Ulkomailla naimisiin kahden kesken?


Recommended Posts

me ollan menossa naimisiin rodoksella.. suomesta tarvii avioliiton esteiden tutkinta paperin, jonka saa maistraatista, eikä maksa mitään. ainut mikä maksaa on "vapaaehtoinen lahjoitus kirkolle" joka on yleensä 100euroa. rodoksella on suomalainen turistipappi jolla on suomen vihkilupa...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mä selailin juurikin matkatoimisto thomsonin (samaa puljua kun finnmatkat) "taylor made"-esitteitä, ja aika monessa hotellissa olen huomannut tarjouksia, että jos siellä viettää esim 7-10 yötä, saa vihkimispaketin ilmaiseksi. Tässä musta olis suht helppo sauma yhdistää häämatka ja vihkiminen ulkomailla, ja musta noissa oli aika selktästi mitä paketteihin kuuluu ja mitä veroja esimerkiksi pitää maksaa ja mitä papereita jne tarvii. Eikä nuo taylor made-lento/hotlapaketit vaikuta mitenkään sairaan kalliilta (ja kuvittelisin että tollasen hääpakettitarjouksen saa vaikka järkkäisikin lennot itse ja varaisi hotellin ominpäin, koska ne on hotellien omia tarjouksia eivätkä matkatoimiston- en tosin voi mennä vannomaan kun ei varmaa tietoa ole).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Hei!

Olemme menossa mauritiukselle marraskuussa. Minä, morsian ja meidän 2v. poika. Tarkoitus siis olisi mennä naimisiin siellä. Hinta on vain alkanut arveluttamaan. Ja se, kannattaako lomasta käyttää aikaa virastoissa ramppaamiseen? Maksaako vaivan vai kannattaako mielummin maksaa 450€ toimistolle joka hoitaisi käytännön järjestelyt?

Olemme pojan kanssa liikkeellä, eli hääyön viettäminen taitaisi jäädä myöhempään...

Eli mitä sanotte: Mennäkkö naimisiin Mauritiuksella? Onko yhtä ihanaa/romanttista kuin mielikuvat Mauritiuksesta? Vai kannattaako vain painella maistraattiin ja sen jälkeen lähteä Mauritiukselle häämatkalle?

Ai niin, olemme menossa Grand Baieen ja hotelli Verandaan. Onko kokemuksia?

Kiitos jo etukäteen...

Niin ja kaikkia muita vinkkejäkin saa antaa, mitä kannattaa ottaa huomioon kun suunnittelee pieniä oman porukan häitä Mauritiuksella

.png

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Onko kenelläkään kokemusta asiasta? Erityisesti jos joku on mennyt naimisiin Euroopan ulkopuoleta tulevan puolison kanssa, kokemukset ovat todella tervetulleita...

Jos suomalainen solmii avioliiton ulkomailla, ulkomaalaisen kanssa ja ulkomaan lakien mukaan hän tarvitsee yleensä mukaansa monikielisen virkatodistuksen kirkkoherranvirastosta tai maistraatista ja siihen apostille todistuksen, jonka saa 9 euron hintaan julkiselta notaarilta lähimmästä maistraatista. Lisäksi, mikäli vihkimaan virallista kieltä ei löydy em. monikielisestä virkatodistuksesta, on siitä hankittava virallinen käännös kyseiselle kielelle. Myös tälle käännökselle on varminta hankkia oma apostille, vaikka periaatteessa apostille voidaan antaa yhdessä asiakirjalle ja sen käännökselle. Eronneen on vihkimaasta riippuen hyvä ottaa mukaan myös oikeuden päätös aiemman avioliiton tuomitsemisesta avioeroon ja virallinen käännös myös tästä asiakirjasta ja niin ikään apostillet myös näille papereille. Kaikki em. paperit maksavat yhteensä n. 100 euroa ja niillä pitäisi onnistua vihkiminen ulkomailla.

Jos vihkiminen suoritetaan maassa, joka ei ole kummankaan kotimaa, tarvitsee varmaankin myös toinen vihittävistä kyseiset asiakirjat omasta maastaan, mutta näissähän vihkijä osaa antaa neuvot etukäteen.

Ulkomailta kannattaa sitten todellakin muistaa ottaa se vihkitodistus mukaan ja hommata sille apostille sieltä vihkimaasta. Kun rekisteröi ulkomailla solmitun avioliiton Suomeen, niin niitä tarvitaan, eivätkä välttämättä ole mitään postitse saatavia asiakirjoja.

Link to comment
Share on other sites

Me menemme joulukuussa naimisiin Thaimaassa. Tosin virallisen puolen hoidamme suomessa ennen lähtöä jotta välttyisimme paperisodalta. Eli menemme maistraatissa naimisiin ennen lähtöä ja hääjuhlaa sormus seremoineen vietämme Thaimaassa rannalla. Olemme palkanneet Thaimaasta häiden järjestelijän joka hoitaa asiat siellä päässä.

Link to comment
Share on other sites

Me mennään myös Kreikassa naimisiin ensi vuonna! Kreikassa ei ole turistipappia muualla kuin Rodoksella, ja sinne ei haluta, joten meillä on vaihtoehtona joko mennä Suomessa maistraatissa naimisiin ennen matkalle lähtöä, tai sitten järkätä siviilivihkiminen kreikkalais-viranomaisten edessä. Se vaan vaatis että mentäs lomakohteeseen noin viikkoa ennen kuin vieraat tulee paikalle tai sitten jonkun paikallisen hääfirman järjestämään virallinen osuus paikan päällä. Eli vielä on hiukan suunnitelmat auki. Tosin matka on jo varattu Pargaan syyskuuksi 20-30 hengelle =)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Meillä on kans suunnitelmissa mennä espanjassa naimisiin. Osaisiko joku sanoa kuinka aikaisin kannattaa varata pappi+paikat? Oon yrittäny sulhoa hoputtaa, mutta sen mielestä ei oo vielä mikään kiire... Tarkoitus olisi ens kesänä/syksynä karata  :D

Minä olin häitä järjestellessä myös liikkeellä hyvissä ajoin, vaikka se tosin ei olisi ollutkaan tarpeen :) Meillä oli häät Mallorcalla kesäkuussa 2006 ja aloin selvitellä asioita jo keväällä 2005. Halusin hoitaa varaukset ajoissa kun varasimme kalliin huvilan juuri hääviikoksi ja halusimme varmistaa, että häät onnistuvat juuri silloin eikä tule ikäviä yllätyksiä. Mutta jokaisen varauksen yhteydessä ihmiset ihmettelivät, että ovatpa he ajoissa liikkeellä :) Tässä vielä jokaiseen varaukseen liittyviä tietoja...

Pappi:

Sovimme ensimmäisen tapaamisen papin kanssa kesällä 2005 sekä kävimme Mallorcalla lomalla ja samalla katsomassa juhlintapaikkoja livenä. Pappi naureskeli tavatessamme silloin hänen Suomessa käynnillään 2005, että olimme todella aikaisin liikkeellä ja hän oli kuulemma ihan äskettäin tavannut jonkun parin joka meni silloin kesällä 2005 naimisiin. Eli meidän ei olisi tarvinnut vielä silloin nähdä. Hän tuli jälleen alkukesästä 2006 Suomeen ja tapasimme hänet uudestaan silloin sekä päivää ennen häitä paikanpäällä Mallorcalla ja se olisikin riittänyt.

Jos tietää jo päivämäärän ja paikan missä haluaa vihkimisen tapahtuvan, sanoisin, että ei haitta olla ajoissa yhteydessä pappiin. Heillä on omia menojaan ja kuten meidän tapauksessamme, pappi otti hääpäivämme ajankohdan huomioon järjestellessään muita menojaan. Pappimme Jassen kesän Suomen reissu ja kevät käyntinsä manner Espajasta Mallorcalle taisivat määrittyä tammi-helmikuussa ja sitten vielä lähempänä reissujen ajankohtia hieman muuttuivat, mutta siis jos kesälle 2008 haluaa jonkun tietyn päivän jne. niin nyt on vielä aikaa jutella papin kanssa hänen mahdollisten reissujen ajankohdista.

Kirkko:

Kirkon varasimme reissullamme vuosi ennen häitä, mutta pappi meinasi silloin varata kirkon meille samalle päivämäärälle jo sinä kesänä alle viikon varoitus ajalla! :P Piti oikein viittoen selitellä että ei, vasta ensi kesän! Eli en sanoisi, että kirkon varauksen kanssa tarvitsee kiirehtiä, mutta tietenkin jos on kyseessä joku paikallisten suosikki vihkikirkko ja haluaa vihkimisen viikonloppuna niin siinä tapauksessa tilanne varmaan eri. Meillä vihkiminen oli maanantai iltana klo 18:00 - päivällä kun on niin kuumaa että miehet tummissa puvuissa olisivat sulaneet! :P

Ravintola:

Ravintolan varasimme myös ajoissa, kevät-kesä 2005 noin vuosi ennen häitä ja ravintolan omistaja oli yhtälailla sitä mieltä että olimme ihmeen ajoissa liikkeellä ja naureskeli että sikäläisittäin ei näin aikaisin uskallettaisi varailla hääpaikkoja kun voisi jo mies keretä vaihtua niin pitkässä ajassa!

Tietenkin tilanne tämänkin osalta varmaan eri jos haluaa paikallisten käyttämään juhlapaikkaan viikonloppuna, mutta toisaalta voi olla, että saa varattua paikan muutaman päivän varoitusajallakin. Yksi toinen naikkari jonka kanssa viestittelin ennen häitämme kertoi, että heillä oli siellä paikanpäällä käynyt niin, että netin kautta etsitty juhlapaikka ei ollutkaan hyvä ja he joutuivat parin päivän vai olikos yhden päivän varoitusajalla etsimään uuden paikan ja häät meni lopulta todella kivasti paniikista huolimatta.

Toivottavasti tästä oli jollekin hyötyä. Minulta saa myös kysyä lisätietoja, autan mielellään!

Ihanaa hääpäivää teille kaikille!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nonnii, nyt ois sitte suunnitelmat jo hyvällä mallilla. Elikkäs aikasemmin oon tänne kirjottanu, että Espanjassa mennään naimisiin, tarkempi paikka on Costa del Sol, Fuengirola. Eilen saatiin papilta varmistus, että meidän toivomana aikana on mahdollista vihkiä. Eli meillä on suomalainen pappi ja itse h-hetki on 8-10.10.08. Päivä varmistuu piakkoin. Lennot on varattu niin, että meillä on noin viikko aikaa järkätä sitte paikanpäällä kaikki valmiiksi. Suomesta käsin tuskin varataan sinne mitään etukäteen, ehkä hotellin kokoustilat varataan, jos vieraita tuleekin enemmän. Eiköhän sieltä jonku kuppilan saa varattua lyhyelläkin varotusajalla. Niin ja vieraita tuskin lähtee viittä enempää, niin ei oikeestaan ees tarvi varailla mitään juhlatilaa. :grin:

Link to comment
Share on other sites

Onko kukaan mennyt naimisiin Italiassa lähiaikoina? Unelmamaamme ja olen surffaillut netissä kartoittamassa tilannetta. Suomalaisia hääjärjestelijöitä saati vihkijöitä (siviili-) ei löydy. Varmaan suurlähetystöstä saisi jotain lisäinfoa. Mutta byrokratian hoitamiseen olisi kiva saada apua luotettavalta taholta!

Ja miksi ruotsalaiset on aina edellä kaikessa. Fritidsresor järjestää jo toista vuotta vihkimismatkoja honeymooneineen Ruotsin kansalaisille ja muutenkin paikallisia on Roomassa ja mm. Amalfin rannikolla järjestelemässä häitä...

Amerikkalaiselle firmalle ei pelkästä paperinpyörittämisestä viitsisi maksaa 3000EUR!

Ehkä olisi helpompi mennä naimisiin kotimaan kamaralla:)

Link to comment
Share on other sites

Jonnuli, oletko huomannut tällaisen sivuston http://www.juhlitaanitaliassa.com/sivut/ukk.htm ?

Fifi, meillä ei oo sitä papin nimee tiedossa, kun se joka alunperin aiko vihkiä, niin jää eläkkeelle. Ne kuitenkin siellä aiko laittaa meidät sen uuden tulevan papin kalenteriin ylös. Eiköhän ne jonkun sieltä hoida meidät vihkimään :)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Kertokaas ulkomailla vihkiytyneet, että miten hoitui meikki, kampaus ja kukat? Teittekö itse vai käytittekö paikallista palvelua ja jos käytitte, niin miten ajan varaaminen onnistui ja oliko lopputulos onnistunut? Miten häämusiikin järjestäminen onnistui, soitettiinko livenä, tuliko CD:ltä vai soitettiinko ollenkaan?

Minua kiinnostaisi kovasti "karata" naimisiin ulkomaille, mutta käytnnön järjestelyt hiukan huolestuttavat.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Me päätettiin mennä naimisiin Skotlannissa, ystäväpariskunta lähtee vaan todistajiksi.

Vihkipaikka on alustavasti varattu, nyt pitää vaan hoitaa kaikki vaadittavat paprut.

http://www.invernessfloralhall.com/inverne...mony_venues.htm

Meikkauksen ja kampauksen varaan myös pian (löysin suosituksia tripadvisorista).

Kaksi yötä vietetään linnassa: http://www.castlestuart.com

Pyydän heitä järjestämään kauniit kukat illallispöytään. Pieni hääkimppu pitää vielä jostain hommata. Eiköhän ne hääjärjestelyt ole sitten siinä.

Ensin aiottiin pitää kunnon juhlat Suomessa, mutta tuli vaan tunne, ettei se kuitenkaan ole meidän juttu. Nyt ollaan ihan innoissamme tästä matkasta. Skotlannista lennetään häämatkalle Sardiniaan

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 3 months later...

Heippa, Olemme suunnittelemassa muuttoa Intiaan ja samalla siellä salahäitä.

Nyt tutkittuani nettiä huomasin, että siellä vihkiytyminen ei ole laillinen suomessa.

Onko kukaan mennyt naimisiin Intiassa??

Mitä kaikkia papereita oikeastaan vaaditaan, jotta ulkomailla voisi mennä "laillisesti" naimisiin ja laillisella tarkoitan suomen lakeja.. Eikö Suomen suurlähetystössä voida vihkiä, vai mikä olisi paras ratkaisu. Haluamme kuitenkin mennä ulkomailla naimisiin ja mieluiten juuri Intiassa.. Häät olisi kuitenkin tarkoitus viettää vasta 2011, joten kiire asian kanssa ei oikeastaan ole, mutta olisi kiva saada tietoa hiukan asiasta ennen ennekuin innostutaan liikaa ja suunnitellaan asiaa pidemmälle.. :)

Thaimaassa toisaalta olisi suomalainen pappi, joka voisi vihkiä ja se olisi voimassa myös suomessa... Ehdotin miehekkeelle, että mennään siellä naimisiin ja pidetään samalla honeymoon, mutta silloin se vaatisi, myös sitä, että olisi tehtävä hääjärjestelyt sinne, ja se saattaa olla hankalaa ja itse kun haluan suunnitella kaiken, niin se saattaa olla loppujen lopuksi liian raskas ja hankala..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Olemme menossa naimisiin Frankfurtissa syyskuussa. Pappi ja vihkipaikka on jo varattu. Olisiko kellään antaa vinkkiä hyvästä valokuvaajasta? Kuvaaja voisi tulla kanssamme vihkipaikalle tai sitten kävisimme otattamassa kuvat studiossa.

Entäpä tietäisikö joku kivan kukkakaupan keskustasta, josta saisin yksinkertaisen hääkimpun?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Harmi kun täällä on keskustelu niin hiljaista, hankala aihe nimittäin, ainakin omasta mielestäni. Olemme kyselleet suomalaisilta häämatkatoimistoilta tarjouksia, mutta tuntuvat vetävän aika paljon välistä, eikä budjettimme ole suuren suuri. Itsekin olemme olleet yhteyksissä eri hotelleihin, mutta ongelmana on lähinnä se, etteivät hotellien hääpaketit useinkaan ole juuri sitä mitä haluamme. Erikseen ostettuna taas esimerkiksi valokuvaus tulee todella kalliiksi, ja jos hotelli ei pysty tarjoamaan meikkiä ja kampausta, niin vaikealta se tuntuu sitä toiselta puolen maailmaa järjestellä. Nämä taas omasta mielestäni ovat ne tärkeimmät jutut mitä häihin tulee.

Kohteista taas sen verran, että kaikki matkatoimistot tuntuvat tyrkyttävän Mauritiusta. Hieno paikka varmasti, mutta emme haluaisi sinne, koska "kaikki" menevät siellä naimisiin, ja itse tahtoisimme edes hiukan suomalaisille harvinaisempaan kohteeseen. Thaimaasta saisi ehkä matkan halvimmalla, kun sekin tuntuu vähän kuin Kanarialle menisi, joka toinen suomalainen tuntuu jo käyneen Thaimaassakin. Karibia kiinnostaa, mutta hinnat korkeat eivätkä hotellit tunnu olevan erityisen palvelualttiilta, vastaukset sähköposteihin lähinnä tyyliä: "lue sieltä nettisivuilta". Helpommalla varmasti pääsisi, kun järjestäisi kirkkohäät Suomessa =/!

Link to comment
Share on other sites

Moi!

Olen itekin yrittänyt tätä asiaa selvitellä kaikista mahdollisista paikoista, mutten vieläkään ole täysin perillä, joten täytyy vielä teiltä kysellä, mikäli joku osaa vastata mulle tarkemmin..

Eli meillä olisi tarkoitus mennä ulkomailla naimisiin vuosipäivänämme 20.10.2010. Portugali oli kovasti haaveissamme, mutta molemmat olemme kuitenkin Suomalaisia ja Suomen kansalaisia. Olen siis ollut Portugalin suurlähetystöä myöten eri ihmisiin yhteydessä siitä, miten tuo vihkiminen onnistuisi. Pari ihmistä minulle on nyt sanonut, että asia on sen verran hankala, ettei paperisota ym asiat onnistu paikan päällä suunnittelemamme viikon loman aikana. Harkitsimme jo kohteen vaihtamista sellaiseen, missä olisi suomalainen pappi, joka voisi meidät vihkiä, mutta sekin kosahti siihen, kun mieheni ei kuulu kirkkoon, joten pappi ei voi meitä vihkiä. Ärsyttää aivan suunnattomasti, että ensin minulta otetaan kirkkohäät pois, koska mies ei kuulu kirkkoon. Myöskään pappi ei voi meitä vihkiä ulkomailla, mutta että ulkomaalaisen vihkijän suorittama vihkiminenkään ei muka onnistu! Miten voi olla niin vaikeaa yksi naimisiin meno? Joku varmasti ehdottaa myös miehen kirkkoon liittymistä, mutta se ei tule onnistumaan, emmekä sitä halua, sillä miestäni ei ole kastettu, eikä ole käynyt rippikoulua, joten naimisiin menon tulee onnistua siviilivihkimisenä.

JOS vihkiminen esim. Portugalissa onnistuisi, tarvitsemme siis mukaan: kuusikielisen esteettömyystodistuksen sekä siitä mahdollisesti käännöksen portugaliksi, apostilleleiman, sekä syntymätodistuksen ja ehkä passista kopion? Teoriassa, tarvitseeko muuta? JOS näinen papereinemme paikan päälle menemme, kuinka kauan ns. paperisodassa ja eri virastoissa juoksemisessa kuluu? Jos saavumme paikanpäälle sunnuntaina, ja vihkimispäivätoiveemme olisi keskiviikkona, riittääkö aika kaikkien asioiden hoitamiseen?

Olisin superkiitollinen, jos joku asiasta tietävä voisi minua tässä valaista! Hermo ja usko ja toivo alkaa muuten tässä jo loppumaan..:(

Link to comment
Share on other sites

Mä olen ymmärtänyt niin, että nimenomaan Euroopassa tuo paperisota on paljon pahempi kuin Euroopan ulkopuolella. Siksi olemme itse hylänneet Euroopan, vaikka se halvemmaksi ehkä tulisikin. Mutta eikös Suomessa kirkkovihkiminen onnistu jos toinen pariskunnasta kuuluu kirkkoon..?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...