Bändien hinnat


Guest Tintsu(Guest)

Recommended Posts

^Juurikin näin. Ammattimuusikko (ja osa opiskelijoistakin) kuitenkin maksaa keikkapalkastaan veroja, ja jos 1000€ jakaa viidelle muusikolle, siitä jää 200€/hlö miinus verot (esim. vero% 20 jolloin käteen jää 160€). Tästä soittoa on se 90-180min ja roudaukset+soundcheck päälle johon menee yhteensä helposti 3h. Tästä tuntiliksaksi jää 25-40€. Keikkoja on ammattilaisilla ehkä 1-2/viikonloppu tai jopa viikko joten noilla tuloilla pitäisi elää. Vieläkö kuulostaa kiskuroinnilta?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 344
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tätä ketjua luettuani varmistuin siitä, että varaan yhden bändin - jolta olen saanut jo tarjouksen - heti kun hääpäivä varmistuu..

5 hlö ja hippasen yli tonnin, 3-4 settiä vetäisivät.

Täällä on ollut niin hyviä pointteja, että en olekaan enää sitä mieltä että on kallis :girl_wink:

(mun hääpuku kyllä maksaa 300 egee, ei sitä normi tonnia...) :girl_haha:

niin joo, ja piti vielä lisätä että huippuhyvä bändi, tykkään todella paljon! Bongasin kaverin häistä :girl_dance:

Muokattu: , käyttäjä: niinae
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
  • 3 months later...

Heippa!

Olen saanut useamman tarjouksen eri bändeiltä ensi kesän juhliimme. Ovat aika laidasta laitaan (300e-1800e). Kuuntelin näytteitä ja katsoin kuvia/videoita bändeistä. Pakko sanoa että kyllä ne muutaman satasen bändit olivat ihan kamalia verrattuna niihin jotka pyysivät +1200e liksaa. Halvat bändit kuulostivat ja näyttivät halvoilta. Varmaan jossain latotansseissa toimii mutta ei meidän bileissä joista haluamme enemmän nuorten pippalot kuin tylsät vanhusten tanssit.

Meidän juhlissa pääosassa on tarkoitus olla hyvä musiikki ja hyvä meininki. Haluamme että bändi näyttää ja kuulostaa hyvältä. Luulen että säästämme tarjoiluissa ja muissa kuluissa sen verran että saamme jotain muuta kuin humppatrion tai taustanauhabändin.

Link to comment
Share on other sites

Heippa!

Olen saanut useamman tarjouksen eri bändeiltä ensi kesän juhliimme. Ovat aika laidasta laitaan (300e-1800e). Kuuntelin näytteitä ja katsoin kuvia/videoita bändeistä. Pakko sanoa että kyllä ne muutaman satasen bändit olivat ihan kamalia verrattuna niihin jotka pyysivät +1200e liksaa. Halvat bändit kuulostivat ja näyttivät halvoilta. Varmaan jossain latotansseissa toimii mutta ei meidän bileissä joista haluamme enemmän nuorten pippalot kuin tylsät vanhusten tanssit.

Meidän juhlissa pääosassa on tarkoitus olla hyvä musiikki ja hyvä meininki. Haluamme että bändi näyttää ja kuulostaa hyvältä. Luulen että säästämme tarjoiluissa ja muissa kuluissa sen verran että saamme jotain muuta kuin humppatrion tai taustanauhabändin.

Ei kai hinta kerro sitä, että mihin genreen bändi sijoittuu. Kirjoitat, että halvat bändit

soittaa "tylsiä vanhusten tansseja" tai ovat "humppa trioja". Kaikenlaisia bändejä löytyy

kaikista hintaluokista. Kannattaa siis käydä vaikka kuuntelemassa bändiä, jonka aikoo ottaa

niin saa selvyyden mitä bändi soittaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

4 * 45 minuuttia 550 euroa. Tarjoukset olivat tonnin luokkaa, joka olisi ollut aivan törkeän kova hinta meille Ainut yksittäinen asia häihin liittyen josta tonnin maksan on sormus ja se on kuitenkin loppuelämän. Mutta hyvä että on niitäkin jotka on valmiit maksamaan mitä bändit pyytää.

Bändin hintaa miettiessä voi miettiä mitä musiikki maksaa/vieras. Bändihän on sielun ja tunnelman ruokaa. Harva loppujen lopuksi muistaa mitä ruokaa tarjottiin, mutta fiilis muistetaan kautta vuosien.

Link to comment
Share on other sites

Huh mä kysyin tarjouksen noin 15 bändiltä ykskään ei ollut alle 800e. Missä tollasia 500 e bändejä on???

Jos bändissä useampi henkilö niin ei se kovin hyväpalkkaista hommaa ole, ja kun vielä joutuu aina lauantait olemaan töissä. Lisäksi tosi pitkä päivä esiintyjille kuitenkin tulee koska ennen juhlien alkua ne kamat on moneen paikkaan tuotava. Näin kun asiaa oon pohtinut niin se 800e ei tunnukkaan kalliilta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Pakko sanoa että kyllä ne muutaman satasen bändit olivat ihan kamalia verrattuna niihin jotka pyysivät +1200e liksaa. Halvat bändit kuulostivat ja näyttivät halvoilta. Varmaan jossain latotansseissa toimii mutta ei meidän bileissä joista haluamme enemmän nuorten pippalot kuin tylsät vanhusten tanssit.

Meidän juhlissa pääosassa on tarkoitus olla hyvä musiikki ja hyvä meininki. Haluamme että bändi näyttää ja kuulostaa hyvältä. Luulen että säästämme tarjoiluissa ja muissa kuluissa sen verran että saamme jotain muuta kuin humppatrion tai taustanauhabändin.

Meillä on tulossa "muutaman satasen" bändi ja siinä ei ole kyllä mitään vikaa ulkonäössä tai soitossakaan. Hinta on edullinen myös suhteiden vuoksi.

Ja kyllä, myös meidän häissä on tarkoitus että on hyvä meininki + bändin näyttää ja kuulostaa hyvältä.

Itse taas en ymmärrä tuota, että tarjoiluissa säästetään. Se on ruoka ja muu tarjoilu joka vieraille jää mieleen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mielenkiintoinen keskustelu!

Yksi pointti on jäänyt lähes huomiotta, nimittäin se, maksavatko soittajat palkastaan verot. Jos liksa pyydetään ruskeassa kirjekuoressa keikan jälkeen, niin melko varmasti verot ja muut maksut jäävät hoitamatta... Niinpä pimeänä laskuttava 800€:n bändi saakin keikasta enemmän käteen kuin velvoitteensa hoitava 1000€:n bändi. Käsittääkseni pimeänä laskuttaminen on tällä alalla todella yleistä, jopa lähes ammatikseen tekevien kohdalla (mutta en missään nimessä halua yleistää kaikkiin). Tämä vääristää kilpailua niiden tappioksi, jotka haluaisivat tehdä työtä rehellisesti.

Link to comment
Share on other sites

Guest kyselijä

Hyvä Peter! Jos tuossa on sinun mainostuspuheesi että teet verollisena keikkaa niin toivottavasti sitä sitten tulee kanssa :) Pitää muistaa että jos 5 henkinen bändi maksaa verot niin summa nousee tilaajalle ihan todella korkeeksi. Ja kyllä se 5 henkinen bändi kummiskin ihan toisen menon saa aikaan ku joku trubaduuri. Itse ainakin kun kyselin tarjouksia niin ei kukaan puhunut veroista mitään ja ajattelin että jos hinta vielä tuosta reilusta tonnista matkakuluineen nousisi lisää verojen takia niin meille ei bändiä tule. Meillä satsataan hyvään meininkiin ja tasokkaaseen musaan, mua ei vois vähempää kiinnostaa maksaako bändi veroja. Olen kuullut kyseistä bändiä ja todella lahjakkaita muusikoita. Jos niille nyt pari sataa jää käteen per soittaja niin hei haloo, onpa "tosi rikollista".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei Vieras_kyselijä_*. Ihmettelen viestisi kiivasta sävyä. Aivan kuin olisin sanonut jotakin loukkaavaa, josta haluat antaa henkilökohtaisella tavalla takaisin.

Mielestäni pointtini oli ihan asiallinen, ja kuten sanoin, tässä keskustelussa hyvin vähälle huomiolle jäänyt seikka. Mutta ilmeisesti siitä ei olisikaan saanut mainita? Minulle muusikkona asia on kuitenkin tärkeä. Monesti muusikon ammatti mielletään hieman toisen luokan kansalaisten puuhasteluksi, ”ei oikeiksi töiksi”. Olisi hienoa, jos voisi tehdä työtään omanarvontuntonsa säilyttäen ja täysivaltaisena yhteiskunnan jäsenenä vapauksineen ja vastuineen. Minulle tämä tarkoittaa sitä, että haluan hoitaa oman osani myös yhteisten menojen maksamisesta, siis veroista. Jos se ei ole sinulle tärkeää, saisiko se olla sitä kuitenkin minulle?

Mainitsemasi tilanne, jossa kukaan ei tarjouksia kysellessäsi puhunut veroista mitään, vahvistaa sitä pointtia jonka halusin tehdä. Eli että pimeän työn tekemisen yleisyys tällä alalla vääristää kilpailua. Ymmärsin, että mielestäsi asia pitäisi vaan hyväksyä ja mukautua vallitsevaan kulttuuriin. Ja minun olisi lisäksi syytä liittyä bändiin, koska niillä on kuitenkin parempi meininki. Mutta mitä itse ajattelisit, jos omalla alallasi olisit pakotettu tekemään työtäsi pimeästi?

On ihan totta, että veronsa maksavan bändin tilaaminen keikalle tulee järjestäjälle yleensä kalliimmaksi kuin pimeän bändin tilaaminen. Kyseessä on isot rahat, joten ymmärrän, ettei se tunnu houkuttelevalta. Mutta ainahan on niin, että yhteisillä säännöillä pelaaminen tulee kalliimmaksi kuin meneminen sieltä, missä aita on matalin. Niinpä sellainen perustelu, että rehellisen työn teettäminen on kallista, on mielestäni aika kehno. Minkä tahansa asian laiton versio on todennäköisesti aina kustannustehokkaampi kuin laillinen.

Link to comment
Share on other sites

Tuleeko ees artistien tilittää alv:tä - eiks esiintyvät taiteilijat alvitonta? Toki alv ei ole ainoa maksu, mutta ne muut eivät suoraan näy laskussa tilaajalle.

ESIINTYVÄT TAITEILIJAT

alvia ei suoriteta esiintyvän taiteilijan tai muun julkisen esiintyjän palkkiosta

edellytyksenä, että tilaisuus on julkinen: avoin tilaisuus, tilaisuudet joihin on vapaa pääsy, tilaisuudet joihin pääsevät kaikki yleisesti myynnissä olleiden pääsylippujen ostajat

esim. laulajat, soittajat, näyttelijät, lausujat

Eli emme maksa alvia esiintymisestämme, emmekä myöskään laskuta sitä :girl_wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

On mielenkiintoista lueskella ihmisten mielipiteitä ja näkemyksiä siitä, mikä on liian kallis ja mikä takaa laadun.

Ensinnäkin, millä matematiikalla päädytte tähän:

Tilasimme juhliimme DJ.n joka veloittaa 500 euroa keikasta.

Bändi jota kysyimme olisi maksanut 1000 euroa. liian kallis?

Hmm??

Onhan tonttu toki enemmän kuin 500 euroa.

Mutta kyllä tässä tapauksessa se kovahintainen on DJ.

Yhtyeessä useimmiten on neljä tai viisi jäsentä.

Yhtye roudaa kamat treenikseltä autoon, ajaa keikkapaikalle, tyhjentää auton, kantaa juhlatilaan, kasaa kamat, odottelee, soittaa setin 1, odottelee, soittaa setin 2, odottelee , soittaa setin 3, purkaa kamat, kantaa autoon, ajaa aamuyöllä treenikselle, tyhjentää auton, kantaa kamat treenikselle,

lähtee kotia kohti mahdollisesti kestää pitkään koska on yöliikenne.

Ja tämä oli pelkistetty versio.

Yhtyehän voi olla vaikka Oulusta ja keikka on Turussa.

Yömajoitusta ei välttämättä ole, koska hirmu moni ei lähde maksamaan mistään huoneista.

Ateriointikin saattaa olla niin ja näin.

Monilla on oma perhe, joka odottaa kotona koska vanhempi tai puoliso tällä kertaa tulee.

Miettikää oikeasti.

Kun tilaatte yhtyeen, kysykää nämä: hinta

mistä asti yhtye tulee

montako settiä ja minkä pituisia bändi soittaa (ja sopikaa kirjallisesti/email)

Haluaako yhtye ruokailla

Ohjelmisto

Toteutatteko toivebiisejä

Saako soittokamoja lainata

Onko yhtyeellä väliaika/taustamusiikkia

Noilla pääsee aika pitkälle, ja sitten voitte vertailla.

Ja sitten vielä, muistakaa, Bändi on juhlissa teitä varten ja soittaa teidän ohjelmanne puitteissa.

He eivät ole ennustajia, ja siksi esim on hyvä että Bestman tai Kaaso käy infoamassa tapahtumista yhtyeelle.

Monikaan muusikko ei varmasti halua käydä koko ajan häiritsemässä kyselemällä, "koska soitetaan"

Link to comment
Share on other sites

Heipsan!

Luin kirjoituksesi ja monta kohta olet eritellyt.Sinänsä ihan asiaa ja monelle selvittää mitä pitäisi ajatella.Jos ja kun miettii hääbändiä.Meille.Alan konkareille.Jotka näitä keikkoja tekee.Nuo kaikki esittämäsi kysymykset.Ovat aivan päivän selviä pointteja.Jotka sovitaan kysellään,jutellaan.Ennes kuin keikka lyödään kiinni.Nämä Hääkeikat vaativat joustavuutta paljon enempi.Kuin normaalit "Ravintola esiintymiset.Usein halutaan korvata bändi CD musiikilla tuttujen,vaikka Madonnan ja muiden artistien.Sekä hääparin lemppareilla.Pitää kuitenkin aina muistaa.Ovatko juhlat teille vai vieraille?Sitä kuitenkin muistellaan.Lämpimin terveisin Timi!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Maksajan näkökulma:

Kaikki hyviä pointteja kyllä mutta kaksi asiaa kiinnitti huomion.

Keikkamatkathan eivät ole asiakkaan ilkikurisuutta vaan muusikko/muusikot voi ihan itse päättää haluaako ottaa keikan joka takia tarvitsee ajaa pikkurahan takia satoja kilometrejä.

Muistattehan että myös me muut teemme töitä elääksemme. Mitä tiukempi budjetti, yleensä sitä pienemmät tulot. Se 500e saattaa tuntua pieneltä jos sen jakaa muiden bädin jäsenten kanssa mutta morsiusparille se saattaa tarkoittaa parhaimmillaan sataa työtuntia (minimipalkka) yhden ohjelmanumeron takia. 500e on puolet vähemmän kui 1000e, se on valtava ero. Jotkut tekevät läppärillään soittolista koska se on kaikista halvinta.

Livebändi on paras tunnelmankohottaja mutta kaikilla tähän luksukseen ei ole varaa. (Tai tahtoa...)

Link to comment
Share on other sites

Meillä maksaa bändi 400e, keikkamatkaa ei tule käytännössä ollenkaan koska kaikki ovat paikkakuntalaisia. Esiintymisaika on aika pitkälle bändin päätettävissä, ja juhlapaikassa on itsessään laitteet valmiina joten roudaamista ei tule paljoakaan (sitäpaitsi bändi suurimmaksi osin akustinen). 100e/bändin jäsen on minusta hyvä korvaus koska soittajat ovat tuttuja ja hintatarjous tuli heiltä. Nyt tosin kun juhlapaikka maksaa melkein puolet vähemmän kun bändi, ja hääpukuni oli samaa luokkaa (vähän kalliimpi) ja suurimpia menoeriä alkaa olla tuo bändi, pitää tosissaan miettiä että tarvitaanko sitä sittenkään. :girl_sad: Mulla on paljon muusikoita tutuissa, ja tiedän että pitäähän siitä saada korvaus kun työtä tekee, mutta maksajana sitä voi itse kuitenkin määritellä että mihin rahat laittaa ja rahasummana tuo 400e on suuri. Toisaalta taas elävää musiikkia ei korvaa mikään, joten ollaan vähän kahden vaiheilla. Miehellä ei ole oikein mitään mielipidettä vielä tuohon, kun ei ole kokonaisbudjetti vielä kasassa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meillä maksaa bändi 400e, keikkamatkaa ei tule käytännössä ollenkaan koska kaikki ovat paikkakuntalaisia. Esiintymisaika on aika pitkälle bändin päätettävissä, ja juhlapaikassa on itsessään laitteet valmiina joten roudaamista ei tule paljoakaan (sitäpaitsi bändi suurimmaksi osin akustinen). 100e/bändin jäsen on minusta hyvä korvaus koska soittajat ovat tuttuja ja hintatarjous tuli heiltä. Nyt tosin kun juhlapaikka maksaa melkein puolet vähemmän kun bändi, ja hääpukuni oli samaa luokkaa (vähän kalliimpi) ja suurimpia menoeriä alkaa olla tuo bändi, pitää tosissaan miettiä että tarvitaanko sitä sittenkään. :girl_sad: Mulla on paljon muusikoita tutuissa, ja tiedän että pitäähän siitä saada korvaus kun työtä tekee, mutta maksajana sitä voi itse kuitenkin määritellä että mihin rahat laittaa ja rahasummana tuo 400e on suuri. Toisaalta taas elävää musiikkia ei korvaa mikään, joten ollaan vähän kahden vaiheilla. Miehellä ei ole oikein mitään mielipidettä vielä tuohon, kun ei ole kokonaisbudjetti vielä kasassa.

Ma en kylla luopuisi bandista, jos tuolla hinnalla saisin tutun bandin, josta tietaisin siis varmaankin viela, etta heidan musiikistaan tykkaan!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Olen tässä kanssa laskeskellut noita soittajien palkkoja: jos 5 hlöä saa 1200, on se 240 / hlö. Jos hintaan kuuluu miksaaja, on se enää 200 / hlö. Jos se sisältää matkakuluja, pienenee summa entisestään.

Työtunteja menee auton pakkaamiseen, juhlapaikalla roudaamiseen, soundchekkaamiseen, odotteluun, esiintymiseen, roudaamiseen ja yöllä auton purkamiseen. Työtunteja tulee helposti ainakin kahdeksan ja niistä suurin osa on kellonaikaan, jolloin normaaleilla työpaikoilla saadaan ilta/yö/lauantai-lisiä.

Tuntipalkka jää siis aika pieneksi.

Ja jos veroja ei makseta, ei kerry mitkään etuudet eikä turvat. Vanhana sitten kansaneläkkeelle, vai?

Bändibudjettia kannattaa siis pohtia muustakin käsin kuin omasta lompakostaan, vaikka se lähtökohta tietty onkin.

EI, EN OLE MUUSIKKO vaan normaali omia häitään suunnitteleva "siviili".

Tsemppiä kaikille musiikilla itsensä elättäville! Mulla on monia teidän kollegoita ystävinä. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...