Marukka

Miten jenkki kutsuun vastataan?

12 viestiä aiheessa

Eli sain hääkutsun Jenkeistä. Mukana oli vastauskortti, johon sai itse kirjoittaa jotakin. Mitä noihin vastaukortteihin yleensä kirjoitetaan?

Miten kirjoitan kohteliaasti, että emme pääse tulemaan lomien vähyyden vuoksi? Vai laitetaanko niihin yleensä mitään syitä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kutsua en ole jenkkihäihin saanut, mutta minä vastaisin tähän tyyliin (tietysti kutsusta ja sen tyylistä riippuen):

"We were excited and delighted to receive the invitation to your wedding. Sadly, given the number of day off from work this year, we are unable to attend. Please accept our congratulations for you Big Day."

Tästä tuli nyt vähän enkkumuodollinen, mutta se olisi yksi vaihtoehto.

Tämä on vähän rennompi:  "We wished we could be there for your Special Day, but unfortunately that's not possible.  Best Wishes for your Wedding, hope to see you soon."

Eikös Jenkkilässä ole tapana lähettää häälahja vaikkei osallistuisikaan?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo jälkimmäinen kuulostaa hyvältä! Etenkin kun kyseessä on oma "jenkki-perheeni" eli siis vaihtarivuoden jenkki perhe, joten kirjoitus voi olla vaikka kuinka casual ja kaiken lisäksi he ovat tulossa omiin häihini elokuussa.

En vain oikein osannut ajatella, että mitä kirjoittaa..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Siis miten niin USA:ssa tapana lähettää lahja, vaikka ei osallistuisikaan? Kyllä se kuuluu minun mielestäni hyviin tapoihin täällä pohjolassakin!  

Lahja tai onnittelukortti on hyvän käytöksen mukainen ele, jos kutsu on tullut ja häihin ei pääse. Sen verran paljon voi kutsuttu vaivautua. Kaunis onnittelukortti ei paljon maksa ja osoittaa kuitenkin, että muistaa hääpäivän ja hengessä osallistuu vaikka paikalla ei olisikaan. Tämä siis ihan vain, koska yllätyin hieman, että eivätkö ihmiset mitenkään muistakaan, jos eivät häihin pääse?  ???

Hyvät oli sanankäänteet yllä, mutta jättäisin siis tuossa viestissä onnittelematta ja laittaisin kortin tai lahjan postissa hääpäiväksi! Vai olikohan näin, että jenkeissä annetaan lahjat jo etukäteen? Siitä en tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jenkeissä lahjat postitetaan etukäteen, tulipa paikalle tai ei.

Suomessa taasen, jos olisi kohtuu-läheisen ihmisen häät, osallistuisin kimppalahjaan vaikken olisi paikalla, mutta muuten en lahjoja kyllä lähettäisi, kortin vaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläkin alkaa nuo häät täällä USA:ssa lähestyä kovaa vauhtia (alle 2 viikkoa enää) ja olemme jo saaneet postitse ensimmäisen lahjan (vaikka lahjan antaja tulee häihimme). Monet tosiaan lähettävät lahjan (liikkeet huolehtivat perillemenosta), mutta kyllä paikan päällekin lahjoja tuodaan. Lahja lähetetään myös vaikkei pääsisi häihin.

Itse lähetimme juuri tuttaviemme kutsuun vastauskortin, johon kirjoitettiin vain Mr. & Mrs. X ja merkattiin kuinka monta meitä tulee. Vastauskorttejakin on siis monenlaisia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuota... Eikö se ole aika vaikeaa lähettää lahja täältä Suomesta..? Tai siis olen ajatellut ostaa juuri jotain Iittalaa tai muuta suomalaista lasia.

Koska jenkki perheeni on tulossa omiis häihini niin olisikohan se kamalan loukkaavaa lähettää lahja heidän mukanaan vasta elokuussa kun jenkkisysterin häät ovat toukokuun lopussa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tuota... Eikö se ole aika vaikeaa lähettää lahja täältä Suomesta..? Tai siis olen ajatellut ostaa juuri jotain Iittalaa tai muuta suomalaista lasia.

Koska jenkki perheeni on tulossa omiis häihini niin olisikohan se kamalan loukkaavaa lähettää lahja heidän mukanaan vasta elokuussa kun jenkkisysterin häät ovat toukokuun lopussa?

Mun mielestä, kun on kyseessä jopa niin läheinen ihminen kun "perheenjäsen", niin voi ihan hyvin kertoa miten asia on. Että siis lahjana on tulossa särkyvää lasia ja laittaisit sen mieluiten perheen mukana, että varmasti tulee yhtenä kappaleena perille. Varmasti ymmärtää loukkaantumatta.

Jos haluat kuitenkin lähettää lahjan ajoissa, niin kyllä ne yllättävän hyvin pysyy ehjinä, kun vaan pakkaa hyvin. Olen lähetellyt paljon lasitavaroita, eikä vielä koskaan mikään ole hajonnut. Joku Aalto-maljakko esim. on jo niin hyvin pakattu siihen omaan pahvilaatikkoon, että sen saa kyllä lähetettyä ehjänä. Kivi-tuikut on niin vahvaa lasia, että nehän ei hajoa vaikka seinään heitettäisi (testattu on).

Myy

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilailin juuri heidän kanssa kun kyselin mihin ovat rekisteröityneet (??!!!?!ha-haa näitä suomennoksia) ja he itse ehdottivat että laittaisin lahan sitten heidän mukanaan.

Mutta vastauksen kutsuun haluan silti laittaa. Kaunis ajatus kuitenkin, että laittoivat kutsun vaikka olimme jutelleet ettemme täältä kuitenkaan tällä hetkellä pääse tulemaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aika jännää tuo jenkki-homma. Luin kirjan Shopaholic ties the knot, joka muuten oli paljon parempi kuin oletin. En kuitenkaan pidä itseäni minään shoppailu-friikkinä. Viimeaikoina siihen ei ole edes ollut mahdollisuuttakaan (säästäväistä aikaa kun eletään näin ennen häitä). Mutta siinä kirjassa mainittiin kuinka heille tuotiin kotiin lahjoja kun olivat "rekisteröineet" (eli siis tehneet lahjalistan jonnekin kauppaan).

Ja yllätys, yllätys jenkkisysterilläni olikin tällainen nettisivu, jossa oli kahdesta suuresta tavaratalosta listata kuvineen ja hintoineen ja sieltä klikkaamalla lahjat toimitetaan kotiin saakka ja visa vinkuu!!

Wau. Tuo on varmasti jossain vaiheessa tulossa suomeenkin, mutta ei vielä. Yritinkin jo ostaa heille kastikekulhoa, mutta mutta... miten voi olla etteivät ne hyväksy kuin luottokortteja jenkeistä, Englannista ja muutamasta muusta maasta!!?! Osoittaa taas vaihteeksi jenkkien "tuntemusta" tai siis sellasta yleistä asennetta ulkomaalaisia kohtaan.

Weird. Ei siis sekään onnistunut, joten ostan lajiteltan suomalaista lasia. Aaltomaljakko ja siihen samanväriset Mari-maljat + tuikut. Onko Jenkeissä tuikkuja? Eli siis onko mitään järkeä ostaa tuikkuja?

Joku Aalto-maljakko esim. on jo niin hyvin pakattu siihen omaan pahvilaatikkoon, että sen saa kyllä lähetettyä ehjänä. Kivi-tuikut on niin vahvaa lasia, että nehän ei hajoa vaikka seinään heitettäisi (testattu on  ).

Myy: en kyllä millään uskaltaisi lähettää lasia... ihan taatusti ne on hajalla kun ovat perillä ja sitten se mun jenkkisyskä ei vaan uskalla kertoa ja kiittelee kovasti lahjasta ja sitten vaan isseksensä harmittelee.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Ja yllätys, yllätys jenkkisysterilläni olikin tällainen nettisivu, jossa oli kahdesta suuresta tavaratalosta listata kuvineen ja hintoineen ja sieltä klikkaamalla lahjat toimitetaan kotiin saakka ja visa vinkuu!!

Wau. Tuo on varmasti jossain vaiheessa tulossa suomeenkin, mutta ei vielä.

...toimii jo Suomessakin. Ostin pari vuotta sitten kaverilleni Ranskasta käsin lahjan. Hänellä oli lahjalista Stockalla. Klikkailin sieltä jonkun tavaran ja sitten se maksettiin suoraan Stockan ilmoittamalle pankkitilille. Häälahjalistaltaan se katosi heti kun olin maksanut summan tilille. Hääpäivänä Stockalta oli järjestetty niin, että kaikki sieltä tilatut lahjat vietiin hääparin juhlapaikalle. Eli tosi kätsyä. Kuljetus on kuulemma ilmaista pääkaupunkiseudulla.

Ai niin ja kortin sai ostaa kanssa netistä. Sai myös valita mikä runo siihen tulee.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Onko Jenkeissä tuikkuja?

löytyy kyllä

en kyllä millään uskaltaisi lähettää lasia...

Itse lähetin maapostitse puolet omaisuudestani kun muutin muutama viikko sitten tänne Jenkkeihin ja harmikseni melkein puolet lasitavarasta oli mennyt rikki, vaikka pakkasin ne todella hyvin ja kokemuksen kera. Paketteja tosiaan viskotaan aika lahjakkaasti matkan varrella.

Olen aikaisemmin useaan otteeseen lähettänyt tänne Kivi- ja Ballo-tuikkuja, ja ovat aina tulleet perille ehjänä. Aalto-maljan kanssa en lähtisi riskeeraamaan. Toin omani matkalaukussani (kaikki lasi säilyi ehjänä).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään