jolla on alueesta tietoa silta varalta etta tasta nyt tosiaan lahdetaan.

Miehen perassa en ihan varsinaisesti ole menossa, vaan enemmankin toihin, mutta on siella joku joka on tarjoutunut ottamaan siipiensa suojaan ;) Hiukkapikkiriikkisen noi jutut italialaisista miehista mita on kuullu (siis stereotypioita) kauhertaa paassa, mutta ehka ma kuitenkin yritan tavata yksiloita eika stereotypioita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa, täällä ilmoittautuu yksi suomi-italia -pari lisää! Parhaillaan mietitään kummassa maassa häät pidettäisiin, eikä asiaa ainakaan helpota se, että asutaan vielä kolmannessa maassa. Eli etäjärjestelyksi siis menee enivei (koska tää kolmas maa on liian kaukana kaikista). :)

Häiden järjestäminen Suomessa olisi toki paljon helpompaa, koska viisi kertaa kaasoilleena :wacko: taidan olla jo aika hyvin perillä siitä miten häät suomessa tehdään. Mutta taas moni muu syy puoltaisi juhlien pitämistä Italiassa...

Vähän mietityttää miten vaikeaa järjestäminen täältä käsin tulisi olemaan, sillä käsittämättömän monilla yrityksillä italiassa ei ole nettisivuja ja jos on, niin ne on päivitetty viimeksi joskus vuonna 2004 eikä niissä ainakaan ole kuvia… Vähän harmittaa jos joudutaan kovasti juoksuttamaan paikallisia sukulaisia ja ystäviä katsastamassa meidän puolesta eri paikkoja ym.

Sattuisitteko muuten tietämään jotain kivoja italialaisia hääsivustoja netissä, joista voisi olla iloa ja apua suunnittelussa? Olen löytänyt tähän mennessä nämä: iosposa.it, whitemagazine.it, allafollia.it sekä joitain paikallisia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Solidago: www.matrimonio.it sivustolta löytyy ainakin tämän foorumin vastine - ja sieltä monia paikallisia morsiamia, jotka varmasti vastaavat kysymykseen kuin kysymykseen aiheesta kuin aiheesta (ja tarvittaessa aiheen vierestä):-)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos orchidee! Aikamoinen sillisalaatti tuo sivusto :) , mutta löysin kuitenkin jo muutaman tosi hyödyllisen viestiketjun. Etenkin kasvisruokaketju menu-ehdotuksineen on meille todellakin kullanarvoinen...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä ilmoittautuu toinen pari, häät ensi kesänä (2009) Suomessa ja Italiassa. Asumme Pohjois-Italiassa Venetsian liepeillä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä kanssa yksi italialaisen kullan omaava. Omani muutti perässäni suomeen ja kun opiskelut on kummankin osalta suoritettu loppuun 2 vuoden päästä muutetaan pois suomesta ja mennään naimisiin Italiassa. Häihin alettiin säästää jo rahaa, mies kun haluaa tyypilliset Napolilaiset häät... ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
:rolleyes: Ciao, 10 yhteistä vuotta takana, monta vuotta Italiassa, muutama Suomessa ja nyt kolmannessa maassa. Halloweeninä naimisiin Suomessa ja toiset bileet Italiassa. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heh, kauan sitten osallistuin tähän ketjuun ja totesin meneväni mahdollisesti elokuussa 2009 naimisiin, nyt suunnitelma on seuraava: kesällä 2011, ja Suomessa, koska asumme molemmat täällä nykyisin. Luterilaisessa kirkossa on tarkoitus mennä naimisiin, vaikka mies on katolinen (ei-uskova tosin).

Onko uusia suomi-italia -pareja ilmaantunut? Viimeisin viesti tässä ketjussa on vuodelta 2008! :girl_impossible:

Muokattu: , käyttäjä: Tuulikki81

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Paivitan vahan (koska viimeksi vastasin tahan ketjuun vuonna 2008!) eli edelleen sama mies roikkuu matkassa. Mina asun talla hetkella Suomessa ja han Italiassa, toivottavasti lahikuukausina kuitenkin paastaan saman katon alle. Aitini odottaa jo kovasti haita viela talle vuodelle vaikka mitaan ei ollakaan sovittu! :grin:

Sukunimiasia mietityttaa.. En millaan haluaisi pitaa omaa nimeani eivatka nimet kertakaikkiaan sovi yhteen. Pakko varmaan vaan kohdata italialainen byrokratia,, :girl_impossible:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Missä päin kukakin menee naimisiin oman italonsa kanssa?

Pientä galluppia tänne samaan ketjuun... en viitsi aloittaa eri ketjua!

Me menemme naimisiin Sorrentossa, Napolista noin 40km etelään päin rannikkoa pitkin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa kaikki italialaisen kullan omaavat!

Minakin ilmoittaudun joukkoon. Yhdessa ollaan oltu 4 vuotta ja ensi kesana haat taalla Italiassa, missa asustellaan talla hetkella. Tosin asutaan Pisassa ja haat Sardiniassa. Valittiin Italia haapaikaksi, koska mun puolen suku ja kaverit on helpommin liikuteltavissa :)

Onko kukaan jo puhunut papin kanssa? Mina protestantti, mies katolinen ja kuulemma on mahdollista joku sekaseremonia...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä kans :)

Vihkiminen siviilisti "jossain vaiheessa" täällä Italiassa, toivottavasti tän vuoden puolella. Huomenna pitäis lähettää suurlähetystöön papereita, jotta asiat taas etenis. Pentele, kun ei saa varata vihkiaikaa ennen ku paperit on kaikki kunnossa. Ja juhla-asiatkin vielä vähän auki juuri senkin takia. Paitsi se, että helmikuuksi on varattu juhlapaikka Suomesta :) Ja muutto Suomeen edessä myös pian.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kulta ja kulta, nimittäin oma kulta ja sitten sormuskulta. Kulta taisi muuten olla eka sana, jonka sulhanen oppi suomeksi :)

Minulle muuten selvisi vastikään, ettei täällä Italiassa ole ollenkaan itsestäänselvyys, että hääpari hankkii itse sormuksensa. Sulhanen muisteli, että perinteisesti se olisi vihkimisen todistajien homma!

Meillä kävi kuitenkin niin, että sulhasen isä haluaa hankkia ja valita sormukset. Ensin ajattelin, että "voi itku!" Täällä kun kihlat on koristeelliset ja vihkisormukset taas sileät ja paksut. Ja haluan ehdottomasti kivellisen vihkisormuksen, kun kihlani on suomalaisittain sileä. Mutta sitten välähti: hankkikoon vaan - istutetaan sitten kaunis violetti tai sininen safiiri sormukseen jälkeenpäin. Oi että tuleekin ihana. Ja mikäs sen mukavampaa kuin saada se jo valmiiksi vahvaan sormuspohjaan. Sellaiseen meillä ei olisikaan muuten varaa. Onneksi ehdittiin sanoa, että VALKOkultaa sen olla pitää. Muuten ois tullu semmoset keltaiset paksut rinkulat kuten täällä kaikilla on.

Tämä vain esimerkkinä perinteiden ja hääjärjestelyiden eroista. Niitä on muitakin: Italiassa pelkän (vaatimattomimman mahdollisen) hääaterian kustantamiseen vieraille uppoaa sama summa kuin Suomessa koko häihin. Täällä kaiken häihin liittyvän hintaan voi panna helposti nollan perään. Varmaan muut on huomanneet saman. Niin ja se, että koko avioliiton käsite liittyy täällä paljon enemmän taloudellisiin seikkoihin. Siis rahan merkitys on ihan toinen. Naimisiin ei yleensä esim. mennä pelkästä rakkaudesta pienimuotoisesti maistraatissa opiskeluaikana vaan suureellisesti vasta sitten, kun on vakituiset työt jne. Ja me rikotaan tätä kaavaa, hui!

Päädyin hankkimaan kaksi pukuakin. Ajattelin, etten sittenkään halua järkyttää sulhasen sukulaisia tummalla violetilla. Ovat varmaan tarpeeksi järkyttyneitä jo muutenkin, kun sulho vie vihille ulkomaalaisen, eikä kummallakaan ole vielä töitä! Violetin laitan sitten suomalaiseen juhlaan. Tiedän, että Suomessa moni minut tunteva tulee sanomaan, että "mitä muuta sulta oisi voinu olettaakaan, juuri sun tyyliä!" :D

Mitkä teillä muilla on olleet ne suurimmat kulttuurikynnykset?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulle muuten selvisi vastikään, ettei täällä Italiassa ole ollenkaan itsestäänselvyys, että hääpari hankkii itse sormuksensa. Sulhanen muisteli, että perinteisesti se olisi vihkimisen todistajien homma!

Meillä kävi kuitenkin niin, että sulhasen isä haluaa hankkia ja valita sormukset.

Meillakin varmaan todistajat ostaa sormukset, mutta me kylla saadaan valita ensin millaiset halutaan :)

Oletteko miettineet sukunimen vaihtamista? Itse haluaisin ottaa sulhon sukunimen, koska tuntuu kivalta, etta koko perhe olisi sitten tulevaisuudessa saman niminen. Nimenvaihtoprosessi vaa taitaa olla aika monimutkaista taalla, koska italialaisethan pitaa aina sen oman sukunimen. Onko muilla kokemusksia?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oletteko miettineet sukunimen vaihtamista? Itse haluaisin ottaa sulhon sukunimen, koska tuntuu kivalta, etta koko perhe olisi sitten tulevaisuudessa saman niminen. Nimenvaihtoprosessi vaa taitaa olla aika monimutkaista taalla, koska italialaisethan pitaa aina sen oman sukunimen. Onko muilla kokemusksia?

Mun tàytyy myòntàà, ettà en ole vielà ottanut selvàà tuosta nimenvaihtoprosessista. Olen ottamassa kaksoisnimen, koska tosiaan miehen sukunimi vaimolla olisi Italiassa outo juttu. Me kuitenkin aiotaan muuttaa Suomeen hàiden jàlkeen (oon siis Suomessa koko ajan ollut kirjoilla), joten olin kuvitellut, ettà nimenvaihto siellà riittàà. Tàytyykin alkaa selvittàà tuota, hyvà pointti.

Sormukset on ostettu, ja taidan sittenkin pitàà sen sileàn renkaan. Sulhasen isà oli valinnut todella ihanat sileàt valkokultaiset sormukset, ja nyt tuntuu siltà, etten haluakaan tehdà siihen mitààn muutoksia. Kihlaani sen sijaan taidan istutella jotain, kun ehdin.

Me ei vielàkààn tiedetà vihkipàivàà, huoh... tàssà oppii kàtevàsti kàrsivàllisyyttà!

Nàin vastikààn cd:ltà hààkuvakoosteen pari viikkoa sitten vietetyistà italialaisista hàistà. Siis huh huh sità meininkià, vaatimattomuus on siità kaukana... :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heissan,

Mullakin on italialainen kulta. Emme tosin asu Italiassa - emmekä Suomessa :girl_wink:

:gpari: ois tarkotus keväällä 2012 Italiassa.

Oman nimeni aion pitää, en tosin siksi että se on italialainen tapa vaan koska nyt vaan haluan pitää oman nimeni.

Onhan nuo italialaiset häät vähän erilaiset joo. Rahaa säästellessä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä italialaisiin häihin enää kolme viikkoa :/ Siis mulla se tilanne, että mies on italialainen.

Hyvin mun koekampaus sujui eilen vaikkakin italiaksi sönköttäessä. Onneks osui kohdalle kampaaja, jolla on silmää ja sattumalta vielä mun kanssa yhteneväiset näkemykset sopivasta tyylistä :) Iso helpotus.

Täällä me tehdään todella viime tipassa näitä juttuja. Kutsutkin "piti" lähettää vasta kuukautta ennen h-hetkeä, koska "niin kuului tehdä".

Kaikki tehdään tietyllä tavalla, koska "niin kuuluu tehdä".

Hassuinta on, että anoppi ja appi kysyy multa, mitä haluan ja kun uskaltaudun sanomaan toiveeni, niin heti tulee tyrmäys :D Siis sulhasen isä on päättänyt mun puvun värin, valinnut mun sormuksen ja yrittää nyt valita mun kukkienkin väriä. Sanoinkin jo sulhaselle, että en aio enää sanoa mitään mielipiteitäni. Anoppi sanoikin toissapäivänä, että "sinä se vaan aina sanot kaikkeen joo". No miksköhän :D ?

Anyway. Tulkoon mitä tulee, mutta en jaksa enää selitellä, minkä takia minusta lempivärini violetti on ihan hyvä korujen ja kukkakimpun väriksi. Suomalaisessa hääjuhlassa toteutuu sitten mun omat toiveet viikkoa myöhemmin :)

Eilen anoppi kysyi, mitkä vaatteet mulla on häitä seuraavaksi päiväksi. Siis tä?! Tietääkö joku tästä jotain? Onko häitä seuraavana päivänä oltava jotkut "rouvavaatteet" (täällä Etelä-Euroopassa tai vaikka Suomessakin?)? Kyselin ihan hämilläni, että ollaanko me menossa mahdollisesti jonnekin ulos syömään perheen kanssa tms. Kuulemma ei. Sulhanen sanoo vain, että "pakataan vain laukkuja Suomea varten". Siltä ei irtoa mitään muita neuvoja, kun ei kuulemma tiedä itsekään. Anoppikaan ei osannut selittää tarkemmin, mistä vaatteista on kyse... No en mä kyllä taida lähteä minnekään jakkupuku(?)ostoksille.

Tällaista täällä :) Mun tulevat appivanhemmat on ystävällisiä ja suhtautuu muhun nätisti (vaikka eivät edes alkuun hyväksyneet meidän avioliiton ajoitusta), mut ne on vaan NIIN vanhoillisia, että ihan hirvittää :D Mä en tiedä, miten päin olisin, ja yleensä saan jännityspäänsäryn pelkästä appivanhempien luona vierailusta :D

Jos joku on samantapaisessa tilanteessa nyt tai myöhemmin, niin saa kirjoitella!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa, mekin ollaan suunnitelemassa häitä vielä tälle kesälle! Asutaan Italiassa mutta ei osata päättä pidetäänkö häät täällä vai Suomessa. Kohta alkaa tulle kiire joten toivottavasti saadaan päätös pian tehtyä :) Meidän molempien vanhemmat on tosi joustavia joten siltä suunnalta ei ole painostusta paikan suhteen! Mut mun vanhemmat varmaan toivois edes häitä Suomessa kun kerran asutaan Italiassa..

Missä päin Italiaa te asutte Werna?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pitkasta aikaa taalla! Kivaa, etta on muitakin Italiassa haita jarkkaavia. Wernalla taitaa alkaa kaikki olla jo valmiina viikonloppua varten? :) Meilla haat Sardiniassa ja itse asutaan Pisassa. Miten muut?

Me paatettiin pitaa haat Italiassa, koska sukulaisia taalla on paaaljon enemman, joten on helpompi liikutella kaikki sukulaiset ja ystavat Suomesta tanne. Haluttiin myos, etta mahdollisimman moni paasisi tulemaan, ja uskon, etta mun puolelta ihmiset matkustelee enemman ;)MariS78 kannattaa varmaan miettia myos, etta jos pidatte haat Suomessa/Italiassa, paaseeko kaikki (tarkeat ihmiset) paikalle!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heips! Kyllä mekin nyt sitten taidetaan pitää häät täällä Italiassa kun mun suku ja ystävät on myös helpommin liikuteltavissa ;) Lisäksi tälle kesälle on Suomesta enää vaikea löytää sopivaa paikkaa!

Miten te aioitte vihkimisen järjestää? Meillä pappi lupaili että voitaisiin osa messusta esim. raamatunluvut tehdä sekä suomeksi että italiaksi. Muutenkin tuntuu olevan aika joustava! Maaliskuussa alkaisi avioliittokurssi, oletteko sen jo käyneet Bambola? Löysin täältä muuten jo valmiita käännöksiä messuun jos haluatte tehdä kirkko-ohjelman suomeksi myös: http://www.catholic.fi/usko/sakr/avioliittoon-vihkiminen-ilman-messua.htm ja http://catholic.fi/usko/messuomi.htm.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos linkeista, pitaa katsastaa ne, koska ajateltiin tosiaan mekin tehda italian kielisesta osasta kaanos suomeksi. Meillakin pappi ehdotti raamantunlukua suomeksi. Katsotaan nyt otetaanko esim. yksi suomeksi ja yksi italiaksi. En haluaisin samaa toistaa molemmilla kielilla. Toisaalta haluaisin kaikki raamatunluvut (montakohan niita on?) suomeksi, kun muuten koko messu on kuitenkin italiaksi. Saas nahda mita pappi sanoo!

Ei olla viela aloitettu avioliittokurssia. Ajateltiin taktisesti ehdottaa vihkipapille, etta voitaisiin tehda kurssi hanen kanssaan esim. paasiaisena, kun menemme kaymaan. Nain valttaisimme pitkan kurssin taalla Pisassa :) Kerro ihmeessa millainen se kurssi on, sitten kuin aloitat sen!

Missa pain te muuten jarjestatte haanne? Meilla on jarjestelyjen kannalta vahan hankala tilanne, kun tosiaan haat on siella Sardiniassa. Onneksi voidaan rekrytoida sulhon sukua hoitamaan asioita sielta kasin :)

Muokattu: , käyttäjä: bambola

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häät on Edolossa eli ihan toisella puolella Italiaa ollaan :) Meillä onkin nyt kova juhlapaikan etsintä käynnissä, onneksi täällä vielä heinäkuulle on vapaita päiviä paljon kun ilmeisesti kukaan muu ei halua järjestää häitä heinäkuun helteillä! Joko teillä on sopiva juhlapaikka löytynyt?

Meidän kurssi tosiaan alkaa maaliskuun puolessa välissä ja kerron toki sitten millaista siellä on! Vähän jännittää :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilla on juhlapaikka ja kirkko varattuna. Juhlapaikan puolesta tulee melkein kaikki (ruoka, kattaukset, tarjoilut, juomat, kakku jne) mika helpottaa todella paljon eta-jarjestelyja! Taitaa kylla olla taalla melko yleista, etta tulee kaikki samasta paikasta eika tarvitse erikseen hankkia pitopalvelua ja itse vasata koristeluja ja kattauksia.

Seuraava iso homma olisi paperisota esteettomyystodistusten hankkimiseksi. Olen jo alustavasti ollut yhteydessa suurlahetystoon, ja papereita voi alkaa hankkia suomesta 4kk ennen haita. Meilla haat 2.7 eli maaliskuun alussa voidaan alkaa hoitamaan asioita eteenpain. Odotan jo kauhulla kaikkea sekasotkua, joka on edessa ;) Milloin teilla on haat? Itseasiassa valittiin heinakuun alku, ettei ole liian kuuma :D Olen tietamaton, mutta onko Edolo vuorilla? Meilla kirkko on n. 20 minuutin paasta meresta, 600m korkeudessa, joten siella on vahan viileampaa. Mutta ravintolaan mennaan rannalle. Tosin illalla (vihkiminen klo 16) on jo vilposampaa!

Kerro ihmeessa milta kurssi vaikuttaa, sitten kun se alkaa ;)

Muokattu: , käyttäjä: bambola

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään