Jump to content
Naimisiin.info

Kuinka kauan kestää ulkomaalaisen est. tutkinta?


Guest Susie

Recommended Posts

Tästä ulkomaalaisen esteiden tutkimisesta on puhuttu paljon, mutta kuinka kauan siihen pitää varata aikaa? Suurlähetystöstä sanottiin että minun (suomalaisen) tutkinnat ovat voimassa 3kk ja miehen (EU-kansalainen) 4kk, mutta kuinka kauan koko prosessiin pitäisi varata aikaa?  ???

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei Susie,

esteiden tutkinta kesti Suomessa (entisessä kotiseurakunnassani) sen saman 7 päivää, mitä suomalaisillekin pareille.

Menen saksalaisen miehen kanssa naimisiin Suomessa(asumme Saksassa) . Aloitimme prosessin kysymällä Suomen konsulaatista Hampurista, mitä papereita tarvitsemme.

Miehen avioliiton esteiden tutkinta täällä Saksassa oli tehtävä ensiksi; siihen tarvittiin molemmilta asuinpaikkatodistus, mieheltä ote perhekirjasta, syntymätodistus ja minulta kansainvälinen (laaja) virkatodistus. Miehen esteiden tutkinnassa tutkittiin jo minunkin tietojani (aviosääty, kansalaisuus).

Miehen esteiden tutkintaan meni arviolta kaksi viikkoa aikaa. Sen jälkeen toimme hänen esteiden tutkimistuloksensa mukanamme kirkkoherranvirastoon ja annoimme paperit tutkittavaksi. Viikko meni, niinkuin muillakin, esteettömyystodistus tuli postitse kotiin.

Meitä peloteltiin aluksi, että puolisoni esteiden tutkinta on hidas ja kallis prosessi, muttei se ollut. EU-alueella kaiketi kaikki sujuu nykyään suht helposti.

Varautukaa kuitenkin siihen, että miehesi kotimaan prosessi kestää - sehän on ihan heidän byrokratiastaan kiinni. Suomessa prosessi on piece of cake. Meidät vihitään heinäkuun puolivälissä ja esteiden kanssa otettiin ensimmäiset loikat muistaakseni toukokuun alussa.

Onnea matkaan!

Link to comment
Share on other sites

Mun ulkkarimiehen esteiden tutkinta ei kestänyt sen enempää kuin omanikaan. Jos puolisoehdokas on EU-kansalainen ja on merkitty Suomen väestötietojärjestelmään naimattomana, niin se riittää esteiden tutkinnaksi eli eivät lähde alkuperämaasta mitään kyselemään. Tästä oli joku lainmuutos reilu vuosi sitten. Tuolle oli kai ehtoja milloin oli liitetty väestötietojärjestelmään. Meillä oli kyseessä maistraattivihkiminen, kirkkoon olisi kai pitänyt sitten joitain kastetodistuksia viedä, mutta en niistä tiedä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

ei EU-kansalaisten tutkinta kestää ehkä vähän kauemmin. me hoidetaan asia lähetystöllä.

tai siis minä seurakunnassani ja mies lähetystössä täällä.

kannattaa aina varautua pahimpaan. tutkinta on voimassa 3-4 kk. voi siis ihan hyvin aloittaa muutamaa kuukautta ennen..

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Tutkinnat eli todistus teidän naimakelpoisuudesta  ;) on voimassa 3-4kk (ilmeisesti riippuen kansalaisuudesta..), mutta sen saanti ei kestä kuin 7 arkipäivää. Voimassaolo vaan tarkoittaa että tuona aikana on mentävä naimisiin. Toivottavasti en ymmärtänyt ongelmaasi aivan väärin!  :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Meillä on suomalais-englantilaiset häät Suomessa ensi kesänä mutta näyttää siltä että tarvitsemme yhteensä viisi dokumenttia kolmesta eri maasta jotta pääsemme Suomessa naimisiin. Väittävät että esteiden tutkinta tarvitaan alkuperämaan lisäksi tämänhetkisestä kotimaasta molemmille. Lisäksi sulho tarvitsee kirkkovihkimistä varten todisteen siitä että kuuluu kristilliseen kirkkokuntaan...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Olen samaa mielta ettei suomen osalta esteiden tutkinta ole piece of cake. Jos haluat menna kirkossa naimisiin tarvitsette siis todistuksen no impediment jonka hakemuksen taytimme aussi lahetystossa Lontoossa (asuimme aussi mieheni kanssa Lontoossa, haat olivat Suomessa) kun Suomessa ei ole lahetystoa lahetimme sen Ruotsissa sijaitsevaan lahetystoon ja saimme todistuksen no impediment. Tuo ei kuitenkaan ollut tarpeeksi no impediment siis tarkoittaa ettei ole avioesteita, mutta kun se ei varsinaisesti sanonut siis sanasta sanaan tama hlo ei ole naimisissa tai emme ole sukulaisia keskenamme se ei riittanyt.

Ja myoskaan Suomen kirkko ei ymmartanyt ettemme saa kirkkorekisterista tai muusta tietoa etta mieheni kuului katoliseen kirkkoon, kun heilla ei eika monessa muussa maassakaan ole Suomen kaltaista rekisteria. Lahetimme kaste ja rippitodistuksen, mutta eivat riittaneet vaan pyysivat todistusta papilta. Kun siis asuimme Lontoossa ei meilla ollut "omaa" pappia. Aikamme pahkailtyamme mita tehda tassa pompottelussa oli kulunut aikaa. Mieheni otti yhteytta Suomen kirkkoon ja pyysi heidan kertomaan tarkalleen missa Eu laissa on kohta joka ei hyvaksy papereitamme ja uhkaili ties milla yhteydenotoilla piispaan. Ja yhtakkia meidan hakemuksemme Ruotsiin ei siis itse todistus, joissa me vannoimme ja ruksasimme oikean laatikon todistajien lasnaollessa ettemme olleet sukua jne jne. olikin tarpeeksi ja mieheni aidin kasin kirjoittama"todistus" etta han kuuluu kirkkoon myos hyvaksyttiin. Jos olisimme tuon tienneet aiemmin aidin todistus ja lappu johon ruksit oikeisiin paikkoihin eika mitaan todistuksia olisimme valttyneet monelta vaivalta.

Luulimme jo etta haat olisivat olleet siviili sellaiset ja pappi jo lupautui siunaamaan kun haihin oli enaa n.2vkoa aikaa ja kutsut ja vastaukset lahetetty/saatu.....eli good luck, kannattaa aloittaa ajoissa varmuuden vuoksi todistushan voimassa 3kk, eipa tule paan vaivaa kun haat nurkan takana

Link to comment
Share on other sites

Meillä esteiden tutkinta onnistuu kuulemma ihan suomalaisessa maistraatissa, vaikka mies ei ole EU/ETA:n kansalainen, vaan asunut riittävän kauan Suomessa.

Link to comment
Share on other sites

Vastailen taas kun ollaan menty jo naimisiin (tovi sitten) ja asiasta on kokemusta. Mieheni on amerikkalainen ja haimme esteettomyystodistuksen maistraatista kummallekin. Pyysimme papereihin merkintaa uskonnosta koska halusimme menna kirkossa naimisiin. (Kirkkoherranvirasto ei halunnut tehda tutkintaa, koska puoliso on ulkomaalainen...  :-/) Tutkinnassa meni sen 7 paivaa, mutta papereita hakiessa huomasimme, etta miehen tietojen kohdalla puuttui tiedot uskonnosta. Onneksi miehella oli omasta kirkosta hankittu "todistus" jonka kiikutimme kirkkoherranvirastoon ja siella oikeat tiedot lisattiin papereihin. Kaiken lisaksi meidan haat oli ihan muutaman paivan paassa, emmeka paasseet hakemaan esteiden tutkintaa aikaisemmin, koska mies saapui maahan vasta 10 pva ennen haita. Aikamoinen paniikki oli paalla ja tuli jo mieleen, etta haat pitaa perua, mutta onneksi selvittiin pelkalla saikahdyksella ja nyt kerrotaan tarinaa jo hauskana "vitsina".  

Link to comment
Share on other sites

Mä olen nyt sitten epäilevällä kannalla, meillä helmikuussa häät Suomessa ja mies on belgialainen, minä suomalainen ja asumme Belgiassa. Mies ei kuulu kirkkoon, joten meillä on ensin siviilivihkiminen. Kun olen ollut yhteydessä maistraattiin Suomessa, minulle sanottiin, että mies tarvitsee virkatodistuksen apostillella vahvistettuna ja kopion passista. Esteiden tutkinta hoidetaan Suomesta käsin. Täällä kun lukee edellisiä viestejä, moni on kuitenkin joutunut tekemään tutkinnan molemmissa maissa. Pitää ilmeiseen soittaa maistraattiin ja kysellä tarkemmin vielä, kumma kun käytännöt tuntuvat vaihtelevan.

Link to comment
Share on other sites

^Minä ainakin soittaisin, kaikki olisi selvää noin jos asuisit Suomessa (sellaisia esteettömyystodistuksia olen tehnyt useita) Mutta kun vakituinen osoitteesi on Belgiassa niin vaikuttaako se siihen... Voi ehkä olla että tarvitset yhden paperin vielä missä todistetaan ettet ole mennyt Belgiassa naimisiin, en todellakaan tiedä.

Työni kirkkoherranvirastossa loppui 2viikkoa sitten mutta olen utelias, kerro miten kävi!  ;D

(OT Tamtam, varmaan niiden juhlien takia Wichelenissä oli joka paikassa teidän kylän suuntaan kylttejä  ;D)

Link to comment
Share on other sites

^^ Mä olen nyt kysynyt asiaa kahdesti, siis ennen eilistä ja näin mulle on molemmilla kerroilla sanottu. Mulle sanottiin, että mä en tarvitse esteiden tutkintaa täällä, koska olen asunut vasta niin vähän aikaa Belgiassa (?). Mutta mä epäilen nyt, että pitäiskö miehelle kuitenkin tehdä esteiden tutkinta täälläkin? Mun on varmaan pakko huomenna tai ensi viikolla taas kerran soittaa sinne maistraattiin. Ne on varmaan iloisia, kun jankkaan samaa asiaa moneen kertaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Apuuva, nyt iski paniikki ja tietoa tarvittaisiin.

Eli tilanne on se, että aiomme mennä amerikkalaisen mieheni kanssa naimisiin täällä suomessa. Kyseessä siviilivihkiminen maistraatissa, minä en kuulu kirkkoon, hän katolilainen.

Mitä papereita hän tarvitsee esteettömyyden tutkintaa varten mukaansa jenkeistä? Ja miten saamme avioliiton vahvistettua myös jenkkilässä?

Ongelmallinen tilanne on siksi, että hän joutuu vuoden komennukselle afganistaniin heti vihkimisen jälkeen, joten meillä ei ole paljon pelivaraa aikatauluissa, mutta haluamme tämän avioliiton vahvistetuksi ennen hänen lähtöään, ihan vaan kaiken varalta, sillä tilanne Afganistanissa on koko ajan menossa huonompaan suuntaan ja mitä vaan voi sattua.

Olen kiitollinen kaikista tiedoista!

Edit...Poistettu s-postiosoite. Sen verran vanha viesti. t. Samsara-mode.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Me saimmme miehen kotimaasta paperit leimoineen ettei hän ole naimisissa ja kiikutimme ne maistraattiin. Siellä olevat työntekijät olisivat ne hyväksyneet, mutta henkikirjoittaja vaati että ne pitää lähettää vielä Ruotsiin leimattavaksi vaikka paperissa oli jo lähemmäs kymmenen leimaa ennestään :angry: Kuinka paljon tämä sitten vie aikaa, en tiedä....Mutta onneksi sentään voimme lähettää ne Ruotsiin eikä miehen kotimaahan, jolloin aikaa saattaisi kulua kuukausia...

Link to comment
Share on other sites

Apuuva, nyt iski paniikki ja tietoa tarvittaisiin.

Eli tilanne on se, että aiomme mennä amerikkalaisen mieheni kanssa naimisiin täällä suomessa. Kyseessä siviilivihkiminen maistraatissa, minä en kuulu kirkkoon, hän katolilainen.

Mitä papereita hän tarvitsee esteettömyyden tutkintaa varten mukaansa jenkeistä? Ja miten saamme avioliiton vahvistettua myös jenkkilässä?

Ongelmallinen tilanne on siksi, että hän joutuu vuoden komennukselle afganistaniin heti vihkimisen jälkeen, joten meillä ei ole paljon pelivaraa aikatauluissa, mutta haluamme tämän avioliiton vahvistetuksi ennen hänen lähtöään, ihan vaan kaiken varalta, sillä tilanne Afganistanissa on koko ajan menossa huonompaan suuntaan ja mitä vaan voi sattua.

Olen kiitollinen kaikista tiedoista!

Asiasta voi laittaa myös emailia

Moi, mun toista puolisko varten kaytiin pyytamassa lappunen Lontoosta USAn lahetystosta. En muista oliko siina mitaan tiettya nimea mutta pyydettiin notaarin vahvistus, ja se sai olla vapaamuotoinen teksti halusi mita tahansa notaaroitua. Eli, I, so and so, certify that I am currently not married, and that there are no laws or restrictions preventing me from getting married with so and so. Ja signed by notaari.

Se riitti Helsingin maistraatlle.

Jos han on viela USAssa niin jostain vaestorek. vastaavasta + birth certificate kopio, luulisin..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kannattaa käydä kysymässä ihan omakohtaiset ohjeet sieltä maistraatista. Itse kyselin asiasta maistraatista hyvissä ajoin hieman liian yleisellä tasolla ja tiedossa oli melkoista byrokratiaa. Yllätys oli melkoinen, kun esteiden tutkinta suoritettiin miehen kohdalla tasan samalla tavalla kuin minun. Väestörekisteri oli napannut hänen siviilisäätynsä varmaankin passista, mutta tieto siis väestörekisteristä riittää joissakin tapauksissa. En tosin tiedä, pitääkö Suomessa asua n-määrä vuosia ensin tai onko muita vaatimuksia. Kannattaa kuitenkin selvittää, pääsisikö asiasta ns. "helpolla".

Hyvinkään maistraatin sivuilta:

"Ulkomaalaisen kihlakumppanin on esitettävä esteiden tutkintaa varten viranomaisen antama asiakirja, josta hänen henkilöllisyytensä selviää. Jos ulkomaalainen kihlakumppani on merkitty väestötietojärjestelmään ja sieltä käy ilmi hänen siviilisäätynsä, ei muuta selvitystä tarvita. Jos häntä ei ole rekisteröity väestötietojärjestelmään tai hänen siviilisäädystään ei ole siellä tietoa, on hänen esitettävä passinsa ja kotimaansa viranomaisen antama todistus siviilisäädystään.

Jos todistusta ei ole antanut Suomessa toimiva kyseisen maan viranomainen, on todistus lisäksi laillistettava asianmukaisesti. Tällöin on asiakirjaan liitettävä henkilön kotimaassa ns. apostille-todistus, mikäli ko. maa on osapuolena kansainvälisessä Haagin yleissopimuksessa. Mikäli ko. maa ei ole liittynyt Haagin sopimukseen, on esteettömystodistus toimitettava ko. maan ulkoministeriöön laillistettavaksi. Tämän jälkeen todistus on toimitettava ko. maassa toimivaan Suomen lähetystöön tai konsulaattiin, jossa suomalainen virkamies laillistaa ulkoministeriön virkamiehen allekirjoituksen."

Muokattu: , käyttäjä: shaadi
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hei! Varsinainen sillisalaatti tama esteiden tutkinta ulkomaalaisen kanssa - olimme maistraattiin yhteydessa jo vuotta aikaisemmin ja meille sanottiin etta esteidentutkinta tulee hoitaa loppukevaasta (haat siis heinakuun 09 lopussa). Palasimme asiaan toukokuussa (3-4 kk voimassaoloajan vuoksi) ja sulhaseni joutuikin hakemaan cerificate of no impediment taalta Englannista jonka saamiseen menee 3 viikkoa, jolloin nimet ovat nahtavilla paikallisen magistraten seinalla - sen lisaksi aikaa piti odottaa yli viikko. Talla hetkella odotamme apostille leimaa foreign officesta, mutta kasittelyaika on talla hetkella kolme viikkoa! Haapaiva lahenee ja meidan esteidentutkintaa ei ole edes aloitettu Suomessa. Toivon todella etta siihen ei mene enempaa kuin se 7 arkipaivaa - onko kenellakaan ollut vaikeuksia maistraatin kanssa Suomessa, siis oletteko saaneet esteidentutkinnan hoidettua 7 paivassa? Taalla alkaa tulla tuskan hiki kun puolison papereiden ja leimojen kanssa tuntuu menevan ikuisuus...

Link to comment
Share on other sites

Meilla esteidentutkintapapereiden keraaminen oli ihan helvettia, mutta kun oikeat paperit saatiin ja ne suomeen toimitettiin, valittomasti ilmoittivat etta ovat ok, ja viikkoa myohemmin sitten se virallinen.

Link to comment
Share on other sites

^ ja ^^ Meille samoin ilmoittivat jo paikan päällä maistraatissa kun olimme hakemuksen jättäneet kaiken olevan ok. Eli silloin jo kuulette, jos olisi ongelmia eli eivät sulhasen lappuja hyväksyisi. Sen jälkeinen 7 pv on ihan puhdas lain vaatima muodollisuus.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

kannattaa alkaa oikeasti ajoissa selvittämään asioita. Olen virolainen ja asunut Suomessa lähes 10v. Kirkkoa kun käytiin varaamassa tarkistin että tarvitaanko minun osalta mitään todistuksia, täti tarkisti tiedot ja sanoi että ok..

tänään mentiin tekemään esteiden tutkintaa..yhtäkkiä sama nainen joka silloin vakuutteli että kaikki on kunnossa, tulee kertomaan että sulla ei näy siviilisääty ja tarvitaan todistus...(kiva kun ovat sen aikoinaan jättänyt merkkaamatta maistraatissa). Sanoin sitten melko pettyneenä että miksi viimeksi vakuuteltiin että asia on ok..kuulemma se siviilisääty lukee heidän tiedoissa niin pienellä..oliskohan tämä niinku se tärkein asia tässä tapauksessa tarkistaa..

onneksi ollaan ajoissa liikkeellä, häät ovat syyskuun lopussa, joten saan toivottavasti paperit hankittu. kirkkoa varatessani sain tosiaan käsityksen että se on se 7pv ja asia kunnossa.

Mutta olkaa tarkkana ja varmistakaa asia moneen kertaan.

Link to comment
Share on other sites

Tietääkö kukaan, kuinka pitkään ei-EU-kansalaisen täytyy asua Suomessa ennen kuin hänet voi esteettömyystutkia suomalaisittain? Aussimieheni on nimittäin kirjoissa ja kansissa täällä Suomessa, mutta asunut kuitenkin täällä vasta reilun vuoden, häiden aikaan kaksi. Tuntuu vähän hullulta, jos Australiasta (tai Iso-Britanniasta, jossa viimeksi asuimme) ei kysytä mitään vahvistusta asialle. Passissa ei ole siviilisäätytietoja.

Tiedän kyllä itse varmasti, että mieheni on tosiaan naimaton ;) Mietin lähinnä sitä, että tässähän on iso porsaanreikä niille, jotka lähtevät ykskaks maasta toiseen ja päättävätkin mennä naimisiin, vaikka kotomaassa odottaisi jo vaimo/mies...

Link to comment
Share on other sites

^Mun mielestä väestörekisteritietoihin saatetaan merkitä ihmisen tänne muuttaessa hänen siviilisäätynsä. Tällöin ainakin ilmeisesti mennään tämän tiedon mukaan ja muista maista ei kysellä. Se, miten asia tuolloin selvitetään, ei ole mulla tiedossa.

Eikä tuossa suuren huijauksen mahdollisuutta musta ole, koska vaikka joku päättäisikin jo naimisissa ollessaan "mennä naimisiin" uudelleen, ei tämä jälkimmäinen liitto olisi laillinen ja voimassa. Ja todennäköisesti tuolla käytöksellä vaarantaisi vähintään oleskeluoikeutensa Suomessa.

Link to comment
Share on other sites

^Väestörekisteriin kirjatessa yksinkertaisesti kysytään hakijalta, mikä hänen siviilisäätynsä on. Siitä ei siis pyydetä mitään todistusta tms. Näin ainakin sulhaseni kohdalla. Tottahan tuo on, että toinen avioliitto ei olisi loppujen lopuksi voimassa, mutta olisihan se kuitenkin ensi alkuun voimassa, jos kukaan ei tiedä eikä selvitä ulkomaalaisen todellista siviilisäätyä. Ja mahdollisuushan on, että aikaisempi avioliitto ei koskaan edes selviäisi, elleivät entisen maan viranomaiset tiedota siitä tms. Olisipa "hauska" ylläri esim. miehen kuollessa saada selville, että vaikka 50 vuotta jatkunut liitto oli itse asiassa laiton ja epäpätevä.

Hassua vaan jotenkin, että ulkomaalaisten sanaan luotetaan, mutta suomalaisten ei (vaan jälkimmäisten kohdalla pitää tutkia asiat perusteellisesti). :) Tällä logiikallahan olisi ihan järkevää, että suomalaiset(kin) voisivat vain allekirjoittaa paperin, jolla vannovat olevansa naimattomia, ja naimaluvan saisi sillä.

Link to comment
Share on other sites

^Väärän tiedon antaminen viranomaisille on kuitenkin usein rangaistavaa. Eli voitaisiisn kyllä toimia Suomessakin niin, että vaan allekirjoitettaisiin paperi ja samalla se, että luvataan tietojen olevan oikeita ja jos ei ole, seuraa siitä (sakko)rangaistus). Näinhän ilmeisesti toimitaan ainakin Yhdysvalloissa. Paperia palautettaessa vannotaan tiskillä tietojen olevan oikeita. (Itsellä ei kokemusta, mutta telkkarissa oon nähnyt :girl_wink: ) Tälle ei vain ole tarvetta, koska meillä on niin hyvä väestötietojärjestelmä, jos tiedon saa sekunneissa.

Suomen lainsäädäntö ja hallintokäytäntö tältä osin taitaa olla siltä ajalta, kun monikulttuuriset liitot olivat suurempi harvinaisuus.

Muokattu: , käyttäjä: Lainie
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Meillä on siviilisääty merkitty kun Suomeen tultiin, mutta tämä ei riittänyt vaan vaadittiin lisäksi apostillella varustettu todistus kotimaasta esteettömyydestä. Maistraatista sanottiin että vaikka papereihin merkittiin siviilisääty,he eivät sitä tietoihinsa laita sillä siitä tarvitaan muutakin kuin "oma sana".

Ongelmassa mua ei vissiin kukaan osannut neuvoakaan... :blush:

Muokattu: , käyttäjä: Lady Bird
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...