Ankhnesneferibre

EU-kansalaisen rekisteröitymisestä

18 viestiä aiheessa

EU-kansalaiset ei ilmeisesti nykyään tarvitse oleskelulupaa Suomessa, mutta heidän täytyy silti rekisteröityä. Hyväksyttäviä perusteita rekisteröitymiselle näyttäisivät olevan ne tavalliset: perhesuhteet, työ, opiskelu, riittävä varallisuus...

Tietääkö joku, kuinka paljon tuo riittävä varallisuus käytännössä on? Entä kuinka tarkasti näitä Suomessa oleskelun syitä syynätään, vai onko rekisteröityminen enemmänkin vain muodollisuus?

(Suomeen muuttaja on mun avopuoliskoni, mutta tähän liittyy niin monta erilaista mutkaa, että ko. "perhesuhteen" varaan en halua laskea - ei olla asuttu yhdessä yleensä vaadittua kahta vuotta, ei ole nimiä missään yhteisessä vuokrasopimuksessa, jne.)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Asia ajankohtainen täälläkin ja vastaukset hukassa. Ulkomaalaislakia olen yrittänyt lueskella, mutta mutta..

Käsittääkseni avoliitossa olevilla oleskelun rekisteröinnissä ei ongelmia, jos puoliso ei kuormita Suomen sosiaaliturvajärjestelmää, eli hänellä on elämiseen käytettävät varat(euromääristä tarkemmin uvi:n sivuilla). Avioliitossa olevilla taas Suomen kansalaisen puolisolta ei edellytetä tuota em varallisuutta, mutta sitten tietysti poliisin harkintaan jää, milloin avioliitto on oikea ja olisiko tuolloinkin asuttava ensin 2 vuotta yhdessä.

Kellään siis tietoa/kokemuksia??

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Avoliittoon en osaa vastata, mutta avioliittoon kyllä. Eli poliisiasemalle tarvittavien lappujen kanssa (löytyy polisiin sivuilta), terve haluan asua täällä, olen naimisissa suomalaisen kanssa. Valmis ja heippa! Näin ainakin meillä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Taitaa olla ihan kumileimasinhomma EU-kansalaisen kohdalla. En muista että mieheltä olisi mitään kysytty varallisuudesta. Muutimme yhdessä Suomeen, mies ilmoitti Kelaan asuvansa pysyvästi Suomessa ja poliisille syyksi perhesyyn (avoliitto suomalaisen kanssa). Olihan niissä lomakkeissa hassuja kysymyksiä, mutta mitään lisäselvityksiä ei tullut ja parissa viikossa tuli ilmoitus oleskeluluvasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä itse muutin Suomesta Alankomaihin vuonna 2001, ja tosiaan ei tuo nyt niin paljoa harmaita hiuksia aiheuttanut. Kävin rekisteröimässä itseni kaupungintalolla, ja hain sossutunnukset. Koskaan multa ei kysytty syytä tänne tulemiseen. Ja rahaa mulla ei ollut oikeasti yhtään, mutta kukaan ei ole koskaan mun rahatilannetta tarkistellut. Alankomaissa on kuuleman mukaan hiukan tiukempi immigraatiosysteemi kuin EU-maissa yleensä, joten mä luulen että teidän ei tarvitse olla huolissanne tuosta muutosta Suomeen.

Onnea matkaan!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei!

Minäkin luulin että rekisteröityminen on vain muodollisuus...Mutta ei ainakaan minun paikkakunnallani..

Kihlattuni (espanjalainen) muutti Suomeen ja menimme rekisteröitymään maistraattiin, mutta se ei onnistunut koska emme ole asuneet yhdessä 2vuotta, emmekä ole naimisissa, eikä poikaystävälläni vielä ollut vakituista työsopimusta, eikä "riittävää" varallisuutta asumiseen. Eli riittävä varallisuus tarkoittaa sitä et on rahaa asua Suomes nii kauan aikaa ku oot suunnitellu. Esim jos oot suunnitellu asuvasi vuoden, on osoitettava et on rahat vuodeks asumiseen ...

Eli ainakaa meille tää juttu ei ollu mikää simppeli. NYt sitte ollaa vaa kovasti työnhaussa. pelkästään opiskelukaan ei oo peruste sille et voi rekisteröityä, vaan pitää olla varat siihe..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tarkennus tuohon omaan kommenttiini: olin itse vakituisessa työsuhteessa, eikä kumpikaan meistä ollut opiskelija.

Opiskelijoiden kohdalla tilanne voi olla erilainen, lähtökohta on kai se, että tulot tulevat kotimaasta joko opintotuen, työttömyyskorvauksen tms. muodossa ellei ole työssä Suomessa. Eli jotenkin täytyy pystyä osoittamaan että miten aikoo elättää itsensä, vaikkei tiliotteita kysyttäisikään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oma kokemus EU-kansalaisen rekisteröinnistä suomeen avoliiton perusteella on että nopeasti sujuu. Juuri tänään käytiin poliisiasemalla hoitamassa rekisteröinti, mukana oli paperit joilla todistettiin että ollaan asuttu yhdessä se vaadittu 2v. Ja varallisuutta/toimeentuloa ei kummankaan tarvinnut selvitellä koska kyseessä suomen kansalaisen perheenjäsen. Pahemmin ei virkailija edes näyttänyt lukevan hakemuslomaketta, katsoi vaan että on EU passi ja papereista käy ilmi yhdessä asuttu aika ja siinä saman tien kirjoitti rekisteröinti todistuksen, aikaa meni enemmän jonottamiseen kuin itse paperin saantiin. Eli näin ainakin Espoon poliisiasemalla, täysi kymppi heille nopeasta toiminnasta :) . Myös maistraatissa kaikki sujui ongelmitta ja saatiin suomalainen henkilötunnus parissa minuutissa.

Eli jotta oleskeluoikeuden voi rekisteröidä täytyy jokin seuraavista täyttyä: Avoliitossa yhdessäasumisaikaa väh. 2v, olla naimisissa (näissä tapauksissa ei tarvitse siis selvitellä toimeentuloa) tai sitten täytyy olla työpaikka, opiskelupaikka tai osoittaa omaavansa riittävät varat täällä oleskeluun. Jos mikään ei täyty, ei rekisteröintiä voida suorittaa.

Muokattu: , käyttäjä: Heidi75

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Oma kokemus EU-kansalaisen rekisteröinnistä suomeen avoliiton perusteella on että nopeasti sujuu. Juuri tänään käytiin poliisiasemalla hoitamassa rekisteröinti, mukana oli paperit joilla todistettiin että ollaan asuttu yhdessä se vaadittu 2v. Ja varallisuutta/toimeentuloa ei kummankaan tarvinnut selvitellä koska kyseessä suomen kansalaisen perheenjäsen. Pahemmin ei virkailija edes näyttänyt lukevan hakemuslomaketta, katsoi vaan että on EU passi ja papereista käy ilmi yhdessä asuttu aika ja siinä saman tien kirjoitti rekisteröinti todistuksen, aikaa meni enemmän jonottamiseen kuin itse paperin saantiin. Eli näin ainakin Espoon poliisiasemalla, täysi kymppi heille nopeasta toiminnasta :) . Myös maistraatissa kaikki sujui ongelmitta ja saatiin suomalainen henkilötunnus parissa minuutissa.

Eli jotta oleskeluoikeuden voi rekisteröidä täytyy jokin seuraavista täyttyä: Avoliitossa yhdessäasumisaikaa väh. 2v, olla naimisissa (näissä tapauksissa ei tarvitse siis selvitellä toimeentuloa) tai sitten täytyy olla työpaikka, opiskelupaikka tai osoittaa omaavansa riittävät varat täällä oleskeluun. Jos mikään ei täyty, ei rekisteröintiä voida suorittaa.

Missä olitte tuon 2v asunut yhdessä? Jos vasta kahden vuoden yhdessäolon jälkeen voitte mennä rekisteröimään avopuolison? miten te sen koko 2v olette hoitanut asiat ilman rekisteröintiä. Minulla olisi torstaina sama avopuolison reksiteröinti edessa, mutta olemme asuneet yhdessä vasta 2kk, hänellä ei ole tällä hetkellä toimeentuoloa vaan toimeentulo on minun vakituinen työpaikkani.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

1,5 vuotta asuttiin Meksikossa ja loput 6kk suomessa niin että avopuoliso ei siis ollut missään kirjoilla, kuten ei tarvitsekaan koska max 6kk EU-kansalainen saa olla etsimässä töitä. Sitten kun 2v tuli täyteen niin marssittiin poliisiasemalle meksikolaisen todistuksen kanssa, jossa sanottiin että siellä ollaan asuttu niin ja niin kauan ja suomessa asumisajalta oli talonkirjaote.

Mutta todellakin vaativat että pystyy osoittamaan että on asunut samassa osoitteessa väh. 2v.

Teidän tapauksenne kuulostaa hankalammalta, jos sitä 2v ei ole, mutta ehkä hyväksyvät jos pysytyt osoittamaan riittävät varat avomiehen elättämiseen. Tai sitten voitte yrittää hankkia lisäaikaa kuten me eli ette rekisteröi häntä vielä vaan hän yrittää löytää töitä seuravat 6kk ja jos siinä onnistuu niin sitten rekisteröinnin voi suorittaa sen perusteella.

Onnea joka tapauksessa rekisteröintiin!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hm. Poliisin sivuilla sanotaan, että 3kk oleskelun jälkeen täytyy EU-kansalaisen rekisteröityä. Mikä toi 6kk siis on? Mäkin kuvittelin jotenkin, että se on 6kk. Onkohan se sitten ongelma, jos siihen paperiin laittaa päivämäärän, josta näkyy että on ollut maassa yli sen sallitun 3kk? (jos se edes on 3kk...)

Meillä on tilanne se, että mä en voi millään todistaa mitään 2 v. yhdessäasumista, koska asuttiin ensin yhdessä Englannissa puoliskon isän asunnossa, ja miehen isä kuoli kaksi vuotta sitten eikä siten voi todistaa yhtään mitään. Sitä mä en myöskään ymmärrä, että miten pystyisin todistamaan mitään yhdessäasumista Suomessa, kun puolisko ei voi edes rekisteröityä eikä sitä siis näy väestörekisterissä eikä missään? Yhteinen vuokrasopimus meillä oli jo kauan ennen kuin puolisko oikeasti edes muutti tänne, joten eihän sekään mitään todista. Millaisilla papereilla 2 vuoden yhdessäoleminen siis pitäisi todistaa?

Mitä siitä muuten seuraa, jos yrittää rekisteröityä, mutta ei kelpaa? Tuleeko ongelmia, jos haluaa myöhemmin rekisteröityä uudelleen?

Muokattu: , käyttäjä: Isetnofret

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tällaiset ongelmat on mulle uppo-outoja. Hollantilainen poikaystävä muutti Suomeen, oli silloin opsikelija ja sittemmin teki vain joitain töitä. Ihan pelkkä muodollisuus oli koko rekisteröityminen. Mä oon asunut Englannissa, Hollannissa ja Espanjassa ja kaikkialla rekisteröityminen on ollut pelkkä muodollisuus. EU-kansalaista ei vaan voi potkia ulos toisesta EU -maasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
EU-kansalaista ei vaan voi potkia ulos toisesta EU -maasta.

Kyllä EU-kansalaisen voi potkia ulos toisesta jäsenmaasta. Silloin, jos eu-kansalainen on jo asunut tässä toisessa valtiossa luvallisesti, ovat käännytysedellytykset tosin melko rajallisest (lähinnä tulee kyseeseen riittävän pitkä vankeustuomio tms.).

Helpommin maasta voi potkia pois silloin, kun sinne vasta yritetään tulla. Yhdenkään jäsenvaltion ei ole pakko vastaanottaa yli 3 kuukauden ajaksi ihmistä, joka ei pysty elättämään itseään vaan käy yhteiskunnan kukkarolle. Tällaisissa tilanteiissa rekisteröintiä ei myönnetä ja henkilön tulee poistua maasta. (Ja jos ei poistu, voi myöhemmin olla aikamoisisssa vaikeuksissa).

Sen vuoksi maahantulijan tulee joko olla töissä tai osoittaa että hänellä muuten on "Riittävät varat". Tarkkoja summia ei ole olemassa eikä niitä saa vaatia, mutta jonkinlainen selvitys tulee voida esittää, vaikkapa se, että saa lähtömaasta opintotukea. Nähdäkseni avopuolison tulot eivät ole riittävä, vaan tulee olla omat varat. (Avioliitossa asia on eri, koska jo lain mukaan puolisoilla on tuolloin elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan). Tai sitten maahan voidaan jäädä perhesiteiden nojalla, eli jos yhdessä asumista 2 vuotta, kun jo todettukin. Tällaisen henkilön tulee hakea rekisteröitymistä 3 kk kuluessa maahan saapumisesta.

Jos mikään ylläolevista ehdoista ei täyty -> Henkilön tulee poistua maasta 3 kuukauden oleskelun jälkeen.

Jos sitten myöhemmin joku ehdoista täyttyy voi silloin rekisteröityä ja muuttaa Suomeen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Yhdenkään jäsenvaltion ei ole pakko vastaanottaa yli 3 kuukauden ajaksi ihmistä, joka ei pysty elättämään itseään vaan käy yhteiskunnan kukkarolle.

Mutta eihän ainakaan avioliitto, kahden vuoden yhdessäasuminen ja opiskelu takaa sitä, että ihminen pystyy elättämään itsensä käymättä yhteiskunnan kukkarolle. Lisäksi Kelassa ei kysellä varallisuutta, joten kaipa riittävissa varoissa oleva henkilökin voi hakea sieltä tukia, kunhan on saanut suomalaisen hetun.

Mä mietin edelleen, miten tuo yhdessäasuminen pitää todistaa. Entä pitääkö sen olla jatkuvaa? Me asuttiin yhdessä Briteissä 1 vuosi ja 4 kk, mutta siitä ei ole mitään todisteita. Sen jälkeen mä erehdyin tulemaan Suomeen opiskelemaan ja töihin kun puolisko asui vielä Briteissä. Tällaista taukoa ei varmaan sitten lasketa mukaan, kun ei kerran asuttu yhdessä, vaikka ennen oli asuttu ja sitä oli tarkoitus jatkaakin olosuhteiden salliessa? Ja sitten jos tuohon vuoteen ja neljään kuukauteen lisää sen lailliset kolme kuukautta, saadaan 1 vuosi ja 7 kuukautta, mikä on alle kaksi vuotta.

Too bad, pitää varmaan muuttaa takaisin sinne Britteihin vaikkei yhtään huvittais. On siellä näköjään ainakin jotkut asiat paremmin. :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mutta eihän ainakaan avioliitto, kahden vuoden yhdessäasuminen ja opiskelu takaa sitä, että ihminen pystyy elättämään itsensä käymättä yhteiskunnan kukkarolle.

Voihan tosiaan olla niin, että avo/tai avioliitossa suomalaisen kanssa oleva ei pysty elättämään itseään. Silloin hän voi tosiaan hakea yhteiskunnan apua, koska hän on JO AIEMMIn saanut oikeuden oleskella Suomessa tuon perhesiteen takia. Perhesidehän ei edellytä tuota riittävää varallisuutta, vaan näissä lupa-asioissa yksi kriteeri riittää (siis joko perheside, työpaikka tai riittävät varat.) Lisäksi tässä tulee kyseeseen kait myös jo inhimilliset syyt eli halutaan suojella perhe-elämää.

Jos opiskelija lakkaa saamasta lähtömaastaan tukea, voi pahimmassa tapauksessa käydä niin, että hän joutuu lopettamaan opiskelunsa toisessa maassa ja palaamaan lähtömaahan. Varmaan tosin aika harvoin realisoituu.

KELA ja sosiaalitoimi päättävät lainsäädännön rajoissa myöntämistään tuista. Suomessa luvallisest oleskeleva (eli täyttänyt rekisteröinnin ehdot) on oikeutettu aika moniin tukiin, koska täälä tuet myönnetään juurikin maassa asumisen ei kansalaisuuden tai työssäkäynnin perusteella. Mutta kyllä kela mun tietääkseni aika usean tuen kohdalla tarkistaa henkilön varallisuuden, oli kyseessä sitten suomalainen tai ulkomaalainen tuen hakija.

quote:Too bad, pitää varmaan muuttaa takaisin sinne Britteihin vaikkei yhtään huvittais. On siellä näköjään ainakin jotkut asiat paremmin. :P

EU-kansalaisuutta koskevat normit ovat unionitasoisia eli aika samansisältöisiä kaikissa jäsenvaltioissa.

Muokattu: , käyttäjä: Loopie

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
EU-kansalaisuutta koskevat normit ovat unionitasoisia eli aika samansisältöisiä kaikissa jäsenvaltioissa.

Näin mäkin oletin. Kuitenkin kun yritin selvitellä, onko mun maassaoleskelulle olemassa jotain ehtoja, pitäisikö todistaa varallisuutta tai työpaikkaa tai sitä tai tätä, mua katsottiin kuin tyhmää - ai mitä, sullahan on EU-kansalaisen passi, kyllä sä täällä saat olla. :girl_impossible: Toisaalta jos mä olisin ruvennut hakemaan jotain tukia, tilanne olisi varmasti ollut eri. En kuitenkaan hakenut, joten niin kauan kun elätin itseni tai avopuolisoni elätti mut, kenelläkään ei ollut mitään ongelmaa. Suomessa tietysti rekisteröity taitaa saada sen hetun ja sen perusteella saa niin paljon kaikenlaista, ettei sinänsä ole mikään ihme, ettei sitä kenelle tahansa anneta.

Systeemissä olisi kyllä ehkä parantamisen varaa, kun noiden kahden (ei saa asua yli 3 kk lainkaan vs. saa asua ja lähes täydet yhteiskunnan tuet saatavilla) välillä ei ole yhtään mitään. Paitsi tietty se, että ei noita EU-kansalaisten tulemisia ja menemisiä juurikaan kukaan seuraa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aihe ajankohtainen täällä, 11.3. Käytiin viemässä Pasilan poliisi talolle paperit, ja kertoivat että kun ei olla asuttu yhdessä ulkomailla ja avioiduttu siellä, niin avioliiton perusteella ei muka onnistu..mitä ihmettä? Odotus aika noin 2kk, joutuu jännittämään täälä vastausta, onko kellekään tullut kielteistä pätöstä ja miksi? Voi kuulema sitten hakea oleskelu lupaa jos ei rekisteröinti mene läpi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostellaanpa tätä vanhaa aihetta :)

Puolalainen poikaystäväni muutti vuodenvaihteen jälkeen luokseni Suomeen ilman työ- tai opiskelupaikkaa emmekä myöskään olleet asuneet yhdessä aiemmin. Tiedustelin poliisista (EU-rekisteröintien käsittely ei ollut silloin siirtynyt vielä maahanmuuttovirastolle), mikä katsotaan riittäväksi varallisuudeksi ja sieltä vastattiin, että rahojen tulisi riittää vuoden oleskeluun. Poliisista sanottiin myöskin, että yhdessä asumisen kestolla ei ole niin väliä vaan sitä katsotaan tapauskohtaisesti.

Ruksittiin hakemuslomakkeesta sekä riittävät varat että perhesyyt ja liitettiin mukaan talonkirjaote todisteeksi avoliitosta sekä selvitys molempien varallisuudesta. Maahanmuuttovirastosta sanottiin käsittelyn vievän 1-3 kuukautta ja edelleen odotellaan päätöstä nyt yli neljän kuukauden jälkeen. Mies sai maaliskuussa nollatuntisopparin henkilöstövuokrausfirmaan ja vaikka toimittikin työsopimuksen hakemuksensa liitteeksi, odottaa se edelleen käsittelyä. Nyt mies sai tällä viikolla kaksikin työpaikkaa ja sitä myöten hetun verotoimistosta. Eiköhän se päätös tule tässä kesän aikana, kun ovat maahanmuuttovirastossa saaneet kaikki poliisilta siirtyneet hakemukset eka käsiteltyä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään