Beam

Brittiläisiä hääperinteitä?

36 viestiä aiheessa

Tietääkö kukaan jotain erityisiä/suosittuja hääperinteitä Briteistä? Tai miten muuten olette tuoneet esille sulhonne enkkulaisuuden häissä? Meille on tulossa suomi-brittihäät ja olisi kivaa tietenkin saada ujutettua myös brittiläisiä juttuja mukaan, mutta sulho kun vain on ollut omanmaalaisissaan häissä viimeksi vuonna viis, joten ei muista mitään (ne miehet!) Emme ole vielä kertoneet vanhemmillemme hääsuunnitelmista, joten sulhon vanhemmilta emme voi vielä kysyä - ja olisi sitä paitsi kivaa yllättää heidät esittelemällä heille jo valmiiksi joitain ajatuksia englantilaisuuden huomioimisesta. Pienimmätkin ideat käy, kiitos jo etukäteen!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tarkistus: niin nimenomaan englantilaisa hääperinteitäkö peräänkuulutat siis? Skotti-, irkku- ja walesilaisissakin häissä kun on voi joskus olla ihan omat perinteet käytössä jotka näyttäisi hassulta englantilaisissa häissä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Englantilaisia jep, voisi sulkin perhe tosiaan hymistelllä huvittuneena jos sotkettais paikat ja tavat keskenään. Hyvä tarkkennuskysymys, kun käytin viestissäni sekä brittiläisyyttä että enkkulaisuutta!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ma oon kolunnut tusinat brittihaat ja mun piti ihan miettimalla miettia mita traditioita niissa on ollut... :-? Eipa ne juuri poikkea Suomalaisista, paitsi ovat vahemman kotikutoiset.

Tassa nyt joitain mieleen tulevia:

-Jos vihkiminen on kirkossa soitetaan kelloja haaparin poistuessa

-Riisin sijasta heitetaan konfettia, joko paperista tai kuivatuista ruusun teralehdista tehtyja.

-Monikerroksinen haakakkuhan on alunperin nimenomaan Englantilainen juttu ja saanut muotonsa Lontoon Cityssa olevan St. Bride's kirkon tornista.

-Haakakun ylin kerros sailytetaan esikoisen ristiaisiin.

-Wedding favours - eli naita kai vastaisi meidan haakarkit, nama voivat olla pienet lahjat tai perinteisemmin 5 sokerikuorrutettua mantelia (joita ei edes kannata yrittaa syoda jos haluaa pitaa hampaansa ehjina)

Mantelit symboloivat terveytta, vaurautta, hedelmallisyytta, onnea ja pitkaa ikaa.

Yhdistavat tekijat haissa joissa olen ollut vieraana on ollut mm.

-Yksia lukuunottamatta kaikissa on ollut poytiintarjoilu

-Puheita lukuunottamatta ei muuta ohjelmaa kuin seurustelua ja tanssia

-valokuvaus aina ja ehdottomasti vihkimisen jalkeen ja vieraat pidetaan tyytyvaisina drinkeilla ja canapeilla

-Yksissakaan ei ole ollut kimpunheittoa

-vieraat eivat leikkaa kakkua, vaan haaparin leikattua pitopalvelu leikkaa kakun paloiksi ja sita on yleensa tarjolla jollain sivupoydalla pitkin iltaa (se syodaan sormin)

-DJ on tavallisempi valinta kuin bandi

-Vain yksissa on ollut onnittelujono

-kirkkoseremonia on paljon pidempi kuin suomessa, yleensa kestaa noin tunnin (2 virtta, pari runoa tai tekstinpatkaa) ja 'signing the register' kohdassa pari poseeraa pitkaan ja kaikki napsivat ihan vimmatusti kuvia

-kirkkohaissa on poikkeuksetta ollut kuoro laulamassa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ne brittihaat joissa olen itse ollut ovat olleet kaikki aika "hienoja". Siis ennemmin hienossa hotellissa vaikka pienemmalla porukalla kuin vuokratussa salissa isommalla. Kutsut ja muut ovat yleensa ostettua kamaa, eika mielestani kuulu hirveasti brittiperinteeseen lahtea itse vaantamaan oikein mitaan.  

Minahan shokeeraan kaikki tekemalla kutsut ja kiitoskortit ja koristelut ja muut ihan itse ;D

Niissa haissa joissa olen ollut musiikki on ollut enemman popahtavaa ja poppirakkauslauluja kuin valsseja tai muuta suomalaisesti haatraditionaalista. Ensimmainen tanssi ei ole ollut valssi.

Asustuksena miehella se korkea hattu, en nyt muista nimea, eika missaan tapauksessa vain musta puku vaan ihan oikea haihin tarkoitettu joka yleensa vuokrataan. Morsiammella traditionaalisempi  valkoinen ja "iso" prinsessa haapuku kuin suomessa on tapana ja ehdottomasti huntu. Brittihaissa etikettia mielestani noudatetaan enemman ( ie sulkki, BM ja kai morsiamen isa samalla tavalla pukeutuneita, istumajaerjestykset ja puheiden pidot etiketin mukaan)

Toivottavasti sait jotain tasta sepustuksesta irti!

*muoks* ja allekirjotan myos fifin kommentit, paitsi tuosta kuorosta en tieda.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miesten asu on yleensa morning suit, eli saketti ( :-?) suomeksi ja se korkea hattu on silinteri

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ollut vain yksissä brittihäissä (englannissa, sekä morsian että sulhanen kotoisin Lontoon lähistöltä), jotka poikkesivat hieman niistä muutamasta suomalaisista häissä, joissa olen ollut muutama vuosi sitten.  Huomaamiani eroja suomalaisiin häihin näissä enkkuhäissä olivat:

- aviopari käy vihkimisen aikana allekirjoittamassa jotain papereita (joku osaa varmaan sanoa mitä nämä ovat. Suomalaiset ystäväni ovat sanoneet, että suomessa samaiset paperit ilmeisesti allekirjoitetaan ennen vihkimistä, en tiedä  :-/).

- riisin heittämisen sijaan vieraat puhaltelivat saippuakuplia vastavihityn parin päälle

- Wedding breakfastilla oli pöytiin tarjoilu, eli ei suomalaista noutopöytää

- puheiden lisäksi ei mitään muuta ohjelmaa kuin DJ illalla (tosin joku moriusparin ystävistä oli koonnut muutaman A4 verran valokuvia kopioituna parin yhteisistä vuosista ja se kiersi ruokailun välillä pöydissä ja sai vierailta hyvän vastaanoton.)

- näissä häissä oli kutsuttu lisäksi eri porukkaa "evening receptioniin" eli kaikkea väkeä ei oltu kutsuttu itse kirkkoon ja wedding breakfastille

Häät olivat muistaakseni melkoisen isot, ehkä noin 100 henkeä ja muutama uusi kasvo lisää illalla. Itselleni uutta ja ihmeellistä oli tietysti noutopöydän ja perinteisen morsiammen ryöstön puuttuminen. Muistaakseni morsian heitti pienen kimpun illan kuluessa - mutta saatan muistaa väärinkin. Häät olivat tunnelmaltaan oikein mukavat ja DJ viihdytti kaikkia hyvin tanssilattialla. Morsiuspari viipyi itse paikalla iltamyöhään ja vietti hääyön meidän vieraiden kanssa samassa paikassa. Itseasiasssa oli aika kiva nähdä itse juhlaparia heti seuraavana aamuna aamupalalla.

Olen itse samassa tilanteessa kuin Heartbeat, että pitäisi suunnitella enkku-suomihäät, mutta en oikein tiedä miten sen taiten tekisin. Haluasin tuoda mukaan paljon suomalaisia perinteitä, mutta koska häämme ovat täällä Englannissa en ole varma kuinka paljon voin miksata suomalaista maalaishääromantiikkaa vähän "hienommalta" tuntuvan enkkuperinteen joukkoon. Jotenkin vaan haluaisin kovasti, että meidän häissä heitettäisiin morsiusparin päälle riisiä eikä puhalella saippuakuplia... Olen jostain lukenut, että riisin/conflettien heittäminen on joissain kirkoissa jopa kielletty. Täytynee varmaan selvittää papin kanssa ennenkuin jakaa vieraille riisipusseja.

Osaisiko joku kertoa kokemuksista, miten muut ovat organisoineet molempien maiden perinteiden kunnioittamisen taidolla ja tyylillä????

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille jo tähän mennessä tulleista vastauksista! Aika samanlaisia mielikuvia mullakin on ollut, kuin mitä olette kertoneet. Ja just tuo, että enkkuhäät ei todelllakaan ole mitään kotikutoisia kuten meillä täällä Suomessa meinaa vähän olla...vähän kyllä meinaankin sen takia valkkailla huolella, mitä tehdään itse ja mitä ei. Sulkkini on vielä vanhempiensa ainut lapsi, joten voipi olla että tulevat appivanhemmat haluaa mielummin vähemmän askarrellut näköiset häät  ;) Juu, pitänee kohta paljastaa salaisuus molempien vanhemmille niin pääsee nämä suunnitelmat paremmin vauhtiin!

Ja Onnetar, kyllä esim. riisinheittoa (tai muiden sopivien "ryynien", eikös Suomessakin suositella nykyään jo jotain muuta heitettäväks riisin sijasta?) voi hyvinkin miettiä tapahtuvaks, vaikka olette Enkuissa - sehän on vain mielenkiintoinen pieni eroavuus saippuakuplien sijasta  :) Enemmän muakin just mietityttää se, ett kun Enkuissa juhlivat aina niin upeissa, vanhoissa lähes linnojen näkösissä paikoissa tai upeissa saleissa, niin mitäköhän meidänkin vieraat miettii, kun/jos tulevat meidän kaavaillun juhlapaikan eli ison, punamullan värisen hirsitalon pihalle (JOS se hääpaikkana, paikka vielä auki)! Varmasti teidänkin vieraat on "perinteisiä" enkkuhäitä läpikäyneet jo sen verran, että teidän häät pienin suomalaisin mausten on aivan varmasti vain tervetullutta! Mä esim. en todellakaan haluais morsiamenryöstöö mutta nyt kun olen ajatellut, niin sehän vois jopa olla hupaisaa muista maista tulevien vieraiden mielestä...joten laitettaneen se kai sittenkin ohjelmaan. *ajattelee hän uhrautuvasti*  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heartbeat, ma luulen etta punainen tupa tuo kivasti eksotiikkaa Briteille  :D Jos me oltaisiin pidetty kiinni alkuperaisesta suunnitelmasta niin meidan haita olisi tanssittu kauniiseen pikku kartanoon kuuluvassa aitassa.

Onnetar, Suomessa selviatte kemuista paaaaaaljon halvemmalla vaikka jarkkaisittekin kaiken viimeisen paalle!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juu-ma kans kuulin eilen oli uutisista etta keskiverto enkkuhaat maksaa £20,000, sanoin toiselle puoliskolle et sa oot kyl niin onnenpoika kun meikka ei moista voi haihin edes kuvitella laittavansa... tai siis joskus kylla unelmoin, mut en kuitenkaan.

Oon ollu kaksissa enkkuhaissa, molemmat on ollu hienoissa hotelleissa. Asiat jotka jai mieleen: vihkimisen jalkeen on lahisuvulle jarkatty istuva ruokailu joka kestaa muutaman tunnin. taman jalkeen ne -ei-niin-laheiset ystavat tulee viettamaan 'iltajuhlaa' jossa on sitten buffee. Ruokailuun tuli lasi viinia, illalla tarjottiin onnittelumalja mutta muuten kaytiin itse baarista hakemassa. Muuten ihan jees mutta kun kaikissa suomalaisissa haissa jossa oon ollu on juomat tullu talon puolesta (ymmarran et taa on nyt muuttumassa) en ekaan ymmartany varata kateista ja tokalla kerralla viinilasi makso 70 vanhaa markkaa-ei opiskelija budjetilla paassy kovin pitkalle. Pari ei ollu ymmartany kysya hintoja ja puolessa valissa iltaa kaski menna hakemaan pari pulloa kulmakaupasta.

Leikkeja ja ohjelmaa ei ollu kummassakaan-mita nyt ne tavalliset puheet. Kummassakin pari kuvautti itsensa kirkon jalkeen kutsuttujen kanssa, mika oli kiva 'ohjelmanumero'. ne otti, vanhempien kanssa, ystavien kanssa, sukulaisten kanssa, morsian neitojensa kanssa etc. Kesti aika kauan ja huomas et tommoseen oli kyl hyva olla ammattikuvaaja joka ajaa lauman kasaan.

DJ soitteli illalla ja pari tanssi. Poydissa oli kertakayttokamerat, partypopperit, lahja naisille yms.

Ei tuu muuta mieleen-kauheasti makso vieraan nakokulmasta matkat, majoitus, lahjat, juomat-kummallakin kerralla meni lahemmas noin 1500 vanhaa markkaa yhteensa yhdelta hengelta. Kivaa oli.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on taas ihan painvastainen kokemus noista juomista, lahestulkoon kaikissa on ollut ilmaiset viinit, oluet ja sampanjakin on virrannut - vain vakevia halunneet ovat joutuneet ostamaan omansa. Toinen tavallinen tapa on etta baarin takana on tietty summa rahaa ja kun se loppuu joutuvat vieraat ostamaan omat drinksunsa.

Tuo on tosiaan ihan tavallista etta osa vieraista (yleensa tyokaverit ja muut vahan kaukaisemmat kaverit) kutsutaan vaan illaksi, joskus puhtaasti taloudellisista syista mutta myos siksi etta vihki/ruokailutilaan ei mahdu kuin tietty maaraa porukkaa.

Aluksi tama oli musta tosi outo tapa, mutta nyttemmin olen siihen jo tottunut, hassua etta jengi matkustaa jopa satoja kilometreja pelkan iltakutsun takia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuossahan noi yleisimmat ovatkin mainittu. Olen ollut muutamissa englantilaisissa haissa ja yhtapoikkeusta lukuunottamatta baari on ollut avoin eli ei tarvinnut omaa kuvetta kaivaa. Ja se yksi poikkeuskin oli ymmarrettava kun naimisiin meneva pari oli juuri yliopistosta valmistuneita eli zero income! (ei sen puoleen, hauskat bileet nekin oli!)

Janna juttu muuten etta vaikka drinkkeja saa juoda ilmaiseksi mielinmaarin niin yksissakaan haissa (siihen mukaan pari irlantilais sellaiset kanssa) ole kukaan kussut, oksentanut tai tapellut.

Niin ja askartelua ei kukaan harrasta. Jos aiot askarrella kutsukortit itse niin varaudu siihen etta joku saattaa hymahdella ja mutista "how cheap"  :-/ En vaita enkkuja snobeiksi enka suomalaisia piheiksi, se vaan on iso asenne ero naiden kahden maan valilla!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heartbeat: luulen, että enkkuystäväsi ihastuvan suomalaiseen maalaismaisemaan. Jos hääsi ovat Suomessa, ne voivat mielestäni rohkeasti suomalaiset. Ainakin joulukorteista olen huomannut sen, että ihmiset arvostavat itsetehtyä enemmän kuin ostettua, toivottavasti sama pätee hääkutsuihin ja kiitoskortteihinkin! Itse pelkään sitä, että osa enkkuystäväni pettyvät, etteivät pääsekkään Suomeen häihin. Mutta ehkä pääsevätkin (kiitos Fifille kommentista, asiaa harkitaan vielä). Meidän suurin motivaatio järjestää häät täällä on se, että muutamalla erittäin läheisellä ystävällämme on lapsia ja lentolippujen + majoituksen hommaaminen perheelle tekee ison loven vuotuiseen matkabujettiin heidän tilanteessaan.

Suomessa asuvat ystäväni ovat melkein kaikki sinkkuja ja työelämässä joten heille häät olisivat vain sopiva tilaisuus tulla käymään. Toinen iso asia on, että en ole varma kuinka paljon kehtaan/voin ottaa töistä vapaata häiden järjestämiseen ja emme pystyisi juuri osallistumaan etukäteisvalmisteluihin. En haluaisi mennä omiin häihini ikäänkuin "vieraana", jossa kaikki on tehty minulle valmiina. Tykkäisin tehdä itse asioita vaikkein kovin näppärä käsistäni olekkaan...  

Yksi pointti on myös se, että hääni ovat myös sulhaseni häät ja hänelle on tärkeää, että tietää, että asiat on hoidettu kunnolla ja vierailla on varmasti hyvä olla. Hänelle on huomattavasti hankalampaa kommunikoida suomeksi, mitä minun on englanniksi ;) Toki meille saattaisi käydä hyvä tuuri, että löydämme esim. englanninkielen taitoisen pitopalveluyrittäjän ja kukkakauppiaan (ja kenen kaikkien kanssa sitä pitää asioista pitääkään päättää) mutta realistisisesti ajatteltuna on luultavampaa, että saisin tulkata aika paljon.

Onko teille muille ollut itsestään selvää, kummassa maassa häitänne vietätte? Me ollaan jo mietytty sitäkin, että karataan Karibialle. Varmaan karattaisiinkin, mutta molemmat niin tykätään juhlia hyvien ystävien kanssa ja olisi sääli heittää hyvä tilaisuus hukkaan.. lisää shamppanjaa vaan!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Yksi pointti on myös se, että hääni ovat myös sulhaseni häät ja hänelle on tärkeää, että tietää, että asiat on hoidettu kunnolla ja vierailla on varmasti hyvä olla. Hänelle on huomattavasti hankalampaa kommunikoida suomeksi, mitä minun on englanniksi

Tama oli suurin syy siihen miksi mekin luovuimme Suomi-haista vaikka olinkin koko ikani haaveillut marssivani vihille Johanneksen kirkossa niin tarkeampaa on kuitenkin ettei mies tunne oloaan taysin ulkopuoliseksi kun ei mihinkaan jarjestelyihin voi osallistua.

Saatamme kylla viela paatya johonkin kolmanteenkin maahan, katsotaan nyt.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä hääpaikan tai siis maan, missä häät pidetään, ratkaisi se, että asumme nykyään Suomessa ja olemme tänne jäämässä (mitä nyt ehkä vuodeksi pariksi todennäköisesti muutamme Enkkuihin vähäks aikaa jossain vaiheessa). Eli on vain käytännöllisempää järjestää täällä, vähän teillä joillakin siellä Enkuissa, kun asutte siellä. Ja hih, ihan sama kuin teillä Onnetar, ois todellakin helpompaa karata Karibialle vaan kahdestaan, kuin alkaa miettiä sitä, kuinka saada sulkin puolen vieraat tulemaan Suomeen "asti" tai kuinka ottaa molemmat kulttuurit huomioon...mutta niin, on vaan kivempi sittenkin juhlia kavereiden kanssa!!  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuli mieleen viela yksi perinne - Britti ja irkku haissa on eraalainen ohjelmanumero se etta lyodaan vetoa kuinka pitkaan bestman/bride's father pitaa puhetta. Se joka arvaa lahimman minuutti maaran voittaa yleensa jotain. Bestman tai joku ushereista kay kiertamassa vieraiden joukossa listan kanssa tietenkin ensin mihin kirjataan jokaisen veikkaus. Minusta ihan hauska tapa ja taidan soveltaa sita itse kun en muuten noista perinteisista suomalaisista leikeista perusta..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos etsitte hyvia vinkkeja brittitraditioista, Confettin sivuilla loytyy kaikenlaista. Kerroin paikalliselle ystavalleni tekevani kutsuni itse, han jarkyttyi perinjuurin ja laukoi "sarkastisia" kommentteja tyyliin "voihan sita saastaa ruuassakin tekemalla sen itse" :) Jatin mainitsematta, etta saatanpa hyvinkin tehda niin ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän yksiltä englantilaisilta kavereilta tuli just itsetehty kutsu häihin :D eli ei se aivan tavatontakaan ole, vaikkakin ensimmäinen sellainen kutsu tusinan joukossa. Heidän häänsä muutenkin kuulostaa enemmän budget kuin tavallisilta englantilaisilta häiltä, että katsotaan tosiaan missä pitää alkaa itse kuvetta kaivamaan :huh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen saanut kahteen kertaan itsetehdyn kutsun englantilaisiin haihin, eika kummassakaan tapauksessa tullut sellainen olo, etta haapari olisi tehnyt sen rahaa saastakseen - kummissakaan haissa tama ei ainakaan nakynyt. Minakin lahetin ihan reilusti itsetehdyt kutsut meidan haihin (koska halusin askarrella, en niinkaan rahaa saastaakseni) ja ainakin minun mielestani se oli hienompi ja persoonallisempi kuin monet halvalla rahalla ostetut valmiskutsut. Ehka taallakin aletaan arvostaa sita itsetehtya eri tavalla - kunhan se on tehty hyvin eika silla mielella, etta pitaa jossain saastaa.

Meidan omissa haissa sekoitettiin britti- ja suomalaistyylia oman mielen mukaan, ja kaytettiin tata hyvana syyna jattaa kaikki tyhmat traditiot kokonaan pois. Haat olivat Suomessa mutta juhlat itsessaan ehka enemman englantilaiset :rolleyes:. Ja Helsbels mainitsi jo tuossa aikaisemmin taman tradition - bestmanit kiersivat ennen puheita ottamassa euron hinnalla vastaan veikkauksia puheiden yhteiskestosta, ja lahimmaksi veikannut sai sitten koko potin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Ja Helsbels mainitsi jo tuossa aikaisemmin taman tradition - bestmanit kiersivat ennen puheita ottamassa euron hinnalla vastaan veikkauksia puheiden yhteiskestosta, ja lahimmaksi veikannut sai sitten koko potin.

Niin ja meilla tuota ei sitten tapahtunutkaan. Unhodin kokonaan, nyt vasta muistin kun luin taman ketjun uudestaan :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Itse olen saanut kahteen kertaan itsetehdyn kutsun englantilaisiin haihin, eika kummassakaan tapauksessa tullut sellainen olo, etta haapari olisi tehnyt sen rahaa saastakseen - kummissakaan haissa tama ei ainakaan nakynyt.

Itsetehdyissä kutsuissa ei ole mitään vikaa. Minäkin tavallaan teen itse kutsut, mutta en askartele vaan käyn ne printtauttamassa :rolleyes: tämä ihan siksi kun omatekemistä kokeiluista tuli vähän surkean näkösiä :D

Piti vaan lisätä kuitenkin, että tämä pariskunta jolta saatiin itsetehty kutsu on kertonut meille monta kohtaa missä säästävät. Vähän tyyliin "vieraat maksaa kaikesta ja me vaan nautitaan" :rolleyes: Heidän hääpaikan kirteereinä oli siis halpa ruoka ja ei korkkausmaksua juomille (vaikka nekin pitää vieraiden itse ostaa ruokailun jälkeen). Vieraat joutuu itse luotsaamaan itsensä juhlapaikalle mikä on jumalan selän takan ja ei edes meinaa saada hotellia :huh: Kuitenkin hääparin omat polttarit ja häämatka maksavat ihan maltaita ja pyytävät niihin molempiin vierailta ihan älyttömästi rahaa ja panostusta... rahastuksen meininkiä siis <_<

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Brittimiehen kanssa naimisissa oleva kollegani sanoi, että brittihäissä naisilla on lähestulkoon aina hatut! Onko näin?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ehka enemman hattuja kaytetaan kuin Suomessa joo, se kylla luo juhlavuutta, mutta ei se mikaan pakko ole. Eivatka kaikki suinkaan hattuja kayta eli mika vain tuntuu luontevalta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onkohan kellään kokemuksia skotlantilaisista häistä? Pitäs ruveta nyt itse suunnittelemaan häitä sinne, mutta yksissäkään en ole vielä itse vieraana ollut! :girl_sigh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään