Jump to content
Naimisiin.info

Taas kerran oleskeluluvasta...


Recommended Posts

Te jotka olette jo tämän ruljanssin hoitaneet, jos voisitte hieman avittaa.. Eli meillä olisi lauantaina kuulustelu/haastattelu poliisiasemalla (uvin pyynnöstä) liittyen tähän oleskelulupahakemukseen. Kiinnostaisi tietää mitä siellä kysytään, kun oon kuullut niin omituisia juttuja tästä haastattelusta.

Link to comment
Share on other sites

En ole ollut tuollaisessa haastattelusta, mutta vastaampa silti

Ymmärtääkseni siellä kysytään kysymyksiä joista selviää onko suhteenne aito, eli missä olette tavanneet, kauanko olette tunteneet, varmaankin sinulta kysytään myös jotain miehesi perheestä ja häneltä sinun. Mitään ongelmia ei pitäisi olla jos todella tunnette toisenne ja teillä on yhteiset tulevaisuudensuunnitelmat. Epäilystä varmaan herättää jos kertomanne eivät tue toisiaan tai jos et tiedä mistä kaupungista miehesi on kotoisin ja onko hänellä sisaruksia, mitä hän on opiskellut tai mitä tehnyt työkseen ja miten ja milloin on tullut Eurooppaan (jos tapasitte Euroopassa). Voisikohan haastatteluun ottaa jotain "todistusaineistoa" mukaan, valokuvia, kirjeitä tms  ???

Riippuu varmaan myös haastattelijasta, mutta yrittäkää olla mahdollisimman luonnollisia ja ystävällisiä älkääkä loukkaantuko tunkeilevistakaan kysymyksistä.

Olen kuullut nämä siis tuttujeni kautta, mitään omakohtaista tietoa ei ole. Toivottavasti menee hyvin.

Link to comment
Share on other sites

Tietääkseni haastatelussa kysytään noita Numean kysymiä asioita. Esimerkiksi miten olette pitäneet yhteyttä, kun olette olleet erossa, miten olette tavanneet jne. Ja tosiaan ei kannata hermostua, vaikka tuntuisi siltä!

Link to comment
Share on other sites

Haastattelu sujui ihan ok. Poliisi joka esitti kysymykset oli mukava ja yritti piristää tunnelmaa juttelemalla muutakin kuin vaan kysymällä ne uvin lähettämät kysymykset. Yhteensä meni aikaa joku kolme(!) tuntia. Haastattelijoita oli vaan yks ja se tehtiin erikseen kummallekkin. Jos jotain moitittavaa oli niin se että ei oo hirveen viihtyisää istua puoltatoista tuntia odottamasssa huoneessa missä ei ole muuta kuin vesi kanisteri ja mukeja.

Link to comment
Share on other sites

Piti vielä lisätä, että ei meiltä edes kysytty mitään "kummalla puolella sänkyä miehesi nukkuu"-tyylisiä kysymyksiä, vaikka poliisisetä sano että välillä kysytään esim. verhojen väriä. Ilmeisesti uvi uskoo että asutaan sentään yhdessä. Lähinnä kysymykset painottu missä ollaan tavattu jne.

Link to comment
Share on other sites

Moi Jenni_177!

Kerrotko mullekin, että missä vaiheessa tälläinen kysely tehtiin? Eli oletteko hakemassa kuinka monetta oleskelulupaa vai ekaa ja millä "perusteella" miehesi on täällä? Me aateltiin, ettei noita parisuhteen perusteella myönnettäviä lupia saa ja eka lupa haettiin työnteon perusteella (joka on kyllä parempikin - meinaan että saa tehdä töitä :-) Saatiin työlupa ja vuoden A-satuksen oleskelulupa. Ensi kesän jälkeen pitää sitten miettiä mitä tapahtuu. Sitten ollaan kuitenkin jo aviopari eli en usko, että tulee ongelmia - vai?  ???

Link to comment
Share on other sites

Ekaa oleskelulupaa haetaan, perhesyiden (avioliitto) perusteella. oleskelulupahakemus jätettiin joulukuun puolivälissä ja nyt pari viikkoa sitten tuli kutsu siihen haastatteluun.

Link to comment
Share on other sites

Soittelin viime kesänä UVIin ja kaikkiin muihinkin mahdollisiin paikkoihin kyselläkseni mitä kannattaa tehdä. Pääjuttuhan meille tietysti olla saada olla yhdessä, tavasta riippumatta. Koska suunnittelimme häitä kesälle 2005, emme edes koettaneet hakea lupaa perhesitten perusteella, koska siinä pitäisi olla vähintään avopari eli asunut samassa osoitteessa 2 vuotta. Tämä siis pitää pystyä todistamaan joillakin dokumenteilla esim. yhdessä maksetuilla laskuilla tms. No, meidän kohdallamme tätä sääntö ei totetunut, joten jäljelle jää mahdollisuudet hakea työnteon tai opiskelun nojalla. Opiskelun nojalla pitää  olla hyväksytty jonnekin oppilaitokseen. Jos sulhoni vielä opiskelisi, tämä olisikin varmasti onnistunut jollain vaihtosysteemillä, mutta kun on maisterin paperit jo kädessä, voisi "vaihtoo" pääseminen olla hieman hankalaa. Jäljelle jäi siis mahis hakea työnteon perusteella. Silloinhan työnantajan pitää hakea maahan tulijalle työlupaa. Yksi tuttavani on töissä eräässä siivousfirmassa ja sieltä saimmekin yhden työnjohtajan ottamaan sulhoni töihin ja siten hakemaan työlupaa. Nyt hän siis on edelleen töissä ja omaa vuoden oleskeluluvan. Nyt pitäisikin alkaa selvittämään, miten tästä jatketaan eteenpäin..  

Näihin kaikkiin selvittelyihin menee vaan tuhottomasti aikaa ja energiia. Viime kesänä selvittelin asioita täysipäiväisenä varmaan kaksi viikkoa! No, lopulta kaikki siis järjestyikin hyvin ja luvat saatiin käteen 1,5 viikossa. Täytyy kiittää UVI erinomaisesta toiminnasta! Toivottavasti homma tulevaisuudessakin hoituu yhtä mukavasti! 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Me jätettiin miehen paperit Vantaan poliisille heinäkuun alussa. Sillon sanottiin että elokuun lopulla pyydetään haastatteluun ja sitten menee vielä vähän aikaa ennenkuin lupa myönnetään.

Nyt kävi niin onnellisesti, että miehelleni tarjottiin töitä (jibii jibiii) ja soitin poliisille voisko prosessia nopeuttaa, että sais alotettua työt mahd. nop. No herra poliisi vastasi että "Teidän paperit on ollu täällä valmiina jo kuukauden ajan!!" Eli 2 viikkoa meni käsittelyssä, ei haastattelua mutta ei myöskään soittoa, että paperit on valmiina. Kun kysyin miksei oo ilmotettu, niin heidän vastaus oli, että ei oo resursseja vaan ihmisten pitää olla itse aktiivisia. Eli älkää ujostelko soittaa poliisille jos papereita ei kuulu!! Näin ainakin Vantaalla!

Link to comment
Share on other sites

no meille tuli tänään kirje, että tiistaina pitää mennä kuulemaan päätös. Mukava viikonloppu tulossa, kun stressaa kuitenkin mitä siellä sitten sanotaan..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

APUA,tietääkö joku onko tuommonen kauhia haastattelu kanssa täällä Belgiassakin,ihan alkoi hermostuttamaan,kun en oikeen osaa tätâ flaamin kieltä,eli puhumme hyvin paljon enkkua kotona ? Apua,nyt iski sitten tääkin stressi ! :-?

Link to comment
Share on other sites

IINA71: Ei kai Belgiassa tuollaisia haastatteluja ole (siis jos pari on Suomi-Belgia) kun EU-maita ovat kumpainenkin..  

Link to comment
Share on other sites

IINA71: Ei kai Belgiassa tuollaisia haastatteluja ole (siis jos pari on Suomi-Belgia) kun EU-maita ovat kumpainenkin..  

Toivon todella ettei oo,en kestäis enää yhtään sellasta.Tosin kävihän täällä poliisi tarkistamassa että todella asun täällä ja katto mun vaatteita ja että on muitakin tavaroita,ennenkuin pistettiin virallisesti paperit oleskeluluvasta vireille,kuuluu kuulema tän maan lakiin,että poliisi eka tarkistaa.Hoh hoijaa sanon mää,mutt yhen asian olen oppinut.EI tässä niin EU:ssa olla kuin luullaan,ei todellakaan.!!  

Link to comment
Share on other sites

Mä olen ihan pöyristynyt! Miten ne Belgiassa(!!!) tuollaista tekee? Todella hämmentävää, varsinkin kun mä olen itse EU-lakia ja poliikkaa lukeva, ja oon aina ajatellut Belgiaa jotenkin EU:n toiminnan mallimaana. Mulla ei esimerkiksi ole oleskelulupaa lainkaan. Ja säkään et kyllä tarvitse "long stay visaa". Mutta siis, onko nää tarkistukset nyt sen takia että olette menossa naimisiin, vai ihan muuten?

Link to comment
Share on other sites

Ei tällä ole mitään tekemistä naimisiin menon kanssa,eihän ne ees tiiä siitä vielä.!

Tää on vain ja ainoastaan sen takia,että saisin asuu täällä.Ja multa on saakeli ainakin 3 kertaa poliisi kysyny paprut kaupungilla,kun oon puhunu enkkuu tai Suomee.Koko ajan sellanen olo,et oon joku rikollinen tai vastaava,vaikka on kaikki laillisesti tehty.Kyse on siitä,että koska olen sairaseläkkeellä Suomessa ja saan eläkkeen Suomen pankkitilille ja käytän täällä kotomaan pankkikorttia nostaessani rahaa+ maksaessani kaupassa esim. ,että riittääkö mun rahat asumiseen vai ei.Jos ne kattoo ministeriössä Brysselissä,että ei riitä,niin se kuulema riittää syyksi häätää mut pois.Vaikka nytkin maksan osan vuokrasta ja ruuat ostetaan puoliksi ja hyvin tuun toimeen,mutta riittääkö se ministeriölle ? Ja muutenkin mua on täällä kohdeltu todella tökerösti ja suunnilleen sanottu ettâ tuut jostain Venäjältä,ja vain siksi koska se sattuu olemaan Kotomaamme naapuri.

Ja Belgian lakihan sanoo,että yli 3 km kotoo,pitää olla ko.maan paprut mukana koko ajan.

Että katsopa mitä EU laki sanoo tästä,koska me löysimme netistä kohdan ja kummankin kotomaan kielellä ( siis Suomi ja Hollanti ) että jos on tuloja Suomesta ja on sairaseläkkeellä,pitäisi automaattisesti tulla [highlight]VÄHINTÄÄN[/highlight] 5v.oleskelulupa,sitten harkinnan jälkeen 10v.lupa.Mutta eipä pidä paikkaansa täällä,koska asiaa tutkitaan ja tutkitaan ja ne kuulema tilaa joitain papruja Suomesta ja kysyy sataan kertaan onko laillistettu eläke ja miksi,koska täällähän ei sellasta ole olemassakaan kuin sairaseläke mun iässä,eli 35 v.Sain sen eläkkeen reilut 4 v.sitten.Tietäsitpä paljonko oon joutunu papruja toimittamaan sinne ja nyt ootan ja pelkään,kuten joka arki pv.! :'( :-/

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nostoa...

Mistaan en loyda arviota siita kuinka kauan edes suurinpiirtein kestaa oleskeluluvan kasittely, jos sita hakee Suomessa poliisilaitokselta. Kyseessa on suomalaisen aviopuoliso EU'n ulkopuolelta. Onko kellaan viimeaikaisia kokemuksia, varsinkin Helsingissa?  

Voiko oleskelulupaa hakea jotenkin etukateen (ei siis viisumia, jonka kasittely kestaa n. 4,5 kk)

Link to comment
Share on other sites

Meillä kesti oleskeluluvan saaminen ei EU-kansalaiselle suurlähetystöstä haettuna hakemuksen lähetyksestä luvan käteen saamiseen muistaakseni 16 päivää. Tosin luvan perusteena oli työ, perhesuhteesta en tiedä. Meidän tapauksessa nimenomaan piti hakea lupaa ennen maahantuloa, koska kyseessä oli työpaikka, eikä maahan saa tulla "väärin perustein".

Mä olen muistaakseni jostain Suomen ulkomaan lähetystön sivuilta saanut arvioksi 5-6 viikkoa oleskeluluvan käsittelyajaksi normaalikäsittelyn mukaan. Varmaan riippuu lähtömaasta ja tapauksestakin.

Link to comment
Share on other sites

Mulle sanottiin tanaan etta EU'n ulkopuolisesta maasta olevalle oleskeluluvan kasittely kestaa 4-5 KUUKAUTTA!! Aion kylla kysella asiasta viela, niin pitkalta tuo kuulostaa. Maahan saa tulla turistiviisumilla ja hakea oleskelulupaa, jos on naimisissa suomalaisen kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Juuri tänään Helsingin maistraatista arvioitiin käsittelyajaksi 3 kk. Haemme miehelle oleskelulupaa Suomesta käsin myös, ja avioliiton perusteella.

Koko rumbassa ihmetyttää tämä eri tahojen (verovirasto-KELA-poliisi-eri maistraatit) tietämättömyys/ristiriitainen tieto. Tarvittaisiin asiamies joka hallitsee koko kuvion ja osaa neuvoa erityistapauksissakin oikealle tiskille oikeaan aikaan. Mieheni on töissä ulkomalaisella firmalla ja työskentelee maailman merillä, joten tulee joka tapauksessa olemaan kotona vain joka toinen kuukausi. Poliisilaitos ehdottaa, että oleskeluluvan hakemiseksi pitää sitten luopua työstä, jotta voisi makoilla kotona vaimon elätettävänä papereiden käsittelyajan! Ei VOI olla totta, taistelen mutta stressaa tämä puhelimessa roikkuminen. Mietityttää jo että mihin sitä oleskelulupaa oikein edes tarvitsee, kun 90 vrk:n maassaolosääntö ei mene noissa töissä edes rikki...

Ja verovirasto tietenkin tahtoo veronsa heti ensimmäisestä maahanmuuttopäivästä lähtien, mutta KELAkaan ei osaa kertoa että kuinka monta kuukautta oleskeluluvan saamisen JÄLKEEN mies pääsee sosiaaliturvan piiriin.  Vaikka lieneekö tuollakaan niin väliä, kun on pakko olla Amerikan kalliit vakuutukset voimassa työpaikan takia.

Onko linjoilla muita öljy- tai merimiesten vaimoja? Onhan PAKKO jollain olla kokemuksia vastaavasta, jos ei virkamiehillä sitä ole.

Link to comment
Share on other sites

Googlettelin tässä vähän, ja toin nyt tännekin Uvin sivuilta saamani tiedon, jos jotakuta helpottaa.

"Hakemusten käsittelyajat Ulkomaalaisvirastossa

Hakemusten käsittelyaikoja on vaikea arvioida täsmällisesti, sillä yksittäistapauksissa aika voi vaihdella hyvinkin paljon. Aikaan vaikuttaa myös se, joudutaanko hakemukseen pyytämään lisäselvityksiä. Selvät ja yksinkertaiset asiat etenevät nopeammin.

Alla olevassa taulukossa on ilmoitettu arvioidut keskimääräiset käsittelyajat Ulkomaalaisvirastossa vuonna 2006. Päätöksen odotusaika kokonaisuudessaan on pitempi, koska siihen sisältyy hakemuksen käsittelyaika myös muissa viranomaisissa kuten Suomen edustustossa tai poliisissa, jotka ottavat hakemuksia vastaan.

Asiaryhmä      Käsittelyaika kuukausissa

Oleskeluluvat      

Työntekijät                                   1,7

Elinkeinonharjoittajat                     2,4

Opiskelijat                                   0,7

Perheside (muut kuin pakolaiset)        4,4

Perheside (pakolaiset)                    18,0

Muut (pois lukien paluumuuttajat)  1,2    "

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei te kaikki, joilla on kokemusta näistä hakuprosesseista!

Kävin tänään jättämässä poliisille hakemuksen miehen oleskeluluvasta ja avioliiton perusteella siis haetaan. Virkailija oli oikein ystävällinen, mutta kun kysyin kuinkahan kauan prosessissa keskimäärin menee, sanoi hän, että se voi vaihdella 2-9 kuukauden välillä!! Siis 9!! Ei kai tosissaan?? Sanoi myös ihan suoraan, että riippuu siitäkin, mistä maasta mies on kotoisin ja mahdolliset lisäselvitykset voivat viivästyttää. Olen aiemmin kuvitellut, että se 4 kuukautta on ihan realistinen aika mutta nyt alkoi tämä tieto masentaa... Miten kauan teidän on pitänyt odottaa? Mieheni on kotoisin Afrikasta päin ja ollaan oltu yhdessä 4 vuotta, välillä kaukosuhteessa.

Link to comment
Share on other sites

Hakuprosessin pituudesta...

Me mentiin naimisiin USA:ssa ja heti Suomeen tulon jälkeen rekisteröitiin avioliitto ja laitettiin oleskelulupahakemus ulkomaalaispoliisille. Mies siis amerikkalainen ja perhesyiden perusteella haettiin lupaa. Meille sanottiin jo sillon että koska asutaan isolla paikkakunnalla (Helsinki) niin aikaa menee 6 kuukautta, pienemmällä paikkakunnalla olis hakemus käsitelty nopeemmin, mut tääl on pitkät jonot. Ja sanovat myös että jos onnistuu saamaan työpaikan niin hakemuksen käsittelyä voidaan kiirehtiä. Meillä tilanne on se että mies alotti opiskelun eli ei työpaikan perusteella saanu kiirehdittyä, ja niinpä siihen sitten meni se 6kk että saatiin lupa. (Vuoden lupa ja jatkoa ruvetaan hakemaan varmuuden vuoks se 6kk ennen ku nykynen loppuu).

Joku tuolla aikasemmin puhu maistraatista. Mulla on sellanen mielikuva että ne ei todennäkösesti tiedä mitään poliisin hakemuskäsittelyajoista. Oleskeluluvan saannin jälkeen tosin pitää käydä rekisteröitymässä maistraatissa, että saa sosiaaliturvatunnuksen ja asuinpaikkatiedon merkattua Suomeen. (Ainakaan me ei onnistuttu muuttamaan miehen virallista osotetta yhteiseen kotiin ennen oleskelulupapäätöstä.) Tähän rekisteröitymiseen meni vajaa kaks viikkoa, kotiin tuli postissa ote väestörekisteristä josta näky ilmotetut tiedot ja se sos.turva-tunnus. Seuraava askel on sitten se Kela, josta haetaan liittämistä Suomen sosiaaliturvaan, ja tähän kuulemma menee noin kuukausi. Me vielä odotetaan tätä päätöstä että en osaa ihan tarkasti sanoa miten kauan sem saamiseen menee.

Link to comment
Share on other sites

Pitkiltä kuulostaa odotusajat... voi surku!

Entäs kun meidän tilanne on sellainen että mies on tällä hetkellä kotimaassaan odottamassa paperien käsittelyä ja minä täällä Suomessa. Naimisissa siis ollaan ja hakemus laitettiin vireille kuukausi sitten heti avioitumisen jälkeen. Päädyttiin tähän ratkaisuun, koska mies haluaa kuitenkin tehdä töitä ja Suomessa odottaessaan ei voi. Nyt on kuitenkin mietitty että jos mies tulisi tänne vierailulle käsittelyaikana. Mutta myönnetäänkö hänelle nyt turistiviisumia kun on tämä toinen hakemus vireillä? Tulee siis maasta, josta vaaditaan turistiviisumi... En kyllä kestä, jos pitää odottaa jopa 9 kuukatta niin kuin jollekin oli sanottu!

Menee kyllä niin hermo näiden asioiden kanssa! Miksi pitää tehdä asioista näin pirun vaikeita? Hirveet tutkimukset ja selvittelyt käyntiin vain sen takia että on sattunut rakastumaan Suomen ja EU-alueen ulkopuolelta tulevaan... Anteeksi tilitys...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Osaisiko joku nyt vähän selkeyttää tätä koko prosessia mulle kun ei pieni pää oikein tajua... Eli kuka näitä lupia nyt oikein myöntää? Jätettiin miehen oleskelulupahakemus poliisille noin 2 kuukautta sitten. Sieltä se oli lähetetty maahanmuuttovirastoon parin viikon jälkeen missä se on nyt seissyt n. 1½ kuukautta ja kuulemma jonossa ollaan. Miksi se hakemus siis jätetään poliisille kun se kuitenkin sieltä siirtyy migriin? Eli mitä ne poliisit sillä sitten aluksi tekee? Ja sitten noista käsittelyajoista... eli kun noissa taulukoissa on esim. arvio että reilu 4 kuukautta niin onko siihen otettu mukaan se jonossa oleminen vai tarkoittaako se vain sitä aikaa kun sitä on alettu käsitellä ja sitten tehty päätös? Entäs mahdolliset haastattelut? Onko niin että esim. sen 4 kuukauden jälkeen ilmoitetaan haastattelusta ja sitten pitää vielä siihen yrittää saada aika vai miten menee? Aargh, toivottavasti joku osaisi täällä neuvoa kun unohdin viimeksi taas migristä kysyä enkä kehtaisi ihan joka päivä sinne soitella... Ja onko muuten kellään kokemuksia siitä miten pitkiä jonot ja käsittelyajat on viime aikoina olleet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...