Kuinka paljon tanssimusiikkia?


Guest syysmorsian07(Guest)

Recommended Posts

Guest syysmorsian07(Guest)

Moi!

Meillä on syyskuussa häät, ja nyt lähiaikoina lyödä lukkoon bändin kanssa muutamia asioita. Yks on se, että kuinka paljon sitä ihan tanssimusiikkia kannattaa teidän mielestä olla? Bändi on meillä ihan alusta asti ja ne soittaa ruokailun yms ajan taustamusiikkia (ilman laulua?). No sitten ne soittaa meidän häävalssin (laulun kanssa) ja sen jälkeen muuta tuttua suomalaista musiikkia jota on tarkotus sitten tanssia. Tanssia sais olla silleen "normaalisti", tiedän että on häitä jossa tanssitaan tosi paljon ja häitä, joissa ei taas juuri muuta kun pari valssia. Nämä häät olisi jotain siltä väliltä.

Onko tunti tanssimusaa liian vähän? Liikaa? Häät ovat aika isot, varmaan joku 150 vierasta.

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Link to comment
Share on other sites

Guest flower07

Se riippuu täysin vieraiden tanssihalukkuudesta ja muutenkin häiden tyylistä, minkä verran tanssia kannattaa ohjelmaan mahduttaa. Meillä oli paljon tanssihaluista porukkaa, joten tunti olisi ollut liian vähän. Bändi aloitti soittonsa häävalssilla ja soitti kokonaisuudessaan 4 x 45 min. Tämä oli juuri sopiva, porukkaa oli koko tuon ajan tanssimassa ja sen jälkeen tuntuikin jaloissa, että olisi paras lopetella.  ;D Itse suosittelisin kuitenkin vähän tuota tuntia pitempää aikaa. Meillä sellaisetkin ihmiset, joiden en olisi uskonut innostuvan tanssimisesta, olivat aivan fiiliksissä tanssipaviljongissa. Se livemusa vaan uppoaa yleisöön.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Paljon kokeneena voin sanoa,että 3-4 kertaa 45min.on sopiva määrä.

Alkuun on parasta soittaa perinteisempää tanssimusiikkia ja loppua

kohden voi siirtyä bilemusiikkiin,kun yleisö alkaa olla juhla tuulella.

Jos musiikkia olisi vain tunti,niin bilemusiikki jäisi kokonaan pois,

koska kukaan ei lähde vielä ensimmäisen setin aikana bilettämään.

Suomalaiset ovat aika hitaita syttymään tässä asiassa.Vasta sitten

aletaan innostua,kun boolia on saatu tarpeeksi.Perinteisen tanssin

taitajat kyllä lähtevät heti alusta saakka lattialle.

Link to comment
Share on other sites

Guest flower07

^Täysin totta. Meillä meno vain parani loppuiltaa kohden, tosin vanhempi väki viihtyi kyllä tanssilattialla ns. perinteisemmänkin tanssimusan aikana. Nuoremmat innostuivat selvästi enemmän kunnon bilemusasta.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Herätelläänpä tätäkin ketjua vähän. Meidän häihin on tulossa soittamaan tutun bändi, ovat tehneet myös pari hääkeikkaa aiemmin. Heiltä sain toivomuksen valmiista biisilistasta ja nyt pähkäilen sitten sen kanssa... Ajattelin, että livemusiikkia tulisi kaksi settiä illan aikana (meillä iltajuhla, alkaa klo 18 ja vihkiminenki juhlapaikalla): eka setti olisi vihkimisen ja ruokailun jälkeen ja koostuis kokonaisuudessaan tanssimusiikista. Ensin tietty häävalssi, mutta kuulostaako joku 10-15 biisin setti sopivalta tanssimusiikin osalta? Onko kiva sekä bändin että vieraiden kannalta? Toinen setti olisi sitten bilemusaa myöhemmin illalla ja ajattelin sitäkin suunnilleen samanmittaiseksi.

Kamalan vaikeaa miettiä varsinkin tuota tanssisetin pituutta ja biisilistaa, tuntuu että liikutaan niin meikäläiselle vierailla vesillä. Auttakaa siis morsianta hädässä ja kertokaa vähän mielipiteitänne, hyvin mielellään otetaan myös biisiehdotuksia vastaan! Kun kyseessä on vielä tuttu eikä mikään rahalla hankittu orkesteri niin haluais tietysti tehdä kaiken bändillekin mahdollisimman helpoksi ja vaivattomaksi. Siksi saa tuo kaks settiä mun mielestä riittää, pääsevät sitten ihan juhlimaankin ilman koko yön kestävää soittovelvoitetta ;)

Link to comment
Share on other sites

Yhteen settiin mahtuu about 12-14 kappaletta. Minun mielestäni olisi hienoa, jos bändi itse miettisi ne kappaleet sen pohjalta, mikä heiltä onnistuu.

Itse en ainakaan kovin paljon lämpene ajatukselle, että meidän bändille joku tekisi listan valmiiksi, mitä soitetaan. Tilanne elää kuitenkin koko ajan ja pitää aina välillä lennossa vaihtaa musatyyliä, jos joku tietty ei pure.

Eli tekisin niin päin, että bändi ehdottaisi teille listansa ja sitten voisitte siihen mahdollisesti lisätä jonkun oman toivekappaleen, jos haluatte

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_Floss_*
Yhteen settiin mahtuu about 12-14 kappaletta. Minun mielestäni olisi hienoa, jos bändi itse miettisi ne kappaleet sen pohjalta, mikä heiltä onnistuu.

Itse en ainakaan kovin paljon lämpene ajatukselle, että meidän bändille joku tekisi listan valmiiksi, mitä soitetaan. Tilanne elää kuitenkin koko ajan ja pitää aina välillä lennossa vaihtaa musatyyliä, jos joku tietty ei pure.

Eli tekisin niin päin, että bändi ehdottaisi teille listansa ja sitten voisitte siihen mahdollisesti lisätä jonkun oman toivekappaleen, jos haluatte

Samaa mieltä, jos bändi on jo parikin hääkeikkaa tehnyt, niin tietää meiningin. Ja jos koko illan aikana soitetaan kaksi settiä niin silloin puolet tanssimusaa on oikein hyvä suhde jos porukka tykkää tanssia. Oikeastaan mekin soitamme lähes kaikissa häissä sen setillisen tanssimusiikkia ja se on 3 setin keikalla oikein osuva määrä!

Minäkään en lämpene ajatukselle valmiista listoista, joskus niitä on tullut, mutta pitää vaan selvittää että niin ei voi toimia. Usein käy niin että hääpari ei halua lainkaan tanssimusiikkia ja sitten paikalla on monta pettynyttä tanssijaa, silloin vaihdetaan juurikin lennosta...

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Tarjoan siis bändille muutamaa omaa ehdotustani ja tiedustelen, josko he kuitenkin itse katselisivat settinsä valmiiksi. Siinä käsityksessä olin kyllä itekin että bändille paras vaihtoehto on ite koota biisilista, mutta kun erikseen pyydettiin valmista listaa niin yritän päästä jonkinlaiseen kompromissiin :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...