-Hemuli-

Siviili- vai kirkkovihkiminen ja paperisota

23 viestiä aiheessa

Eli onko teidan kokemuksien perusteella hirvea ero siina, minkalaisia papereita joudumme toimittamaan siviili- tai kirkkovihkimiseen brittisulhaseni kanssa, kun haluamme menna naimisiin Suomessa? Tiedan, etta kirkkovihkimista varten taalta on toimitettava todistus ulkomaalaisen kirkkoon kuulumisesta, mutta ovatko muut paperit samat? Entas vastaava todistus minulta, kun en ole asunut Suomessa 8 vuoteen, onko tieto kasteesta ja konfirmaatiosta jossain ja riittaako tama? (Samoin esteidentutkinta ulkomailla 8 vuotta asuneelle, onko ongelma?)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei,

olen itse menossa naimsiin ulkomaalaisen kanssa elokuussa ja paperisota kannattaa aloittaa aikaisin.

Peruskysymys on etta onko tuleva aviomiehesi eu:n jasen? myos kirkkokunnalla on merkitys jos olette ajatelleet kirkkohaita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sori, luin viestisi uudestaan ja tajusin etta olet menossa britin kanssa naimisiin kuin myos mina. Sulhasesi tulee tarvitsemaan kirkkohaita varten todistuksen siviilisaadystaan (impediments for marriage)"registar of deaths and marriages" toimistosta johon tarvitaan apostille leima anglikaanisen kirkon paamajasta Lontoon whitehalliista. Registrata loytyy joka countysta ja suurissa kaupungeissa on useita. Tulette myos tarvitsemaan kirkkohaita varten todistuksen kristillisen kirkon jasenyydesta jonka saa oman seurakunnan kirkkoherralta (rector). Taman lisaksi tarvitsette kopion passista (oikeaksi tositettu) ja suomalaiset esteettomyyspaerit.

Meidan papereiden tuotos kesti yli 4 viikkoa(englantilaisten tunnettu tehokkuus) joten kannatta aloitella ajoissa. Muista kuitenkin etta esteettomyys todistus on voimassa vain 3 kk.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos! Niita papereita tarvitsee nakojaan hankkia vaikka minkalaisia joka tapauksessa, eli ei kai siina kirkko- ja siviilivihkimisella ole niin hirvean suuri ero... me ei olla viela paatetty varmasti, kumpi sopisi meille paremmin, riippuu sen oikean paikan loytamisesta oikealle paivalle  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

sama tilanne taalla! Me mennaan maistraatissa naimisiin kun siippa ei kuulu kirkkoon, mutta pidetaan siunaus kirkossa. Mietin etta joutuuko kirkosta maksamaan vuokraa kun en siis ole enaa kirjoilla Suomessa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

piti viela sanoa, etta mulle sanottii suomen maistraatista, etta myos sina suomalainen tarvit todistuksen siviilisaadysta Briteista. Ja kuulemma siina kohtaa monet on kohdannut hankaluuksia, kun he ei mielellaan anna sellasta todistusta ulkomaalaisista...

onko kokemuksia?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luin tuolta toisesta ketjusta, etta todistus tarvitaan minultakin, mutta kuulemma sellaista ei Briteista saa kun olen taalla(kin?) ulkomaalainen. Kunhan miehen papereissa nakyy myos oma nimi ja siviilisaaty, sen pitaisi riittaa. Nain siis luin muualta - pitaakohan paikkansa?

Mitenkas muuten on kirkkojen kanssa, pitaako kirkkovihkimisesta maksaa jotain jos ei asu Suomessa eli ei maksa siella kirkollisveroa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä menin maistraatissa Englannissa naimisiin ja muistaakseni meidän siviilisäädyt tsekattiin briteissä. Mieheni oli vielä siinä vaiheessa Etelä-Afrikan kansalainen ja minä tietty suomalainen, mutta meidän molempien asuinpaikkakunta oli ollut jo vuosikausia Lontoo. Miehellä oli myös permanent residence lupa Briteissä (minähän EU-kansalaisena en sellaista tarvinnut). Meidät siunattiin kirkossa Suomessa paikkakunnassa missä en ole koskaan asunut ja meidän ei tarvinnut maksaa siitä mitään. Käsittääkseni tämä on tosin paikkakuntakohtaista ja joissakin paikoissa ulkopaikkakuntalaisten täytyy maksaa jotain.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksistanne! Kirkko on nyt varattu heinakuulle 2007, eli selvitellaan niita papereita sitten ensi vuoden puolella... ajateltiin pyytaa anglikaanipappia vihkijaksi (kun halutaan toimitus kunnon englannilla), eli ehka heiltakin voi saada neuvoja naiden papereiden suhteen... fingers crossed

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Briteista saatu esteettomystodistus (ja muut viralliset paperit) on voimassa 3 kk, Suomessa tehty esteidentutkinta 4 kk.

Minakin olen asunut Englannissa jo melkein 8 vuotta, mutta kirkkoa varatessa kavi ilmi, etta olen edelleen kirjoilla vanhassa seurakunnassani, vaikka vanhemmatkin ovat muuttaneet sielta toiselle alueelle. Taman suhteen siis on kaikki hallinnassa.

Olisin vain kysynyt, miten olette kaytannossa saaneet hankittua sen sulhon todistuksen kristilliseen kirkkokuntaan kuulumisesta? Taallahan vain "kuulutaan" oman asuinpaikkakunnan kirkkoon, mutta mitenkas papilta saa sellaisen todistuksen, jos ei han ole ikina meita kirkossa nahnyt? Onko onnistunut ihan ok vai tuliko mutkia matkaan?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

AUTTAKAA AUTTAKAA. Me ollaan juuri kangistuttu kauhusta. Mies on englantilainen, minä suomalainen, asumme Suomessa. Mies ei kuulu mihinkään kirkkoon (kotimaassakaan), joten 25.6 meillä on maistraatti varattuna täällä Suomessa ennen kirkollista siunausta pari päivää myöhemmin.

Kun aikaisemmin soittelin maistraattiin, meille sanottiin, että koska miehellä on suomalainen hlötunnus, näkivät, että marital status on single, joten emme tarvitse Britannian paperisotaa...joopa joo. Nyt kun käytiin paikalla, niin kävi ilmi, ettei meiltä ole pyydetty mitään todistusta siviilisäädystä miehen muuttaessa tänne, vain birth certificate, tietoihin on laitettu single vain, koska mieheni niin on sanonut.

Eli nyt pitäisi siis muka reilussa kolmessa viikossa saada British Embassysta Helsingistä (itse paikan päällä maksaen 184 euroa, kiva) saada todistus (jonka he hankkivat Lontoosta ja hankkivat siihen se apostille-merkinnän) ja tähän kaikkeen menee ainakin neljä viikkoa. Pari valittua sanaa tekee mieli sanoa, miten englantilaiset systeemit voi toimia näin hitaasti, sen on ehtinyt jo unohtaa

Mä en tajua mitä nyt pitäisi tehdä. Huomenna tietty soitetaan British Embassyyn ja kaadetaan kaikki niiden syliin, mutta helpommalla (ja halvemmalla!) näytetään pääsevän, jos pyydän itse esteettömystodistuksen täältä ja lennetään Lontooseen ennen kirkollista hääpäivää vihittäviksi. Huhhuijaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kermakakku07 - sympatiat teille, toivottavasti asia hoituu! On kylla ihan uskomatonta, miten vaikeaa tallaisten papereiden saaminen voi olla. Ihmettelin itsekin, miten Suomesta saa esteettomyystodistuksen viikossa (saisi kai nopeamminkin, mutta tuo on ilmeisesti laissa saadetty minimiaika), mutta Briteissa siihen menee vahintaan 3 viikkoa - paperit tosiaan laitetaan johonkin maistraatin ilmoitustaululle nakyville, jos kenellakaan vaikka olisi jotain avioliittoa vastaan. Todella vanhanaikaista.

Tulin nyt vain paivittamaan taman itse aloittamani ketjun omalta kannaltani, silla saimme eilen Suomesta esteettomyystodistuksen eli luvat on kunnossa! Jos kukaan miettii kirkollista vihkimista Suomessa, ei sen tarvitse olla yhtaan monimutkaisempaa kuin siviilivihkiminenkaan, meilla ainakaan ei voida edes puhua paperisodasta, sen verran helposti kaikki kavi. Omat tietoni loytyivat vanhan kotiseurakuntani rekisterista, ja sulhaselle toimitimme kaksi erillista paperia taalta Englannista - asia oli silla selva. Mitaan ei tarvinnut edes leimata eika kaantaa. Mitaan yleista kaytantoa tahan tosin ei taida olla, eli itse neuvoisin vain ottamaan yhteytta maistraattiin tai kirkkoherranvirastoon ajoissa (pidin itse huolta siita, etta puhuin aina saman henkilon kanssa ja lahetin paperit myos suoraan hanelle).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jepulis. Meidän juttu kääntyi nyt niin, että miehellä on huomenna tapaaminen embassyssa Helsingissä, ja tasan 21 päivän päästä tuosta paperi on meillä, lupasivat. Turun maistraatti (ja pari muuta) poikkeaa kuulemma tässä muista, eli vaativat tämän paperin ulkomaalaisilta, kertoivat tuolla embassyssa. Meidän tuuria

Joka tapauksessa joudumme myöhäistämään siviilivihkimistämme, että ehditään saada  naimalupa täällä Suomenkin päässä (eivät edes aloita prosessia ennen kuin tuo brittipapru on pöydällänsä). Onneksi kukaan läheinen ei ole kutsuttu tuohon tilaisuuteen. Kaikki siis kasaantuu tehtäväksi pari päivää ennen hääjuhlaa, vaikka kerrankin yritin toisin  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuulin just Helsingin maistraatista,etta koska olen asunut Englannissa 9 vuotta myos minun taytyy hankkia itseleni paperit paikallisesta registrar officesta. Olen tasta tosi ihmeissani kun eihan taalla pideta mitaan rekisteria ulkomaalaisista. Onko kellaan kokemuksia vastaavasta?Oletteko onnistuneet saamaan todistukset naimattomuudesta brittiviranomaisilta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

sun pitaa kayda julkisella notaarilla hakemassa "proof of single status" paperi mika allekirjoitetaan ja sit hankkii siihen apostille leima foreign and commonwealth officesta(trafalgar square,lontoo).taa on ainut keino koska englanti ei voi myontaa kun englantilaisille todistuksia naimattomuudesta.suomen laki on erilainen ja vaatii etta hankit todituksen siita maasta missa virallisesti asut.nama paperit pitaa sitten lahettaa suomeen maistraattiin ja sielta pitais sit saada ne esteettomys paperit.varaudu siihen etta naa notaarin viralliset paperit ja apostille leima maksaa tosi paljon! melkein 300 puntaa jouduttiin maksamaan ku hankittiin molemmille... ainut hyva puoli oli et notaarin paperit ja leimat sai hoidettua paivassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kuulin just Helsingin maistraatista,etta koska olen asunut Englannissa 9 vuotta myos minun taytyy hankkia itseleni paperit paikallisesta registrar officesta. Olen tasta tosi ihmeissani kun eihan taalla pideta mitaan rekisteria ulkomaalaisista. Onko kellaan kokemuksia vastaavasta?Oletteko onnistuneet saamaan todistukset naimattomuudesta brittiviranomaisilta?

Kuulutko Suomessa kirkkoon? Minakin olen asunut Englannissa lahes 9 vuotta, mutta olen edelleen kirjoilla vanhassa kotiseurakunnassani ulkomailla asuvana. Vanhempanikaan eivat enaa asu saman seurakunnan alueella, eli en edes tieda, miten tiedot siella ovat ajan tasalla! Joka tapauksessa esteidentutkinta onnistui ilman minkaanlaisia todistuksia minulta.

Niin, tietenkin jos teilla on siviilivihkiminen ja esteidentutkinta pitaa suorittaa siella maistraatissa tasta ei ole mitaan hyotya

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuulun kirkkoon,mutta kun otin yhteytta vanhaan seurakuntaani Helsingissa jo helmikuussa kysyakseni esteettomyystodistuksista niin minulle vastattiin,etta olen heilla kirjoilla poissaolevana. He voivat hoitaa kuulutukset kunhan hommaan esteettomyystodistukset. Sitten soitin maistraattiin josta minulle sanottiin,etta tarvitsen paperit Englannista.Myos suurlahetysto sanoi samaa. Joudumme menemaan naimisiin maistraatissa,koska sulho ei kuulu kirkkoon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei,

minakin olen asunut ulkomailla jo useampia vuosia, ja kirkkoherranvirastosta sanoivat, etta mun taytyy hankkia Belgiasta paperi, etta siviilisaaty on viela sinkku ja siihen paperiin sitten Apostille. Ei ollu helppoa! Commuunista kesti viikon saada semmonen paperi, jossa on tarpeeksi korkean henkilon allekirjoitus (ulkoministerion legalisointiosastolla sanoivat, etta pitaa olla itsensa pormestarin allekirjoitus!!)ja sitten tuntikaupalla jonotusta, etta sain sen Apostillen. No nyt on paperi hankittu.

Mutta miehella (italialainen) tarina ei olekaan yhta ruusuinen. Milanon kommuunissa eivat edes tienneet mika Apostille on, ja etta hanen pitaa menna Roomaan hakemaan se paperi!! Eihan ne roomassa hanen siviilisaatyaan tieda! Onko kukaan yrittanyt tata paperia hankkia Italiassa? Ymmartaakseni kaikissa maissa vaaditaan todistus siviilisaadysta, ennen kuin voi menna naimisiin, joten en ymmarra miten tama nyt Milanossa on nain vaikeaa... Joten, jos tiedat mista Milanosta saa Apostillen, olisin kiitollinen tiedosta!

Onneksi tassa nyt viela on jonkun verran aikaa paperin hankintaan, mutta hermot tassa saa kylla menemaan...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Osaisiko kukaan auttaa minua uudessa ongelmassani. Brittisulhaseni on paattanyt liittya kirkkoon,jotta saisimme kirkkohaat. Olimme ensin yhteydessa Lontoon suomalaiseen kirkkoon josta viikkojen jahkailun jalkeen saatiin tietaa,etta han ei voi saada kastetta ja konfirmaatiota siella,koska hanta ei voida liittaa Suomen kirkkoon. Nyt han on ollut yhteydessa Lontoossa toimivaan englantilaiseen luterilaiseen seurakuntaan ,jossa ystavallinen naispappi lupasi mielellaan kastaa ja konfirmoida hanet. Ongelma nyt on,etta menenmme naimisiin Suomessa 31.8. Pappi oli ehdottanut kaste-ja konfirmaatiopaivaksi 26.8. koska han on lomalla ennen sita. Nyt pelkaan,etta tama on liian myohaan. Pitaako todistus kasteesta ja konfirmaatiosta olla liitettyna esteettomyyspapereihin vai riittaako ,etta se on esittaa vihkivalle papille?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eikös luterilaisessa kirkossa riitä että toinen kuuluu kirkkoon? Eli jos sinä kuulut, sulhasesi ei tarvitse kuulua? Vai? Itsen en kirkkoon kuulu niin en ole ihan varma.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei se riita.Silloin voi saada avioliiton siunauksen ,mutta naimisiin pitaa menna maistraatissa. Minulle olisi tarkeaa,etta voisimme menna naimisiin kirkossa. Toinen voi olla jonkin muun kristillisen kirkon jasen esim ortodoksi, silloin haat kirkossa onnistuu

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ainakin tarvitsimme kaikki paperit (myos todistuksen miehen kuulumisesta kristilliseen kirkkokuntaan) esteiden tutkintaa varten, ilman kaikkia asiaankuuluvia todistuksia ei esteita olisi tutkittu. Luulisin siis, etta kasteen ja konfirmaation pitaa kylla tapahtua jo ennen kuin haette esteidentutkintaa. Kannattaa tietenkin tarkistaa asia Suomesta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on suomalais-englantilaiset häät Suomessa ensi kesänä mutta näyttää siltä että tarvitsemme yhteensä viisi dokumenttia kolmesta eri maasta jotta pääsemme Suomessa naimisiin. Väittävät että esteiden tutkinta tarvitaan alkuperämaan lisäksi tämänhetkisestä kotimaasta (Belgiasta) molemmille. Eskimogirl, olen siis aika samassa tilanteessa kanssasi!! Kerro miten meni!

Lisäksi sulho tarvitsee kirkkovihkimistä varten todisteen siitä että kuuluu kristilliseen kirkkokuntaan... Riittaako britille siis se etta on kastettu (Church of England) vai pitaako olla konfirmaatio Suomen luterilaista kirkkoa varten? Saamme varmaan papilta kirjeen, mutta sulho ei ole kaynyt rippikoulua...

Kertokaa kokemuksia!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään