Guest Catt(Guest)

Suomi-Kanada, lupa-asioita (taas)

32 viestiä aiheessa

Hei vaan kaikille!

Kaipaisin vahan neuvoja... tai ehka muiden kokemuksia enemmankin...

Asustelen Kanadassa turistiviisumin voimin ja edessa on piakkoin oleskeluluvan hakeminen. Loytyisikohan taalta muita joilla on kokemusta lupa-asioista kanadassa?

Niin joo, miehen perassa muutin tanne eli "sponsorointiin" perustuu tama tuleva hakemus... Olen lueskellut naita sivuja useaan otteeseen ja moneen asiaan olekin jo loytanyt vastauksen. Rupesin vaan lueskelemaan noita lupa-asioita USAssa kasittelevia ketjuja ja nyt rupesi hiukka pelottamaan. Kanadahan on ihan eri juttu kun USA lahes tulkoon kaikilta osa-alueiltaan, mutta kuitenkin arvostaisin kovasti jos joku joka on tamankin homman jo kaynyt lapi osaisi jotain omia kokemuksiaan minulle kertoa...

Tikulla minua silmaan, jos tata on jossain jo kasitelty, en vaan loytanyt mistaan...

Kiitoksia kovasti!

P.S. Olen mietiskellyt tanne ihan oikeasti kirjautumista, mutta kun en ole mikaan morsian... viela! (saali kun ukko ei osaa suomea, olis vaikka ottanut tasta kirjoituksesta "vinkin") Joku paiva sitten. Ainakin noi monikulttuuriset kommellukset blogien muodossa kiinnostaa "jostain kumman syysta" kovasti...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tervetuloa Suomi-Kanada -pari!

Olen myös lueskellut näitä ketjuja, mutta kokemuksia Kanadasta on ollut vaikea löytää.

Me asustelemme Suomessa ja häitä juhlitaan heinäkuussa. Kanadalaisiakin olemme saaneet houkuteltua tulemaan.

Lupa-asioista en osaa sanoa mitään kovin tyhjentävää, koska asumme siis Suomessa. Se on kuitenkin varmaa, että homma toimii toisin kuin USA:ssa. (Siskoni on naimisissa amerikkalaisen kanssa, joten on vertailukohdetta.) Me olemme löytäneet tietoa lupa-asioista hyvin netistä. Minulle lupien anominen alkaa varmaankin vasta syksyllä.

Toivottovasti voidaan jatkossa vaihtaa Suomi-Kanada kokemuksia!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tervehdys Kiiruli!

Onneksi olkoon haiden johdosta! Loytyipahan ainakin yksi suomi-kanada soppa taaltakin! Hyva homma!

Joo, onneksi toimii taalla kanadassa hommat eri tavalla kuin etelaisemmassa naapurissa. Olen noita USA-ketjuja lueskellut kauhulla... Ajattelinkin juuri niiden inspiroimana, etta josko loytyisi joltain muultakin kokemusta kanadan paperi-hommista.

No pianhan noi taitavat selvita kuitenkin. Papereiden jatto on edessa jahka tulen viikon lomalta takasin parin viikon paasta. Eli osaanpahan ainakin sitten sulle kertoa miten kavi!

Mielellani vaihtaisin kylla kokemuksia sun kanssa, on taa todellakin ihan oma saatonsa tama kanukkilandia...

Pitaakin heti kysya, etta minne pain taalla olette sitten muuttamassa kun se aika kohdalle osuu?

Sori vaan etta tais menna ketju asian vieresta, mutta edelleen toivon loytavani jonkun joka osaisi omia kokemuksiaan taalla jakaa... Ihan jos ei paperisodasta niin muuten vaan mielenkiinnosta. Taytyyhan meita olla enemman kun kaksi. Vai olisiko ettei mut ole viela huomannut kuinka hienoja miehia taalta kanadasta loytyy  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa,

tässä vielä tällainen linkki, josta löytyy lupa-asioihin infoa ja myös kaavakkeita.  Olen kuullut huhua, että suurin homma on juuri papereiden täyttämisessä ja "todisteiden" liittämisessä. Ehdoton etu Kanadassa kuitenkin on, että ymmärtävät myös avoliiton suhteen. Myös pidennetty turistiviisumi on kätevä.

Poikaystäväni on kotoisin Albertasta, Edmonton lähin suurkaupunki -ja sekin aika kaukana! Kokoahan sillä maalla riittää! Meillä ei ole vielä suunnitelmia, minne loppujen lopuksi asetutaan. Tehdään ainakin ensin Suomessa tutkinnot loppuun. Missä päin Kanadaa te asutte? Voitaisiin kirjoitella myös spostia, niin ei olla täällä kaikkien riesana...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei Catt!

Olen menossa naimisiin kanadalaisen miehen kanssa toukokuun lopulla ja viisumi ym. muuttoon liittyvät asiat on aiheuttaneet meilläkin päänvaivaa. Viimeisin asia joka nyt selvisi on että jos olet jo Kanadassa ja naimisissa Kanadalaisen kanssa voit hakea sieltä suoraan pysyvää oleskelulupaa ja sen käsittelyn ajan sinulla on tilapäinen oleskelulupa maassa työlupineen ja kuuluminen terveydenhuollon piiriin. Näin se asia miehelleni ainakin selvitettiin sieltä Kanadan päästä. (En tosin ole varma onko tilanne sama sinulle jos et ole vielä naimisissa, koska ymmärtääkseni tämä koskee vain naimisissa olevia pareja.) Eli meillä suunnitelmana on että lähden häiden jälkeen sinne ja saavuttuani laitamme heti paperit vetämään. Siis ellen sitä ennen ole saanut jo työtarjousta ja siten pysty hakemaan työlupaviisumia jo täältä Suomesta käsin.

Missä päin Kanadaa asutte? Mieheni asuu Ontariossa, Belle Ewart nimisessä kylässä, Barrien lähellä ja sinneppä minäkin olen tulossa.

Olisi kiva saada hiukan kontakteja muihin Kanadassa asuviin, ymmärtääkseni siellä on aika paljon Suomalaisia

Terveisin, Anna

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No täältäpä nämä harvat kanada-suomi-parit löytyivät.  

Mun tuleva mieheni on kanadalainen, tai tarkemmin sanottuna french-canadien, kotoisin Ottawasta. Mutta tällä hetkellä asutaan Suomessa. Ainakin seuraavat pari vuotta aiotaan asua täällä vielä. Mentiin itse maistraatissa naimisiin viime vuonna ja 2008 kesällä ois tarkotus pitää häät. Tuo maistraatissa naimisiin meno Suomessa oli muistaakseni tosi simppeli juttu, miehen tarvitsi vain muutama leimattu ja allekirjoitettu todistus hankkia kanadasta, että hän ei ole aiemmin ollut naimisissa. En itse asiassa muista tarkalleen mitä kaikkia papereita siihen tarvittiin. Sitten hän pystyikin heti hakemaan oleskelulupaa.  

Kanadan luvista en ole ottanut vielä tarkemmin selvää, mutta olettaisin että ne ovat vähän monimutkaisemmat. Tiedättekö, miten muuten tuo toimii, että jos muutamme joskus Kanadaan, niin saanko automaattisesti pysyvän oleskeluluvan, koska olemme naimisissa? Milloin minusta voisi tulla kanadan kansalainen, jos haluaisin?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

dani- pysyvää oleskelulupaa sun kannattaa hakea heti suomesta käsin (tai ainakin reilusti ennen suunniteltua muuttoa) koska sen saamiseen menee useita kuukausia.

Jos olette naimisissa jo niin kyllä se irtoaa mutta vie oman aikansa joten parempi hakea sitä tarpeeksi ajoissa että kaikki on jo kunnossa kun muutto tulee ajankohtaiseksi.  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa kaikki,

Seurustelen itse kanadalaisen kanssa ja olenkin muuttamassa sinne kesä-heinäkuussa (Ottawaan). Sponsorointi-hakemukset olemme jo laittaneet vetämään kun olin siellä aikaisemmin tänä keväänä mutta olemme valmiit avioliittoon, mikäli se tarpeelliseksi tulee.

Kaikki lupa-asiat ovat epäselviä mulle, vaikka olenkin googlettanut asioita lähes päivittän koko kevään  

Mies hokee että kaikki järjestyy mut eipä paljo mua rauhoita. kiinnostaa lähinnä et miten paljo avioliitto helpottaa prosessia ja kuinka pian voisin saada oleskelu-ja työluvan?

Olis kiva tutustua muihin samassa tilanteessa oleviin, olen 25 v ja asun espoossa tällä hetkellä. Jos joku haluaa kirjoitella niin: [email protected]

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

TT- Mikäli elätte avoliitossa tai avioliitossa voi pysyvää maassaololupaa anoa joko poissa maasta jolloin siihen menee useita kuukausia (3-6kk keskimäärin...).

Jos menet maahan esim. "turistina" ja asetut sinne asumaan miehesi kanssa voit hakea samaa lupaa maassa ollessasi mutta prosessi kestää kauemmin n.8-9kk, kuitenkin tuolloin saat n. prosessin puolivälissä tai jotain sellaista työluvan ja ns. sosiaalietuudet. Silloin voit ainakin olla miehesi kanssa eikä tarvitse odottaa Suomessa tuota lupaa.

Sitten on tietysti työviisumi jonka voit saada mikäli saat ensin työtarjouksen ja työnantaja suostuu sponsoroimaan sinua. Maassa jo ollessaan voi sitten anoa tuota yllä mainittua pysyvää maassaololupaa.

Valitettavasti en osaa sanoa tuohon kysymykseen mikä on avioliiton -vaikutus prosessin nopeuteen yhtään mitään... Olen itse selvittänyt asiaa vain avioliitossa olevien näkökulmasta

Avoliitossa tai parisuhteessaelävien tulee kyllä todistaa kumppanuutensa pysyvyyttä jotekin esim.yhteinen tili, laina tms. sen jostain näin kun sivuja lueskelin.

Taidan laittaa sulle meiliä TT, asun itse Hesassa kesäkuun alkuun asti, silloin minäkin aion muuttaa! Olis tosiaan kiva vaihtaa ajatuksia muiden "kohtalotovereiden" kanssa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hello!

Olen menossa naimisiin Kanadalaisen kanssa kesäkuussa Ontariossa. Olen hankkinut täältä maistraatista esteettömyystodistuksen, Nyt he soittivat maistraatista ja sanoivat, että tarvitsen mahdollisesti leimat virkatodistukseen Kanadan suurlähetystöstä sekä Suomen ulkoministeriöstä..onko kellään mitään tietoa näistä asioista? Miten nämä leimat saa paperiin?

Kanadassa he ovat sitä mieltä, etten tarvitse kun passin...mutta täällä Suomessa sanotaan toista. aika sekavaa siis LOL

Mutta joo olen siis muuttamassa Ottawan lähelle, joten olisi ihana tutustua myös muihin suomalaisiin sielläpäin. Kanadaan saavun siis ensi maanantaina, jos Herra suo ja elämme

Laura

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tervehdys kaikille!

Paa-syyllinenhan se taalla... Kaikenlaista saatoa on tassa ollut ja unohdinkin ihan etta tannehan mina naita viesteja kirjoittelin... *nolotus*

Mutta nyt olen siis takaisin ja ihan rekisteroityneena! Morsian en kylla viela ole, mutta ajattelin, etta eikohan se olisi parasta kuitenkin kirjautua.. Helpompi olla yhteyksissa teidan muidenkin kanssa.

Mulla nyt sitten vihdoin sposorointipaperit vetamassa taalla Kanadassa. Tietoja vaan odotellessa...

Muutama kommentti vastauksena muille...

TT: ma olen ymmartanyt, etta avioliitto ei loppujen lopuksi ihan kauheasti prosessiin vaikuta. Samat paperit on taytettava joka tapauksessa ja teidan pitaa todistella suhteenne aitoutta joka tapauksessa. Tietysti se, etta olette naimisissa on taas yksi asia lisaa, joka todistaa kuinka tosissanne olette. Mutta en usko, etta prosessi siita pahemmin nopeutuu. Avoliitoksi lasketaan jos olette asuneet vuoden yhdessa ja sekin todistaa suhteen vakavuudesta.

laaru: Noista leimoista... Kavin itse hakemassa leimat vahan aikaa sitten... Taitaa vaan olla vahan myohainen vastaus, jos kerran olet jo taalla...

Muhun voi muuten myos olla yhteyksissa jos nuo lupa-asiat kiinnostaa tai ihan muutenkin vaan. Olis kiva vaihdella mielipiteita ja kokemuksia taalla kanadassa asumisesta...

Catt

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei, tietäisikö joku, mitä papereita tarkalleen tarvitaan, kun olemme menossa Suomessa naimisiin. Mies on Torontosta. Tiedän, että joku paperi pitää olla, joka todistaa, ettei hän ole naimisissa, mutta mistä sellaisen mahtaa saada?

Eli täälläkin yksi suomalais-kanadalainen pari, meillä tosin on tavoitteena asua Suomessa - siinäpä vasta haastetta! Kanadaan olisi paljon helpompi saada luvat. Tämä ihan tuttujen kokemuksien perusteella opittua. Jos mies ei pääse Suomeen niin kai minun sitten pitää muuttaa Kanadaan, mitä kylläkään en erityisemmin halua (olen asunut Torontossa yhteensä noin vuoden).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

heips!

onko ketaan talla hetkella tai tulevaisuudessa menossa naimisiin kandassa?

kiinnostaisi jakaa kokemuksia?

myos mahdollisista lupa-asioista. :)

terv.B881

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse en ole mennyt naimisiin Kanadassa, enkä menekään, mutta pari tuttuani on (toinen meni jo, toinen menossa), vaikkei se taida auttaa :) Lupa-asiat kyllä kiinnostavat minuakin, täällä vaan ei taida olla yhtä vilkasta Kanada-keskustelua kun esim. USAsta on! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

joo ei ole niin vilkasta :(

3.7.2010 naimisiin mennaan, ja sitten alkaa lupa-asiat...grrr....tyota ja tuskaa edessa, ja muuttokin sattuu viela samaa syssyyn :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä kaikki varmasti menee hyvin :) Kiirettä saattaa pitää, varsinkin kaikenmaailman todisteiden yms. kokoamisessa ja tietysti muuton kanssa, mutta kohta se kaikki on jo ohi :) Tuolla USA-puolella olen lukenut, että VisaJourney-sivustosta on ollut hakijoille kovasti apua. Onkohan Kanadan viisumiprosesseista mitään vastaava, voisi löytyä neuvoja ja kokemuksia enemmän kuin täältä! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

hiukka kesti vastaaminen :D

tsekkaa

www.canadavisa.com

sielta foorumista loytyy paaaaljon tietoa!!!

missapain kanadaa hei ihmiset olette?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Keskusteluketju on vanha, mutta ilmoittaudun silti mukaan!

Täällä kans yksi Suomi-Kanada- pariskunta. Suunnitelmissa mennä ensivuonna naimisiin täällä. Istun tällähetkellä poikaystäväni huoneessa läppärini äärellä, kun hän on töissä. Paikkakunta on Fredericton, New Brunswick. Miehekkeeni on alkuperäisasukas, eli toisinsanoen "intiaani".

Meillä oli suunnitelmissa, että kun valmistun ammattiin ensikeväänä, niin teen vähän aikaa töitä Suomessa (jos saan) ja kiristän vyötä ja säästelen muutenki tässä vuoden aikana nyt tulevaa muuttoa varten. Parisen tonnia on säästössä jo, mutta Family Classin avulla (eli poikaystäväni sponsoroi) ajattelin maahan muuttaa.

Päänvaivaa aiheuttaa kyllä jo nyt nämä paperiasiat. Ensinnäkin. Ollaan seurusteltu vasta HYVIN VÄHÄSEN aikaa (n. puoli vuotta), mutta tunnettu netin kautta jo useampi vuosi. Todisteita ei sitten ole kovin paljoa... Lähinnä valokuvia yhdessäolosta ja mesekeskusteluloki on tallella.

Onko suunnitelmani järjestys siis mielestänne ok?

1. haen maistraatista lomakkeet englanniksi, siis ne "avioesteidentutkinta" jutut.

(kysymys: mitä muita lomakkeita suomesta pitää tuoda?)

2. Kun kaikki omaisuus on myyty muutamaa vaatekertaa, läppäriä, ja tärkeimpiä tavaroita (kännykkä, avaimet jnejne) lukuunottamatta, niin ostan lentoliput tänne Kanadaan, ja sitten paluulippu n. 4 kuukauden päähän tulopäivästä, ja mielellään niin, että paluuaikataulu on muunneltavissa.

3. Kun paluupäivä alkaa lähestyä, alan laittamaan hakemuksia pidennettyä turistiviisumia varten

(kysymys: voiko turistiviisumia pidentää vuodeksi asti, jolloin todistaisimme vuoden verran yhteistä asumista?)

Ja jossain tuossa 4 kk sisällä mentäisiin naimisiin. Vai pitääkö olla pysyvä oleskelulupa mennäkseen naimisiin Kanadassa paikallisen kans?

Vastauksia kiitos. Olen ihan ulalla tai pihalla kuin lumiukko. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Topic on vanha mutta olisi kiva kuulla kokemuksia muilta Suomalais-Kandalais pariskunnilta!

Minulla tarkoitus muuttaa miehen sponsoroimana Kanadaan (Toronto) lähitulevaisuudessa. Olemme

päättäneet mennä naimisiin helpottaaksemme prosessia kun kuitenkin aiomme loppuelämämme viettää yhdessä.

Minulla neuvottiin, että kannattaa hakea omasta maasta kansalaisuutta heti kun olemme naimisissa, koska

käsittelyn pitäisi tuolloin mennä noepammin kun eurooppalaisten hakemukset käsitellään Lontoossa.

Olen siinä käsityksssä, ettei terveydenhuollon piiriin (ja työlupa) kuuluminen ole mahdollista vasta kuin

olen saanut pysyvän oleskeluluvan..?

Keväällä 2012 siis tarkoitus mennä naimisiin Torontossa. Ja sen jlk paperit vetämään! :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa. Oma mielikuvani Kanadaan muuttamisesta miehen perässä on katkeranoloinen. Tässä sekava tarinani. Alimmaisena on boldattuna pari vinkkiä yleisistä papereista, joita Suomesta kannattaa hankkia, ei tartte lukea koko valituslitaniaa.

Meillä alunperin mieheni asui Kanadassa tavatessani hänet, ja seurusteltiin pari vuotta etänä, käyden välillä Suomessa, välillä Kanadassa, ja välillä anoppilassa USAssa. Olisin muuttanut hänen luokseen Vancouveriin, mutta Kanadan viranomaiset eivät ole kovinkaan yhteistyöhaluisia maahanmuuttoasioissa.

Minun kihlasormukseni tehneen kultasepän poika on mieheni vanha kollega ja kaveri, ja tämä on Kanadalainen. Hänen vaimonsa on Koreasta, ja vaikka heidän suhteensa on aito, on korealaisen vaimon vietettävä 6kk vuodesta Koreassa, kun 6kk on maksimiaika, mitä hän saa vierailla maassa aviomiehensä luona. Kuulemma todella ahdistavaa, kun tietää, että toinen ei saa jäädä, vaikka ovat pari.

Ja kun Kanadan viranomaisilta kysytään, he haluavat, että avopari tosiaan asuu sen 12kk saman katon alla samassa taloudessa avioliitonomaisissa olosuhteissa, tai heillä on yhteinen lapsi. Tuo tuttavapariskunta on ollut nyt yli 2 vuotta naimisissa, ja valtio vitkuttelee vieläkin pysyvän oleskeluluvan antamisessa. Me yritettiin viettää se vuosi yhdessä, mutta ei saatu lopulta aikaiseksi, kun molemmilla oli työt ja minulla vielä opiskelut siinä sivussa silloin.

Tuon takia meillä on paljon tuttuja USA-Kanada -pareja, jotka asuvat rajan eteläpuolella. Heillä ei vaan ollut kärsivällisyyttä käydä läpi prosessia, kun samassa ajassa kun Kanada ottaa asiat käsittelyyn, saa moni ulkomaalainen siippa USAn puolella jo pysyvän oleskeluluvan. Ja hakemuksen jättämisen jälkeen ei tarvitse poistua maasta odottamaan tuomiota, jos on naimisissa.

Mieheni on Yhdysvaltain kansalainen, joka oli asunut Kanadassa viime vuoden puolella jo yli 3 vuotta työviisumilla, ja viihtyi hyvin, harkitsi kansalaisuuden hakemista, kun minimiaika täyttyy, mutta kun minun saamisestani sinne pysyvästi ja laillisesti ei tullut mitään, mieheni kävi Seattlessa työhaastattelussa, sai työpaikan, irtisanoutui, ja muutti Kanadasta takaisin omalle puolelleen rajaa. Sitten meillä meni noin 10kk saada minut takaisin pysyvästi, kun haettiin viisumit ja mentiin naimisiin täällä USAn puolella. Vieläkin odotan green cardia USAan, mutta silti koemme, että on helpompaa, kun saan olla täällä miehen kanssa yhdessä.

Vancouveriin lentäessä pikkunatsit maahanmuuttoviranomaiset tekivät parikin kertaa hirmuiset ristikuulustelut, ja yrittivät saada minut pelottelemalla tunnustamaan, että pyritään vaan miehen kanssa viettämään se 12kk yhdessä, että voitaisiin olla avopari lain mukaan, eli yrittivät pelotella sanomaan jotain, joka oikeuttaisi käännytykseen rajalla. Eivät tykänneet, että passissani oli vain USA/Kanada-leimoja, eikä koskaan leimaa paluusta Eurooppaan, joten olettivat, että olen laittomasti koko mantereella. Tyly täti sanoi, ettei heillä ole velvoitetta päästää maahan 6kk ajaksi, tai edes kuukaudeksi, jos heitä ei huvita.

Ne kanssa syynäsivät tosi tarkkaan joka pennin, jota oli mukana, ja kävivät luottokortteja yms yms läpi vähän turhankin tarkkaan, kun niillä on ne viitteelliset "rahaa per vuorokausi" vierailulle tarkoitettuna. Ei auttanut mahdottomasti asiaa, että sanoin, etten aio oleilla hotellissa, vaan poikaystävän luona. Ekalla vierailulla päästivät tosin maahan vaan pienellä ristikuulustelulla. :(

Oli virhe jättää ostamatta paluulippu, vaikka aioin palata USAn rajan yli ja lentää sieltä sitten takaisin Suomeen. Siitä sai sellaisen saarnan että korvat punottaa muistosta. :hysteric:

Yritin siinä laukkujani penkovalle ihmiselle selittää, että Schengen-alueella ei saa leimoja jos ei tajua pyytää, Pakistanilaisen näköinen rajavartijanainen ei hirveästi näyttänyt ymmärtävän, ja se palaveerasi pomonsa kanssa pitkään takahuoneessa passini kanssa, ennen kun päästivät edes kuukaudeksi maahan viime kesänä... Ne myös uhkaili, että ei ole enää asiaa kanadan puolelle, ja että eivät he suostu päästämään minua takaisin, jos enään yritän Kanadaan. :(

Voin sanoa, että minulle on kerran USAn puolelle lentäessä tehty tarkempi syyni, mutta vaikka se oli hieman pelottavaa joutua odottamaan sivummalla tullivirkailijaa, joka mm. soitti miehelleni ja tarkasti tarinani (että olin palaamassa Helsinkiin viisumihaastatteluun USAn konsulaattiin 1kk sisällä jne), mutta se kohtelu ei ollut asiatonta, eikä mitenkään tullut sellainen olo, että toisen kiusaaminen toisi tyydytystä rajavartijalle, joka hoiti työnsä asiallisesti ja mahdollisimman äkkiä, että matkustaja pääsisi jatkamaan reissua. Rajavartijatäti jopa sanoi että "ensi kerralla sulla on sitten viisumi, niin pääset heti maahan ilman tämmöistä syyniä".

Me oltiin jo alustavasti täytelty papereita Kanadaa varten, joten loppujenlopuksi oli paperit kasassa USAn viisumihakemusta varten ennätysajassa.

Passissani ei ole näkyvää kieltomerkintää, joten kun saan taas ylitellä valtionrajoja laillisesti eestaas Green Cardin saatuani, käydään Vancouverissa tapaamassa kavereita, ja testataan rajalla autosta käsin, mitä Kanadassa tykätään asiasta, mutta jotenkin tuntuu siltä, että vaikka USAa syytetään vaikeaksi, ainakin täällä kunnioitetaan avioliittoa, ja tunnistetaan vastanaineiden tarve saada viettää aikaa yhdessä sen sijaan, että oltaisiin puolet vuodessa erossa sillä välin kun viranomaiset vittuilee (anteeksi ilmaisu) joka käänteessä. :skilletgirl:

Sen verran suosittelen, että Suomesta mukaan apostillella varustettuna pari laajaa virkatodistusta (Maistraatista) englanniksi, ne ovat käytännössä "virallinen syntymätodistus". Maistraatin notaari liittää asiakirjoihin mukaan Apostille-lappusen, jossa varmentavat sen aidoksi. Apostillet maksavat noin 11€ per dokumentti.

Vähintään yksi rikosrekisteriote Oikeusrekisterikeskukselta apostillella (ovat samassa talossa Maistraatin kanssa Hämeenlinnassa, joten saavat hoidettua nettilomakkeen pyynnönkin perusteella tuon), ja jos on tarve, avioliiton esteettömyystodistus itselle maistraatista sillä apostillella.

En tarvinnut Yhdysvalloissa naimisiin mennessä esteettömyystodistusta, mutta suosittelen hankkimaan sen, jos on yhtään epävarmuutta sen tarpeellisuudesta. Papereita on hirveän paljon helpompi hankkia Suomesta käsin.

Ja ihan varmuuden varoiksi, kannattaa hakea terveyskeskukselta englanniksi - jos mahdollista - omat rokotustiedot, koska niitä voi tarvita.

En sano, että vihaisin Kanadaa, en vaan tykkää sen maan rajaviranomaisista BC:n puolella (Vancouver International-kentällä) yhtään. Torontoon mennessä tai autolla rajaa yrittäessä (BC, ON) ei ikinä ollut moisia ongelmia, jonka takia suhteemme ehtikin kypsyä pitempään kuin parin USA-Suomi -parin suhde, kun jenkit ei tykkää siitä, että vierailee turhan tiuhaan. Meidän tutustumiseen auttoi, että saatiin viettää aikaa yhdessä kolmessa eri maassa kahden sijaan, ja saatiin "jatkoaikaa" ennen kun piti päättää, haluttiinko naimisiin saakka vakavasti ottaa meidän suhde.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei ja kiitos vastauksesta,

Hieman hämmentävää, joo, tiedän kyllä että common-in-law pariskunnan täytyy asua maassa yhdessä

12 kk mutta jos on avioliitossa, tätä ei vaadita. Tämän takia tarkoitus onkin mennä sovittua aikaisemmin

naimisiin ja sen jlk laitan miehen (Kanadalainen) sponsoroimana paperit Lontooseen.

Näillä näkymin en siis muuta sinne ennenkuin saan PR ja sen myötä työluvat (tiedossa tarkka syyni ja testit

kun olen sairaanhoitaja) ja maistraattiin olen ollut yhteydessä ja lähettävät siis paperit englanniksi, mikä on muuten

toi apostille..? No, olenkin varautunut ottamaan kaikki mahd. paperit mukaan ja todistaa ne oikeaksi vaikka notaarilla.

Olisiko teidän hankaluuksilla ollut mitään tekemistä sen kanssa, että miehesi ei ole kanadalainen vaan Usa:sta? Olen kuullut

että jopa eurooppalaisten on helpompi tulla maahan kuin jenkkien..en tiedä onko perää.

Canadavisa.com sivuilta olen saanut neuvoja ja sen käsityksen että kun on naimisissa, oleskeluluvan saa mutta se saattaa kestää.

Voisin toki hakea skilled worker (sairaanhoitaja) maahan mutta uskon että sponsorship (tulevan aviomieheni) avulla käsittely menee helpommin, mene ja tiedä.

Mielelläni kuulisin myös muiden kokemuksia (ja lisää sinun)..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Mieheni oli siinä vaiheessa kun puuhattiin minua sinne asunut Kanadassa työviisumilla sen verran kauan, että harkitsi jo kansalaisuushakemusta kun aika kuluu umpeen. Eli miehellä oli pitkä historia ihan kunnollisesta oleilusta, ja tulotaso sellainen, että saan olla nytkin kotirouvana. Kanadan viranomaiset ei taida tykätä siitä, että käy "turistina" usein ja pitkiä aikoja maassa, ja aika usein lensin USAn kautta takaisin, eli ei aina ollut "Kanadasta ulos"-matkalippua.

Kavereilla, joissa mies on Kanadassa syntynyt maan kansalainen, on ihan sama ongelma British Columbian puolella, ja tämän vaimon oleskelulupahakemus on vieläkin limbossa, ja käsittelyaikana ei ole tilapäistä oleskelulupaa (eli siis sillä välin kun hakemukseni on käsittelyssä, ei minun ole pakko poistua maasta) samalla tavalla kuin minulla on täällä USAssa greencardia käsitellessä. :(

Eli "Apostille"-todistus on Haagin sopimuksessa määritelty aitoustodistus siitä, että dokumentti kuten vaikka vihkitodistus on aito, ja että muun maan viranomainen voi ottaa sen aitona. Apostille-lappu liitetään dokumenttiin jonkinlaisella sinetillä (Suomessa punainen tarra) ja jos sinetti on ehjä, dokumentti kelpaa muille Haagin apostillesopimuksen ratifioineille maille.

Minulla on Suomen viranomaisten toimittamina apostillellisia virkatodistuksia yms, ja USAn viranomaisten myöntämä apostillellinen vihkitodistus. Kaikissa apostilleissa lukee suunnilleen seuraavaa:

APOSTILLE

Convention de la Haye du 5 Octobre 1961

Ja perään tiedot siitä, kuka on myöntänyt lappusen, ja kuka vannoo sen aidoksi.

sweetheart: Apostilleja myöntävät eri maissa eri viranomaiset. Suomi on sen verran pieni maa, että Suomessa Apostilleja saa Maistraatista notaaritoimistolta, yleensä odottaessa (eli 5-10 min menee jonoineen Helsingissä). Kansainvälisesti nimenomaan tuo Apostille-todistus on se, joka varmasti kelpaa mukisematta muille. Tavallisen maallikkonotaarin todistus ei kaikille välttämättä kelpaa, joten suosittelen käymään suosiolla Maistraatissa. Tulee halvemmaksi pitemmän päälle kuin että joudut ulkomailta käsin sitten tilaamaan niitä (kokemusta valitettavasti on).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Muuhun en osaa kommentoida, mutta sen tiedän, että Kanada EI ole ratifionut Haagin sopimusta, joten kannattaa selvittää vaikutaako se jotenkin noihin apostolehihin ja muihin (esim. vs. Yhdysvallat.)

Tiedän kun meidän piti saada Kanadassa syntynyt poikamme väestörekisteriin Suomessa ja oli kaikkea ylimääräistä mutkaa, kun tosiaan ei kuulu Haagin sopimuksen piiriin.

M: asuimme siis työluvilla parisen vuotta Kanadassa, molemmat ulkkareita, mutta nykyisin asumme jo toisessa maassa.

Muokattu: , käyttäjä: Lainie

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Unohdin tarkastaa Haagin sopimuksen ratifioineet maat. Jotenkin aina muistan, että kelpaa Kanadassa. :blink: Se ei kuitenkaan välttämättä estä apostillellisten papereiden kelpaamista Kanadassa, viranomaisesta riippuen, mutta olet oikeassa, että voi vaatia lisämutkan tai pari.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei ja kiitos vastauksesta!

Jep, tarkistin ettei Kanada kuulu Haagin sopimukseen, jtn oletan, että joudun ulkoministeriön kautta

hyväksyttämään paperit jotka saan englanninkielisenä maistraatista? Onko kukaan toiminut ulkomin. kautta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään