Jump to content
Naimisiin.info

Suomi-Australia häät


Recommended Posts

Hei rakkaat ihmiset!

Olisko kenelläkään kokemusta häistä, missä toinen osapuoli(meidän tapauksessa sulho) on Ausseista. Jos joku tietää aussien hääperinteistä tms jotain ottaisin kaiken infon isolla kiitoksella vastaan.  

 Jos jollakin on hyviä ideoita kaksikielisitä hääleikeistä niin niistä olisin myös mielelläni kuullut

 Kaaso-Pylkkä 2005

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Mä jo ajattelin että taidan olla ainoo suomi-australia häitä järjestävä morsian näillä palstoilla. Kiva että on muitakin. Leikeistä en tiedä sen enempää, kun nuo australialaiset ei leiki niitten häissä. Joten oon miettiny pitäiskö jättää se puoli kokonaan pois tai minimoida se. He käyttää paljon dia/powerpoint esityksiä ja paljon esitettyä musiikkia. Tässä yritän rakentaa häitä joissa kumpikinkulttuuri näkyis hyvin. Joko teillä oli noi häät? oisko vinkkejä?

Link to comment
Share on other sites

Perthista paivaa.

Minun kulta on oikeasti englantilainen, tosin puolet elamastaan taalla asunut. 2008 olisi tarkoitus viettaa meidan haita Suomessa, ja haluaisin jotain perinnetta ujuttaa mukaan niin Suomesta, Briteista kuin Australiastakin. Kulta vain ei tieda noista asioista oikein mitaan.

Kaverini (takalainen) meni naimisiin vuoden alussa, ja haissa ei oikein ollut ohjelmaa. Parit puheet pidettiin syopottelyjen lomassa, dj toimi myos mc:na ja kertoi puujalkavitseja, lopulta katsottiin kun pari tanssi haahitaansa ja sitten kaikki muutkin alkoivat tanssia. Ei mitaan sen kummempaa.. Aa, paitsi tosiaan sellainen PowerPoint- esitys vanhoista valokuvista, tosin sekin oli aulassa, joten sita piti kayda varta vasten katsomassa jos halusi, silla ei syomista "hairitty".

Toinen kaverini on taas menossa naimisiin ensi vuoden lopulla, ja mina toimin toisena morsiusneitona. Mitaan erikoista ei ole suunnitteilla, kunhan on ruokaa ja kakkua ja hienot autot alla niin muuta ei tarvitakaan. Sulhokin meinaa joskus unohtua...

En tieda, onko hevosenkenka enemman englantilainen vai ihan oikeasti australialainen perinne, mutta tuon ensimmaisen kaverini haakimpussa oli koristeellinen hevosenkenka (olikohan se pitsista tehty vai mista). Tarkoituksena on siis tuoda hyvaa onnea.  

Nyt heti en muuta keksi...

Paikyt pystyyn, siskot hyvat!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kun jarjestimme oman juhlamme taalla ausseissa (kumpikaan meista ei ole kuitenkaan aussi) niin vieraamme kovasti kummastuivat esim haakakun puuttumista. Taalla kun haakakulla on sellainen tarkoitus, etta se leikataan juhlassa ja laitetaan pieniin rasioihin, jotka kaikki sitten kiikuttavat kotiinsa ja syovat palasen siella. No meikalaiset ei tienneet tallaisesta mitaan vaan jalkkarina oli ihan muuta makeaa eika kakkua lainkaan. No ei siina kenenkaan vieraan paiva pilalle mennyt mutta ihmettelya se kylla aiheutti.  

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Me ollaan jarjestamassa Suomi-Aussi haita Suomessa, mutta ei oikein kummankaaan kulttuurin mukaisesti vaan lahinna meidan tyylilla ja hyvin rennosti.

Leikkeja ei tule laisinkaan kun niista ei kumpikaan meista oikein perusta. Erityinen inhoreaktio sulhasella on morsiamenryostoa vastaan. Ohjelmaan kuuluu lahinna musiikkia, se on meille molemmille tarkea juttu ja tuttavapiirista loytyy muusikoita enemman kuin riitavasti. Puheita pidetaan rajallisesti ja tanssia on tarkoitus jatkaa yomyohaan.  

Sulhasella on kaksi bestmania ja mulla saman verran kaasoja, mutta heidan pukeutumistaan ei ole tarkoitus koordinoida sen kummemmin. Haaautoksi kelvannee jonkun kaverin vahan parempi menopeli.

Meilla haiden luonteeseen vaikuttaa myos se, etta sulho oli jo tavatessamme asunut kuutisen vuotta Suomessa ja omaksunut paikalliset tavat melko hyvin. Ja vaikka nyt Ausseissa asutaankin, niin han potee samalla tavalla koti-ikavaa Suomeen kuin minakin.

Saa nahda mita Australian vieraat haista tykkaavat...  

Link to comment
Share on other sites

Updeittaampa noita meidan suunnitelmia, eli haat vietettiin pari viikkoa sitten taalla ausseissa  -haakertomuskesta loytyy tarkempia tietoja ja kuvia. Australailaisittain haissa todella luotetaan enemman hyvaan ruokaan, juomaan ja seurusteluun, eika niinkaan leikkeihin. Parilla muullakin tuntemallani aussimorsiolla (vrt. edellinen viestini) on ollut hevosenkenkakoriste roikkumassa joko ranteessa tai kimpussa, eli ehka se olisi kiva pieni aussilisa haihin...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Onko tuoreempia Suomi-Australia -pariskuntia kuulolla?

Täällä olisi yksi pari, joka suunnittelee häitä (monikossa) vuodelle 2010. Päänvaivaa aiheuttaa se, missä järjestyksessä häät pidetään... Eli ensin Suomessa vai Australiassa. Kahdet on joka tapauksessa pidettävä, koska kumpikaan suvuista ei pääse kokonaisuudessaan matkustamaan toiselle puolelle maailmaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Suomi aussi pari ollaan ja päätettiin järjestää vain yhdet häät.

Meillä on sukua ja ystäviä ympäri maailman ei vain ausseissa, joten joka tapauksessa kaikki eivät pääse paikalle, järjestettäisiin häät suomessa tai australiassa.

Näin ollen järjestämme pienet häät täällä suomessa ja ulkomaalaisia vieraita on vain kourallinen.

Meillä on toinen suomi-aussi ystäväpariskunta ja he menivät ensi naimisiin suomessa ja sitten pitivät pienet juhlat ausseissa.

Mutta kai nämä ovat aivan täysin makuasioita :)

Link to comment
Share on other sites

Taallakin yksi Suomi-Australia pari, haat ovat lokakuussa 2009. Halusimme pitaa vain yhdet juhlat. Molempien suvut ovat aika pienia, ja suuri osa ystavistamme asuu myos ympari maailmaa. Siina mielessa maalla ei ollut valia - kuitenkin suuri osa vieraista tulisi matkustamaan kaukaa. Valitsimme haidenpitopaikaksemme Australian, lahinna siksi, etta siella ilmastollisesti oli enemman "joustavuutta"ajankohdan valinnan suhteen (koska halusimme lampimahkon saan jne) seka sielta loytyi enemman kiinnostavia juhlapaikkoja.

Nyt siis jarjestamme haita toiselle puolelle maailmaa :) . Juhlapaikan olemme varanneet edellisella visiitillamme, ja joulun aikaan seuraavalla australianmatkallamme on sitten tarkoitus varata ja hoitaa "kaikki loput". Haiden alla suunnitelmana on saapua sinne noin viikkoa ennen, eli siina ei enaa ole kamalasti aikaa hoitaa tekemattomia asioita.

Link to comment
Share on other sites

Kiva kuulla, että täällä on muitakin! :) Mistä päin Australiaa teidän sulhasenne ovat, riepuli ja timtam?

Meidän suunnitelmat ovat edenneet hieman: kahdet juhlat tulee edelleen, ensimmäiset Suomessa heinäkuussa 2010 ja toiset Adelaidessa lokakuussa samana vuonna. Kahdet juhlat on pakko pitää, koska sulhasen suku on läheinen ja todella suuri (apilla 10 sisarusta ja näillä kaikilla suurperheet)... Molemmista juhlista tulee noin samansuuruiset, eli mitään grillibileitä emme ole Australian-päässä järjestämässä, vaan ihan oikeat häät (ilman lainvoimaista seremoniaa tosin).

timtam, suunnitelmanne kuulostavat suht samoilta kuin meidänkin, eli nyt jouluna olisi tarkoitus varata juhlapaikka lokakuulle 2010, muut järjestelyt netin kautta (onneksi aiottu hääpaikka tekee pakettina lähes kaiken tarvittavan). Sitten viikkoa ennen häitä pääsemme paikan päälle. Kerrothan häiden jälkeen, miten tämä sujui teidän kohdallanne! Itseäni jännittää eniten se, että joudumme valitsemaan sokkona ruokalajit ja kakun maun, koska ne pitää päättää kuukausi ennen häitä... Olisi ollut muutenkin kiva mennä maistiaisiin. :(

Nyt alkoi tehdä mieli toffeetimtameja! :P

Link to comment
Share on other sites

Isolde,

Meidankin haat on Adelaidessa! Kivaa, en olekaan loytanyt viela ketaan muuta joka suunnittelee sinne haitaan!

Mika haapaikka teilla on suunnitelmissa? Jos haluat, niin mulla on Adelaidesta ja ymparilta aika kattava excel haapaikoista, joita me harkittiin (siina on varmaan lahemmas 40-50 paikkaa, joita tutkin netissa ja joista sitten kaytiin 10 potentiaalisimmassa paikan paalla katsomassa). Tama siis jos ette ole viela varmoja siita, missa haat haluatte pitaa :)

Meidan haat on Carrick Hillissa, se on siina aivan Adelaide Hillsien juurella kaupungin laidalla, eli noin 20 min keskustasta. Sellainen historiallinen kartano/talo. Meillakin yksi tarkeista kriteereista oli, etta juhlapaikan puolesta tulee taysi paketti ruokineen etc.

Meilla on aikomuksena nyt jouluna (olemme siella ilmeisesti samaan aikaan!) kayda muunmuassa maistelemassa ja valitsemassa menu juhlapaikalla. Ja varata valokuvaaja, tilata kakku, varata kirkko jos sellaiseen paadymme, celebrant tai pappi, musiikki, kuljetukset, hommata jonkinlainen diili jostain hotellista vieraille jne.

Mielellani kerron kokemuksiani kunhan suunnitelmat etenee!

Meilla loppui vasta viime reissulta ostettu 2 kilon timtampaketti...ensi reissua odotellessa ;)

Link to comment
Share on other sites

timtam,

Oho! Enpä olisi uskonut, että täällä on toinen morsian suunnittelemassa häitä Adelaideen! :)

Meillä on juhlapaikka jo korvamerkitty, Waterfall Gully Restaurant Burnsidessa. Ei kyllä olla käyty paikan päällä ravintolassa, vaikka vesiputouksella olemmekin käyneet ja siellä on kaunista. Jos tuo on sisältä aivan susi, listalla on myös mm. Mt. Osmond Golf Club, vaikka itse en noille golfkenttähäille oikein lämpenekään... Melko määräävänä tekijänä meillä on hinta: budjetti on noin $75-80/nuppi, koska maksamme molemmat häät lähes kokonaan itse. Tuolla budjetilla karsiutuu jo aika monta muuten ihanaa paikkaa, valitettavasti. Millainen hintataso Carrick Hillissä on? Katsoimme sitä myös, mutta vaikutti turhan tyyriiltä. Meille on tulossa noin 60-70 vierasta, joten liian isokaan paikka ei ole kovin kiva, varsinkin, jos osa paikasta on vuokrattu muille.

Tuosta mainitsemastasi Excel-taulukosta olisi kyllä iso ilo, varsinkin jos tuo meidän ensimmäinen suunnitelma ei toteudu! Laitapa vaikka privaviestinä tulemaan, ja kiitos kaunis! :)

Tiedätkö muuten, millä aikataululla Adelaiden juhlapaikat yleensä varataan? Mietin vain, pidetäänkö meitä ihan outoina, kun tänä jouluna olemme tekemässä varausta vuodelle 2010. Todennäköisesti tämä joulureissu on viimeinen kerta Adelaidessa ennen häitä (normaalisti käydään joka toinen vuosi), joten on pieniä paineita saada kaikki kerralla varattua, varsinkin kun tällä kertaa vietämme puolet joululomasta Brisbanessa. :rolleyes:

Me muutimme maaliskuussa Lontoosta tänne Espooseen, Lontoossa sai Tim Tameja vielä ihan supermarketista... Vieroitusoireita, nyyh.

Meillä on muuten aikeena laittaa Suomen-häihin hääkarkeiksi Fruchocseja. :) Ovat sopivan kokoisia/tyyppisiä ja oikein eteläaustralialaisia (vaikkei asia välttämättä monille aukeakaan). Yksi minun tuttava on Fruchocs-tehtaalla töissä, toivottavasti irtoaa mates rates -hinnalla isompi satsi...

Link to comment
Share on other sites

Meilla haiden luonteeseen vaikuttaa myos se, etta sulho oli jo tavatessamme asunut kuutisen vuotta Suomessa ja omaksunut paikalliset tavat melko hyvin. Ja vaikka nyt Ausseissa asutaankin, niin han potee samalla tavalla koti-ikavaa Suomeen kuin minakin.

Saa nahda mita Australian vieraat haista tykkaavat...  

Käänsin otteen viestistäsi omalle kihlatulleni, joka on Suomeen tullut pelkästään minun perässäni. Mies kiinnostui kuulemaan, mitä aussi osaa Suomesta kaivata? Vastauksia saa laittaa miehelle osoitteeseen [email protected].

Lumi ja hiihtäminen ovat meillä ne jutut, jotka Suomessa ovat niitä hienoja juttuja, joiden takia kannataa Suomeen tulla. Metsämansikat ja -vadelmat ym. keräävät toki pisteitä nekin. Viimeiset pari vuotta ollaan tosin asuttu Etelä-Suomessa ja sää on ollut läpi vuoden huono - ei lunta ja kesälläkin sataa vettä koko ajan, talvella ei tahdo herätä kun on koko ajan pimeää ja kesällä ei saa nukuttua. Alkaa raukka tympääntyä, monistakin syistä... Noh, jospa parin vuoden kuluttua koetamme vuorostaaan Australiassa asumista (missä minua tympii pyöräilyn hengenvaarallisuus, lenkkipolkujen puute, talviset QLD-sisälämpötilat kymmenen asteen kieppeillä ja naapureiden autotallikaraokeluukutus)

Tai onko muilla aurinkomaan asukkailla Suomi-ikävää ja miksi? (meni kyllä vähän aiheen vierestä juttu mutta antakaa anteeksi)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Täällä uusi Suomi-Aussi pari. Ikää on 30 ja 35 ja yhdessä ollaan oltu vuoden verran. Tarkka hääpäivä selviää pian ... mutta mies haluaa kosia vanhanaikaisesti JA yllätyksenä ennen kuin siitä päätetään. A

Oletan että paperihommat eivät ole mitenkään vaikeat, mutta meillä tulee luultavasti kahdet juhlat, yhdet suomessa ja toiset Australiassa. Haluaisin "ensimmäisen" naimisiin menon Suomessa koska kuitenkin tullaan asumaan Australiassa - ainakin Suomen pää saa ne "oikeat häät". Australian sukulaiset ja ystävät saa meidän arkipäivän.

Toinen syy on, että haluan suomen tilaisuudesta tosi pienen ja epävirallisen enkä kirkkohäitä. Sulho on juutalainen ja minä en edes kuulu kirkkoon ... Sulho haluaa "oikeat häät" joten ne voisi sitten järjestää Australiassa. Plus hän voi sitten itse osallistua enemmän järjestelyihin ja itse voin keskittyä visuaaliseen puoleen, se kun on erikoisalaa. Hän haluaa jonkin verran juutalaisia traditiota.

Terve vain kaikille, mukava että meitä on monta!

Link to comment
Share on other sites

Tervetuloa Leandra! Juu kylla sita paperisotaa tulee olemaan vaikkei luulisi :) Asutteko Suomessa nyt? Viimeistaan sitten kun sen viisumin tanne hakemisen aika tulee good luck, siis kylla se varmasti irtoaa, mutta laja on hirmuinen. Varsinkin jos olette olleet yhdessa vasta lyhyen aikaa. Minne pain on tarkoitus asettua?

Aurinkoisia terkkuja taalta Perthista!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kiitos London :) . Ollaan tällä hetkellä vielä kahdessa maassa eli minä vielä virallisesti Suomessa ja mies Australiassa (oon juuri tulossa Suomeen muutaman viikon päästä, takana 2,5 kk ausseissa.), mutta ausseihin ja tarkemmin sanottuna Melbourneen olisi tarkoitus asettua maaliskuusta lähtien.

Oon joo kuullut että paperisota on melkoinen ... siksi tähtään nyt opiskelijaviisumiin ainakin aluksi. Että pääsee edes alkuunsa.

Vau, asut Perthissä, mulla on siellä tuttuja tai melkein sukulaisia, ja se on ihana paikka!

Vihdoinkin voin laittaa aurinkoisia terkkuja myös täältä Melbournesta kun sää on vähitellen lämmennyt :grin:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mun mies on Sydneystä.

Jossa minä muuten olisin halunnut mennä naimisiin. Mulla oli jo paikkakin valmiina, mona vale headland ja sitten rannalla bileet. Mutta mies halus häät talvella ja suomeen :)

Joten suomessa kun ollaan niin täällä on häät. Jotka muuten alkaa olla tosi lähellä. Enää tasan kuukausi... Kamala miten paljon järkkäämistä. Best man tulee lontoosta joten mun kaaso (sisareni) ja minä järkätään kaiken kivan lisäksi vielä miehen polttareita. Ei siis mitään perinteistä menoa ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Tietääkö kukaan Australiassa häitään viettänyt, mistä vihkitoditukseen voisi siellä saada Apostille-leiman? Tämä apostille tarvitaan avioliiton laillistamiseksi Suomessa (= eli suomessa maistraattiin täytyy viedä "laillistettu" vihkitodistus). Mikähän viranomainen Australiassa myöntää tämän...?

Link to comment
Share on other sites

^

"An Apostille may be obtained from the Department of Foreign Affairs and Trade state or territory offices in Adelaide, Hobart, Darwin, Perth and Brisbane and the Australian Passport Offices in Sydney, Canberra, Melbourne and Newcastle."

Tiedot tältä sivulta, samalla sivulla myös yllä olevien laitosten yhteystiedot.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hienoo tääl on oikein ketju meille aussien morsiammille. Meillä ois tarkotus pitää häät kahden vuoden päästä, et vielä on aikaa mut parempi tehä suunnitelmat ennemmin ku myöhemmin. Me pidetään varmaan isommat häät Suomessa ja varmaan ehkä illallinen tai jotain pientä Ausseissa myöhemmin. Toisaalta sulhasen suku on niin pieni et ne taitaa kaikki lentää Suomeen oikeita häitä varten et saa nähdä tarviiko tota illallista.

Mä oon lueskellu näitä aussien häälehtiä ja aika paljon vissiin panostetaan just koristeluihin ja ruokaan. Jotkut jutut on vähän mauttomia ja amerikkalaisia niinku jotku istuin lakanat mihin laitetaan pinkit rusetit ympäri.. Ei ihan meijän tyyliä.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tervehdys,

Satuinpa naille sivuille ihan vahingossa etsiessani catering hintoja, ja yllatyksena huomasin etta taalla Australiassa on monia suomalaisia morsiamia. Itse asun kihlattuni kanssa Adelaidessa, ja ideana olisi viettaa haita taalla. Pitkaan ollaan pohdittu missa haita pidetaan, ja millon. Nailla nakymin olemme siis menossa Adelaidessa naimisiin noin vuoden kuluttua. Varsinaista paivaa ei tosiaan viela osata sanoa.

Ihana kuulla etta taalla on nain monia suomalaisia menossa naimisiin. Onko kukaan innostunut beach-haista? Mitahan kaikkea siihen liittyy jarjestamisen mielessa?

Sellanen teema hieman houkuttelee. :o)

Tosi mukava kuulla muista suomalaisista Adelaidessa.

Kati

Link to comment
Share on other sites

Heippa ja tervetuloa Kati

Beach häät ois varmaan aika romanttiset, mut mä oon kuullu et käytännössä ei toimi niin hyvin. Yleensä just ku tuuli puhalta ja sit on vaikee arvioida säätä ja tietysti hiekkaa on sitten kaikkialla. Mut biitsi-häihin keksis kyl ihania teemoja, koristelis simpukoilla ja muulla merihenkisellä. Aussien lehdissä on melkein kaikissa aina joku biitsi-teema idea artikkeli.

Meijän häät on Suomessa todennäköisesti järven rannalla eli vähän helpompi versio :D Australiassa on kans ihan tajuttoman kallista pitää häitä. Ehkä puoli vuotta sitten oli paikallisessa lehdessä juttua et keskimääräinen summa budjetille on joku 30 000 AUD!! Olin vähän järkyttyny varsinki vasta kihlautuneena ;D Mut ei se tarkota et sitä halvemmalla ei pääsis, meidän yhdet tutut järjestää häänsä syyskuussa ja heidän budjetti on kuulemma noin 3000 AUD mikä on ihan uskomatonta. Mä kävin tammikuussa häämessuissa ja se oli aika järkyttävää kans ku ne yritti jokainen myydä omaa juhlapaikkaansa ja hinnat taivaissa. Jos järjestät kaiken itse ja vähemmän suositussa paikassa niin ihan varmasti saat halvemmalla ja samaa laatua. Iip, tuli budjetti stressailua :D

Link to comment
Share on other sites

Moi Kati,

Meillä oli Adelaidessa häät lokakuussa (asumme siis toistaiseksi Suomessa). Vihkiseremonia pidettiin yhdessä keskustan laitamilla olevassa kirkossa (St Johns Anglican) ja itse juhlat oli Carrick Hillissä. Juhlapaikka oli aivan mahtava, ja vieraat tykkäsivät kovasti.

Noissa beach-häissä tosiaankin täytyy varmaan varautua säähän. Olen kuullut, että jos seremonia on rannalla niin monesti tuuli aiheuttaa "kuuluvuusonglemia" - eli vieraiden on vaikea kuulla. Itse en ole kylläkään rantahäissä ollut, joten tämä on siis kuulopuhetta. Yksi vaihtoehtohan voisi olla, että hommaatte juhlapaikan rannalta (esim Glenelgissä on muistaakseni joku Beach house tms) joka voi toimia backuppina.

Me käytiin katsastamassa aika monta juhlapaikkaa Adelaiden ympäristössä, mutta niistä ei mikään ollut varsinaisesti rannalla.

Onnea häiden järjestelyyn, kerro jos haluat jotain vinkkejä Adelaiden hääjutuista :girl_smile: !

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Heippa!

Onkohan kenelläkään kokemuksia hääjuhlien järjestämisestä Canberran lähellä? Minulla ja aussikihlatullani on suunnitelmissa pitää ensin juhlat Suomessa toukokuussa 2012, ja sitten toiset juhlallisuudet Ausseissa, luultavasti Canberrassa. Ajattelin että panostetaan Suomen juhliin ja pidetään Ausseissa halvempi kokkaritilaisuus, mutta tosiaan hinnat Canberran lähellä ovat tosi paljon! Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Olisko täällä muitakin Suomi-Australia pareja?

 

Meillä olisi nyt edessä siviilivihkiminen ensin täällä ausseissa, ja sitten Suomessa avioliiton siunaus kirkossa ja isot juhlat.. Onneksi on paljon apujoukkoja Suomessa, nyt jo ahdistaa tämä häiden järjestely etänä. Ensi tammikuussa on siis häät Suomessa, ja sitä ennen aussiversio rennommalla meiningillä (sulhanen pukeutuu kuulemma frakkiin Suomessa vain jos saa Aussihäissä pitää shortseja.. :o)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...