augusta

pysyvä oleskelulupa

15 viestiä aiheessa

Milloin saa pysyvän oleskeluluvan?

Tarvitaanko siihenkin haastatteluita, vai meneekö se omalla painollaan paperina sitten kun on tarpeeksi monta kertaa hakenut oleskelulupaa vuodeksi eteenpäin?

Montako kertaa siis pitää hakea vain vuodeksi (jatkohakemus tms)? Meneekö uusinnan käsittely nopeammin kuin ensimmäisen luvan hankinta?

...ja paljon muita kysymyksiä joita en nyt muista....

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

muistaakseni kaksi vuotta on se aikaraja minkä jälkeen voi anoa pysyvää oleskelulupaa..uusinnan käsittelyyn menee kyllä melkeinpä se sama aika kuin ekaankin hakemukseen, vaikka käytännössä vaihtavat vain päivämäärän korttiin.. niin ja jos halua anoa pysyvää oleskelulupaa, niin lupien voimassaolon välillä ei saa olla yhtään välipäivää, eli kannattaa mennä täyttämään uusi hakemus ennen kuin vanha lupa menee umpeen..meillä miehellä ehti jäädä lupien väliin viikko, ja sai sitten vain 5 vuodeksi uuden luvan, ei pysyvää..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

jep, kyllä ne siellä ulkomaalaisvirastossa pilkkua viilaa oikein olan takaa...eli siihen kyllä saa tottua...meillä toi ajoissa ehtiminen ois vielä tarkottanut, että olis käyty täyttämässä osa papereista ennen häitä, ja loput sitten häitten jälkeen, eli kaks reissua mokoman takia..siis kun perhesuhteiden perusteella haettiin miehelle nyt oleskelulupaa..aiemmin on ollut opiskelija..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Riippuu paljon myös sulhasen kansalaisuudesta, EU vai ei-EU. EU kansalaiset voivat olla maassa 3kk turistina, eikä maiden välillä leimata passia, joten varmaan voi sanoa saapumispäiväksi mitä vaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa hei! - Tämä oleskelulupa on itelleni ihan UUSI juttu- tarvitsevatko siis myös EU-kansalaiset Suomessa oleskeluluvan?? Minkä ihmeen vuoksi?? Mita hittoa tällä EU:lla tekee kun ei se näytä poaljon käytännössä mieltä lämmittävän! Itse en ole tarvinnut oleskelukupaa tehdäkseni töitä Britanniassa. Kuinka vaikea oleskelulupaa on saada, voidaanko se evätä?

Entä te Suomesta poismuuttaneet mutta sinne palaavat suomalaiset -mitä vaaditaan, jotta pääsee uudelleen Suomen sosiaaliturvan piiriin??

Ja mie kun luulin, että jos miehen kanssa Suomeen muutetaan niin tää byrokratia ja paperisota hellittää - mutta siis NO WAY...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

EU-kansalaiset saavat oleskeluluvan "automatic" jos töissä, opiskelee tai perhesyiden takia.

Meitä peloteltiin (UV:ssä!) että koska emme ole naimisissa ja mieheni oli työtön, hän saisi olla maassa vain 3kk. Oli mennyt kuitenkin kumileimasimena läpi ja oleskelulupa tuli postin mukana 2 viikon sisällä! Eli meidän avoliitto lasketttin perhesyyksi, vaikka emme edes virallisesti asuneet yhdessä miehen kotimaassa.  Oleskelulupa myönnetään aina 5 vuodeksi kerrallaan.

Kelan piiriin pääsee (myös miehesi) ihan sillä että on muuttanut kirjat Suomeen (=ilmottautunut Väestörekisteriin) ja tekee hakemuksen Kelalle. Sosiaaliturva kuuluu kaikille Suomessa pysyvästi asuville.

Suomessa on vielä tsaarinajan byrokratiaa jäljellä, mutta luvat ja etuudet (KELA) irtosivat ihan nätisti kun täytti pari lomaketta ja kävi paikan päällä pari kertaa.

Kysymykset UV:n lomakkeilla oli meidän mielestä vähän tunkelilevia, mutta kun pitää mielessä että ne on ilmeisesti suunniteltu sen varalta että sillä skreenataan feikki-suhteet oikeista, niin ne on ihan järkeviä kysymyksiä - kai..?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitti Susie vastauksesta!

EU-kansalaiset saavat oleskeluluvan "automatic" jos töissä, opiskelee tai perhesyiden takia.

Mutta siis tämän oleskeluluvan saa vain 5 vuodeksi kerrallaan, eli sitäkö pitää aina anoa uudelleen? Huh ja puuh.

Kelan piiriin pääsee (myös miehesi) ihan sillä että on muuttanut kirjat Suomeen (=ilmottautunut Väestörekisteriin) ja tekee hakemuksen Kelalle. Sosiaaliturva kuuluu kaikille Suomessa pysyvästi asuville.

Ja siis kirjatko voi muuttaa Suomeen ihan vain niin, että ilmoittaa väestörekisteriin uuden suomalaisen osoitteen, siis että voimme itse 'päättää' että asumisemme on pysyväisluontoista?

Hienoa, että asiat järjestyivät teillä ok vaikka ei kyllä kuulosta järin hauskalta moinen utelu ja pelottelu! Ja miekun olen täällä Briteissä julistanut, miten Suomessa byrokratia on vähäistä ja hommat pelaa  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Oleskelulupa myönnetään aina 5 vuodeksi kerrallaan.

opiskelijoille annetaan lupa vain siksi ajaksi kuin opiskelioikeutta on..eli ei automaattisesti tule 5 vuoden lupaa..

ja Kelan sos.turvan piiriin ei oteta opiskelijoita..

ja tosiaan kun on kaksi vuotta asunut Suomessa, niin voi hakea pysyvää oleskelulupaa (joka kylläkin on itseasiassa voimassa sen aikaa kuin passikin, eli kun vaihtaa passia, pitää myös lupa uusia..en kyllä tiedä miten se käytännössä tapahtuu, tuskin siinä vaiheessa enää tarvitaan uusia hakemuksia..

Ja siis kirjatko voi muuttaa Suomeen ihan vain niin, että ilmoittaa väestörekisteriin uuden suomalaisen osoitteen, siis että voimme itse 'päättää' että asumisemme on pysyväisluontoista?

jep, tämä sentään on tehty helpoksi.. ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei,

en tiedä onko oikea ketju ja kohta,mutta jos ei niin pyydän anteeksi.

Itse olen nyt Belgiassa ja odottelen pinna kireällä päätöstä oleskeluluvasta,eli siis EU:n lain mukaan,koska olen sairaseläkkeellä ja saan joka kk rahaa Suomesta,minun kuuluisi saada 5 v.lupa/Onko kellään kokemuksia tästä,ettâ kuinka vaikeeta on.Minulla on kaikki maailman viralliset paperit,vain lupa puuttuu.Tilapäinen menee umpeen maaliskuun alussa ja häitäkin pitâs suunnitella.

Olen nyt oottanut vastausta Brysselistä sellaset 1.5 kk ja mietin että kuinka kauan vielä joutuu hermoja kiristämään.Ja kuinkahan Eu:ssa tässä oikein ollaan ,kun sentään Suomesta tulen ja Belgiassa asun.Pelottaa jos tulee EI vastaus. :'(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

IINA71: Älä turhaan murehdi. EU-kansalaisena sinulla on oikeus asua missä vaan muussa EU-maassa. Eli päätös ei voi olla kielteinen muuten kuin silloin jos Belgia perustellusti kokee sinun olevan riski maan tai sen kansalaisten turvallisuudelle ja yleiselle järjestykselle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
IINA71: Älä turhaan murehdi. EU-kansalaisena sinulla on oikeus asua missä vaan muussa EU-maassa. Eli päätös ei voi olla kielteinen muuten kuin silloin jos Belgia perustellusti kokee sinun olevan riski maan tai sen kansalaisten turvallisuudelle ja yleiselle järjestykselle.

Kiitos todella paljon hyvin ystävällisistä sanoistasi.Ja kiitos todella paljon että vastasit.Et tiedä miten paljon tää kaikki on stressannu mua,en enää ees kato kalenteriin,koska aikaa olla täällä on enää 3 vko:a.Ja joka pv ootan et känny soi ja vastaus tulee,mut ei kuulu mitään.Tosin ne sano että antaa sen vasta 2-3 pv ennen kuin mun pitäs lähtee pois.

Yritä nyt sit täs samalla jotain häitä pikkasen miettii,kun olokaan ei oo mikään maailman parhain,kiitos siitä kuuluu sairaudelleni nimeltään paniikkihäiriö mm.Päivät menee hyvin,no problem,mut kun ilta tulee ja pimeys,niin tuska alkaa.

Tuleva mieheni onneksi auttaa ja tukee minua 100%:sti kaikessa .Hän ymmartää että on aika raakaa oottaa vastausta,ihan kuin olisin jostain muusta maasta kuin EU Suomesta.Välillä täällä kyllä saa ihan itsekin kokee että kuinka vääryydellä ihmisâ kohdellaan.

Mutta kuitenkin koska itselläni on kaikki lailliset paperit mitä täällä oloon tarvitana,ihmettelisin itekin,jos vastaus olis kielteinen.Mutta kun ei näistä aina tiiä.En usko ennen kuin on mustaa valkosella.

Mutta haluan kiittää Teitä kaikkia siitä,että olette ymmärtäneet ja jso haluatte,niin saa auttaa lisääkin.Itsekin yritän auttaa ja kuunnella Teitä muitakin parhaani mukaan.Kiitos !  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sain tänään lisäaikaa täällä oloon 5 kk,jonka aikana sitten ne ukot ja akat Brysselissä pohtii saanko jäädä vai en.Mun eka hakemus hylättiin eilen,mutta nyt ne keksi,koska avomies vakkari duunissa,että jos hänen rahansa riittäisi meidän elämiseen.Sitä ne nyt pohtii seuraavat 5 kk,joten en siis tiiä mikä lopullinen KOHTALONI tulee olemaan.

Ja tottakai taa spiti viedä tukku papereita ja maksaa kaiken maailman leimoista ym,mutta kyllä niillä kestäâ toi päättäminen kauan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tietääkö kukaan kun olisimme menneet naimisiin ensi vuonna 2008 Suomessa,mutta nyt sulkin isä sanoi ettâ emme voi mennâ koska sulkkini menettâisi kaiken vammaistukensa ja joutuisi takautuvasti maksamaan vuosia.

Pitääkö paikkaansa ettâ Belgiassa on tällâinen laki,vaikka Eu:ssa ollaan?

Ollaan jo pappi ja hotelli peruttu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olkaa onnelliset, te, joiden tuleva puoliso on länsimalainen :D Omani on Intiassa, ja hänellä on ollut vaikeuksia päästä tänne lomailemaankin (pari kertaa on loma luonamme peruuntunut turistiviisumin saamisen hankaluuden vuoksi).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään