Jump to content
Naimisiin.info

Naimisiin Italiassa?


Recommended Posts

Onko kenelläkään kokemuksia siviilivihkimisen onnistumisesta Italiassa? Mitä tulisi ottaa täältä lähtiessä huomioon ja kenen puoleen kääntyä varsinaisen tapahtuman osalta? Haaveitako vain...

Link to comment
Share on other sites

Itse asiassa kannattaa ottaa yhteyttä Roomassa olevaan Suomen suurlähetystöön. Heiltä olen saanut hyvin tietoa asiasta, eikä edes vaikuta kovin monimutkaiselta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Miekkoseni on norjalainen ja asumme Oslossa. Meilla on kuitenkin erityinen "rakkaussuhde" Italiaan ja varsinkin Roomaan. Kaiken hassakan valttamiseksi kotikylassani, harkitsemme mahdollisesti pienehkoja haita Roomassa. Haluaisimme kuitenkin mieluiten kirkollisen evlut vihkimisen mikali mitenkaan mahdollista?!? Kummallakaan Suomella tai Norjalla ei ole merimieskirkkoa Roomassa - loytyyko mitaan muita jarkevia vaihtoehtoja (siis kirkolliselle seremonialle, joskin sitten suurlahetyston virallisen lisaksi)? Evlut kirkkoa Roomassa? Sukulaisista loytyisi pappi joka voisi vihkia, mutta miten on kaikkien saadosten ja lakien laita? Olisin kiitollinen kaikesta tiedosta ja kokemuksista!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 years later...

Heips!

Olen suomalais-italialaisen miehen tuleva vaimo ja olemme puhuneet mahdollisuudesta järjestää hääjuhla Italiassa. Sivut www.juhlitaanitaliassa.com eivät ilmeisesti ole enää toiminnassa? En ainakaan itse onnistunut niille pääsemään...

Siispä: kokemuksia, vinkkejä & faktoja otetaan vastaan! Mieheni suku on pohjois-Italiasta mutta olemme todella ihastuneita myös Roomaan.

Link to comment
Share on other sites

Ihanaa löytää täältä tämä viestiketju ja tietää, että muutkin haaveilevat häistä Italiassa!

Meillä on hääpäivä jo lyöty lukkoon ensi kesälle ja järjestelyt ovat menossa. Juuri eilen hain maistraatista esteettömyystodistukset minulle ja tulevalle miehelleni! :-X Minä laitoin postia itsekin Roomaan, Suomen suurlähetystöön. Nyt on vielä epäselvää mikä on Italiankielinen virkatodistus, joka sinne pitää myös lähettää yhdessä esteettömyystodistusten kanssa?!? Huomioitavaa on myös, että esteettömyystodistus pitää lähettää ajoissa (hääjärjestelijämme sanoi, että mielellään 3-4 kk ennen H-hetkeä) suurlähetystöön.

Kun saimme päähämme ajatuksen häistä Italiassa, yritimme ensin sopia vihkimistämme erään Rooman lähellä olevan hotellin kanssa, josa on pieni, kaunis kappeli. Muutamia englanninkielisiä sähköposteja vaihdettuamme totesimme, ettei tästä taida tulla mitään. Lisäksi meille kerrottiin, että Italiassa ei vihitä kuin siviilivihkimisenä toisen maan kansalaisia, jotka eivät ole katolisia, joten jouduimme unohtamaan sen ajatuksen.

Tämän jälkeen laitoin tarjouspyyntöjä muutamille suomalaisille hääjärjestelijöille ja toinen alkoi kuulostaa todella ihanalta ja juuri meidänlaiseltamme. Kommunikointi helpottui todella paljon kun pystyy suomeksi lähettämään sähköpostia ja molemmat varmasti ymmärrämme toisiamme. No, hintaahan näillekin palveluille tietenkin tulee, joten pienet häämme tulevat maksamaan kuitenkin varmaan loppujen lopuksi saman verran kuin Suomessa pidetyt keski kokoluokan häät.

Tietysti stressiä lisää hieman se, että täytyy tässä vaiheessa täysin luottaa hääjärjestelijään kun ei itse ole paikan päällä sopimassa vihkipaikasta, majoituksesta, kampaajasta, kukista ym. Siltikin jo tässä vaiheessa suosittelen todella miettimään Italiassa avioitumista, jos maa vaan yhtään houkuttelee!

Toivottavasti laitatte tänne lisää ajatuksia ja kokemuksia tästä aiheesta!!

Link to comment
Share on other sites

Aivan ihanaa! Nyt innostuin todella paljon ja haaveilen jo pää pilvissä häistä Roomassa :) Tuleeko teille paljon vieraita Suomesta? Kuinka olette järjestäneet vieraidenne majoituksen vai järjestävätkö kaikki omansa? Olisi kiva kuulla lisää yksityiskohdista :)

Link to comment
Share on other sites

Heippa Girasole ja muut!

Meille tulee vieraita Suomesta 15-18, kaikki eivät ole vielä varmistaneet.

Häämme tulevat olemaan Toscanan maakunnassa, vajaan 200 km:n päässä Roomasta. Vieraat lentävät Roomaan, josta yhteiskuljetuksella matkustavat hääpaikkaamme. Majoitus on ihanan kuuloisella viinitilalla ja vierasmäärämme sopii sinne juuri ja juuri. Kun olemme nyt vielä miettineet tätä lisää, niin viinitila ja majoitus siellä kuulostaa todella "aidolta italialaiselta" vaihtoehdolta, eli siis ihanalta! :)

Roomaan on suht halvat lennot, jopa suorana (kyseisenä ajankohtana 230 e menopaluu), siihen kun laskee kuljetukset Roomasta ja yöpymiset tulee vieraiden matkakustannukselle hintaa noin 400 euroa neljältä yöltä. + tietysti syömiset ym. Joten ei mielestäni kohtuuton ja luultavasti tästä syystä lähes kaikki vieraamme päättivät heti, että ovat tulossa.

Sain tilattua myös virkatodistukset. Ne ovat syntymätodistuksen kaltaiset, jotka tilataan Helsingin maistraatista ja lähetetään sitten yhdessä esteettömyystodistusten, passikopioiden ja 30 e maksukuitin kanssa Rooman suurlähetystöön.

Jos haluat voin laittaa tänne hääjärjestelijämme ja toisen suomalaisen, jolta tarjouksen pyysin tiedot? Tosin kumpikaan ei varsinaisesti toimi Roomassa. Toinen kyllä sanoi sielläkin järjestävänsä, mutta hinta luonnollisesti nousee.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kuulostaa aivan ihanalta! -Olen todella kateellinen;) tuo vierasmäärä voi olla se mikä minulla ja miehelläni tulee olemaan ongelma, sillä vaikka osa mieheni sukulaisista asuu Italiassa, suurin osa valtavasta suvusta asuu Suomessa... Mutta jos kutsuu vain ne kaikista läheisimmät. Kiitos kaikista vinkeistä! Ja viettäkää mukavat häät ja nauttikaa Italiasta!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Vielä kirjoitan tänne, jos joku vaikka sattuu tätäkin lukemaan... :)

Häät on vietetty ja voin kyllä sanoa aika monia suomalaisia ns. "perinteisiä" häitä nähtyäni, että aivan mahtava vaihtoehto niille. Italiassa siviilivihkiminen oli todella paljon juhlavampi kuin Suomessa. Meidät vihki pienen paikan kaupunginjohtaja ja vihkiminen kesti noin puoli tuntia. Vihkisali oli kuin suomalaiset kirkot ja kaupungin maisemat vertaansa vailla.

Juhlatilaisuus oli viinitilalla, jossa tunnelma ja ruoka oli sanoinkuvaamattoman ihanaa. Vieraamme sanoivat, etteivät olisi ikinä uskoneet häiden voivan myös tälläisia ja kaiken sujuvan ulkomailla näin loistavasti.

Kaikille tätä vaihtoehtoa ja ihanaa Italiaa hääpaikaksi suunnitteleville en voi muutakuin suositella! Ja suuret kiitokset saa myös meidän hääjärjestelijämme, Mari Mattila/ Toscanan tuuli, joka oli kultaakin arvokkaampi ja todella asiantunteva.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Me menemme naimisiin etela-Italiassa Napolin kupeessa merenrannalla.

Mieheni on italialainen, joten osa jarjestelyista hoidettiin alkuun jo viime vuonna, kun viela asuimme Italiassa. Nyt hoidamme loput sahkopostitse.

Meille tulee siviilivihkiminen ja kasittaakseni meidan pitaa toimitaa 1) esteettomyystutkimus, jossa on apostillen leima, seka 2) minun syntymatodistus, jossa myos tuo ko. apostilla seka 3) kolmas todistus, jonka nimea en nyt muista, mutta tarvitaan ulkomailla sovittavaan avioliittoon(nain minua Suomen maistraatti opasti).

Meilla juhlapaikka on ns all inclusive eli hoitavat ruuan lisaksi koristelut, bandit ja valitsemamme ohjelmat etc. Ainoastaan kukat ja kampaajat hommasimme itse haapaivalle. Olisin ensin vuokrannut ns wedding plannerin, joka pitaisi narut kasissa, mutta hinta oli sen verran suolainen siita, mita ne olisivat tehneet ja koska olimme jo puolet asioista ehtineet itse hoitaa, jatimme ajatuksen sikseen.

Innolla odotamme minun sukua ja ulkomaalaisia ystaviamme saapuvaksi haihimme. Puitteet ovat ihanat: valimeri valkehtii juhlapaikkamme terassilta ja horisontissa nakyy seka Napolin rantaviiva valoineen etta massiivinen Vesuvius tulivuori :-X

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Täällä yksi morsian ilmoittautuu mukaan ketjuun! Olemme molemmat suomalaisia, mutta meillä on rakkaus-suhde Italiaan. :-X Menimme kihloihin Roomassa ja haaveilemme häistä 5 lähimmän ystävän todistaessa. Rooma on vienyt meidän molempien sydämet, joten tässä suunnittelu pikkuhiljaa aloitettu ja tietoa Rooman suurlähetystöstä hankittu kasapäin. :)

Link to comment
Share on other sites

Täällä tiedossa siviilivihkiminen Italiassa italialaisen kanssa. Nyt on paperisota käynnissä, mutta kyllä se tästä!

Oih, Rooma ois kyllä ihana. Me ollaan ihan toisella puolella Saapasta, mutta minäkin olen kirjoitellut suurlähetystöön... Toivottavasti teidän projekti onnistuu!

Link to comment
Share on other sites

Käydään tässä juuri sähköpostikeskustelua erään suomalaisen firman kanssa joka järjestää häitä ym. Arezzon alueella. Saapi nähdä mitä ihanaa sitä on tiedossa. :)

Link to comment
Share on other sites

Jee, esteettömystodistus tuli vihdoin Suomesta!! Ja nyt eikun papereita suurlähetystölle.

Onko kenelläkään käsitystä, kauanko suurlähetystöllä kestää kirjoittaa italiankielinen esteettömyystodistus?

Mä saan kohta harmaita hiuksia, kun ei saada varata vihkiaikaa comunesta ennen kuin suurlähetystö on hoitanut osansa. Kiva suunnitella häitä, kun ei voi tietää edes, mille viikolle saati päivälle ne osuu. Mutta eiköhän se tästä, ennemmin tai myöhemmin. Toivottavasti myös kaikilla muilla samassa tilanteessa olevilla menee homma jouhevasti :)

Muokattu: , käyttäjä: Werna
Link to comment
Share on other sites

Täälläkin suomalainen pari, ja häät Toscanassa ensi toukokuussa :) Paljon matkustavina ja monesti Italiassa käyneinä tuntui vain luonnolliselta järjestää häätkin siellä. Italia mahdollistaa juuri sellaiset häät kuin me haluamme, historialliset puitteet, erinomaiset paikalliset ruoat ja viinit ja toivottavasti ikimuistettavat häät ;)

Taitaa olla Egencillä sama firma apuna kun meilläkin, helpottaa melkoisesti stressiä siitä että järjestää häitä toiseen maahan, kun on joku kontakti paikan päällä.

Link to comment
Share on other sites

Täällä olisi yksi pariskunta kuopiosta ja ulkomaille järjestetty hääjuhla on noussut ajatukselle, mutta oltaisi kovasti kiinnostuttu että mitähän mahdollisia suomalaisia firmoja italiassa tai yrityksia on, jotka auttaisivat tässä suunnittelussa ja paikan hankinnassa?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei kaikille!

Olen 30-vuotias suomalainen parturi-kampaaja, maskeeraaja ja kynsiteknikko. Teen edullisesti rakennekynsiä, manikyyrejä, meikkauksia ja kampaajan töitä Italiassa Rooman alueella. Yhteyden minuun saa parhaiten sähköpostitse [email protected]

Hinnastoa voin laittaa tulemaan kiinnostuneille sähköpostitse!

Tervetuloa!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei

Kirjoitinkin jo tuonne uuden otsikon alle, kun tämä ketju ei sattunut silmään. Kiitos Brunetti vinkistä.

Eli alamme ukkokultani kanssa suunnittelemaan naimisiinkarkureissua ja ajatuksena olisi siis yhdistää se tulevaan Rooman reissuumme. Reissulle lähdetään joskus ensi vuoden alkupuolella, joten aikaa järjestelyyn on.

Alkuperäisen viestini jälkeen löysinkin Rooman Suomen suurlähetystön sivuille ja lueskelin sieltä sen infopaketin. Nyt isoimmaksi kynnyskysymykseksi tulee raha. Maksaako toimitus oikeasti 1200-1400€??? Vai onko jotain halvempia vaihtoehtoja vihkimiseen. Niin ja mitä tuo hinta sisältää, kuuluuko siihen mukaan tulkin palvelu? Jos ei niin mitä sellainen kustantaisi?

Eli kaikki neuvot ja kokemukset ovat tervetulleita.

Jos itse vihkimisen järjestäminen Roomassa käy kovin hankalaksi, niin vaihtoehtona on mennä Suomessa maistraatissa naimisiin ja lähteä siitä suoraan sitten Roomaan häämatkalle. Mutta jotenki toivoisin, että kun suostun kahden keskiseen karkureissuun että itse vihkimisessäkin olisi jotain erikoista, romanttista =D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Millainen siviilivihkimis-seremonian kulku Italiassa on? En ole löytänyt oikein mistään tietoa tästä.

Link to comment
Share on other sites

Sen verran mitä omastani muistan, niin kesto oli noin 15-20 minuuttia. Vihkijä luki tietyt lakipykälät ja ainakin "esitteli" vihkiparin (koko nimi, mistä kotoisin, milloin syntynyt jne.) sekä todistajat. Sitten oli sormusten vaihto ja viimeisenä vaiheena vielä "sopimusten allekirjoittaminen", johon siis osallistuvat vihkipari + kaksi todistajaa. Olisiko sen jälkeen ehkä ollut vielä vihkitodistuksen luovuttaminen. Voi kuinka vähän muistankaan, kun jännitti sen verran! Omaisten ja ystävien puheita pidettiin myös keskellä seremoniaa. Pitäisi tarkistaa, jos mulla on vielä omasta vihkimisestä video, niin palautuisi mieleen, missä järjestyksessä asiat tarkalleen menivät. Nyt en tiedä, onko sinulla kyseessä vihkiminen, jossa toinen osapuoli on italialainen? Jos molemmat ulkomaalaisia, voihan olla, että käytäntö on erilainen (siis että lukevatko noita italialaisia lakipykäliä jne.).

Meille ei annettu ennen omaa vihkimistämme minkäänlaista infoa seremonian kulusta. Käytiin sitten muina miehinä pari viikkoa ennen omaa vihkimistämme vakoilemassa muiden vihkitoimituksia salin takarivissä - tilaisuushan on periaatteessa julkinen, ja sali oli niin iso (meillä melkein kirkon kokoinen), ettei kukaan kysellyt, mitä porukkaa olimme... :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Itseäni kiinnostaa myös vihkiminen italiassa.

Haaveilen perheen kanssa, mies +2 lasta, karkaamisesta ja salaa naimisiin menosta Italiassa, mutta mietityttää tuo vihkimisen hinta ulkopaikkakuntalaiselle, joka ilmeisesti vaihtelee kaupungista riippuen Rooman viikonloppuhäiden 1400e:stä ilmaiseen. Osaako kukaan sanoa eri kaupunkien hintoja tai tietäisikö mistä hintoja voisi löytää?

Kyseessä on todellakin ainoastaan siviilivihkiminen ja idea on, että dokumentti allekirjoitetaan paikanpäällä, eikä kotomaistraatissa.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Täällä myös yksi tuleva morsian joka painiskelee hääjärjestelyjen kanssa Italian suuntaan. Olen ollut yhteydessä hääjärjestelijöihin Italiassa ja he auttavat kyllä kaikessa mahdollisessa ja puhuvat hyvin englantia (mikä ei ole perusolettamus kun on kyse italialaisista...). Taidan nyt kuitenkin päätyä järjestämään häät itse täältä Suomesta käsin koska meille tulee pienet häät (n. 20 henkilöä) ihan perussetillä vihkiminen + ruoka + yöpyminen eikä mitään ylimääräisiä juttuja ja uskon että pystyn hoitamaan nuo itsekin. Googlettamalla löytyy paljon erilaisia vaihtoehtoja suunnittelijoista, palkkiot tuntuivat olevan n. 1000-3000e kun pyysin aika monelta tarjouksen.

Itselleni yllätys oli se, että vihkiminen ulkomaalaisille järjestetään aina maistraatissa tai maistraatin hyväksymässä paikassa (hääsuunnittelijat osaavat neuvoa millä paikoilla on lupa vihkimiseen), ei siis missä tahansa puutarhassa tms. Vihkiminen maksaa tosiaan n. 1500e, varmaan riippuen aika paljon paikasta. Suunnittelijat ehdottivat monesti ruokailua jossain ravintolan nurkkauksessa mutta siis samassa ravintolassa olisi muitakin ihmisiä syömässä eikä olisi meille privaatti kuten suomalaisissa häissä itse ollaan totuttu. Eli ottakaa huomioon että häät voivat olla aika erilaiset Italiassa! :) Sulholle tuli järkytyksenä se että voi ei, nyt joku italialainen vihkii meidät, lukee tekstit italiaksi ja sitte jonkun pitää tulkata suomeksi eli on ns. kaksikielinen seremonia mikä hänen mielestä "kuulostaa tyhmältä" :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Itselleni yllätys oli se, että vihkiminen ulkomaalaisille järjestetään aina maistraatissa tai maistraatin hyväksymässä paikassa (hääsuunnittelijat osaavat neuvoa millä paikoilla on lupa vihkimiseen), ei siis missä tahansa puutarhassa tms. Vihkiminen maksaa tosiaan n. 1500e, varmaan riippuen aika paljon paikasta. Suunnittelijat ehdottivat monesti ruokailua jossain ravintolan nurkkauksessa mutta siis samassa ravintolassa olisi muitakin ihmisiä syömässä eikä olisi meille privaatti kuten suomalaisissa häissä itse ollaan totuttu. Eli ottakaa huomioon että häät voivat olla aika erilaiset Italiassa! :) Sulholle tuli järkytyksenä se että voi ei, nyt joku italialainen vihkii meidät, lukee tekstit italiaksi ja sitte jonkun pitää tulkata suomeksi eli on ns. kaksikielinen seremonia mikä hänen mielestä "kuulostaa tyhmältä" :D

Minäkin olen menossa Italiassa naimisiin, mutta tilanteeni on hiukan erilainen, sillä asun Italiassa ja mieheni on italialainen. Halusin kommentoida, että minullekin oli yllätys, ettei siviilivihkimistä voi järjestää missä tahansa, kuten Suomessa.. todella harmi!! Täällä kun kauniita paikkoja riittäisi! Tosin moni paikka järjestää "valeseremonioita" oikean vihkimisen jälkeen (ensin siis käydään maistraatissa allekirjoittamassa paperit ja sitten pidetään seremonia, vaikka virallisesti ollaankin jo naimisissa).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...